Itseäni ällöttää keskustelu/(taistelu) siitä onko joku Canon Nikonia parempi kamera?
Etenkin kun tiedän että, useat ammattilaiset kuvaavat ja usein osaavat kuvata kummallakin vaikka niissä on erimoinen käyttöergonomia.
Jotakin kameroista ja kitaroista tietävänä vertaisin tätä siihen että jos Canon on Gibson Lespaul niin Nikon voisi hyvinkin olla Fender Starocaster? Ja kumpikin on eriomaisia sähköluuttuja etenkin parhaat niistä jotka eivät aina edusta uusmerkkirihkamatuotantoa.
Ja ei kaikki taksit oo Mercedeksiä taikka Volvoja joita ammattilaiset käyttää?
Aika samalla viivalla ollaan vaikka ominaisuuksissa on eroja?
Kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa vaikka ne salaisi?
Vertauskuvia kameramerkeistä?
5
426
Vastaukset
- Nikon D300s
Ajatteletko ihan aikuisten oikeasti että muutamalla tuhannella referenssikuvalla yksikään ihminen maailmassa kykenisi pistämään johtavat tai mitkä hyvänsä kameramerkit järjesykseen?
Ref vanha aforismi: Kuvanlaatuun vaikuttaa keskeisimmin kaksi asiaa:
-se mitä on kamerarungon etupuolella
-se mitä on kamerarungon takana
Vaikka maisemakuvauspuolella alan kallistumaan viivamiehen jankkauksen puolelle "olla oikessa paikassa oikeaan aikaan" Kamerarungon merkitys esimerkiksi maisemakuvautilantessa vs. oikea vuorokauden aika on ihan marginaalinen.- Nikon D90
Näin se on, paras kamera on aina se joka on saatavilla kun on kuvattavaa. Rahalla saa kameraan ominaisuuksia mutta ei hyviä kuvia. Turistikuvia saa lähes millä vempeleellä hyvänsä jopa nykyään useimmilla puhelimillakin.
Pulliainen ei liene järjen jättiläisiä tuossa ajattelussaan tai hän on vain kokeilemassa mitä muut moisesta sonnasta sanovat eli provottaja.
Kameran valintaan vaikuttaa lähes ensisijaisesti käytettävissä olevat varat ja sen jälkeen mielikuvat siitä mikä on hyvä kamera.
Olen jossain välissä vuosikymmeniä sitten ajautunut Nikon mieheksi vaikka aiemmin olin Pentax mies, nyt kamerani ovat Nikonia järkkäreissä mutta on minulla Canonin bridgekin enkä sitä merkin vuoksi heitä järveen, jokeen enkä mereen.
Kuvaaja on se tärkein osa valokuvausta, kamera, maksakoon satasesta miljoonaan on aina vain apuväline. - viivanainen
”… kykenisi pistämään johtavat tai mitkä hyvänsä kameramerkit järjesykseen?”
—tuohan on helppoa kuin heinänteko, mutta järjestys on mutu jolla ei ole merkitystä muille kuin järjestyksen tekijälle ja keskenkasvuiselle trollaajalle.
—”väistit muurin”
Ei ”olla oikeassa paikassa” vaan kamera on oikeassa paikassa ja laukaistaan oikealla hetkellä.
—oikea paikka tulee kohteen etäisyydestä ja kameran korkeudesta. Joskus on kysymys jopa millimetreistä. Usein kuvataan liian kaukaa.
—maisemakuvauksessa se oikea hetki (ei aika kellosta) on valon suunta (auringon suunta ja korkeus) sekä laatu (pilvisyys)
Kameramerkki ei vaikuta kuvan laatuun eikä ole tärkeä kuvaajalle, mutta se on erittäin tärkeä kamerashoppailijoille (katu-uskottavuus).
Kameran rungolla on maisemakuvauksessa merkitystä jos mennään äärimmäisyyksiin valmiin kuvan erotuskyvyssä. Esim. 8x10" palkin erotuskyky on aivan toista kertaluokkaa kuin minkään järjestelmäkameran.
- Ei-musiikkimies
Jos haluat käyttää tuollaisia vertauskuvia, olisi varmaankin asiallista kirjoittaa nimet oikein! Gibson Les Paul ja Fender Stratocaster, ei -Lespaul ja -Starocaster.
- Älliäinen
Minua ällöttää se, että Pulliaista itseään ällöttää muiden keskustelu. Kaikki keskustelu ilman Pulliaisen sensuuria pitäisi lailla kieltää. Muuten kaikki muut kuin Pulliainen keskustelevät ihan väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?5045491Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1194709- 4072207
Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.292122Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401370Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1641139- 611063
Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N9991Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll72961Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132938