Tuleva kohdunpoisto

Kohduttomana

Mitenköhän kohdunpoisto tulee vaikuttamaan vaihdevuosiongelmiin? Onko jollakin kokemusta?

27

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmamsuli

Valitettavasti leikkauksen jälkeen en enää pystynyt nauttimaan yhdynnästä. Leikkaus syksyllä 2009, eikä tila ole korjaantunut.

• Edelleen seksikäs

Minulta on leikattu kaikki pois. Mutta ei sentään emäntintä eikä klitorista. Tosi vaikea kuvitella, että pelkka kohdunpoisto (johon penis ei edes ulotu), veisi kaiken tunnon j innon terveeltä ihmiseltä? Lienee enempi korvien välissä tuo asia. Minulle ainakin hoettiin muiden naisten toimesta, etten ole edes nainen enää kun sairauden takia jo hedelmällisessä iässä poistettiin kaikki ja jäin siksi lapsettomaksi. SE jos mikä vei mielen matalaksi. Mutta ei vaikuttanut alakerran asioihin, vaikka samalla alkoivat vaihtarit.

• voi vaikuttaa
        Edelleen seksikäs kirjoitti:

Minulta on leikattu kaikki pois. Mutta ei sentään emäntintä eikä klitorista. Tosi vaikea kuvitella, että pelkka kohdunpoisto (johon penis ei edes ulotu), veisi kaiken tunnon j innon terveeltä ihmiseltä? Lienee enempi korvien välissä tuo asia. Minulle ainakin hoettiin muiden naisten toimesta, etten ole edes nainen enää kun sairauden takia jo hedelmällisessä iässä poistettiin kaikki ja jäin siksi lapsettomaksi. SE jos mikä vei mielen matalaksi. Mutta ei vaikuttanut alakerran asioihin, vaikka samalla alkoivat vaihtarit.

Orgasmin aikana kohtu supistelee. Teoriassa kohdun poisto voi heikentää orgasmia hiukan.

Jos ei ole kokenut kirurgi, niin toki siellä alapäässä voi mennä poikki hermoratoja ja kaikkea mahdollista kohdunpoiston yhteydessä.

• k(l)ohduton

sama täällä. Ei ole kivaa enää kohduttomanana.Kivat kohdat leikataan pois.

• Jopas

Voi, voi, taas täällä on huono-onniset ensimmäisenä asialla! Ensinnäkin kysymys kuului, miten kohdunpoisto vaikuttaa vaihdevuosiongelmiin? Vastaus: Minulla ei mielestäni mitenkään. Kohtu poistettiin 49-vuotiaana, mutta munasarjat jätettiin ja niiden toiminnastahan vaihdevuodet riippuvat. Vuosi sitten 55-vuotiaana hain gyneltä reseptin geeliin, kun hikoilutti ja ennen kaikkea potutti. Olo oli välillä kuin murrosiässä, ja miestä alkoi olla sääli. Geeli on auttanut, olo on ollut parempi, enkä tarvitse max. annosta.
        Mitä seksiin tulee omalla kohdalla se vain parani. Ja mahtavaa oli päästä niistä vuodoista.
        En osaa sanoa, kuinka yleisiä mahdolliset ongelmat kohdunpoiston seurauksena ovat, mutta minä en ainakaan tiedä niistä mitään.

• Muistanko oikein?

"Ei ole kivaa enää kohduttomanana.Kivat kohdat leikataan pois."

Miten olen ymmärtänyt, että kipusi ja aiemmat vaivasi loppuivat kohdunpoiston myötä? Ei kai elämäsi nyt pelkän seksin ympärillä pyöri, iso nainen.

• k(l)ohduton

jaa-a. Ei se seksi mikään pääosa elämää olekaan, mutta kun se alkaa tökkiä joltakin osaltaan, niin kas kummaa. Siitä tuleekin erittäin tärkeä osa elämää. Kivut ja ongelmat on tosiaan pois, mutta ei kai kivuton kuitenkaan tarkoita tunnoton.
        Ja tuossa aiemmassa kirjoituksessa kun kirjoittaja sanoo, että penis ei kohtuun ulotu. ei niin ulotukaan, mutta kohdunkaulan alue on kuitenkin akia tuntoherkkää aluetta ja sehän kyllä leikataan pois ja leikkauspöytäkirjan mukaan myös syntyneen aukon reunat "siistitään" (mitä sitten lieneekin - käsityössähän tuo tarkoittaa että mahdolliset repaleet leikataan pois.)Yhdynnässä kyllä yleensä liike välittyy normaalisti kohdunkaulan kautta muihinkin elimiin ja ainakin itsellä ennen juuri noista liikkeistä tuli se lopullinen aamen. Nyt koko homma on vaan tunnotonta rynkytystä. ei se pelkkä ulkoisten elinten räpläily mihinkään syvållisempään johda. Tätä on vrmaan aivan turha selittää sellaisille, jotka saavat ne parhaat kiksit klitoriksen ja ulkoisten elimien kautta. Se riittää alkuun, muttei vie huipulle.
        Vaillinaien aktin vuoksi sitä turhautuu ja ahdistuu ja yhdyntä ei enää rentouta kuten ennen. Tässä ei ole kyse päänsisäisestä jutusta, koska itsekin uskoin satasella mitä lääkärit sanoi: ei vaikuta seksielämään. Eipä kai .-/ Seksi on hyvän parisuhteen liima. Näiden ongelmien vuoksi vrmaan monkin suhde päättyy. Vai siitäkö johtuu, että keski-ikäisenä naiset alkaa lihoa, kun ei elämään jää mitään iloa ja ainut mielihyvän tuottaja on ruoka. Itse harrastan liikuntaa päivittäin ja monipuolisesti nyt kun se on mahdollista, mutta siinä on toinen puoli se, että haluja se liikunta lisää myös.
        alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että varsinaiset vaihdevuosioireet on pysyneet kurissa estrogeenigeelillä.

• Progynova rocks

Saa vv-oireet rysähtämään niskaan. Gynen mukaan tuo tavalliset vv-oireet.
      Varaa gyne-aika pari kuukautta poiston jälkeen, että saat avun helposti.

• näin mulla meni

Multa poistettiin kohtu ja munasarjat viivikymppisenä pari vuotta sitten. Samalla aloitettiin hormonihoito. Se kiristi rintoja ja huomasin, että olin erilainen kuin ennen kohdunpoistoa eli hormonia sain enemmän, mitä elimistöni oli tuottanut viime vuosina. Lopettelin hormonihoidon vuodessa puolittaen ja loppukuukaudet neljäsosaan tabletin pilkkoen. Minulle tuli lämpimiä aaltoja, jotka olivat ja ovat edelleen helppoja.
        Kohdunpoisto ilman munasarjojen poistoa käsittääkseni aikaistaa vaihdevuosia. Ei niitä tarvitse pelätä. Periaatteessa vaihdevuodet eli estrogeenin loppuminen vähentää rintasyöpäriskiä. Sehän (kemiallinen vaihdevuosien aiheuttaminen) on hoitona rintasyövän jälkeenkin uusimisten ehkäisyksi.
        Itselläni seksuaalisuus muuttui hetkeksi leikkauksen jälkeen tai jännitin. Mene ja tiedä. Nyt kaikki on palautunut ja saan kohtuorgasmeja entiseen tapaan - vaikkei sitä edes ole!

• ällikällä aivan

Miten kohduton saa "kohtuorgasmeja"???

• näin mulla meni

Varmaan joku aavesärkytyyppinen hermoreaktio? Tai sitten se, mitä luullaan kohdun supisteluksi orgasmissa, onkin jotain muuta supistelua tai tunnetta? Itse veikkaan jälkimmäistä. Mulle on tärkeintä, että homma toimii.

• kokem
        näin mulla meni kirjoitti:

Varmaan joku aavesärkytyyppinen hermoreaktio? Tai sitten se, mitä luullaan kohdun supisteluksi orgasmissa, onkin jotain muuta supistelua tai tunnetta? Itse veikkaan jälkimmäistä. Mulle on tärkeintä, että homma toimii.

Kohdunpoisto aiheuttaa sen että virtsa liruttaa tietämättään koska hermoradat ovat leikkauksessa pysyvästi vaurioituneet. Tätä on turha kieltää ja on hyvä että tulee ilmi ainakin täällä. Kyllä ne hermoradat risteilee koko alakerrassa, siksi nuokin orgasmiasiat ovat niin yksilöllisiä.
        Lihaksia voi kylläkin harjoituttaa mutta se ei auta paljonkaan jos alakerta on osaltaan tunnoton eikä tunnista milloin on virtsaamisen tarve.
        Saman reaktion saat kun harrastat avantouintia tai jos kauan uit kylmässä vedessä. Virtsaputken lihaksisto ja hermosto kylmässä lamaantuu hetkellisesti ja pissa voi tulla tietämättään.
        Samoin tunnottomuutta lisää jos on ollut kauan hoitamaton veriasteelle päässyt virtsaputkentulehdus aiheuttaen arpeutumista ja hermoston vauriota.

• tosi pettynyt

Minä yritin kohdunpoistoleikkauksen jälkeen valittaa sairaalaan, että en saa kakattua normaalisti vaan sattuu hirveästi ja ilmaaa kertyy ja piereminenkin käy kipeää. Sanottiin, että asia korjaantuu. On kohta kolme vuotta koko sopasta, eikä ole korjaantunut. Huonompaan suuntaan vaan kaiken aikaa menee. Ei tule kakkaa kunnolla, ei kakkaamisen tunnetta tai tarvetta. Nyt, kun olen sitten jo kohta kolme vuotta ängennyt ja pinnistellyt, on seurauksena pukamat, joku seele ja suolen tuppeuma. että tälleen meillä kohdellaan naisia sairaalassa. ei hoideta kokonausuutta, vaan jokainen lääkäri tuijottaa vaan omaa osaamisaluettaan ajattelematta, että yksi asia vaikuttaa toiseen.
      en tiedä saadaanko minun peräpäätä enää koskaan kuntoon, vai joudunko tämän ongelman kanssa painimaan lopun elämääni.

• Jopas

Onpas ollut huonoa tuuria. Omasta kohdunpoistostani on pian kulunut kahdeksan vuotta. Pissa- tai kakkavaivoja ei tullut eikä ole ollut, eikä alapäässä ole muutakaan vikaa... Välillä tuntuu, että täällä kirjoittavat vain valittajat. Leikkauksissa on aina riskinsä, mutta eivät ne aina aiheuta ongelmia!

• Totuudentorvi huutaa

valittajat vaiennetaan joka puolella. Jos sairaalaan valittaa, sanotaan, että asiat korjaantuu. Kun odottaa, että korjaantuu eikä mitään tapahdu, väitetään pian, ettei vaivat olekaan leikkauksen syytä. Siten kun näistä vaivoista alkaa tälläkin foorumilla kirjoitella, tuntuu, että on joku kummajainen tai "valittaja", kuten dedllinenkin nimitelee. Näin sitä kohdellaan, kun tuo epäkohtia ja negatiivista esille tästäkin asiasta. Näin se vaan menee. jos on joku mennyt pieleen niin ei muuta kuin suu suppuun ja tyydy osaasi. Naisen alapää on edelleen vaiettu tabu. jos siellä jotakin vikaa on niin se väännetään väkisin pään sisäiseksi asiaksi tai vähätellään ongelmia.

• Jopas

Ei kun ihan oikeasti oli tarkoitus kertoa, ettei leikkauksesta aina seuraa vaivoja!
        En halua leimata ketään kummajaiseksi, mutta rohkenen olla eri mieltä alapään vaivoista. Ei gynekologisten sairausten hoitaminen tänä päivänä ole yhtään sen kummempaa kuin muittenkaan. Ja työtään ne lääkärit tekevät parhaan kykynsä mukaan ja potilaan parasta ajatellen. Tämä on oma kokemukseni, ja muitakin vaivoja on tullut hoidettua. Älkää hyvät ihmiset pelätkö kohdun poistoa turhaan!

• totuudentorvi huutaa

Tarkoitinkin SITÄ ETTÄ KUN TULEE ONGELMIA, NIIN IHMINEN VAIENNETAAN KUOLIAAKSI. Ongelmista EI SAA PUHUA. Jos joku on mennyt pieleen nniin hiljaa itseksesi kärsi vaan ja pidä turpas kiinni. Sitä kyllä saa hehkuttaa ja laulaa, jos on kaikki hyvin mennyt. silloin jokainen kuorossa toistaa, että onpa ihanaa.

Meitä epäonnisia on kuitenkin muitakin kuin minä. Sitä ei voi kukaan kieltää. Ja minun mielestä ei kenenkään pitäisi luopua mistään elimestään ellei ole ihan pakko. Ja vaikka mitä sanotaan niin lääkärien mielestä kohdunpoisto tuntuu olevan lähes läpihuutojuttu. Niin helpoksi sitä sanotaan. ei kuulemma vaikuta mihinkään elintoimintoihin: ei pissimiseen, eikakkaamiseen, ei seksiin.... no, itsellä on vaan pissiminen ennallaan ja kaikki muu on mennyttä. paskaa säaa väkertää puoli tuntia tuskan hiki otsalla. Arvatkaa vaan houkuttaako mitkään uudet leikkaukset, kun edellisestäkin näin paljon haittaa on.

• omalla vastuulla

Ei mulle ainakaan oma gyn. lääkäri eikä leikkaava läääkäri vähätelleet leikkausta vaan pitivät sitä isona ja vasta, kun tilanne eteni vaivoineen koko ajan, mulle sanottiin, että olis aika harkita -ei päättää- leikkausta. Koko ajan päätös jätettiin mulle, eivät pitäneet läpihuutojuttuna vaan nimenomaan sanoivat, että päätös on oma. Myös munasarjojen poiston suhteen piti itse valita, eivät tehneet päätöstä puolestani. Sanottiin kyllä prosenttilukuja komplikaatioista, jotka luvut olivat pieniä, mutta ne kerrottiin. Mulla siis meni kaikki hyvin ja toivuin hiljalleen vuoden aikana niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Ei ne lääkäriparat osaa sanoa mitään, mikä sua auttaisi nyt. Toivot, että joku sanoisi jotain ratkaisevaa, mutta ei tilanne muutu sanomisilla. On vaan elettävä noilla korteilla, jotka sulle on nyt jaettu.

• Totuudentorvi huutaa

enhän väittänytkään,että lääkärit olisi mitään puolestani päättäneet. Asia vaan on niin, että mahdollisten komplikaatioiden ja seuraamusten määrää vähäteltiin. On vaan tosi kurjaa nyt kuulua siihen muutamaan(?) prosenttiin, joilla tulee ongelmia. kyllä minäkin sain aikaaa miettiä asiaa puolin ja toisin. Siihen kului pari vuotta. Mutta kun vaihtoehtoja ei ollut. Joko kärsin kivuista tai sitten menen leikkaukseen, josta tosian minulle annettiin aika ruusuinen kuva. Sanottiin että yleensä onnistuu ja elämänlaatu paranee. ei kukaan puhunut, että tulee näitä ulostusongelmia tai että seksielämä menee aivan piloille, kun ei mikään enää tunnu millekään.

sekin, että ongelmia tulisi vain muutamalle prosentille on harhaa, sillä nämä tutkimukset mitä näiden leikkausten seurauksista ovat auttamattoman vanhoja lukuunottamatta niitä, joita on aivan parina viime vuotena tehty. Naiset, jotak vielä näihin päiviin asti ovat läpikäyneet kohdunpoiston, ovat valtaosalta sitä ikäpolvea, jolloin ei alapään asioista puhuttu mitään. Ei varmaan vieläkään kaikki naiset jälkitarkastuksissa ja kyselyissä puhu totta, vaan peittelevät syntyneitä ongelmia. Onhan ne niin noloja. eihän viime vuosiin asti ole juuri puhuttu edes viisikymppisten tai sitä vanhempien intiimiasioista. Ei niitä ole ollut. - siis virallisesti.

Mutta tässä sen taas näkee. kun esittää toisenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä ja kertoo oman kokemuksensa niin jollei se sovi valtavirtaan, niin asiaa ei sitten ole. Silti en usko, että olisin tämän maan ainut huono-onninen leikattu ja poispilattu.
      Ja toivottavasti nyt sitten kun mulle jaettiin näin huono käsi niin ei tarvi enää kauaa pelata. Ei tämä elämä enää maistu.

• omalla vastuulla

On elämässä muutakin arvoa kuin täydellisyyttä. Itselläni on toinenkin, vakava, sairaus, jonka takia voisi jopa kuolla. Onneksi hoidettiin ajoissa. On kovin suhteellista, minkä takia kannattaa kuolla. Ehkä olet vihainen kohtalollesi, kun komplikaatio tuli sinulle, ja kuolemalla uhittelet sen vuoksi? Sellainen puhe vain aiheuttaa toisille vaikeuden sanoa sinulle omia eriäviä mielipiteitään, kun olet niin ehdoton. Siksi leikkauksia tehdään vain välttämättömillä syillä, että joka leikkauksessa on riski, yleensä pieni, mutta jollekin se tulee. Jos pääsisit vihavaiheesta suruvaiheeseen, niin elämäsi kääntyisi vielä tilanteen hyväksyvään vaiheeseen, jossa ratkaisuja, jotka jotenkin tyydyttävät, löytyy.

• totuudentorvi huutaa

Mitä ihmettä minä sillä suruvaiheella teen kun en jaksa tätä vihaakaan. Nyt tuntuu kyllä siltä, että en jaksa edes hyväksyä mitään. Mitä ihmettä minä täällä enää palloilen? Päivästä päivään raahaudun ja alan jo jokaista vessareissuakin pelätä. Miehen kanssa on lähes ainut yhdistävä ollut hyvä seksi, joka sekin on yt siin vain valju aavistus entisetä. NÄINKÖ SITÄ KASVAA KIUKKUISIA VANHOJA AKKOJA , KUN TULEE NÄITÄ PASKAJUTTUJA ELÄMÄÄN?
      Jos koko loppuelämä on vaan tällaista ihme kitkuttamista, niin ei kyllä ole ollut järkeä jatkaa ihmisten elämää enää yli viidenkympin. Multaa vaan päälle. Eipä oltais yhteiskunnan taakkana.

• Potilas5

SAMAA MIELTÄ. Suomesta puuttuu neuvola vaihdevuosi-ikäisille. Muunmuassa TV:stä näkee englantilaisessa Nolot vaivat-ohjelmassa kuinka naistenvaivoja voidaan hoitaa iän mukaisesti, ja emättimen kautta voi saada tukileikkaukset virtsarakko- tai suolen puolen senämiin.
        Itse en halua käyttää mitään hormonivalmisteita esim. kohdunlaskeumaani, eikä jumppakaan kaikkeen auta. Haluan elää lapseni vuoksi.
        Aikoinaan sain näet solumuutoksia kohdunsuuhuni Minipillereiden aikaan, ja kohdunsuu viimein leikattiin. Muodissa olleiden Ehkäisypuikkojen aikana sain pahan alavatsatulehduksen, toinen munatorvi poistettiin ja suolistosta perattiin kiinnikkeitä. Yhdistelmäpillereitä syödessäni sain mastopatiaa rintoihini, ja toisesta rinnasta löydettiin carsinoma (segmenttileikkaus).
        Pienien myomien tähden ei kohtuani ole tarvinnut poistaa, kutistuvat kuulema vanhetessani...
        Runsaisiin kuukatisiin löytyy naisille kohdun sisäisiä hoitoja, ei ole pakko poistaa koko kohtua. Kuukautisveri puhdistaa emätintä. (Katson myös TV:n terveysohjelmia, ja haen oikeaa/kokemustieto lehdistä ja kirjoista.)

Lääkärivastaanotolla hoidetaan tosiaan vain osia, ja lyödään jokin resepti kouraan. Vaiva ei hoidu. Miten tehdä töitä, harrastaa ja seurustella, jos kohtu roikkuu polvissa? Miehet saavat puuttuvan kiveksensä tilalle silikonipallon, naisten todellä näkyviin ja haittaaviin vaivoihin on vaikea saada apua. Vaivat alkavat jo seurusteluiän alussa.
        (80-luvulla Kotilääkäri-tyyppinen lehti kertoi, että kohdunpoisto vaikuttaa jopa silmien näkökykyyn... Nykyisin, että mm. munasarjat supistuvat hieman. Tsemppiä tytöt! Toivottavasti jatkossa asiat parantuvat.

• Ei aivan noinkaan

Emätin kyllä puhdistaa itse itsensä, ei siihen kuukautisverta ja kohdun limakalvon kappaleita tarvita.

• E.A.N. nro 2

Siis kyllä kohdunkaulasta erittyy juurikin sitä samaa limaa mitä emättimestä ja ehkä hiukan premmin kuin sitten kohdunpoiston jälkeen, jolloin pelkkä emätimen sisäpuoli hoitaa puhdistumisen. Mutta siinä oot oikeassa, etä tätä kuukautisverta, joka on pääasiassa kuolevaa limakalvosolukkoa, ei tarvita emättimen puhdistumiseen.

• Ei aivan noinkaan

Tietenkin erittyy, mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä kuukautisveren kanssa.

• kohta vaihdevuosissa

Kiitos totuudentorvi kertomuksestasi. On ihan hyvä, että negatiivisiakin kokemuksia kerrotaan. Toivottavasti voit nyt kuitenkin vielä saada vaivaasi apua, ehkä joku muu lääkäri osaa auttaa. Voimia sinulle ja siunausta!

• totuudentorvi huutaa

Ei tässä enää siunailut auta. varmaan hiljalleen katkeroidun ja puran sitten lopun elämääni pahaa oloa kaikkeen eteeni tulevaan. Näin se varmaan menee muillakin, joilla asiat ei menneet niinkuin lääkärit lupasivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7482
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2906
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1756
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe