No, ehkä "autuus" on hiukan liiottelua, mutta kuitenkin.
Eilen, Allen Carrin Stumppaa tähän! -kirjan tuella, tumppasin sen kuuluisan viimeisen tupakan. En osaa edes oikein kunnolla selittää sitä tunnetta, tuntui kuin olisin saanut siivet. Poltin tuon viimeiseni kuten Carr opasti, vetämällä savua syvään henkeen, keskittyen ja miettien nautinko siitä todella. No enhän minä nauttinut, se maistui, haisi ja tuntui kurkussa PAHALTA. Olin niin onnellinen kun ajattelin ettei minun tarvitse enää koskaan polttaa tuota roskaa. Säästän rahaa. Pääsen yskästä ja limasta kurkussa. En haise pahalle..
Osa varmaan ajattelee että "Turhaan hehkutat, odotas kun himo iskee niin unohdat tuon kaiken ja repsahdat." Tiedän että kiusaus tulee ja niin edelleen, mutta tuon kirjan luettuani olen niin kuin uskoon tullut, etten voi kuvitella mikä saisi minut polttamaan.
Jos totta puhutaan, nytkin on vähän ristiriitainen olo: tekee aamutupakkaa mieli, mutta ajatus savukkeiden ostamisesta ja polttamisesta on TODELLA vastenmielinen. Polttamista kohtaan tunnettu inho voittaa niksan 6-0!
Ah tätä lopettamisen autuutta
208
4917
Vastaukset
- Deepi
Reilu kolme viikkoa sitten lopetin ja tuon kirjan luin. Lopetuspäätös oli itänyt jo kauan ennen kirjaa, mutta siitä sai kyllä muutaman uuden näkövinkkelin lopettamista ajatellen.
Sitä en kirjasta allekirjoita, että tupakka maisuisi erityisen pahalta (jo ensimmäinen tupakkani teininä oli mielestäni varsin neutraalin makuinen) tai etteikö tupakoija ikinä nauttisi oikeasti polttamisesta. Kyllä minä nautin, kun kiireisen työpäivän jälkeen lapsi oli nukkumassa, koti siistitty ja terassilla join yhden oluen ja poltin tupakan. Joskin myöhemmin olen nyt ymmärtänyt, että tuo "nautinto" tuli siitä rauhallisesta hetkestä itsestään, ei sen yhteydessä poltetusta tupakasta.
Sen minä kirjan asulla kuitenkin sisäistin, että tupakalla ei oikeasti ole minulle mitään annettavaa ja että olipa tilanne miten kurja tahansa, ei tupakan polttaminen paranna sitä mitenkään. Päinvastoin, tupakan polttamisen jälkeen oloni tulisi olemaan vielä kurjempi.
Autuus oli minunkin mielestäni liitoiteltua, mutta kyllähän tämä elämä näin savuttomana on aika mahtavaa; eilen illalla mieheni oli huolissaan, kun tupakat alkoivat olla lopussa. Sisäisesti iloitsin, että minun ei enää koskaan tarvitse tuntea tuota oloa ja paniikkia. Ihanaa on ollut myös, kun oma poika joka päivä jaksaa varmistaa ja kehua, että "hyvä äiti, kun et enää polta.".
Haastavinta on ollut päästä sen "päivän kriittisimmän" hetken yli (itselleni työpäivän jälkeinen tupakka). Tuota kaipuuta jatkui reilun viikon, mutta nyt tupakankaipuuta ei ole ilmennyt enää. Varmasti sitä hetkittäin vielä tulee elämässä eteen, mutta tämä on kyllä niin hienoa, että en polta enää koskaan.
Alempana aloittamani ketju omasta lopetusprosessista, jos haluat lukea fiiliksistä. Tsemppiä sulle!- sandr.a
juu oli kirjassa muutamia sellasia asioita, joista en minäkään ihan samaa mieltä ollut. esim. just tuo mainitsemasi nautinnon saaminen, väitän kyllä et pahan paikan ja ahdistuksen tullen hermosauhut OVAT olleet nautinto..
kiitos tsempistä, molemmille! - ..............
Totuushan on että nuoret naiset menee monestikin sen nykyajan hengen mukaan. 2000-luvun alussa nuoret tytöt ja naiset tupakoi surutta, mutta nyt kun ei olekaan enää tupakointi in, niin ollaan lopetettu jo ajat sitten... Tupakointi alkoi mennä muodista siinä 2009-2010 jolloin yllättävän moni mukamas lopetti ;)
- niin väärin
sandr.a kirjoitti:
juu oli kirjassa muutamia sellasia asioita, joista en minäkään ihan samaa mieltä ollut. esim. just tuo mainitsemasi nautinnon saaminen, väitän kyllä et pahan paikan ja ahdistuksen tullen hermosauhut OVAT olleet nautinto..
kiitos tsempistä, molemmille!Minust on väärin, että alkoholin ja tupakan käyttäjät saavat saman verokohtelun, vaikka he rasittavat kansakuntamme terveydenhuoltoa paljon enemmän kuin muut.
On väärin, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan niiden itseaiheuteut ongemat ja myös sama koskee homojen aiheuttavat sairaudet ja niiden pedofilian urhien hoidot. - ota selväääääää
niin väärin kirjoitti:
Minust on väärin, että alkoholin ja tupakan käyttäjät saavat saman verokohtelun, vaikka he rasittavat kansakuntamme terveydenhuoltoa paljon enemmän kuin muut.
On väärin, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan niiden itseaiheuteut ongemat ja myös sama koskee homojen aiheuttavat sairaudet ja niiden pedofilian urhien hoidot.ota ensin selvää tupakan verotulot ja sitte tupakoitsijoiden terveydenhoitomenot. kyllä jää valtio plussalle ja reilusti...
- verotulo ja meno
niin väärin kirjoitti:
Minust on väärin, että alkoholin ja tupakan käyttäjät saavat saman verokohtelun, vaikka he rasittavat kansakuntamme terveydenhuoltoa paljon enemmän kuin muut.
On väärin, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan niiden itseaiheuteut ongemat ja myös sama koskee homojen aiheuttavat sairaudet ja niiden pedofilian urhien hoidot.Vedä sinä typerys vaan ittes jonon jatkeeksi valittamaan asiasta josta et näemmä mitään ymmärrä :D. Tupakan tuomat verotulot valtiolle on sitä luokkaa, että plussalle mennään ja rajusti. Jos tupakka koituis valtiolle tappiolliseksi, sen hinta olis vähintään kolminkertainen tänä päivänä. Mistä teitä oikein sikiää, häh? Ei koneisto kuule tappiolla pyöritä bisneksiään, sehän olis hölmön hommaa, sellaisen kuin sinä.
- kimuli81
niin väärin kirjoitti:
On väärin, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan niiden itseaiheuteut ongemat ja myös sama koskee homojen aiheuttavat sairaudet ja niiden pedofilian urhien hoidot.Myös lihavuus kuormittaa julkista terveydenhuoltoa js siitä johtuvia sairauksia on monia. Eikö sekin ole ihmisen itse aiheuttamaa välinpitämättömyyttä terveyttään kohtaan.
Kukin tekee terveydelleen niinkuin haluaa en lähde siitä drn enempää moralisoimaan. Mutta musta turhaa huutamista tuo verotus homma.. - Röökipoliisi
kimuli81 kirjoitti:
Myös lihavuus kuormittaa julkista terveydenhuoltoa js siitä johtuvia sairauksia on monia. Eikö sekin ole ihmisen itse aiheuttamaa välinpitämättömyyttä terveyttään kohtaan.
Kukin tekee terveydelleen niinkuin haluaa en lähde siitä drn enempää moralisoimaan. Mutta musta turhaa huutamista tuo verotus homma..Juu mutta kun tupakointi ja lihavuus korreloivat etenkin naisilla aika selkeästi. Johtuu juuri siitä, että typeryksillä ei ole selkärankaa lopettaa. Poltan koska laihdutan, ei kun herkuttelen koska yritän loptettaa...
Jos joku puolustelee tupakointia edelleen tuohon lihavuuteen vertaamalla niin epäilen ihan oikeasti niitä tilastojen tulkitsemistaitoja.
Olisko kimuli taas kuullut jonkin urbaanilegendan tupakkapaikalla? - kimuli81
Röökipoliisi kirjoitti:
Juu mutta kun tupakointi ja lihavuus korreloivat etenkin naisilla aika selkeästi. Johtuu juuri siitä, että typeryksillä ei ole selkärankaa lopettaa. Poltan koska laihdutan, ei kun herkuttelen koska yritän loptettaa...
Jos joku puolustelee tupakointia edelleen tuohon lihavuuteen vertaamalla niin epäilen ihan oikeasti niitä tilastojen tulkitsemistaitoja.
Olisko kimuli taas kuullut jonkin urbaanilegendan tupakkapaikalla?en mä mihinkään urbaanilegendoihin usko.. mut sen verran kun pitänyt silmiä auki niin kyllä niillä lihavilla ihmisillä on niitä ongelmia jo NIIIN nuorena... polvet pettää, pumppu pettää.. no onhan noita ja hyvä kun edes 25 ikää nähty.. niin jos se ei rasita yleistä terveydenhuoltoa niin.. sokeena pitäis varmaan alkaa kulkemaan..
- paavo pönttö
Motivaatio on tärkeä. Tärkein. Lukee sitten tuon kirjan, tai "seitsemän veljestä".
Itse olen kolme vuotta ollut säännöllisen epäsäännöllisesti lakoissa. Kaksi kertaa lopettanut Champixin avulla, mutta sitten aina tuli se yksi savuke vain juttu, viimeksi viime lokakuussa.
Nyt mietin taas että josko syksyllä. Kaapissa on Zybania, tai samaa myrkkyä Voxra nimellä. Lääkäri oli niin fiksu, että kirjoitti tuolla nimellä saman lääkken, ei maksanut kuin reilut 60€. Zyban olisi ollut yli satasen kalliinpi. Laittoi vielä reseptiin "masennukseen" :)
Toistaiseksi menee aski päivässä, eikä vielä motivaatiotakaan, kun kaappi on täynnä Virosta ostettua halpaa röökiä. 2.20€ aski...
Lekuri muuten sanoi, että koska olen aloittanut polttamaan vasta yli 50v, en kyllä ehdi enää mitään syöpää tupakalla saamaan. Että polttele vaan, jos rahat riittää. Mutta eihän tuo tietenkään mitenkään terveyttä edistä kuitenkaan ja aamuiset yskänpuuskat ei niin kivoja.
Tsemppiä kuitenkin vahvemmille.- sandr.a
vaikket kuolisikaan tupakkiin, niin luulen että loppuelämä olisi rattoisampi ilman.. :)
- Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
vaikket kuolisikaan tupakkiin, niin luulen että loppuelämä olisi rattoisampi ilman.. :)
se rattoisuus riippuu kyllä ihmisestäkin. Jos tupakoinnista ei nauti, niin toki se kannattaa lopettaa. Itselleni nikotiini kyllä tuottaa sen verran mielihyvää, etten ole vielä harkinnut lopettamista. Mutta tsemppiä silti lopettajille.
- sandr.a
Röyhyyttävä sokko kirjoitti:
se rattoisuus riippuu kyllä ihmisestäkin. Jos tupakoinnista ei nauti, niin toki se kannattaa lopettaa. Itselleni nikotiini kyllä tuottaa sen verran mielihyvää, etten ole vielä harkinnut lopettamista. Mutta tsemppiä silti lopettajille.
näinhän se on. täytyy myöntää, että jos joku ei todella lainkaan "kärsi" tupakan poltosta, ymmärrän hyvin ettei huvita lopettaa.
niin kummalta kun se kuulostaakin, minuakaan ei yhtään hetkauta puheet tupakan tappavuudesta ja niistä sairauksista, joita pitkäaikainen polttaminen aiheuttaa. minulla suurimmat kimmokkeet lopettamiseen ovat rahanmeno ja nuorena naisena inhoan myös rymankuuloista yskää ja sitä, että haisen koko ajan röökille. lisäksi koen, että tämä riippuvuus rajoittaa elämääni, sillä mitä ikinä teenkin tai suunnittelen tekeväni, mielessä on ensimmäisenä "Missäs välissä sitä sais poltettua tupakan". ja vaikka lähes kaikki kaverini polttavat, häpeän polttaa jopa heidän edessään (puhumattakaan tupakoimattomien nähden sauhuttelusta), sillä mielestäni näytän jotenkin rumalta kun poltan.
huh, tulipa avauduttua taas.. mutta pakko vuodattaa jossain etten ratkeaisi.. - Puff7
sandr.a kirjoitti:
sähkötupakka (google) kaikki normisavut häipy, mmm. yskä ja yösavut
- sairas harrastus
Onnea kaikille,
jotka pystytte lopettamaan. Ole polttanut 1-2 askia päivässä yli 30 vuotta, nyt keuhkoahtauma diagnoosina. Tiedän, että pikkuhiljaa kuolen tähän, kun keuhkot eivät enää pelitä. Vielä kuitenkin palaa... - HassuHupsuHipsu
Kyllä se syöpä voi tulla ilman tupakointiakin. Sen puoleen kyllä vaihtaisin lääkäriä.
HassuHupsuHipsu kirjoitti:
Kyllä se syöpä voi tulla ilman tupakointiakin. Sen puoleen kyllä vaihtaisin lääkäriä.
Totta. Itselläni se on, vaikken ole koskaan koskenut ainoankaan tupakkaan ! Enkä tule ikinä koskemaankaan, aina, kun näen tumpatun natsan maassa, potkaisen sen pois näkyvistä säälittä. Olkoot joku vahtaaja kyttäämässä, ei haittaa. En maksa sent-tiäkään mahd. tulevia leikkauksia enkä hoitoja yms. Te lemuläjät maksatte ne, onhan tiellä nyt varaa niihin. Jos on varaa savutella, on myös varaa maksaa toiselle aiheut-tamansa sairaudet ! Se on täysi fakta.
- Gizo
Puff7 kirjoitti:
sähkötupakka (google) kaikki normisavut häipy, mmm. yskä ja yösavut
Yhtä säälittävää sontaa sekin sähkötupakka on, kun mikä tahansa savuava tollero.
- yksi hullu joka polt
sairas harrastus kirjoitti:
Onnea kaikille,
jotka pystytte lopettamaan. Ole polttanut 1-2 askia päivässä yli 30 vuotta, nyt keuhkoahtauma diagnoosina. Tiedän, että pikkuhiljaa kuolen tähän, kun keuhkot eivät enää pelitä. Vielä kuitenkin palaa...niihän se on itse poltin 45v reilun askin päivässä, jopa kaksi joskus,, nyt vuosi sit lopetin kuin kantoon sanoisin,,ei mitään poppas konsteja,,laastareita tai muutaakaan, se vain jäi olin viikon sairaalassa kun tulin kotoon niin ei enää se riitti, mutta unissa poltan jatkuvasti niin oneksi on vain unta ,, no keuhkoahtautuma on mullakin todettu 5 v sit,hyvä näin ei tää keuhko ahtautuma tupakasta johtunut oli työ elämässä tekemisissä betonipöly ,, papreri pöly,, siinä ne suurimmat haitta vaikutukset no lääkärit toitottaa mit vain,, mut nyt näin näillä menään nyt hyvä kun näinkin,,
- 4000 syöpää aiheutta
Eiks nikotiinin imeminen normitupakasta ole vaan idiootin hommaa? Itse poistan nikkikset vapottamalla, kustannukset on mulla olleet maaliskuusta jolloin aloitin, tähän hetkeen 40 euroa vehkeet ja 30 euroa nikotiiniliemet. Vapotan siis vain nikkishimoon eli todella vähän, röökiä meni kuitenkin aina vähintään 5 per päivä, nyt imeskelen ehkä 3 millilitraa viikossa, kustannus lienee muutama kymmenen senttiä entisen 13 euron sijaan.
Eikä ainuttakaan normitupakkaa ole mennyt vaikka röökiä kaapista vielä löytyykin, ei nääs himota lainkaan. - Gizo=peränuolija
Gizo kirjoitti:
Yhtä säälittävää sontaa sekin sähkötupakka on, kun mikä tahansa savuava tollero.
sehän ei savua, vaan höyryää. Säälittävä olet vain sinä, joka et asiasta mitään tiedä mutta surkean elämäsi vuoksi käyt täällä vittuilemassa.
- tajutonta touhua
MissFinland76 kirjoitti:
Totta. Itselläni se on, vaikken ole koskaan koskenut ainoankaan tupakkaan ! Enkä tule ikinä koskemaankaan, aina, kun näen tumpatun natsan maassa, potkaisen sen pois näkyvistä säälittä. Olkoot joku vahtaaja kyttäämässä, ei haittaa. En maksa sent-tiäkään mahd. tulevia leikkauksia enkä hoitoja yms. Te lemuläjät maksatte ne, onhan tiellä nyt varaa niihin. Jos on varaa savutella, on myös varaa maksaa toiselle aiheut-tamansa sairaudet ! Se on täysi fakta.
Kukapa niitä nastoja sinua on pakottanut syömään? Sano hyvä ihminen ihmeessä että ei kiitos.
- sgt.pepper-59
Gizo=peränuolija kirjoitti:
sehän ei savua, vaan höyryää. Säälittävä olet vain sinä, joka et asiasta mitään tiedä mutta surkean elämäsi vuoksi käyt täällä vittuilemassa.
sähkötupakan haitat tulevat 10-20v. päästä VARMASTI tietoon,mä en ainakaan ala vetää höyrynä keinotekoisesti (E-aineet) maustettua litkua mikä välittyy heti keuhkoista verenkiertoon... ja "vesikeuhko"
- kysyjä
4000 syöpää aiheutta kirjoitti:
Eiks nikotiinin imeminen normitupakasta ole vaan idiootin hommaa? Itse poistan nikkikset vapottamalla, kustannukset on mulla olleet maaliskuusta jolloin aloitin, tähän hetkeen 40 euroa vehkeet ja 30 euroa nikotiiniliemet. Vapotan siis vain nikkishimoon eli todella vähän, röökiä meni kuitenkin aina vähintään 5 per päivä, nyt imeskelen ehkä 3 millilitraa viikossa, kustannus lienee muutama kymmenen senttiä entisen 13 euron sijaan.
Eikä ainuttakaan normitupakkaa ole mennyt vaikka röökiä kaapista vielä löytyykin, ei nääs himota lainkaan.on pahempiakin asioita.
- Deepi
Ei minuakaan ennen lasta tuo terveyspuoli juuri kiinnostanut pätkääkään, kun ajattelin aina, että en minä nyt määrällisesti niin valtavasti polta. :)
Mutta tuo, kun lapsi selvästi kärsii äidin polttamisesta ja haaveena on uusi raskaus on saanut mitettimään terveyttäkin.
Ja kun nyt seuraan vierestä anoppiani ja isääni, (jotka ovat samanikäisiä, nyt 57-vuotiaita) olen alkanut miettiä asiaa pitkälle tulevaisuuteen. Anopilleni on aikanaan maistunut alko reippalla kädellä ja polttanut aina. Yleisilmeeltään hän on näivettynyt, ryppyinen, väsynyt ja vanha. Ei riitä terveys, motoriikka tai energia esim. siihen, että voisi lapsenlastaan itsenäisesti perään katsoa. Isäni ei ole polttanut eläessään, alkoa nauttinut aina kohuudella ja yleisilme on aivan eri. Joka kerta ihan ällistyn isääni nähdessäni (asuu aitini kanssa kaukana ja näemme harvakseltaan), miten nuorelta ja terveeltä hän näyttää. Hän on vielä täysin energinen ja pystyy ihan mihin vain; auttamaan remppahommissa, puuhailemaan täysillä reippaan pikkulapsen kanssa ja käymään ruumiillisissa töissä.
Mä haluan ennemmin näyttää vajaa kuusikymppisenä isältäni, en anopiltani. Ja jos minusta joskus mummo tulee, niin haluan että olen sitten kaikkea muuta kuin täysin näivettynyt katkera ihmisraunio.
Minäkään en polttanut kuin n.7 tupakkaa päivässä, mutta kuukaudessa säästän silti 60 euroa. Sillä rahalla saisi ostettua paljon muutakin. :)
Ensimmäinen viikko oli itselleni hankalin. Fyysiset oireet oli melko minimaalisia, mutta se orpo olo vaivasi kyllä ärsyttävästi.
Tsemppiä toiselle savuttomallepäivälle (itselleni se oli ensimmäistä päivää vaikeampi). Muista, että mitään menetettävää ei ole ja että tupakanhimoa tulee. Se vain kuuluu asiaan ja sinun tehtäväsi on nyt opetella tuosta himosta ja vanhoista tavoista pois. Vaikka kuinka tulisi kurja olo ja huono tilanne, niin muista että mikäli nyt sitten sytytätät tupakan, niin olosi tulee sen jälkeen olemaan paljon kurjempi.- sandr.a
kiitos tsemppauksesta, sitä tarvitaan! mullakin vaivaa fyysisten oireiden sijaan sellanen tyhjä olo, mut hoen ittelleni et ei se olo tupakasta kohene. kyl tää tästä viel lähtee... :)
- hyväolonyt
sandr.a kirjoitti:
kiitos tsemppauksesta, sitä tarvitaan! mullakin vaivaa fyysisten oireiden sijaan sellanen tyhjä olo, mut hoen ittelleni et ei se olo tupakasta kohene. kyl tää tästä viel lähtee... :)
Alku on hankalaa, mutta kyllä helpottaa.Minä vedin tupakkaa yli 40 vuotta.Nyt olen ollut ilman 3,5v ja joskus kun oikein v.... niin mieli tekee .Mutta en ole sortunut,voin ottaa paukunkin ei tee mieli .Ja minusta nyt haisee jo pahalle,olen miettinyt tolta olen minäkin haissut.Nyt on niin raikas olo ei yskitä .Limaakaan ei minlta tullut en tiedä miten minä sitten olen polttana.Ihokin voi nykyisin paremmin .Huomaa heti eron ,se vaan on paha juttu,kun ruoka tuoksuu niin hyvälle kiloja on tullut.Mutta lääkäri sanoi että kyllä se tasoittuu.Hyvää jatkoa sinulle älä ota tupakkaa,laita tavallinen purkka suuhun tai kilauta kaverille,niin asia jää pois mielestä.
- kyllä auttaa
sandr.a kirjoitti:
sama
Sähkötupakkia si lopetat koko paskan! - sandr.a
kyllä auttaa kirjoitti:
sama
Sähkötupakkia si lopetat koko paskan!tuota raikkauta mäkin kaipaan. kiitoksia vinkeistä! sähkötupakkaa en kyllä taida alkaa, kun haluan tästä kertarepäisyllä eroon..
- Deepi
Kyllä se olo siitä lähtee.. Ärsyttävä, mutta siedettävissä oleva. Itse tuohon tyhjään oloon lueskelin kirjaa uudestaan ja täyttelin ristikkoa. Enää tuota oloa ei ole ollut ja nyt siis kalenterista katsoen 25pv. tupakoimatta..
Itse perustelin tupakointiani sillä, että enhän mä nyt edes niin kamalasti polttanut.. Vain 7kpl suurin piirtein päivässä ja juhliessa menikin sitten reippaasti enempi ketjussa.
Laskin tuon 7kpl/pv mukaan, että tähän mennessä olen jättänyt polttamatta 175 tupakkaa 25:ssä päivässä!! Yllätyin tuosta määrästä.. Kuukaudessa polttamatta jää omalla entisellä kulutuksellani melkein 220 tupakkaa.. Se on piiiiitkä rivi..
Kahdessa vuodessa ennen lopettamistani olen siis ehtinyt ihan hyvin polttaa jotain 6000 tupakkaa.. Hyi hemmetti; mikä määrä!! Ja kaikki sisälle minun ainukaisiin keuhkoihin.. :( Onneksi uskalsin kokeilla lopettamista, kun tunsin motivaationi olevan nyt kohdillaan ja ajan oikea.- sandr.a
näinpä, kyl siitä "vähäisestäkin" polttamisesta kummasti kertyy.. on tullu jo nyt selailtua kirjaa uudelleen, ittelleni tärkeimpien kohtien sivut on hiirenkorvilla et löytää nopeasti kannustinta tupakanhimon iskiessä.. :)
- sandr.a
sandr.a kirjoitti:
näinpä, kyl siitä "vähäisestäkin" polttamisesta kummasti kertyy.. on tullu jo nyt selailtua kirjaa uudelleen, ittelleni tärkeimpien kohtien sivut on hiirenkorvilla et löytää nopeasti kannustinta tupakanhimon iskiessä.. :)
nyt hajoaa pää. runtuu ettei mikään järkeily auta. jos tupakanhimoon voisi kuolla oisin jo pilven reunalla.. jos en tän päivän aikana oo ratkennut niin.. jeesus elää tai jotain.
sanottakoon et alkoi jo eilen illasta tää ahdistus ku tapahtui yllättävä käänne joka aiheutti ketutusta,ahdistusta ja stressiä. oon jo toinen jalka ulkon ovesta, lähös ostaa askin. - rottismus
sandr.a kirjoitti:
nyt hajoaa pää. runtuu ettei mikään järkeily auta. jos tupakanhimoon voisi kuolla oisin jo pilven reunalla.. jos en tän päivän aikana oo ratkennut niin.. jeesus elää tai jotain.
sanottakoon et alkoi jo eilen illasta tää ahdistus ku tapahtui yllättävä käänne joka aiheutti ketutusta,ahdistusta ja stressiä. oon jo toinen jalka ulkon ovesta, lähös ostaa askin.Jaha kissa toi kuolleen rotan keittiön lattialle,kehtaaki(!) :D
- että mitä?
rottismus kirjoitti:
Jaha kissa toi kuolleen rotan keittiön lattialle,kehtaaki(!) :D
liittyy aiheeseen?
- hyvälletuoksuva
sandr.a kirjoitti:
sanottakoon et alkoi jo eilen illasta tää ahdistus ku tapahtui yllättävä käänne joka aiheutti ketutusta,ahdistusta ja stressiä. oon jo toinen jalka ulkon ovesta, lähös ostaa askin.Sinulla täytyy olla aski kaapissa minulla on auton hanska lokerossa vajaa aski.Vaikka olen ollut poltamati 3.5v jos ei olisi ollut niin jalka olisi ollut monta kertaa oven välissä,nyt ei ollut kun tiesin että hätä on autossa,mutta kertaakaan en ole sortunut.Ei tee mieli en tiedä jos olisin tarjotun tupakan ottanut miten olis käynnyt mutta sanon teille kaikille älkää sortuko kun otatte paukut.Minusta on ollut niin ihana sanoa ei kiitos en polta.Kaverit saa vetää ihan rauhassa olen vieressä ei tee mieli.Jatkoja vaan sähkötupakka ei teitä auta vaan hyvän kaverin kanssa aloittakaa lopetus.
- Deepi
Itse tietoisesti hoin tuolle ololle (ns. kirjassa kuvaillulle vatsassa elävälle nikotiinihirviölle, joka sitä röökiä vaatii), että minä otan sen hengiltä.. "Kuole p***kele, minulta et röökiä saa!". Ajattelin, että mitä lujemmin se kuolin kouristelee ja himoja herättää, sen lähempänä on olon helpottuminen ja tuon hirviön kuoleminen.
Ja tiedätkös mitä; olin oikeassa, vaikka se tieto ei varmaan sinua tällä hetkellä sinua suuresti helpotakaan.
Eilen yöllä näin ekan kerran unta, että poltin jämät. Aamulla oli säikähtänyt ja epätodellinen olo, jossa kyselin itseltäni että miksi menin tekemään niin.
Jos nyt poltat tupakan, eihän siinä mitään maailmaa mullistavaa tapahdu. Olet vain taas tupakoija, etkä onnistunutkaan lopettamaan. Mutta samalla palaat takaisin kuopan pohjalle. Oli tilanne mikä vain, niin eipä se siitä ainakaan tupakan polttamalla paremmaksi muutu, päinvastoin.- sandr.a
kiitos noist sanoista, varsinki viiminen osuus osui syvälle. en kyllä halua sinne pohjalle taas, EN HALUA TUPAKKAA, se "nikotiinihirviö" sitä vaan kaipaa. oon saanu pidettyy itteni aisoissa..tai siis, saan pidettyy itseni aisoissa.
- Deepi
Sulla menee kaksi vaikeinta päivää sitä paitsi hukkaan, jos nyt luovutat. Suunta on vaan ylös ja kohta tupakanhimojen korkein vuorenhuippu on ylitetty. Itselleni toinen ja kolmas päivä oli hankalampia kuin se eka, tai mikään päivä niiden jälkeen. Sen jälkeenkin on himoja tullut, mutta aina vain lievempinä ja nyt lähes kuukauden jälkeen kyse ei ole enää niinkään himosta, vaan ajatuksesta.
Itse tunsin lähes masokistista nautintoa tupakanhimosta, kun tiesin että se on merkki siitä, että tuo hirviö riutuu hiljalleen. Autoa ajaessakin välillä ääneen jupisin ja nauroin, että "Kuole p***kele!! Minä määrään nyt!". Lisäksi koitin kovasti kuunnella kroppaani, että milloin kyse oli ihan oikeasti ruumiillisesta tupakanhimosta ja milloin tuo himo tuli korvien välistä. Korvien välistä tuleen himon kanssa oli itseasiassa vaikeampi opetella tavat uusiksi.
Kirjan mukaanhan tupakoimattomuus on autuutta ensi hetkestä lähtien, mutta sitä en allekirjoita. Itselleni aidot ruumiilliset oireet nikotiinin poistumisen kanssa eivät olleet mahdottomia (onttoa ja tyhjää oloa tupakanhimolla höystettynä lähinnä), mutta tuo kun pitää opetella etri tilanteet uusiksi ilman tupakkaa on vaatinut tietoista pinnistämiistä ja itsensä muistuttelua. Ennen kun tupakka kuului automaattisesti iloisiin hetkiin, rentoutumishetkiin, stressitilanteisiin, tylsiin hetkiin jne.. Vaikka eihän tupakka OIKEASTI mitenkään noihin tilanteisiin vaikuttanut millään tavalla.
Tsemppiä, henkeä haukkoen täällä seuraan miten sinun käy...- sandr.a
Kiva kun joku myötäelää tätä piinaa! toivottavasti mäkin rupeen jossai vaihewssa tuntee nautintoa nikotiinihirviön kiduttamisesta..nyt meinaan kidun ihan itse.
en pysty ajattelee mitään muuta ku tupakkaa, vaiks ällöttää kyl ajatus sauhun vetämisestä keuhkoihin. ellen olis perusluonteeltani tällaiben hissukka ni varmaa huutaisin ja rauvoisin, nyt se patoutuu sisälle. just vähä aikaa sitten istuin pää käsiin painettuna valehtelematta vartin ja manasin jotain,, ihan sekopäistä. niin muuten, olen lomalla ettei kenenkää tarvii ihmetellä miten ehdin vaa piehraroida tuskissani.. :D - sandr.a
sandr.a kirjoitti:
Kiva kun joku myötäelää tätä piinaa! toivottavasti mäkin rupeen jossai vaihewssa tuntee nautintoa nikotiinihirviön kiduttamisesta..nyt meinaan kidun ihan itse.
en pysty ajattelee mitään muuta ku tupakkaa, vaiks ällöttää kyl ajatus sauhun vetämisestä keuhkoihin. ellen olis perusluonteeltani tällaiben hissukka ni varmaa huutaisin ja rauvoisin, nyt se patoutuu sisälle. just vähä aikaa sitten istuin pää käsiin painettuna valehtelematta vartin ja manasin jotain,, ihan sekopäistä. niin muuten, olen lomalla ettei kenenkää tarvii ihmetellä miten ehdin vaa piehraroida tuskissani.. :Dja anteeksi kirjoitusvirheet, en ihan vielä oo tottunut tällaisen tabletin kanssa kirjoittamiseen...
- Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
ja anteeksi kirjoitusvirheet, en ihan vielä oo tottunut tällaisen tabletin kanssa kirjoittamiseen...
pikku vinkki. Yritä kehittää jotakin sellaista puuhaa, joka vie ajatuksia muualle. Jos tuskaa jää kuulostelemaan, on se yhtä kiirastulta. Äläkä kirjoitusvirheistä välitä, itsekin kännykän ja puheohjelman avulla tekstatessa korjaan jatkuvasti aikaansaannoksiani.
- sandr.a
pikku vinkki. Yritä kehittää jotakin sellaista puuhaa, joka vie ajatuksia muualle. Jos tuskaa jää kuulostelemaan, on se yhtä kiirastulta. Äläkä kirjoitusvirheistä välitä, itsekin kännykän ja puheohjelman avulla tekstatessa korjaan jatkuvasti aikaansaannoksiani.
kiitos vinkkauksesta ja oikeessa varmasti oot. tuntuu vaan ettei pysty keskittymään mihinkää vaik kuinka yrittäisi! ja juu, se on tää nykyteknologia niin näppärää.. :)
- Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
kiitos vinkkauksesta ja oikeessa varmasti oot. tuntuu vaan ettei pysty keskittymään mihinkää vaik kuinka yrittäisi! ja juu, se on tää nykyteknologia niin näppärää.. :)
keskittymistä niksat kyllä haittaavat, kokemusta on. Olen opiskelija ja joskus, jos en ole ehtinyt aamunortille ennen ensimmäistä tuntia, tuntuu tunti todella pitkältä. Onneksi nicotinellit on keksitty. Vievät tuskan kyllä hyvin pois. En kuitenkaan suosittele sinulle, kun yrität lopettaa, ellei tuska mene kestämättömäksi, koska silloin joudut taas tekemisiin nikotiinin kanssa ja olet jo hyvällä alulla.
- sandr.a
keskittymistä niksat kyllä haittaavat, kokemusta on. Olen opiskelija ja joskus, jos en ole ehtinyt aamunortille ennen ensimmäistä tuntia, tuntuu tunti todella pitkältä. Onneksi nicotinellit on keksitty. Vievät tuskan kyllä hyvin pois. En kuitenkaan suosittele sinulle, kun yrität lopettaa, ellei tuska mene kestämättömäksi, koska silloin joudut taas tekemisiin nikotiinin kanssa ja olet jo hyvällä alulla.
joo en taida tarttua niksavalmisteisiin,ne kun sai tuossa Allen Carrin kirjassa aika kylmää kyytiä..
- maistuis varmaan
Istun teranssilla ja katselen maisemia. Savuke savuaa huulipielessä. Niin hyvä tuoksu ja maku. Silkinpehmeää savua puhaltelen.
no ookkei sitten...lopetin yhden kerran tupakin polton ja se oli niin helevetin hyvä päätös että painuin samantein pihalle tupakille.
- amatööri(t?)
En ymmärrä. Ihmiset puhuu tupakkayskästä ja limasta kurkussa. Itse olen polttanut 3-4 vuotta about 3 askia per viikko-tahtia enkä muista YHTÄKÄÄN yli 10 minuuttia kestävää yskää. Limaakin kurkussa on erittäin harvoin.
- noinkuus
Kyllä se siitä, odottele vain kaikessa rauhassa..
- n 23
noinkuus kirjoitti:
Kyllä se siitä, odottele vain kaikessa rauhassa..
jep, mullakin vasta 7 tai 8 vuoden sauhuttelun jälkeen alkoi tosissaan ilmetä noita oireita selkeesti.
- Kyllä minä
Joutuisin menemään taloa ympäri varmaan montaketaa , jo yrittäisin lopettaa
Lopetin polttamisen lähes kolme vuotta sitten ja se on ollut yksi tärkeimpiä asioita elämässäni. Se muuttaa koko elämän paljon paremmaksi aina nukkumisesta lähtien. Kun nukut hyvin elät ja jaksat paremmin. Olet ikäänkuin toinen ihminen.
Tätä ennen yritin lopettaa polttamisen ainakin 20 kertaa. Viimein kun sen asian saa itselleen riittävän hyvin sisäistettyä niin sitten tarvitaan vain luonnetta.- ei savua eikä tulta
Onko pöljempää tohua kuin tuo savusaunaa leikkivät ihmiset !
Onko teillä jokin vauvatrauma vai mikä teiltä puuttuu kun pitää tuolaista lapsellista kärvistelyä harrastaa.
En huolis sellaista naisihmistä hehtaarin tontilleni josta nousee savu tunnin välein, ei kiitos ei koskaan !
Sitten maataan letkuissa yhteuskunnan rahoilla kun on keuhkot niinku naapurin komposti. Maksakaa itse keuhkosyöpänne.- Eisavuaenää
Pikkanen tontti pikkusieluisella kaverilla.
- Kovin ylikehuttua
Reilu 6 kk polttamatta 30 v:n jälkeen - olihan tossa tiukatkin vaiheet välillä, mutta yllättävän helppoa lopettaminen oli.
Toisaalta ehkä myös lopettamista liikaa hehkutetaan, en nyt muuta huomaa kuin, että maku- ja hajuaisti on parantunut.
Lähinnä lopetuspäätös tuli tehtyä sen takia, että missään ei saa(nut) enää käytänössä polttaa ja monessa palaverissa/kokouksessa olin ainut tupakoitsija.
Kyllähän nykyään tupakoivaa jo pidetään "vähämielisenä", mitä polttaminen itse asiassa kyllä onkin. - nääsnääs
Itse olen sellainen henkilö joka kannustaa muita ihmisiä lopettamaan tupakoinnin. Itse en ole polttanut. Olen aidosti iloinen jos joku lopettaa tupakoinnin
- smoke good
)
(
_ ___________ )
[_[___________# - paisuu
vain joka kymmenes saa keuhkosyövän mutta ei lopetaminenkaan onnea tuo kun paino nousee keskimäärin 10 kiloa joka taas tuo uudet terveys riskit.
Onnittelut!
Lueppa tämä, niin tiedät, mitä tulevaisuus tuo.
Ensimmäinen viikko mene siinä uudessa huumassa,
että minähän en poltakkaan. Hyvä niin.
Tärkeintä on ettet anna sen pikkupirun houkutella edes sitä
yhtä savuketta sytyttämään.
Toinen viikko onkin sitten jo pahempi. Kanssaihmiset kun eivät
oikei siedä, että joku onnistuisi siinä missä he itse ovat epä-
onnistuneet. Siispä, älä tapaile ketään entisistä "sätkäkavereista"
mikäli voit sen vältää.
Hakeudu, jos mahdollist, savuttomien seuraan.
Kolmasviikko onkin jo sitten todellinen koettelemus. Se pikkupiru
on kasvanut jo oikeaksi Belsepuubiksi ja koettaa tehdä olosi
oikein mukavaksi. Kuiskii siinä korvan sisällä, että eihän nyt
yhdet henkoset nyt mitään haittaa ja näyttelee kaikenlaisia
unia joissa olet alkanut taas savuttelemaan. Keksitte sitten sen
pirulaisen kanssa mitä ihmeelisempiä syitä aloittaa tupakointi
uudelleen. Tästä kaikesta pääsee parhaiten ohi kunhan et vain
sitä ensimmäistä savuketta sytytä. Muista, että lähdet heti ruokailun
tai kahvittelun jälkeen liikkeele. Älä jää istumaan paikoillesi.
Kunhan näin pitkälle olet päässyt, huomaat, että et enää joinakin
päivinä ole muistanut koko himputin savukkeita.
Lopullisesti olet paremmalla puolella kun alat ärsyyntyä haisevista
ihmisistä, löyhkäävistä tuhkakupeista ja työhuoneista.
Lykkyä tykö!!!!
ps. itse lopetin savuamisen n. 30 vuotta sitten.- nicht mehr
Itse lopetin poltamisen kolme vuotta sitten, syynä silloin oli terveysongelmat. Astma puhkesi ja tuntui, että happi loppuu. Enää ei tee edes mieli, enkä aio koskaan enää savustaa itseäni kuoliaaksi. Onnea ja menestystä kaikille teille, jotka lopetatte nyt. Ette kadu sitä koskaan.
- nikotiiii..
18v sitten lopetin kun poika putkahti linikalla kehtoon ja hyvin pyyhkii, ei tukkia kun juoksee tai kävelee reippaasti, mutta nyt se poika 18v polttaa nyt ja minä pulisen sille että muista että sinun vuoksi lopetin kun synnyit mutta jospa se viellä järkiintyy ja tekee sen minun vuokseni, odotan jos näin kävisi eikä olisi niin tyhmä että paskoo keuhkonsa ja rahansa taivaan tuuliin..
- ...
Siis poltit kuitenkin RASKAANA OLLESSASI??? Kai tajuat miten paljon se vahingoittaa sikötä?!
- Kerros nyt fiksuna
... kirjoitti:
Siis poltit kuitenkin RASKAANA OLLESSASI??? Kai tajuat miten paljon se vahingoittaa sikötä?!
No paljonko?
Olisin tietyssä miellessä hyvin kiinnostunut kuulemaan tupakoinnin
aiheuttamista sikiövaurioista? Olet meinaan lähempänä kemian Nobelia kun uskotkaan.
- 100000
Tupakasta ei ole helppoa päästä eriileen..On kokemusta.Yritin lopettaa useamman kerran.Se olo mikä oli silloin..Huh,,Se oli kamalaa.Mutta lopussa pääsin eroon.Tästä on aikaa 15 vuotta..En ole sen jälkeen poltannut!!
- pöntönpaavo
Lopettaa tarvis joo.
Useemman vuoden oon eläny siten, että välilä poltan ja sitten taas oon lakossa, parhaimmillaan yli 8kk.
Nyt ei oikein motivaatiota, kun tuo emäntäkin on 30 vuoden jälkeen alkanut polttamaan seurana kun otetaan siideriä. Selvin päin sitä ei saa polttaan villit hevosetkaan.
Mutta ihan kiva juoda parit... siiderit aurinkoisella omalla terassilla ja poltella. Hyvää ja rentouttavaa.
Itse kun pääsis siihen, että polttais myös vaan sen lasillisen ääressä.
Tietenkin suuri vaara, että tuo tavoite voi johtaa siihen että ollaan koko ajan pikku pierussa :)
No, ei oo pelkoo, vaimo ei siihen ala. Hyvä jos kahdesti viikossa otetaan. Välipäivät saan poltella yksikseni. - nainen24v_
Jep, hieno juttu että olet lopettanut. Itsekään en ole polttanut 3 vuoteen yhtään tupakkaa. Lopettaminen oli helppoa, koska riippuvuus oli lähinnä henkinen.
En silti kamalasti perusta näistä "nyt tuntuu kuin olisi siivet" ja miten olo on terveempi, kevyempi jne. Ei se tupakoiminen nyt niin ihmeellistä ole, kuten ei tupakoimattomuuskaan. En sano vähätelläkseni, mutta tupakasta tehdään hirveä haloo ja mielestäni liiotellaan sitä olon hienoutta lopetettua. Itse en rehellisesti sanottuna mitään ihmettä huomannut lopetettuani tupakoinnin, ainoa hyötyä on se että pidemmällä tähtäimellä vähennän riskejä. En hengästy niin helposti, muuten en huomaa mitään eroa olossani tupakoijana vs. tupakoimattomana.
Mielestäni keskustelut mitkä nostetaan tupakoitsijoiden ja ei koskaan tupakoineiden välille aiheuttamaan hassuja mielipiteiden vaihtoja (kun se keskustelu ei vaan pidemmän päälle tule kantamaan mitään hedelmää...) ovat jokseenkin turhia. Jokainen vastaa omasta terveydestään.
Jotkut asiat ovat todellakin perusteltuja, esimerkiksi ravintoloiden ja baarien savuttomuus. Ei tarvitse saada vaatteisiinsa hajua kun ei kerran itsekään polta. Mutta tupakointikielloissakin ruvetaan nykyään menemään aivan liiallisuuksiin. - patrioot
Olen polttanut noin 33 vuotta ja viimeisen 10 vuoden aikana olen lopettanut ja usein.
Yleensä olen ollut noin vuoden ilman ja taas aloittanut uudelleen ja polttanut noin 1/2 vuotta ja taas vuosi ilman.
Lopetus on ollut aina yllättävän helppoa, mutta painonnousu on ollut aina uudelleen aloittamisen syynä.
Siitä se kierre sitten on alkanut. Vuodessa olen lihonut noin 10kg ja sitten 1/2 vuodessa laihtunut takaisin noin 7kg. Joka lakosta siis on aina jäänyt muutama kilo ja kun en tästä enää ainakaan nuorene, kammoksuttaa tuo ajatus että sitten eläkkeelle päästyäni olisinkin kyllä savuton, mutta mahdollisesti sairaaloisen ylipainoinen.
Tuttavapiirissäni on monta esimerkkiä siitä että paino on noussut 30-40kg kun on lopettanut tupakoinnin. Siitä sitten on seurannut muita sairauksia kuten diapeettes, kolestrooli ja korkea verenpaine ym. Minä toistaiseksi ainakin olen normaalipainoinen, terve ja kaikki arvot ok. Ainoastaan keuhkot varmaan huutaa hoosiannaa, mutta ei anna siitä merkkejä vielä.
Mielelläni jättäisin tupakan pois mutta en tuolla hinnalla. - Kyllä pystyy
Mulla kävi pari kertaa lopettamisen jälkeen tupakanhimo sietämättömäksi ja henkosten vetäminen oli mielessä koko ajan. Sain katkaistua sen molemmilla kerroilla siten, että olin laittanut jemmaan 2 tupakkia irrallaan auton sivulokeroon.Tälläisen kuivuneen tupakan sytytin ja vedin keuhkot 5-6 kertaa täyteen kuivaa savua (siis oikein jättihenkoset, että tupakka oli parilla imaisulla poltettu). Tästä seurasi 2 tunnin järjettömän huono olo: oksetti, ei voinut kuin maata paikallaan. Tämä piti siis tehdä kahdesti noin vuoden sisällä ja siihen loppui. Nyt kymmenen vuotta ilman ja menen itselleni lupaamaani hampaiden valkaisuun.
- SähköSätkäJätkä
Minä vaihdoin shkötupakkaan noin vuosi sitten poltettuani tavallista tupakkaa n. 40 vuotta. Aika helppo oli siirtyä.
Sähkötupakka on vähemmaän haitallista polttajalle sanokoon Fimea mitä tahansa. Todella typerää kieltää nikotiininesteiden myynti Suomessa, nyt tilaan ne Iso-Britanniasta ja ne vähäiset veroeurot menee sinne. Ympäristöhaittoja kuten hajua, savua, tumppeja ja tulipalon vaaraa ei ole. Säästöä on varmaan tullut tämän uuden läppärin verran jota nyt naputtelen, sähkötupakointi on kaikkaan n. 80% halvempaa kun tavallinen tupakka. Haitallista se on verokarhulle joka on varmaan hyvin vihainen kun ei ole saanut minulta tupakkaveroa vuoteen. Harmillista se on niille jotka haluavat kieltää tupakoinnin kun ypäristöllisiä perusteita ei ole. - Vanha mies
Olen polttanut 40 vuotta, eikä vieläkään tee mieli lopettaa. Missä vika? Toisaalta, minkäänlaisia sairauksiakaan ei ole ollut, joten miksi lopettaa? Muutenkin minulla on ikäisekseni suht hyvä kunto..
- Röyhyyttävä sokko
kai vain kuulut minun kaltaisiini, jotka eivät jaksa pitää tupakointia maailman pahimpana syntinä. Ja tosiasiahan se on, että nikotiini tuottaa mielihyvää, jos ei ota tupakasta stressiä. Se lisâä dopamiini nimisen mielihyvähormonin erittymistä aivoissa. Esimerkiksi itse kärsin ennen ikävistä pakko-oireista, jotka helpottivat huomattavasti, kun aloin polttaa.
Yhden päivän perusteella ei kannatta viellä riemuita. Kolme viikkoa kun on polttamatta niin alkaa olla voiton puolella.
Kesällä voi olla helpompi lopettaa, löytää helpommin tekemistä kun alkaa tupakka tulemaan mieleen.- Onnistuin.
Ja helposti ja nyt on takanapäin yli 20 vuoden tupakointi. Tupakaa en ole kaivannut yhtenäkään päivänä. Oloni on virkeä ja hyvä.
- Minä Tiedän
Monta ihmistä jotka eivät ole ikinä tupakkaa suuhunsa laittaneet silti kuoleet keuhkosyöpään
- SähköSätkäJätkä
Naapurin mummo kuoli 3 vuotta sitten keuhkosyöpään, alle 5 tupakkaa oli eläissään polttanut, oli altistunut töissä aikonaan asbestille. Silloin kun oli vielä virkeä niin tarjosi mullekkin joskus pontikkaryypyn.
- nosmokingggiss
12 vuotta sitten jäi tupakka pois ja rahaa on säästynyt sekä terveys tietenkin.Helposti jäi , ilman mitään niksejä. Ei laastaria , ei mitään muuta kuin luja luonne.
- paheet
kaikilla on omat paheet toisilla juominen ylen syöminen tisella on vain poltelu.
Itse lopettanut jo ajat sitten, mutten kokonaan. Kaikkihan tietävät eroisän aseman Suomessa. Joten aina kun stressi pikku poikani tilanteesta nousee sietämättömäksi, pakenen tupakalle.
- 45344
kokeile sähköröökiä tilaa netistä 1 kpl kertakäyttöstä, (google), maksaa tosin vitosen,ei tarvi tulta, ei tervaa eikä häkää etc.
Jos olet päässyt eroon normitupakista et tarvi ees sähköröökiä!- HALPAAN MENNYT
Älä mene halpaan.
ilmainen kokeiluerä, postikukulut melkein 20e
Kysysymättä sinulta ,muuttivat tilauksen vuoden loppuunj .kaikki kierrätetty usean eri maan kautta.JOS mene ja hae netistä ns: firman nettisivuja sulle tulee n.40e lasku kerran kuussa .tämä ei käy ilmi mainossivulloa mistä tilaat.
Kaikki tämä kierrätetään usean maan (eu) kautta
TOISTAN ÄLÄ MENE HALPAAN !!!!!
Meikä poltti useamman vuosikymmenen enkä edes yhtään kertaa miettinyt että pitäiskö lopettaa kun syytä siihen en kaksinyt.
Mutta pari vuotta sitten iski keuhkokuume eikä silloin tupakka oikein maittanut. Polttaminen jäi kun ei mieli tehnyt ja tervehdyttyä aski kulki taskussa kuukauden verran ja muutaman kerran tuli kokeiltua eikä mattanut jonka jälkeen totesin etteipä tuota tarvi tehdä.
Kai tuo lopettamisen vaikeus on yksilöstä riippuvaa mutta itse en tarvinnut mitään korvaavaa. Paino ei noussut kun ei tarvinnut syödä sen enempää.
Toisaalta polttamisen lopettaneet hehkuttavat miten paljon enempi hajuja, makuja ym. nautintoja maailmasta löytyy lopettamisen jälkeen mutta itse en havainnut mitään eroa lopettamiseen.
Tiedä sitten olisiko syynä tuohon lopettamisen "helppouteen" että poltin kaikkein miedoimpia savukkeita "poskisavuina" vaikka menikin aski päivässä. Viikonloppuisin ei tullut sauhuteltua eikä myöskään kesälomilla neljän viikon aikana. Siispä kyse taisi olla vain tavasta eikä nikotiiniriippuvuudesta.Minulla auttoi Nicotinell Minttu. Käytin niitä aluksi yhtä aikaa tupakoidessani. Kun olin kotona, niin tupakka jäi itsestään, kun himo ei iskenytkään Nicotinellin ansiosta.
- Savutonna2 vuotta
Eihän tupakan polton lopettamiseen oikeasti tarvitse mitään kirjaa. Kaikki mitä tarvitsee päätös pienessä päässä tallennettu kova levylle. Tätä ennen on tehty henkinen valmentautuminen. Elikkä tarvitaan vain hetki jolloin päätetään lopettaminen ja sitten vain lopettaa.
Itse tein sen uuden vuoden aattona pari vuotta sitten ,kerroin polttavani ne savukkeet jotka askiin jää seuraavana päivänä ja sen jälkeen polttaminen on osaltani ohi ja niinhän tuo on käynyt . Ja on pakko sen verran kehua epäilijöille , eipä ole mieli tehnyt kuin yhden kerran olutta ottaessa vaan ohipa meni sekin. Joten onnistuu
mutta itse on päätettävä,muut ei sitä puolestasi tee. Ainoastaan voivat vaikeuttaa päätöstä. - Maklaren menthol
Ostappa vihree west ja vedä kunnon savut on se hyvää.
- Yksi muiden joukossa
Olin lähes vuoden polttamatta, Joka päivä piti käyttää ulostelääkeitä, koska suoli ei muuten toinut. Lihoin. Nyt olen polttanut, paino tippunut ja suoli toimii. Jouduin valitsemaan tämän tien..harmittaa, sillä olisin oikeati halunnut lopettaa.
- ..........
Lopetitkohan kahvin juonnin kanssa?
Koska tupakoinnilla ei kyllä mitään vaikutusta pitäisi suoliston toimintaan olla... Kahvi kyllä laittaa mahan toimimaan. - sandr.a
.......... kirjoitti:
Lopetitkohan kahvin juonnin kanssa?
Koska tupakoinnilla ei kyllä mitään vaikutusta pitäisi suoliston toimintaan olla... Kahvi kyllä laittaa mahan toimimaan.toivon että kaikki nuo "aah rakastan tupakkaa, ihana polttaa, kyllä sua mahtaa v*tuttaa" -viestien kirjoittajat saivat hyvän mielen :)
ja teille jotka tsemppaatte ja kerroitte omia kokemuksia, kiitoksia! enkä nyt kuvittelekaan että tämä parin päivän sauhuttomuus on mikään fanfaarien paikka, päivä kerrallaan tässä mennään, mutta saahan sitä tyytyväinen olla.. eikä se olisikaan kovin hyvä pohja lopettamiselle, jos vaan ajattelis että noh perseelleen menee kumminkin viikon päästä. pitää koittaa pitää uskoa yllä - Loppu tuli
sandr.a kirjoitti:
toivon että kaikki nuo "aah rakastan tupakkaa, ihana polttaa, kyllä sua mahtaa v*tuttaa" -viestien kirjoittajat saivat hyvän mielen :)
ja teille jotka tsemppaatte ja kerroitte omia kokemuksia, kiitoksia! enkä nyt kuvittelekaan että tämä parin päivän sauhuttomuus on mikään fanfaarien paikka, päivä kerrallaan tässä mennään, mutta saahan sitä tyytyväinen olla.. eikä se olisikaan kovin hyvä pohja lopettamiselle, jos vaan ajattelis että noh perseelleen menee kumminkin viikon päästä. pitää koittaa pitää uskoa ylläReilu seitsemän vuotta sitten päätin lopettaa niin että vedän askin loppuun ja se on sitten siinä. Ensimmäinen vuosi on kaikkein pahin. Kuusi kk narskuttelin nikotiinipurkkaa kunnes katkaisin sen koukun. Ekan 3 kk aikana olin kerran sortua kessuttelemaan, mutta liekö kohtalo joka esti aikeen...
Tupakoinnin lopettamisen vaikeus tulee siitä että luulet jääväsi paitsi nautinnosta ja häviäväsi jotain jos et vedä kessua. Mutta suurempi nautinto on se että onnistuu lopettamaan, se on kuin pääsisi vankilasta jonka on itselleen luonut. Jätät nyt vaan laittamasta sen syöpätikun suuhun, ei se ittekseen sinne hyppää. Avainsanoja: keuhkosyöpä, keuhkoahtaumatauti, suusyöpä, kielisyöpä, kurkkusyöpä, aivohalvaus, haimasyöpä, sydämen vajaatoiminta, verisuonten kelkkeutuminen. Faija oli kova tupakkamies ja noista toteutui aivohalvaus, verisuonten kalkkeutuminen (virtaus 12% normaalista päähän) ja haimasyöpä josta seurasi exitus. Mutta lähdetään siitä että sun kessuttelut on nyt loppu niin ei tarvii noita miettiä.
- Jannuli27
Mä poltin 10 v, aattelin, et nyt loppu. Nikotiinilaastaria hain kaupasta, ekat 2 vk oli vähän niin ja näin, mutta aattelin, että en luovuta, pystyn siihen ja se oli ohi 3 kk. Olin noin 6 kk polttamatta ku viihteellä rupes tekee mieli, poltin 2, aattelin et mitähän nyt, mutta ei onneksi alkanu uudelleen. Viihteellä uskallan polttaa muutaman ja käyn siä noin kerran 2 kk.
- Ajan Kulua
Itsellä jo kohta kymmenesvuosi ilman tupakkaa,toivotavasti ei tarvikaan enään,eikä kyllä ole edes mielessäkään,paino siinä nousi kun lopetin,mutta nyt olen jo pääsyt liki samaan kuin ennen,kannattaa katsoa mitä syö,ja eikä joku liikuntakaan pahasta ole,jos ei mene adektin puolelle.tottahan esim keuhkosyvän saa muustakin,esim radon kaasu maaperästä,jos sattu mökki olemaan sopivasti.
- Militantti Antti
Et ole voittanut tupakkaa vielä moneen kuukauteen! Tuo on aika valheellista. Tiedän kokemuksesta, kun olen ollut kohtA 30 vuotta polttamatta. Sorrut vielä moneen kertaan, mutta älä välitä, yritä uudestaan. Ja muista: jos ratkeat polttamaan, niin suurin osa epäonnistuu. Ei se ole noin helppoa, yhtä vaikeaa kuin heroiinista vieroitus. Tämä on tosi!
- kaino uusikeno
tupakka on huumetta ,mutta meijän kissa toi kuolleen ahman olkkarin matolle ,ettäs kehtaskin nii.
toinen kissa tuo kokoajan kuolleita niekerpoikii postuaan ,... pitöisköhän siltä katkasta häntä että vituttais myös häntä.
kolmatta kissaa ei enää ole ... se kuoli koska siltä lähti henki.- kissasisika
katkase,niin kusen ja paskon lattialles ja raavin naamas verille
- kaljaaaaaaaa
kori kaljaa laittaa mahan kans toimimaan ja juojan kanssa
- viagra vai tupakka
no joo ite poltin 32vuotta askin päivässä... ikää on nyt 46v.vierotus laastaria käyt
in 3kk nyt oon ollut 2kk ilman poltan silloin tällöin jos joku tarjoaa....mutta mikä ihaninta MULKKU SEISOO TAAS KUIN TAMMI.... - tupakkaa 25 vuotta
Itse poltin 13 vuotiaasta reilu 30 vuotiaaksi ja sitten päätin lopettaa, nykyisin 38. Oikeastaan ainut syy oli, että vaimoni ei polta vaikka ei siitä olisi mitään sanonut.
En huomannut lopettamisessa juuri mitään ihmeellistä. Jonkin verran oli aikaisemmin yskää mitä nykyisin ei ole, mutta ei muuta,
Olen antanut itselleni vapauden polttaa aina silloin kun käyn ravintolassa tai mökillä jos tulee alkoholia otettua.
Minusta tupakka maistuu todella hyvälle, kun on ensin puoli vuotta polttamatta. Ainut ongelma että käy päähän kuin pentuna. Parin jälkeen tottuu taas.
Aamulla heittäää vajaat askit roskiin ja se on taas siinä.
Kävin keuhkomittauksissa ja sain 105% tilavuudeksi, eli sekin kunnossa.
Kaikille ei varmaan tämä sovi, mutta itselle tuntuu sopivan.
Moraalisaarnaajat antakaa olla. Jos haluan joskus tupakkani polttaa se ei kuulu teille, eikä varmasti teidän elämäänne pilaa jos ette sitä vartavasten halua. - ricoooo
Niin olen lopettanut alanin kirjan avulla ja toimii...saarnanut eteenpäin frendeille josta puolet lopettanut alanin opuksella ilman niksejä ja sulle sandra lue kirja uudelleen koska et ole ns kypsä.....tai ratkeet alta viikon taas tupakalle.
- säteilevä savuke
www.dailymotion.com/.../xw1buz_ydinvoiman-todelli... Siinä linkki jossa kerrotaan missä tupakkaa kasvatetaan. Muutenkin mielenkiintoista matskua.
- 10+19
Lopettamisessa on se lohdullinen puoli, että aina voi yhden polttaa silloin tällöin, kun oikeen kovasti tekee mieli.
- jätkänpätkä
Tuskin lopetan koskaan. 15v sauhutellu ja on se vaan edelleen NIIIIIIN makiaa että... Nam Nam. Taidanpa mennä vetäseen savut. Mmmmmm on se vaan niin hyvvää.
- -----
Nyt heinäkuussa tuli täyteen vuosi ilman tupakkaa. Poltin ennen lopettamista yli 10 vuotta. Olen 30 vuotias nainen.
Hengittäminen on helpompaa, eikä ole enää aamuisin limaa kurkussa. - Oletko typerä?
Miten ihmeessä tupakinpolton menit lopettamaan?
Sehän on hauskaa ja mukavaa, parhaita asioita elämässä. - himosta toiseen
sydän sanoi yhteistyö sopimuksen irti ja joutuvat tekemään pallolaajennuksen akuutissa (onnistu hyvin) lääkäri kysyi,että kuinkas on sen tupakan laita,ette usko kuinka mua HÄVETTI sanoa,että on hyvä suhde ollut jo 45v.tuli hiljaisuus,jonka jälkeen sanoin lopettavani sen suhteen,oli se niin rankka juttu se kohtaus.Lopetinhan minä,ostin niitä imeskeltäviä nikotelli pillereitä,hyvin on mennyt puolitoista vuotta,ei tee mieli tupakkaa,mutta sanokaa millä ilveellä pääsen EROON niistä pillereistä,mä oon koukussa niihin,toista vuotta oon niitä imeskellyt,niitä täytyy olla aina mukana,muuten hermostun .
- Röyhyyttävä sokko
sanoisin, että se himo on korvautunut toisella vain osittain. Nikotiiniriippuvuus on yhä ennallaan, lähde on vain muuttunut. Tapariippuvuus on vain korvautunut toisella, tupakat ovat vaihtuneet tabletteihin. Tapariippuvuuteen, jos sinulle on sellainen pääsyt tabletteihin kehittymään voisi ehkä auttaa tavallinen pastilli, mutta itse nikotiiniriippuvuuteen ei taida auttaa, kuin tahdonvoima. Olet kuitenkin päässyt irti itse tupakasta, joten, ainakin näin maallikkona sanoisin tilanteesi olevan terveysmielessä parempi, kuin ennen. Toki nikotiinikin rasittaa sydäntä, mutta jâäpähän sentâän häkä pois, samoin muutama tuhat muuta kemiallista kaveria.
Mahtaisikohan kyseisestä kirjasta saada kiksejä myös muiden riippuvuuksien stumppaamiselle?
- mikkesii
ei ongelmia lopetin en tarvinnu mitä yli kalliita korvikkeita hölynpöly rahastusta sekin lastarit ynm
- koverhaarin kuninkas
työnnä toinen sormi perseeseen ja toinenkin perseeseen ja ole henkittämäti puolituntia niin ei tee enää mieli tubangia ja jos se ei auta niin ei auta sitten mikään muukaan.
- Anonyymi
Miksi edes aloittaa tupakointi? Pelkkä ajatus siitä että maksat tästä myrkystä joka vielä aiheuttaa sinulle terveysongelmia on aika epäloogista no, mutta ainakin coolia. Mikset vaikka hyppää mielummin katolta sekin on coolia, eikä tarvitse kiusata elimistöä.
- Psykologiaa
Niinpä, siinähän se tärkein kysymys on. Uskotko, että niiltä, jotka eivät ole koskaan polttaneet, puuttuu jotain oleellisen tärkeää elämästä. Mitä he tekevät, kun stressaa? He ovat oppineet käsittelemään vaikeita asioita ilman tupakkaa.
Ja tämän oppiminen on kaikille mahdollista. Tupakkaa ei tarvita elämässä, osa on vain ehkä jo nuoruudessa valinnut toisen polun kahdesta mahdollisesta.
- PaheidenSumma
Paheiden summa on vakio,, jos ei juo eikä polta, käy vieraissa, mä en juo enkä polta mutta naatin..DD*
- Boston-Ben
Pahin koukku on se, että kun aloitat joskus 14-vuotiaana ja yrität lopettaa 40-vuotiaana, et muista lainkaan sitä elämää kun et vielä polttanut. Se on paha juttu se.
20 vuotta itsellä polttamatta ja vieläkin välillä näen painajaisia, missä olen sortunut polttamaan.
Sen muistan lopettamisesta, että vaikein aika oli noin kuukauden jälkeen tumppaamisesta. Silloin tuntui, etten keksi mitään syytä miksi jatkaisin lakkoa.
Noh, jatkoin kuitenkin ja nyt ikätoverini ovat alkaneet sairastua tupakkatauteihin. Näyttipä tekevän tiukkaa rappujen kävely tuolla luokkakokouksessa parillakin tyypillä. Ja se huohotus.. HUH!
Tsemppiä lopetukseen! - No joo
Montakohan tupakkaa Allenilla on palanut kirjoittaessa, ei tosin mikään paksu opus?
- luhhhi
Poltin viitisen vuotta ihan hirveitä määriä tupakkaa. Sisällä ja ulkona. Joskus jopa maxi-askin päivässä.
Kerrasta lopetin. Päätös oli kypsynyt hiljalleen kun tiesin että se on joskus lopetettava kuitenkin, terveyden takia. Ja tiesin että se on ihan yhtä vaikeaa tulevaisuudessakin, joten miksen hoitaisi sitä nyt pois alta.
Itse lopettamispäivän päätin itsellenikin ennalta-arvaamattomasti, huomasin vaan kerran röökiaskin hupenevan taas kerran, ja ajattelin että entä jos lopettaisinkin nyt, olisiko se mahdollista, ja miksei. Siitä se ajatus lähti. Ja niin tein. Sen illan aikana poltin askin loppuun, ja seuraavana aamuna tiesin etten lähtisi ostamaan röökiä, vaan aloittaisin ensimmäisen savuttoman päiväni.
En suunnitellut mitään, arvelin vain että ostetaan apukeinoja jos tarvitaan, mutta mitään en tarvinnut. Olin lukenut noin vuosi takaperin stumppaa tähän- kirjan, ja kaiketi sieltä oli iskostunut mieleen ajatus, ettei lopettaminen olekaan niin vaikeaa kuin annetaan yleensä ymmärtää. Se ajatus auttoi, ja havaitsin sen kohdallani todeksi. Lopettaminen oli minulle naurettavan helppoa, enkä liioittele.
Päätös ja motivaatio, siinä avaimet. Eikä kannata ajatella että olosuhteet olivat hyvät. Alusta asti kumppani poltti vieressä, joskus sisälläkin, ja röökiä oli saatavilla kokoajan. Ehkä tämän näkeminen jopa vain vahvisti päätöstäni ja hyvän olon tunnetta joka kerta kun toinen tumppasi, ja tiesin että minä en ollut tarvinnut samaa, ja olin voittaja kun päätökseni piti.
Minä sain leijuvat fiilikset lopettamisesta. Olin kuin uusi ihminen. Tiesin etten haise, tiesin että haju- ja makuaistini voimistuvat ja saan kokea uudestaan vanhoja, unohtuneita nautintoja, omatuntoni oli puhdas kun en tuhonnut enää terveyttäni, tiesin että olen tehnyt oikean päätöksen, huomasin että minulla on selkärankaa kun pystyn pitämään päätökseni, ja kertomaan kaikille että en enää polta! Ei tarvinnut pelätä retkahtamista, kun tiesin, että voin ja pystyn pitämään sen mitä päätän. Sain luottaa itseeni. Vau. - miesten aineet
Tupakka on sivutuote nikotiinille. Tupakki mahdollisti nikotiin hengittämisen, mutta nykyään tekniikka mahdollista nikotiin hengittämisen ilman tupakkia ja 150 kertaisesti murto-osalla tupakin hinnasta. Yksi tupakki sisältää nikotiinia keskimäärin 0,6 mg ja nikotiini pullo 26 mg/ml. Nikotiini pullot on 100 ml. E-savukkeella vedät helposti kolme ml nikotiinia noin 150 kertaisesti tupakin nikotiiniin verrattuna. HöpöHöpö poltella tupakkia 0.6 mg nikotiin takia.
- nikotiini POMMI
Savukkeita kpl kpl kpl kpl
20 30 40 50
Nikotiinia/ml 12mg 18mg 24mg 30mg
e-nestettä
12 mg/ml
18 mg/ml
26 mg/ml
- yattayatta
sillä välin jossain päin maailmaa muuan savuton nuorimies sytytti tuoreena ostetusta savukerasiasta yhden tupakan baarin savuttelutilassa, tekosyynä jutella tyttöjen kanssa. touche?
- kaveri
Joo, tupakointi on vain opittu tapa kyllä sen voi lopettaa jos, vain on haluja. On kummallista kun valitetaan että, ei pysty lopettamaan tupakointia ja käytetään jotain tupakan vieroitukseen tarkoitettua nikotiini valmistetta. Typerää sanon minä kyllä sen pystyy lopettamaan jos, vain on halua siihen. Uskon että, se on korvien välinen ongelma? Ja sitä paitsi tupakoivat haisevat pahalle ja pilaavat oman terveytensä. Onko kivaa saada keuhkoahtauma tauti joka tukehduttaa sinut ja joudut kulkemaan happipullo seuranasi loppuvaiheessa kun et enää saa happea? Joten tämäkin lisää yhteiskunnan kuluja. Joten te tyhmät tupakoitsijat lopettakaa tuo tyhmä tapa vielä kun voitte. Muuten pelottaako keuhkosyöpä? Ajatelkaa sitä kun sytytätte seuraavan tupakan.
- Opittu tapa
todellaki ja keuhkoahtauma tauti on tulos pitkäst röökäämisest,Joten tämäkin lisää yhteiskunnan kuluja??????niin röökääjät maksavat veroja valtiol ja keuhkosyöpä ei pelota ku se ei tule polttamisesta korkeintaan aikaistaa ,minä en ajattele eläväni liian kauan tääl paskas!ja onko terveys intoilijan kuolema parempi?voit kitua jossain vuodepotilaana vuosikausia onko se elämää?ja kun on elämän aikana kuullut niitä kuolemia kun henkilö on eläny terveellisesti ja kuollut yhtäkkiä !en silti suosittele kenenkään aloittavan tupakanpolttoa.
- REmeme
Joo-o 2.5 vuotta olin polttamatta kyseisen kirjan avulla. Fiilis oli mahtava. Mut jotenki se paskamyrkky nikotiini sai mut takaisin ansaansa. No kohta lopetan uudestaan ja se on sitten loppuelämäksi :)
- minzu85
Kun näin tähän juttuun liitetyn kuvan, eka ajatus oli "älä vaan katkase sitä tupakkia!" :D
- sandr.a
täällä on puhuttu monist asioista, joihin haluisin tarttuu mut en jaksa oikeen kaikkiin.
anyway, en oikein ymmärrä heitä jotka sanovat "kyllä ihmisellä saa/pitää paheita olla, tupakinpoltto tai jotain muuta"..
NIIIIN? olen ihan samaa mieltä, ja minulle jää kyllä vielä moniamonia paheita, en ole enkä yritä olla täydellinen.
tuo että alkaa paasaamaan siitä että paheita saa olla olisi sama kuin sanoisi sairaalloisen ylipainoiselle laihduttajalle että saahan niitä paheita olla, pullaa poskeen vaan!
koska samalla lailla kun todella lihavat, joille on yli painostaan terveydellistä haittaa, niin kaikki tupakoitsijat ovat sairaita (heillä on riippuvuus) ja he vaarantavat terveytensä...
no nyt minä paasaan itse, ja en ajattele että olen absoluuttisen oikeassa, tämä on vain mielipide :)
p.s. helpottaisi jos kaikki eivät hokisi että "Kyllä sinä pian ratkeat",
sillä olen muutenkin aika tiukoilla eikä tuo lannistaminen paranna asiaa...
- wäinämöinen
Muutama vuosi taaksepäin täällä asui kahden pienen lapsen pariskunta, joista molemmat polttivat todella paljon tupakkaa niin kotona sisällä kuin autossakin vaikka nämä pienet lapsukaiset olivat samoissa tiloissa. Nyt toinen vanhemmista on kuopattu ( keuhkosyöpä ) ja tämän toisen vanhemman äitikin kuoli 60, nä keuhkosyöpään samasta syystä. En ymmärrä vanhempia, jotka tahallisesti altistavat omia lapsiaan jo vauvaikäisestä tupakin savuille. Näistä lapsistakin yleensä tulee hyvin nuorena kovia tupakki tyttöjä ja poikia.
Maailmassa kuolee 6 miljoonaa ihmistä vuosittain tupakkaan tavalla jos toisella.
ONNEKSI EN OLE YKSI HEISTÄ- sandr.a
olet mitä ilmeisimmin savuton, siitä saa olla tyytyväinen&ylpeä..
kumpa en olisi koskaan aloittanut. - Just just
Sinäpähän sen sijaan jäätkin kuluttamaan eläkerahoja ja heikentämään yhteiskunnan huoltosuhdetta.
- 31v akka
Elokuussa tulee 3 vuotta täyteen, en tarvinnu mitään kirjoja/ lääkkeitä. Se on itsestä kiinni, ei mistään muusta. Mutta pääasia on että pääsee paskasta eroon, ja kyllä oli työkaverit kateellisia :D
- sandr.a
enn väitäkään että tarvitsee kirjoja, mulla se ny vaan autto helpommin alkuun :) ja oli sitten kirjat taikka lääkkeet apuna tai mitä vaan ni ainahan se itest on kii..
- tupakaton
onnea teille jotka olette lopettaneet tupakanpolton, täällä yksi joka arvostaa tuota päätöstä. en ole ikinä polttanut
mutta olen miettinyt monta kertaa sitä mikä saa muut polttamaan.....ja niitähän on!! - askey3
Täällä tuli kuukausi täyteen ilman tupakkaa!
tällä hetkellä on minun ylpeyteni kyseessä, kaverille ja ex miehelle näpäytys, etten mä olekkaan mikään heikko luuseri mikä ei pääse eroon tupakasta, näillä kun oli hauskaa minua tästä asiasta kiusata.
Utta miestäkin ajattelin et on senkin kivempi kunei tarvi sauhutteluani katsella
oon ylpeä itsestäni, ja oon onnellinen etten ole riipuvainen enään tupakasta - Poltavainniinminäkin
Olen polttanut jo yli 45 vuotta tupakkaa pari askia päivä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Lenkkeilen jokapäivä 10km ja olen hyvässä kunnossa hapenottakykyni on ihan normaali. Luulenpa että peruslaiskat ihmiset saavat kaikenlaisia ongelmia tupakasta, heillä menee keuhkot tukkoon ym sairautta. Vika on siinä että istutaan töissä ja löhötään kotona. Ei se tupakka siis ole vaarallista vaan elämän tavat.
- Näin sen täytyy olla
Mitä enemmän polttaa sen parempi kunto.
- Hajuton10
Nyt kun monella on mielessä lopettaa tupakointi niin kertokaapa millaista oli elää sellaista haisunäädän elämää.Minä tupakoimattomana aina olen ihmetellyt sitä miten piittaamattomia tupakoijat ovat olleet toisia perheenjäseniään kohtaa saatikka vieraita ihmisiä kohtaan.Hajuhan on tupakoinnin vastenmielisin asia se inhoittaa tupakoimatonta kaikkialla ja myös se siivottomuus kun askit ja tumpit on heitetty maahan vaihka tuhkakuppi olisi vieressä.Asiallisia vastauksia olisi kiva saada.KIITOS
- sandr.a
mä koen asian näin: "haisunäätänä" olo on noloa, hävettää jos on tullut tupakilta ja tietää et haisee. jos ei just oo polttanut niin pelkää et vanhast on hajut jäljellä vaatteis ja hiuksissa. itse oon muuten suht "siisti" et en kyllä heittele tumppeja mihi sattuu, AINA tuhkiksee tai sit sammutan hyvin ja sit ulkoroskikseen. tosin siistiä polttajaa ei oo olemassakaan, tuo tapa kun aiheuttaa niin paljon haitallista jätettä..
Raha se on joka ratkaisee. Ainakin omalla kohdalla silloinkun viellä poltin niin kulut alkoivat olla turhan isot. Monellakin tutullani menee nykyään 1- 2 askia päivää kohti, sehän tekee 150-300 € per kk. Turhaa siinä sitten enää valitellan esim. bensan hintaa.
Ja kyllähän ne terveyshaitakin tiedetään. Ainakin ne jotka ovat totaalisesti lopettaneent huomaavat kyllä, eihän polttamattomat tai viellä polttavat sitä mitenkään voi muutosta havaita miten paljon paremassa kunnossa ja terveempää elämä on ilman tupakkia.- Voittajaolo
Tsemppiä aloittajalle, teit toistaiseksi elämäsi parhaimman päätöksen! Itse lopetin 2 vuotta sitten ja lopettamisen myötä paino nousi 6kg, mutta liikunnalla ja ruokavalion tarkkailulla pääsin taas takaisin entisiin mittoihin. Tuohon painonpudotukseen kannattaa keskittyä vasta sitten kun on "kuivilla", muuten ei voimat oikein tahdo riittää savuttomana olemiseen ja painonhallintaan samanaikaisesti.
Parasta ainakin itselleni lopettamisen jälkeen on ollut se, että kunto nousi kohisten ja jo osittain hävinnyt haju- ja makumaailma palautui. - Esko o
Tupakan polton voi lopettaa, kun pitää jotain pastilleja taskussa. Aina, kun haluaa tupakkaa, voi korvata sen pastillilla. Toinen apu on hengitys. Pitää hengittää raitista ilmaa nenän kautta niin, että sen tuntee. Raitis ilma on paljon parempaa kuin tupakan savu. Ei tulisi mieleenkään pilata raitista ilmaa, kun on sen oppinut.
Pitkällä ajalla raittiudesta on etuna hyvä terveys ja elää jotain 20 vuotta pitempään. Ja ne ovat hyviä vuosia ja nautinnollisia. Tupakan polttaja kärsii kaikenlaisia vaivoja, jotka ovat ihan turhia. - savuton nainen
muistan vielä päivänkin :) elokuun 28 päivä viime vuonna. Tumppasin oman viimeisen tupakkani. Lopetin kuin seinään enkä käyttänyt edes mitään apuvälineitä. Joskus koitin nikotiinipurkalla ja laastareilla mut aina ratkesin parin viikon sisällä.
Nyt on ja pysyy enkä vois ajatellakkaan että polttaisin vielä.
Onnea sinulle :D
Vaikeeta tulee olemaan pari ekaa viikkoa, mut pysy vahvana.
se palkitsee.- sandr.a
voi kiitos kaikille viimeisimmille tsemppaajille!
mut täl hetkellä totuus on tämä:
mun tekis mieli hypätä junan alle. pidän itteäni yleisesti ottaen ihan fiksuna tyyppinä, mut täl hetkel oon varma et mun on PAKKO polttaa. niin MIKSI? voi helvetti..
en oo muuten ikinä kiroillu niin paljon ku näinä parina päivänä. huhhuh.. - Keuhkoahtauma
sandr.a kirjoitti:
voi kiitos kaikille viimeisimmille tsemppaajille!
mut täl hetkellä totuus on tämä:
mun tekis mieli hypätä junan alle. pidän itteäni yleisesti ottaen ihan fiksuna tyyppinä, mut täl hetkel oon varma et mun on PAKKO polttaa. niin MIKSI? voi helvetti..
en oo muuten ikinä kiroillu niin paljon ku näinä parina päivänä. huhhuh..On se hyvä, että itseänsä pitää fiksuna. Luet kirjan, päätät lopettaa ja vuorokauden sisällä kirjoitat foorumille "Ah tätä lopettamisen autuutta".
Onneksi kuitenkin failaat tavoitteesi ja olet todistanut typeryytesi koko kansalle.
Tv. Entinen tupakoitsija
- aijaaaaa
Nykyään juurikin nuorten naisten keskuudessa, urheilijat, salilla käyvät ja muuten itseään kunnossa pitävät naiset ovat arvostetumpia kuin tupakoijat ja joka vkl ryyppääjät.
Näin ei ollut pari kolme vuotta sitten, onneksi nykyään on. Uskon että tupakoinnin suosio alkaa tästä etiäppäin laskemaan.
Itse käytän nuuskaa joka on huomattavasti terveempi pahe kuin tupakointi, ja halvempikin. Kiekko maksaa 2-4e ja itsellä kiekko kestää sen viikon.- hampaat tippuu
Nuuska on kyllä tutkitusti vaarallisempi ja haitallisempi kuin tupakointi, tietenkään se ei aiheuta passiivista haittaa muille, mutta oletko nähnyt mitä pienikin määrä nuuskaa tekee suun limakalvoille ja ikenille?
- Ei tipu hamppat
hampaat tippuu kirjoitti:
Nuuska on kyllä tutkitusti vaarallisempi ja haitallisempi kuin tupakointi, tietenkään se ei aiheuta passiivista haittaa muille, mutta oletko nähnyt mitä pienikin määrä nuuskaa tekee suun limakalvoille ja ikenille?
Minäpäs käytänki nenänuuskaa.
- aineilla kunkuksi
En ole eläessäni edes maistanut tupakkaa eikä kukaan koskaan tule kehumaan minua asian tiimoilta. Sen sijaan näitä "lopettaneita" röökiperseitä (jotka notkuu tutti suussa kohta taas parin viikon päästä) kyllä jaksetaan ylistää ja kannustaa. Samoin jos olet raitis, niin olet jotenkin outo tyyppi jonka on turha löytää töitä, mutta heti kun juoppo kertoo päässeensä selville niin johan on ovet auki joka suuntaan!
- sandr.a
Okei, antaa olla. Monien viestit oli mukavia mut nyt alkaa tulee mukaan liikaa ihmisiä, joiden ainoa ilo on ilmeisesti mollata muita ja kiusata lannistamalla, kun yrittää lopettaa.
Ja allekirjoitan edelleen tämän keskustelun otsikon vaikka kärsinkin
koska terveellä osalla päästäni tiiän et tä on väliaikaista ja oon onnellinen et lopetin. - Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
Okei, antaa olla. Monien viestit oli mukavia mut nyt alkaa tulee mukaan liikaa ihmisiä, joiden ainoa ilo on ilmeisesti mollata muita ja kiusata lannistamalla, kun yrittää lopettaa.
Ja allekirjoitan edelleen tämän keskustelun otsikon vaikka kärsinkin
koska terveellä osalla päästäni tiiän et tä on väliaikaista ja oon onnellinen et lopetin.näillä palstoilla aina törmää kaikenlaiseen, eikä välttämättä aina niin tukevaan. Mutta, jos luet vielä tämän, niin omasta puolestani oikeasti tsemppiä sinulle sandr.a! Kyllä se siitä.
- sandr.a
näillä palstoilla aina törmää kaikenlaiseen, eikä välttämättä aina niin tukevaan. Mutta, jos luet vielä tämän, niin omasta puolestani oikeasti tsemppiä sinulle sandr.a! Kyllä se siitä.
No enhän mä malttanut olla katsomatta vielä..
Kiitos paljon tuesta!
- ukkopuk
tsemmpiä lopettamiseen.
Joskus itsekin olin vuoden polttamatta, mutta ei ollut minun juttuni
Itse polttelen varmaan koko elämän kun nautin siitä. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.- sandr.a
Noh, se on jokaisen oma valinta :-) kiitos!
- Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
Noh, se on jokaisen oma valinta :-) kiitos!
tuota itsekin puolustan. Lopettaminen on terveyden ja talouden kannalta ehdottomasti vain ja ainoastaan hieno asia ja, vaikka itse savuankin, kuin vanha wartburg, tuen täydestä sydämestäni sinua ja muita, jotka ovat tämän päätöksen tehneet. Ainoa pieni toiveeni olisi, että meille jääräpäillekin annettaisiin sijaa tässä yhteiskunnassa. Tämä siis, jos satuit lukemaan vastaukseni vanhalle miehelle.
- sandr.a
tuota itsekin puolustan. Lopettaminen on terveyden ja talouden kannalta ehdottomasti vain ja ainoastaan hieno asia ja, vaikka itse savuankin, kuin vanha wartburg, tuen täydestä sydämestäni sinua ja muita, jotka ovat tämän päätöksen tehneet. Ainoa pieni toiveeni olisi, että meille jääräpäillekin annettaisiin sijaa tässä yhteiskunnassa. Tämä siis, jos satuit lukemaan vastaukseni vanhalle miehelle.
kyllä teille hyväntahtoisille jääräpäille saisi minunkin mielestäni antaa sijaa. toista ovat nuo polttamisen puolesta liputtavat, jotka eivät ymmärrä että jotkut haluavat sittenkin valita savuttomuuden ja kiertelevät täällä sitten lyttäämässä toisia..
En ole ihan varma mitä vanhalle miehelle annettua vastausta tarkoitat, mutta ehkä sen ei ole niin väliä.. :)
- Pitkäaika
Kun tupakanhimo iskee, ota porkkana!
...tai muu vastaava. Sehän on se vaikein hetki kun on tottunut menemään tupakalle ja järjestää sille aikaa, niin sitten kun ei olekaan mitään mihin pitäisi ryhtyä, on suuri vaara retkahtaa uudelleen kun pitää keksiä tekemistä. Sillä tyhjällä ajalla ja kulumattomalla rahalla voi keksiä kaikennäköistä taiteellista ulosantoa (mm. piirrä tai kirjoita, vaikka ylös miksi tekee mieli tupakkaa ja pura tunteita paperille) tai viihdykettä.
Onnea ja voimia tulevaisuudelle ettei me lopettaneet retkahdeta uudelleen!- sandr.a
vai porkkanaa, sitä ei ookaan tullu kokeiltua .. :)
kiitos tsempistä ja savutonta jatkoa sulle myös!
- Deepi
Ohhooh, oletpas sandr.a saanut paljon viestejä ketjuun, kun oli tuolla etusivulla. Helpompaa olisi varmaan ollut monessa mielessä, kun suurin osa idioottimaisista kommenteista olisi jäänyt tulematta eikös? Mutta kyllä maailmaan idiootteja ja ääntä mahtuu.
Vierotusoireista sen verran, että muista ettei tupakoimaton henkilö noita fiiliksiä koe.
Ja nuo silloin tällöin polttelijat.. Itselläni oli tosiaan tarkoitus poltella kuuden vuoden savuttomuuden jälkeen vain silloin tällöin, mutta melko pian se meni päivittäiseen polttamiseen. Harvaa asiaa elämässäni kadun, mutta tuo kuuden vuoden tauon jälkeen sytyttämäni ensimmäinen rööki on ehdottomasti top 1 sijalla sarjassa "Elämäni idioottimaisimmat teot". Siitäpä itse opin, että tupakka on itselleni sellainen asia, jossa ei harmaata aluetta ole; Joko poltan päivittäin tai en ollenkaan ikinä.
Sähkötupakkaa tai laastareita en ole koskaan kokeillut, mutta purkkaa ja imeskelytabletteja kyllä, joista vain tuli huono olo vaikka miten niitä koitti käyttää. Ja kun naisena suurin motivaationi lopettamiseen oli tällä hetkellä päässä itävät vauvahaaveet, niin nikotiini kaikissa muodoissaan on ajatuksenakin vastenmielinen. Ihminen kun ei oikeasti nikotiinia tarvitse niin mihinkään.
Ja nuo jotka ovat sitä mieltä, että ei lopettamiseen mitään kirjaa tarvitse.. Ehkä ei (en minäkään kuusi vuotta polttamatta ollessani ollut kirjasta kuullutkaan), mutta onko se nyt keltään mitään pois, jos kirjan lukee. Ei siitä haittaakaan voi olla ja toisekseen ainahan on vaara, että siitä saa sellaisia ajatuksia lopettamisen suhteen, joita ei muuten olisi edes huomannut ajatella.
Minulla siis huomenna 4vk tupakatta täynnä ja fiilikset sellaiset, että kaipausta tupakkaan iskee lievästi ja harvakseltaan. Mitens sandr.alla menee?- sandr.a
kappas, en oo itse huomannukaan että on päässy etusivulle, kun mulla on linkki suoraa tähän keskusteluun. ja joo on noita vähemmänkin kannustavia viestejä kerääntynyt...
mulla menee ihan ok, savuttomana oon pysynyt enkä korvikkeisiinkaan oo koskenut.. aikamoista hampaiden kiristelyähän tämä on ja vaikea keskittyä mihinkään kun tuo "hirviö" huutaa koko ajan.
mut täyttä höyryy eteenpäin.. :) - Röyhyyttävä sokko
sandr.a kirjoitti:
kappas, en oo itse huomannukaan että on päässy etusivulle, kun mulla on linkki suoraa tähän keskusteluun. ja joo on noita vähemmänkin kannustavia viestejä kerääntynyt...
mulla menee ihan ok, savuttomana oon pysynyt enkä korvikkeisiinkaan oo koskenut.. aikamoista hampaiden kiristelyähän tämä on ja vaikea keskittyä mihinkään kun tuo "hirviö" huutaa koko ajan.
mut täyttä höyryy eteenpäin.. :)juu, ainakin mobiiliversiossa tämä ketju on ollut ykkösenä suurimman osan eilistä ja tätäkin päirää.
P.s. Tarkoitin eilen kirjoittamaani vastinetta nimimerkille vanha mies.
- vinkkei
yks vinkki on se et polttaa esim. aina päivä kerrallaa vähemmän ja jonku ajan päästä sit lopettaaa nii ei tarvii yht'äkkii vaa lopettaa :)
- sandr.a
Kiitos vinkistä :-) oon tosin kuullut et tuo vähentäminen ei oo kovin hyvä tapa lopettaa, tai että siinä on suuri riski et jää sit vaan se ketju katkaisematta..
- ex röyhy
sandr.a kirjoitti:
Kiitos vinkistä :-) oon tosin kuullut et tuo vähentäminen ei oo kovin hyvä tapa lopettaa, tai että siinä on suuri riski et jää sit vaan se ketju katkaisematta..
Vähentäminen ei toimi. Mikä toimii on se että päätät aina aamulla että tänään en polta yhtään tupakkaa. Ja huomenna aamulla teet saman lupauksen jne. "Ikinä" on nimittäin pitkä aika eikä sillä ajatuksella välttämättä onnistu...
- kaveri
Joo, kyl, sen huomaa jos, asunnossa on kellertävät tapetit, et tupakoitsija on asustellut siinä. kyl, näin on näreet. Tupakka on pahasta saastuttaa hengitysilmankin. Tupakka sisältää monia myrkkyjä en ymmärrä pitääkö niitä hengittää sisäänsä? Joten lopettakaa tämä kamala tapa tykkänään niin ilmakin olisi raikkaampaa hengittää näin toivoopi yks kansalainen savujen keskeltä köhien.
- Lupa polttaa
Mitä suotta tupakanpolttoa pitää lopettaa. Sillä on niin monta hyvää seikkaa jonka se saa aikaiseksi. Tiivis ystäväpiiri, tupakkapaikalla, Voi pitää taukoja miten haluaa työpaikalla eikä kukaan tule sanomaan ettäpitäisi palata sorvin ääreen. Rentouttaa silloin kun on hermostunut ja muutenkin. Sitä paitsi syövän saa ilman tupakkaakin.
- sandr.a
On se vaan nii surullista, et eka asia mitä ajattelee aamulla avatessaan silmät on tupakka. aurinko paistoi nätisti, juu, on varmaan tulossa lämmin kesäpäivä, juu, mut ei kiinnosta ku TUPAKKA.
säälittävää.. :( - 20-v tupakoimatta
hei sandr:a kyllä kannattaa lopettaa ja hyvä kun olet pääsyt tekemään sen ilman mitään apu voimia. itse lopetin 20 vuotta sitten kun äitini kuoli syöpää hän ei koskaa polttanu ainakaa mun tietääkseni... itse lopetin kerta heitolla ostin täys askin ja laiton sen olohuoneenpöyvälle ja sanoin sille et tähä en koske. enkä koskenu loputla annoin sen veljelleni kun pääsin kivasti siitä eroon. alussa kaikki tupakoijat jotka kadulla tuli vastaa oli ällöttäviä ja on edelleen siks menenkin usein toiselle puolelle katua jos toisella puolella joku polttaa. näinä 20 v aikana on maku- haju aisti parantunu aivan mahottomasti. mutta yks huono puoli tässä on olen lihonnut ainaki 20 kiloa ellei jopa enemmän että kannattaa katsoa mitä laittaa suuhun se on mun opetus nyt alkaaki laihdutus kuuri ja menen oikee henk. kohtaselle jumppa ohjaajalle jospa se siitä alkas laihtuminen. elä sinä osta karkkeja tai mitää muutakaa tilalle. syö kun ennenki mut elä makiaa. minä sorruin siihen ei kannata. mut yhen olen tehnyt niille rahoille jotka säästyi siitä tupakan lopettamisesta olen joka vuosi ostanut jotain sillä rahalla mitä menis tupakkaa vuojessa olen paljon matkustellut ostanu taulutv, tietokonee yms että kannattaa käyttää se raha muuhun mitä tarttee tai vaikkei tarttskaa niin käytä se raha johonki muuhu itseesi. kauneushoitoon, matkaan yms. Tsemppiä täältä Oulusta.
- sandr.a
kiitos kannustuksesta!
itse en pelkää lihomista kauheasti, sillä syöminen ei ole minulle muutenkaan tapa käsitellä tunteita tai helpottaa ahdistusta.. paitsi ehkä sen tekemättä jättäminen.. olisin ihan iloinen jos alkais maistuu paremmin eikä muutama lisäkilokaan oo ihan kauhea ajatus :)
- 20-vuotta tupakoimat
sandr:a kyllä se ahdistus helpottaa jossain vaiheessa ala liikkuu aina kun tekee mieli tupakkaa vaikka kävelee luonnossa tai jotai keksi tekemistä sen tupakin tilalle niin mieki teen joka päivä vieläki välii tekee iha s..ana tupakkia mieli mut se menee ohi jos vaikka jossai tuoksuu hyvä tupakki niin kävelen vaa ohi tai vaiha toiselle puolelle tietä se on yks hyvä niksi. ja kotoa lähe liikkeelle vaikka yksin musaa ota mukaa ja käy vaikka jossai kävelee 1 ja puol tuntia kun kävelee niin varmaan on iha poikki eikä tee sen jälkee mieli yhtää tupakkia. mää inhoo nykyää semmosia jotka polttaa se haisee tosi pahalle. maistuu vielä pahemmalle ja mitä hattoja siitä on lisäksi niin kyllä mielummin lihon sen 20 kiloo kun vejän tupakkia 1 aski päivässä.
- @@@@
"Rentouttaa silloin kun on hermostunut ja muutenkin"
Entisenä polttajana voin sanoa, ettei tupakka sitä rentoutta tee. - sandr..a
Here i go again..
Elämässä tulee vastoinkäymisiä ja monet kokee ties mitä sytyttämättä savuketta..
Mä en oo tarpeeks vahva siihen ilmeisesti
Pokaali kaikille jotka tiesi tai/ja toivoi et epäonnistun.. - uusi yritys joskus
Luovutit? Noh, et ollut ihan vielä valmis lopettamisen askeleeseen.
- Röyhyyttävä sokko
sandr.a, ikävä, että sinulle kävi noin. Kun sinulla oli ja on varmasti vieläkin halu lopettaa, on pettymyksesi varmasti suuri. Neuvoni on, ettet nyt ala kuitenkaan kohtuuttomasti syyttää itseäsi. Muista, että nikotiiniriippuvuus on samaa luokkaa esimerkiksi heroiinin kanssa. Odottele rauhassa jonkin aikaa ja ota uusiksi, kunhan taas siltä tuntuu.
- sandr..a
sandr.a, ikävä, että sinulle kävi noin. Kun sinulla oli ja on varmasti vieläkin halu lopettaa, on pettymyksesi varmasti suuri. Neuvoni on, ettet nyt ala kuitenkaan kohtuuttomasti syyttää itseäsi. Muista, että nikotiiniriippuvuus on samaa luokkaa esimerkiksi heroiinin kanssa. Odottele rauhassa jonkin aikaa ja ota uusiksi, kunhan taas siltä tuntuu.
luovutin, ratkesin, miksi sitä sitten haluaakin kutsua... :(
tuli eräs yllättävä käänne (ei kovin positiivinen sellainen) jonka seurauksena sorruin.. nyt on sitten sellainen olo että miksi tässä enää vaivautuisi yrittämäänkään, aika häviäjäolo..
ja niin, oon kyl siis todella pettyny itseeni.. kiitos kannustavista sanoista! - onnistunhan minä?
sandr..a kirjoitti:
luovutin, ratkesin, miksi sitä sitten haluaakin kutsua... :(
tuli eräs yllättävä käänne (ei kovin positiivinen sellainen) jonka seurauksena sorruin.. nyt on sitten sellainen olo että miksi tässä enää vaivautuisi yrittämäänkään, aika häviäjäolo..
ja niin, oon kyl siis todella pettyny itseeni.. kiitos kannustavista sanoista!sandr.a ja Deepi
Lueskelin tämän ketjun ja mietin, että te kaksi voisitte rekkautua ja sitten kutsua toisenne ystäviksi, jolloin voisitte kaksistaan vaihtaa mielipiteitä ja kannustaa siis toinen toisianne.
Silloin jäisi pois nuo kirjoitukset, kuinka hyvälle tupakka maistuu!
Itse kerään juuri motivaatiota lopettamiseen ja merkitsen aina kellonajan, koska olen taaaas tupakalla! Tasan tunti ja mieli tekee.
Olen jo aiemmin kokeillut nuo pillerit ja sähkötupakan, joka odottelee tuossa vieressä, mutta, mutta, . Myös tuon mainitsemasi kirjan olen lukenut ja silloin oli samanlainen tunne, kuten sinulla. Samoin tyttäreni kertoi samaa, mutta sitä kirjaa täytyisi lukea kuin raamattua, joka päivä, että usko säilyisi.
Mieti sandra näin. Kun kaadun, nousen ylös. Enhän jää tähän maahan makaamaan. Ota siis se kirja ja yritä uudestaan ja vain sillä päivän lupauksella. Tänään en polta, katsotaan sitten aamulla uudestaan.
Minäkin lietson itselleni sitä päivää, jolloin aloitan, siis lopetan tupakoinnin. Viimeksi pidin sellaista päiväkirjaa, siis merkitsin tuntemukseni ylös tunti tunnilta ja nythän se onkin helppoa näin netti aikaan.
- EiTupakkaaEi
Nyt polttamatta yli 5 kk ja en enää ikinä polta - minulla on motto; " en ota yhtään koska jään koukkuunn heti".
Olin jo vuosia polttanut vähän, joskus meni päiviä ettei yhtään ja juhliessa sitten koko ajan- lähdin oikein mökille tupakkajuhliin- siellä pääasiassa poltin tupakkaa, ei tarvinnut edes juoda.
Vuosien saatossa jäi jo lopettaneiden juttuja mieleen:
1. tein jo sitä hommaa tarpeeksi- käytin rahaa ja aikaa tupakkaan oman osuuteni
2. en vaan kestänyt kun lapset tuli syliin ja sanoi, että älä tupakoi
3. valokuvanäyttelyssä oli kuva äidistä, jonka sylissä alle 10 v. poika ja mies tarjosi henkosia (äiti sitten suuttui siitä valokuvauksesta eikä suostunut enemmälti kuviin)
4. ravintoloissa ei saa tupakoida ja Lentomatkoilla
5. työaikana ei saa juosta tupakalla
6. jatkuva pastillin syönti (ja purkan syönti pieretti)
7. vaatteet haisivat /henki haisi
8. tupakka haisee pahalle ja vaatteet...
9. sormenvälit tupakanruskeat
10. ääni rohisee (ei sitä itse huomaakaan...)
On niin ihanaa, kun ei tarvitse tupakoida! - Kerron ja tiedoitan
Prrrrrrrrr.Hmm.Näin pääsin haisevasta vaivasta!
- puff puff
Hyvä! Minäkin lopetin kesälomani aikana, yksinkertaisesti vähentämällä pikku hiljaa savukkeiden määrää per päivä. Olen ollut enemmän humalapolttaja mutta nyt kokenut jo parit nousut ilman tupakkaa, ja tunnen olevani todella VAPAA!! JEE!
Odotin sellaista hetkeä, jolloinka minulla ei olisi mitään stressattavaa tai jännitettävää. Esim. jotkut juhlat, missä puolituttuja paikalla. Ja kun loman aluksi pääsi vain omaan rauhaan, se toimi. Juhannuksena ostimme kahteen pekkaan vain 2 askia, joista toisesta jäi puolet käyttämättä, kun "säännöstelimme", emmekä polttaneet ketjussa, tavan vuoksi.
Tupakointi on todella out(kuten jotkut mainitsivatkin), jopa noloa, mitä rupesin myös ennen lopettamispäätöstä ajattelemaan. En halua kuulua spurku porukkaan, enkä myöskään tarvitse hermostuneisuuteeni poispääsy tietä, se on vain kohdattava.
Tsemppiä kaikille, jotka haluavat lopettaa tupakoinnin. Se onnistuu kyllä. Ajattele vaikka, että "kaikki muutkin lopettavat", mikset sinäkin? - free ur mind
Rööki on kyl yks paksemmista "keksinnöistä" mitä on jos siihen koukkuun jäää niin voi jeezus et on vaikeeta päästä eroon, tai no kai joillakin on parempi itsekuri ja pääsee helpommin, toiset taas vaikeammin, niksapurkat on täysin hyödöttämiä, ainakin mulle. onnea kaikille jotka haluaa päästä eroon.
- Deepi
No nyt sitten poltat taas sandr.a, mutta ei tuo maailman loppu ole. Et ole sen pahemmassa jamassa, kuin ennen lopettamisyritystäkään. Et hävinnyt mitään, joten älä itseäsi mollaa!
Itsellä nyt se neljä viikkoa polttamatta ja tosiaan tupakointi tai sen lopettaminen ei enää työllistä ja vie energiaa juuri lainkaan. Alkanut vakiintumaan tää savuttomuus arjessa.
Mutta itsekin tosiaan kuukautta ennen tätä viimeisintä lopettamisyritystä, joka nyt näyttäisi sujuneen niinkuin toivoinkin, yritin lopettaa. Silloin en onnistunut olemaan edes päivää polttamatta. Kuukauden verran poltin vielä ja mietin, etsin motivaatiota ja uskallusta uuteen yritykseen. Sitten 17.6 oli ensimmäinen savuton päivä.
Itse en olisi voinut lopettaa kesälomallani, koska enemmän poltin vapaalla ollessani savuttoman työpaikan takia. Kesäloman jälkeisen maanantain valitsin ensimmäiseksi savuttomaksi päiväksi ja ensimmäinen viikko meni työkiireiden ja savuttoman työpaikan tuella läpi.
Tsemppiä jatkoon. Itse koitan edelleen jokaisen vastoinkäymisen kohdalla pitää mielessä, että tupakan sytyttäminen ei itse ongelmaan mitään vaikuta. - kohtuudellakaikkea
tupakka on perseestä jos siihen on koukussa koska sillon tupakasta ei tule paljoa hyvän olon tunnetta vaan siitä tulee pakollista... siksi en käytä säännöllisesti tupakkatuotteita mutta välillä on mukava sauhutella tai nuuskata. monilta ei kuitenkaan kohtuukäyttö onnistu ja sillon on hyvä jos pystyy lopettamaan. onnea!
- Tahto ratkaisee
Melkein kaikki luin ja tässä on hauskinta se, että se lävähti tähän samana päivänä kun olin itse lopettanut..Mutta nyt jo kutsun tätä paussiksi.
Olen yrittänyt lopettaa satoja kertoja mutta kerran melkein onnistunut, tai kaksi.
Toisella kerralla olin ilman 3 kuukautta ja tupakat oli himassa tallessa jos himo iskee..oli helpompaa jotenkin silleen, mutta sitten jäin rekan tönäisemäksi ja kun pääsin sairalaasta kahden kuukauden päästä ymmärsin, että ihminen voi kuolla niin monella tavalla, että päätin jatkaa.
Sitten menin yhteen erään ladyn kanssa jolla oli nappuloita viisi ajattelin, että kun muksut ovat herkässä kehitysvaiheessa niin parempi olis tumpata kun kuudes oli tulossa ja minulle ensimmäinen..Kunnes..
Lapsi syntyi ja hän oli huomattavasti minua tummempi ja siitä asti olen polttanut ,eli tasan puolet elämästäni.
Tällä kertaa on menossa päivä numero 7 ilman tupakkaa ja laastareilla taas. Mitä tulee syöpään niin tunsin 53 syöpään kuollutta joista poltti 1 joten siitä vähän prosenttia teille kaikille. Ja mitä tulee sähkötupakkaan niin vaikea sanoa sen haitoista vielä. Kokeilin sitäkin mutta siinä vaan siirtää ongelmaa.
Paras malli on autiosaari, eli kun ei tupakkaa ole eikä sitä osta
niin sitä ei polta.
Tupakalla taida olla mitään syöpä taipumuksia ja jos onkin niin se vain laukaisee sellaisen mikä ihmisellä oli jo tulollansa, mutta keuhkoahtauma on aika kovaa paskaa ja siihen kuoleminen myösaivan yhtä rajua kun tupakkaankin. Kun työskentelin syöpäosastolla niin niistä ei polttanut kun noin 15 %.
Motivaatio ja syyt on ne millä onnistutaan. Rahan kongretisoiminen on yksi
hyvä, eli aina se 20 € tai no vaikka 5 € (riippuu mitä polttaa) purkkiin joka päivä, kyllä sen nyt jo on huomannut kuinka saamarin karseelta noi ihmiset haisee tuolla kadulla ja miltä vaatteet haisi. Mutta ilman kunnolista motivaatiota jos se polttaminen on oma juttu niin haluan huomioitavan, että täällä voi oikeasti kuolla hyvinkin nuorena.. Esim just syöpää (kaveri kuoli 3 vuotat sitten ikää 44 ) ilman, että olisit koskaan edes savukeeseen koskenut. Moni lääkäri esimerkiksi polttaa. Hieno asia jos pystyy olemaan ilman jos ei pysty niin otetaan muut paheet pois, esim itse en ole koskaan juonut viinaa/alkoholia.
Mitä tulee aiheuttaamiini haittoihin kansanhuollolle, niin kipaskaas hautumaal kattomaan minkäs ikäst siel kuopataan. meinaan se loppuu jollotus siihen.
Ja mitä tulee noin muuten kustannuksiin niin Kuopiolainen polttaja ei rasita esim Lahtelaista terveydenhuoltoa millään tavalla.
Ehkä merkittävintä on kysymys onko itse niin heikko, että häviää nautintoaineelle ja sitä kauppaavalle tehtaalle??..Mitä omassa iässä voin sanoa, niin iho tässä on kärsinyt. Olen 45 ja näytän 60 vuotiaalta..Että
jokainen voi miettiä miltä haluaa näyttää..Stemppiä jos tämä on se mitä haluat, tämä savuttomuus. - paras tapa
jos haluat lopettaa tupakin nii mulla autto ainaki viikon että kannattaa syyä ja ajatella muuta siis keksi tekemistä sitte pikku hiljaa alkaa unohtuu ja se o siinä!
- sandr..a
En jostain syystä enää pysty omalla tabletillani tai kännykälläni kirjoittamaan tänne (ts. suomi24:n mobiiliversiolla), joten jää vähemmälle. Lukemaan pystyn kyllä, ja seuraan edelleen tätä keskustelua..
Kiitos kaikille omien kokemusten jakamisesta, vinkeistä ja tsempistä! vaikka epäonnistuinkin yrityksessäni, haluan edelleen ehdottomasti päästä savuttomaksi ja vaikka tunnenkin itseni aika luuseriksi epäonnistuttuani, uskon että onnistun vielä.
Haluaisin vielä jakaa muutaman tosi pysäyttävän youtube -videon. Huom. ei kaikkein herkimmille...
http://www.youtube.com/watch?v=5zWB4dLYChM
http://www.youtube.com/watch?v=jn8JYcApjlY
tuo on siis tupakan aikaansaamaa..ja sitä minä himoan :( huhhuh.. - Nieida11
sandr.a ja Deepi, näin aamusella tämän kirjoituksen ja nyt vaasta ehdin lukea loppuun.
Olin itse 4 kuukautta ilman tupakkaa, kunnes sitten retkahdin. Ennen lopettamista hain kolmen päivän välein Aroma-topan ja Rizlan (eli sätkätupakkaa ja -paperia), joihin meni 7 €.
Sitten vain päätin päivän, jolloin lopetan (oli 16.02.2013) ja laastareiden kanssa pääsin irti, vaikka tupakantuska oli kova. Hengitys parani, hajuaisti myös - silloin huomasin, miltä paljon tupakoiva haisee. Nimittäin riitti, että kauppajonossa olit jonkun tälläisen takana ja auta armias sitä katkua.
Sitten myös toisen polttama tupakansavu ärsytti hajuaistia. Kuukausi sitten retkahdin, aloitin polttelemaan pikkusikareita, joita haen joka toinen päivä kaupasta (11.40 €).
Neuvoni teille on, että kirjoitatte vaikka kalenteriin joka päivälle ajatuksia, laitatte yläkulmaan luvun päivistä, jonka olette ollut ilman ja rahamäärän mitä on säästynyt.
Itse kyllä aloitan uudelleen lopettamisen ja aion päästä tästä irti.
Terveisin 48 vuotias jäärä, joka 30 vuotta kärhännyt.- mitäs tehtäis?
teille nieida 11 sandra.a ja Deepi.
Kirjoitin jo aamulla, mutta viestini poistettiin ilmeisesti sen takia, että ehdotin suljettua keskustelua.
Sehän ei sovi täällä, koska mainostajat tarvitsevat rahansa, ja mainostavat vilkkaimila palstoilla.
Koska kuulun näihin "ikäihmisiin", niin sieltäkin poistetaan keskustelut, jos ne vain sopisi aiheineen johonkin toiseen kategoriaan.
Ei saanut musaa laittaa ja runoja kirjoitella. Tosin minusta ei ollut kumpaankaan.
Jotain täytyisi keksiä meille, jotka emme hehkuttele, että tupakka on ihanaa!!
Olen lukenut kirjan ja sain sen ahaa elämyksen, mutta sitä olisi pitänyt lukea kuin raamattua, että usko säilyy. Olen syönyt nuo lääkkeet ja olinkin 2,5/kk tupakatta, mutta sitten...se yksi ja siitä se alkoi. Sähkötupakkakin on ja se auttoi aluksi, mutta tuossa se nyt odottaa polttajaansa.
Oli todellakin karmaiseva kokemus, kun olin terkkarissa odotus aulassa. Vaikka ukkeli istui kaukana, ei mikään spurgu, niin se lemu!!!! Hyi hitto!
Ajatella, että itsekkin lemuan sellaiselle!
- tomaattimuikkunen
Luonnollista nikotiiniaa saa tomaatista ja munakoisosta.Pitäkää niitä limkalvoilla ennen nielaisua.Nikotiini on hyväksi keski-iästä alkaen.
- Deepi
Ylihuomenna tulee 1kk tupakatta. Itselleni ei ollut tuo lopettaminen niin tiukkaa kuin pelkäsin. Murehdin etukäteen, että miten kestän ilman tupakkaa lapsen kitinät ja muut, mutta itseasiassa pinnani on ollut nyt pidempi kuin ennen.
Muistutuksia siitä, miksi tämä savuttomuus on mulle se oikea ja onnellisempi tapa elää tulee pitkin päivää. Kun ei tarvitse tuntea savuttomassa työpaikassa sitä salapolttajan häpeää (vaikka eipä tuo varmaan hajusta päätellen salaisuus työkavereille ollut) ja kun oma lapsi jaksaa spontaanisti tupakoivia ihmisiä kaupungilla nähdessään sanoa, että "ihanaa äiti, kun et enää polta.". Ja välillä intoutuu lapsi pussailemaan illalla naaman märäksi, kun on kuulemma niin kivaa pussata äitiä joka ei haise.
Ja josko tässä tämä kuukausi loppuu ja uusi alkaa, niin siten se uusi raskauskin olisi tervetullut asia. Alunperinhän mun aikomus oli lopettaa sitten, kun raskautuisin, mutta alkoikin pelottaa moinen "pakon edessä onnistuminen", josko minusta ei siihen olisikaan ja minä en voisi elää sellaisen inhon kanssa, että raskaana polttaisin. Eihän se niin ole sanottua, että tässä koskaan sitä toista lasta edes alulle saadaan, mutta olenpahan ainaki koittanut antaa omalta osaltani parhaat lähtökohdat uudelle raskaudelle; savuttomuus, terveelliset ruokailutottumukset ja ei ylipainoa.- sandr..a
Kiva kuulla et voit noin hyvin.
Uskon että oman lapsen suusta kuullut sanat on hyvä kannustin pysyä savuttomana!
Niin ja toivottavasti vauvahaaveet toteutuu :)
- Nieida11
Palatakseni hieman edelliseen kirjoitukseeni.
Olin vain päättänyt päivän, jolloin aloitan lakon. Sitten edellisenä iltana ennen nukkumaanmenoa laitoin nikotiinilaastarin käsivarteen, että ei aamulla heti herätessä tarvitse ruveta savuttelemaan.
Laitoin kalenteriin päivän 1 ja kirjoitin, mitä teen ja ajatuksiani. Sillä tavalla etenin päivä kerrallaan ja kirjoittelin, itse suggestioksi sitä varmaankin voisi kutsua.
Närästys kyllä tuli ongelmaksi, lääkäriin olisi parempi mennä. Saisi kunnon diagnoosin, mistä johtuu. Ai niin, kyllä tietysti kilojakin tuli :)
Kuukausi sitten retkahdin, en tiedä miksi, koska kuten alkoholisti kyllä keksii syitä miksi juoda, niin samoin tupakoitsija keksii syitä miksi polttaa.
Tätä ketjua lukiessani heräsi mieleen tehdä samoin, kuin joku tässä ketjussa oli tehnyt. Paiskaan vain yks kaks sikarirasian auton hansikaslokeroon, olkoon siellä ja otan jälleen päivän vain kerrallaan.
Ja teille tässä ketjussa kommentoineet, jotka niin kärkevästi olette tuomitsemassa meitä tupakan orjia - itse olemme sen aiheuttaneet, mutta kuitenkin olemme veromme maksaneet. Ei se teidän pussista ole pois, kyllä me maksamme omat hautajaisemme.
Addiktioita on monia - minulla se on tupakka. Mutta se on pian taakse jäänyttä elämää, päivän vielä kun vain päätän.- sandr..a
olipa kiva viesti Nieida11, kuulostat olevan aivan samassa tilanteessa kuin minä ja ajatuksesikin kuulostavat samoilta kuin omani..
allen carr puhuu lopettamisesta "sairaudesta parantumisena". näen asian itsekin näin, olen sairas (nikotiiniaddikti). kun päätän lopettaa, olen onnellinen: ajatella, voin itse todella päättää parantuvani. mutta sitten menee muutama tunti tai ehkä kymmenenkin tuntia, ja ahdistus niksasta on sietämätön ja poltan taas sen muka viimeisen savukkeen.. maistuu aina yhtä pahalta, ja kun nikotiini virtaa taas olen vähemmän ahdistunut ja päätän taas et nyt saa riittää polttelu.
ja näin se jatkuu.
lienee tarpeetonta mainitakaan että kurja olo on. olen tupakan orja sanan varsinaisessa merkityksessä.. - Röyhyyttävä sokko
sandr..a kirjoitti:
olipa kiva viesti Nieida11, kuulostat olevan aivan samassa tilanteessa kuin minä ja ajatuksesikin kuulostavat samoilta kuin omani..
allen carr puhuu lopettamisesta "sairaudesta parantumisena". näen asian itsekin näin, olen sairas (nikotiiniaddikti). kun päätän lopettaa, olen onnellinen: ajatella, voin itse todella päättää parantuvani. mutta sitten menee muutama tunti tai ehkä kymmenenkin tuntia, ja ahdistus niksasta on sietämätön ja poltan taas sen muka viimeisen savukkeen.. maistuu aina yhtä pahalta, ja kun nikotiini virtaa taas olen vähemmän ahdistunut ja päätän taas et nyt saa riittää polttelu.
ja näin se jatkuu.
lienee tarpeetonta mainitakaan että kurja olo on. olen tupakan orja sanan varsinaisessa merkityksessä..sandr.a, tuolla alempana näyttäisi olevan ketju champixista. Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa?
- sandr..a
sandr.a, tuolla alempana näyttäisi olevan ketju champixista. Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa?
en ole harkinnut. hölmönä täytyy myöntää, etten edes tiedä mitä se on. täytyypä vilkaista!
p.s. muuttunut nimimerkkini ei ole toistuva kirjoitusvirhe, vaan joku rekisteröitynyt on ottanut sandr.a -nimimerkin käyttöönsä enkä pysty enää käyttämään sitä :D - Röyhyyttävä sokko
sandr..a kirjoitti:
en ole harkinnut. hölmönä täytyy myöntää, etten edes tiedä mitä se on. täytyypä vilkaista!
p.s. muuttunut nimimerkkini ei ole toistuva kirjoitusvirhe, vaan joku rekisteröitynyt on ottanut sandr.a -nimimerkin käyttöönsä enkä pysty enää käyttämään sitä :Djuu, huomasinkin, että nimimerkkiäsi oli käytetty tuossa alempana olevassa ketjussa, mutta ajattelin jonkun vain kärsivän mielikuvituksen puutteesta. Se champix, jos nyt olen oikein ymmärtänyt on lääke, joka vaikuttaa nikotiinin antamaan nautintoon.
- sandr..a
juu, huomasinkin, että nimimerkkiäsi oli käytetty tuossa alempana olevassa ketjussa, mutta ajattelin jonkun vain kärsivän mielikuvituksen puutteesta. Se champix, jos nyt olen oikein ymmärtänyt on lääke, joka vaikuttaa nikotiinin antamaan nautintoon.
lueskelin netissä tuosta lääkkeestä. mahdolliset sivuvaikutukset kuulosti niin hurjilta, et en taida uskaltaa kokeilla.. ainakaan vielä!
- Röyhyyttävä sokko
sandr..a kirjoitti:
lueskelin netissä tuosta lääkkeestä. mahdolliset sivuvaikutukset kuulosti niin hurjilta, et en taida uskaltaa kokeilla.. ainakaan vielä!
juu, ainahan noilla lääkkeillä omat ongelmansa on, ajattelin vain, että saatpahan tuonkin tietosi sandr..a.
- 19+5
Allen Carrin kirjan voi repiä ja sivuilla pyyhkiä peensä.
Sääli, että joku uskoo tuollaiseen rahastusskeidaan.- sandr..a
niin, moni kyllä uskoo. maailmasta on vaikee löytää kolkkaa jossa ei olis kyseisellä metodilla tupakoijia auttavaa klinikkaa tai vähintään jotain Carrin "sanansaattajaa".. suomes ei klinikkaa oo, mut ainaki yks henkilö joka auttaa ihmisiä lopettamaan Easywaylla.
harmi jos ei toiminut sulla/uponnut suhun, ei se varmaan kaikil sovi niin..
- Nieida11
Tupakoinnissa on se nikotiini, joka vaikuttaa aivoihin. Tuo mielihyvän tunteen sekä helpotuksen "tuskaan". Lisäksi muut myrkyt tupakassa vaikuttavat muualle elimistöön.
Kuten edellä sanoin, on tupakoitsijalla monta syytä miksi polttaa...aivan kuin alkoholistilla tai huumeiden käyttäjällä. Tosiasiassa kaikki syyt ovat vain keino puolustella itseään, miksi minä nyt sitten taas teen näin.
Nostan hattua kaikille niille, jotka ovat onnistuneet pääsemään eroon tästä tavasta. Itse aloittelin jo alle 15 vuotiaana, silloin ne olivat paremminkin ns. poskisavuja ja satunnaisesti. Täytettyäni 15 aloin polttamaan säännöllisesti, väliin meni jopa 2 askia päivässä.
10 viimeistä vuotta olen polttanut sätkiä, ilman filtteriä. Mitä vahvempaa sitä parempaa - omasta mielestäni.
Mutta en aio antaa periksi, aion lopettaa tupakoinnin mutta on muistettava yksi nyrkkisääntö:
Yksikin on liikaa.
sandr..a, usko itseesi ja päätä päivä jolloin tumppaat viimeisen. Teet sen ja otat päivän kerrallaan. Anna muiden puhua mitä puhuvat ja olet oma itsesi.- sandr..a
tsemppiä sullekin lopettamiseen :)
- hypnoosi kehiin!
sandr..a kirjoitti:
tsemppiä sullekin lopettamiseen :)
Kirjoitin jo tuonne "onnistunhan minä" ja "mitäs tehtäis" joten valitsen taas uuden nimmarin ja sitten jatkan vain sillä.
Kiitos sinulla sandr..a, siis aloittaja, joka pistit itsesi ns."likoon" ja sait toisetkin innostumaan. Tosi harmillisia nuo häiriköt, jotka tulevat kehumaan tupakan ihanuudesta.
Itse aloin tupakoimaan melko myöhään, mitä nyt ne muutamat savut alle 20-v, mutta mieheni ei tupakoi ja ehdoton kielto oli sitten minullakin. Tosin en silloin juonutkaan, sillä silloin tekee mieli polttaa.
Vakava autokolari (olin 34-v)sai minut pistämään "elämän risaiseksi", mutta väärällä tavalla. Meillä oli myös rakennus buumi ja porukka joi olutta, joten miksi en minäkin?
Sitten muutti aikuinen lapsi hetkeksi kotiin (avokriisi, siis eivät ole avioliitossa) ja joka ilta istuin tupakalla hänen seuranaan. Tuli siinä sitten otettua muutama olutkin.
Mutta siitä alkoikin jokailtainen tupakointi, vaikka tytär oli palannut kotiinsa. Mieskin oli rauhoittunut tuon kieltonsa kanssa, sillä olihan minulekin tullut sitä omaa tahtoa ja yhtä hyvin minä olisin voinut kieltää hänen oluensa. Yhtä pahalle ne molemmat haisee, no yhdessä kai vielä pahemmalle.
Vaan milläs tästä nyt eroon pääsee? Joskus, silloin aluksi oli sitä tahdonvoimaa ja silloin aamu tupakka oli myrkkyä. Olinhan silloin vielä työelämässä, jossa ei olisi tullut mieleenikään poltella, mutta illalla jokunen savuke.
Nyt olen eläkkeellä (70-v) ja asun yksin, mutta vierailen usein lapsenlapsieni luona. Siis tämä karkulainen sai vihdoinkin tytön ja pojan.
Mutta tuo tupakka? En haluaisi polttaa, joten olen kokeillut suurinpiirtein kaikkia saatavissa olevia keinoja.
On nicotini purkat joista hampaan paikat irtoili hyi! ja laastari, joka aiheutti sietämättömän ihottuman. Hypnoosi, josta päästyäni sytytin heti tupakan.
Champix ja 1,5 kk tupakatta...ja voi, savukkeita oli kotona ja kokeilin. Ei olisi pitänyt. Sähkö tupakkakin tuli kuvioihin, mutta vaikka minulla on nicotinin makuista höyryä ja savuke on oikean näköinen, niin ei, ei.
Minulla on myös tuo taikausko näihin Uudenvuoden lupauksiin ja silloin onnistun paremmin. Champix-pillerit aloin jo aikaisemmin kuten neuvotaan ja lopettamis päivä piti jo silloin määritellä ja minullahan se oli 1.1-12.
Itsekkin kauhistuin sen lääkkeen sivuvaikutuksia, mutta niitä en tuntenut. Ei ne yhtään auttaneet, kun olin vetänyt sen ekan tupakkani. Se oli menoa sitten.
Ja mihin tässä päädytään. Nyt täytyy vain itsensä aivopestä vaikka sen kirjan avulla, kuten uskovaiseksikin tulee vain lukemalla raamattua? Hypnoosissakin oli hieman sama meininki, mutta olisi pitänyt käydä useammin.
Poimitaan ketjusta kaikki positiivinen ja kirjataan se muistiin, joita voi sitten lukea sen kirjan ohella.
Joku mainitsi kirjan myynti menestyksestä. Senhän saa ilmaiseksi kirjastosta.
Seuraavaksi tilataan tällainen joukkohypnotisoija, joka saa meidät kaikki halukkaat lopettamaan tupakoinnin. - Röyhyyttävä sokko
hypnoosi kehiin! kirjoitti:
Kirjoitin jo tuonne "onnistunhan minä" ja "mitäs tehtäis" joten valitsen taas uuden nimmarin ja sitten jatkan vain sillä.
Kiitos sinulla sandr..a, siis aloittaja, joka pistit itsesi ns."likoon" ja sait toisetkin innostumaan. Tosi harmillisia nuo häiriköt, jotka tulevat kehumaan tupakan ihanuudesta.
Itse aloin tupakoimaan melko myöhään, mitä nyt ne muutamat savut alle 20-v, mutta mieheni ei tupakoi ja ehdoton kielto oli sitten minullakin. Tosin en silloin juonutkaan, sillä silloin tekee mieli polttaa.
Vakava autokolari (olin 34-v)sai minut pistämään "elämän risaiseksi", mutta väärällä tavalla. Meillä oli myös rakennus buumi ja porukka joi olutta, joten miksi en minäkin?
Sitten muutti aikuinen lapsi hetkeksi kotiin (avokriisi, siis eivät ole avioliitossa) ja joka ilta istuin tupakalla hänen seuranaan. Tuli siinä sitten otettua muutama olutkin.
Mutta siitä alkoikin jokailtainen tupakointi, vaikka tytär oli palannut kotiinsa. Mieskin oli rauhoittunut tuon kieltonsa kanssa, sillä olihan minulekin tullut sitä omaa tahtoa ja yhtä hyvin minä olisin voinut kieltää hänen oluensa. Yhtä pahalle ne molemmat haisee, no yhdessä kai vielä pahemmalle.
Vaan milläs tästä nyt eroon pääsee? Joskus, silloin aluksi oli sitä tahdonvoimaa ja silloin aamu tupakka oli myrkkyä. Olinhan silloin vielä työelämässä, jossa ei olisi tullut mieleenikään poltella, mutta illalla jokunen savuke.
Nyt olen eläkkeellä (70-v) ja asun yksin, mutta vierailen usein lapsenlapsieni luona. Siis tämä karkulainen sai vihdoinkin tytön ja pojan.
Mutta tuo tupakka? En haluaisi polttaa, joten olen kokeillut suurinpiirtein kaikkia saatavissa olevia keinoja.
On nicotini purkat joista hampaan paikat irtoili hyi! ja laastari, joka aiheutti sietämättömän ihottuman. Hypnoosi, josta päästyäni sytytin heti tupakan.
Champix ja 1,5 kk tupakatta...ja voi, savukkeita oli kotona ja kokeilin. Ei olisi pitänyt. Sähkö tupakkakin tuli kuvioihin, mutta vaikka minulla on nicotinin makuista höyryä ja savuke on oikean näköinen, niin ei, ei.
Minulla on myös tuo taikausko näihin Uudenvuoden lupauksiin ja silloin onnistun paremmin. Champix-pillerit aloin jo aikaisemmin kuten neuvotaan ja lopettamis päivä piti jo silloin määritellä ja minullahan se oli 1.1-12.
Itsekkin kauhistuin sen lääkkeen sivuvaikutuksia, mutta niitä en tuntenut. Ei ne yhtään auttaneet, kun olin vetänyt sen ekan tupakkani. Se oli menoa sitten.
Ja mihin tässä päädytään. Nyt täytyy vain itsensä aivopestä vaikka sen kirjan avulla, kuten uskovaiseksikin tulee vain lukemalla raamattua? Hypnoosissakin oli hieman sama meininki, mutta olisi pitänyt käydä useammin.
Poimitaan ketjusta kaikki positiivinen ja kirjataan se muistiin, joita voi sitten lukea sen kirjan ohella.
Joku mainitsi kirjan myynti menestyksestä. Senhän saa ilmaiseksi kirjastosta.
Seuraavaksi tilataan tällainen joukkohypnotisoija, joka saa meidät kaikki halukkaat lopettamaan tupakoinnin.jos purkat käyvät hampaiden päälle, niin oletko harkinnut imeskelytabletteja? Itse käytän nicotinel mint tabletteja, jos olen pidempään paikassa, jossa en voi polttaa ja ainakin itsellä ottaa nikotiinin himon hyvin pois.
- annnsmm
Champix aiheuttaa kärsimyksiä ja perhesurmalööppejä.Yksineläjä voi kokeilla koska sitä vielä myydään.
- Nieida11
Tässä aamulla juuri katsoin, että eilen tuli kuukausi täyteen retkahduksestani jälleen tupakan orjaksi. Ja kuten aiemmin kirjoitin, että tupakoitsija kyllä keksii syitä poltamiseen...
Itselläni oli tuon neljän kuukauden aikan vatsan kanssa ongelmia, pirunmoiset poltteet ja sulanut ruoka tuli vierailulle kurkunpäähän. Eli oliko kyseessä refluksi vai palleatyrä, mutta kuitenkin kurkunpää tulehduksissa yms. Kun nyt sitten olen poltellut, vaivat katosivat - eli tekosyy taas tuli, miksi poltella :(
Vaan eilen illalla taas poltteli "mukavasti" vatsassa, eipä tuo tupakka siihen autakaan... On vain nyt otettava itseänsä niskasta kiinni ja mentävä lääkäriin, paremmin pääsen kyllä, kun menen yksityiselle.
Kyllä se vain oli helpompi olla, kun ilman sitä tupakkaa oli - joudun työni puolesta paljon liikkumaan ja aika huohottamiseksi se taas on mennyt.
Viikonloppuna laitan tupakat pois ja lähden kulkemaan savutonta polkua jälleen eteenpäin, näin sen olen päättänyt.
Minulla on laastareita ja imeskelytabletteja, niillä aloitan ja sitten jätän ne pois. On vain koko ajan tehtävä jotain käsillään, niin unohtuu :)
Kutominen ei luonnistu, mutta ristipistotöitä kyllä osaan tehdä. Itseasiassa täytyy sitoa perhoja, sillä puolentoista viikon kuluttua lähden Lappiin kalastamaan, niitä sitoessa unohtuu tupakoiminen.
Tsemppiä kaikille meille ja annetaan noiden negatiivisten kirjoitusten suodattua pois mielestä.- sandr..a
pidän täällä peukkuja pystyssä sun puolesta! :)
- sandr..a
sandr..a kirjoitti:
pidän täällä peukkuja pystyssä sun puolesta! :)
höh, taas olen syvällä suossa niinkuin ennen kuin aloitin tämän lopettamisyritykseni. tai en yhtä syvällä sikäli, että poltan paljon vähemmän, mutta ajattelen tupakkaa nyt huomattavasti enemmän. tai no, koko ajan..
- Röyhyyttävä sokko
sandr..a kirjoitti:
höh, taas olen syvällä suossa niinkuin ennen kuin aloitin tämän lopettamisyritykseni. tai en yhtä syvällä sikäli, että poltan paljon vähemmän, mutta ajattelen tupakkaa nyt huomattavasti enemmän. tai no, koko ajan..
Sandr..a, ajattele sitäkin, että olet onnistunut edes vähentämään positiivisena askeleena kohti terveenpiä elintapoja, äläkä ota tupakointiasi liian vakavasti. Jos antaudut häpeän valtaan, se saattaa vain vaikeuttaa lopettamistasi. Voi nimittäin käydä niin, että alitajuisesti pelkäät repsahtamista ja siitä seuraavaa luuseriuden tunnetta. Tällöin stressitasosi kohoaa ja elimistösi haluaa entistä enemmän dopamiiniannosta, jonka se nikotiinista saa. Neuvoni on, että opettele ensin suhtautumaan tupakointiisi neutraalisti ja yritä sitten uudelleen terveysnäkökulmasta.
- hypnoosi kehiin
sandr..a kirjoitti:
Minä aloin merkitä ylös kellonajat koska poltan tupakan ja se on joskus jopa minuutin tarkkuudella tunti ja taas tupakalle. On nimittäin digikello vieressä, kun hiippailen ulos polttamaan.
Sitten olen keksinyt pikku homman, jonka teen ensin ja saan siirrettyä ainakin puoli tuntia eteenpäin aikaa. Vähennystä on sekin.
Välillä myös kuulostelen tarkkaan, että miltäs ja missä se oikein tuntuu kun pitäisi mukamas polttaa?
Tosi lopetusta yritän vasta Uutena Vuona, siis 1.1. 2014
- stumppaa
Suosittelen rekkautumaan tuonne. Sain tuolta aikoinani paljon tukea omassa kärvistelyssäni. http://forum.stumppi.fi/forums/list.page
- Röyhyyttävä sokko
ääni ehdotukselle täältäkin! Tosin en ole itse vieraillut kyseisellä sivustolla, mutta, jos sivusto kerran vaatii rekisteröitymisen, luulisi, että keskustelutkin pysyvät asiallisempina. Eipä silti, kyllähän täältäkin Sandr..a on myös ihan asiallista tukea saanut monilta.
- sandr..a
ääni ehdotukselle täältäkin! Tosin en ole itse vieraillut kyseisellä sivustolla, mutta, jos sivusto kerran vaatii rekisteröitymisen, luulisi, että keskustelutkin pysyvät asiallisempina. Eipä silti, kyllähän täältäkin Sandr..a on myös ihan asiallista tukea saanut monilta.
kiitos tuesta ja vinkeistä :)
ehkä yritän tosiaan vähän hellittää, vaikka aion edelleen lopettaa. eihän tässä mitään narkkareita olla, vaikka tupakka hyvin vahingollista onkin.. kyl tää täst viel iloks muuttuu! - sandr..a
sandr..a kirjoitti:
kiitos tuesta ja vinkeistä :)
ehkä yritän tosiaan vähän hellittää, vaikka aion edelleen lopettaa. eihän tässä mitään narkkareita olla, vaikka tupakka hyvin vahingollista onkin.. kyl tää täst viel iloks muuttuu!ja niin, oonki jonki verran lukenu noita Stumpin keskusteluita mut vois tosiaa rekisteröityy ni pääsis itsekin osallistumaan keskusteluun!
- Röyhyyttävä sokko
sandr..a kirjoitti:
ja niin, oonki jonki verran lukenu noita Stumpin keskusteluita mut vois tosiaa rekisteröityy ni pääsis itsekin osallistumaan keskusteluun!
tee se ihmeessä, mutta älä hylkää meitä kuitenkaan ihan kokonaan. Kyllä sinä vielä onnistut!
- sandr..a
tee se ihmeessä, mutta älä hylkää meitä kuitenkaan ihan kokonaan. Kyllä sinä vielä onnistut!
ette te musta eroon pääse! :)
- Lankeemus kuuluu kuvioon
sandr..a kirjoitti:
ette te musta eroon pääse! :)
Älä tosiaan ota morkkista tuosta retkahtamisesta. Useimmat retkahtavat moneenkin kertaan ennen lopullista onnistumista. Ne, ketkä kehuskelevat sillä, että se on vaan tahdosta kiinni, kyllä onnistuu kertaheitosta, kun vaan päättää jne., eivät tosiasiassa voi tietää, millaista tahdonlujuutta asiassa vaaditaan juuri sinun kohdallasi. Ihmisten tupakkariippuvuuksissa on valtavia eroja riippuen mm. aineenvaihdunnasta, nikotiinireseptorien määrästä ja koosta yms. Osalle tupakoitsijoista ei kehity nikotiini/tupakkariippuvuutta lainkaan tai hyvin heikosti, joten myös lopettaminen on heille huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Koska harva tietää, kuinka nikotiinille/tupakalle altistuvaa tyyppiä he edustavat, yleensä kaikki olettavat, että lopettaminen on samanlaista kaikille muillekin kuin itsellekin. Tosiasiassa tahdonvoimaa vaaditaan hyvin eriasteisesti itse kunkin alttiustyypistä riippuen.
Tsemppiä oman tapasi löytämiseen, älä anna retkahdusten masentaa ja iloitse täydestä sydämestäsi jo tupakoinnin vähentämisestäkin: se on tärkeä askel riippuvuuden asteittaisessa heikentämisessä. Jos määrät alkavat taas uhkaavasti nousta ja varsinkin, jos tupakasta eroon pääsemiseen ei yksinkertaisesti tunnu koskaan löytyvän sitä lopullista motivaatiota, älä sulje kokonaan pois sitäkään mahdollisuutta, että esim. korvaisit sähkötupakalla osan päivän tupakoinnistasi > päivä päivältä suuremman osan > alennat nikotiinipitoisuutta aste kerrallaan > vähennät höyryttimen käyttöä > lopetat sen käytön. Siis jos muut keinot eivät yrittämisestä huolimatta näytä onnistuvan. Itse olen lopettanut 30-vuotisen tupakoinnin sähkötupakan avulla - siitä eroon pääsemistä en ole vielä edes yrittänyt, mutta tunnen myös sellaisia pitkäaikaistupakoitsijoita, jotka ovat lopettaneet myös höyryttelyn tai käyttävät sitä enää vain varaventtiilinä tilanteissa, joissa helposti retkahtaa tupakointiin (esim. ns. "iloisen illan" aikana).
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810