Kumpi rotu, ja miksi?
Vastaukset 23
- hyyyyyt
ei kumpikaan, jos et osaa asiaasi, täällä noita tulee vastaan, kovia rähisemään kaikille vastaantuleville koirille, ja emännät roikkuu noissa kiinni, näyttää että hädin tuskin pysyy lapasessa. Varmaan nautinto ulkoilla koiran kanssa..
Sitten on niitä em. rotujen edustajia, jotka on ilm. kunnolla koulutettu ja sosialistettu, ja/tai eivät ole arkoja muuten... mahtavan oloisia koiria ovat. Me likes.- malinoisss
Itse suosittelen enemmän malinoisia, sillä useilla sakemanneilla on tämä pilalle jalostettu köyryselkä. Rodulla on myös lukuisia terveysongelmia sen suuren suosion vuoksi, mikä on aiheuttanut puolestaan ylituotantoa. Suurin osa kasvattajista jalostaa näitä köyryselkäisiä eli näyttelylinjaisia, mutta myös käyttölinjaisia sakemanneja kasvatetaan, joilla on onneksi luonnollinen, suora selkä, niinkuin koiran esi-isällä sudellakin. Liian matala selkä voi romahduttaa koiran liikuntakyvyn jo sen parhaimmilla elinvuosilla, mitä ei tietenkään kukaan toivo rakkaalle lemmikilleen tapahtuvan. Sopivan hintaisestakin koirasta voi joutua sairauksien vuoksi maksamaan kaksinkertaisesti, kun äkkiä tuleekin hurja tarve eläinlääkärikäynteihin. Toki sakemannista voi saada mahtavan palveluskoiran, jos vanhemmilla on hyvät luonnetestitulokset ja terveys on kohdallaan. Myös kouluttajasta ja motivoijasta on kyse, eli miten koira osataan kouluttaa, riippuu itse omistajasta ja hänen taidoistaan ja kokemuksesta. Malinois on terveempi, suoraselkäinen ja yhtä upea ulkonäöltään, toki ne ovat yleensä hieman sirompia, kuin sakemannit, mutta eivät muuten poikkea erityisesti. Tässäkin rodussa on omat vikansa, mutta jos polveutuu hyvistä vanhemmista ja on oikeudenmukaisesti koulutettu, siitä saa mainion koiran, vaikkapa lapsiperheeseenkin! En osaa täysin silti sanoa miten suhtautuu aivan pieniin lapsiin, mutta näin teini-ikäisille hyvä harrastuskoira, kunhan vanhemmatkin osallistuvat koulutukseen. Sakemanni ja malinois ovat molemmat parhaimmillaan mahtavia, niin luonteensa kuin ulkonäkönsäkin puolesta, mutta pitää muistaa molempien olevan hyvin liikunnallisia ja aktiivisia harrastuskoiria!
- Sakemanninomistaja
Ei kaikki näyttelylinjaiset ole köyryselkäisiä!
- Baku1
No jos nyt oletetaan, että tiedän, mitä teen :). Kumpi parempi aktiivisen harrastajan käsissä?
- Hyyyttt
Näin maallikkona voisin kuvitella, että mielipiteitä on puolesta ja vastaan niin paljon, että voiko siitä mitään johtopäätöksiä vetää.. joskus tullut näitä keskusteluja seurattua.
Ihmisillä on erilaisia kokemuksia, miksei uskomuksiakin, ehkä jopa itsekkäitäkin motiiveja joskus puheilleen.
Mutta se mikä varmaan pitää paikkansa on, että jos panostaa kovasti hyvän yksilön löytämiseksi, niin kumpi vain on varmasti hieno valinta.
Enemmän on ollut juttua spk:n ominaisuuksien menettämisestä viime aikoina.
Sorry, en osaa muuta sanoa :/ - Samppa120
Malinois on aktiivinen ja hyvä harraste koira mutta vaatii hyvän koulutuksen ja hiukan kuria
- Baku1
Käyttölinjan saksanpaimenkoirasta olen haaveillut jo vuosia, mutta terveystilastot ovat hyytävää luettavaa. Malinoisiin olen kallistumassa sen perusteella, että ainakin tilastollisesti ovat huomattavasti terveempiä.
Hieman vain pohdituttaa malinoisien asenne vieraita ihmisiä kohtaan. Kokemuksella voin sanoa, että saksanpaimenkoirasta saa myös leppoisan kotikoiran, jota vieraidenkaan ei tarvitse jännittää. Miten liene malinoisin laita... Ainakin muilla rodun muunnoksilla esiintyy jonkin verran varautuneisuutta, joka saattaa aiheuttaa ikäviä lieveilmiöitä.- Anonyymi00023
jos ne pentuna totuttaa muihin ihmisiin nii ei kai ne sitte rähise
- fghgfghjjj
No oma mielipiteeni on ehdottomasti malinois. Mutta saksanpaimenkoirakin ok.
Peruste malinois yleensä terveempi paitsi epilepsiaa.
Saksanpaimenkoira vaihtelee kovin paljon aina linjoista riippuen.
Malinois hieman herkempi kuin saksanpaimenkoira ja helpompi kouluttaa.
Belgianpaimenkoirat minusta on päinvastoin vähemmän varautuneita kuin schäferit. Ja belgianpaimenkoirat leppoisia myös kotikoirana mutta omaa virtaa joka pitää suunnata oikein
Erittäin hyviä harrastamiseen ja kotikoiriksi.
Rodun sisällä kuten kaikissa on variaatioita jotka johtuu sekä ympäristöstä että perimästä. Itselläni oli mökin lähellä tervuere ja saakelinmoinen vahti joka ei päästänyt lähelle ja tutullani toinen yksilö joka oli avointakin avoimempi luonne..malinoisit yleensä ei kovin varautunut minun kokemukseni suhteen mutta kannattaa tutustua vanhempiin. ja kasvatuslinjaan. Rotu on isoksi koiraksi varsin leikkisä ja helposti motivoituva. :) - joobax
Malinoisista saat myös leppoisan kaverin, jos osaat hommasi. Mali on nopeampi ja intensiivisempi koira noin yleisesti kuin saku, terävämpi. Helpommin löytää hyvän malin kuin hyvän sakun tänäpäivänä. Sama juttu terveyden kanssa. Malilla on herkästi kimakka haukkuääni, jota en itse voi "sietää". Käyttölinjaisia sakuja ei helposti anneta kokemattomiin koteihin, eli sulla pitäs oikeasti olla sitten jo koirakokemusta. Eipä kyllä käyttömalejakaan sen koommin.
Muut belggarimuunnokset liikaa "näyttöpuolen" koiruuksia. Ei niillä vietit ole enää kunnossa. Karvat kiinnostaa kasvattajia liikaa.
Hyvä koira on hyvä koira, rotuun katsomatta! Ole tarkka pentuvalinnassa!
Ittelle ei lopulta kelvannut kumpikaan rotu ;) - Baku1
Saanko uteliaisuuttani kysyä, mihin rotuun päädyit?
- joobax
Joo, toki. Mulle tuli beaucenpaimenkoira :) enkä pois vaihtais
- fffffffffffee
Onko uros vai narttu? Sukupuolten välinen luonne-ero on yhtä suuri kuin monien rotujen välinen luonne-ero.
- Ndifjfl
fffffffffffee kirjoitti:
Onko uros vai narttu? Sukupuolten välinen luonne-ero on yhtä suuri kuin monien rotujen välinen luonne-ero.
Lisää vielä miksiin yksilöiden väliset erot..
- joobax
fffffffffffee kirjoitti:
Narttu ompi. Osaa olla kunnon Queen Bitch välillä :D Mut hyvä koira on.
Pentu pitää aina valita yksilötasolla. Mulla kävi hyvä tsägä.
- Baku1
Mielenkiintoinen rotu sekin, ja kaunis =).
- joobax
Voin kuitenkin varottaa, että ei ole yhtä helppo kuin sakemanni ;)
- sdfvds
Suosittelen hamsteria, koska se on vähemmän vaarallinen ihmisille.
- fanipalaaa
jep ikinä ei tiedä mitä saa, kaverillani samasta poikueesta 2 urosta sakemanneja siis, saman koulutksen saanu. toinen uros on ku enkeli kaikkien kaveri, toinen on taas tyypillinen sakemanni, todellinen agressiivinen riesa remmissä, ei tykkää toisista koirista ym ym, puolustanut liiaksi jopa omaa perhettä että näykkässy kunnolla ihmistä... että silleen. toivon että ymmärrät mihin olet pistämässä itsesi likoon, sakemannin koulutukselle vaan onnea sillä sitä tarviit. terveisin kiltin bordercollien omistaja :)
- gfhghdghdh
Tuo jälkimmäinen agressiivinen ei todellakaan ole tyypillinen sakemanni. Ota selvää rodusta äläkä jauha paskaa. Sakemanniin kuuluu tottakai agressio, mutta hallittavasellainen. Vääriä koiria väärillä ihmisillä...
- älä ota!
sakemannit on aggreja KAIKKI!
- Laura Johanna
Älä ota!-nikki,tulehan katsomaan kun oma sakuni on kuin spanieli. Älkää taas alkako yleistää,toi on jo niin kuultu ja kulunutta. Saku on Suomen toiseksi yleisin koirarotu,niitä on paljon,ja valitettavasti väärällä ihmisellä väärin perustein voi olla aggre,joko turhautuneisuuttaan tai koulutuksen puutteesta.
Toinen sakuni haukkuu toisille koirille,mutta samalla hymyilee hännällään,kommunikoi siis ja ystävällisissä merkeissä. Ääni on kumea ja kova,helppo tulkita väärin. Samoin kuin suojeluvaisto. Ei tarkoita sitä,että purisi ilman syytä ja varoittamatta,mutta vaaratilanteen vaistotessaan minua kyllä puolustaa. Haukkumalla,ja sitä kyllä silloin uskotaan. Uhkaavassa tilanteessa olen ollut ja nähnyt kuinka koira silloin toimii.
Rodussa on niin paljon hyvää,kun sen osaa ja viitsii kouluttaa kunnolla. Oliko topic mali vai saku? Kasvattajiin yhteyksiä ja hankkimaan sekä että - tietoa tarpeeksi,myös muista ehdotetuista roduista. - Sakemanninomistaja
Äläpä yleistä! Eivät todellakaan kaikki sakemannit ole aggreja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 681246
Kai mua vähän
Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine1381054Onko karhukanta jo liian iso? Lenkkeilijä kohtasi kontion juoksulenkillä
Rantasalmella lenkkeilijä kohtasi karhun. Kylällä karhun näkeminen on ollut tosi harvinaista. Onko karhukanta jo liian i111690S-ryhmän Israel-boikotti liiketalouden opintojen tapausesimerkkinä
Tätä S-ryhmän Israel-boikottitapausta käsitellään jo kauppakorkeakoulujen ja johtamiskorkeakoulujen esimerkeissä. Se ant22615Vanhat konkarit ulos Elämäni biisistä - Yle selittelee
Elämäni biisi starttaa taas tänä syksynä. Mukana on ripaus uutta, mutta poissa on iso osa vanhaa... Poissa ovat Markku16601Oot upea nainen, älä vähättele ittees
Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀32551Mitä tehdä kun rakastan yhtä ja olen rakastunut toiseen
Kamala tilanne. Voinko pitää molemmat? 😁61541Mies miksi moinen vetäytyminen?
1) Olit loukkaantunut tai suuttunut 2) Sulla oli toinen nainen 3) Luulit, etten halua jatkaa tutustumista 4) Vai joku52509Mitä vit,,tua!
Mikä hiivatin kommunistien teltta oli kirsikan nurkalla, olivat vähällä jäädä telttoinensa auton alle kun olivat sen kul22486Hyvä Kukkola! toitte tänne taas jotain uutta
Niin sitä pitää! Kehittää oikeasti tarjontaa. Nyt on maut kohdillaan! Käykäähän herkuttelemassa wingseillä ja siipiweikk62475