Kokematon yksin Lontooseen

lady traveller

Oon suunnitellut lähteväni Lontooseen syyskuun alussa yksin ja vähän jännittää, että kuinka siellä pärjää yksin kokematon matkustaja. Kauheesti ei kiinnostaisi metrolla tai busseilla kulkea muuta kuin "pakolliset" (lentokentältä keskustaan jne.), joten kiinnostaisi tietää, että jos valitsee ns. keskeisellä paikalla olevan hotellin, jaksaako siellä kävellen kulkea nähtävyyksiä läpi ja riittääkö nähtävää esim. pitkäksi viikonlopuksi (3-4 päivää)?
Osaako joku suositella jotain hyvällä sijainnilla olevaa edullista hotellia? Mitä asioita ensimatkaajan tulisi ottaa huomioon Lontoon reissulla?
Minkälaisia kokemuksia muuten Ryanairin lennoista Tampere-Pirkkalan lentokentältä Stanstediin?
Kielitaito on kyllä kunnossa, mutta iso kaupunki jännittää :)

10

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfasf

      Lontoota ei kannata jännittää. Se on kiva ja toimiva kaupunki. :) Ihmiset ovat siellä todella ystävällisiä.

      Lontoon hotellien hintataso on todella korkea ja itse satsaisin hieman enemmän rahaa, jotta saisin kunnollisen hotellin.

      Joku täällä kirjoitteli aikaisemmin, että kävelee paljon keskusta-alueella, mutta itse olen suosiolla ottanut travelcardit matkoilla sillä olen liikkunut paljon eri paikoissa Lontoon reissuilla ja metro/bussit ovat todella käteviä ja helppoja kulkuvälineitä.
      Näkemistä siellä riittäisi vaikka useammaksi kuukaudeksi. :)

      Ensikertailaisen kannattaisi ehkä lähteä jollekin opastetulle bussikierrokselle, jotta saa jonkunlaisen kokonaiskuvan kaupungista ja näkee samalla tärkeimmät nähtävyydet, joihin voi myöhemmin tutustua tarkemmin, jos haluaa.

    • vhhud

      Lontoo on todella selkeä kaupunki, itse olin viikon kaverin kanssa 18 vuotiaana (noin 10v sitten) ja ensimmäinen ulkomaan matka oli. Pärjättiin loistavasti... Metrot todella selkeitä, joten en suosittele kävelyä. Välimatkat on lontoossa mielestäni erittäin pitkiä, joita en ainakaan itse jaksaisi kävellä eessuntaassun. Metroon vaan, helppoa ja halpaa :) Stanstedista ei kokemusta.

      Hauskaa matkaa.

    • Itse kävelen melkein joka paikkaan keskustan alueella... Ei todellakaan kannata ottaa metroa Leicester Squarin ja Covent Gardenin välillä sillä siihen menee kauemmin kuin kävellen ja missaa kaikkia ihania katuja.

      Mielestäni kaikki Thames joen yläpuolella olevat tube pysäkit (zone 1) ovat helposti käveltäviä. Kannattaa ladata joku app puhelimeen (walkit.com tai mennä google kartan kanssa tietty perinteinen A to Z kartta on kätevä). Hyvät tennarit mukaan!

      On niillä metroillakin helppo liikkua ja opasteet on selkeitä. Lontoossa ihmiset ovat tottuneet myös turistien kysymyksiin joten reippaasti vaan kysymään joltain joka näyttää tietävänsä mihin menee. Itselle tulee kyselyä ainakin kerran päivässä!

      Hostelleja ja hotelleja on paljon. Itse katselin vaikka sieltä Baker Streetiltä tai Bloomsburysta päin. En siis jostain oxford streetiltä...

      Katsele eri kävelyretkiä niin menette ryhmässä (itse kävin kerran täällä http://www.walks.com/London_Walks_Home/London_Walks_by_Date/default.aspx järkkäävät päiväretkiä myös Bathiin ja Cotswoldiin edullisesti).

      Lontoossa ei kukaan välitä jos menet musikaaleihin tai nähtävyyksiin yksin. Sitä tekee paikallisetkin. Pubissa istuminenkin yksin on ok (jopa naiselta). Kirja tai lehti mukaan niin et kyllästy.

    • lady traveller

      Kiitos vastauksista! Ihanan pitkiä ja selkeitä kirjoituksia kaikilla ja hyviä vinkkejä! :)

    • Niin ja piti vielä sanoa että Suomessa ostetulla turistikartalla ei välttämättä pitkälle pötki jos haluaa vain paperista karttaa käyttää. Osta siis paikanpäältä toi A-Z (keskustan alue) jossa on kaikki kadut ja kujat sillä usein monet puuttuvat turistikirjojen välissä olevista kartoista... A to Z ei ole kovin kallis (n. £5) paikanpäällä esim. tämä on ihan riittävä http://www.az.co.uk/?nid=31&iid=1692

      Vinkkinä siis on: 1. katsele nähtävyydet ja alueet joilla haluat käydä etukäteen. 2. Käytä googlea niin että saat kaikki postikoodit talteen ja lämäse ne sinne google mapsiin niin näet miten kaukana ovat kävellen (Google yleensä liiottelee kävelyetäisyyksiä n. 5-10minuutti - ainakin omalla kohdallani). 3. Suunnittele mitkä alueet tutkit ja nähtävyydet minäkin päivänä. Jos zoomaat googlen karttaa niin voit löytää muitakin kivoja nähtävyyksiä ja ravintoloita matkan varrelta.

      • sdjfsafj

        Tässäkin yksi käyttökelpoinen, helposti mukana kulkeva muovitettu kartta, jossa näkyy bussi- ja metrolinjat ja metroasemat. Mukana on myös metrokartta ja kääntöpuolella katunimihakemisto sekä tärkeimpien nähtävyyksien, puistojen, teattereiden, kirkkojen ym. koordinaatit:

        http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=3829769547


    • 20+14

      Me oltiin Piccadilly/Leicester Square alueella. Me käveltiin siitä helposti mm. Big Benille, London Eyelle, Oxford Streetille, Waterloon rautatieasemalle ja British Museumille. Tower of London ja Tower Bridge ei ole kävelymatkan päässä, ellei _todella tykkää kävellä_. Bussi 15 vie sinne ja tietysti takaisin päin :)

    • Juu kävelemään vaan! :)

      Kaikki, mitä londoni kirjoitti yllä on täyttä asiaa ja neuvoisin aivan samoin.

      Se, mikä helpottaa on tosiaan metro-asemien tiheys ja niiden suhteellisen helppo käyttö. Eli kannattanee joku metrokortti hankkia varalta jos uupumus iskee, ja pitää pieni metrokartta taskussa.
      Tosiaan itsekin kävelen aina ja kaikkialle kun olen Lontoossa (suunnilleen kerran, pari kuukaudessa). Stansteadista olen lentänyt ja ihmisiä lennättänyt kymmenisen kertaa. Itse kuljen autolla nykyään, mutta moni on käyttänyt bussia joka kestää noin tunnin ja on huomattavan halpa (jollain vitosella kuulemma pääsee jos varaa etukäteen). Siis kentältä keskustaan.

      Varsinkin jos aikaa on vain se muutama päivä, niin ehdottomasti eniten koet ja näet kävelemällä. Kun eka kertaa joskus kävin juuri neljän päivän reissulla, niin iso osa ajasta meni kyllä mulla metroissa säätäessä ja sitten sitä tuli nähtyä vain ne turistirysä-mestat ennen takaisin metroon loikkaamista... ei hyvä vaihtoehto!

      Antoisaa matkaa! .)

    • '94

      Täälläkin yksin matkustava ja ensimmäistä omaa reissua suunnitteleva 18v miettii lyhyttä reissua Lontooseen. Englanti on kuitenkin niin mielenkiintoinen paikka että sen haluaisin koluta läpikotaisin ja asua siellä, mutta jos nyt ensihätään pyhittäisin yhden reissun ainoastaan Lontoolle.

      Kävellen olisi itselläkin tarkoitus liikkua, hyvä kun Suomessakaan osaan julkisia käyttää.. Saati sitten vieraassa maassa ja yksin.

    • Alone but not lonely

      Minäkin olin yksin maaliskuussa Lontoossa. Ostin Oyster cardin (pay as you go) ja matkustelin metrolla ja busseilla varsin paljon. Asuin bayswaterissa, josta oli kävelymatka esim Portobello roadille, hyde parkiin, kensingtonin palatsiin. Parissa musikaalissakin kävin ja pubissakin muutaman kerran. Hyvin pärjäsi itsekseen, vaikka kiielitaito on ehkä luokkaa tyydyttävä. Uusi reissu suunnitteilla loppuvuodelle ja itsekseen taas:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe