Viime vuoden syksyllä järjestetyssä Vihdin kerrastapoikkikilpailussa oli mukana 16 kuljettajaa. Tämän vuoden SM-sarjaan oli ilmoittautunut 1 kuljettaja. TAG-shifter sarjassa taitaa kilpailla n.5 kuljettajaa. Ruotsin NEZ-kilpailuun oli ilmoittautunut 3 suomalaista kuskia. Ylipäänsä kaikkialla Euroopassa sarja on super suosittu, mutta miksei täällä Härmässä?
Terve! Tuossa yllä hieman tilastotietoa luokan kilpailijamääristä. Itse en tällä hetkellä aja kartingia ollenkaan, enkä ole pitkään aikaan ajanutkaan, mutta nyt alkaa uudestaan laji kiinnostamaan. Hyvin läheltä olen lajia seurannut ja ihmetyttää vaihteellisten huono suosio. Harmi sillä se on oikeastaan ainoa luokka mihin menen, jos palaan kartingiin. Rata puolella on myös hyviä vaihtoehtoja. Kertokaahan, mikä SM-sarjassa kusee ja mitä pitäisi sarjalle tehdä, jotta tekin lähtisitte mukaan.
Itse keksin muutamia ongelmia, osa helppoja korjattavia, osasta en tiedä onko mahdollisia, osasta en edes tiedä onko niitä olemassa, koska en ole luokassa ajanut. Ensinnäkin: KV-lisenssi vaatimus on aivan turha. Yleinen tai junior riittäisi hyvin. Toiseksi: Käsittääkseni vain nykyisen luokituksen moottoreilla saa ajaa. Miksi? Vanhat ICC-moottorit vaan käyttöön ja, jos luokitusten välillä on suorituskyky eroja niin tasataan sitten painoilla. Kolmanneksi: Tästä en tiedä, joten kertokaa onko mahdollista. Voisiko lauantain ja sunnuntain kisat ajaa samoilla renkailla? Nykyisellä SM-Bridgestonella ei varmasti, mutta miten olisi Yamahan Vega? Mielestäni koko sarjan voisi vetää samalla formaatilla kuin Yamaha. Neljänneksi: Pystyykö moottorin huoltokuluja laskemaan nykyisestä? Joutooko moottorin osia vaihtamaan suorituskyvyn takia kesken viikonlopun? Jos näin on niin vähenisikö kulut sinetöimällä koneet perjantain katsastuksessa. Tällöin jotkut tietenkin ajaisivat useammalla koneella, mutta pystyykö ajamaan koko kauden läpi yhdellä moottorilla vai tarvitaanko lisäksi varamoottori? Mikäli yksi riittää niin sitten katsastuskortin mukana tulisi vain 1 tarra.
Tämä on vain omaa pohdintaani ja osa ilman minkäänlaista asiantuntemusta, mutta kertokaa muutkin omia mielipiteitänne. Jos jotain järkevää täällä saadaan aikaan, niin joku voi varmasti viedä sen eteenpäin AKK:lle. Toivon, että luokka saavutta täälläkin suuren suosion!
Miksei KZ2 menesty Suomessa?
19
1634
Vastaukset
- Omaa toimintaa vain
Nyt tuili hyvää textiä ulos. Laatikahan omat tekniset sääntöt ikärajoineen, painoineen, lisenssivaatimuksineen, ym. Yhteyttä ruotsin puolelle ja sieltä pohja ja formaatti luokan säännöille. Uskoakseni osa nykyisistä Yamaha kuskeista ja miksei 250 kuljettajista lähtevät mukaan.
Ihan hukkaan heitettyä aikaa on odottaa AKK:n apuja. Lajiryhmä ja hallitus keskittyy tällähetkellä Raket 95 ja Yamaha luokan tekohengitykseen, plus muide luokkien alasajoon. Tällä hetkellä heidän ymmärrys ja yläpään resulssit ei riitä valitettavasti nyt juurikaan muuhun järkevään toimintaan.
Ninardin porukoilta ja miksei Team Laineeltakin saattais löytyy apuja ja oikeansuuntaisia ajatuksia. Kartinliiton ja sitten jonkin yksityisen teamin, tai yhteusön kautta sarjan voisi pyöräyttää, mutt ensin ne säännöt ja formaatit kuntoon.- Asiaa mutta väärä fo
Täällä ei kannata asiallista keskustelua jatkaa, tämä kun on peräsuoli palsta ja keskittynyt ainoastaan sonnan luontiin.
Siirtykää kartingforumin puolelle niin siitä voi oikeasti olla jotain hyötyäkin.
- DD2 helpompi
Rotax DD2 olisi varmaan helpompi vaihtoehto kuin kz koska siellä on jo sarja sekä kuskeja kisaamassa. Vaihteita on vähemmän mutta tekniikka on edullisempi ja selkeempi kuin pelata eri vuosien luokkareitten kanssa.
Vaihteelliset ei vaan oo suomalaisten juttu ekä koskaan ole ollutkaan, hyvä kysymys on että miksi.- DD2 turhake
Et taida kovinkaan paljon tietää kartingista kun noin päättömiä puhut. KZ luokka oli joitain vuosia sitten Suomessakin ylivoimaisesti suurin (SM) luokka ja voisi hyvin olla sitä edelleen ilman eräiden henkilöiden määrätietoisuutta.
DD2 taas on luokka joka ei koskaan tule nousemaan missään maassa varteenotettavaksi vaihtoehdoksi muulle kuin lopettamiselle. Voidaanko edes puhua vaihteellisesta kun niitä on vain kaksi. Runkoa ei voi käyttää missään muussa luokassa, joten jällenmyyntiarvo on tasan nolla. Onko DD2 sarja ja onko siellä kuskeja, siitä voidaan olla montaa mieltä. - Nuija puhuu
DD2 turhake kirjoitti:
Et taida kovinkaan paljon tietää kartingista kun noin päättömiä puhut. KZ luokka oli joitain vuosia sitten Suomessakin ylivoimaisesti suurin (SM) luokka ja voisi hyvin olla sitä edelleen ilman eräiden henkilöiden määrätietoisuutta.
DD2 taas on luokka joka ei koskaan tule nousemaan missään maassa varteenotettavaksi vaihtoehdoksi muulle kuin lopettamiselle. Voidaanko edes puhua vaihteellisesta kun niitä on vain kaksi. Runkoa ei voi käyttää missään muussa luokassa, joten jällenmyyntiarvo on tasan nolla. Onko DD2 sarja ja onko siellä kuskeja, siitä voidaan olla montaa mieltä.Kukahan se tässä ei tiedä mitään ja sen minkä sanoo tietävänsä on silkkaa potaskaa...
- kz ainoa
Itse en laske DD2:sta vaiheelliseksi luokaksi. Kaksivaihteinen auto vapaakytkimellä ja lentävällä startilla ei täytä omaa käsitystäni täysverisestä vaihteellisesta luokasta. Muutenkin DD2:ssa on liian monta ongelmaa. Esimerkiksi ketjuttomuus. Kyllä minä mieluummin uhraan 5sec arvokasta aikaani ketjujen rasvaamiseen erien välissä kuin ostan rungon jolla ei muissa luokissa pysty edes ajamaan ( => jälleenmyynti vaikeaa). Myös muita RMC-sarjan ongelmia on olemassa.
- KZ on kuollut
kz ainoa kirjoitti:
Itse en laske DD2:sta vaiheelliseksi luokaksi. Kaksivaihteinen auto vapaakytkimellä ja lentävällä startilla ei täytä omaa käsitystäni täysverisestä vaihteellisesta luokasta. Muutenkin DD2:ssa on liian monta ongelmaa. Esimerkiksi ketjuttomuus. Kyllä minä mieluummin uhraan 5sec arvokasta aikaani ketjujen rasvaamiseen erien välissä kuin ostan rungon jolla ei muissa luokissa pysty edes ajamaan ( => jälleenmyynti vaikeaa). Myös muita RMC-sarjan ongelmia on olemassa.
KZn erinomaisuudenhan todistaa jo se ettei sitä aja enää kukaan.
- mietippä vielä
KZ on kuollut kirjoitti:
KZn erinomaisuudenhan todistaa jo se ettei sitä aja enää kukaan.
Euroopan suosituin luokka tuskin on kuollut? Ongelma on Suomessa ollut vain AKK:n laatimat säännöt, mitkä tekivät luokasta rahamiesten hupia.
- ent kuski
Selvitin Kartingliiton mahdollisuutta ja halua ottaa luokka mukaan. Sanoivat et kaikki on mahdollista ja etteivät halua sulkea mitään pois, jos kuljettajia riittää tarpeeksi ajamaan.
- suuntana keppi
Hienoa, ett joku toimii ja lähtee selvitteleen asioita. Uskonkin, ett kartingliitto ottaa tänkin luokan siipiensä alle, mikäli löytyy vain ideoita ja suunnittelua luokan sisältä. Luokkana KZ on aivan mahtava jatkumo pikkuluokkien jälkeen, varsinkin Yamahan. Yleinen ja KV lisenssivaatimus vain pois, niin kuskeja tulee ihan varmasti jatkossa, nythän esim. Jammukisoista et tule saamaan nousupisteitä kasaan, muutama jammukisa ja niissäkin "pari" kuskia, mites sitä nousupisteitä niistä sais kasaan.
- vaktat on vaktoja
suuntana keppi kirjoitti:
Hienoa, ett joku toimii ja lähtee selvitteleen asioita. Uskonkin, ett kartingliitto ottaa tänkin luokan siipiensä alle, mikäli löytyy vain ideoita ja suunnittelua luokan sisältä. Luokkana KZ on aivan mahtava jatkumo pikkuluokkien jälkeen, varsinkin Yamahan. Yleinen ja KV lisenssivaatimus vain pois, niin kuskeja tulee ihan varmasti jatkossa, nythän esim. Jammukisoista et tule saamaan nousupisteitä kasaan, muutama jammukisa ja niissäkin "pari" kuskia, mites sitä nousupisteitä niistä sais kasaan.
Luokan kuihtuminen tai uusi nousu ei ole kiinni AKK:sta tai karting-liitosta. Jos joku ta jotkut harrastajat ottavat asiakseen synnyttää KZ uudelleen, niin siitä vaan. KF6:et sai nykyisen boostin, kun pari kolme KF6 isukkia hikeentyi siihen, että AKK lähti raksu 95-linjalle ja päätti panna toimeksi. Näiden isukkien ansioita KF6 nykytila on, kartinliitto vain kumarsi ja kiitti. Sama voi toimia KZ:ssa. Mentäisiinkö AKK:n ja Kartingliiton näennäisten siipien suojaan, on toisarvoinen kysymys.
- 9+16=?
vaktat on vaktoja kirjoitti:
Luokan kuihtuminen tai uusi nousu ei ole kiinni AKK:sta tai karting-liitosta. Jos joku ta jotkut harrastajat ottavat asiakseen synnyttää KZ uudelleen, niin siitä vaan. KF6:et sai nykyisen boostin, kun pari kolme KF6 isukkia hikeentyi siihen, että AKK lähti raksu 95-linjalle ja päätti panna toimeksi. Näiden isukkien ansioita KF6 nykytila on, kartinliitto vain kumarsi ja kiitti. Sama voi toimia KZ:ssa. Mentäisiinkö AKK:n ja Kartingliiton näennäisten siipien suojaan, on toisarvoinen kysymys.
nythän on jo Nirar alkanut "panostamaan" KZ2 luokkaan ja ottanut se mukaan TAG suomensarjaan TAG-shifter luokaksi.
kolme autoa on vasta ollu mukana joka kisassa ja kerran oli 5 autoa ja lisää mahtuu. osallistuminen on kiinni omasta halusta osalllistua. Seuraava kisa on sunnuntaina 21.7 Vihdissä
- Museokartingliitto
Kartingliitosta näyttääpi tulevan kaikkien kuolevien tai jo kuolletten luokkien saattohoitola. Vielä Jamput sinne ja nimenmuutos museokartingliitoksi puuttuu. Koska lähtee nimenmuutoshakemus?
- Muistitko lääkkeet?
Kerro vähän taustaa tuolle skenaariollesi. Mini 60 taitaa olla tällä hetkellä Suomen suosituin ja nousuvireinen ainakin toistaiseksi.
- Pasilallo
Muistitko lääkkeet? kirjoitti:
Kerro vähän taustaa tuolle skenaariollesi. Mini 60 taitaa olla tällä hetkellä Suomen suosituin ja nousuvireinen ainakin toistaiseksi.
Mini 60 on suosituin jos verrataan omenoita appelsiineihin. Mini 60 luokassa ajaa samassa sekamelskassa juniorit ja yleiset ja kaikki 10-12 vuotiaat. Jos Raketia ajavat juniorit, yleiset ja microt laitetaan samaan kasaan niin Raket on jo nyt isompi. Ja tulee ensi vuonna olemaan hyvin selvästi isompi kun mini 60 ja Raket alaikärajat harmonisoidaan 11 vuoteen.
- Laskuoppi
Muistitko lääkkeet? kirjoitti:
Kerro vähän taustaa tuolle skenaariollesi. Mini 60 taitaa olla tällä hetkellä Suomen suosituin ja nousuvireinen ainakin toistaiseksi.
Kannattaa Mini60ssäkin ensin opetella laskemaan, sitten laskea vähän noita eri luokkien osallistujamääriä, vertailla lukuja ja sitten -tämä on se vaikein osa- ymmärtää tulkita oikein laskemansa. Tietysti näiden palstojen ja karttinkin matikassa yhtälön 2 2 lopputulos on aina mikä sattuu tarpeisiin sopimaan, mutta ei se tosiasioita lopulta mikskään muuta.
- menee yli raksuilla
Laskuoppi kirjoitti:
Kannattaa Mini60ssäkin ensin opetella laskemaan, sitten laskea vähän noita eri luokkien osallistujamääriä, vertailla lukuja ja sitten -tämä on se vaikein osa- ymmärtää tulkita oikein laskemansa. Tietysti näiden palstojen ja karttinkin matikassa yhtälön 2 2 lopputulos on aina mikä sattuu tarpeisiin sopimaan, mutta ei se tosiasioita lopulta mikskään muuta.
siirtäkäähän laskuoppinne muualle ja kehittäkää lukutaitoa, tää on KZ saitti, ei sahaluokkien temmellyskenttä-
- Dead KZ
KZ on kuollu luokka, ei sillä ole saittia. Ryömi itte hautaas.
- niiiih
siinä se
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268