Onko luterilaislla kirkolla jotakin rajoitteita ketkä pääsee taivaaseen? Saako olla hellari ja silti omaa pääsyn taivaaseen vai onko ehdoton vaatimus luterilainen jäsenyys?
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
- Välillä ahdistaa todella paljonVälillä ahdistaa todella paljon . En pysty missään käymään ja ahdistaa nähdä ihmisiä
- Perussuomalaiset kokoomuksen ohiNyt se tapahtui: PS ohitti kokoomuksen https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/106360ab-693f-4474-a7b7-31aa991a5aba
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
Vastaukset 13
Vanhimmat
Hei mave,
luterilainen kirkko, sen valtaväylä, ei ajattele pelastuksen kuuluvan ainoastaan meille luterilaisille. Me ajattelemme, että pelastus koskettaa jokaista uskovaa, jotka tunnustavat Jeesuksen sovittaneen kaikkien synnit kuolemalla ja ylösnousemalla kuolleista. Emme siis ajattele, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta. Voit siis olla hellari ja päästä taivaaseen, kunhan uskot Kristukseen ja siihen tärkeimpään juttuun.
Kuitenkin pitää ottaa myös huomioon se, että luterilaisen kirkon sisällä on monta erilaista liiketta, kuten lestadiolaisuus. Heidän ajatuksensa pelastuksesta voi olla erilainen, mutta minä puhun nyt luterilaisuudesta, johon suurinosa kirkon jäsenistä kuuluu.
-KaisaK, pappi
Miten muuten voi olla mahdollista, että lestaadiolaiset voivat olla kirkon sisällä vaikka heidän tulkintansa pelastuksesta on täysin poikkeava kirkon tulkinnasta?
Eikö tuo ole vähintäänkin ristiriitaista? Ymmärrän, että kristillisiä suuntauksia on paljon eikä kaikkien kanssa voi olla samaa mieltä mutta kait nyt kuitenkin niiden kanssa jotka saman katon alla ovat?
Hei nimimerkki "ei käy järkeen",
luterilainen kirkko ei ole hanakka erottamaan ketään joukostaan. Puhumme kuitenkin kansankirkosta, ja jos jokainen jossain asiassa erilailla ajatteleva ajettaisiin erilleen, niin aika pienen osan kansankirkko tämä olisi. Luulen, että osaltaan pitkään jatkuneet yhteiset perinteet pitävät meitä yhdessä monien kirkon sisällä olevien herätysliikkeiden kanssa, enkä näe sitä pahana asiana. Koen, että erilaisuus on rikkaus ja se tekee meidän kirkosta juuri oman näköisen kirkon, kun annamme tilaa erilaisuudelle.
Tietenkin on otettava huomioon, että perusasia pitää olla kunnossa. Eli usko Kristukseen. Kirkkona ja yhteisönä meidän pitää pystyä yhdessä sanomaan uskontunnustuksemme, johon on muotoiltu paljolti se, mihin me uskomme.
-KaisaK, pappi
Perusasiat pitää olla kunnossa. Olen kyllä samoilla linjoilla kysyjän kanssa, että tuo pelastusasia on aika keskeinen kristinuskossa ja onhan tuo nyt vähintäänkin kummallista, että joukossamme on joukko jotka uskovat olevansa ainoita jotka pelastuvat ja valitettavasti samalla tämä tarkoittaa meidän muiden kohdalla menoa kadotukseen. Siitä huolimatta annamme heidän olla joukossamme, no kohta meille varmaan nauraa aidanseipäätkin.
Mutta ajattele, että kirkkoon kuuluu jopa ATEISTEJA, jotka eivät usko kristilliseen pelastukseen ollenkaan. Heidät nyt ainakin pitäisi ajaa kiireesti pois ja heidän lisäkseen kaikki muut, jotka eivät usko, että ihminen pelastuu Kristuksen sovitustyön ansiosta. Tuollaisia ihmisiä on kuule kirkossa miljoonia, ajattele mikä valtavan suuri roskasakki loisimassa kirkossa! Ulos vain kaikki ja heti pilaamasta kirkkoa.
Tuo on aika tekopyhää jeesustelua. Kirkossa kun tapahtuu jotain, niin kirkko on ensimmäisenä huutamassa, että tuo ei ole kirkon oppia. Pakkohan niiden on olla, jos kirkko hyväksyy sellaiset opit tiloissansa. Räsäseen teki arkkipiispa eroa, vaikka itse korostaa muissa yhteyksissä moniäänisyyttä. Jalovaaraan teki eroa, vaikka kirkko on antanut tiloja ja ovat tienneet vuosia hänen opetusten sisällön. VL-liike on kirkon suojissa, vaikka liikkeessä pidetään piispojakin Hlvettiin matkalla olevina. Miten Mäkinen voi väittää, että tietyt opit ei ole kirkon, jos kirkko kuitenkin hyväksyy sellaista oppien ja puheiden pitämisen tiloissaan? Silloinhan kirkko tekisi eroa niihin, jos eväisi puhujilta mahdollisuuden propagandaansa.
Kuinkahan monta vuotta mave on näitä samoja juttuja kysellyt?
Täytyy ihailla pappeja jotka jaksavat ja jaksavat vastata.
En oo kysynyt tuota aiemmin. Useamman vuoden olen täällä ollut. Homokohun seurauksena perustettiin palsta ja siitä on 2.5 vuotta. Kiva kun osallistuit keskusteluun, vaikka sulla ei ollutkaan mitään annettavaa asialle.
Mitäs Jeesus sanoi .....?
"Antakaa molempien kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti....."
Ihmisillä on vain kova hinku potkia toisinajattelijat pois ja vain samanmieliset mahtuisivat joukkoon.
Suurin syy eroamisiin on se, että meidät on lupaa kysymättä jo vauvaikäisinä kirkkoon pakkoliitetty. Ev.lut seurakuntaan johon kuuluu alle 1 prosentti maailman väestöstä. Suomi maailman luterilaisin kansa. Nykyään ei enää tarvitse asioita selitellä uskomuksilla koska on jo tietoa siitä mitä ympäröivä todellisuus on oikeasti ja miten se on syntynyt. Aina kun tulee joku uutinen uskonnosta, se saa ihmiset ajatelemaan ja eroamiset lisääntyvät. Lasten kastaminen vähenee myös romahdusmaisesti. Kastetaan silti yhä isovanhempien mieliksi, vaikka itse ei kuuluta kirkkoon. Pari sukupolvea eteenpäin tämä nähdään aikana jolloin tieto voitti uskomukset. Näin se maailma kehittyy.
Sisäpiirin keskustelua,kysyn silti. Tuolla edellä kirkko kuulolla kommentissa Jeesuksen todettiin sovittaneet kaikkien synnit. Tarkoittaako tämä myös kaikkia syntejä,niitäkin joita emme tunnusta.
Mikäli menet luterilaiseen jumalanpalvelukseen, niin siellä julistetaan automaattisesti kaikki synnit anteeksiannetuiksi.
Usko pelastukseen on monille tärkeä asia. Hyvä niin.
Mutta minusta kirkko on myös tärkeä kulttuuri-instituutio. Ennen kaikkea siksi minä maksan kirkollisveroni.
Tuonpuoleiseen keskittymisen sijaan on syytä huolehtia tästä päivästä ja hyvästä arjesta. Rukousta unohtamatta.