Olen päässyt eläkkeelle hiljattain, 63-vuotiaana. Työurani olen tehnyt kunnallisella alalla mutta irtisanouduin virasta pari vuotta ennen eläkeikää hoitaakseni vanhempiani. Eläkkeeni maksaa Keva mutta en kuulu siis työn puolesta mihinkään eläkeliittoon.
Kysymys on: voiko eläkeliitton toimintaan liittyä suoraan ilman että kuuluu johonkin paikalliseen yhdistykseen? Mikään niistä ei tunnu omalta ja niiden toiminta vaikuttaa kovin sisäänlämpiävältä johon ei pääse mukaan.
Koetin tätä asiaa kysyä Eläkeliitosta mutta minua kehoitettiin jotenkin anomaan jonkun paikallisyhdistyksen jäsenyyttä? Ihmetyttää, emmekö olekaan samanlaisia eläkeläisiä kaikki, ja oikeutettu liittoon, vai voidaanko jäsenyys jotenkin evätä?
Mieli tekisi mukaan kulttuuririentoihin.
Olenko todella tyhmä kun en käsitä tätä eläkeliittoasiaa?
Eläkeliittoon kuuluminen- osaako kukaan selkeyttää asiaa?
26
642
Vastaukset
Olet myöhässä, ja tehnyt myös vanhan, keinotekoisen aloituksen.
Otan vastaan kuitenkin anomuksesi.
Minä kun olen niin huumorin-tajuinen.
H.- ulkopuolinen Anja
Nopea vastaus, mutta en nyt ymmärtänyt?
- 1943
Liittoon voi kuulua vain paikallisyhdistyksen kautta. Toimintahan tapahtuu yhdistyksissä. Mene seuraamaan eri yhdistysten tilaisuuksia vaikkapa lähiseudulla, jospa omasi löytyisi. Olen meillä hallituksen jäsen ja sihteeri. Kyllä meillä uudet otetaan avosylin vastaan, on paljon muilla paikkakunnilla asuviakin jäseninä. Teillä nuorilla on yleensä tietokoneen käytöstä kokemusta. Voi löytyä mielekäs tehtävä. On mahdollisuus osallistua esim. lisäkoulutukseen. Voi luoda uuden uran eläkeläisenä tai sitten vaan olla rivijäsen. Olen saanut paljon uusia tuttuja, ystäviäkin. Yhdistys kuuluu johonkin 20:stä piiristä. Rohkeasti mukaan vaan.
- * * *
Sinulla on paljon tietoa, ja kerrot sen aina asiallisesti
Kiitos siitä, vaikken aloittaja olekaan.
Minäkin viisastuin. - ulkopuolinen Anja
Hei ja kiitos vastauksesta joka selvensi paljon. Kirjoitin jo aikaisemmin pitkän vastauksen, mutta se katosi minulta ennen kuin ehdin lähettää, eli olen aika kömpelys enkä ollenkaan taitava.
Ymmärsin että voin siis liittyä muuhun paikallisyhdistykseenkin kuin tämä oman paikkakunnan, jonka tunnen vieraaksi ja hylkiväksi, toimijoidensa tähden. Ehkä olenkin vähän naurettava ja erakoitunut omituiseksi, en helposti osaa ystävystyä. Ehkä näyttää oudolta liikkua aina yksin. Toiset sen arvioivat paremmin kuin itse.
Olisi helpompaa yrittää mukaan jossakin muualla. Nyt vanhempien kuoltua elämä on alkanut tuntua kovin yksinäiseltä. Auto onneksi on. Jotain hyvää siis. Jospa tästä löytyy alku elävämpään elämään, joka tapauksessa kiitos ystävällisestä vastauksestasi.
- RosaLiiin
Eläkeliitto on lähellä keskustapuoluetta ja vastaavasti useimmilla puolueilla on oma eläkeläisjärjestönsä. Mutta epäilen, että ei eläkeläisjärjestöissä mitään puolueen jäsenkirjaa vaadita, riittää paikallisjärjestöön liittyminen.
Paikallislehti tai kunnan yhdistysopaste yms ovat hyviä keinoja etsiä oman paikkakunnan eläkeläisyhdistyksiä jos on tärkeää viiteryhmä mihin haluaa kuulua.
Paikallislehtien seurapalstat antavat vinkkejä toiminnasta.
Ja pirauta sihteerille tai puh, johtajalle.
Tai kun näkee ilmoituksia mieleisistä tapahtumista niin sen kuin vain pöllähtää paikalle ja sanoo ny mä tulin mukaan, siitä se lähtee. Kyllä sieltä aina jonkun kaverin löytää.- ulkopuolinen Anja
Kiitos rohkaisemisesta, Rosaliin.Minä yritän nyt aktivoitua, autoitte minua alkuun.
Hyvää kesänjatkoa! - 1943
Eäkeliitto on nykyään puolueeton. Omalla paikkakunnallani ei ole muita eläkeläisyhdistyksiä. Aikaisemmin on kuulemma ollut poliittisia taistoja. Vaikuttavat vielä vähän. Muutin tänne vasta eläkkeellä, joten minulla ei ole taustojen paineita. Edesmennyt mieheni oli pidetty henkilö ja siksi minutkin hyväksytään laajalti. Hassua, että eläkkeelläkin pitäisi poliittisesti sitoutua. Mielestäni pitää kuulua porukkaan, jossa toimitaan. Jos on vain pieniä porukoita, ei saada esim. matkoille bussia täyteen. Me teemme yhteistyötä naapuriyhdistyten kanssa. Hallituksessa voi olla yhteen pötköön 6 vuotta. Jäsenet vaihtuvat ja tulee uusia ideoita. Kuulun muuten työni puolesta kahteen eläkeläisporukkaan, koska työpaikan omistaja oli toinen osa-aikaeläkkeelle jäätyäni. Molemmat entiset työpaikat tarjoavat etuja, pari kertaa vuodessa osallistun. Tutkintoni perusteella kuulun myös senioreihin ja osallistun, jos on mielenkiintoista.
- L - L
En minä mutta vaimoni.
Paikallisyhdistyksen kautta kuuluu valtakunnalliseen harmaahapsiklubiin jonka jäsenenä tulee lehti Eläkkeen Saaja (?).
Samankin paikkakunnan yhdistysten toiminnassa on suuria eroja.
Vaimoni klubin toiminta on hyvinkin monipuolista ja -muotoista.
Käsittääkseni siinä ei ole mitään puoluesidonnaisuutta tai edes sitä muistuttavaa.
Olen kahdesti käynyt ko. kluvin viikkokouksessa mutta en ole kokenut viihtyväni siellä.
Kuitenkin, tämän pienenkin paikkakunnan yhden klubin viikko kokouksissa käy säännöllisesti yli 100 jäsentä.
Harrastustoiminta on monipuolista ja vilkasta mutta mitään en ole kokenut minua puhuttelevaksi.
Vaimoni käy jossakin puikkokutomiskerhossa.
On vesivoimisteluja, ikärijumppia, teatteria, kotimaan ja Tallinnan matkailua, teräspollukoiden heittelyä jne. jne.
Toimintaa ja osallistumista kaipaavalle löytyy kyllä jotain. Ainakin tässä lähiklubissa. - 3-9
Liitot--ammattiliito voi olla hyvä 60 on rahankeruu ei muuta, myös monet muut nollat ilman rahaa ei muuta.
- L - L
60 rahankeruuta. Vaimoni harmaahapsiklubin vuosimaksu on 10€.
Siihen sisältyy ilman lisäkustannuksia mahdollisuus osallistua muutamaan kymmeneen eri harrastusryhmään ja kerhoon.
Kuorolaulusta lausuntaan.
Korttikerhosta kuulien heittoon.
Keilailusta keppi- ja vesijumppiin.
Yms. Yms.
Lisänä samaan kymppiin valtakunnallinen jäsenlehti jossa näkyy olevan piirijärjestöjen järjestämiä lomailu- ja matkailumahdollisuuksia. Tosin eri maksusta.
Kyllä nollat keräävät rahaa! Mihinhän paikallisetkin miljoonat katoavat?
Ehkä 3-9 selvittää nollille!
Ps. Omasta mielestäni en provosoidu helposti mutta jossain minunkin rajani kulkee! - RosaLiiin
L - L kirjoitti:
60 rahankeruuta. Vaimoni harmaahapsiklubin vuosimaksu on 10€.
Siihen sisältyy ilman lisäkustannuksia mahdollisuus osallistua muutamaan kymmeneen eri harrastusryhmään ja kerhoon.
Kuorolaulusta lausuntaan.
Korttikerhosta kuulien heittoon.
Keilailusta keppi- ja vesijumppiin.
Yms. Yms.
Lisänä samaan kymppiin valtakunnallinen jäsenlehti jossa näkyy olevan piirijärjestöjen järjestämiä lomailu- ja matkailumahdollisuuksia. Tosin eri maksusta.
Kyllä nollat keräävät rahaa! Mihinhän paikallisetkin miljoonat katoavat?
Ehkä 3-9 selvittää nollille!
Ps. Omasta mielestäni en provosoidu helposti mutta jossain minunkin rajani kulkee!Onko susta kympin vuosimaksu paljon, huh, huh...
Kuulostaa hienolta ja runsaalta tuo etu mitä vaimosi sillä rahalla saa.
Eihän kympillä nykyisin saa mitään, kansalaisopistojen kurssimaksutkin ovat moninkertaistuneet lyhyessä ajassa, maksut nousseet ja kurssijaksot lyhentyneet
Vertaappa siihen, esim..
Joten tuolla kympillä saa paljon siihen nähden.
Eikä niistä kympeistä miljoonia kerry, laskeppas vähän, populasssa pitää olla 100 000, tuskin tuommoisella jäsenmaksulla rahastoja keräillään, vaan pyöritellään toimintaa jolla me 60 pysyisimme aktiivisina.
Kiitos kaikille talkoolaisille ja innokkaille aktiiveille esim nimim.1943, tuskin hän siitä muuta saa kuin hyvän mielen kun kuskaa porukkaa tapahtumiin.
- ulkopuolinen Anja
Vielä katsoin, älkää vain minun kysymykseni takia pahoittakaa mieltänne ja välejänne.
me ihmiset etsimme eri asioita ja meille yksin eläville ihmisseuran löytäminen on ihan terveyttä tuova asia, uskon niin. Omaishoitajana eristyy väkisin, ei ole voimaa lähteä mihinkään edes silloin kun saa harvan vapaapäivän, tahtoo vain levätä ja hoidella asioita on pakko.
En pahalla tätä sano, kaipaan syvästi vanhempiani mutta myös olen kiitollinen siitä että vaikeat vuodet ovat takana ja niistä selvisin edes näin. Yllättävää on että liikkeelle lähteminen onkin vaikeaa. Tuntee itsensä ihan omituiseksi ja paljon miettii, mitä muut nyt ajattelevatkaan.- 1943
Eikö siellä ole ketään veturia? Olen vedellyt toimintaan mukaan monia vähän arempia. Esim. seinänaapurini muutti tänne ihmisten ilmoille 70-kymppisenä ja nyt hän lähtee innolla mukaan. Yleensä otan auton täyteen, jos jonnekin mennään. En muuten kyyditse, mutta jos itsekin olen menossa, niin samalla pääsee. Muut aina jotain ajattelevat, mutta yritähn päästä siitä ajatuksesta eroon. Tai oikeastaan, miten paljon ajattelet muita? Yhtä vähän he Sinua. Joten mukaan vaan, onnea matkaan.
Kiinostuin noista eläkeläis-pippaloista.
Vietin jonkun aikaa netissä ja kauhistuin.
Hommahan menee vieläkin kuin äidilläni.
Kirkko ja Kaupunki, Teatteri ja Tallinna, Kylpylät ja Kuulat.
Mammat ja museot.
Ei heevetti!
Vetäjät näyttävät olevan nuoria.
Mikä heitä vaivaa?
Onko minun pakko liittyä ja tunkeutua hallituksiin, jotta busseihin saadaan ralli-simulaattorit ja kohteiksi multi-media-talojen innovaatio-keskukset?
Tai muuta nuoriso-vanhusten kiinnostuksen kohteita.
Eikä vanhoja kansan-laulu-laulu-kirjoja.
H.- Vanha Rouva
En kovin usein ole palstaa seurannut, kumminkin Sinun hunksz:in mielipiteet pistää karvat pystyyn? Mitä pahaa on teatterimatkoissa, ei museokäynnit Sinullekkaan pahaa tekisi, ehkä hiukan kunnioittasit menneitä polviakin.
Matkat kylpylöihin ovat erittäin suosittuja, meillä kaikilla tämän ikäisillä ei ole kielitaitoa, liikkumisessakin voi olla ongelmia. Ryhmä ja tutut ihmiset tuovat turvallisuutta.
Jos jotain kovaa räminää aiot tuoda näille matkoille, PYSY POIS, se on minun mielipiteeni. Oletko iänkaiken alaikäinen?
Erittäin tyytyväisenä Eläkeliiton toimintaan Vanha Rouva kirjoitti:
En kovin usein ole palstaa seurannut, kumminkin Sinun hunksz:in mielipiteet pistää karvat pystyyn? Mitä pahaa on teatterimatkoissa, ei museokäynnit Sinullekkaan pahaa tekisi, ehkä hiukan kunnioittasit menneitä polviakin.
Matkat kylpylöihin ovat erittäin suosittuja, meillä kaikilla tämän ikäisillä ei ole kielitaitoa, liikkumisessakin voi olla ongelmia. Ryhmä ja tutut ihmiset tuovat turvallisuutta.
Jos jotain kovaa räminää aiot tuoda näille matkoille, PYSY POIS, se on minun mielipiteeni. Oletko iänkaiken alaikäinen?
Erittäin tyytyväisenä Eläkeliiton toimintaan"Vanha Rouva"
Ehkä minä vähän kärjistin.
Ala-ikäinen varmaan olen verrattuna moniin ukkoihin, sillee henkisesti.
En voi oikeen korjata tilannetta, koska olen asennoitunut aiheeseen jo nuoresta klopista asti.
Jos vedetään linja Turusta Oulun länsi-rajalle, niin se on Suomesta koluamatta.
Muu suomi on hanskassa ja historiat katseltu ja tunnelmoitu sotia myöten.
Isä soti, Lappia lukuun-ottamatta ja äiti hitsasi rikki-ammuttuja sotakoneita kasaan.
Pari suvun jäsentä ammuttiin kapinassa, ja faijan suku on selvää vuoteen 1735.
Joten kunnioitusta löytyy kansallemme.
Joten minulla on hakusessa jotain muuta.
Mitä pitäs? Kerro sinä.
Takaatko kylpylöissä kivat näkymät? :)
Minä olen kyllä hyvä laulamaan ja halimaan, mutta ei sitä sentään päivittäin jaksa enää.
H.- Hapeloiva Kolija
hunksz kirjoitti:
"Vanha Rouva"
En voi oikeen korjata tilannetta, koska olen asennoitunut aiheeseen jo nuoresta klopista asti.
Isä soti, Lappia lukuun-ottamatta ja äiti hitsasi rikki-ammuttuja sotakoneita kasaan.
Mitä pitäs? Kerro sinä.
Minä olen kyllä hyvä laulamaan ja halimaan, mutta ei sitä sentään päivittäin jaksa enää.
H.Ehkä sinulla on hakusessa kunnioitus muita ihmisiä kohtaan?
Oletko nostanut itsesi jonkinlaiselle nuorekkuuden ja terävän älyn, loistavan huumorin jakkaralle? Oma mielikuvasi itsestäsi on varmaan aivan erilainen kuin se vaikutelma minkä annat muille. Kirjoittaapa kuka tahansa mistä tahansa, sinun on pakko sekaantua kaikkeen ja tölviä mitättöminä pitämiesi ihmisten mielipiteitä, ajatuksia, revittää heille tärkeitä asioita. Ei lapsenomainen käytös tee kenestäkään nuorekasta, rehvastelu mielenkiintoista. Rauhoitu, vanha mies.
Tee palvelus, anna edes jonkin viestiketjun mennä ohi sorkkimatta. Siitä säästyvällä ajalla voisit opetella vaikka yhdyssanojen oikeinkirjoitusta. - muup naurattaa
Hapeloiva Kolija kirjoitti:
Ehkä sinulla on hakusessa kunnioitus muita ihmisiä kohtaan?
Oletko nostanut itsesi jonkinlaiselle nuorekkuuden ja terävän älyn, loistavan huumorin jakkaralle? Oma mielikuvasi itsestäsi on varmaan aivan erilainen kuin se vaikutelma minkä annat muille. Kirjoittaapa kuka tahansa mistä tahansa, sinun on pakko sekaantua kaikkeen ja tölviä mitättöminä pitämiesi ihmisten mielipiteitä, ajatuksia, revittää heille tärkeitä asioita. Ei lapsenomainen käytös tee kenestäkään nuorekasta, rehvastelu mielenkiintoista. Rauhoitu, vanha mies.
Tee palvelus, anna edes jonkin viestiketjun mennä ohi sorkkimatta. Siitä säästyvällä ajalla voisit opetella vaikka yhdyssanojen oikeinkirjoitusta.Hänhän kuvittelee briljeevansa, häikäisevänsä meidät väheNpiälyiset
ta-vaa-mi-sel-laan.
Älä moiti, että keisari olisi alaston. Hapeloiva Kolija kirjoitti:
Ehkä sinulla on hakusessa kunnioitus muita ihmisiä kohtaan?
Tee palvelus, anna edes jonkin viestiketjun mennä ohi sorkkimatta. Siitä säästyvällä ajalla voisit opetella vaikka yhdyssanojen oikeinkirjoitusta."Hapeloiva Kolija"
Hyvinhän sinä minut kuvasit.
Minä olen innokas keskustelija, ja pyrin aina samaan tunnelmaan kuin aloituskin.
Ehkäpä sinun pitäisi paneutua minuun syvemmin, ajatella kirjoituksieni syvenpiä virtoja.
Ihan hukuttautua?
H.- turhakkkeelle
hunksz kirjoitti:
"Vanha Rouva"
Mitä pitäs? Kerro sinä.
H.Ukko sinä olet etkä mikään jee jee hippi,usko jo.
Ne ajat oli ja meni.Ja äläkä todella sekaannu muka älykkäänä ja viisaana joka asiaan jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Nauraa sulle pitää,niin on tyhmä koko äijä! Kukaan ei sinuun koskis metrin tikullakaan. - Lusiina
turhakkkeelle kirjoitti:
Ukko sinä olet etkä mikään jee jee hippi,usko jo.
Ne ajat oli ja meni.Ja äläkä todella sekaannu muka älykkäänä ja viisaana joka asiaan jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Nauraa sulle pitää,niin on tyhmä koko äijä! Kukaan ei sinuun koskis metrin tikullakaan.Anteeksi jotta sekaannun mutta minusta Hunksi saa nyt vääryyttä niskaan niin että paukkuu. Sanoohan hän välillä vähän tökerösti töksäyttänekin mutta veikkaan jotta suurin osa ei muutoin vaan ymmärrä lausahduksiaan. Ja toisaalta, onko vaikeaselkoisuus tietoinen kilpi jotta kukaan ei pääsisikään lähemmäs, mene ja tiedä.
Ja Hunksille, vaikea paneutua jos ei ota vastaan.
Toisaalta taas minusta on erinomaista jotta näitä eläkeläisten reissujakin hieman tulletettaisiin ja keksittäisiin uusia raikkaita timintamuotja. Hunksi ois siihen erinomainen vetäjä. Menhän Hunksi mukkaan vaan :)) turhakkkeelle kirjoitti:
Ukko sinä olet etkä mikään jee jee hippi,usko jo.
Nauraa sulle pitää,niin on tyhmä koko äijä! Kukaan ei sinuun koskis metrin tikullakaan."turhakkeelle"
Edelleenkin olet oikeassa.
Ukoksi alan muuttua, 63-vuotta jo.
Mutta uskostani en luovu.
Ja joo, minulle nauretaan paljon ja hersyvästi.
Nauru on aina hyvästä, ivallakin.
H.hunksz kirjoitti:
"turhakkeelle"
Edelleenkin olet oikeassa.
Ukoksi alan muuttua, 63-vuotta jo.
Mutta uskostani en luovu.
Ja joo, minulle nauretaan paljon ja hersyvästi.
Nauru on aina hyvästä, ivallakin.
H.Mitä shittiä.
Kuuskötäkolome ei ole vielä mikkää ukko kun ihimiset ellää yhä usiampi lähes satavuotiaiksi. Minä kait olen kuvitellu et sitä aletaan olla niikö parraasa iäsä :)
Taakse jääny ilimanaikuinen kouhotus ja saa vaan olla ja keskityuä poimimaan kermat päältä. Mahollisuuksien mukaan tietenkin.
Ja saahan sitä ukottua vaikka nelikymppisenä jos haluaa heittäytyä. Ikä on numero.Lusiina kirjoitti:
Anteeksi jotta sekaannun mutta minusta Hunksi saa nyt vääryyttä niskaan niin että paukkuu. Sanoohan hän välillä vähän tökerösti töksäyttänekin mutta veikkaan jotta suurin osa ei muutoin vaan ymmärrä lausahduksiaan. Ja toisaalta, onko vaikeaselkoisuus tietoinen kilpi jotta kukaan ei pääsisikään lähemmäs, mene ja tiedä.
Ja Hunksille, vaikea paneutua jos ei ota vastaan.
Toisaalta taas minusta on erinomaista jotta näitä eläkeläisten reissujakin hieman tulletettaisiin ja keksittäisiin uusia raikkaita timintamuotja. Hunksi ois siihen erinomainen vetäjä. Menhän Hunksi mukkaan vaan :))"Lusiina"
Kaikki kirjailijathan tarkoituksellisesti kiemurrellen kieltävät tuotoksiensa kertovan omasta itsestään.
Joten kiellän ehdottomasti tuonlaiset kirjoitukset.
Kuka voisi kirjoittaa tuntemattomasta?
Minä olen livessä hauras kuin Leijonan-poikanen.
Hetkeksi kesy, mutta lopulta vaarallinen.
Minun reissuillani laulettaisiin suoraan suoneen ja jestas sentään.
Ehkäpä Karjalan kunnailla, jos aihetta ilmenee.
Hupi-numerona tarjottaisiin Kondomeja, Aasialaisia, kokoaan myöten.
H.
- Anonyymi00019UUSI
Syy edunvalvonta osuus
Haalitaan seurakunnan ja kunnan kanssa Nova musiikki, kautta kautta Epävarmuus radio juontajat pakko 5 euroa nyt soitat
Toisten maita itselle eri kuntaan jne
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita
Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat1318331Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur4617520SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"
Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden2205676Kun täällä kysytään aina vaan naisilta
Niin nyt kysytään miehiltä. Mies, voisitko ottaa kumppaniksesi naisen joka nostaa enemmän penkistä kuin sinä? Tienaa en924684Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1474624Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1064455Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!
Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr104172Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p184086Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su684078Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!
Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.03830