Tapetoinnin hinta kahdelle seinälle?

Tapetoijatyttö

Eli haluisin vaihtaa tapetit kahdelle seinälle. Tapetoitavaa ois noin 18-20 metriä. Tapetoitais ite ja joitain välineitä löytyy kotoo. Mutta mitä ja paljonko tämmöseen tarvittais? Ja paljonko maksais, jos itse tapetin hintaa ei lasketa mukaan?
Kiitos!

14

5604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapetoijatyttö

      Ihan arvio siis vaan, että tietäisin vähän, että mitä hintaluokkaa ois.

      • Arvioo ja menekkii

        20m:0,53m(tapetin leveys)=37,7(vuotien määrä):4 vuotaa/ rulla(normaali huonekorkeus alle tai 2,5m ja rullan pituus 10,05m huomioiden kuviottomalle tapetille) on 9,4 rullaa. Tapetin tarve mainituilla mitoilla on 10kpl 10,05jm rullaa ilman kuviosovitusta.
        Kannattaa varmaan rättien hintoja kysyä alan kaupasta. Liisteri/ nonwoven- liima maksaa n. 25-35€/5-10L.
        Tapetteja löytyy joskus tarjouskorista eriä alkaen 2€/rll.

        Oman työn hintaa on vaikea arvioida. Riippuu monesta muttujasta ja vaihtele jopa kelan päivärahan keskituntihinnasta aina useisin satasiin/h. Oma työni itselleni maksaa ko töissä n. -135€/h, mikäli en tee tuottavaa työtä ja keplottelen itseni sairaslomalle.


    • Olenihanpihalla

      Samaa olen miettinyt minäkin. Onko tuo itse tapetoiminen kovinkin kallista? Itse en ole yhtään perillä paljonko tuo voisi maksaa. Paljonko joku liisteri maksaa? Vai onko niitä muitankin kuin se liisteri? Auttakaa vähän!

      • Muori55

        Minäkin kysyin samaa, että paljonko ammattimies ottaa /h. Jos tarvikkeet on ostettu itse?


      • Omakotirakennuttaja
        Muori55 kirjoitti:

        Minäkin kysyin samaa, että paljonko ammattimies ottaa /h. Jos tarvikkeet on ostettu itse?

        Tyypillisesti ottavat oman kokemukseni mukaan jotain 30-40 eur per tunti. Sitten saattaa tulla firmasta riippuen jotain matkakuluja tms siihen päälle.

        Tuntityössä haasteena on se, että tunteja menee helposti paljon enemmän kuin tarvitsisi... Jos ei itse ymmärrä remppahommien päälle (ja ei löydä jostain oikeasti luotettavaa tuntityön tekijää) niin turvallisinta todennäköisesti on ostaa työ avaimet käteen urakkana niin että remppafirma hankkii myös kaikki liisterit ja työkalut yms. Kannattaa tehdä kirjallinen sopimus ja varmistaaa että työhön kuuluu myös mahdollisesti tarvittavat pohjien tasoittelut, sähkökalusteiden irrotukset ja takaisinlaitot sekä uudet jalka- ja peitelistat tapetoinnin jälkeen. Haluttu laatutaso mistä ollaan valmiita maksamaan on hyvä sopia etukäteen jos vain mahdollista. .

        En tiedä mikä on ammattilaisen tapetointinopeus, mutta itse tapetoin (lähes nollakokemuksella) yhden 12 m2 makuuhuoneen noin yhdessä arki-illassa (3-4h) jos tapetti ei vaadi kuviokohdistusta.


      • Omakotirakennuttaja
        Muori55 kirjoitti:

        Minäkin kysyin samaa, että paljonko ammattimies ottaa /h. Jos tarvikkeet on ostettu itse?

        Vielä tuosta tarvikkeiden itse ostamisesta: suosittelen ostamaan ensiksi sen mieleisen tapetin, ja etsimään sen jälkeen sopivan tekijän. Jos ei tee "avaimet käteen" sopimusta niin kannattaa pyytää sitä valittua tekijää tekemään lista siitä mitä tarvitaan ja kuinka paljon. Monella ammattilaisella tuntuu olevan omat suosikkiaineet (maalit, laastit, liisterit jne) ja oman kokemukseni mukaan parasta on kun antaa tekijän käyttää mieleisiään työkaluja ja aineita joihin hän on tottunut.


      • kari789
        Omakotirakennuttaja kirjoitti:

        Vielä tuosta tarvikkeiden itse ostamisesta: suosittelen ostamaan ensiksi sen mieleisen tapetin, ja etsimään sen jälkeen sopivan tekijän. Jos ei tee "avaimet käteen" sopimusta niin kannattaa pyytää sitä valittua tekijää tekemään lista siitä mitä tarvitaan ja kuinka paljon. Monella ammattilaisella tuntuu olevan omat suosikkiaineet (maalit, laastit, liisterit jne) ja oman kokemukseni mukaan parasta on kun antaa tekijän käyttää mieleisiään työkaluja ja aineita joihin hän on tottunut.

        Se, että ammatilainen haluaa käyttää tiettyjä aineita johtuu enemminkin siitä, että toisilla tulee parempi tulos kuin toisilla. Ja tokihan siihen hyvään aineeseen sitten tottuukin kun sitä käyttää. Joskus joutuu käyttämään asiakkaan ostamia aineita ja saattaa tuurilla hyväkin tulla vastaan. Yleensä ne hyvät on kuitenkin jo löytyneet. Asiakkaan ostaessa aineita, vastaan tulee myös uusia, joita ei sitten myöhemmin enää suostu käyttämään tai täytyy sanoa asiakkaalle, että tällä ei sitten tule kunnon tulosta.


    • AK:ta käyttänyt

      Yksi vaihtoehto on käyttää tapetoinnissa ammattioppilaitosta. He kaipaavat kipeästi oikeita töitä, jotta oppilaat saavat oppia käytännön hommista. Jos siis paikkakunnallasi on rakennusalan koulutusta tarjoava ammattikoulu (esim. maalarilinja), niin kannattaa kysäistä sieltä. Tietenkään eivät tule heti seuraavana päivänä, mutta jos remontilla ei ole kiirettä, niin tämä on hyvä vaihtoehto.

      Tapetteja myyvät liikkeet yleensä osaavat laskea tapetin ja liisterin menekin, kunhan mukana on seinien mitat. Jos itse tapetoi, niin kannattaa ottaa yksi ylimääräinen rulla "sössimisvaraa". Hävikkiä tulee vähemmän, jos tapettia ei tarvitse kohdistaa ja jos tapetti on riittävän paksua ja laadukasta, jolloin ei tule niin helposti repeämiä ja vekkejä.

      • kyllläjuu

        Joo, kannattaa ottaa amiksen harjottelijat vetämään ne satojen eurojen design-tapetit kurttuun seinälle :D


      • Tapetoijatyttö
        kyllläjuu kirjoitti:

        Joo, kannattaa ottaa amiksen harjottelijat vetämään ne satojen eurojen design-tapetit kurttuun seinälle :D

        Mähän alussa sanoin, että tapetoidaan ite. Ja jotkut amisharjottelijat olis kyllä viimenen vaihtoehto. :D


      • tuleva_maalari
        Tapetoijatyttö kirjoitti:

        Mähän alussa sanoin, että tapetoidaan ite. Ja jotkut amisharjottelijat olis kyllä viimenen vaihtoehto. :D

        Aloitin juuri ekalla kyseisellä maalarilinjalla ja pääsin kun ilmottauduin toisena viikkona asiakas kohteeseen työskentelemään! Ja täysin nollakokemus tapetoinnissa kohteissa, vain koulun rakennettuja "testi huoneissa" kokeilin parin päivän ajan. Opettaja oli tyytyväinen ja pyysi mukaansa työmaalle ja tottakai lähdin. Sain näiltä kahdella iäkkäämältä pariskunnalta palkkaakin ja työ onnistui mielestäni paremmin kuin koululla :) Opettajaltakin lisä pojoja. Toinen asiakkaista tuli oikein halaamaan kun lähdin..


    • Maalari79

      Mikäli ei ole itse ennen tapetoinut, niin mieluummin kannattaa ottaa vaikka ne amiksen harjoittelijat tekemään. Niittenkin työllä kun on samanlainen takuu kuin remppafirmoilla. Omat sössimiset taas saa maksaa ihan omasta kukkarosta..

    • ölkbjj

      amiksen harjoittelijat varmaan saavat parempaa tulosta aikaan kuin aloittajatytsy.

      jos ite tekee, välineet on valmiina eikä tapetin hintaa huomioida niin kuin aloittaja kertoo, niin hmm. en kyllä millään osaa laskea.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe