voiko keskosena syntynyt nuori aikuinen saada lapsia?

martsu9191

Olen itsekseni miettiny että voiko keskosena syntynyt saada lapsia? ja jos voi niin onko keskosuus "perinnöllistä" ? itse olen kohta 22.vuotias nuori nainen keskosena syntynyt 1991 painoa minulla oli 2,340gr ja pituutta 46,5cm ja keskosuus itsessään vaikuttaa nykyään minuun siten että minulla on oppimis/ymmärtämis vaikeuksia ja samoiten myös lievä hahmottamis ja keskittymishäiriö sairastan myös epilepsiaa ja astmaa mutta niihi minulla on lääkitys päivittäin. Muuten ulkoapäin olen terve nuori aikuinen :)

4

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytt.

      Ite synnyin keskosena -85, 2290g ja 47cm, olikohan viikkoja 34-35. Mun mies syntyi keskosena n. rv 35, vuonna -82, 46cm ja painoa oli jotain 2400g.

      Meillä on nyt vajaa 7kk ikäinen poika. Synnytys käynnistettiin rv 38 5 ja vauva syntyi 39 1. Mitään synnytyksen merkkejä ei ilmassa ollut missään kohtaa raskautta. Kokoa pojalla oli 54cm, 4220g.

      Että ei ainakaan mun tapauksessa keskosuudella ollu mitään tekemistä.:)

      Kaveri syntynyt samana vuonna kun minä, raskausviikkoja en muista mutta painoa alle kilo. Ensimmäinen lapsensa syntyi 36 4 ja toinen meni rv 39 yli.

    • martsu9191

      aivan :) itse olisin kuullu että olisin syntynyt rv vkolla 33 minun mieheni ei ole keskosena syntynyt mutta hänelläkin on diagnoosina dysfasia,mutta se ei suhdettamme haittaa, molemmilla omat vaikeutemme :) paljon olemme puhuneet lasten hankkimisesta mutta ei ihan vielä :) lähinnä olen miettinyt sitä että jos lapsi tulee keskosena, mutta jos tulee ni sit on tullakseen ennenaikaisena.

    • ll.

      Osa epilepsiatyypeistä on perinnöllisiä, taipumus astmaan perinnöllistä, neurologiset häiriöt, kuten dysfasia, hahmotush. jne osittain perinnöllisiä.....En itse sitä keskosuutta miettisi niinkään, miettisin noita muita asioita.

    • lauren5

      Hei!
      Keskosuus, mikäli ei nyt puhuta aivan "pikkukeskosista" jotka syntyneet viikoilla 26-30, ei sinänsä vaikuta myöhempään elämään mitenkään. Eri asia on, jos synnytyksessä on ollut jonkinlaisia komplikaatioita, joiden seurauksena lapsella on esim. ollut jonkinasteinen hapensaannin vajaus. Keskoisuus sinänsä siis ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia tulevaisuudessa. Synnytin itse raskausviikolla 35 sektiolla, vauvalla painoa 2660, pituutta 46cm. Koska jouduttiin sectioon, vauvan keuhkot eivät ehtineet täydellisesti kehittyä, joten alussa tarvittiin sekä happikaappia että cpap hoitoa. Hapenpuutteesta ei lapseni kuitenkaan kärsinyt.

      Keskosuus vaikutti alussa lähinnä imemisrefleksin omaksumisen vaikeuteen, ja ehkä koliikista johtuvaa itkuisuutta (jota toki on paljon täysiaikaisillakin lapsilla) oli paljon. suhteellisen äkkiä lapseni otti kiinni ns."täysiaikaiset", minkäänlaista viivettä kävelynoppimisen tai puheen kehityksessä ei ollut. Nyt lapseni on kohta 15-vuotias yhdeksännelle menevä nuori mies. Koulussa todella hyvä, keskiarvo hieman päälle yhdeksän, minkäänlaisia ongelmia ei tällä saralla ole ollut. Koska lapseni syntyi joulukuussa (laskettu aika tammikuussa), jonkin verran tämä ehkä ala-asteella näkyi. Itse olisin ollut sitä mieltä, että lapseni olisi voinut mennä kouluun vasta 7-vuotiaana, mutta koulukypsyys testien tulosten mukaan, psykologien mielestä lapseni oli 6-vuotiaana täysin kypsä kouluun. Tämä jonkinverran vaikutti ensimmäisinä kahtena kouluvuotena siihen, että osa lapsista oli siis lähes vuoden vanhempia, ja tuossa iässä se on paljon. Vaikka lapseni luki, kirjoitti ja laski erinomaisesti, väliin oli vaikea pysyä paikoillaan ja muistaa esim. viitata.

      Tämäkin kuitenkin tasoittui muutaman vuoden jälkeen, eikä mitään ongelmia ole ollut. Kasvanut normaalisti, ja siis tuo koulumenestys ollut huimaa. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut. Luulenpa siis, ettei keskosena syntyminen, mikäli siihen ei siis liity mitään hapenvajausta joka vaikuttaisi aivojen toimintaan, ei mitenkään vaikuta lasten saamiseen tai muuhunkaan. Keskosuus ei siis selitä dysfasiaa ym. vaan taustalla ovat toiset asiat. Kirjoitukseni alussa totesin että "pikkukeskosilla" saattaa olla eritilanne, koska syntymä on tapahtunut niin paljon ennen laskettua aikaa, että riski esim. aivoverenvuotoihin yms. on suurempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe