sonyn nex 5N kitti 18-55, yks kaunis päivä huomasin että optiikassa on siis halki! n 6mm matkalta eli ei todellakaan näytä että siihen ois isku tullut ja jos terävällä esineellä vetäisi ei tommosta jälkee tule. voiko siis haljeta ja miten todistan sonylle? iskuja siihen ei ole tullut. kop kop.
kameran linssi haljennut itsestään?
10
294
Vastaukset
Kyllä iskun jälkien luulisi näkyvän optiikan runkoa tarkemmin tutkittaessa.
Olen joutunut saman kohtalon eteen aikoinaan uudella matkailuautolla jolla kiertelin mm. vanhaa DDR:n aluetta aikaan jolloin vanhoja Aatun betoniteitä uusittiin, kiertotiet olivat ajoittain varsin epämääräisiä ja erästä ajaessani kuulin edestä pamauksen vaan en huomannut äänen aiheuttajaa ennen kuin auto oli jo camping alueella. Tuulilasi oli alareunastaan haljennut aika pitkältä matkalta rungon vääntymisestä johtuen.
Tuota halkeamaa tutkittiin suurennuslasilla ja pitkään kun sen väitettiin olevan kiven iskemästä alkuisin. Kiven iskemiäkin oli mutta muualla ja lopulta sain ilmaiseksi/takuuna vaihdatettua sen tuulilasin joka ei ihan halpa ollut.
Arvelen samaa kohtaloa sinun linssillesi kunhan et anna heti alkuun periksi.
Halkeama tuskin paljoa kuitenkaan vaikuttaa kuvan laatuun jos linssin osat pysyvät paikallaan eikä se ala vääntymään jännityksistä johtuen joka jännitys lienee syynä koko tapahtumaan.- aloittaja.
MInulla oli ostaessa kameran objektiivin alaosassa raapaisujälki ja se huomioitiin kuitissa... eli kaupassa oli joku murjonut sitä mutta linssissä ei tuolloin näkynyt vielä mitään.
- Wanhaphatu
Tutki tarkkaan jollakin suurennuslasilla ettei ole merkkejä iskusta. Mikali sellaista ei löydy tuon täytyy olla jännityksestä johtuva, mikä on valmistusvirhe. Tuollainen on kyllä varsin harvinainen, mutta mahdollinen. Linssin rikkovasta kolhosta todennäköisesti kyllä jää jonkinlainen jälki.
- lkgrew
Useimmiten jää jälki, mutta ei aina. Minulla kävi samoin, kun jalusta keikahti.
Objektiiviin ei tullut mitään jälkeä, mutta edessä ollut suodin meni reunastaan rullalle.
Suodin pois, niin kukaan ei mitään kolhua löytänyt.
Joskus vikoja voi löytää uusistakin objektiiveista. Jos jokin linssi on kiinnitetty väärin voi se haljeta jo lämmönvaihtelun aiheuttamasta vääntymisestä, ellei ole peräti ollutkin viallinen jo valmistusvaiheessa.
Minulla on yksi objektiivi, jossa on pieni valmistusvaiheen pintavaurio jossakin keskimmäisessä linsissä. Vaikea havaita, mutta näkyy, kun osaa katsoa oikeasta kulmasta. Näkyy pienenä läiskänä melkein keskellä linssiä. Myöhemmin tajusin, mitävarten uusi objektiivi myytiin alennuksella. - Vikoja löytyy
lkgrew kirjoitti:
Useimmiten jää jälki, mutta ei aina. Minulla kävi samoin, kun jalusta keikahti.
Objektiiviin ei tullut mitään jälkeä, mutta edessä ollut suodin meni reunastaan rullalle.
Suodin pois, niin kukaan ei mitään kolhua löytänyt.
Joskus vikoja voi löytää uusistakin objektiiveista. Jos jokin linssi on kiinnitetty väärin voi se haljeta jo lämmönvaihtelun aiheuttamasta vääntymisestä, ellei ole peräti ollutkin viallinen jo valmistusvaiheessa.
Minulla on yksi objektiivi, jossa on pieni valmistusvaiheen pintavaurio jossakin keskimmäisessä linsissä. Vaikea havaita, mutta näkyy, kun osaa katsoa oikeasta kulmasta. Näkyy pienenä läiskänä melkein keskellä linssiä. Myöhemmin tajusin, mitävarten uusi objektiivi myytiin alennuksella.Paljon varsinkin Canonin objektiiveistä.
- Vikoja..vikoja
Vikoja löytyy kirjoitti:
Paljon varsinkin Canonin objektiiveistä.
http://www.lensrentals.com/blog/2012/09/lensrentals-repair-data-january-july-2012
Tutkippa tuota ison USAlaisen vuokrafirman vikatilastoa tarkemmin: kolmen eniten vikoja olleen objektiivin joukossa on Sigmojen jälkeen heti yksi Nikkor eli sillälailla. - aloittaja taas
lisään vielä että kun kuvissa ei näy mitään eli railo on ihan pinnassa vain semmonen hiushalkeama.
- jfjhasjhg
Vikoja löytyy kirjoitti:
Paljon varsinkin Canonin objektiiveistä.
Pentaxin linsseissä vähiten vikoja.
- muovia peliin!
Ostakaa kunnon muovisia kittilinsejä niin ei tartte tollaisten asioiden kanssa painiskella.
- jjajajaa
entäs se rahapuoli ja tärkeemmät vaatimukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?5045491Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1194709- 4072207
Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.292122Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401370Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1641139- 611063
Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N9991Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll72961Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132938