Mossberg 7,62 mm sotilaskivääri muunnettuna cal. 22 pienoiskivää

Kysyisin teiltä asiantuntijoilta seuraavaa:

Mikään ei ole ikuista ja isästäni aika jättää vaikean sairauden takia noin 1-2 vuoden kuluessa. Hän kuitenkin toivoo, että tuo kertaladattava "sotilaskivääri" säilyisi suvussamme perintönä. Ase on erinomaisessa kunnossa (huollettu säännöllisesti), avotähtäiminen, tasakäyntinen ja erittäin tarkka, jos vain osaa ampua ja eräs aseseppä sanoi, että tuolla Mossbergilla saattaa olla pienehköä keräilyarvoakin.

No, mä vastasin, että Herra Everstiluutnantti, olen ampunut ilmakiväärillä tarkkuutta ulko-olosuhteissa ja otan tuulen huomioon. No, tähän everstiluutnantti teki lisäkysymyksen, että "kertokaapas nyt kaikille meille, miten sen teitte!" Tähän mä sanoin, että "Herra Everstiluutnantti, arvioin lonkalta, että tuulen puhaltaessa 90 asteen suorassa kulmassa vasemmalta noin 10 m/s on joka kuti oli tähdättävä yhdeksikön vasempaan laitaan klo 9:ään". Everstiluutnantti pyöritteli päätään ja kysyi: "Väitättekö te alokas X että tuuli kuljetti laukauksenne kymppeihin?" Mä sanoin, että Herra everstiluutnantti, tämä on raakaa fysiikan laki." Sitten everstiluutnantti sanoi yllättäen: " Te, alokas X lähdette välittömästi 3 vuorokauden kuntoisuuslomalle, kun makuulta ammuttaessa ilman kiikaritähtäintä (pelkät diopteritähtäimet) ammuitte makuulta täydet sata. Teitte saman, kun teitä noin 6 vuotta palvellut teki ja tässä mielessä olette alokas X tehneet Jääkäripatteriston historiaa. Lisäksi teistä alokas X on ainesta tykkimieheksi, koska tajuatte sen tosiasian, että tuuli todellakin vaikuttaa 122 mm ja 155 mm tykeillä (myös maapallon rotaatio, ilmanpaine yläkulmilla ammuttaessa korkeuksiin.)

järjestämänä. Ja kunto nousu helvetisti, kun kolmiomittaus kimpsuineen ja kamspuineen on tehtävä nopeasti, joten mittauspisteiden välillä kirjaimellisesti juostiin. Mitä hyötyä on tykistöstä, jos peruspisteen paikka on arvailujen varassa? Pahimmillaan kranaatit menisivät omien joukkojen niskaan.

Kertausharjoituksissa kävin innokkaasti ja sain niinkin suuren sotilasarvon, kuin kersantti .... hehehehe ...... oletan, että tällä foorumilla ei ole "tiukkapipoisia" miehiä tai naisia.

Lammio: Jaa, te olette alikersantti

Rokka: Talsovas hyö antoi natsat, sytä siihe mie en tiiä, ko pahhaa kenelekkä en oo tehnt" jne.

Se kertaladattava pienoiskivääri. Miten sen kanssa nyt pitäisi menetellä? Kun takavuosina tapahtui nämä traagiset kouluampumiset Jokelassa ja kauhajoella, niin eräs puolituttu poliisi sanoi mulle, että "nyt on ihan turha yrittää saada aseen ostolupaa ja aseenkantolupaa.

Onko todella näin? Minulla ei ole rikosrekisteriä enkä muutoinkaan ole toiminut lain vastaisesti.

Kohta pois menevä isäni (reservin kapteeni) vielä 20 vuotta sitten harrasti jonkun verran kalastusta ja metsästystä. Hänellä on lisäksi 76 cal magnum Fabar-merkkinen pummppuhaulikko neljällä piipun ulkopuolelle ruuvattavalla supistajalla asteikolla erittäin levittävä - täyssuppea. piipun suulle asti menevään putkeen menee 8 haulipaukkua ja yhdeksäs piippuun. Sitten hän on yrittänyt myydä noin 150-200 laukausta ammuttua Sturm & Rurer Redhawk (steinless) cal .44 magnum, Barrel Length 7½ ". Faija osti siihen voimakkaan rekyylin takia aikoinaan Pachmayr - kumikahvan, joskin alkuperäinen pähkinäpuinen kahva on tallella. Ase on kohtalaisen voimakas ammuttaessa esimerkiksi Norman 15 gramman luoteka, joiden lähtönopeus on 520 m/s. Tästä saadaan yksinkertaisella Newtonin kaavalla luodin liike-energia piipun suulla:

Wkin =½ x m x v^

Wkin = ½ x 0,015 kg x (520 m/s)^

Wkin = ½ x 0,015 kg x 270400 kg/m^/s = 2028 kg/m/s^ eli suomennettuna kilokgramma/metri /sekunnin neliö = Joule, eli tuossa aseessa on liike-erergiaa noilla Norman luodeilla 2028 joulea, mikä on melkoinen määrä käsiaseelle

Nuokin mun tekisi mieli saada, kun isä on ne testamentannut minulle, mutta ei minulla ole todennäköisesti mitään realistista mahdollisuutta saada niihin lupaa.

Tuntuu niin tuskalliselta, että hyvät aseet menevät valtion haltuun, kun en saa noihin aseenkantolupaa. Sukuni perinteen mukaisesti haluaisin saada nuo pyssyt. Siihen pienoiskivääriin haluaisin täydet luvat (jotta sillä voisi ampua laillisissa paikoissa, esimerkiksi ampumaradalla ampumaseuran luvalla.

Voisiko olla sellaista mahdollisuutta, että saisin tuon Fabar pumppuhaulikon ja Sturm & Ruger .44 mag luvan ilman aseiden deaktivointia, mutta minulla ei olisi oikeutta ostaa niihin patruunoita. Aselait ovat muuttuneet vuosien varrella kovasti ja olen varmaan ajastani jäljessä?

Mitä mieltä olette tästä asiasta?

8

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ressu.

      Saat luvat kunhan alat harrastamaan ammuntaa. Lupahakemuksessa jättäisin ym. turhat jaarittelut pois, sillä muuten on mahdollista, että saat "hullun paperit" ja lupa jää saamatta. Haastattelussa vastaile mahdollisimman lyhyesti VAIN kysyttyihin asioihi. EI MIHINKÄÄN MUUHUN (viitaten noihin em. papereihin).

    • KLB.

      Ainakin siluettiammunnassa käytetään .44 magnum revolvereita, ei muuta kuin

      ampumaseuraan ja radalle, niin saattaa sen luvan joskus saadakin.

      Ennen lupaa on tietenkin ammuttava seuran tai muiden luvallisilla aseilla.

    • Aselupia tarvitaan

      Kiitos Ressulle ja KLB:lle neuvoista. Tuosta alkuperäisestä kirjoituksestani (kun en huomannut 5000 merkin kirjoitussääntöä) jäi pois se, että ammuin vuonna 1980-1981 ollessani intissä Sakon rynnäkkökiväärillä vaikeissa olosuhteissa (kova sivutuuli ja sade) makuulta 150 metrin päästä tauluun täydet sata (reunakymppejä oli vain 2 kappaletta kymmenen laukauksen sarjassa.) Polvelta 96 ja seisaalta 97 pistettä.

      Eikö tämä voisi maalaisjärjen mukaan helpottaa lupien saantia? Tulokset ovat tarvittaessa kaivettavissa esiin armeijan arkistoista.

      Ystävällisin terveisin Ressulle ja KLB:lle Jari117

      • Ilmakivääristä

        Tervehdys jälleen!

        Vielä unohtui yksi asia, johon Ressu, KLB tai kuka tahansa ilmakivääreistä tietävä voisi vastata.

        Mulla on vuonna 2010 ostettu Hatsan ilmakiväärin tehokkain malli (kaliiberi 4,5 mm ja tavallisen ilmakiväärin luodin - Diabolo Standard- lähtönopeus on 390 m/s). Vertailun vuoksi pienoiskiväärissä / pienoispistoolissa on normaalin täyspitkän luodin lähtönopeus 290 - 320 m/s.

        Ammuntaa harrastava ystäväni toi kerran kylässä käydessään nikkeli- tai kuparivaippaisia luoteja siihen ilmakivääriin testausmielessä. Hän pisti kaksi kakkosnelosta lautaa tiiviisti peräkkäin ja ampui pari laukausta 10 m etäisyydeltä noilla leviämättömillä (ilmeisesti nikkelivaippa) luodeilla ensimmäiseen lankkuun. Molemmat luodit menivät ensimmäisestä kakkosnelosesta läpi niin, että sujahti ja upposivat toisen kakkosnelosen puoliväliin, kun kaivelimme niitä vaippaluoteja pienellä retki-kirveellä ja puukolla näkyviin.

        En muista nyt tuota Hatsan ilmativäärin mallia, mutta jostakin syystä sen myynti Suomessa lopetettiin kokonaan noin kolme vuotta sitten. Miksi? Sen verran olen ottanut asioista selvää, että suuressa osassa Eurooppaa maahan tuotujen ilmakiväärien lähtönopeus ei saa ylittää 200 - 250 M/s (Esimerkiksi Iso-Britannia, Ranska ja Italia). Toistaiseksi Suomessa ei ole kuitenkaan ilmakiväärin lähtönopeudelle laissa asetettuja rajoituksia luodin lähtönopeuden suhteen.

        Mistä tuollaisia kaverini tuomia ilmeisesti nikkelivaippaisia 4,5 mm kaliiperin ilmakiväärin luoteja saa? Tavallinen lyijyluoti hajoaa sillä ammuttaessa kiinteään kohteeseen lyilypölyksi.

        Tehoa tuossa Hatsanissa kullä on. En ole kovin keikkovoimainen ja siitä huolimatta saa hampaat irvessä ja otsasuonet pullistuen vetää sen vireeseen ja asettaa 4,5 mm luodin piippuun.


      • ilmakkoko
        Ilmakivääristä kirjoitti:

        Tervehdys jälleen!

        Vielä unohtui yksi asia, johon Ressu, KLB tai kuka tahansa ilmakivääreistä tietävä voisi vastata.

        Mulla on vuonna 2010 ostettu Hatsan ilmakiväärin tehokkain malli (kaliiberi 4,5 mm ja tavallisen ilmakiväärin luodin - Diabolo Standard- lähtönopeus on 390 m/s). Vertailun vuoksi pienoiskiväärissä / pienoispistoolissa on normaalin täyspitkän luodin lähtönopeus 290 - 320 m/s.

        Ammuntaa harrastava ystäväni toi kerran kylässä käydessään nikkeli- tai kuparivaippaisia luoteja siihen ilmakivääriin testausmielessä. Hän pisti kaksi kakkosnelosta lautaa tiiviisti peräkkäin ja ampui pari laukausta 10 m etäisyydeltä noilla leviämättömillä (ilmeisesti nikkelivaippa) luodeilla ensimmäiseen lankkuun. Molemmat luodit menivät ensimmäisestä kakkosnelosesta läpi niin, että sujahti ja upposivat toisen kakkosnelosen puoliväliin, kun kaivelimme niitä vaippaluoteja pienellä retki-kirveellä ja puukolla näkyviin.

        En muista nyt tuota Hatsan ilmativäärin mallia, mutta jostakin syystä sen myynti Suomessa lopetettiin kokonaan noin kolme vuotta sitten. Miksi? Sen verran olen ottanut asioista selvää, että suuressa osassa Eurooppaa maahan tuotujen ilmakiväärien lähtönopeus ei saa ylittää 200 - 250 M/s (Esimerkiksi Iso-Britannia, Ranska ja Italia). Toistaiseksi Suomessa ei ole kuitenkaan ilmakiväärin lähtönopeudelle laissa asetettuja rajoituksia luodin lähtönopeuden suhteen.

        Mistä tuollaisia kaverini tuomia ilmeisesti nikkelivaippaisia 4,5 mm kaliiperin ilmakiväärin luoteja saa? Tavallinen lyijyluoti hajoaa sillä ammuttaessa kiinteään kohteeseen lyilypölyksi.

        Tehoa tuossa Hatsanissa kullä on. En ole kovin keikkovoimainen ja siitä huolimatta saa hampaat irvessä ja otsasuonet pullistuen vetää sen vireeseen ja asettaa 4,5 mm luodin piippuun.

        En noista luodeista tiedä, mutta voisit kokeilla kooklettamista. Ulkomailta saattaa saada.
        Tuollainen tehoilmakko ei ole kiva ampua. Suupamaus on piekkarin luokkaa ja luodin yliääninen lentoääni rääkäisee ilkeästi.
        Itselläni on .50cal ilmakko huomattavasti aliäänisenä. Tehoa on vaikka muille jakaa ja ääni on pehmeä mussaus,


    • Hatsan-ilmakiväärit
    • Hatsanista vielä

      Nyt selvitin sen Hatsan-ilmakiväärin mallin. Se on Hatsan BT65, joka toimii er iperiaatteella, kuin tavallinen Hatsan piipusta väännettävä ilmakivääri.

      Itse asiassa mulla on kaksi Hatsan-ilmakivääriä. Toinen on Hatsan model 80 (Saksasta tilattu tehojousi, jonka aseseppä laittoi paikoilleen). Hatsan model 80:ssä (cal 0.177" = 4,5 mm) lähtönopeus Hatsanin perusjousella on noin 310-320 m/s ja juuri tuolla se äsken kertomani "kakkosnelostesti tehtiin viritetyllä jousella. jonka aseseppä arvioi testattuaan sen lähtönopeudeksi 380-390 m/s).

      Tämä Hatsan BT65 on minulla niin ikään ja silläkin on lähtönopeus 380-390 m/s, kuten specseistä näette.

      http://www.tacticalstore.se/shop/6375/art93/14890693-652646-bt65_pcp_air_rifle_manual.pdf

    • 17+5

      mene hoitoon. mene suoraan hoitoon kulkematta lähtöruudun kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      548
      4017
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3464
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3090
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2382
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2240
    6. 227
      1688
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1329
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe