Valovoimainen objektiivi Nikon 3100D?

jaiho1

Eli etsin kameraani Nikon 3100D jotain valovoimaista objektiivia, joka ei pöyristytä hinnallaan. Kaikki alle tonnin (mielellään reilusti alle mutta riippuu niin paljolti saako semmoisia halvemmalla) ideat otetaan mielellään vastaan. Objektiivilla pitäisi saada hämärässä tarkkoja kuvia nopealla suljinajalla. Itse vielä sen verran amatööri etten ymmärrä paljoa, osaan vaan kuvata. Ei mitään makroa vaan myös vähän kauempiin kuviin. Myös muut hyvät ehdotukset objektiivien suhteen. Tällä hetken siis kuvaan kameran mukana tulleilla 18-55mm ja 55-200mm objektiiveilla, mutta nämä eivät riitä maneesiolosuhteisiin, tietysti myös vinkit otetaan vastaan!!

5

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maneesiolosuhteet ovat jännittäviä tilanteita. Elävästi muistan kun nuorna miesnä olin tyttöjen ratsastusleirillä jossain maan korvessa. Olin siellä sisartani katsomassa ohimennessäni, niin muistan kuinka tytöt joista monet olivat minua vanhempia katselivat minua kovasti sumennein silmin. Sukupuolinen kaiho lienee puhjennut kukkaansa siellä tyttöleirillä, ja ratsastus vieläpä johdatellut kiihkoon arvaamattomaan. Niin, onneksi olin vielä kokematon nuor mies, joten siirryin lemmen sijaan valokuavuksen saloihin. Ilman muuta hyvä ostos on Sigman valovoimaa uhkuva 70-200. Jos kamerasi on Nikon ja se on D3100. Tosin noin keponen runko on hassu pideltävä noinkin raskaan objektiivin ollessa painona, mutta onnistunee. Onhan siinä tehokas vakaajakin, objektiivissa meinaan, ja nopea tarkennus. 2.8 peliin ja zoomailua sekä hieman ISO: jen kanssa pelaamista niin kyllä se on maneesi silloin. A -asento on kaiken a ja o Nikonien valikkorenkaassa. Nii o. http://www.rajalacamera.fi/sigma-naf-70-200-2-8-os.html

• Jaiho123

Kiitos paljon, halusiin vielä kuulla onko vastaavantyylisiä yhtään halvemmalla?

• valovoima 1.0

Kannattaa suhtautua suurella varauksella hämärässä kuvatessa objektiiveihin joissa on valovoima vaikkapa 2.8.
      Valovoima saa olla korkeintaan 1.4, mieluummin alle. Ja kun laajakulmasta on kysymys, laajakulma on about 24-28 mm. Korkeintaan

• Niko Nisti

”Objektiivilla pitäisi saada hämärässä tarkkoja kuvia nopealla suljinajalla”

Hämärässä kuvaaminen vaatii lisäksi rungoltakin jotain, ei pelkkä objektiivin valovoima riitä varsinkin kun kuvataan liikkuvia kohteita, joissa pitää saada lyhyttä suljinaikaa, että kuvista tulee ”tarkkoja”. Rungon pitää kestää nostaa ISO arvoa jopa tuonne 6400 ja sitä ei D3100 kestä ilman häiritsevää kohinaa. Tuota ISO arvoa alkaa kestämään vasta täysikennokamerat. Onhan tehokkaita salamoita, mutta maneesiolosuhteissa tuskin kannattaa käyttää salamaa, sillä konimus kaakkimus saattaa olla asiasta eri mieltä ja pian pillastuu jos ei ole tottunut salamaan?

Lähdet nyt siitä, että hankit jonkun esim. f2.8 valovoimaisen esim Sigman, joita täällä on jo ehdoteltu ja kuvaat A eli aukon esivalinnalla. Valitsen suurimman aukon eli 2.8 ja laitat ISO arvoksi jonkun väliltä 800-1600, jota D3100 vielä kestää. Kamera valitsee automaattisesti suljinajan ja oikean valotuksen kannalta suljinaika on aina lyhin mahdollinen, se on sitten mikä on ja kuvista tulee mitä tulee. Opettele myös panoroimaan, eli seuraamaan kameralla kohdetta, sitä liikkuvaa hevosta ja laukaisemaan kamera liikkeessä.

http://www.pikseli.fi/?id=306

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      467
      4144
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1732
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1557
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1428
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1395
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1346
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1265
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1119
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1098
    Aihe