Valovoimainen objektiivi Nikon 3100D?

jaiho1

Eli etsin kameraani Nikon 3100D jotain valovoimaista objektiivia, joka ei pöyristytä hinnallaan. Kaikki alle tonnin (mielellään reilusti alle mutta riippuu niin paljolti saako semmoisia halvemmalla) ideat otetaan mielellään vastaan. Objektiivilla pitäisi saada hämärässä tarkkoja kuvia nopealla suljinajalla. Itse vielä sen verran amatööri etten ymmärrä paljoa, osaan vaan kuvata. Ei mitään makroa vaan myös vähän kauempiin kuviin. Myös muut hyvät ehdotukset objektiivien suhteen. Tällä hetken siis kuvaan kameran mukana tulleilla 18-55mm ja 55-200mm objektiiveilla, mutta nämä eivät riitä maneesiolosuhteisiin, tietysti myös vinkit otetaan vastaan!!

5

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maneesiolosuhteet ovat jännittäviä tilanteita. Elävästi muistan kun nuorna miesnä olin tyttöjen ratsastusleirillä jossain maan korvessa. Olin siellä sisartani katsomassa ohimennessäni, niin muistan kuinka tytöt joista monet olivat minua vanhempia katselivat minua kovasti sumennein silmin. Sukupuolinen kaiho lienee puhjennut kukkaansa siellä tyttöleirillä, ja ratsastus vieläpä johdatellut kiihkoon arvaamattomaan. Niin, onneksi olin vielä kokematon nuor mies, joten siirryin lemmen sijaan valokuavuksen saloihin. Ilman muuta hyvä ostos on Sigman valovoimaa uhkuva 70-200. Jos kamerasi on Nikon ja se on D3100. Tosin noin keponen runko on hassu pideltävä noinkin raskaan objektiivin ollessa painona, mutta onnistunee. Onhan siinä tehokas vakaajakin, objektiivissa meinaan, ja nopea tarkennus. 2.8 peliin ja zoomailua sekä hieman ISO: jen kanssa pelaamista niin kyllä se on maneesi silloin. A -asento on kaiken a ja o Nikonien valikkorenkaassa. Nii o. http://www.rajalacamera.fi/sigma-naf-70-200-2-8-os.html

    • Jaiho123

      Kiitos paljon, halusiin vielä kuulla onko vastaavantyylisiä yhtään halvemmalla?

    • valovoima 1.0

      Kannattaa suhtautua suurella varauksella hämärässä kuvatessa objektiiveihin joissa on valovoima vaikkapa 2.8.
      Valovoima saa olla korkeintaan 1.4, mieluummin alle. Ja kun laajakulmasta on kysymys, laajakulma on about 24-28 mm. Korkeintaan

    • Niko Nisti

      ”Objektiivilla pitäisi saada hämärässä tarkkoja kuvia nopealla suljinajalla”

      Hämärässä kuvaaminen vaatii lisäksi rungoltakin jotain, ei pelkkä objektiivin valovoima riitä varsinkin kun kuvataan liikkuvia kohteita, joissa pitää saada lyhyttä suljinaikaa, että kuvista tulee ”tarkkoja”. Rungon pitää kestää nostaa ISO arvoa jopa tuonne 6400 ja sitä ei D3100 kestä ilman häiritsevää kohinaa. Tuota ISO arvoa alkaa kestämään vasta täysikennokamerat. Onhan tehokkaita salamoita, mutta maneesiolosuhteissa tuskin kannattaa käyttää salamaa, sillä konimus kaakkimus saattaa olla asiasta eri mieltä ja pian pillastuu jos ei ole tottunut salamaan?

      Lähdet nyt siitä, että hankit jonkun esim. f2.8 valovoimaisen esim Sigman, joita täällä on jo ehdoteltu ja kuvaat A eli aukon esivalinnalla. Valitsen suurimman aukon eli 2.8 ja laitat ISO arvoksi jonkun väliltä 800-1600, jota D3100 vielä kestää. Kamera valitsee automaattisesti suljinajan ja oikean valotuksen kannalta suljinaika on aina lyhin mahdollinen, se on sitten mikä on ja kuvista tulee mitä tulee. Opettele myös panoroimaan, eli seuraamaan kameralla kohdetta, sitä liikkuvaa hevosta ja laukaisemaan kamera liikkeessä.

      http://www.pikseli.fi/?id=306

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe