Vaappujen lakka

Tero

Minua kanssa kiinnostaisi värkätä vaappuja itse. Lakkaus ja kustannukset hieman askarruttavat.

CAB-lakka vaikuttaa melko tyyriltä verrattuna moneen muuhun lakkaan. Olisiko kellää suositella mitään edullisempaa valmislakkaa (eli ei tarvitsisi sekoitella nestettä ja kiintoainetta itse) ? Millaisia maaleja ko. lakan kanssa voisi käyttää vai tulisiko turvautua tarroihin ja karkkipapereihin ?

9

3629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.

Vieraileppa kalassa.netissä, löydät sieltä vaapunteko-ohjeita, myös lakoista on kerrottu jotain.
      Perusasiat ohjeissa on kunnossa, vaikkakin ohjeet on laatinut hieman vaatimattomampi vaappuharrastelija.
      Alkuun niillä pääset hyvin, myöhäisemmässä vaiheessa kannattaa kuitenkin kehitellä omia menetelmiä rakenteluun.

• tehden

Itse ne lakat ja liimat enne tehtiin.

Nailonkipaidat markkinoitiin selluloidi kantisissa laatikoissa ja apteekista ostettiin asetoonia.
      Noista syntyi askartelijan tarpeisiin sekä lakka, että liima.

Selluloidi silputtiin pieniksi paloiksi kannelliseen lasipurkkiin ja sekaan lorautettiin tilkka asetoonia.
      Liimasta jos tuli liian jähmeää, niin asetoonia vähän lisää. Liima, jos ajan saatossa yritti kovoa, niin taas tilkka asetoonia.
      Jos taas haluttiin jotain tuolla lakata, ohennettiin liimaa taas asetoonilla ja vot.

Nykyiset palomääräykset on poistaneet selluloidikotelot kaupoista aineen itsesyttyvyyteen vedoten, mutta muoviraaka-aineita markkinoivasta kaupasta sitä saa ja jopa useamman värisävyisenä.

Asetoonia on miltei jokaisessa maali ja halpakaupassa, noin 6 € litra.

• Hessu

käyttää ?

Eikös sekin olisi kuitenkin veden kanssa sopivaa ja läpikuultavaa.

• on testattu

Olen valmistanut 90-luvun alusta vaappuja omaan käyttöön ja pienimuotoiseen myyntiinkin. Kokeilin useampia erilaisia lakkoja, mutta päädyin lopulta uretaani-venelakkaan. Suojaa vaappua tosi hyvin kosteudelta, on helppo käyttää ja kuivuttuaan kestää melkein mitä vain (on sopivasti elastista). Uretaanilakka ei ole ihan kirkasta, mutta se ei vaikuta kuitenkaan mitenkään haitallisesti väreihin.

• kala jorma

olen käyttänyt tavallista spray-lakkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

• Sillanpäänhampaat

Vittu mitä dorkia. Eikö pano ole käynyt mielessä ?

• SimoseinäH

Olen uittanut perhot ja vaaput Hickory-tervassa, noin puoli tuntia.
      Sen jälkeen vartti mikrossa, ja heti kylmään veteen suoristumaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7393
    2. 78
      4913
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4809
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2639
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2541
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2186
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2181
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe