Esab invertterin hitsausongelmat

?.,

http://webshop.industriacenter.fi/product/945/hitsauskone-buddy-arc-145-esab

Tulipa ostettua tälläinen pikkuinvertteri, mutta hitsaus ei sillä vaan millään onnistu. Tulee liimapuikko heti kun yrittää raapaista kaarta syttymään. On kokeiltu kaikki konstit eli ei ole esim. jatkojohdon päässä ja maadoitus hyvä. Joten jännitehäviökään ei voi olla syynä tai huono maadoitus. Esabin 2.5 mm ok 48.00 puikot käytössä ja hitsausvirta oikea. 80-110A joten sekään ei selitä ongelmaa. Hitsattavana on tavallinen teräs. Mikä voisi olla syynä että kaari ei vaan rupea palamaan?

59

14467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggghh

      märkä puikko?

    • oiskos

      Viallinen kone -takuu vaihtoon.

    • -aloittaja-

      Ei ole puikotkaan märkiä kun on säilytetty huoneenlämmössä.

    • Parvan kinkku

      Näin itse liikkeessä tuon buddyn livenä ja aattelin, että tuo se vasta on lelu. Itsekin jossain vaiheessa harkitsin laitetta kun hintaa oli vain 200e. Ostin kuitenkin kerralla hinta-laatusuhdetta ja sijoitin rahat Deca Parva muuntajaan. Tämä maksoi huimat 60e ja hitsisamaa tulee eikä turhia lämpene. Poltin sillä strong-linen 2.5mm puikkoja jonka 5kg paketti maksoi 20e. Koneen kyljessä ja paketissa lukee, että Made in Italy. Laatukin on sen mukainen, eli hitaan nähden ylivoimainen.

      • Parvan kinkku

        Varoitus vielä. Muuntaja vaatii hitsaajalta taitoja ja kärsivällisyyttä koneen säätämiseen. Se on kuin käsityökalu joka odottaa tekijältään toimintaa. Muuntaja on läjä kuparilankaa käytännössä. Sillä on sydän, toisin kuin irverttereillä. Nykyajan ihmiselle hyvin vieras väline ja vieras asia kun joutuu jotain itse tekemään. Kaikki pitää olla valmiina ja automaattista. Toki arvostan koneissa helppokäyttöisyyttäkin, mutta laatu, jämäkkyys ja toimintavarmuus on työkaluissa enemmän kuin tuhat jänistä. Nykyajan invertterit eivät ole toimintavarmoja. Osta Kemppi minarc jos haluat kohtuu varman pelin. Ostin tuon muuntajan sen takia kun se on niin perusvarma tekniikka, eli old-school ja siksi pidän! Lisäksi on kiva näperrellä harrastuskäytössä vähän "enemmän". En tuollaista mihinkään keikkahommaan laittais SENTÄÄN!


    • HitsiAlokas

      Olen itse samaa laitetta harkinnut. Ikävä kyllä en osaa auttaa, mutta voitko laittaa tiedon kun asia on selvinnyt.

    • Ostaparempi

      Koitas säätää hitsausvirtaa maksimiin. Ootko katellu puikon päätä näkyykö siellä sitä rautaa, eli ei voi olla täysin suojakuoren peitossa se puikko. Sun kannattaa hioa sitä raapaisutekniikkaa eli opetella nostamaan sen 2mm puikkoa ilmaan monta kertaa ja niin monta kertaa kunnes vihdoin se alkaa syttymään. Vaatii pari toistoa. Kato sitten, ettei ole montaa jatkojohtoa välissä, eli laita suoraan seinään pistoke. Liian ohut jatkojohtokin voi vaikuttaa asiaan. Käytätkö 10 vai 16 amp sulaketta, toi buddy tais toimia myös 10 ampeerisella kun on niin MOPO?

      • Ihan hyvä

        Kävin just hakemassa Matkahuollosta ja oli pakko heti kokeilla kun tuli noita epäilyttäviä kommentteja. Kokeilin 46.00 puikolla ja 48.00 puikoilla. Kun ottaa huomioon että en todellakaan osaa hitsata ja edellisestä hitsauskokemuksesta on reilut 20 vuotta niin minusta laite teki hyvää saumaa. Kun ei osaa tuota raapasua niin muutaman kerran alussa tarttui puikko kiinni, mutta parin puikon jälkeen alkoi sujua. Mainittakoon vielä että ko. Puikot olen ostanut parikymmentä vuotta sitte Kehäkirppikseltä ja säilytettu pääosin kylmässä autotallissa muovikassissa ja silti toimivat ihan ok. Testailin myös uusilla vasta ostetuilla puikoilla, mutta en havainnut tällä kokemuksella isompaa eroa. 48.00 puikolla tuli toki paremman näköinen sauma. Virtaa laitoin puikkolaatikon suosituksen puoliväliin. Olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen laitteeseen ja sen pieneen kokoon. Minun tarpeisiin hyvä peli.
        Palaan asiaan kun alan polttaa puikkoa urakalla ;-)


    • luokat jo 16 v

      Esabin pikku invetterit ja myös isoimmatkin ovat hyviä koneita.
      itse olen tehnyt ammatikseni hitsaustöitä yli 30 vuotta ja voin sanoa, että
      jos puikko ei syty on mitä todennäköistä, että syy johtuu siitä äkkinäisestä hitsarista.
      kosteat puikot ei ole syy puikon syttymiseen kyllä ne syttyy kun vaan osaa niksit.

      • Jaruski84

        Vanha viesti mutta nostetaan!!Viikko sitten ostin buddy arc 145:n. Tänään tosi toimiin ja todella hyvin toimi. vanhalla koneella ei puikko syttyny millään mut esalla samat puikot palo iloseen. en ainakaan vielä kemppiä tartte. katotaan sitten jos esab rupeaa temppuilemaan. mut hintaan nähden huippu kone.Ja nättihän se on ku karkki.


      • Jaruski84
        Jaruski84 kirjoitti:

        Vanha viesti mutta nostetaan!!Viikko sitten ostin buddy arc 145:n. Tänään tosi toimiin ja todella hyvin toimi. vanhalla koneella ei puikko syttyny millään mut esalla samat puikot palo iloseen. en ainakaan vielä kemppiä tartte. katotaan sitten jos esab rupeaa temppuilemaan. mut hintaan nähden huippu kone.Ja nättihän se on ku karkki.

        Jatketaan vielä että oli 15m jatkojohdon päässä ja vuosia kylmässä säilytettyjä puikkoja esabin 48.00 ja 2,5mm.kokeiltu myös lincoln puikkoja , ei ongelmaa. Edellinen kone oli einhell ja n10v vanha. esabin puikot ei sillä koneella palunut ikinä.


      • Putkimiäs
        Jaruski84 kirjoitti:

        Jatketaan vielä että oli 15m jatkojohdon päässä ja vuosia kylmässä säilytettyjä puikkoja esabin 48.00 ja 2,5mm.kokeiltu myös lincoln puikkoja , ei ongelmaa. Edellinen kone oli einhell ja n10v vanha. esabin puikot ei sillä koneella palunut ikinä.

        Nuo Esabin ja Linconin puikot ovat parhaita puikkoja mielestäni, joten ei ihmekään että palavat iloisesti.

        Kannattaa kokeilla Esabin 48.05 puikkoja, ne ovat ensisijaisesti putken hitsaamiseen, mutta käyvät toki muuhunkin. Näille puikoille riittää pieni virta ja syttyvät hyvin.


      • jaruski84

        Kuten sanoin että vanhalla koneella ei nuo puikot syttyneet, mutta esalla palaa iloisesti. Siksi ostin uuden koneen enkä ole pettynyt.


      • jaruski84
        jaruski84 kirjoitti:

        Kuten sanoin että vanhalla koneella ei nuo puikot syttyneet, mutta esalla palaa iloisesti. Siksi ostin uuden koneen enkä ole pettynyt.

        Hinta/laatu suhde näin perus autotalli hitsarille todellakin kohdallaan.


      • NickNailer
        Jaruski84 kirjoitti:

        Vanha viesti mutta nostetaan!!Viikko sitten ostin buddy arc 145:n. Tänään tosi toimiin ja todella hyvin toimi. vanhalla koneella ei puikko syttyny millään mut esalla samat puikot palo iloseen. en ainakaan vielä kemppiä tartte. katotaan sitten jos esab rupeaa temppuilemaan. mut hintaan nähden huippu kone.Ja nättihän se on ku karkki.

        Onhan se nätti, mutta huonosti kestävä.

        Olen sillä poltellut sekä emäspuikkoja, TIGiä että varsinkin hermoja.

        Elektroniikka tuppaa rikkoutumaan. Kone näyttää olevan pölylle allerginen. Säilytän sitä muovipusissa ja toivon, ettei kone enää laukeaisi.

        Jos tai kun se toimii, nin erityisesti TIG pelaa nätimmmin/paremmin kuin Kempin koneissa.


    • Soholo

      Rutiilipuikko paloi omassa invertterissä paremmin kuin emäksinen. Napojen vaihdolla ei merkitystä.
      Tokmannilta ostettu Stanleyn puikko palaa hienosti mutta kuori tahtoo jäädä korkeammalle kuin ydin eli se pitää hinkata tasaiseksi kun jatkaa hitsoota.
      Ruotsalaisen Elgan 48 2,5 kanssa oli vaikeampaa siis.

    • Konemiesjujaties

      Harmi että puikkoneesi ei toimi. Näitähän pitää miettiä, jotta olisiko tig pulssikone suojakaasulla se jota kaipaan. Alumiinitöitäkin pitää pystyä tekemään. Non stock ja virran voiman automaattinen pulssitus. Kuinka on?

    • Hitsimiess
      • NickNailer

        Nopeasti vilkaistessa näyttää olevan tasavirtainvertteri. Aika fakiiri saa olla, jos tuolla hitsaa alumiinia. Tasavirta voi olla ainoa tapa hitsata paksua alumiinia, mutta sellainen työ ei ole aloittelijaa varten. Paksun kalikan tasavirta-TIG vaatii argonin sijaan seoskaasun ja mahdollisesti työkappaleen esilämmityksen. Todennäköisyys sille, että projekti menee pepuilleen, on luokkaa 99,99 %.

        Alumiinia varten tarvitset pulssaavan vaihtovirtakoneen ja argonia pullon.

        Tasavirtakoneella voi kyllä TIGata argonin kanssa rosteria, mutta alummini menee kupruilleen.

        Itse käytän argoniin vaihtopulloja, eipähän tarvitse niitä katsastella.


      • argonargon

        Kyllä näin se on ja itsekin menossa mukana. Kiitos vastauksestanne.


    • Näinonon

      Kyllä näin on.

      • ffjnjfspf

        Lisäys edelliseen
        Esitteessä ei mainita mitään alumiinin hitsauksesta. Mitä tämä tarkoittaa?


      • NickNailer

        Tarkoittaa sitä, että tasavirta-TIGillä ei normaalisti alumiinia hitsata.

        Poikkeus toki on : kokeneet ammattilaiset hitsaavat PAKSUJA alumiineja tasavirta TIGillä ja seoskaasulla (argon ei yksin käy). Alle 20 vuoden hitsauskokemuksella ei kannata edes kokeilla. Sen verran vaikeaa se on.


      • argonargon

        Kohtuullisen monimutkaista, kun 30 v sitten puikoilla tehnyt saumaa. Opiskellaan lisää.


    • MAALARIMATU

      Tarkoittaa, että alumiinikone on kalliimmassa hintaluokassa. Katsopa sarjaa uudelleen. Saksalaisia koneita saa 500 euron ja 5000 euron väliltä.

    • argonargon

      Tässä vaiheessa alumiinin hitsaaminen alkaa ahdistamaan. Pitäisikö tyytyä pelkkään puikkoon ja myöhemmin harkita toista konetta? Puikkoinvertteri on simppeli käyttää simppelille miehelle.

    • Apumiess

      Hankin kamppeen kun asia on päässä kirkkaana. Kiitos avusta.

    • Anonyymi

      Löytyipä kohtalotoveri
      2004 ostin Esab Caddyn, luottaen laatumerkkiin. Alusta lähtien on ollut syttymisongelmia. Kun en ole ammattihitsari niin syytin alkuun itseäni taidon puutteesta. Nyt kun olen saikannut kohta 20 vutta olen tullut siihen tulokseen, että vika on koneessa ja sytytsjännitteen säädössä. Väliin ei saa kipinää vaikka hakkaa suoraan maadoituskolvii, välillä taas syttyy hyvi ja välillä on niitä "liimapuikkoja".
      Kyllä taas raivostuttaa ja sen takia tulin katsomaan, että löytisikö jotai tietoa.

      Kun saa syttymään niin palaa kyllä tasaisesti hyvää saumaa tulee.

      • Anonyymi

        Mikä puikko?


        Riippuen puikosta, päähän muodostuu kuonaa joka on poistettava kun se jäähtyy pari sekunttia, muuten hakkaat sitä eikä syty suoraan ennen kuin kuona irtoaa.

        Hitsattavan materiaalin pinta vaikuttaa myös syttymiseen, esim lika, ruoste, kosteus-

        Puikot sytytetään raapaisulla oikeaoppisesta.

        En ole koskaan maadoituskaapelin puristimeen puikkoa laittanut.


      • Anonyymi

        Itse ostin uutena kemppi invertterin 1402 ja ei sillä 48 syty millään, jää kiinni ja punaset puikot.
        25 vuotta olen hitsannut 46 sillä ja sillontällön kokeillut 48 niin ei toimi.
        Paska vehje maksoi maltaita.
        Tuo invertteri ei pidä tyypillistä ininää palaessa kuin uudet, siksikö ei 48 puikko pala?
        Aikamoisia vehkeitä


      • Anonyymi

        Vähän samoja kokemuksia Esab buddy arc 180 invertteristä.
        Ei toimi mikään puikko tällä laitteella.
        En ole hitsari, mutta rautakoura kuitenkin.
        Muilla laitteilla syntyy kuitenkin hyvää saumaa, joten vika todellakin tällä kertaa sysissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän samoja kokemuksia Esab buddy arc 180 invertteristä.
        Ei toimi mikään puikko tällä laitteella.
        En ole hitsari, mutta rautakoura kuitenkin.
        Muilla laitteilla syntyy kuitenkin hyvää saumaa, joten vika todellakin tällä kertaa sysissä.

        Ostin viikko sitten Esab Buddy 180 arcin. Viimeksi hitsannut yläasteella yli 30v sitten. Viime viikonloppuna testasin konetta mökillä, jossa pistorasia 10 a. Hyvin syttyi ja sauma oli oikein nätti, ihmettelin itsekin kuinka hyvin osasin. Ohut puikko, hyvin puhdistetut hitsattavat kappaleet ja sitten sen maadoituskaapelin kiinnityspisteen rälläköin myös kirkkaalla metallille.


      • Anonyymi

        Itselläni Esabin invertteri buddy arc 180 ja on muuten viimeinen Esab minkä ostan. Ostin tämän ikääntyneelle isälleni ja hän valitti, ettei se oikein toimi. En tietenkään uskonut, sillä kyseessähän on kaikkien ylistämä ESAB!
        Kun olen nyt vihdoin itsekin konetta ja eri puikkoja testaillut, niin on sanottava, että susihan tämä on.
        Välillä toimii kuten pitää ja palaa iloisesti, sauma hyvä. Toisinaan taas ei sitten millään. On aivan se ja sama mitä puikkoa tarjoaa. Toisinaan puikko ei syty laisinkaan, silloin konetta tätyy käyttää sammuksissa. Minä myös olen rautakoura, kuten myös isäni.

        Laitoin viestiä Esabille, mutta kuulemma näissä ei mitään vikaa ja jos onkin, niin mahdollisesti kahvojen ja kaapeleiden kiinnityskohdissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni Esabin invertteri buddy arc 180 ja on muuten viimeinen Esab minkä ostan. Ostin tämän ikääntyneelle isälleni ja hän valitti, ettei se oikein toimi. En tietenkään uskonut, sillä kyseessähän on kaikkien ylistämä ESAB!
        Kun olen nyt vihdoin itsekin konetta ja eri puikkoja testaillut, niin on sanottava, että susihan tämä on.
        Välillä toimii kuten pitää ja palaa iloisesti, sauma hyvä. Toisinaan taas ei sitten millään. On aivan se ja sama mitä puikkoa tarjoaa. Toisinaan puikko ei syty laisinkaan, silloin konetta tätyy käyttää sammuksissa. Minä myös olen rautakoura, kuten myös isäni.

        Laitoin viestiä Esabille, mutta kuulemma näissä ei mitään vikaa ja jos onkin, niin mahdollisesti kahvojen ja kaapeleiden kiinnityskohdissa.

        Esab on parhaita koneita mitä markkinoilta löytyy, hintakin siksi kalliimpi. Voin sanoa tämän pitkän kokemuksen pohjalta.
        Katsokaa nyt tumpulat ensin ne kaapelit + ja -, että ne on oikein päin. TIG hitsauksessa ne käännetään taas sitten toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esab on parhaita koneita mitä markkinoilta löytyy, hintakin siksi kalliimpi. Voin sanoa tämän pitkän kokemuksen pohjalta.
        Katsokaa nyt tumpulat ensin ne kaapelit ja -, että ne on oikein päin. TIG hitsauksessa ne käännetään taas sitten toisinpäin.

        Puikolla kolvi plusjohtoon, TIG kolvi miinusjohtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puikolla kolvi plusjohtoon, TIG kolvi miinusjohtoon.

        Ei aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aina.

        Osa rutiilipuikoista miinukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aina.

        Aina kun hitsaat mustaa rautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun hitsaat mustaa rautaa.

        ja sama myös rst ja hst.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun hitsaat mustaa rautaa.

        Pitäsköhän sinun sitten käydä oikomassa eräiden puikkovalmistajien tietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäsköhän sinun sitten käydä oikomassa eräiden puikkovalmistajien tietoja.

        Entäs jos puikkoluettelossa lukee että ± niin pitääkö aina välillä vaihtaa napaisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos puikkoluettelossa lukee että ± niin pitääkö aina välillä vaihtaa napaisuutta?

        Joo sehän tarkoittaa vaihtovirtaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos puikkoluettelossa lukee että ± niin pitääkö aina välillä vaihtaa napaisuutta?

        Voi olla myös ohjetta hitsata juuripalko puikko miinuksessa ja sitten loput kerrokset plussassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäsköhän sinun sitten käydä oikomassa eräiden puikkovalmistajien tietoja.

        Pitäisiköhän sinun opetella ensin itse hitsaamaan.

        Puikolla hitsaamiset aloitin 1980-luvun alussa telakalla, eikä tähän päivään mennessä ole tarvinnut kolvin kaapeleita laittaa miinukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän sinun opetella ensin itse hitsaamaan.

        Puikolla hitsaamiset aloitin 1980-luvun alussa telakalla, eikä tähän päivään mennessä ole tarvinnut kolvin kaapeleita laittaa miinukseen.

        Kai sitten Lincolnillekkin muistit tuosta osaamisestasi kehua ja ohjeistustaan käskit korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän sinun opetella ensin itse hitsaamaan.

        Puikolla hitsaamiset aloitin 1980-luvun alussa telakalla, eikä tähän päivään mennessä ole tarvinnut kolvin kaapeleita laittaa miinukseen.

        Minä olen aina hitsannut muuntajalla. Muuntaja vaihtaa automaattisesti napaisuuden niin että sitä ei tarvitse itse tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän sinun opetella ensin itse hitsaamaan.

        Puikolla hitsaamiset aloitin 1980-luvun alussa telakalla, eikä tähän päivään mennessä ole tarvinnut kolvin kaapeleita laittaa miinukseen.

        Telakkahitsarit varsinaisia hitsareita ovatkin, sitä samaa saumaa jota vuodesta toiseen hitsaavat osais vetää hieman opastettu apinakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telakkahitsarit varsinaisia hitsareita ovatkin, sitä samaa saumaa jota vuodesta toiseen hitsaavat osais vetää hieman opastettu apinakin.

        Et näköjään tiedä mitään puikkohitsauksesta, yleensä tuollaiset kokemattomat ovat mielestään parhaita asiantuntijoita, oletko edes telakalla käynyt 1980 luvulla, tai edes sen jälkeen? Puikolla on hitsattu putkea eri asennoissa, eri paikoissa, eri kokoista, eri seinämävahvuuksilla, mustaa ja kirkasta, eri työmailla ympäri suomen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tiedä mitään puikkohitsauksesta, yleensä tuollaiset kokemattomat ovat mielestään parhaita asiantuntijoita, oletko edes telakalla käynyt 1980 luvulla, tai edes sen jälkeen? Puikolla on hitsattu putkea eri asennoissa, eri paikoissa, eri kokoista, eri seinämävahvuuksilla, mustaa ja kirkasta, eri työmailla ympäri suomen.

        Se apina älähtää johon kalikka kalahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se apina älähtää johon kalikka kalahtaa.

        Vain sinun kaltainen apina kuvittelee, että hitsauskaapelien napaisuus pitää vaihtaa, kun 46 muuntajapuikon ohjeissa kerrotaan, että puikko käy tasa- ja vaihtovirralle. Et taida tajuta itsekään millainen pelle olet.
        Ei mikään ihme, jos hitsauskone "ei toimi" tuollaisten käsissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinun kaltainen apina kuvittelee, että hitsauskaapelien napaisuus pitää vaihtaa, kun 46 muuntajapuikon ohjeissa kerrotaan, että puikko käy tasa- ja vaihtovirralle. Et taida tajuta itsekään millainen pelle olet.
        Ei mikään ihme, jos hitsauskone "ei toimi" tuollaisten käsissä.

        Laivaraudan hitsaamiseen on ihan omat puikot ja menetelmät. Terästä koskevat ohjeet ei kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinun kaltainen apina kuvittelee, että hitsauskaapelien napaisuus pitää vaihtaa, kun 46 muuntajapuikon ohjeissa kerrotaan, että puikko käy tasa- ja vaihtovirralle. Et taida tajuta itsekään millainen pelle olet.
        Ei mikään ihme, jos hitsauskone "ei toimi" tuollaisten käsissä.

        Joko kävit Lincolnille tämän kertomassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko kävit Lincolnille tämän kertomassa?

        Älä apina jauha pskaa. Abrahan Lincoln on kuollut.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyttää ESABin puikkoja niin ei tarvitse apinoiden jaskanpankutukisesta välittää.

        Alat siis pikkuhiljaa myöntämään että napaisuudella on kuitenkin väliä riippuen puikosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alat siis pikkuhiljaa myöntämään että napaisuudella on kuitenkin väliä riippuen puikosta.

        Paskanjankuttajille minä en myönnä yhtään mitään. En hitaasti enkä nopeasti. Yhden ainoan viestin olen ketjuun kirjoittanut ja siinä totesinsin että apinoiden paskanjankuttaminen puikoista on idioottimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esab on parhaita koneita mitä markkinoilta löytyy, hintakin siksi kalliimpi. Voin sanoa tämän pitkän kokemuksen pohjalta.
        Katsokaa nyt tumpulat ensin ne kaapelit ja -, että ne on oikein päin. TIG hitsauksessa ne käännetään taas sitten toisinpäin.

        Vai että kaapelit väärinpäin? Heh heh, älä nyt viitsi. Olen työskennellyt eri metallipajoilla reilut 30 vuotta, monenlaista kokemusta löytyy. Pääosin Esabin laitteet toimineet hyvin, eritoten ammattilaislaitteet.
        Laitoin myös Esabille viestiä, hyvin ystävälliseen sävyyn, mutta sieltä ei tultu vastaan yhtään.
        Se ettei sinulle ole sattunut maanantaipäivän versiota ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi.
        Ylistä toki Esabia ihan niin paljon kuin haluat, mutta älä tee oletuksia muista kommentoijista.

        Seuraavana ostoslistallani on vähän parempi Tig. Esabia en edellä mainituista syistä edes harkitse.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe