Ei hyvää päivää!

Hyvää aamuyötä

Mistä on saanut alkunsa uusi suomalainen sanonta "Ei hyvää päivää!"? Yleensä se kirjoitetaan nettikeskusteluissa nimenomaan tuossa muodossa. Se ei siis ole "Ei - HYVÄÄ PÄIVÄÄ!", eikä se ole "Ei ole hyvää päivää!", vaikka kummallakin tavalla sen voisi ymmärtää.

Mistä lähtien ja minkä takia ilmaisu "Hyvää päivää!" on irrotettu alkuperäisestä hyvän päivän toivotuksen merkityksestään ja siirretty tarkoittamaan "En usko kertomaasi asiaa todeksi!"?

Kun itse törmään tuohon ilmaisuun netissä, tapaan ihan piruuttani vastata: "Mukavaa, että joku toivottaa hyvää päivää. Hyvää päivää sinullekin."

7

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hyvää päivää..

      Se on ylimielinen ilmaus, jolla tarkoitetaan, että olet sanonut jotain täysin typerää ja olet tyhmä ja epäuskottava ihminen, jolle voi vain olla muodollisen ystävällinen kuin vaikkapa kehitysvammaiselle tai dementikolle.

      Hyvää päivää vaan.

    • toimiva ilmaus

      Itse käytän ilmausta useimmiten typertyneen kunnioituksen ilmauksena silloin, kun joku on taas keksinyt jotain, mitä kukaan ei ole ikinä ennen keksinyt. Siis lakonisena kehuna luovuudelle.

      Toinen käyttotapa voitaneen rinnastaa ilmauksen "hohhoijaa" kanssa.

      Tietysti omalle tai jonkun muun järjenvastaiselle arkitoiminnalliselle lapsukselle voinee sanoa hyvää päivää.

      Netissä näkee lisäksi näitä teinien haukkumatarkoituksessa käyttamiä hyvänpäiväntoivotuksia.

      • Halikosta

        Onko siis muunnelma vanhasta kunnon "hyvää päivää kirvesvartta" -sutkautuksesta?


    • Antaa olla...

      En ole koskaan kuullut tai nähnyt ilmausta "Ei hyvää päivää". Enpä ole toisaalta koskaan lukenut yhtään teinipalstaakaan - ellei tämä ole sellainen?

      • ei helevetti sentään

        Kyllä sitä tai vastaavaa käytetään yleisesti nettikeskusteluissakin. Arvelisin, että sanonta on pääkaupunkiseudulta lähtöisin ja siellä yleisin. Väki on muutenkin siellä niin töykeää ja olevinaan. Esimerkki:

        "Vastikään luin lehdestä, ettei pintaremonteilla ja stailauksilla ole mitään vaikutusta myyntiaikoihin tai asunnon arvoon. Hinta ei juuri nouse yli remonttikustannusten. Jokin pelle kuten Kiinteistökuningatar Kaisa tietysti lässyttää mitä lässyttää televisiossa. Talo ei ole mennyt pariin kuukauteen kaupaksi ja syynä on ehdottomasti tapetit. Tietysti Teuvo Loman tarvitaan paikalle, jotta asunto menisi kaupaksi. Hyvää päivää vaan.".

        Joskus "ei hyvää päivää" voi tarkoittaa "hertsyykkeri", "siis ei oo totta" tms.


    • Anonyymi

      Tämä saattaa tulla englanninkielisestä "Good day!" hyvästelystä, mikä ei ole erityisen ystävällinen toivotus, vaan signaali siitä että keskustelu asiasta on nyt loppunut, häipykää vaivaamasta minua.

      Tuota Good-dayta kuulee varsinkin vanhemmissa englanninkielisissä elokuvissa.

    • Anonyymi

      Kovin on sievistelevä sanonta. Ennen sanottiin esim.
      – Elä helkutissa, velikulta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe