Oletteko ajatelleet....?

mika

Oletteko koskaan ajatelleet sormuksienne todellista hintaa, eli sitä määrää työtä, kemikaaleja ja luonnonvaroja, joka käytettään yhden kultagramman valmistamiseen?

Asia oli itsellenikin aikamoinen yllätys ja asiaa pidemmälle pohdittuani päätin, että oman liittoni symboleissa ei ole orjatyöllä louhittuja timantteja ja kultaa. National geographicin timanttikaivosjutun jälkeen olen päättänyt olla sotkematta itseäni timantteihin.

Tämä on tietysti vain oma mielipiteeni, mutta ajatteletteko koskaan minkälaista tuhoa esim. kullankaivuu aiheuttaa, vai onko se vain jotakin joka ei kuulu "meille"?

Onko kukaan teettänyt kultakauppojen rihkaman sijasta sormusta ns. kierrätys kullasta oikealla kultasepällä?

Kaipaisin mielipiteitä ja keskustelua.

14

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annimari

      itsekäs ja sanon että " nuo ovat tosiaan asioita, jotka eivät kuulu meille, ei kiinnosta pätkääkään" Näin.

    • hanna

      niin.

      • mika

        ...kaipa se vain on niin, että toisen veri on toisen onni ja niin pois päin.

        Yhden kultasormuksen valmistaminen tuottaa 20 tonnia jätettä.

        Ajatelkaa asia kuten haluatte, siksi pyysinkin keskustelua, enkä typeriä evvk viestejä.

        Näyttää siltä, että joillekin sormus edustaa yhtä niistä monista "mitä sen väliä kunhan minulla on"-asioista - rahan ohella.

        Kiitos ajastanne ja käyttämästänne aivokapasiteetista. Miksi ette edes yritä keskustella asiasta?

        Jos haluatte vielä yrittää, käykää katsomassa esim.:

        http://www.earthworksaction.org/


      • inna
        mika kirjoitti:

        ...kaipa se vain on niin, että toisen veri on toisen onni ja niin pois päin.

        Yhden kultasormuksen valmistaminen tuottaa 20 tonnia jätettä.

        Ajatelkaa asia kuten haluatte, siksi pyysinkin keskustelua, enkä typeriä evvk viestejä.

        Näyttää siltä, että joillekin sormus edustaa yhtä niistä monista "mitä sen väliä kunhan minulla on"-asioista - rahan ohella.

        Kiitos ajastanne ja käyttämästänne aivokapasiteetista. Miksi ette edes yritä keskustella asiasta?

        Jos haluatte vielä yrittää, käykää katsomassa esim.:

        http://www.earthworksaction.org/

        ...esim yhden kännykän tuottaminen? Ota huomioon kaikki osat, niiden valmistukseen käytetyt raaka-aineet ja miten ne on tuotettu. Kaipa sinulla kännykkä on.

        Entäs jääkaapin valmistus? Television? Tekokuitujen? Näitä kaikkea löytyy myös sinun kotoasi.

        Huoli ympäristöstä on aina hyvä asia, mutta yksipuolinen takertuminen pelkästään sormuksiin kertoo siitä, että nämä asiat taitavat olla sinulle suhteellisen uusia, sormukset toimivat ikäänkuin silmien avaajana.

        Tulet huomaamaan, että jollet halua olla mukana jätteentuottamisessa /orjatyön teettämisessä edes välillisesti, sinun tulee ryhtyä täysin omavaraiseksi ja elää täysin ekologisesti. Eli et käy töissä etkä käytä sähköä, et asu teollisesti rakennetussa talossa, et käytä jätevesijärjestelmää vedenpuhdistamolla myrkkyjen käyttöä lisäämään, etkä näin ollen voi käyttää edes kraanavettä.

        Tähän tuskin olet kuitenkaan valmis, joten voin nyt jo kertoa, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa; joko unohtaa koko asia ja elää entiseeen malliin tai murehtia asiaa ja elää entiseen malliin.


      • susa
        mika kirjoitti:

        ...kaipa se vain on niin, että toisen veri on toisen onni ja niin pois päin.

        Yhden kultasormuksen valmistaminen tuottaa 20 tonnia jätettä.

        Ajatelkaa asia kuten haluatte, siksi pyysinkin keskustelua, enkä typeriä evvk viestejä.

        Näyttää siltä, että joillekin sormus edustaa yhtä niistä monista "mitä sen väliä kunhan minulla on"-asioista - rahan ohella.

        Kiitos ajastanne ja käyttämästänne aivokapasiteetista. Miksi ette edes yritä keskustella asiasta?

        Jos haluatte vielä yrittää, käykää katsomassa esim.:

        http://www.earthworksaction.org/

        http://www.suomenluontolehti.fi/artikkeli.php3?a=192

        http://www.nodirtygold.org/home.cfm


    • inna

      Eipä taida orjatyö rajoittua pelkkien timanttien louhintaan. "Sotkemme itsemme" orjatyöhön, käytämmepä mitä tahansa monikansallisen yrityksen tuotetta. En sano, että globaaleissa yrityksissä käytetään orjatyövoimaa, mutta tosiasia on, että niiden alihankkijat käyttävät. Oli sitten kyse sitten CocaCola Companysta, H&M:stä, IBM:stä, GM:stä, suurista huonakeluvalmistajista, kahvinvalmistajista, yms yms.

      Tottakai asia kuuluu "meille", mutta minkäs teet? Kaikkea ei voi boikotoida. Paha on maailma.

      Oletko itse koskaan tullut ajatelleeksi, että orja / lapsityötä tekevälle se "oikea" työ tai peräti koulunkäynti ei olekkaan mikään vaihtoehto kuten me rikkaassa skandinaviassa naivisti ajattelemme? Ei, heidän vaihtoehtonsa taitaisi todellisuudessa olla lähinnä itsensä myyminen.

      On tietysti oikea suunta ilmaista huolensa em. asioista, mutta arkitodellisuus vaan on niin erilainen näille, joita meidän näkökulmastamme sorretaan.

      • mika

        kuka tässä ajattelee mustavalkoisesti, tarjoat kahta vaihtoehtoa: murehtia ja olla murehtimatta. Ajattelin, että aiheesta voi keskustella, mutta sen sijaan saan joukon kysymyksiä ja perusteluita, joita heitetään aina sellaisten ihmisten taholta, jotka eivät ole asiaa itse pohtineet sen enempää.

        Niin, mitä hyötyä on mistään pikkujutuista, kun on paljon suurempiakin asioita? Kysymys on hyvä ja samalla se on usean ihmisen kompastuskivenä kun puhutaan ympäristöstä.

        Kaltaisesi ihminen ei näin ollen säästä missään muussakaan, koska ajattelu on mustavalkoista. Kysymys on asioista mitä yksittäinen ihminen voi valinnoillaan tehdä, ei siitä pystytkö kaatamaan kolajuomayhtiön tai öljy-yhtiön. Oma-aloitteisuus on erittäin suotavaa.

        Kyllä minä olen miettinyt sitä kuinka paljon tarvitaan raaka-aineita jääkaappien ja sen sellaisten valmistamiseen, olen erittäin hyvin selvillä sen puolen asioista työni puolesta. Se keskustelu ei kuulu tänne hääpalstalle vaan ympäristönsuojelupalstalle.

        Halusinkin vain kuulla ihmisten mielipiteitä ovatko he käyttäneet sormuksissaan kierrätettyä kultaa ja käyttääkö kukaan esim. luusta tai puusta yms. tehtyä vihki/kihlasormusta. Ennenkaikkea onko KUKAAN AJATELLUT asiaa. AJATELLUT?

        Ymmärsitkö? En siis halunnut mitään lisäkysymyksiä tai "mitä sitten" vastauksia, niitä on aina helpompi esittää kuin vastata omien mielipiteidensä mukaan.


      • mika

        Mitä tarkoitat?

        "On tietysti oikea suunta ilmaista huolensa em. asioista, mutta arkitodellisuus vaan on niin erilainen näille, joita meidän näkökulmastamme sorretaan."

        Tiedätkö SINÄ mitä heidän arkitodellisuutensa on? Älä nimitä naiiviksi jos itse päästät tuollaisia kommentteja.

        Mutta, edelleen: tuo keskustelu ei kuulu HÄÄ palstalle eikä minua kiinnostavaan SORMUS asiaan.


      • inna
        mika kirjoitti:

        Mitä tarkoitat?

        "On tietysti oikea suunta ilmaista huolensa em. asioista, mutta arkitodellisuus vaan on niin erilainen näille, joita meidän näkökulmastamme sorretaan."

        Tiedätkö SINÄ mitä heidän arkitodellisuutensa on? Älä nimitä naiiviksi jos itse päästät tuollaisia kommentteja.

        Mutta, edelleen: tuo keskustelu ei kuulu HÄÄ palstalle eikä minua kiinnostavaan SORMUS asiaan.

        Aika yllärinä tuli tuollainen raivonpuuska. Näyttää siltä, että sinä haluat sanella keskustelun kulun sen sisällön puolesta, viitaten tuohon kun sanoit, ettei sinulle kelpaa se, mihin tulokseen olen tullut - koska se on väärä, eli eri kuin sinun, en siis ole AJATELLUT asiaa ollenkaan.

        Kyllä asiaa on voinut AJATELLA, ymmrrätkö, AJATELLA, vaikka onkin tullut eri lopputulokseen kuin sinä.

        En ole sanonut, että teidän millaista todellisuus on kenellekkin, sanoin, että se on erilaista. Ja sehän on totta. Realiteetit vaihtelevat maittain yksittäisen ihmisten näkökulmasta. Sinäkin tiedät sen. Mitä suuuttumista siinä on?

        Sanot, että ajattelen mustavalkoisesti, kuitenkin väität, että en säästä "missään muussakaan". Sinähän tässä mustavalkoisesti ajattelet jos ihminen, joka mielestäsi ajattelee väärällä tavalla, ei säästä missään. Noh, olet kuitenkin väärässä. Koska et tunne minua, et tiedä aatteitani.

        Pointtini kummassakin kirjoituksessa oli vain, että kaikkeen ei voi vaikuttaa vaikka haluaisikin, vaikka esimerkit olivat kärjistettyjä. Sen sijaan sinä ensin vetoat 20 tonnin jätemäärään per sormus, ja siihen kun vastaa, niin raivoat, että vastaus ei kuulu "HÄÄ palstalle". Vastaus kuuluu tasan sille palstalle jolla keskustelu on aloitettu. Et voi sanella toisille ihmisillle, että miltä kannalta he saavat sinulle vastata. Tähän mennessä sinulle ei ole kelvannut mikään vastaus, huomaan. Muista, että näkökulmia on monia, se omasi ei välttämättä ole sen enempää oikeampi kuin muillakaan, se on omasi ja minulla on omani ja hannalla on omansa jne.

        Ajattelit, että aiheesta voi keskustella, mutta kysymykset ja perustelut eivät kelpaa. Tai se ihminen, jonka taholta ne tulevat, kuten ilmaisit. Vaikuttaa siltä, että keskustelu on mielestäsi keskustelua vain kun se myötäilee omaa mielipidettäsi. Koska keskusteluissa kylläkin tulee esiin kysymyksiä ja perusteluja.

        Äläkä laita sanaa "pikkujuttu" minun suuhuni, koska et selkeästikään pointtiani ymmärtänyt. Minä kyllä kannan huolta maailman tulevaisuudesta ja elän - sanotaanko näin, että realistisen säästäväisesti ja ekologisesti. 20 tonnia jätettä / sormus on kaikkea muuta kuin pikkujuttu.

        Pahasti nyt näyttää siltä, että raivostuksissasi et ole lukenut lainkaan kirjoitusteni sisältöä, vaan kiukun sumentamin silmin päällisin puolin. En ole esimerkiksi "nimitellyt" ketään naiviksi, kuten väität. Jos lukisit asiasisällön, olisit huomannut, että kirjoitin: "....orja / lapsityötä tekevälle se "oikea" työ tai peräti koulunkäynti ei olekkaan mikään vaihtoehto kuten me rikkaassa skandinaviassa naivisti ajattelemme? Ei, heidän vaihtoehtonsa taitaisi todellisuudessa olla lähinnä itsensä myyminen." Tällä viittasin meihin, skandinaaveihin, joilla on ihan eri lähtökohdat elämälle kuin komanne maailman ihmisillä. On ihan eri asia sanoa, että "olet naivi".

        Halusit siis keskustella, niin minäkin. Jospa rauhoittuisit, niin keskustelukin sujuu. Vaikka, täytyy myöntää, että monimutkaisessa ajattelutavassani on kyllä aika vaikeaa pysyä perässä. Minun pitäisi selittää paljon selkeämmin mitä tarkoitan, mutta täytyy sitäkin ajatella, että kirjoitukset eivät voi olla miten pitkiä vaan.


      • mika
        inna kirjoitti:

        Aika yllärinä tuli tuollainen raivonpuuska. Näyttää siltä, että sinä haluat sanella keskustelun kulun sen sisällön puolesta, viitaten tuohon kun sanoit, ettei sinulle kelpaa se, mihin tulokseen olen tullut - koska se on väärä, eli eri kuin sinun, en siis ole AJATELLUT asiaa ollenkaan.

        Kyllä asiaa on voinut AJATELLA, ymmrrätkö, AJATELLA, vaikka onkin tullut eri lopputulokseen kuin sinä.

        En ole sanonut, että teidän millaista todellisuus on kenellekkin, sanoin, että se on erilaista. Ja sehän on totta. Realiteetit vaihtelevat maittain yksittäisen ihmisten näkökulmasta. Sinäkin tiedät sen. Mitä suuuttumista siinä on?

        Sanot, että ajattelen mustavalkoisesti, kuitenkin väität, että en säästä "missään muussakaan". Sinähän tässä mustavalkoisesti ajattelet jos ihminen, joka mielestäsi ajattelee väärällä tavalla, ei säästä missään. Noh, olet kuitenkin väärässä. Koska et tunne minua, et tiedä aatteitani.

        Pointtini kummassakin kirjoituksessa oli vain, että kaikkeen ei voi vaikuttaa vaikka haluaisikin, vaikka esimerkit olivat kärjistettyjä. Sen sijaan sinä ensin vetoat 20 tonnin jätemäärään per sormus, ja siihen kun vastaa, niin raivoat, että vastaus ei kuulu "HÄÄ palstalle". Vastaus kuuluu tasan sille palstalle jolla keskustelu on aloitettu. Et voi sanella toisille ihmisillle, että miltä kannalta he saavat sinulle vastata. Tähän mennessä sinulle ei ole kelvannut mikään vastaus, huomaan. Muista, että näkökulmia on monia, se omasi ei välttämättä ole sen enempää oikeampi kuin muillakaan, se on omasi ja minulla on omani ja hannalla on omansa jne.

        Ajattelit, että aiheesta voi keskustella, mutta kysymykset ja perustelut eivät kelpaa. Tai se ihminen, jonka taholta ne tulevat, kuten ilmaisit. Vaikuttaa siltä, että keskustelu on mielestäsi keskustelua vain kun se myötäilee omaa mielipidettäsi. Koska keskusteluissa kylläkin tulee esiin kysymyksiä ja perusteluja.

        Äläkä laita sanaa "pikkujuttu" minun suuhuni, koska et selkeästikään pointtiani ymmärtänyt. Minä kyllä kannan huolta maailman tulevaisuudesta ja elän - sanotaanko näin, että realistisen säästäväisesti ja ekologisesti. 20 tonnia jätettä / sormus on kaikkea muuta kuin pikkujuttu.

        Pahasti nyt näyttää siltä, että raivostuksissasi et ole lukenut lainkaan kirjoitusteni sisältöä, vaan kiukun sumentamin silmin päällisin puolin. En ole esimerkiksi "nimitellyt" ketään naiviksi, kuten väität. Jos lukisit asiasisällön, olisit huomannut, että kirjoitin: "....orja / lapsityötä tekevälle se "oikea" työ tai peräti koulunkäynti ei olekkaan mikään vaihtoehto kuten me rikkaassa skandinaviassa naivisti ajattelemme? Ei, heidän vaihtoehtonsa taitaisi todellisuudessa olla lähinnä itsensä myyminen." Tällä viittasin meihin, skandinaaveihin, joilla on ihan eri lähtökohdat elämälle kuin komanne maailman ihmisillä. On ihan eri asia sanoa, että "olet naivi".

        Halusit siis keskustella, niin minäkin. Jospa rauhoittuisit, niin keskustelukin sujuu. Vaikka, täytyy myöntää, että monimutkaisessa ajattelutavassani on kyllä aika vaikeaa pysyä perässä. Minun pitäisi selittää paljon selkeämmin mitä tarkoitan, mutta täytyy sitäkin ajatella, että kirjoitukset eivät voi olla miten pitkiä vaan.

        Taidat tahallasi ymmärtää ihmisiä väärin? Ymmärrän yskän ja monimutkaisen ajattelutapasi ja lopetan koko roskasta kirjoittamisen.

        En tunne pienintäkään suuttumusta enkä kiukkua, syy taitaa olla juuri siinä ettemme toisiamme ymmärrä.

        Olen pahoillani jos vastaan kovin monisanaisesti, en tee sitä enää. Pyydän sinua lukemaan viestini uudelleen, ellet edelleenkään ymmärrä - ei meidän ole tarkoituskaan ymmärtää toisiamme.

        Pitkää ikää sinulle, eiköhän tämä keskustelu ollut tässä. Älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti, enhän minä edes tunne sinua.


      • Rautavaara
        mika kirjoitti:

        kuka tässä ajattelee mustavalkoisesti, tarjoat kahta vaihtoehtoa: murehtia ja olla murehtimatta. Ajattelin, että aiheesta voi keskustella, mutta sen sijaan saan joukon kysymyksiä ja perusteluita, joita heitetään aina sellaisten ihmisten taholta, jotka eivät ole asiaa itse pohtineet sen enempää.

        Niin, mitä hyötyä on mistään pikkujutuista, kun on paljon suurempiakin asioita? Kysymys on hyvä ja samalla se on usean ihmisen kompastuskivenä kun puhutaan ympäristöstä.

        Kaltaisesi ihminen ei näin ollen säästä missään muussakaan, koska ajattelu on mustavalkoista. Kysymys on asioista mitä yksittäinen ihminen voi valinnoillaan tehdä, ei siitä pystytkö kaatamaan kolajuomayhtiön tai öljy-yhtiön. Oma-aloitteisuus on erittäin suotavaa.

        Kyllä minä olen miettinyt sitä kuinka paljon tarvitaan raaka-aineita jääkaappien ja sen sellaisten valmistamiseen, olen erittäin hyvin selvillä sen puolen asioista työni puolesta. Se keskustelu ei kuulu tänne hääpalstalle vaan ympäristönsuojelupalstalle.

        Halusinkin vain kuulla ihmisten mielipiteitä ovatko he käyttäneet sormuksissaan kierrätettyä kultaa ja käyttääkö kukaan esim. luusta tai puusta yms. tehtyä vihki/kihlasormusta. Ennenkaikkea onko KUKAAN AJATELLUT asiaa. AJATELLUT?

        Ymmärsitkö? En siis halunnut mitään lisäkysymyksiä tai "mitä sitten" vastauksia, niitä on aina helpompi esittää kuin vastata omien mielipiteidensä mukaan.

        Ei muuten pidä paikkaansa, että "halusit vain kuulla ihmisten mielipiteitä ovatko he käyttäneet sormuksissaan kierrätettyä kultaa..." jnejne. Kato tuolla alotuksessas nimenomaan kysyit, että "ajatteletteko koskaan minkälaista tuhoa esim. kullankaivuu aiheuttaa, vai onko se vain jotakin joka ei kuulu "meille"? " ja "..eli sitä määrää työtä, kemikaaleja ja luonnonvaroja, joka käytettään yhden kultagramman valmistamiseen? ", tosta kierrätyskultajutusta kysyt vasta viimeseks, ni mistäs sitä sitten tietää mihin saa vastata?


    • jope

      Terve vain, luin keskustelunne läpi. Harmi ettei "mikan" kysymystä ymmärretty/haluttu ymmärtää.

      Mutta jos joku vielä tätä lukee, niin olen tässä vakavissani harkinnut puista sormusta, tulevan vaimon mielestä se on hyvä idea. Sen voi sitten symbolisesti ikäänkuin uudistaa kerran muutamassa vuodessa. Hyvästä puusta väsätty sormus kestää kuulema vuosia!

      Morsian aikoo teetättää itselleen hopeisen sormuksen, kun kaupoissa alkaa olemaan pelkästään sellaisia "mitä kaikilla muillakin on".

      Päätimme etteivät timantit oikein sovi sormukseen, joten kiitos vielä yhdestä perustelusta: sanon ei kiitos "veritimanteille". Emme löytäneet kultaliikkeitä joissa tiedettäisiin timanttien alkuperä. Eli sinänsä ihan järkevä kommentti. Ei tosin aivan tuollaisen sanatulvan arvoinen. Kannattaisi viedä se jonnekin ihmisoikeuspalstalle tai johonkin...

    • Susanna

      ...vuodatus.
      Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että asia ei todellakaan ole ihan tuollaisen sanatulvan arvoinen. Hopeinen sormus tulee minullakin olemaan -varustettuna jollakin korukivellä, ei timantilla. Ja paikallinen koruseppä tekee tuon sormuksen suunnittelemani mallin mukaisesti. Puinen sormus on ajatuksena kaunis, mutta tarkkana saa olla, että sen tosiaankin saa kestämään edes vuoden. Mutta puusormus toisaalta on hyvä muistutus siitä, että ei se rakkaus kestä jos ei sitä huolla. Siis aina kun lähtee uutta sormusta vuoleskelemaan on hyvä miettiä miten ylläpitää parisuhdetta parhaalla mahdollisella tavalla. "Timantit ovat ikuisia" -sanotaan, mutta eihän sitä onnellisuutta niillä osteta.

    • LunaMaria

      Hmm, mistäköhän saisi asiasta tarkempaa faktatietoa? Kuulosti pelottavalta/mielenkiintoiselta tuo aihe..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe