ABS-valo vuosimalli -00

Autoista tietämätön

Moikka!
Twingoni (vuodelta 2000) näyttää ABS-valoa, eikä mitään muuta. Auto jarruttaa kyllä. Mikä voisi olla vika, ja pitääkö se viedä saman tien korjattavaks? Jos vika on siis vaan ABS toiminnossa, ni ennen talveahan sillä pitäis pystyä ajamaan hyvin. Eikö?

1

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

Ajamaan pystyy ja pystyy talvellakin, jarrut tosin vaan ovat perinteistä lukkiutuvaa mallia, myös kesällä. Itse sitten harkitset mikä on vian vaikutus liikenneturvallisuuteen ja tietenkään sellaisella autolla ei saisi ajaa jonka kuski tietää rikkinäiseksi. Katsastuksesta ei mene läpi jos rekisteriotteessa lukee jarrjuen olevan ABS:t.

Vikakoodithan tuosta pitäisi lukea, ABS:n koodeja ei valitettavasti pysty lukemaan perusskannerilla vaan tarvitaan jokin laite jossa on Renaultin merkkikohtaiset laajennukset. Minä käytin omani vastaavassa tilanteessa diagnosoitavana Bilialla, maksoi 30€
      Vika voi olla sitten mikä vaan järjestelmään liittyvä. Mahdollisuuksia ovat mm. piuha poikki/irti jostakin pyöräanturista, pyöräanturin hammaskehä poikki, ohjausyksikön vika, muu, mikä?

Vetonivelien päälle asennetut hammaskehät katkeilevat joskus kun niiden alle alkaa kasvaa liikaa ruostetta. Cliostani on katkennut yksi mutta se ei vielä sytyttänyt vikavaloa, huomasin sen toisen remontin yhteydessä.

Clion ABS oli saanut aivovaurion. Bilia teki viasta 860€ kustannusarvion ja korjasin vian itse hintaan 135€. Ohjausyksikkö oli hajonnut, Bilia olisi vaihtanut koko hydraulipumpun ohjaimineen, minä ostin purkamolta pumpun jossa oli samat osanumerot kuin hajonneessakin, irroitin siitä ohjausyksikön ja vaihdoin sen vanhaan pumppuun ja hyvin toimii. Huomattavaa tässä on se että Renaultin tai Boschin mukaan näin ei voi tehdä vaan koko pumppu olisi ollut pakko vaihtaa. Olin aiemmin jo irroittanut vialliseksi tietämäni ohjausyksikön enkä nähnyt mitään syytä sille että sitä ei voisi vaihtaa. Kuusi ruuvia ja yksi liitin oli vähän helpompi homma kuin koko pumppu lukemattomine jarruputkineen ja ABS:n ilmaaminen voi olla vaikeaa, joissakin autoissa jopa mahdotonta kotikonstein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      237
      10292
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      126
      6851
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6464
    4. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      81
      5096
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4690
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      3974
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3354
    8. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      3258
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      3215
    10. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      3063
    Aihe