ABS-valo vuosimalli -00

Autoista tietämätön

Moikka!
Twingoni (vuodelta 2000) näyttää ABS-valoa, eikä mitään muuta. Auto jarruttaa kyllä. Mikä voisi olla vika, ja pitääkö se viedä saman tien korjattavaks? Jos vika on siis vaan ABS toiminnossa, ni ennen talveahan sillä pitäis pystyä ajamaan hyvin. Eikö?

1

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

Ajamaan pystyy ja pystyy talvellakin, jarrut tosin vaan ovat perinteistä lukkiutuvaa mallia, myös kesällä. Itse sitten harkitset mikä on vian vaikutus liikenneturvallisuuteen ja tietenkään sellaisella autolla ei saisi ajaa jonka kuski tietää rikkinäiseksi. Katsastuksesta ei mene läpi jos rekisteriotteessa lukee jarrjuen olevan ABS:t.

Vikakoodithan tuosta pitäisi lukea, ABS:n koodeja ei valitettavasti pysty lukemaan perusskannerilla vaan tarvitaan jokin laite jossa on Renaultin merkkikohtaiset laajennukset. Minä käytin omani vastaavassa tilanteessa diagnosoitavana Bilialla, maksoi 30€
      Vika voi olla sitten mikä vaan järjestelmään liittyvä. Mahdollisuuksia ovat mm. piuha poikki/irti jostakin pyöräanturista, pyöräanturin hammaskehä poikki, ohjausyksikön vika, muu, mikä?

Vetonivelien päälle asennetut hammaskehät katkeilevat joskus kun niiden alle alkaa kasvaa liikaa ruostetta. Cliostani on katkennut yksi mutta se ei vielä sytyttänyt vikavaloa, huomasin sen toisen remontin yhteydessä.

Clion ABS oli saanut aivovaurion. Bilia teki viasta 860€ kustannusarvion ja korjasin vian itse hintaan 135€. Ohjausyksikkö oli hajonnut, Bilia olisi vaihtanut koko hydraulipumpun ohjaimineen, minä ostin purkamolta pumpun jossa oli samat osanumerot kuin hajonneessakin, irroitin siitä ohjausyksikön ja vaihdoin sen vanhaan pumppuun ja hyvin toimii. Huomattavaa tässä on se että Renaultin tai Boschin mukaan näin ei voi tehdä vaan koko pumppu olisi ollut pakko vaihtaa. Olin aiemmin jo irroittanut vialliseksi tietämäni ohjausyksikön enkä nähnyt mitään syytä sille että sitä ei voisi vaihtaa. Kuusi ruuvia ja yksi liitin oli vähän helpompi homma kuin koko pumppu lukemattomine jarruputkineen ja ABS:n ilmaaminen voi olla vaikeaa, joissakin autoissa jopa mahdotonta kotikonstein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      456
      3905
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      74
      3056
    3. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1450
    4. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1264
    5. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      19
      1188
    6. 17-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä

Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais
      Kotka
      29
      1122
    7. Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."

Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      902
    8. Olet mun herkkä kohta

Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen
      Ikävä
      58
      866
    9. Kaipaan ja ikävöin sua

Your📱 ends with 8.
      Ikävä
      57
      864
    10. Milloin olette tavanneet ekaa kertaa?

Ap vastaa: Viime keväänä maalis/huhtikuun vaihteessa se varmaan oli.
      Ikävä
      68
      800
    Aihe