Pari kysymystä marsusta :S ??

miss_vaitiny

Mul on aiemmin ullo uros marsu ja kolme päivää sitten tuli naaras marsu, joka on nyt 7 viikkoinen. Ni pari kysymystä haluaisn varmistaa ..

Kavattaja sano, että marsun pelleteissä on c-vitamiinia niin sitä lisää ei tarvii, se kasvattaja kai itse tekee sen sekotuksen ja se on semmonen läpinäkyvä pussi, joten ravintosisältöä ei näy. Luotan kasvattajaan, mutta silti mietin sitä että kannattaisiko silti ostaa apteekista c-vitamiini rakeita?

Sit toinen juttu, marsu käy koko ajan juomassa tuolla, pelkään että se juo liikaa?? :D

Marsulla on ollu porkkanaa koko ajan tarjolla, mutta sitä se ei paljoa syö, no eihän se oo ollu ku vasta kolme päivää täällä.
Ja sitten niitä pellettejä ja tänään annoin sille lanttua ja siitä se tykkäs, paljon sitä saa antaa 7 viikkoselle?
Annoin viis pientä palaa, koska ajattelin ettei se syö tarpeeks kun käy juomassa koko ajan ..
Ja sitten annoin kolme rucolan lehteä ..
Sit oon käyny koko ajan kattoo että tuleeko tuolta vettä, koska se juo koko ajan :S

En muista kaikkea koska olin 10 vuotias kun sain ekan marsun siitä on jo 7 vuotta aikaa ku on noin pieni marsu ollu.

Kiitos

7

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

Kannattaa varmuuden vuoksi lisätä c-vitamiinia, se tuhoutuu tosi herkästi, ja liikaa on vaikee saada.

Tuskin juo liikaa, etenkin jos sillä ei ole suolakiveä (lipoo kiveä => tulee jano => juo => lipoo taas kiveä jne)

Onhan marsulla heinää koko ajan tarjolla, se on tärkeintä ruokaa kuitenkin?

Entä miksi vain yksi marsu? Tiedäthän että ne ovat laumaeläimiä? Ostathan marsullesi kaverin, ettei raukan tarvitse olla yksin? :/

• 6+19

Juu kannattaa ostaa marsulle kaveri. Ja itse ainakin antaisin esim. C-rakeita ihan varmuuden vuoksi.

• marsukas :)

ehdottomasti marsulle kaveri. ei yksinäisiä marsuja saa pitää. Ei se juo liikaa, sun on turha semmosta murehtia :) heinää pitää olla ja pellettiä voi olla kokoajan tarjolla. lisäksi nyt kun on kesä niin pihalta voikukan lehtiä ja muuta vihreää, omenapuun tms. oksa/oksia jyrsittäväksi kuivaa leipää voi tarjota. Mahdollisimman monipuolisesti tuoreita että saa niistäkin vitamiinejä ja c-vitamiinilisää varsinki nuorelle pitää antaa. Itse en anna joka pv c-vitamiinia koska saavat ulkoa joka pv tuoretta tai pääsevät ulos syömään sitä :) kasvatan marsuja ja silti oppii aina jotakin uutta. Mutta pää asiat on. kaveri, heinää,pellettiä ja c-vitamiinia tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä häkkiin. ja muistathan että minimi kahdelle marsulle häkiksi on 120cmm häkki. mitä isompi, sen parempi. mulla on 1aikunen ja 2nuorta urosta kaksikerroksisessa 120cm häkissä ja piha-aitaus n.4-5neliöä.

• miss_vaitiny

Kyl mä jossain vaiheessa hankin toisen marsun kaveriks, tältä samalta kasvattajalta, ja olisin hankkinu heti mut ne oli varattuja ne muut. Ne marsut mitä nyt on ei oo vielä luovutuskelposia.

Ja tota joo nyt oon todennu että toi marsu ei tosiaan syö porkkanaa, se peruuttaa oikeen pois päin.

Mietin viel niitä rakeita, ku minkä takia se kasvattaja niin ehdottomasti sano ettei niitä tarvii.. varsinki jos tolla alkaa hilseilee iho ni ostan välittömästi ne rakeet..

Huomenna ajattelin mennä ostaa palsternakkaa, kun ei se tota porkkanaa syö mutta en löydä mistään googlesta, että voiko sitä antaa kans "rajattomasti" porkkanaa voi antaa paljon tosta en tiedä että mitä se aiheuttaa marsulle?

Tää alku on niin hankalaa, ku se ei oo tottunu mihinkään, oon antanu sille rucolaa, prsiljaa, tilliä, timjamia .. tykkää niistä tosi paljon ja lantusta tykkää myös, mutta eikö lantusta tuu jotain ilmaa?? sen takii en antanu paljon ja en myöskään noita vihreitä ku pari lehteä annoin eri päivinä, ku nehän aiheuttaa ripulia .. vaikee arvioida näitä juttuja ..

Tomaattia annoin vähän ja omenaa vähän yhtenä päivänä söi ne ...
      Mutta ihmettelen ettei marsu syö porkkana mun pitäis korvata se jollain, kai sitte tällä palsternakalla ku se on porkkanan sukulainen vähän vahvempi ku porkkana ja vähän vähemmä A-vitamiinia ..

Eiköhän tästä selvitä kirjottelen vähä ylös mitä annan sille etten unohda jos annan viikossa liikaa semmossia (kurkku, tomaatti, omena, päärynä) ku ne aiheuttaa niit sappikiviä vai mitä lie ja kuivuttaa munuaisia ..

Ja joo heinää on koko ajan tietenki tarjolla, laitan sitä viel niin paljon et toi häkki on puolillaan sitä :D ja eilen ostin puumökin sille, joutu hetken olee ilman sitä ja toi häkki on ihan sopivan kokonen ainakin aluks tolle yhelle ..
      tai toi on tarkotettu kahelle urokselle oltavaks ni tuol on yks naaras nytte.

• rrrrrrrrttt

voi raukka marsu, joutuu ihan yksin kärsimään siellä kun ei oo kaveria :( etkö olis voinut odottaa että olisit saanut heti 2 marsua, vaan miksi pitää kituuttaa yhtä marsua yksikseen?

• Marsuilijat

Kyllä C-vitamiinia TÄYTYY antaa joka päivä. Se ei varastoidu elimistöön eikä sitä voi saada liikaa! Meillä kaksi urosta saavat päivittäin "puuron" jossa on: kylmää vettä n. 30 ml. Siihen sekoitetaan kukkurallinen T-lusikallinen c-vitamiinia ja sitten sekaan sekoitetaan 4 rkl luomu-vehnänleseitä. Se on semmosta herkkua joka saa pojat ihan vinkumaan kun kuulevat sitä sekoitettavan. Näin myös kaikki vitamiini tulee varmasti syötyä, toisin kuin esim. vesipulloon sekoitettuna. Pidä sitä porkkanaa vaan koko ajan tarjolla, se on hampaille erittäin tarpeellista, kovaa purtavaa. Kyllä se ajan kanssa varmasti alkaa maistua. Meillä pojille annetaan reilusti (iso kourallinen) tuoretta pari kertaa päivässä, kyllä ne itse osaavat säännöstellä senkin syömistä eikä ripulia ole koskaan pojilla ollut. Puhdasta, kuivaa heinää pitää tietenkin koko ajan olla saatavillä ja lisäksi pellettejä aina kupissa myös. Mukavia hetkiä kuikuttajan kanssa sinulle toivotamme!

• Sedä

^Kaikki marsut eivät välttämättä osaa säännöstellä syömisiään yhtä hyvin, joten pellettiä ei tarvitse pitää aina saatavilla jos marsu vaikuttaa lihovan tai ei syö tarpeeksi heinää :) Heinä on kuitenkin ruokinnassa se pääasia.

"jos annan viikossa liikaa semmossia (kurkku, tomaatti, omena, päärynä) ku ne aiheuttaa niit sappikiviä vai mitä lie ja kuivuttaa munuaisia .. "

Ei aiheuta :) Kurkku on diureetti, mikä tarkoittaa että sillä on nestettä poistava vaikutus. Kun marsu saa myös vettä se on merkityksetöntä, mutta pitkällä matkalla nestehukkaa kannattaa mieluiten torjua tarjoamalla jotain ei-diureettista (esim. vesimelooni). Lisäksi kurkussa ei ole juuri mitään ravintoaineita = turhaa. Joku kaiketi on sekoittanut nesteiden poitumisen (virtsaan eritystä lisäämällä) johonkin pelottavan kuuloiseen munuaisten kuivamiseen ja levitellyt harhaluuloaan eteenpäin :)

Tomaatti on hyvää c-vitamiinipitoista syötävää, hedelmissä melko paljon sokeria joten niitä ei kannata tarjota ihan älyttömästi :)

"sen takii en antanu paljon ja en myöskään noita vihreitä ku pari lehteä annoin eri päivinä, ku nehän aiheuttaa ripulia"

Ei sinänsä aiheuta, ainoastaan jos marsu saa yht'äkkiä paljon tuoretta eikä ole tottunut. Kannattaa aloitaa parista lehdestä, mutta myöhemmin voi tarjota vaikka kourallisina. Oikein vitamiinipitoista hyvää puputettavaa, toisinkuin esim. vitamiiniköyhä salaatti.

Porkkana ei ole mitään hyperruokaa mitä on pakko syödä, jos muu tuore, esim. yrtit, menee ihan hyvin, ei ole syytä huoleen jos porkkana ei maistu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      41
      3030
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      44
      2865
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2483
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      46
      2235
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      24
      2068
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1830
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1739
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1590
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1513
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26