Yksinelävä nainen.

Aliine

Hei,

olen 29-vuotias nainen ja kiinnostunut ryhtymään sijaisvanhemmaksi, mutta elän yksin - omasta tahdostani. Elämäni on siis siltä osin vakaata. Olen kuitenkin kuullut, että yksineläviä ei huolita sijaisvanhemmiksi yhtä helposti kuin pariskuntia. Minulla on kuitenkin alan koulutusta ja läheisverkostoni on hyvin tiivis ja lämminhenkinen. Minulla on hyvä työpaikka josta minulla olisi helppo olla vaadittu vuosi pois.

Onko palstalaisilla tietoa, mitkä kunnat ottavat helpommin yksineläjiä sijaisvanhemmiksi? Entäpä yritykset? Ottavatko ne yksineläjiä helpommin sijaisvanhemmiksi?

28

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 99999

      Helsigin kaupungista kannattaa tsekata tai missä asutkaa. Ite olen mies ja haluun todella lapsen. Mutta kukahan nainen haluaa miestä ilman sitoumusta tehdä lapsen kyllä mä elatusmaksua maksan ja silleen kuhan lasta voin nähdä päivittäin :). Vois itsekkin voin ryhtyä sijaisvanhemmaks.

      • ihmettelenvaan

        Pakko kysyä, miksi haluat vain lapsen?
        Mutta et halua sitoutua toiseen ihmiseen.. lapseen sitoutuminen on loppuikäistä.


    • yhden sijaisäiti

      Tietääkseni yksineläjät saavat samoin edellytyksin toimia sijaisvanhempana kuin pariskunnatkin; Kysäisehän suoraan ko. tahoilta. Omaa jaksamista kannattaa kylläkin miettiä todella tarkkaan, välillä tässä on kahdenkin tosi tiukilla. Onnea!

    • mievaan..

      Mulle justiin tää sijaisperheasioiden pomo täällä Etelä-Karjalassa sanoi että aina etusijalla on pariskunta!Olin aika tyrmistynyt...Itse olen yh ja kovasti haluaisin sijaisvanhemmaksi,mutta sen naisen puheiden jälkeen ei kannata edes valmennukseen mennä :(

    • Aliine ap

      Itse koen että minun olisi helpompi toimia lapsen verkoston kanssa yhteistyössä, josminun ei tarvitsisi huolehtia samalla puolisoni ja lasteni mielipiteistä, jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Olisi varmasti helpompi keskittyä siihen, mikä on juuri kyseiselle lapselle parhaaksi.

      • lillo2

        Hei Aliine,
        Olemme varsin samanlaisissa mietteissä ja elämäntilanteessa. Siksi utelenkin, oletko jo saanut vastauksia kysymyksiisi?


      • Aliine ap
        lillo2 kirjoitti:

        Hei Aliine,
        Olemme varsin samanlaisissa mietteissä ja elämäntilanteessa. Siksi utelenkin, oletko jo saanut vastauksia kysymyksiisi?

        Hei Lillo, en ole vielä uskaltanut soittaa Helsingin kaupungille, mutta kerron kyllä heti kun saan jonkin vastauksen heiltä..


    • Sijaisisukki

      Mikään ei poissulje yksinelävän mahdollisuutta ryhtyä sijaisvanhemmaksi.
      Toisaalta joidenkin sosiaaliviranomaisten lähtökohtaisena tavoitteena on löytää "perinteinen" perhe.
      Useastihan näiden kaltoinkohdeltujen lapsien taustalta löytyy juurikin esim väkivältaisuutta nimenomaan isän/isäpuolen harjoittamana, joten ajatellaan lapsen hyötyvän terveen isä-mallin saamisesta. Yhtälailla sijaisvanhemman jaksamisesta ollaan huolissaan.

    • Aliine ap

      Minulla on niin mahtava tukiverkosto (äiti, veli vaimoineen ja lapsineen, sisareni, äidinpuoleiset isovanhempani ja rakas fammuni sekä muiden sukulaisten ja rakkaiden ystävien muodostama siis) että oma jaksamiseni ei tule olemaan ongelma. Varsinkin kun minun ei tosiaan tarvitsisi lainkaan stressata miehen saati biologisten lasten jaksamista. Tavallaan ymmärrän, että lapsille halutaan antaa mahdollisimman "normaali" perhe, mutta toisaalta veljeni on kaikin puolin mies paikallaan, mahtava isä omilleen, asuu aivan lähellä ja olisi siten loistava miehen malli lapsille. Niin ja siis tietoinen hankkeestani ja myöntyväinen auttamaan minua kaikin tavoin.

    • Sijaisisukki

      Ainakaan kuvaileamasi perusteella, en näe estettä sijaisvanhemmuudelle. Kuinka paljon sinulla on käytännön tietoa sijaisvanhemmuudesta? (Siis onko lähipiirissäsi sijaisvanhempia?)

    • Aliine ap

      Olen opiskelujeni aikana ollut yhteyksissä pariin sijaisperheeseen, koska olen jo pitkään halunnut sijaisvanhemmaksi, ja myös opettajani ovat nähneet sen minulle sopivana "uravaihtoehtona", vaikka tuo ura nyt jotenkin korvaan särähtääkin. Myös paras ystäväni on kasvanut sijaisperheessä ja olen tuntenut hänet ja perheensä aivan lapsesta saakka. Lisäksi fammuni on toiminut sijaisäitinä sisarensa täysorvoille lapsille, ja hän on kertonut kokemuksistaan, vaikka siitä toki on kauan ja ajat ovat muuttuneet. Olen kuitenkin pyrkinyt hankkimaan nykypäivän käytännön tietoa mahdollisimman monelta taholta. Koen todella voimakkaasti, että "tää o mun juttu".

      Ajattelin nyt kerätä rohkeutta ja soittaa sitten Helsingin kaupungille.

      • Sijaisisukki

        Omakohtaisena neuvona kertoisin: Älä suotta "kerää rohkeutta", vaan ota yhteyttä. Mitään peruuttamatonta ei tapahdu. Et voi kun ainoastaan voittaa.
        Muista, että tämä sijaisvanhemmuus on todellakin osaltaan uranvalinta, omia lapsia et sillä tavoin saa. Muistathan myös, että sijoitettavien lapsien "haastavuus", on kasvamassa, eli lapset oirehtivat entistä enemmän ja on varsin todennäköistä, että psykiatriset hototahot tulevat sinulle tutuiksi, jos päätät ryhtyä tähän "toimeen".
        Mutta kuten edellä totesinkin ota yhteyttä sijoittaviin tahoihin ja siitähän se lähtee.
        Tuon Pride-koulutuksen sinut edellytetään käyvän ja mahdolllinen sijoitus tapahtuu sitten myöhemmin.
        Vaihtoehtoisena tutustumisena tähän sijaisvanhemmuuteen voit halutessasi aloittaa olemalla tukihenkilö jollekin sijoitetulle lapselle.


      • Hipsun sipsun
        Sijaisisukki kirjoitti:

        Omakohtaisena neuvona kertoisin: Älä suotta "kerää rohkeutta", vaan ota yhteyttä. Mitään peruuttamatonta ei tapahdu. Et voi kun ainoastaan voittaa.
        Muista, että tämä sijaisvanhemmuus on todellakin osaltaan uranvalinta, omia lapsia et sillä tavoin saa. Muistathan myös, että sijoitettavien lapsien "haastavuus", on kasvamassa, eli lapset oirehtivat entistä enemmän ja on varsin todennäköistä, että psykiatriset hototahot tulevat sinulle tutuiksi, jos päätät ryhtyä tähän "toimeen".
        Mutta kuten edellä totesinkin ota yhteyttä sijoittaviin tahoihin ja siitähän se lähtee.
        Tuon Pride-koulutuksen sinut edellytetään käyvän ja mahdolllinen sijoitus tapahtuu sitten myöhemmin.
        Vaihtoehtoisena tutustumisena tähän sijaisvanhemmuuteen voit halutessasi aloittaa olemalla tukihenkilö jollekin sijoitetulle lapselle.

        Onhan hänellä mahdollisuus hakeutua psykiatristen hoitotahojen puoleen ilmankin, että ryhtyisi sijaisbisnekseen. Valitettavasti käytänne saattaa kuitenkin olla, että sijaisvanhemmat ikään kuin siinä sijoitettujen siivellä hakevat itselleen mielenterveyspalveluja leimaamattomuusperiaatteella. Lasta ei kuitenkaan saisi käyttää sijaiskärsijänä. Eihän tuossa ihmisellä kaikki muumit kotona ole jos ei kykene sitoutumaan toiseen aikuiseen vaan lapseen. Sitä voi tietysti sijaiskielessä hyväntekeväisyydeksikin kutsua. Ja mitä tuo sijaisisukkikin tarkoittaa. Ei ole miehen puhetta tuo.


      • Aliine ap.
        Hipsun sipsun kirjoitti:

        Onhan hänellä mahdollisuus hakeutua psykiatristen hoitotahojen puoleen ilmankin, että ryhtyisi sijaisbisnekseen. Valitettavasti käytänne saattaa kuitenkin olla, että sijaisvanhemmat ikään kuin siinä sijoitettujen siivellä hakevat itselleen mielenterveyspalveluja leimaamattomuusperiaatteella. Lasta ei kuitenkaan saisi käyttää sijaiskärsijänä. Eihän tuossa ihmisellä kaikki muumit kotona ole jos ei kykene sitoutumaan toiseen aikuiseen vaan lapseen. Sitä voi tietysti sijaiskielessä hyväntekeväisyydeksikin kutsua. Ja mitä tuo sijaisisukkikin tarkoittaa. Ei ole miehen puhetta tuo.

        Avomieheni kuoli kolme vuotta sitten. Meidät oli tarkoitus vihkiä seuraavana syksynä. Olen siis jo loppuiäkseni sitoutunut kerran, ja hänen tilalleen en tahdo toista aikuista elämääni. Näin on hyvä.

        Sijaisvanhemmaksi haluan, koska haluan työskennellä lasten parissa (niinkuin olen tähänkin asti tehnyt) mutta auttaa työssäni niitä lapsia, joilla asiat ovat vähemmän hyvin. Omia lapsia ei ole suunnitelmissa, kun ei ole uusi puolisokaan harkinnassa. Ja ennenkuin joku kokee asiakseen huomauttaa, että sijoitettavilla lapsilla on omatkin vanhemmat, niin tiedän sen kyllä. Tiedän myös, että lapsen ja biologisten vanhempien yhteys on lapselle todella tärkeä ja että mikäli minusta tulee sijaisvanhempi, niin aion todellakin huolehtia siitä, että lapsen yhteys biovanhempiin ja -sukuun säilyy. En ole kenenkään lasta tässä itselleni omimassa, vaan aion todellakin pitää huolta siitä, että lapset palautetaan vanhemmilleen jos vanhempien tilanne muuttuu sellaiseksi, että he kykenevät lapsestaan huolehtimaan.


    • faösflmg

      Aliine ap!

      Kyllä yksineläjätkin voivat ryhtyä sijaisperheeksi :) Luulen, että tosi paljon on kiinnin yksittäisen sosiaalityöntekijän asenteista, eli jos joku ei heti näytä sinulle vihreätä valoa, ethän lannistu - sitten otat vain yhteyttä toisaalle ja laitat "uutta matoa koukkuun" :) Itse asiassa olen moni asiantuntija on perustellut yksinelävän sijaisvanhemmuutta myös siten, että moni sijoitettu lapsi tuolee yksinhuoltajaperheestä. Muutto sijaiskotiin on aina lapselle hienoinen shokki ja siinä usein samalla muuttuu koko perhetyyppikin (yksinhuoltaperheestä ydinperheeseen). Lapsen itsensä voisi kuitenkin olla helpompi elää jatkossakin vain yhden vanhemman kanssa.

      Uskon, että se mitä eniten kyseenalaistetaan on tuo oma jaksamisesi. Sitä oletkin jo pohtinut paljon ja osaat hyvin perustella tukiverkkosi läsnäolon. Toivon sydämestäni onnea ja menestystä valitsemallesi polulle! Ole rohkea ja kuuntele sydämesi ääntä. Tulethan sitten kertomaan meille, miten prosessisi etenee :)

      • No just

        Osaat sitten varmaan kertoa niiden asiantuntijoidesi nimetkin keiden mielestä yksihuoltajan lapsen on parempi olla sijoituksessakin ilman isän tehtäviä suorittavaa miespuolista henkilöä. Laita siis asiantuntijoidesi nimet esiin. Ja voisit itsekin perustella minkä takia lapselle on parempi samaa sukupuolta olevat kasvattajat.

        Kun yleisesti kuitenkin ollaan huolissaan naisvaltaisten yksihuoltajaperheiden isän mallin puuttumisesta. Äidit saattavat omia lapsia ja hankaloittavat tapaamisia tai iseillä saattaa olla muuta tekemistä. Yhtä monta syytä kuin isättömiä lapsiakin.

        Sijarin sydämen ääni ei ole yhtä kuin lapsen sydämen ääni. Eikä sijari voi turvautua sukuunsa työtehtävässään. Sellaista yhteisöllisyyttä ei tämän ajan työelämä tunne ja onhan siinä pedofiilinenkin ansa. Eikä lasta saa kasvattaa yhteisöllisyyden nimissä uhrautujaksi häviäjäksi tässä yksilökeskeisessä yhteiskunnassa. Eli keskittykää parantamaan omaa ja toisten hyvinvointia jollain toisella tavalla kuin puolustuskyvyttömien lasten kustannuksella. Josta hyväksikäytöstä odotatte vielä yhteiskunnalta ja lasten vanhemmilta rahan siirtoa omalle tilillenne.

        Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi hoitaa kaikki lapset omiin koteihinsa. Sitä voitaisiin kokeilla syrjäytymisen ehkäisyynkin, olisiko siinä mahdollisuus.

        Aliinelle voisi suositella vapaaehtoistyötä vaikka yksinäisten vanhusten pariin, se jos mikä olisi hänelle palkitsevaa. Ei tuollainen kuolleeseen avomieheen ripustautuminen ole tervettä. Vanhuksissa on leskinaisia valittavaksi asti ja heille leskille vertaisensa puheenaihetta siinä. Vieraasta lapsesta eikä omastakaan ole lesken terapeutiksi ja elämän sisällöksi. Kyllä te sijaislapsen suosittelijat tuollaiseen perhetilantteeseen mitä Aliinella on ette voi olla täysissä järjissänne itsekään.


      • BioMama81
        No just kirjoitti:

        Osaat sitten varmaan kertoa niiden asiantuntijoidesi nimetkin keiden mielestä yksihuoltajan lapsen on parempi olla sijoituksessakin ilman isän tehtäviä suorittavaa miespuolista henkilöä. Laita siis asiantuntijoidesi nimet esiin. Ja voisit itsekin perustella minkä takia lapselle on parempi samaa sukupuolta olevat kasvattajat.

        Kun yleisesti kuitenkin ollaan huolissaan naisvaltaisten yksihuoltajaperheiden isän mallin puuttumisesta. Äidit saattavat omia lapsia ja hankaloittavat tapaamisia tai iseillä saattaa olla muuta tekemistä. Yhtä monta syytä kuin isättömiä lapsiakin.

        Sijarin sydämen ääni ei ole yhtä kuin lapsen sydämen ääni. Eikä sijari voi turvautua sukuunsa työtehtävässään. Sellaista yhteisöllisyyttä ei tämän ajan työelämä tunne ja onhan siinä pedofiilinenkin ansa. Eikä lasta saa kasvattaa yhteisöllisyyden nimissä uhrautujaksi häviäjäksi tässä yksilökeskeisessä yhteiskunnassa. Eli keskittykää parantamaan omaa ja toisten hyvinvointia jollain toisella tavalla kuin puolustuskyvyttömien lasten kustannuksella. Josta hyväksikäytöstä odotatte vielä yhteiskunnalta ja lasten vanhemmilta rahan siirtoa omalle tilillenne.

        Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi hoitaa kaikki lapset omiin koteihinsa. Sitä voitaisiin kokeilla syrjäytymisen ehkäisyynkin, olisiko siinä mahdollisuus.

        Aliinelle voisi suositella vapaaehtoistyötä vaikka yksinäisten vanhusten pariin, se jos mikä olisi hänelle palkitsevaa. Ei tuollainen kuolleeseen avomieheen ripustautuminen ole tervettä. Vanhuksissa on leskinaisia valittavaksi asti ja heille leskille vertaisensa puheenaihetta siinä. Vieraasta lapsesta eikä omastakaan ole lesken terapeutiksi ja elämän sisällöksi. Kyllä te sijaislapsen suosittelijat tuollaiseen perhetilantteeseen mitä Aliinella on ette voi olla täysissä järjissänne itsekään.

        Oletpa todella surullinen tapaus. Pitäisikö sinusta myös ne narkkareiden ja alkoholistien lapset hoitaa kotiin? Entäpä pedofiilien lapset? Se on jännä miten ensin valitetaan, ettei ole riittävän hyvin koulutettuja nämä sijaisvanhemmat, ja sitten kun työhön tarjoutuu ihminen, jolla ilmeisesti on alan koulutus, ja joka ilmoittaa heti kättelyssä haluavansa tukea lapsen yhteyttä perheeseensä kaikin tavoin ja pitää tavoitteenaan lapsen palauttamista biologisille vanhemmilleen, ja on vieläpä todella sitoutunut nimenomaan lapsen hyvinvointiin, eikä kenenkään muun, niin sittenkin löytyy vielä valitettavaa? Olisipa minunkin lapseni päätynyt aloittajan kaltaisille sijaisvanhemmille. Olisin todella tyytyväinen. Oma lapsi pääsi sellaiseen ihan ok paikkaan, missä lapsi kyllä hoidetaan, mutta kaikki rakkaus menee omille lapsille ja miehelle. Ei täysin rakkaudeton paikka, mutta kyllä se tenava sieläkin syliä enemmä n kaipaa. Onneksi kotiinpaluusta on sovittu ja sijaisperhe jatkaa tukiperheenä. Ryhdyvain sijaisperheeksi Aliine, tätä mieltä ollaan varmasti kaikki me biovanhemmat, jotka haluaa lapsensa parasta sijoituksenkin aikana. Kyllä mäkin olisin mun pojan halunnut pitää luonani, mut jos sen kerta pitää olla muualla, niin sitten jonkun Aliinen kaltaisen luona.


      • Sijaisisukki
        BioMama81 kirjoitti:

        Oletpa todella surullinen tapaus. Pitäisikö sinusta myös ne narkkareiden ja alkoholistien lapset hoitaa kotiin? Entäpä pedofiilien lapset? Se on jännä miten ensin valitetaan, ettei ole riittävän hyvin koulutettuja nämä sijaisvanhemmat, ja sitten kun työhön tarjoutuu ihminen, jolla ilmeisesti on alan koulutus, ja joka ilmoittaa heti kättelyssä haluavansa tukea lapsen yhteyttä perheeseensä kaikin tavoin ja pitää tavoitteenaan lapsen palauttamista biologisille vanhemmilleen, ja on vieläpä todella sitoutunut nimenomaan lapsen hyvinvointiin, eikä kenenkään muun, niin sittenkin löytyy vielä valitettavaa? Olisipa minunkin lapseni päätynyt aloittajan kaltaisille sijaisvanhemmille. Olisin todella tyytyväinen. Oma lapsi pääsi sellaiseen ihan ok paikkaan, missä lapsi kyllä hoidetaan, mutta kaikki rakkaus menee omille lapsille ja miehelle. Ei täysin rakkaudeton paikka, mutta kyllä se tenava sieläkin syliä enemmä n kaipaa. Onneksi kotiinpaluusta on sovittu ja sijaisperhe jatkaa tukiperheenä. Ryhdyvain sijaisperheeksi Aliine, tätä mieltä ollaan varmasti kaikki me biovanhemmat, jotka haluaa lapsensa parasta sijoituksenkin aikana. Kyllä mäkin olisin mun pojan halunnut pitää luonani, mut jos sen kerta pitää olla muualla, niin sitten jonkun Aliinen kaltaisen luona.

        No, olipa mielenkiintoista lukea tuo nimimerkin "No just" kommentti. Siitä välittyi kyllä täydellinen tietämättömyys koko asiasta. Mutta selvisihän se pohjimmainen motiivi kirjoitukseen, nimittäin tuo raha. "Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi hoitaa kaikki lapset omiin koteihinsa".
        Mutta, aloittajan ja muiden samassa tilanteessa olevien ei kannata "korviaan lopsauttaa" tuollaisille kirjoituksille, nimittäin "No just" kaltaiset eivät näitä asioita päätä, , , onneksi.


      • Kaljupääisukille
        Sijaisisukki kirjoitti:

        No, olipa mielenkiintoista lukea tuo nimimerkin "No just" kommentti. Siitä välittyi kyllä täydellinen tietämättömyys koko asiasta. Mutta selvisihän se pohjimmainen motiivi kirjoitukseen, nimittäin tuo raha. "Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi hoitaa kaikki lapset omiin koteihinsa".
        Mutta, aloittajan ja muiden samassa tilanteessa olevien ei kannata "korviaan lopsauttaa" tuollaisille kirjoituksille, nimittäin "No just" kaltaiset eivät näitä asioita päätä, , , onneksi.

        Lue, siis jos rajoittuneen tunne-elämäsi puitteissa pystyt, uudelleen kommentti, mihin vastasit.

        Tyypilliseen sijaismentaliteettiin nojaten irroittelit lauseen asiayhteydestä ja sitten vastasit omiin ongelmiisi. Mitä varten et hanki perheellesi toimeentuloa tavallisesta arvostetusta työstä sen sijaan, että olet vetänyt hameen päällesi.


      • Minuakin masentaa
        BioMama81 kirjoitti:

        Oletpa todella surullinen tapaus. Pitäisikö sinusta myös ne narkkareiden ja alkoholistien lapset hoitaa kotiin? Entäpä pedofiilien lapset? Se on jännä miten ensin valitetaan, ettei ole riittävän hyvin koulutettuja nämä sijaisvanhemmat, ja sitten kun työhön tarjoutuu ihminen, jolla ilmeisesti on alan koulutus, ja joka ilmoittaa heti kättelyssä haluavansa tukea lapsen yhteyttä perheeseensä kaikin tavoin ja pitää tavoitteenaan lapsen palauttamista biologisille vanhemmilleen, ja on vieläpä todella sitoutunut nimenomaan lapsen hyvinvointiin, eikä kenenkään muun, niin sittenkin löytyy vielä valitettavaa? Olisipa minunkin lapseni päätynyt aloittajan kaltaisille sijaisvanhemmille. Olisin todella tyytyväinen. Oma lapsi pääsi sellaiseen ihan ok paikkaan, missä lapsi kyllä hoidetaan, mutta kaikki rakkaus menee omille lapsille ja miehelle. Ei täysin rakkaudeton paikka, mutta kyllä se tenava sieläkin syliä enemmä n kaipaa. Onneksi kotiinpaluusta on sovittu ja sijaisperhe jatkaa tukiperheenä. Ryhdyvain sijaisperheeksi Aliine, tätä mieltä ollaan varmasti kaikki me biovanhemmat, jotka haluaa lapsensa parasta sijoituksenkin aikana. Kyllä mäkin olisin mun pojan halunnut pitää luonani, mut jos sen kerta pitää olla muualla, niin sitten jonkun Aliinen kaltaisen luona.

        Olin huolissani tuosta pedofiili uhasta. Narkkareiden ja alkoholistien lapset ovat se taho ketkä tarvitsisivat niitä räätälöityjä palveluja. Vanhemmat ja sijaisvanhemmat ovat oikeutettuja ja pitäisi olla velvoitettuja saamaan päihdehoitoa tarpeensa mukaan. Pedofiilit saavat tuomioita minkä saavat ja käyvät työssä ja kulkevat ihmisten joukossa edelleen. Lastensuojelu voisi kuitenkin oikeasti toimia siten, ettei sellaisia lasten lähettyvillä suvaittaisi vanhempana isovanhempana eikä sijaisvanhempana. Sellainen aito oikea välittäminen ja tukitoimien kohdentaminen niitä tarvitseville lapsille on lastensuojelun ammattilaisilta jotenkin hukassa, vaikka niihin on budjetoitu. Olisiko lastensuojeluun kerääntynyt tunnekylmät ihmiset päättäjien paikoille ja alaisikseen häiriöalttiit. Vai eivätkö välitä. Rahat kuitenkin vievät.

        Vaaditko lapsesi sijaisvanhemmilta vähän mahdottomia. Eikö sinulle riitä puheistasi päätellen että hoitavat lastasi esimerkillisen hyvin. Miksi et rakasta omaa lastasi itse?


      • Sijaisisukki
        Minuakin masentaa kirjoitti:

        Olin huolissani tuosta pedofiili uhasta. Narkkareiden ja alkoholistien lapset ovat se taho ketkä tarvitsisivat niitä räätälöityjä palveluja. Vanhemmat ja sijaisvanhemmat ovat oikeutettuja ja pitäisi olla velvoitettuja saamaan päihdehoitoa tarpeensa mukaan. Pedofiilit saavat tuomioita minkä saavat ja käyvät työssä ja kulkevat ihmisten joukossa edelleen. Lastensuojelu voisi kuitenkin oikeasti toimia siten, ettei sellaisia lasten lähettyvillä suvaittaisi vanhempana isovanhempana eikä sijaisvanhempana. Sellainen aito oikea välittäminen ja tukitoimien kohdentaminen niitä tarvitseville lapsille on lastensuojelun ammattilaisilta jotenkin hukassa, vaikka niihin on budjetoitu. Olisiko lastensuojeluun kerääntynyt tunnekylmät ihmiset päättäjien paikoille ja alaisikseen häiriöalttiit. Vai eivätkö välitä. Rahat kuitenkin vievät.

        Vaaditko lapsesi sijaisvanhemmilta vähän mahdottomia. Eikö sinulle riitä puheistasi päätellen että hoitavat lastasi esimerkillisen hyvin. Miksi et rakasta omaa lastasi itse?

        "Kaljupääisukille", no nythän sinä irtosit kaikista henkseleistäsi. Putosiko housusi? Ole nyt ihan rauhassa sorvisi ääressä.


      • Tiesin et pää kalju
        Sijaisisukki kirjoitti:

        "Kaljupääisukille", no nythän sinä irtosit kaikista henkseleistäsi. Putosiko housusi? Ole nyt ihan rauhassa sorvisi ääressä.

        Sorvit seisoo, BKT ei enää riitä julkisesta rahoituksesta ylläpidettäviä sijariloisia ruokkimaan. Sinä et pysty keskustelemaan.


      • Sijaisisukki
        Tiesin et pää kalju kirjoitti:

        Sorvit seisoo, BKT ei enää riitä julkisesta rahoituksesta ylläpidettäviä sijariloisia ruokkimaan. Sinä et pysty keskustelemaan.

        Huomaatko miten helposti provosoituneen henkilön ajatukset saa ohjattua pois aiheesta? Näinhän on hyvä toimia myös tilanteessa kun sijoituksen alussa toinen osapuoli on esim huostaanotto tilanteessa hieman epävakaa. Näin lapsi saa tarvitsemaansa rauhaa asettua aloilleen.


      • Isukki pisukki
        Sijaisisukki kirjoitti:

        Huomaatko miten helposti provosoituneen henkilön ajatukset saa ohjattua pois aiheesta? Näinhän on hyvä toimia myös tilanteessa kun sijoituksen alussa toinen osapuoli on esim huostaanotto tilanteessa hieman epävakaa. Näin lapsi saa tarvitsemaansa rauhaa asettua aloilleen.

        Minulle nyt on ihan sama nuo henkseliväitteesi jos en huomannut erikseen mainita. En siis tarvitse henkseleitä kun housut pysyy ylhäällä ilmankin kun katsoo mitä syö ja juo. Sorvivertaustasi en ymmärtänyt jos oli vertaukseksi tarkoitettu. Minulle sorvi on metallia työstävä laite, joka on tarpeen metalliteollisuudessa. Metalliteollisuus on viennin kannalta tärkeä ja siitä sijareillekin ylläpito tulee. Omistan jopa osuuden metallia työstävään sorviin.
        Mietin siis sinusta jotain henkilökohtaista katsoakseni miten pärjäät keskustelussa. Odotetusti loukkaanuit toteamuksestani kaljupäisyydestä, minkä piirteesi havainnoin kirjoituksestasi, koit henkilökohtaisen loukkauksen etkä pystynyt enää keskustelemaan lapsen edusta. Nyt hieman rauhoituttuasi ilmeisesti liität taas oman horjuvan minäsi koskemaan minua ja jo tutuksi tulleena tapanasi kerrot ratkaisunkin, et minulle vaan yleisesti jollekin jonka oletat saavasi liittolaiseksesi. Olet hajanainen. Ei pidä ihmetellä mistä syrjäytetyt nuoret tulevat.


      • Sijaisisukki
        Isukki pisukki kirjoitti:

        Minulle nyt on ihan sama nuo henkseliväitteesi jos en huomannut erikseen mainita. En siis tarvitse henkseleitä kun housut pysyy ylhäällä ilmankin kun katsoo mitä syö ja juo. Sorvivertaustasi en ymmärtänyt jos oli vertaukseksi tarkoitettu. Minulle sorvi on metallia työstävä laite, joka on tarpeen metalliteollisuudessa. Metalliteollisuus on viennin kannalta tärkeä ja siitä sijareillekin ylläpito tulee. Omistan jopa osuuden metallia työstävään sorviin.
        Mietin siis sinusta jotain henkilökohtaista katsoakseni miten pärjäät keskustelussa. Odotetusti loukkaanuit toteamuksestani kaljupäisyydestä, minkä piirteesi havainnoin kirjoituksestasi, koit henkilökohtaisen loukkauksen etkä pystynyt enää keskustelemaan lapsen edusta. Nyt hieman rauhoituttuasi ilmeisesti liität taas oman horjuvan minäsi koskemaan minua ja jo tutuksi tulleena tapanasi kerrot ratkaisunkin, et minulle vaan yleisesti jollekin jonka oletat saavasi liittolaiseksesi. Olet hajanainen. Ei pidä ihmetellä mistä syrjäytetyt nuoret tulevat.

        Ensimmäisessä kappaleesta ilmenee ettet tunne sen paremmin Suomalaisia sanontoja, kuin Sami Hedbergin stand-up komiikkaa.
        Voi, voi, jos loukkaantuisin tällaisista kommenteista, ei tästä työstä mitään tulisi. Lähinnä ns. bio-vanhempien ja heidän sukulaistensa suunnasta, varsinkin sijoitusten alkuvaiheessa kirjoittelusi kaltainen, on varsin ”kesyä”. Tässä haluankin antaa aloittajan kaltaisellekin ja kaikille, jotka harkitsevat sijaisperheeksi ryhtymistä neuvon, että rajuakin sanailua saattaa olla odotettavissa. Mutta toisaalta ne jäävät kyllä useimmissa tapauksissa varsin lyhytkestoisiksi, heidän huomattua olevansa kannanottoineen varsin yksin. Kun kuitenkin meille sijaisvanhemmille yhteiskunnan ja yhteisön tuki on varsin kannustavaa ja jopa palkitsevaa.
        Meillä, sijaisvanhempina on varsin tiheä ja laajakin tukiverkosto, joka käsittää meidän molempien suvut, ystävät, ja monet tutut, jopa tuntemattomatkin.
        ” Aliine ap” kertoikin omasta tukiverkostostaan ja hänelle sanoisin mielipiteenäni, sen olevan varsin positiivinen asia sijaisvanhemmaksi ryhdyttäessä.
        Mutta edellisen lisäksi sijaisperheillä on tietysti yhteiskunnan tukiverkosto takanaan, terveydenhuollon, sosiaalitoimen (lastensuojelun) ja muiden viranomaisten toimesta. Myös useat järjestöt ja yhdistykset tarjoavat varsin merkittävää tukea, opastusta sekä muita palvelumuotoja.

        Kuvailit tapaasi ryhtyä keskusteluun, kirjoittamalla: ” Mietin siis sinusta jotain henkilökohtaista katsoakseni miten pärjäät keskustelussa. ”. Kuvastaako tuo tapaasi keskustella? Onko siis keskustelu mielestäsi jonkinlainen kilpailu?
        Toisaalta, miksi hakisin täältä ”liittolaisia” ja miten se nyt ylipäätänsä on edes mahdollista tämän tyyppisessä anonyymien henkilöiden viestiketjussa? Olet oikeassa tuossa, kun totesit minun kommentoivan noin yleisesti jollekin. Ethän ole ilmaissut mitenkään omaavasi kontakti pinta-alaa sijaishuoltoon, tai –perheisiin. Miksi siis alkaisin keskusteluun näistä asioista, sinun kanssa?
        Toisaalta niin lastensuojelun ja muidenkin viranomaisten kanssa olen käynyt useitakin varsin hedelmällisiä keskusteluja, sekä toiminut vertaisryhmissä muiden sijaisvanhempien kanssa, kuten ollut myös tukijana aloittavien sijaisperheiden parissa.


    • kflknfsf

      Ihana kirjoitus Biomama-81! On niin ihanaa lukea biovanhemmista, jotka arvostavat sijaisvanhemmuutta silloin, kun omat voimavarat eivät syystä tai toisesta ole riittäneet. Kirjoituksesi kuvastaa todellista äidinrakkautta - rakkautta, jossa lapsen hyvinvointi on ihan oikeasti se tärkein asia maailmassa. Toivon sydämestäni sinulle kaikkea hyvää ja sitä, että saat lapsesi pian takaisin kotiin.

      • BioMama81

        Masennus vei voimat, mutta nyt kun jaksan taas niin ei ole syytä miksei poika voisi palata. Ja palaakin. Päivämääräkin on jo tiedossa. Olisin toki toivonut enemmän tukea kotiin, mutta päädyttiin sossussa tällaiseen ratkaisuun, kun oma tukiverkosto on niin heikko. Ollaan kuitenkin saatu tavata oikeastaan milloin vain ja nyt poika jo tulossa kotiin, niin en jaksa valittaakaan. Alle vuoden kesti sijoitus.


      • Sijaisisukki
        BioMama81 kirjoitti:

        Masennus vei voimat, mutta nyt kun jaksan taas niin ei ole syytä miksei poika voisi palata. Ja palaakin. Päivämääräkin on jo tiedossa. Olisin toki toivonut enemmän tukea kotiin, mutta päädyttiin sossussa tällaiseen ratkaisuun, kun oma tukiverkosto on niin heikko. Ollaan kuitenkin saatu tavata oikeastaan milloin vain ja nyt poika jo tulossa kotiin, niin en jaksa valittaakaan. Alle vuoden kesti sijoitus.

        Sijoituksen ehdoton päämäärä on aina lapsen palautuminen bio-vanhemmille/vanhemmalle, kuitenkin, , kuulut tuohon melko pieneen ryhmään, joiden kohdalla se katsotaan mahdolliseksi, , ikävä kyllä.
        Toivon todella, että jaksamisesi riittää vastaisuudessa ja saat tarvitsemasi tuen siihen.
        Mieltä lämmittää suuresti tieto yhdenkin sijoituksen purkautumisesta! Toivotan sydänmellisesti hyvää jatkoa ja jaksamista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe