EU:n pakettimatkadirektiivi muuttuu
Suomalaisia matkan ostajia suojaa Valmismatkalaki, joka pohjautuu EU:n säädöksiin. EU on nyt muuttamassa omia direktiivejään ja sen myötä myös suomalaisen kuluttajan asema paranee. Olennaisin muutos on, että myös erikseen hinnoitellut matkatuotteet asettaisivat myyjän vastuuseen tuotteista jos myyjä päätyy vararikkoon. Vastuu toteutuu käytännössä matkatoimiston asettamalla vakuudella, josta maksetaan takaisin asiakkaan ostamat tuotteet mikäli myyjäyritys menee konkurssiin eikä matka toteudu.
Tähän mennessä tämä vastuu on koskenut vain perinteisiä matkatoimistoja, jotka myyvät kokonaishinnoiteltuja matkapaketteja eli ns. valmismatkoja. Erityisesti nettimatkatoimistot, jotka tyypillisesti käyttävät eriteltyä hinnoittelua, ovat siten olleet kokonaan vastuun ulkopuolella.
Koska vastuuvakuus on kallis järjestely, se on merkittävä haitta virallisesti valmismatkoja myyville toimistoille. Vastavuoroisesti nettimatkatoimistot ovat saaneet merkittävän kilpailuedun kun ovat tältä osin voineet kokonaan pestä kätensä kuluttajasuojasta vaikka myyty matkakokonaisuus tosiasiassa olisi valmismatka.
Vaikka uusi direktiivi ei täysin tasoita pelikenttää kaikkien toimijoiden kesken, se on kuitenkin tervetullut muutos, joka sekä korottaa kuluttajasuojaa, että asettaa matkojen myyjät paremmin samalle viivalle mitä tulee kuluttajavastuuseen.
EU:n pakettimatkadirektiivi muuttuu
0
102
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058257- 1125774
- 565246
- 2895206
- 783861
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501