EU:n pakettimatkadirektiivi muuttuu
Suomalaisia matkan ostajia suojaa Valmismatkalaki, joka pohjautuu EU:n säädöksiin. EU on nyt muuttamassa omia direktiivejään ja sen myötä myös suomalaisen kuluttajan asema paranee. Olennaisin muutos on, että myös erikseen hinnoitellut matkatuotteet asettaisivat myyjän vastuuseen tuotteista jos myyjä päätyy vararikkoon. Vastuu toteutuu käytännössä matkatoimiston asettamalla vakuudella, josta maksetaan takaisin asiakkaan ostamat tuotteet mikäli myyjäyritys menee konkurssiin eikä matka toteudu.
Tähän mennessä tämä vastuu on koskenut vain perinteisiä matkatoimistoja, jotka myyvät kokonaishinnoiteltuja matkapaketteja eli ns. valmismatkoja. Erityisesti nettimatkatoimistot, jotka tyypillisesti käyttävät eriteltyä hinnoittelua, ovat siten olleet kokonaan vastuun ulkopuolella.
Koska vastuuvakuus on kallis järjestely, se on merkittävä haitta virallisesti valmismatkoja myyville toimistoille. Vastavuoroisesti nettimatkatoimistot ovat saaneet merkittävän kilpailuedun kun ovat tältä osin voineet kokonaan pestä kätensä kuluttajasuojasta vaikka myyty matkakokonaisuus tosiasiassa olisi valmismatka.
Vaikka uusi direktiivi ei täysin tasoita pelikenttää kaikkien toimijoiden kesken, se on kuitenkin tervetullut muutos, joka sekä korottaa kuluttajasuojaa, että asettaa matkojen myyjät paremmin samalle viivalle mitä tulee kuluttajavastuuseen.
EU:n pakettimatkadirektiivi muuttuu
0
126
Luetuimmat keskustelut
- 1791682
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.107869En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset207634- 133608
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo90606- 48566
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50548- 37536
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15520