Pellonraivaus

Ex-muamies

Täällä Ylä-Savossa on menossa jo vuosikausia jatkunut pellonraivausvimma. Onko sille ihan todellisia tarpeita, vai onko se jonkinlainen tilalta toiseen tarttuva villitys?

Näin entisenä maalaisena ja maatilan kasvattina suorastaan kadehdin näitä maatilallisia, joilla on mahdollisuus harrastaa tätä pellontekoa. Jotenkin se tuntuu siltä kaikkein arvokkaimmalta työltä, mitä mies voi tehdä.

Ajatelkaapa, että kotiseudullani jotkut viljelijät saattavat raivata kerralla sellaisia sadankin hehtaarin alueita kerralla pelloksi! Niiden valmistumista on kiinnostavaa käydä seuraamassa.

21

4126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

Kiinostavasta en tiedä, mutta jos kaikki valmis viljelysmaa kylältä on käytössä, metsästä sitä on tehtävä, jos maapohjaltaan sopivaa metsää on ja peltoa lisää tarvitsee. Aika kivisiäkin sarkoja näkyvät jotkut raivaavan, ja oma kuuden hehtaarin raivio omana työnä työllistää jo toisena kesänä, nyt saadaan ehkä kylvetyksi asti pääosa. Nuo kymmenet hehaarit vaatii urakoitsijaa, ja rahaahan siinä palaa tuhottomasti ennenkuin mitään tuloa saa.

• Tuloa pellosta

ilman tukioikeuksia ???

• Muamuija
        Tuloa pellosta kirjoitti:

ilman tukioikeuksia ???

Kyllä meidän pelloilla tuotetaan kasvustoa, siis rehua eläimille, ei ne ole "vain" tukien takia. Tukioikeuksia voidaan myös siirtää käytöstä poistettavalta lohkolta toiselle paremmalle, ja jos on jo valmista tuetonta peltoa, voi sillekin kenties joskus saada tilatukioikeudet, mutta tuskin toisinpäin. Taloudellinen tuotto on toki parempi, jos kaikki lohkot ovat tilatukioikeuden parissa.

• Tukiaisgubbe
        Muamuija kirjoitti:

Kyllä meidän pelloilla tuotetaan kasvustoa, siis rehua eläimille, ei ne ole "vain" tukien takia. Tukioikeuksia voidaan myös siirtää käytöstä poistettavalta lohkolta toiselle paremmalle, ja jos on jo valmista tuetonta peltoa, voi sillekin kenties joskus saada tilatukioikeudet, mutta tuskin toisinpäin. Taloudellinen tuotto on toki parempi, jos kaikki lohkot ovat tilatukioikeuden parissa.

Onkohan nyt laskuoppi oikein hanskassa? Rehuahan saa halvemmalla, mitä itse tuottaen tulee maksamaan. Ei siihen peltoa kannata alkaa raivailemaan ja ilman tukioikeuksia viljelemään. Lohkojen reunoja voi raivailla, jotka sitten liittää tukioikeudelliseen lohkoon taikka liitetään pinta-alamittauksessa valvonnan yhteydessä, että ne saa tuelliseksi.

• Ruoka tulee
        Tukiaisgubbe kirjoitti:

Onkohan nyt laskuoppi oikein hanskassa? Rehuahan saa halvemmalla, mitä itse tuottaen tulee maksamaan. Ei siihen peltoa kannata alkaa raivailemaan ja ilman tukioikeuksia viljelemään. Lohkojen reunoja voi raivailla, jotka sitten liittää tukioikeudelliseen lohkoon taikka liitetään pinta-alamittauksessa valvonnan yhteydessä, että ne saa tuelliseksi.

vielä oikeaan hintaan ja koko tukipelleilystä voidaan luopua, eikä siihen kulu pitkä aika..

• Nyt eletään tätä..
        Ruoka tulee kirjoitti:

vielä oikeaan hintaan ja koko tukipelleilystä voidaan luopua, eikä siihen kulu pitkä aika..

..päivää ja pitää suhteuttaa myös toiminta siihen malliin. Toki peltoa voi raivata, mutta mitä iloa siitä on nyt, jos tuottaminen vie muualta katetta pois. Yhtälailla voi ostaa kalliilla valmista tukioikeudellista peltoa, sekin vie puita metsästä, emännän tilan ulkopuolelle töihin ja isännän auraamaan taikka muuten urakoimaan, että saadaan elukoille purtavaa.

Muista jo lapsuudestani, kun naapurini kehui lehmiään hyviksi lypsäjiksi; "Ei ne vielä tukkipuilla lypsäneet, mutta kun aloin syöttämään niille soraa, niin johan lypsävät!"

Olen ainut viljelijä tällä kulmakunnalla, olen ostanut tuon naapurinikin paikan pellot ja niin monen muun. Olen toki raivannutkin peltoa kelpo pläntin, mutta silläkin on täydet tukioikeudet.

• Pellon raivaaminen
        Nyt eletään tätä.. kirjoitti:

..päivää ja pitää suhteuttaa myös toiminta siihen malliin. Toki peltoa voi raivata, mutta mitä iloa siitä on nyt, jos tuottaminen vie muualta katetta pois. Yhtälailla voi ostaa kalliilla valmista tukioikeudellista peltoa, sekin vie puita metsästä, emännän tilan ulkopuolelle töihin ja isännän auraamaan taikka muuten urakoimaan, että saadaan elukoille purtavaa.

Muista jo lapsuudestani, kun naapurini kehui lehmiään hyviksi lypsäjiksi; "Ei ne vielä tukkipuilla lypsäneet, mutta kun aloin syöttämään niille soraa, niin johan lypsävät!"

Olen ainut viljelijä tällä kulmakunnalla, olen ostanut tuon naapurinikin paikan pellot ja niin monen muun. Olen toki raivannutkin peltoa kelpo pläntin, mutta silläkin on täydet tukioikeudet.

on sijoitus tulevaisuuteen, maata viljellään sukupolvien yli, karjatiloilla osin pakkokin raivata peltoa lannalevitysalan takia..

• Osaatkohan laskea?
        Pellon raivaaminen kirjoitti:

on sijoitus tulevaisuuteen, maata viljellään sukupolvien yli, karjatiloilla osin pakkokin raivata peltoa lannalevitysalan takia..

Ei lannanlevitysalan vuoksi kannata alkaa raivailemaan tukioikeudettomia peltoja. Laskutaito hoi!!

Yhtä hyvin voit rakentaa kerrostalon pihallesi, sijoitus tulevaisuuteen. Joskus voi olla hyväkin sijoitus!

• ottoerkki
        Osaatkohan laskea? kirjoitti:

Ei lannanlevitysalan vuoksi kannata alkaa raivailemaan tukioikeudettomia peltoja. Laskutaito hoi!!

Yhtä hyvin voit rakentaa kerrostalon pihallesi, sijoitus tulevaisuuteen. Joskus voi olla hyväkin sijoitus!

Kun aletaan laskea pellonraivaamisen kannattavuutta tai kerrostakon tekoa pihalle
        pitää teitää mitä se maksaa.....ja paljonko tuotto tulevina vuosina.

Kivettömän metsän muuttaminen pelloksi pihapiirissä tällä hetkellä hyvinkin kannattavaa.
        Puunostaja vie risut ja kannot ..jopa vähän korvaa niistä

• Miksi auot,
        Osaatkohan laskea? kirjoitti:

päätäsi asiasta josta et ilmiselvästi mitään ymmärrä ?

• Hyppii taas
        Miksi auot, kirjoitti:

päätäsi asiasta josta et ilmiselvästi mitään ymmärrä ?

tämä siis nim mrk Osaathan laskea..

• Osaatkohan laskea
        Hyppii taas kirjoitti:

tämä siis nim mrk Osaathan laskea..

Siis mitä en ymmärrä? Peltoa olen raivannut melkoisen pläntin ihan itse kaivinkoneella kantokoukulla ja jyrsimellä. Ihan tälle omalle tilalle olen ne tehnyt, mutta joka ikinen aari on tuosta raivatusta pellosta tukikelpoista.
        Koulutukseni on aika vankka useampivuotinen maatalouden koulutus, lisäksi muuta koulutusta ja olen toiminut mm. maatalouskaupan piirissä. Olen myös toiminut mm. rakennusalalla yrittäjänä. Tilani on keskinmääräistä huomattavasti suurempi. Teen kaikki paperityöt itse kirjanpitoa ja veroilmoituksia myöten. Teen myös jonkin verran kirjanpitoa muutamille yhteisöillekin. Luulisin ymmärtäväni aika hyvin tämän maatalouden tukipolitiikan ja siihen liittyvät kiemurat.

Rehua saa ostamalla halvemmalla, kuin itse viljellen, lantaa voi levittää ilman älyttömiä pellonraivauksiakin taikka peltokauppoja. Valmiita rehupaaleja saa taikka voi ostaa halvalla, ei juuri omille paaleille jää katetta, saatikka käärintämuoveille. Rekalla kulkee paalit kauempaakin suhteellisen halvalla.

• Selosta tuo
        Osaatkohan laskea kirjoitti:

Siis mitä en ymmärrä? Peltoa olen raivannut melkoisen pläntin ihan itse kaivinkoneella kantokoukulla ja jyrsimellä. Ihan tälle omalle tilalle olen ne tehnyt, mutta joka ikinen aari on tuosta raivatusta pellosta tukikelpoista.
        Koulutukseni on aika vankka useampivuotinen maatalouden koulutus, lisäksi muuta koulutusta ja olen toiminut mm. maatalouskaupan piirissä. Olen myös toiminut mm. rakennusalalla yrittäjänä. Tilani on keskinmääräistä huomattavasti suurempi. Teen kaikki paperityöt itse kirjanpitoa ja veroilmoituksia myöten. Teen myös jonkin verran kirjanpitoa muutamille yhteisöillekin. Luulisin ymmärtäväni aika hyvin tämän maatalouden tukipolitiikan ja siihen liittyvät kiemurat.

Rehua saa ostamalla halvemmalla, kuin itse viljellen, lantaa voi levittää ilman älyttömiä pellonraivauksiakin taikka peltokauppoja. Valmiita rehupaaleja saa taikka voi ostaa halvalla, ei juuri omille paaleille jää katetta, saatikka käärintämuoveille. Rekalla kulkee paalit kauempaakin suhteellisen halvalla.

sikatiloille jotka pyörivät ostorehulla ja jatketaan sitten juttua..

• Mahdoton yhtälö
        Selosta tuo kirjoitti:

sikatiloille jotka pyörivät ostorehulla ja jatketaan sitten juttua..

Siis, että sikatilan kannattaa raivata tukioikeudetonta peltoa ja viljellä sillä sitten rehua possuilleen? Eikö juuri sikatilalliset vingu, kuin sika aidan raossa, että sikatalous ei kannata.
        Ja muutenkin tuo tuettoman pellon raivaus, jos se olisi kannattavaa touhua alkaa niitä viljelemään, koko maataloustukijärjestelmähän on silloin turhaa. Voit lahjoittaa omat tukesi vaikka Afrikan nälkää näkeville.

Jokainen voi katsoa omista verotiedoistaan, että kuinka paljon sitä jäikään viivan alle verotettavaa, jos verotettavaa jäi enempi, mitä tilalle maksettiin maataloustukia, niin aika hyvin on mennyt. Harvalla tila on tälläinen tilanne, yleensä tuotantoon tarvitaan niitä tukia ja aika paljon!

• Eikö se
        Mahdoton yhtälö kirjoitti:

Siis, että sikatilan kannattaa raivata tukioikeudetonta peltoa ja viljellä sillä sitten rehua possuilleen? Eikö juuri sikatilalliset vingu, kuin sika aidan raossa, että sikatalous ei kannata.
        Ja muutenkin tuo tuettoman pellon raivaus, jos se olisi kannattavaa touhua alkaa niitä viljelemään, koko maataloustukijärjestelmähän on silloin turhaa. Voit lahjoittaa omat tukesi vaikka Afrikan nälkää näkeville.

Jokainen voi katsoa omista verotiedoistaan, että kuinka paljon sitä jäikään viivan alle verotettavaa, jos verotettavaa jäi enempi, mitä tilalle maksettiin maataloustukia, niin aika hyvin on mennyt. Harvalla tila on tälläinen tilanne, yleensä tuotantoon tarvitaan niitä tukia ja aika paljon!

ostorehu enää olekkaan halpaa ?

• näin se on
        ottoerkki kirjoitti:

Kun aletaan laskea pellonraivaamisen kannattavuutta tai kerrostakon tekoa pihalle
        pitää teitää mitä se maksaa.....ja paljonko tuotto tulevina vuosina.

Kivettömän metsän muuttaminen pelloksi pihapiirissä tällä hetkellä hyvinkin kannattavaa.
        Puunostaja vie risut ja kannot ..jopa vähän korvaa niistä

Käytännössä metsän raivaaminen pelloksi ei maksa paljon mitään, se mitä menee niihin raivauskustannuksiin saadaan aika helposti peitettyä niillä puun myyntituloilla, mitä niistä metsistä saa.

Mikäli maa on omaa valmiiksi, niin pellon tekeminen on järkevää, raivauskuluilla ei ole mitään merkitystä.

• On sulla pitkät...
        Eikö se kirjoitti:

ostorehu enää olekkaan halpaa ?

..piuhat. Luetun ymmärryskin tökkii, eikä pelkästään laskutaito :D

• näin se vaan on

Pellonraivaus on mielestäni järkevin investointi, minkä maajussi voi tehdä.
      Toiseksi järkevin on pellon ostaminen.

• navettapiika

Täällä Pohjanmaalla on jo vähän hiljaseksi mennyt raivaussesonki, mutta aina sitä joku harrastaa. Mutta siellä Pohjois-Savossa kyllä oli paljon vilkkaampaa tällä sektorilla, tuli huomattua keväisellä ohimarssilla.
      Jos sitä maata ei muuten riitä, on se metsästä väännettävä. Meilläkin on suunnitteilla jonkun hehtaarin raivio, mutta sen joutuu tekemään yksinkertaisesti metsänhoidollisesta syystä, on jotain vanhaa järvenpohjaa ja taimet eivät menesty. On jo kahdesti istutettu, mutta eivät ota kasvaakseen.
      Ja kyllähän jokaisen isännän tulee tilaa kasvattaa, tavalla tai toisella. Ja jonkinlainen maamerkki jätettävä.

• vero vero

Täällä ala-savossa tehdään jatkuvasti ylitöitä , onkohan niille tarvetta ??
      Vai onko joku villitys , joka tarttuu toisiin ?
      Entisenä kaupunkilaisena karehdin näitä duunareita , joilla on mahdollisuus tehdä ylitöitä.
      kotiseudullani jotkut duunarit saattavat tehdä jopa 10 tuntia viikossa ylitöitä.
      On milenekiintoista seurata miten he jaksavat ja ovatko verokalenterissa

• Eräs emäntä

Taitaapa olla monella alalla ja työpaikalla ylityökielto, olen kuullut. Harmi silloin, jos työt ei valmistu ja näin jää palkkakin pienemmäksi. Esim. lomittajan ylityökielto johtaa joko huonoon työnjälkeen tai kokonaan tekemättä oleviin välttämättömiin töihin, jolloin alkaa eläimet kärsiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3285
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      118
      1312
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1245
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1028
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1021
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1006
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      947
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      921
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      900
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      855
    Aihe