kysymyksiä hauen kalastuksesta...

tietämätön

Hei! Haluaisin tietää kokeneimmeilta perus asiota suuren hauen (3-4kg-->...) uisteluun heinäkuussa.
1. Mihin vuorokauden aikaan on potentiaalisin hauki aika?
2. Miltä syvyydeltä sitä kannattaa hakea (selkäpaikoilla n.6-20m vettä) ja mistä paikoista. Oon lukenut että syvänteiden reunat on hyviä paikkoja mutta niitä ei ole kun 1-2.
3. Millaisia vaappuja kannattaa käyttää. Järvi jossa uistelen on karu ja vesi on erittäin kirkasta. Olen lukenut että näin kesäaikaan kannattaa käyttää pieniä vaappuja, mahtaako pitää paikkaansa?
4. Kannattaako suurta haukea etsiä vain seliltä vai kannattaako myös vähän rannemmasta etsiä missä vettä ois noin 10m-->...6m.
Oon siis aloittanut vasta uistelun joten uistelen vain kahdella vavalla. Takiloita eikä planaareita mulla ei myöskään vielä ole. Joten maksimi syvyys johon pääsen on 7m painojen avulla:)
Jos joku jaksaa vastata tähän pian olisin erittäin kiitollinen!:)

1

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskee,

1. Tullut kaikkiin vuorokauden aikoihin, yöllä hiljaisinta.
      2. Syvyys sen mukaan missä syönnöstää, eli esim. muikku- tai kuoreparvien esiintymissyvyydellä. Veden lämmöt vaikuttaa - harppauskerroksen tienoo on OK. Kirkasvetisellä järvellä syvemmästä näin kesällä - vähintään näkösyvyyden rajoilta. Laajoille matalikoille kannattaa mennä vasta kylmän veden aikaan, eli mieluummin syvän veden läheltä, josta löytyy alle 17 asteista vettä.
      3. Isolle kalalla isoa vaappua. 12 cm jos haet 2 kiloisia. vrt. tyypillisen hauen saaliskalan koko. Uinti saa olla lämpimän veden aikaan aika pirteää, kylmillä sitten vaisumpaa.
      4. Jos rantojen tuntumassa on hauen saalistalaa, esim. särkikaloja, niin saatta se sielää käydä ruokailemassa. Rannoilla on enemmän pientä haukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      30
      3878
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1859
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1314
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1256
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      67
      1115
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      981
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      901
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      356
      868
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      851
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      841
    Aihe