Hei! Haluaisin tietää kokeneimmeilta perus asiota suuren hauen (3-4kg-->...) uisteluun heinäkuussa.
1. Mihin vuorokauden aikaan on potentiaalisin hauki aika?
2. Miltä syvyydeltä sitä kannattaa hakea (selkäpaikoilla n.6-20m vettä) ja mistä paikoista. Oon lukenut että syvänteiden reunat on hyviä paikkoja mutta niitä ei ole kun 1-2.
3. Millaisia vaappuja kannattaa käyttää. Järvi jossa uistelen on karu ja vesi on erittäin kirkasta. Olen lukenut että näin kesäaikaan kannattaa käyttää pieniä vaappuja, mahtaako pitää paikkaansa?
4. Kannattaako suurta haukea etsiä vain seliltä vai kannattaako myös vähän rannemmasta etsiä missä vettä ois noin 10m-->...6m.
Oon siis aloittanut vasta uistelun joten uistelen vain kahdella vavalla. Takiloita eikä planaareita mulla ei myöskään vielä ole. Joten maksimi syvyys johon pääsen on 7m painojen avulla:)
Jos joku jaksaa vastata tähän pian olisin erittäin kiitollinen!:)
kysymyksiä hauen kalastuksesta...
1
217
Vastaukset
- Laskee,
1. Tullut kaikkiin vuorokauden aikoihin, yöllä hiljaisinta.
2. Syvyys sen mukaan missä syönnöstää, eli esim. muikku- tai kuoreparvien esiintymissyvyydellä. Veden lämmöt vaikuttaa - harppauskerroksen tienoo on OK. Kirkasvetisellä järvellä syvemmästä näin kesällä - vähintään näkösyvyyden rajoilta. Laajoille matalikoille kannattaa mennä vasta kylmän veden aikaan, eli mieluummin syvän veden läheltä, josta löytyy alle 17 asteista vettä.
3. Isolle kalalla isoa vaappua. 12 cm jos haet 2 kiloisia. vrt. tyypillisen hauen saaliskalan koko. Uinti saa olla lämpimän veden aikaan aika pirteää, kylmillä sitten vaisumpaa.
4. Jos rantojen tuntumassa on hauen saalistalaa, esim. särkikaloja, niin saatta se sielää käydä ruokailemassa. Rannoilla on enemmän pientä haukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167220- 1992607
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1102241En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761628Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911129- 441029
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va461009- 99961
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6763- 46763