kysymyksiä hauen kalastuksesta...

tietämätön

Hei! Haluaisin tietää kokeneimmeilta perus asiota suuren hauen (3-4kg-->...) uisteluun heinäkuussa.
1. Mihin vuorokauden aikaan on potentiaalisin hauki aika?
2. Miltä syvyydeltä sitä kannattaa hakea (selkäpaikoilla n.6-20m vettä) ja mistä paikoista. Oon lukenut että syvänteiden reunat on hyviä paikkoja mutta niitä ei ole kun 1-2.
3. Millaisia vaappuja kannattaa käyttää. Järvi jossa uistelen on karu ja vesi on erittäin kirkasta. Olen lukenut että näin kesäaikaan kannattaa käyttää pieniä vaappuja, mahtaako pitää paikkaansa?
4. Kannattaako suurta haukea etsiä vain seliltä vai kannattaako myös vähän rannemmasta etsiä missä vettä ois noin 10m-->...6m.
Oon siis aloittanut vasta uistelun joten uistelen vain kahdella vavalla. Takiloita eikä planaareita mulla ei myöskään vielä ole. Joten maksimi syvyys johon pääsen on 7m painojen avulla:)
Jos joku jaksaa vastata tähän pian olisin erittäin kiitollinen!:)

1

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskee,

1. Tullut kaikkiin vuorokauden aikoihin, yöllä hiljaisinta.
      2. Syvyys sen mukaan missä syönnöstää, eli esim. muikku- tai kuoreparvien esiintymissyvyydellä. Veden lämmöt vaikuttaa - harppauskerroksen tienoo on OK. Kirkasvetisellä järvellä syvemmästä näin kesällä - vähintään näkösyvyyden rajoilta. Laajoille matalikoille kannattaa mennä vasta kylmän veden aikaan, eli mieluummin syvän veden läheltä, josta löytyy alle 17 asteista vettä.
      3. Isolle kalalla isoa vaappua. 12 cm jos haet 2 kiloisia. vrt. tyypillisen hauen saaliskalan koko. Uinti saa olla lämpimän veden aikaan aika pirteää, kylmillä sitten vaisumpaa.
      4. Jos rantojen tuntumassa on hauen saalistalaa, esim. särkikaloja, niin saatta se sielää käydä ruokailemassa. Rannoilla on enemmän pientä haukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe