Patruunojen uudelleen lataaminen.

Kysyjä

Olen haaveillut hankkivani patruunojen uudelleen lataus sarjan kokoajan kallistuvien ammuksien takia ja koska harjoitteluun ja kiväärien kohdistamiseen menee paljon panoksia.

Paljonko ladatulle esim. 308. patruunalle tulisi hintaa ja paljonko maksaisi hyvä
lataussarja?

Ja onko haulikon patruunoita mahdollista uudelleen ladata?

4

2288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovvoo hommoo

Aloita nyt vaikka kiväärin panoksista ensin, se haulikon paukkujen lataaminen onkin sellainen suo, että siihen uppoaa enempi kuin olisi mahdollista säästää.
      Hinnat tietää kauppias parhaiten, omat vehkeet kun on vuosikymmennen takaa.

• -78 alkaen ladattu

308 patruunan tarpeet: nalli n 5c, ruuti n. 25c, luoti n. 10c pinnattu valuluoti t.n.17c kokovaippaluoti eli n. 40-50c per kappale alkaen. Laadukas hirviluoti jopa 2E per klp.

Minimivälineistö:
      Kiv. vasaralataussarja n. 40E, vaaka (digi) n. 40E

tai:
      Puristin ja holkkeja 200E
      Ruutiannostin ja hylsyjen käsittelylaitteita 200E

Haulipatruunan minimivälineet:

Rullain 25E, pyöritetään porakoneella (rullastuukaus), tähtisupistimet arvokkaampia.
      Vaaka 40E

• Latailija.....

.308 patruunan itselataus ei oikein ole kannattavaa kun valmiitakin voi löytyä alle 40c kipale. Tosin, jos haet yksilöllistä patruunaa huippuluodeille, pitkille matkoille niin sit jo itselataus kannattaa.

• 18+13

halvimmat patruunat 308:iin on aika heikkoja tarkkuudeltaan. Harjoitusluotia saa 40-50senttiin ladattua per kpl ja ne saa käymään aika tarkasti. Hirvipatruunat sitten maksaa enemmän mutta niillä säästää enemmän kaupan patruunoihin verrattuna.

Lataaminen on lisäksi mukavaa hommaa, siitä saa mukavan harrastuksen. Voisi sanoa että jälleenlataamisella ei säästä kuluissa vaan samalla rahamäärällä ampuu enemmän.

Suosittelen RCBS tai hornady lataussarjaa, ne on laaduikkaita vehkeitä. Hintaa on noin 500euroa. Lee-merkkistä sarjaa saa halvemmalla mutta se on heikkolaatuisempi. Suosittelen myös hankkimaan Esa Paanasen jälleenlatausoppaan niin pääsee hyvin alkuun.

Haulikonpatruunoita voi myös ladata, se vaatii oman prässinsä ja on hiukan vaativampaa hommaa. Siinä joka komponentin vaihtaminen muuttaa painetta (hylsy, välitulppa,ruuti, nalli, stuukkaus, haulilaatu, bufferi,ym.) sekä patruunan painetasoa on vaikea määritellä ilman kallista painemittaria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3298
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      35
      2659
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2259
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2258
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2191
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2163
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1937
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1919
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1914
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1642
    Aihe