Kuinka moni kiinnostunut

Viiriäisistä

Kuinka moni on kiinnostunut viiriäisistä?! Meillä niitä on noin 150 kpl. Ja niiden munat menee lähinnä naapureille. Nämä ovat aivan ihastuttavia ja suloisia eläimiä. Itse olen ainakin aivan niiden lumoissa. Helppoja hoitaakkin. Te joilla on viiriäisiä, niin oletteko minne saaneet viiriäisen munia kaupaksi ja minkälainen on ollut ihmisten suhtautuminen lintuihin yleisesti ottaen?!

Voisitteko pistää eri viiriäistilojen tietoja tänne että saisi tietää mistä kantaa saa uusittua ettei tule sukurutsaus ongelmaa, kun sama suku on liian pitkään. Olemme hakeneet viiriäisiä noin 3 eri paikasta joensuun läheltä ja pyrkineet hommaamaan uutta kantaa noin 1-2 vuoden välein. Muuten olemme haudottaneet omat viiriäiset itse.

12

1899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiitu

Minä olen myös ihastunut viiriäisiin. Meillä niitä ei ole kuin 10kpl, mutta lisää tekis mieli hankkia.

Meille viiriäiset ovat tulleet muutaman mutkan kautta, enkä tiedä mistä ovat alunperin lähtöisin.

Saakohan viiriäisiä itse hautomaan?

Meillä alkoi yksi tavallinen pieni kana hautomaan ja laitoin sille viiriäisen munia alle, saa nähdä tuleeko sieltä poikasia..
      Yhdellä kaverilla on kanan hautomia viiriäisen poikasia. Kana hautoi ne hyvin, mutta poikasten kuoriuduttua ei hyväksynyt niitä.

• Viiriäisistä

Ainakaan meillä ei viiriäiset ole ruvennut hautomaan omia muniaan. Epäilen että hautomisvietti on kadonnut jotenkin tarhakasvatuksen saatossa. En yhtään ihmettele, jos kana saisi niistä haudottua poikasia, ja ne todella kannattaa ottaa erilleen kanasta jos ne kuoriutuu. Poikaset nimittäin tulevat loistavasti toimeen iman emoa.

Kana hautoo kuulemma vaikka kiviä, kun se alkaa kerran hautomaan.

Aina kun meillä jokin kana alkaa hautoa, niin käymme vaihtamassa sen alle toivotun kanarodun munia. Yleensä maatiaisrodun, koska ne ovat kovempia munimaan. meille kuoriutui noin viikko sitten 6 poikasta 9 munasta=) Emo on kova huoltamaan niitä ensikertalaiseksi...

• Juujuu
        Viiriäisistä kirjoitti:

Ainakaan meillä ei viiriäiset ole ruvennut hautomaan omia muniaan. Epäilen että hautomisvietti on kadonnut jotenkin tarhakasvatuksen saatossa. En yhtään ihmettele, jos kana saisi niistä haudottua poikasia, ja ne todella kannattaa ottaa erilleen kanasta jos ne kuoriutuu. Poikaset nimittäin tulevat loistavasti toimeen iman emoa.

Kana hautoo kuulemma vaikka kiviä, kun se alkaa kerran hautomaan.

Aina kun meillä jokin kana alkaa hautoa, niin käymme vaihtamassa sen alle toivotun kanarodun munia. Yleensä maatiaisrodun, koska ne ovat kovempia munimaan. meille kuoriutui noin viikko sitten 6 poikasta 9 munasta=) Emo on kova huoltamaan niitä ensikertalaiseksi...

Olen kiinnostunut viiriäisistä ja olen haaveillut niiden hankinnasta jo jonkin aikaa. Olisi vaan tosi kiva, jos ei tarvitsisi lähteä monen sadan kilometrin päähän niitä ostamaan....oleellista olisi myös, että ovat taatusti terveitä ja salmonellavapaita.

• viiriäisistä
        Juujuu kirjoitti:

Olen kiinnostunut viiriäisistä ja olen haaveillut niiden hankinnasta jo jonkin aikaa. Olisi vaan tosi kiva, jos ei tarvitsisi lähteä monen sadan kilometrin päähän niitä ostamaan....oleellista olisi myös, että ovat taatusti terveitä ja salmonellavapaita.

Olisiko kiinnostusta hommata ensikevään poikasia? Asumme itäsuomessa joensuun lähellä...

• pee

Meillä on tällä hetkellä 7viiriäistä, joista 2kanaa ja 5kukkoa (jos joku on viiriäiskukkoja vailla, niin täältä löytyy).

Meillä alkoi silkkikana hautomaan ja laitoin sille viiriäisen munia alle. Vähän se ensin oudoksui niitä, mutta nyt on hautonut niitä ihan tyytyväisenä.

Minkä värisiä viiriäisiä on olemassa?
        Meillä on 4 ihan niitä tavallisia ruskeita ja 3 hyvin vaalean ruskeaa, joissa tummempia "pilkkuja".

• tipu

Mistä saisin lisää tietoa viiriäisistä ja niiden hoidosta/kasvatuksesta? Onko kirjastossa mitään kunnollista alan opusta?
      Haaveilen viiriäisten(kin) ottamisesta jossakin vaiheessa...

• Viiriäisistä

Kirjastosta löytyy muutama kirja jotka kertovat aika perusteellisesti viiriäisistä. Nimiä en nyt tähän hätään muista. Ketjussa oli keskustelua viiriäisten hajusta. Meillä on ne 150 viiriäistä, eivätkä ne todellakaan haise pahalle, kunhan muistaa pitää alusen puhtaina. Viiriäiset ovat niin sanottuja kuivia lintuja eli niille kun vaihtaa uudet purut alle niin ne säilyvät kuivina pitkään.

Viiriäinenhän on lyhytikäinen lintu 2- 3 vuotta. Meillä tästä syystä haudotetaan lisää poikasia joka kevät ettei muninta linnuilla katkeaisi(tarkoitan sitä että kun ihmiset ostaa meiltä munia niin ei ole hyvä että joku kuukausi olisi sellainen ettei meiltä saisi niitä munia.) Sadasta viiriäisenmunasta kuoriutumis prosentti on ollut 60-70% joka on hyvä, sillä 70% on normaali. Eihän tietekään voi olettaa että kaikki 100 munaa on hedelmöittynyt. Poikasia voi periaatteessa hauduttaa mihin aikaan vuodesta tahansa, mutta jostain kumman syystä keväällä haudotetut poikaset onnistuvat parhaiten ja kuolleisuus on vähäisin.

Poikasia pidetään meillä kehässä nelisen viikkoa punaisen lämpölampun kanssa. Sitten kun viiriäiset alkavat olla suhteelisen isoja ja niillä on höyhenys täysin kunnossa ne siirretään häkkiin.

• matti

minkalaisia viiriäiset on kanaan verrattuna`? hoito? jne. kaikki jotka luulee tietävänsä viiriäsista sanovat että ne haisevat omituiselle... pitääkö paikkansa? vastailkaa!!!!!

• kävin nuuhkimassa

Eivät ne minusta erityisemmin haise.
        Voi toki olla, että olen tottunut.
        Mutta en kyllä muista haistaneeni mitään hajua silloinkaan kun kävin niitä ensi kertaa katselemassa ja valitsemassa.

• tiitu

Ei meilläkään viiriäiset mitenkään ihmeemmin haise, muistaa vaan siivota häkin..
        Enemmän kanat haisee, kuin viiriäiset.
        Aikalailla samanlainen hoito kuin kanoillakin.

• Mistä saa???

Eikä ainuttakaan sähköpostiosoitetta tässäkään viestiketjussa. Mistä niitä saa????????????

• en tiedä mitään

Minä olisin kiinnostunut viiriäisistä mutten tiedä lainkaan miten niitä hoidetaan... tiedän vain että häkin tai terraarion minimi koko on 100x120 cm.
      Mutta pitääkö viiriäisiä pitää kesäisin ulkona ? Ja mitkä ovat yleiset hoito-ohjeet? En tiedä viiriäisistä melkein mitään, näin vain niitä eläinkaupassa ja oli aivan myyty... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7284
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2496
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2392
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      130
      2303
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2199
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1913
    10. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    Aihe