Mikä belgi minulle?

Käykö laekenois?

Etsin aktiivista kakkoskoiraa sakemmannin rinnalle ja olen ihastellut belgejä pitkään. Kysynkin nyt teiltä, mikä belgeistä sopisi meille parhaiten ja mahdollisesti perustelut (tai jos belgi ei käy kriteereihini, niin mikä muu rotu?):

- asun pienen pienessä maaseutukylässä
- olen ikäni ollut koirien kanssa tekemisissä, viimeiset kymmenen vuotta sakemmannien
- omaan auktoriteettiä, olen kiinnostunut koiran käytöksestä ja suosin positiivisia koulutustapoja
- harrastelen nykyisen koiran kanssa aktiivisesti jälkeä, ihmisen etsintää, perustokoilua ja agilitya kotiolossa sekä kesäisin uintia, näissä samoissa saisi pärjätä kakkonenkin
- lähimätsärit saatan pyörähtää, mutta ensisijainen tehtävä koiralla olisi olla sopuisa perhekoira, saa olla vahtiviettinen ja vähän pidättyväisempikin
- en aio kilpailla, seurojen ryhmissä käyntikin on vähän niin ja näin
- pyrin tarjoamaan monipuolista liikuntaa mahdollisimman paljon vapaana päivittäisen yhden pidemmän lenkin lisäksi
- en kaipaa hyperaktiivista hyppykeppiä
- koira saisi olla mahd. suuri
- ei mielellään se kaikkein dominoivin perusluonteeltaan

Itse tykkään hirmuisesti laekenoisista.

4

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Belgityttö98

      En itse ainakaan näe mitään ns. 'estettä', etteikö teille voisi belgi tulla. : )

      Aioin luetella jokaisen muunnoksen hyvät ja huonot puolet listasi perusteella, mutta toisaalta, lakenua voisi sopia teille täydellisesti! : )

      Henkilökohtaista kokemusta on vain yhdestä groenendaelista, joten en ehkä ole paras toteamaan ylläolevaa, mutta ajattelin vain ilmaista mielipiteeni. : D

      • Belgityttö98

        Hm, perustelun unohti jo kokonaan..

        Lakenua siksi, että perhekoira sekä aktiivinen, ja hieman vahtiviettiä löytyy. : ]


    • Käykö laekenois?

      Kiitos vastauksesta!

      Onkohan jollain tietoa minkä verran tuota laekenoisia Suomessa on ja niitä syntyy, ja kun tosiaan en aio kilpailla (vaikka eihän sitä koskaan tiedä), niin onkohan se miten este pennunsaamiselle ylipäätään belgeissä?

      Mitä belgiä hankkiessa kannattaa kysyä/miettiä, onko niissä selvä näyttely- ja käyttölinjaus niinkuin sakemmanneissa? Onko muilla kuin lakulla vahtiviettiä? Mites hermorakenteen ja terveyden tilanne noin yleensäkin?

      Lakenoisin lisäksi tervu ainakin ulkonäöllsesti viehättää enemmän kuin groenendael :)

      • Belgityttö98

        * 1964-2010 rekisteröinnit

        Tervueren 5560
        Groenendael 4707
        Malinois 1978
        Laekenois 185

        2000-luvulla (00-10) lakuja on vuosittain alle 20 kipaletta rekisteröity, yhteensä 71 *


        ** 2011 oli 7 rekisteröintiä, 2012 oli 10 rekisteröintiä. **


        * - Belgianpaimenkoirat-lehti 3-2011
        ** - http://jalostus.kennelliitto.fi/frmJalostustilastot.aspx?R=15.2


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe