Asutko alle 20 neliön yksiössä? :)

tuleva kotini: 15m2

Olen lukenut palstan muita keskusteluja ja nähnyt kaikenlaisia kommentteja, mitä ihmiset neuvovat nuoria hankkimaan pieneen ensiasuntoon. Listalla on ollut kaikkea sohvista astiastoihin ja imureista silityslautoihin ja vesiletkuihin.

Olen muuttamassa alle 20 neliön asuntoon enkä halua sinne mitään ylimääräistä. Toivon vastauksia teiltä, jotka osaavat katsoa asiaa realistisesti. Eli jos olet asunut tai asut nyt alle 20 neliön yksiössä tai sitten hieman suuremmassa niin mitä tavaroita kotoanne löytyy? Oletteko hankkineet jotain turhaa tai onko jälkeenpäin tullut mitään järkevämpiä sisustusratkaisuja ym mieleen? :D

110

9227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva kotini: 15m2

      Ja kommentoikaa, jos tulee jotain muuta muuttamiseen liittyvää tärkeää tietoa mieleen, jos on jotain sellaista mitä ei väklttämättä tule ajatelleeksi

      • Ei siellä

        mitään muuta tarvita kuin sänky, mikroaaltouuni ja pöytä sekä kaksi tuolia. Verhot ikkunoihin ja matto lattialle. Kaappi vaatteille. Tuon kokoinen asunto tuskin on oikea asunto vaan lähinnä yöpymispaikka. Lienet reissutyössä tai opiskelija? Päiväsi kuluvat silloin mukavasti muualla.

        Jos olet muuttamassa paikkakuntaa samalla, niin niitä ei kannata roudata mukana, vaan hankkia kierrätyskeskuksesta.


      • kirshinkirsikis
        Ei siellä kirjoitti:

        mitään muuta tarvita kuin sänky, mikroaaltouuni ja pöytä sekä kaksi tuolia. Verhot ikkunoihin ja matto lattialle. Kaappi vaatteille. Tuon kokoinen asunto tuskin on oikea asunto vaan lähinnä yöpymispaikka. Lienet reissutyössä tai opiskelija? Päiväsi kuluvat silloin mukavasti muualla.

        Jos olet muuttamassa paikkakuntaa samalla, niin niitä ei kannata roudata mukana, vaan hankkia kierrätyskeskuksesta.

        jos kohta kanssa muutan niin ryjät vähenee

        http://kirshin.wordpress.com/


    • 1919

      hui kun on pieni asunto. itse olen 17 ja asun 47m2 asunnossa :o Onko se sitten millainen? Onnea kuitenkin uuteen kotiin :)

      • tuleva kotini: 15m2

        Keittiö on eteiskomerossa, joka on varmaan n. 2-3 neliöö. Siellä on minijääkaappi, jonka päällä liesi, jossa 2 levyä. Kylpyhuone on remontoitu ja tosi nätti. Siellä on suihku, wc ja lavuaari. Eteisessä/keittiössä taisi myös olla toinen lavuaari. Ja huone on sellainen... no pieni :D Sinne taitaa mahtua sänky, pöytä ja pari tuolia.

        Tästä on hyvä aloittaa. Olen kuitenkin tyytyväinen asuntooni, koska siinä on pieni vuokra. Toivottavasti ei tule mitään ahtaanpaikankammoa siellä :D Nyt olen vain iloinen, että sain asunnon ja uskon että elämä helpottuu tästä... :)


      • Miniminini
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Keittiö on eteiskomerossa, joka on varmaan n. 2-3 neliöö. Siellä on minijääkaappi, jonka päällä liesi, jossa 2 levyä. Kylpyhuone on remontoitu ja tosi nätti. Siellä on suihku, wc ja lavuaari. Eteisessä/keittiössä taisi myös olla toinen lavuaari. Ja huone on sellainen... no pieni :D Sinne taitaa mahtua sänky, pöytä ja pari tuolia.

        Tästä on hyvä aloittaa. Olen kuitenkin tyytyväinen asuntooni, koska siinä on pieni vuokra. Toivottavasti ei tule mitään ahtaanpaikankammoa siellä :D Nyt olen vain iloinen, että sain asunnon ja uskon että elämä helpottuu tästä... :)

        Hanki vuode, jonka alle mahtuu säilytyslaatikko. Tarvitset irtotavaroillesi säilytystilaa.
        Jos ostat pöydän, ja tuolit, niin osta tuolit, jotka voi sujauttaa pöydän alle.
        Yksi mukava nojatuoli sinulle riittää, pitää sinulla olla hyvä istua tv:n tai lukulampun äärellä.


      • pieni on iso
        Miniminini kirjoitti:

        Hanki vuode, jonka alle mahtuu säilytyslaatikko. Tarvitset irtotavaroillesi säilytystilaa.
        Jos ostat pöydän, ja tuolit, niin osta tuolit, jotka voi sujauttaa pöydän alle.
        Yksi mukava nojatuoli sinulle riittää, pitää sinulla olla hyvä istua tv:n tai lukulampun äärellä.

        Ehdottaisin parvisänkyä. Sen alle voi laittaa vaikka sohvan, ruokapöydän tai telkkarin ja tietokoneen. Telkkariksi ehdotan mallia joka soveltuu myös tietokoneen näytöksi, jos haluaa katsella elokuvia isommalla ruudulla mutta tietokoneen kautta.


      • isompaan muuttanut
        pieni on iso kirjoitti:

        Ehdottaisin parvisänkyä. Sen alle voi laittaa vaikka sohvan, ruokapöydän tai telkkarin ja tietokoneen. Telkkariksi ehdotan mallia joka soveltuu myös tietokoneen näytöksi, jos haluaa katsella elokuvia isommalla ruudulla mutta tietokoneen kautta.

        ja telkkarille kannattaa pultata teline seinään kiinni. säästyy siinäkin reilu neliö lattiatilaa muuhun käyttöön


      • Kokeiltu on
        pieni on iso kirjoitti:

        Ehdottaisin parvisänkyä. Sen alle voi laittaa vaikka sohvan, ruokapöydän tai telkkarin ja tietokoneen. Telkkariksi ehdotan mallia joka soveltuu myös tietokoneen näytöksi, jos haluaa katsella elokuvia isommalla ruudulla mutta tietokoneen kautta.

        Ikeassa on hyvä parvisänky. Väriltään musta. Ja ylös pieni verho jolla voi eristää sänkyosan.


      • Kokeiltu on

      • jokupahan vaan.....
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Keittiö on eteiskomerossa, joka on varmaan n. 2-3 neliöö. Siellä on minijääkaappi, jonka päällä liesi, jossa 2 levyä. Kylpyhuone on remontoitu ja tosi nätti. Siellä on suihku, wc ja lavuaari. Eteisessä/keittiössä taisi myös olla toinen lavuaari. Ja huone on sellainen... no pieni :D Sinne taitaa mahtua sänky, pöytä ja pari tuolia.

        Tästä on hyvä aloittaa. Olen kuitenkin tyytyväinen asuntooni, koska siinä on pieni vuokra. Toivottavasti ei tule mitään ahtaanpaikankammoa siellä :D Nyt olen vain iloinen, että sain asunnon ja uskon että elämä helpottuu tästä... :)

        Mun mielestä kannattais tehdä niin että ostat sohvan, jonka saat sängyksi.. Mikäli tulee vieraita käymään niin sitten on mukavampi istuttaa vieraat sohvalle.. Mut siis tää vaan mun mielipide.. :)) Mulla ei sentään aivan noin pienestä asunnosta kokemusta ole, itte asun 27neliön yksiössä ja sinne mahtuu ihmeen paljon tavaraa...


      • yksiö arkkitehti
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Keittiö on eteiskomerossa, joka on varmaan n. 2-3 neliöö. Siellä on minijääkaappi, jonka päällä liesi, jossa 2 levyä. Kylpyhuone on remontoitu ja tosi nätti. Siellä on suihku, wc ja lavuaari. Eteisessä/keittiössä taisi myös olla toinen lavuaari. Ja huone on sellainen... no pieni :D Sinne taitaa mahtua sänky, pöytä ja pari tuolia.

        Tästä on hyvä aloittaa. Olen kuitenkin tyytyväinen asuntooni, koska siinä on pieni vuokra. Toivottavasti ei tule mitään ahtaanpaikankammoa siellä :D Nyt olen vain iloinen, että sain asunnon ja uskon että elämä helpottuu tästä... :)

        Joitain vinkkejä jolla voit saada lattia tilaa pikkuhuoneistoosi.
        1.Vuodesohva
        2.Seinälle saranoitu siis sinälle nostettava vuode.
        3.Sovella yms.systeemi
        4-Liukuovet komeroihin
        5. Perinteinen konsti eli parvi vuoteena
        6.Suurella peilillä voi luoda tilavaikutelmaa


      • 22 m2
        Kokeiltu on kirjoitti:

        http://www.vuokramies.com/jle-galleria/kasauspalvelu-ikean-hemnes-parvisängyn-kasaaminen

        http://www.keltainenporssi.fi/search/koti-ja-sisustus/huonekalut/ikea-tromso-parvisanky-uudet-hagavik-pa/search.mec?pob_post_id=13467889&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10802&pob_image_id=38ff5d2214c87fbfeb410cc5f9aba75c&pob_browser_offset=&pob_view_language_id=#image_0

        Kun vasta yli 30 neliön kämpistä löytyy se alkovi, mihin sängyn saa, niin pienenpiin on todella järkevää/ välttämätöntä hankkia se parvi, missä nukkuu, niin jää koko lattia muuhun käyttöön. Tai sitten pitää olla joku vuodesohva. Mut kuka jaksaa joka päivä laittaa sen auki ja taas takaisin sohvaksi. Jotain kaappia pitää olla mihin saa kamat, ettei ne jää pahvilaatikoihin maleksimaan.


      • tilantuntu
        jokupahan vaan..... kirjoitti:

        Mun mielestä kannattais tehdä niin että ostat sohvan, jonka saat sängyksi.. Mikäli tulee vieraita käymään niin sitten on mukavampi istuttaa vieraat sohvalle.. Mut siis tää vaan mun mielipide.. :)) Mulla ei sentään aivan noin pienestä asunnosta kokemusta ole, itte asun 27neliön yksiössä ja sinne mahtuu ihmeen paljon tavaraa...

        Juu samaa mieltä, että älä hommaa parven rumiluksia vaan osta ikeasta kaksi sänkytuolia(hyvät selälle nukkua) ja yöpöydäksi tai sohvapöydäksi laatikko, johon saa petivaatteet siksiaikaa kun vieraat ovat kylässä, toinen sänkyhän voi olla avattuna ja toinen tuolina ja vierassänkynä petarit voivat olla sängyssäsi ja vieraalle annat toisen tarvittaessa, ei sänkypeittoa ja jos sänkypeitto niin ohut yksivärinen lakana peitoksi. Ei ruokapöytää vaan sohvapöytä, jonka saa nostettua mekanismilla ruokakorkeuteen tarvittaessa.


      • halvalla saa halvan
        22 m2 kirjoitti:

        Kun vasta yli 30 neliön kämpistä löytyy se alkovi, mihin sängyn saa, niin pienenpiin on todella järkevää/ välttämätöntä hankkia se parvi, missä nukkuu, niin jää koko lattia muuhun käyttöön. Tai sitten pitää olla joku vuodesohva. Mut kuka jaksaa joka päivä laittaa sen auki ja taas takaisin sohvaksi. Jotain kaappia pitää olla mihin saa kamat, ettei ne jää pahvilaatikoihin maleksimaan.

        Hyvät vuodesohvat maksaa halvimmillaankin toista tonnia. Niissä halvoissa menee selkä nopeasti pilalle, eikä ne ole tarkoitettu yli 150cm pitkälle. Lisäksi niiden mekanismi kestää noin 2 vuotta, jos joka päivä kasataan edestakaisin nukkuma-asentoon ja päiväksi sohvakäyttöön.
        Ennemmin vaikka joustinpatja lattialle ja päiväksi nostaa seinän viereen pystyyn kuin halva vuodesohva.


      • tirlittan 50
        halvalla saa halvan kirjoitti:

        Hyvät vuodesohvat maksaa halvimmillaankin toista tonnia. Niissä halvoissa menee selkä nopeasti pilalle, eikä ne ole tarkoitettu yli 150cm pitkälle. Lisäksi niiden mekanismi kestää noin 2 vuotta, jos joka päivä kasataan edestakaisin nukkuma-asentoon ja päiväksi sohvakäyttöön.
        Ennemmin vaikka joustinpatja lattialle ja päiväksi nostaa seinän viereen pystyyn kuin halva vuodesohva.

        Minulla on pienessä kämpässäni ollut kahden istuttava vuodesohva ja avattu lähes joka yöksi ja siinä on nukkunut 100 kiloinen mies ja nekanismi kuten sohvakin on kestänyt jo 16 v, ja eikä ole mitään vaihto tarvetta vieläkään. Eikä ollut kalleimmasta päästä hintaa en muista oli silloi vielä markkojen aikaa. Että on kestänyt ja kestää edelleenkin käyttöä. Sohvani on pääystetty mikrokankaalla joka ainoastaan kankaan väri on haalistunut kun aurinko osuu siihen. Päivälläkin löhöön siinä paljon .


      • kyöhhä
        tirlittan 50 kirjoitti:

        Minulla on pienessä kämpässäni ollut kahden istuttava vuodesohva ja avattu lähes joka yöksi ja siinä on nukkunut 100 kiloinen mies ja nekanismi kuten sohvakin on kestänyt jo 16 v, ja eikä ole mitään vaihto tarvetta vieläkään. Eikä ollut kalleimmasta päästä hintaa en muista oli silloi vielä markkojen aikaa. Että on kestänyt ja kestää edelleenkin käyttöä. Sohvani on pääystetty mikrokankaalla joka ainoastaan kankaan väri on haalistunut kun aurinko osuu siihen. Päivälläkin löhöön siinä paljon .

        sohvien hinnat on noussu näinäpäivinä ihan tajuttomasti.....ennen sai jonkun sohvan 500€/800€ nyt samainen sohva maksaa yli 1000€...


    • oma kokemus

      kaveri on vuosia asunnut 16 m2 kämpässä. 1 huone, mini vessa, super keittiö. Ei nukkuessa juuri tarvitse yli 1,5 m2 tilaa.

      • KeyManager

        Ensimmäinen oma vuokrakotini oli juuri 15 m2 Kalliossa 90-luvun alussa.

        Minikeittiö, minikylppäri. Patja lattialla. Edellisen asukkaan 60-luvun radio viihdykkeenä. Pienen remontin tein muuttaessa.

        Astioita muutama, vaatteita, lankapuhelin, vanha herätyskello, siinä tärkeimmät.

        Ei tiskikonetta, ei pesukonetta, ei mikroa, ei pakastinta, ei televisiota, ei tietokonetta, ei stereoita, ei kännykkää, ei autoa, ei pyörää....

        Hienot muistot kuitenkin jäivät, enismmäinen oma koti/oma lupa. Silloisen tyttöystävän kanssa vietettiin useampi yö pienellä patjalla. Nuorena ei tullu mielenkään, että jotain puuttuisi. Elämä oli kuitenkin jossain muualla kuin neljän seinän sisällä.

        Nyt sitten keski-ikää lähestyvänä on 250 m2 ja kaikki härpäkkeet mitä ikinä on tullut haluttua, monet useampana kappaleena. Ehkä vaihtasin kuitenkin tuohon 15m2, jos olisin taas 20-kymppinen :)


      • 40-kymppinen...
        KeyManager kirjoitti:

        Ensimmäinen oma vuokrakotini oli juuri 15 m2 Kalliossa 90-luvun alussa.

        Minikeittiö, minikylppäri. Patja lattialla. Edellisen asukkaan 60-luvun radio viihdykkeenä. Pienen remontin tein muuttaessa.

        Astioita muutama, vaatteita, lankapuhelin, vanha herätyskello, siinä tärkeimmät.

        Ei tiskikonetta, ei pesukonetta, ei mikroa, ei pakastinta, ei televisiota, ei tietokonetta, ei stereoita, ei kännykkää, ei autoa, ei pyörää....

        Hienot muistot kuitenkin jäivät, enismmäinen oma koti/oma lupa. Silloisen tyttöystävän kanssa vietettiin useampi yö pienellä patjalla. Nuorena ei tullu mielenkään, että jotain puuttuisi. Elämä oli kuitenkin jossain muualla kuin neljän seinän sisällä.

        Nyt sitten keski-ikää lähestyvänä on 250 m2 ja kaikki härpäkkeet mitä ikinä on tullut haluttua, monet useampana kappaleena. Ehkä vaihtasin kuitenkin tuohon 15m2, jos olisin taas 20-kymppinen :)

        Eikö 20-kymppinen tarkoita parisataa vuotiasta? 2-kymppinen olisi parikymppinen.


      • Nuoruusmuistoja
        KeyManager kirjoitti:

        Ensimmäinen oma vuokrakotini oli juuri 15 m2 Kalliossa 90-luvun alussa.

        Minikeittiö, minikylppäri. Patja lattialla. Edellisen asukkaan 60-luvun radio viihdykkeenä. Pienen remontin tein muuttaessa.

        Astioita muutama, vaatteita, lankapuhelin, vanha herätyskello, siinä tärkeimmät.

        Ei tiskikonetta, ei pesukonetta, ei mikroa, ei pakastinta, ei televisiota, ei tietokonetta, ei stereoita, ei kännykkää, ei autoa, ei pyörää....

        Hienot muistot kuitenkin jäivät, enismmäinen oma koti/oma lupa. Silloisen tyttöystävän kanssa vietettiin useampi yö pienellä patjalla. Nuorena ei tullu mielenkään, että jotain puuttuisi. Elämä oli kuitenkin jossain muualla kuin neljän seinän sisällä.

        Nyt sitten keski-ikää lähestyvänä on 250 m2 ja kaikki härpäkkeet mitä ikinä on tullut haluttua, monet useampana kappaleena. Ehkä vaihtasin kuitenkin tuohon 15m2, jos olisin taas 20-kymppinen :)

        Minulla oli kanssa ensiasunto Kalliossa vuosina 1990-95. Neliöitä oli ruhtinaalliset 16,65 mutta kaikki tarpeellinen mahtui, oikein hyvät muistot asunnosta. Hesari kolmetoista, Tenkan ja Alkon kortteli.


      • 40-kymppinen... kirjoitti:

        Eikö 20-kymppinen tarkoita parisataa vuotiasta? 2-kymppinen olisi parikymppinen.

        itse asun 28 neliön yksiössä, ja tännehän en siis ole hommannu mitää ylimäärästä. Ainoastaan ne välttämättömiksi katsotut on hankittu;

        -sohva
        -verhot
        -mikro
        -imuri
        -kahvinkeitin
        -palohälytin
        -kattovalaisin
        -sammutuspeite
        -sänky (omasta takaa)
        -pöytä (omasta takaa
        -tuolit
        -vitriini

        sitten tietysti nuo astiat ja ruokailuvälineet sun muut oli myös omasta takaa joten ihan kaikkea sentään ei tarvinu hommata uutena. Vielä toki puuttuu muutamia asioita, mutta niillä nyt ei ole hengen hätä. Ei sitä kaikkee tarvi yhellä kertaa hommata.

        Mutta jos aiheen alottaja on noin pienee kämppää muuttamassa nii todellakaan ei kannata hankkia kun ne ihan välttämättömimmät ja kaiken turhan voi ihan suosiolla jättää pois.


    • ooooka

      Pienessä asunnossa on turha yrittää tunkea kaikkea lattialle. On otettava käyttöön pystytila eli seinät. Erilaiset seinähyllyt ja kaapit ovat ihan ehdottomia säilytysratkaisuja.

      Pöytää kannattaa miettiä ja etsiskellä josko löytyisi vaikka joku seinään kiinnitettävä ja kokoontaittuva, jonka voi nostaa vaakatasoon tarvittaessa. Myös sisäkkäin menevät erilaiset pöytä- ja tasoratkaisut on hyvä kartoittaa. Eikä huono ratkaisu olisi pyörillä kulkevat pikkupöydät, joita voisi tarvittaessa käyttää yöpöytänä, ruokapöytänä, tietokonepöytänä jne.

      Ehkä jostain löytyy penkki, joka toimii samalla säilytystilana vaikkapa vuodevaatteille tms.n Sillä korvaa helposti turhat ja tilaavievät irtotuolit. Tosin tuoleiksi voi ostaa päällekkäin pinottavia jakkaroita.

      Korkeista kaapeista saa suurimman hyödyn, kun muistaa ottaa käyttöön myös kaapin lattian. Monesti henkarikaapeissa jää alaosan tila hyödyntämättä. Sinne voi ostaa laatikoita (tai käyttää vaikka pahvilaatikoita), joihin saa tavaraa säilöön.

      Jos tuntuu, ettei päätä huimaa ja kykenee, niin 90-lukulainen parvisänky ei olisi ollenkaan huono ratkaisu pienessä asunnossa. Sängyn alla voi olla esimerkiksi pöytä tai muuta säilytystilaa. Ja vaikka sänky olisi ihan tavallinen, on hyvä huomioida, että sen alla on paljon hyvää säilytystilaa ellei sitten kyseessä ole jenkkisänky tai muu umpisänky.


      Avainsanat ovat monikäyttöisyys ja käytännöllisyys.

      ps. Kotia kohti -ohjelmassa sisustivat joku aika sitten hyvin pienen yksiön. Lopputulos muistutti lähinnä hotellihuonetta, mutta ei se huono ratkaisu ollut. Iso sänky ja muutama muu kaluste. Sitäkin voi miettiä viihtyisikö hotellihuonemaisessa kodissa.

      • tuleva kotini: 15m2

        Olisi kyllä kätevää kiinnittää seinään hyllyjä ja tv, mutta yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä. Seinissä ei ollut valmiiksi mitään jälkiä enkä sitten tullut kysyneeksi, että saisiko vaikka TV:n kiinnittää. Parvisängyn tulin hankkineeksi. :D

        En usko, että huoneesta mitään hotellimaista tulee, mutta se varmaan tulee näyttämään enemmän yhden ihmisén makuuhuoneelta kuin asunnolta..

        Kiitoksia kuitenkin kaikista ideoista :)


      • ooooka
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Olisi kyllä kätevää kiinnittää seinään hyllyjä ja tv, mutta yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä. Seinissä ei ollut valmiiksi mitään jälkiä enkä sitten tullut kysyneeksi, että saisiko vaikka TV:n kiinnittää. Parvisängyn tulin hankkineeksi. :D

        En usko, että huoneesta mitään hotellimaista tulee, mutta se varmaan tulee näyttämään enemmän yhden ihmisén makuuhuoneelta kuin asunnolta..

        Kiitoksia kuitenkin kaikista ideoista :)

        Yleensä nimenomaan kyllä saa kiinnittää seinille esim. tauluja, mutta asia pitää etukäteen kysyä vuokranantajalta, jos jotain isompaa kiinnittelee. Elämisen jäljet saa näkyä ja ovat vähän välttämättömiäkin.


      • eräs mummeli
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Olisi kyllä kätevää kiinnittää seinään hyllyjä ja tv, mutta yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä. Seinissä ei ollut valmiiksi mitään jälkiä enkä sitten tullut kysyneeksi, että saisiko vaikka TV:n kiinnittää. Parvisängyn tulin hankkineeksi. :D

        En usko, että huoneesta mitään hotellimaista tulee, mutta se varmaan tulee näyttämään enemmän yhden ihmisén makuuhuoneelta kuin asunnolta..

        Kiitoksia kuitenkin kaikista ideoista :)

        Minulle on ollut oiva aputila itse teettämäni pyörällinen hyllykko johon mahtuu joka hyllylle vierekkäin 2 standardikokoista kotilaatikkoa, eli 10 hyllyä = 20 laatikkoa.
        Särkymättömät ja kevyet tavarat ovat ylemmissä laatikoissa, joita voin vetää alas itse tekemälläni kepillä, mikäli en tahdo kiivetä tuolille. Tästä hyllyköstäni en luovu varmaan koskaan, niin käytännöllinen se on. Muutossa se on helppo purkaa ja tavarat ovat valmiina laatikoissa. Ruokapöydäksi valitsin pitkän pöytälevyn jonka alle kiinnitin metallijalat, myös helppo purkkaa jos muuttaa. Lisäksi hankin pari pyörällistä laatikostoa jotka mahtuvat pöydänalle.
        Minusta oli ihanaa koota kotia, jossa on kaikki tarpeellinen, ei mitään turhaa, kaikki kohdallaan. Täysin vapaata tilaa on ison lattiamaton verran ja siinä jumppaan! Nojatuolina on semmoinen mekaniikkatuoli jonka saa vaakaan, siinä voi mukavasti myös nukkua jos annan sänkyni yövieraalle.
        Iloa ja onnea sinulle uuteen pikku kotiisi.


      • 27m2 kahdelle
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Olisi kyllä kätevää kiinnittää seinään hyllyjä ja tv, mutta yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä. Seinissä ei ollut valmiiksi mitään jälkiä enkä sitten tullut kysyneeksi, että saisiko vaikka TV:n kiinnittää. Parvisängyn tulin hankkineeksi. :D

        En usko, että huoneesta mitään hotellimaista tulee, mutta se varmaan tulee näyttämään enemmän yhden ihmisén makuuhuoneelta kuin asunnolta..

        Kiitoksia kuitenkin kaikista ideoista :)

        " yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä."...

        Vuokra-asunto on vuokraajan sen hetkinen koti. Kotiaan saa sisustaa kuten kotiaan sisustaa eli seiniin voi porailla reikiä tarpeellisia kiinnityksiä varten se kuuluu ihmisen normaaliin asumiseen!
        Normaalista elämisestä tulee jälkiä väkisinkin ja vuokranantaja ei voi vaatia vuokraa jos asunnossa ei saa asua normaalia elämääkään!!!

        Se että alkaisi maalailemaan ja purkamaan rakenteita mitensattuu on taas täysin eriasia! Huoneiston vahingoittaminen on tietenkin kielletty.


      • marttakaija
        27m2 kahdelle kirjoitti:

        " yleensä vuokra-asuntoihin ei kai saa kiinnittää mitään seinille, ettei jää jälkiä."...

        Vuokra-asunto on vuokraajan sen hetkinen koti. Kotiaan saa sisustaa kuten kotiaan sisustaa eli seiniin voi porailla reikiä tarpeellisia kiinnityksiä varten se kuuluu ihmisen normaaliin asumiseen!
        Normaalista elämisestä tulee jälkiä väkisinkin ja vuokranantaja ei voi vaatia vuokraa jos asunnossa ei saa asua normaalia elämääkään!!!

        Se että alkaisi maalailemaan ja purkamaan rakenteita mitensattuu on taas täysin eriasia! Huoneiston vahingoittaminen on tietenkin kielletty.

        Itseasiassa, jokaiseen vuokrakotiin EI saa porailla seiniin reikiä ollenkaan. Tämä asia kannattaa varmistaa vuokranantajalta. Yleensä sen porauskiellon kyllä huomaa siitä, että katossa/katon rajassa kulkee tangot/kiskot joihin voi esim siimalla taulut ja verhot ripustaa. Mitään hyllyä saatika televisiota noilla mahdollisuuksilla ei kyllä seinälle kannata laittaa suuren painon vuoksi.

        Sitten aloittajalle: Jos et ihan hirveästi omista vaatteita, suosittelisin vaatekaapin sijaan senkkiä tai lipastoa. Matalampi senkki toimii tarvittaessa penkkinä tai tasona televisiolle. Voihan siihen tasolle laittaa vaikka muutaman koriste-esineen luomaan kodin tuntua tai suuren peilin luomaan avaruutta.

        Nyt kun sinulla on parvi, joka on korkea kaluste, sen kaveriksi sopisi (esteettisistä syistä) paremmin matalemmalle jäävä säilytysratkaisu, kuin täyskorkea vaatekaappi. Vastaavasti säilytystila jää sitten vähemmälle mutta on se mukavampi asua "ilmavassa" kodissa kuin täyteen pakatussa "varastossa".

        Lisäksi, kun säilytystilaa on vähän mutta tarpeeksi, ei tule ostettua niin paljoa heräteostoksia ja turhaa roinaa :D. Säästyy rahaa ja aikaa seuraavassa muutossa ;).


    • aasintaluttajat

      sellainen parvisänky. sen alle pieni sohva sekä pieni pöytä. televisiolle hylly ja nojatuoli siinähän ne tärkeimmät.

    • sisustaja minäkin

      Katso Ikean nettisivut. Siellä on loistavia sisustusratkaisuja juurikin pieneen tilaan.

      • kestävä kehitys?

        Ikeasta ei ylipäätään kannata ostaa mitään - ovat kertakäyttökamaa. Halpoja ovat mutta eivät kestäviä - kaatopaikat on jo täynnä roinaa.


      • roskaa vaaan
        kestävä kehitys? kirjoitti:

        Ikeasta ei ylipäätään kannata ostaa mitään - ovat kertakäyttökamaa. Halpoja ovat mutta eivät kestäviä - kaatopaikat on jo täynnä roinaa.

        Vepsäläiseltä ostettu laatusohva hajosi käyttökelvottomaksi 5 vuodessa, ostin sitten ikeasta viidesosalla vepsäläisen sohvan hinnasta. Ostin silloin kun ikea tuli espooseen ja edelleen toimii, päällinen vaihdettu kerran, sekin sisältyi hintaan.


    • näillä alkuun

      Koska sinulla kuitenkin on jo parvi, missä on sänky, niin oletettavaa on, että käytät sitä sänkynä etkä esim. tavaroiden säilytystilana. Jos parvelle kapuaminen rupeaa tympimään, niin vuodesohva on kätevä ratkaisu. Itse asiassa, jos tarkoituksena on joskus majoittaa joku, niin esim. kahden hengen vuodesohva on hyvä idea. Tarvitset joka tapauksessa jonkun istumistilan esim. ruokailua varten sekä PIENEN pöydän, jota voit käyttää läppäritasona ja ruokailuun. Toki yksi hyvä tuoli olisi myös hyvä olla. Tuolia/jakkaraa voi myös käyttää laskutasona.

      Jos kavereita tulee kylään, niin istuskelu ja syöminen onnistuu myös, jos sinulla on iso matto. Maton päälle vain joku kangas pöytäliinaksi ja siihen tarjoamiset esille.

      Lipasto saattaisi olla hyvä ratkaisu vaate- ja tavarasäilytykseen tai sitten ihan täyskorkea hyllykkö. Jos hankit lipaston, niin hanki sellainen, jossa on ainakin yksi lukittava lokero, jossa voit säilyttää korut, passin, pankkitilin tunnusluvut ja käteistä rahaa. Paljon ratkaisee myös se, että onko sinulla vinttikomeroa esim. sesonkivaatteiden säilyttämiseen. Myös kirjojen, opiskelumateriaalin ym. määrä ratkaisee paljon hyllykön tarvetta. Hyllykköä voi jakaa tarpeen mukaan lokerikoilla ja muovilaatikoilla.

      Älä hanki imuria. Noin pienen tilan pystyt lakaisemalla pitämään puhtaana. Kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan pese rätillä lattia.

      Hanki selkeä perusastiasto, jota käytät arkena ja juhlassa. Esimerkiksi 6-hlö:n astiasto riittää hyvin eli mukit, syvät ja matalat lautaset, haarukat, veitset, ruokalusikat ja kahvilusikat. Mahdollisesti juomalasit jollet halua käyttää mukeja siihen tarkoitukseen. Joku isompi kulho, jota voit käyttää salaattiastiana, hedelmäkulhona tms. Ainakin pieni juuresveitsi ja isompi yleisveitsi. Mahdollisesti kuorimaveitsi ja juustohöylä. Ainakin yksi kattila ja paistinpannu, mahdollisesti myös yksi pienempi kattila esim. kananmunien yms. keittämistä varten. Yksi uunivuoka. Chifonet tai vastaava paketti rättejä. Tiskiharja. Leivinpaperia, kelmua, wc-paperia. Ehkä myös pullon- ja/tai viinipullonavaaja voi olla tarpeen:)

      Shampoot, hammastahnaa yms. henk.koht hygieniatuotteet, mutta ei monta pakettia, vaan käytä yksi loppuun ennen kuin ostat uutta. Pari kylpypyyhettä, pari käsipyyhettä ja pari keittiöpyyhettä. Kahdet lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat sillä idealla, että toiset pesussa, toiset käytössä.

      Kunnon valaisin kattoon, ehkä parvelle lukuvalo ja ehkä parven alle kohdevalo. Eteiseen ehkä matto, joka pysäyttää hiekan. Pimentävät verhot/rullakaihdin. WC-tilaan joku säilytysratkaisu (pyörillä oleva vaunu tai esim. wc:n yläpuolelle tuleva omilla jaloilla seisova kaappi joka ei vaadi seinäkiinnitystä) tai jos on naulakko, niin siihen roikkumaan säilytyspussukoita.

      Mahdollista vierasta varten varatyyny ja -peitto. Jos sinulla on se 2-ist. vuodesohva, saat ehkä ne jemmaan vuodesohvan sisälle.

      Perusruokavarasto, jolla pärjäät niin, ettei tarvitse joka päivä käydä kaupassa. Ruokavarasto riippuu tietysti omista mieltymyksistäsi, mutta jauhoilla, kananmunilla, perusmausteilla, hienolla sokerilla, makaronilla ja riisillä/nuudeleilla pääsee jo pitkälle.

      Tauluja tms. koristeita ehdit hankkia myöhemmin. Itse asiassa hanki mahdollisimman vähän ja hanki sitten jatkossa vain sitä, mitä todella tarvitset. Sitruspuristimet, kananmunaleikkurit ym. ovat joillekin välttämättömiä, joillekin ei.

    • tulee mieleen

      Sänky toimii kyllä hyvin sohvanakin.
      Kunnon pöytä on tärkeä. Tai riippuu tietysti ihmisestä, mutta kunnon pöydälle voi laskea läppärinsä. Kun läppärin siirtää sivuun, siinä voi syödä puuronsa ja tehdä sitä sun tätä. Pari tuolia, joista ainakin toinen hyvä pitkäaikaiseen istumiseen, mikäli opiskelee.
      Marttojen sivulta löytyy hyviä vinkkejä kokkausvälineistöstä, mutta tosiasiassa niitä on liikaa. Toimii kuitenkin muistilistana:
      http://www.martat.fi/ruoka/ruoanvalmistus/astiat-ja-tyovalineet/tyovalineet-ruoanlaittoon/
      Säilytystila on aina tarpeen, joten joku kaappi saisi varmaan olla lisää.
      Yöpöytäkin on kiva juttu, jos se pöytä ei ole ihan sängyn vieressä. Toki kopiopaperilaatikko on hyvä yöpöydän virassa.
      Valaisimia. Fairia, wc-ankka ja harja, pyyhkeitä, kahvinkeitin, säilytysrasioita ruoantähteille, ensiaputarvikkeita, sakset, teippiä, vasara, ruuvimeisseli, harja tai imuri, silitysrauta, lakanat, vati...

    • ....

      Parisänky, divaanisohva, 55" taulu-tv, kirjahylly vitriineillä, jalopuukirjoituspöytä etc...

    • charlie b

      Ekassa kämpässä oli neliöitä 23. Sinne mahtu hyvin tietokonepöytä ja tuoli, sänky, kirjahylly ja tv-taso. Vaatekaappi ja keittiön baaritaso oli kiinteänä. Riippuu aika paljon asunnon suunnittelusta mitä sinne mahtuu. Nykyään voisi ainakin tietokoneen näytön ja telkkarin yhdistää.

      • Ahtaassa asunut

        Toinenkin asia joka rajoittaa on raha millä pitää saada se sisustus hoidettua, siis halpoja rataisujakin on. Käväisin kyläilemässä erään nuoren luona ja ilokseni huomasin kuinka halvalla ja näppärästi hän oli kalustanut se pikku kotinsa , hän muutti toiselta paikkakunnalta eikä voinut tuoda sielä kotoaan mööbeleitä.
        Hän oli jostakin haalinut lavoja jotka eivät varmaan maksaneet mitään, hän sitten maalasi ne valkoiseksi ,,,kaksi lavaa päällekkäin niin siitä tuli reilu sohvapöytä.
        Ja sitten oli laittanut kai kolme lavaa huoneen nurkkaan niihin hän laittoi kaksi patjaa jotka hän oli päällystänyt kivalla kankaala. Lavat ja patjat tuli niin että toinen toiselle seinälle ja toinen toiselle siitä tuli oikein kiva divaani kun hän oli sitten laittanut toisen patjan päälle seinää vasten 6-8 tyynyä niin kuin selkänojaksi nekin päällystetty erivärisillä kankailla.Oli tosi kiva idea ja halpa.
        Ja kun sitä säilytys tilaa on vähän niin voi ommella jostakin kivasta kankaasta tyynyn muotoiset vetoketjulliset pussit johon voi sujauttaa päiväksi esm. peitot taitetuna vetoketju kiinni niin näitä voi käyttää päivä käytössä vaikka löhö tyynynä tällainen on siisti ja käytännöllinen, eikä kaipaa mihinkään säilytystilaa.


    • Muutin ensimmäiseen solukämppääni 18-vuotiaana. Muuttokuormani koostui viidestä pahvilaatikosta, repusta ja polkupyörästä. Aluksi tilaa oli yllin kyllin. Muuttaessani kahden vuoden päästä pois siitä tarvitsin pakettiauton.

      Minä nostaisin esiin sellaisen näkemyksen, että kyse ei ole siitä, mitä asioita pienessä asunnossa on, vaan siitä, kuinka ne siellä ovat. Periaatehan on selvä: välttämättömät arjen talousesineet, vaatteet jne. ja niille kaikille kaappi. Ammoisella tyttöystävälläni oli vaatteet siisteissä muovilaatikoissa sängyn alla. Loput irtotavarat olivat hyllyssä ja vähät keittiökamppeet tiskikaapissa. Sellainen oli nuoren naisen opiskelijaboksi, eikä hän kertaakaan minun kuulteni valittanut tavaran puutteesta. Koirakin sinne asuntoon sopi, ja sille hiukan tilaa teutaroida, vaikka neliöitä oli vain vähän.

      Olennaisempaa on pedantti järjestyksenpito ja jonkinlainen kieltäymys vastaanottaa roinaa. Tavaraa tässä maailmassa on tarjolla. Sitä saa ja sitä kertyy ostamattakin. Pienissä tiloissa se kaikki pitäisi säilyttää, joten on kehitettävä säilytysratkaisuja. Lopputuloksena on asunto, jossa on tuhansittain esineitä toistensa sisällä ja päällä. Jokainen säilytysesine pitää siirtää ja töniä juuri siihen kohtaan, missä itse parhaillaan seisoo, jos haluaa siivota. Kun haluaa siivota lattian, joutuu nostamaan tavarat pöydälle. Kun siivoaa pöydän, samat rojut siirretään sängylle; ja kun siivoaa sängyn, tavarat häädetään permannolle. Viime kädessä tätä ei voi estää kuin olemalla ankara: ilmaista roinaa ei haalita ja tarpeeton vanha pistetään kiertoon.

      Pienessäkin pärjää ja viihtyy, mutta se karu asia pitää hyväksyä, että laatikot ja kaapit vievät oman tilansa ja niihin ihmisillä yleensä myös kertyy tavaraa. Niin muodoin lähtökohta ei ole kaappien ja laatikoiden hankinta vaan sisään virtaavan roinavirran rajoittaminen. Jos tavaraa ei enää saa pidettyä järjestyksessä pienessä asunnossa, ratkaisu ei ole ostaa kattoon kiinnitettävää kaappia vaan jostakin luopuminen.

      En tietenkään tyrkytä askeettisuutta. Totta kai ihminen pärjää, kun sillä on vaatteet ja kengät ja mahdollisuus vaihtaa niistä edes osa kerrallaan. Asumiseen tarvitaan nukkumavälineet, ruokailuvälineet ja paikka vaihtokalsareille. Nykymaailmassa kohta työnantaja vaatii ottamaan kotiinsa matkapuhelimen tai tietokoneen. Niiden mukana tulee laturit, ja laturissa on piuhaa. Telkkari on kiva. Taas tulee laite ja johtoa. Meillä miehillä voi olla partakone: laite ja johtoa. Naisilla on naistenhoitovälineet: laitteita ja johtoa. Imuri: laite ja johtoa. Jalkalamppu: laite ja johtoa. Modeemi: laite ja kaksi tai kolme johtoa. Pelikonsoli, sama juttu. Minun asunnossani on noin sata verkkovirralla toimivaa laitetta. Eikä siihen ole laskettu kattolamppuja, hellaa, liesituuletinta tai muita asunnon kiinteitä varusteita. Vuonna 1989 niitä omia verkkovirtavehkeitä oli yksi (1). Saman vuoden jouluna niitä oli kaksi. En väitä olevani kova siivoamaan, mutta joskus minäkin sentään niin teen, ja erityisen vaikeaksi siivoamisen ja järjestyksen pitämisen tekevät johdot. Joko avauduin tarpeeksi? :D

      • supersamsung

        Joo, erityisesti robotti-imuri sotkeutuu johtoihin ja jopa kelaa niitä hanakasti sisäänsä. Ja sitten piip-piip-piip keskeyttää lehdenluvun. Ei siis ole tuo kämpän siivouksen ulkoistaminenkaan mikään hyvä ratkaisu.


      • MeduTurku

        Tämä oli hyvä kommentti, voisin copy ja toistaa saman, muutamalla naisnäkökulmalla höystettynä :)

        Kun muutin 80-luvun lopussa opiskelemaan Turkuun ja sinne jäin, ekassa muuttokuormassa ei minullakaan ollut, kun muutama laatikko, valkoisen kirjahyllyn moduulipaloja 2kpl ja fillari. Tavarat mahtuivat hyvin edesmennen isäni farmariautoon ja kantamukset yhteen hissikuormaan.
        Edellinen asukas oli jättänyt 24 neliön kämppään laverisängyn, pöydän ja kolme tuolia.

        Hieman kuluneet kalusteet hiosin, maalasin ja päällystin uusilla kankailla. Siihen aikaan Turussa oli Aurakadulla kangaskauppa, jonka löytölaarista sai muutamalla markalla laadukkaitakin tai lähes viimeistä huutoa olevia design-kankaanpaloja.

        Ompelin siis verhot, tuoleihin irtopäälliset ja eteisen seinään, isolla koukulla ripustettavan vaatepussin, jonne sain päällystakit ja kaikki henkareilla roikkuvat vaatteet piiloon. Komeroita koko kämpässä kun oli vain kaksi, eikä kummassakaan henkaritankoa.

        Sänkyyn ompelin päiväpeiton ja päällystin samalla kankaalla toisen patjanpalan. Sänky toimi näin kätevästi myös sohvana ja peitot sai tarvittaessa rullalle kolmanteen ompelemaani pussiin. Tästä rullapussista tuli samalla hyvä makoilutyyny ja välillä se toimi lattialla säkkituolina, jos kavereita tuli kylään.
        Yhtenä synttärinäni kyseisessä yksiössä oli muuten 26 ihmistä saman aikaan ja hauskaa oli, eikä kukaan valittanut ahtautta :D
        Helppoa, halpaa ja yksinkertaista, mutta vaati tietenkin vähän viitseliäisyyttä ja ompelukoneen avuksi. Ompeluhommat tein serkkuni luona, joka asui lähistöllä ja omisti ompelukoneen antoi käsityönopena hyviä vinkkejä.

        Elektronisia laitteita ei tosiaankaan ollut siinä määrin kun nyt, eikä niitä raivostuttavia johtokasoja.
        Kylpyhuoneessa minulla roikkui naulassa harjakiharrin ja keittiössä oli leivänpaahdin. Kahvinkeitintä ei ollut, koska en välittänyt (enkä välitä vieläkään), erityisemmin kahvista.
        Elin ensimmäisen vuoden myös ilman TV:tä. Sain sen seuraavana synttärinä lahjaksi ja kesälomatienesteillä ostin pesukoneen ja ensimmäisen oman tietokoneeni.

        Muuttaessani tavaraa oli kertynyt jo niin paljon, että tarvittiin peräkärryä auton perään ja hissimatkoja useita, ennen kun kaikki oli lastattu.

        Vähälläkin siis tulee toimeen, se on selvää ja joskus on tiukasti vaan sanottava "EI" sille hyvää tarkoittavalle äidille/isille/tädille, joka tarjoaa 24 kupin ja kulhon perintöastiastoa ja jättimäistä kulmasohvaa.

        Jostain olisi hyvä välillä luopua ja itse yritän nykyisessä kodissani järkiperäistää turhan tavaran määrää.
        Jos ostan uuden vaatteen, voisin samalla luopua jostain vanhasta. En osta turhaan kosmetiikkaa ja meikkejä, jos vanhojakin on vielä jäljellä. Mutta voinko olla ostamatta lisää orkideoja, jos vanhojakin on jo 40 kpl.... DDD


    • 24m2

      120cm sänky, jonka päätyä vastapäätä tv-taso ja vieressä yöpöytä. 50" tv tason päällä. Lisävaatekaappi (kaappitilaa oli niukasti), mutta toki jos sänky olisi ollut mallia, johon saa vuodelaatikon alle, se olisi tuon kaapin varmaan korvannut. 4-hengen ruokapöytä (lehden lukuun pitää olla tilaa) ja pieni tietokonepöytä mahtuu myös. Tietokone vaihtuu kyllä kannettavaan ja tietokonepöytä lähtee pois, jolloin saisin tilalle yhden hengen tv-tuolin (sänky ei ole ihan niin mukava tv:n katsomiseen). Kuivausteline kasaan taittuva, jota säilytän saunassa (saunaa voisi käyttää varastona, jos ei sauno tai ei ole erillistä varastoa), mutta käytön ajaksi levitän parvekkeelle tai asuntoon. Tässä asunnossa oli kaikki pesukoneet, mikrot, yms. systeemit valmiina (uusi asunto). Itse en ruokaa asunnossa juuri laita, ympäristö on täynnä hyviä ja edullisia ruokapaikkoja, samoin työpäivinä syön aina ulkona. Astiasto 6:lle, ruokailuvälineet 6:lle, muutama kapusta, kasari, kattila.. mitä on aina tarvinut, niin oon viereisestä kaupasta hakenut, ei mitään turhaa. Tauluja on muutama, hyvät pimennysverhot on pakolliset. Itsellä oli ajatus, että kaikissa huonekaluissa täytyy olla säilytystilaa, mutta sängyn ja pöydän osalta luovuin tästä vaatimuksesta, muuten tv-taso, vaatekaappi, yöpöytä ja tietokonepöytä sisältävät laatikoita/kaappeja. Tässä on vähän hankalat neliöt, täysneliökin olisi helpompi suunnitella, nyt sänky on typerällä paikalla, mutta kun en halua sen pitkää sivua seinää vasten, joten tuo rajoittaa sijoittamista.

    • fffjj

      Happi loppuu, muuta pois.

    • htrhyy

      ""Olen muuttamassa alle 20 neliön asuntoon enkä halua sinne mitään ylimääräistä.""

      Älä huoli, ei tuonkokoiseen koirankoppiin mahdukaan mitään ylimääräistä.

    • Koirankoppiko

      Älä hanki mitää ja mitä tuollaiseen koirankoppiin mahtuukaan. Hesassa ainakin nämä koirankopit ovat kolkkoja, kalliita ja älkää hyvä ihmiset vuokratko tai ostako näitä, sillä hinnat aivan järkyttäviä.

      Mikis pitää ahtautua tuollaiseen koppiin. Varmaan ahdistava ja epämukava asua sekä kyllä sieltä happi loppuu äkkiä.

      Miksi tällaiset kopit on myynnissä ja vuokralla. Pitäisi olla jokin raja neliöiden suhteen ihmisasumksessa.

      • tuleva kotini: 15m2

        No toisaalta totta... ei sinne mahdu kaikki tarpeellinenkaan. Olen nyt sisustanut asunnon, mutten ole vielä muuttanut sinne. Esim. yövieraalle ei ole vuodevaatteita, jos nyt kukaan edes haluaa yöksi jäädä :D

        Tarkoitatko oikeesti, että happi loppuu äkkiä? En ole kattoa pahemmin katsellut. Se on aika korkealla. Mutta kai siellä nyt ilmastointi täytyy olla!!!??? :S Oikeesti :D

        Ja päädyin muuten tälläiseen ratkaisuun: parvisänky, pieni pyöreä ruokapöytä, 2 tuolia, pieni vaatekaappi ja lepotuoli. Enempää huonekaluja ei mahdu. Paitsi tv:n hankin ehkä ja läppärin myös. Läppäri on oikeastaan välttämätön, mutta rahan puolesta tekee vähän tiukkaa..

        En asu pääkaupunkiseudulla vaan kaupungissa jossa on ihan kohtuuhintaisia asuntoja.. Mutta asunnot ja vuokrat nyt ovat missä vaan kalliita, jos nyt pari kesää on minipalkalla töissä käynyt.. Enkä halua elää yli varojeni, ellei ole ihan pakko, vaikka opiskelu olisikin aika hyväksyttävä syy :)


    • ullaliina103

      Esim.sohva,josta saa kunnon vuoteen tai parvisänky,jonka alle saa kirjoituspöydän,ne ovat hyviä tilansäästäjiä.

    • 1+11

      Tuohon neliömäärään mahtuu yhdelle ihmiselle kaikki tarpeellinen, mutta ei mitään varalle tai ylimääräistä. Tavaroita on syytä hankkia periaatteella vain yksi kappale laatuaan ja jos mielii jotain uutta, niin saman verran vanhaa on laitettava kierrätykseen. Sitten jos tulee vastaan tilanne että tarvitsee jotain enemmän vaikka vieraita varten, se pitää järjestellä erikseen.

      Yhden hengen sänky, esim. 120 leveä ja siihen päiväkäyttöön isoja sohvatyynyjä, pieni monitoimipöytä, jossa voi sekä ruokailla että työskennellä, työtuoli, lepotuoli, matto, verhot, seinähylly, tv-taso, sivupöytä tai tarjoiluvaunu, jokin taulu ja viherkasvi. Liinavaatteita ja semmoisia kaksi settiä, toinen käytössä ja toinen pesussa, samoin keittiövälineitä mahdollisimman vähän. Vaatteita muuta henkilökohtaista käyttötavaraa senverran kuin mahtuu yhteen kaksiosaiseen kaappiin, ei mitään ripoteltuna sinne tänne.

      Itse aikoinaan ahtaasti asuneena olen myöhemmin todennut, että viisainta olisi ollut jättää puolet hankinnoista tekemättä. Pienessä asunnossa tila alkaa helposti ahdistamaan, joten parhaiten selviää kun hankkii vain semmoista mikä on todella mieluista, hyvin suunniteltua, kaunista katsella ja sitä on vain tarpeellinen eikä yhtään ylimääräistä.

    • kkhkbkbbk

      Aivan ehdottomasti kannattaa hankkia peilejä siihen asuntoon. Ne saavat tilan näyttämään isommalta ja parantavat feng shuita ja ties mitä.

      • tuleva kotini: 15m2

        Ahdistun, jos nään oman naamani joka seinällä, vaikken ruma olekaan :D


    • 20 neliöö

      Iso pyöreä keittiöpöytä on pikkuyksiön sisustamisessa a ja o. Se sijoitetaan strategiseen paikkaan keskelle lattiaa, irti seinistä. Siitä se lähtee. Muuten uhkaa käydä niin että kaikki huonekalut ovat kiinni seinissä mikä synnyttää melko ankean ja ahtaan vaikutelman.

      Pyöreä pöytä, muutama tuoli, pieni vuodesohva, kaappitilaa, seinään ruuvattu pieni kirjahylly. Näillä pärjää.

    • 20 neliötä

      Jos asut lähellä IKEAa niin kannattaa käydä siellä katsomassa heidän pienen tilan kalustus- ja sisustusratkaisujaan. Edullisia ja näppäriä ratkaisuja.

      • ffqeer

        En tajua miksi ihmiset ehdottelee IKEAa..
        Joltain maajussilta saa kuorman paskaa ilmaiseksi,, miksi mennä Ikeasta hakemaan kovalla rahalla.
        Karmeen näköstä kamaa ja laatu surkeeta.


    • ei paljoa.

      Tuollaiseen ei voi eikä kannata roudata kaikkea mahdollista. On pystyttävä siivoamaankin se. Sänky ja erittäin pieni pyöreä pöytä sekä pari jakkaraa riittävät mainiosti. Mahdollisesti pieni kirjahylly lisänä. Itse olen asunut hieman isommassa kuin sinä aikoinaan.

    • opiskellut

      Et tarvitse kui kunnon futoonin tai hyvän petausohvan, kirjahyllyn johon saa kiini pöydän esm. Ikealta löytyy. pari pallia jotka voit pistää tilanpuuteessa päällekäin tai käyttää yöpöytinä tai sohvapöytinä, sohvapöydäksi on myös hyvä käyttää sellainen tarjotinpöytä. Jyskistä löytyy halvalla. Neuvoni on älä täytä huonetta liikaa jätä tilaa ja laita ylöspäin kuten hyllyjä. Nätti kirja hylly johon saa piilotusmahdollisuuksia on Ikealla.

    • Pohdiskelija-X

      Täällä on erilaisia ideoita, monia oikein hyviä. Mutta halusin tuoda mukaan oman pohdiskeluni. Olen itse eroamassa, ja "ensimmäinen oma asuntoni" on todennäköisesti pienehkö yksiö. Toivottavasti ei ihan noin pieni!

      Asunnon ominaisuudet asettavat joitakin reunaehtoja, omat tottumukset ja toiveet toisia. Kertomasi perusteella asuinhuoneeseen jää noin 9-10 neliötä. Siis luokkaa 3x3 tai 4x2,5 metriä.

      Jos asunnossa ei ole vaatekaappeja, aiheuttaa vaatteiden säilyttäminen jossakin vaiheessa ongelmia. Niitä kun tuppaa kartymään, erityisesti, jos olet nainen. Ideat sängyn alle sijoitettavista laatikoista ovat ihan hyviä, jos hankkii perinteisen sängyn.

      Jos huonekorkeutta riittää, kannattaisin parvisänkyä. Sen alle jää hyvin tilaa, kuten muutamakin on jo asiasta maininnut. Minusta sinne alle voisi laittaa sohvan, työpöydän tai lipaston. Sen mukaan, mitä tarvitset ja arvostat.

      Jos huonekorkeus on normaali, on parvisänky hieman hankala. Sen yläpuolelle jää tilaa vain nukkumiseen, sängyssä ei oikein mahdu edes istumaan.

      Sen sijaan hyvä vaihtoehto voisi tosiaan olla vuodesohva, jota joku jo ehdotikin. Siinä on tietysti se tylsä tilanne, että sitä joutuu jatkuvasti "avaamaan" ja sulkemaan. Joskus se kuitenkin jää jompaan kumpaan asentoon pitemmäksi aikaa. Se kuitenkin antaa mahdollisuuden myös parisänkyyn, ajatellen mahdollista poika- tai tyttöystävää. Parisäny vie kuitenkin suuren osan asuinhuoneesta, varsinkin, jos asunto on neliön muotoinen. Helposti lähtee 1,6 x 2 metriä (tai kapeana versiona 1,2 x 2 m). Päähän jäävä metri on liian kapea oikeastaan mihinkään hyötykäyttöön, jos siitä pitää kulkea. No kapea kirja- tms. hylly sinne voi mahtua (vrt. Lundia tai vastaava). Mutta sitten puolet yhdeksän neliön huoneesta onkin jo käytetty! Kirjahyllyyn voi toki saada mahtumaan kohtuullisen kokoisen TV:n. Mutta siis minä kannattaisin mieluummin vuodesohvaa tai parvisänkyä. Sohva antaa mahdollisuuden istuskella mukavasti ja vaikka katsoa TV:tä. Toki itse aikoinani soluasunnossa hommasin tyynyjä, joilla takensin sänkyyn mukavan istumapaikan TV:n katselua varten.

      "Kirja"-hylly voi muutenkin olla hyvä varuste. Lundialta siihen saa tasoja ja laatikostojakin tai ovia. n. 30 cm syvä hyllystö ei vie paljon lattiatilaa, mutta siihen saa järjestettyä tilaa myös vaateille (ainakin laatikoihin, mahdollisesti jopa henkareille!). Muitakin merkkejä ja mahdollisuuksia on.

      Pieni ruokapöytä ja tuolit 2 - 4 hengelle olisivat hyvät. Kannettavan tietokoneen kanssa se toimii myös työpöytänä. Noin pienessä keittiössä ei mitään gourmee-aterioita valmisteta, mutta kavereita voi tulla vaikkapa teelle ja iltapalalle käymään. Tällöin jonkinlainen neljän hengen astiasto on myös asiallinen, isompaan ei kannata satsata pienten säilytystilojen takia. Mutta tuollainen pöytä on 1,0 - 1,2 metriä pitkä. Tuolit molemmin puolin vievät tilaa kulkuyteyksineen vähintään puoli metriä per sivu, joten neljän hengen pöytä vie helposti lähes kaksi metriä leveän tilan muulta kalustamiselta. Se toki näyttää ilmavammalta. Mutta jos huone on siis 3 x 3 metrinen, niin parisänky vei 1,6 m toisesta päästä ja ruokapöytä 1,2 m. toisesta päästä. Niiden väliin jää vain 20 cm tyhjää tilaa! Jommasta kummasta on jotenkin tingittävä! Vuodesohva tai parvisänky ovat ne helpoimmat tavat. Ja hieman pienempi pöytä. Jos ajattelee vain 3 hengen pöytää, niin se voi olla vain esim. 80 x 80 cm ja antaa hieman enemmän pelivaraa.

      Huoneen toiseen reunaan jää se metrin levyinen kaistale. Hyllystö kaappeinneen ja laatikoineen on siihen hyvä ratkaisu. Sinne mahtuu sitten myös se TV, jos sellaisen haluaa. Monet TV:t (ainakin pienemmästä päästä, 23 - 32 tuumaiset) toimivat myös tietokoneen näyttöinä, jos haluaa vaikka pelata tai katsoa jotain tietokoneelta isommalla näytöllä.

      Jos huone on se pitkä, mutta kapea malli (4 x 2,5 tai vaihtelevan levyinen), se antaa toki enemmän vaihtoehtoja sisustamiseen Muussa tapauksessa nuo olivat ne vaihtoehdot!

      Minä itse hankksiin siis noin pieneen asuntoon vuodesohvan, ruokapöydän ja 4 tuolia sekä niin pitkän hyllystön toiselle seinälle kuin mahdollista! Näin saisin sopivan yhdistelmän mukavuutta istuskeluun, ruokailuun kavereiden kanssa ja siistin säilytysratkaisun.

      Muita tavaroita lähinnä astiaston neljälle, pari paistinpannua ja kattilaa, muutamia kulhoja ja muutaman ylimääräisen lasin. Kahvin- tai vedenkeitin. Hyvä leikkuuveitsi (kokkiveitsi) ja ruuanvalmistusvälineitä hieman. Lattiaharja ja kihveli riittää siivoamiseen, mahdollisesti moppi apuna. TV ja kannettava tietokone. Eipä juuri muuta, vain tarvittavat vuode- ja liinavaatteet, pyyhkeet ja omat vaatteet. Näillä saa jo mukavan oman kodin aikaan!

    • tässä yks ehotus

      Parvisänky vois olla hyvä. Sen alle jäävää tilaa voi käyttää, kun se on tarpeeksi korkea. Esim. olen nähnyt 20 neliön opiskelijakämpässä parvisängyn, jonka alla oli mm kirjoituspöytä ja tuoli.

    • k0ndomi

      JUU ei kannata dumbata tilaa täyteen kaikella mikä näyttää jännältä. tuommoinen kämppä ei sovi edes taloksi, joten yksinkertaisuus on hyvästä tai voi alkaa ahdistamaan. ja semmosessa yksinkertaisuudessa asuminen kasvattaa luonnetta monella tapaa!

      en suosittele vuoteen alle vetolaatikkoa, koska vaikeuttaa siivoamista. hyvä valaistus kannattaa, tarkotan useampaa valaisinta, enemmän kuin huoneissa normaalisti

    • Kyllä mahtuu

      Asuin ite 22 neliön kämpässä nuorena, sinne mahtui hyvin kirjahylly tilanjakajaksi, 120 sänky, sohva ja tv taso. Pienessä keittokomerossa oli pöytä ja 2 tuolia. Kylppärissä oli suihku, pesukone ei mahtunut vaan pyykit sai pesutuvassa pestyä. Avaruutta toi matottomuus ja verhottomuus.

    • 17+13
    • Pikkukämppä

      Asun 20 neliön kämpässä, ja olen huomannut, että yksi tärkeimmistä asioista on se, että huonekaluissa on hyvä varastotila/tilanvienti-suhde. Toisin sanoen, esim. jos hankkii työpöytää, jalkatila on toisarvoinen säilytyslaatikoiden määrään ja kokoon verrattuna. Lisäksi, pieni lipasto nurkassa voi olla hyvin kätevä. Minulla on kaksi sellaista, joista toisen päällä on vielä levysoitin ja toinen toimittaa yöpöydän virkaa sängynpäädyssä.

      Näiden lisäksi minulla on sänky (80 cm leveä), kaksi kirjahyllyä joista toinen on melkein koko seinän levyinen, CD-kaappi, työpöytä (joka toimii myös ruokapöytänä), tietokonepöytä, nojatuoli, työtuoli sekä keittiöjakkaranakin palveleva ruokapöydän tuoli. Tämä kuulostaa paljolta, mutta mahdun hyvin sekaan. Avainsana on nimittäin sijoittelu. Kaikki huonekaluni ovat pitkin seinänvierustoja, jolloin lattiatilaa jää vielä jonkin verran vapaaksi. Lisäksi käytän kaiken pöytä- ja hyllytilan tarkoin hyväksi. Tällä tavalla sekä monta sataa kirjaani että minä mahdumme kämppääni.

      Mitä muihin tarvikkeisiin tulee, kannattaa minimoida astioiden ja siivousvälineiden määrä. Käytännössä keittiötarvikkeiksi riittää yksi 4 hengen astiasto ruokailuvälineineen, pari mukia, paistinpannu, paistovuoka, kattila, paistolasta ja kauha (itselläni on reilusti enemmän, ja kiroilen aina miten mikään ei mahdu astiakaappiin). Ilman mikroa tulee hyvin toimeen (nimim. kaksi vuotta ilman ollut), mutta jos tila riittää, se on kyllä hyvin kätevä. Kahvin keitän nykyään irtosuodattimella liedellä kattilassa kuumennetusta vedestä. Ei tarvitse kahvinkeitintä, ja kahvin saa tiputeltua suoraan kuppiin.

      Siivousvälineiksi riittää pölynimuri (mahdollisimman pieni malli), mikrokuituliina, paketti rättejä ja jonkin sortin moppi. Yleispesuaineella ja etikalla pärjää hyvin pitkälle.

      Yleisesti voidaan siis sanoa, että pieneenkin kämppään saa runsaasti tavaraa, jos ei tarvitse kaikkea king sizena. Tärkeintä on käyttää kaikki mahdolliset sopet varastotilana ja laittaa tavarat käytön jälkeen heti paikalleen, muuten kämppä näyttää pian kaatopaikalta. Samoin ei pidä ostaa mitään, ellei ole varma että se mahtuu johonkin. Tavaroiden määrän hillitseminen on muutenkin kätevää, koska rahaa säästyy ja siivotessa ei tarvitse siirrellä kamaa edestakaisin niin paljoa.

    • 17,5 neliötä

      Neliömäärän perusteella on hieman vaikea neuvoa, koska eniten merkitystä on sillä, miten ne neliöt ovat asettuneet. Itselläni on hyvin pieni asunto (17,5 neliötä), suurempaan ei ole Helsingissä tällä hetkellä omilla opiskelijan tuloillani varaa. Ihan hyvin tähän kuitenkin on mahtunut. Omassa kämpässäni kaappitilaa oli jo valmiiksi paljon, joten säilytyksen kanssa ei ole ongelmia ollut. Isohko sänky (120 cm leveä) vie paljon tilaa, samoin työpöytä joka toimii myös ruokapöytänä. Joka tapauksessa sekaan mahtuu vielä kaksi isoa kirjahyllyä sekä piano, joten yllättävän paljon näinkin vähiin neliöihin mahtuu. Itse karsin muuttaessa kaiken turhan tavaran pois myymällä ne kirppiksillä, antamalla kavereille jne. Älä hamstraa tavaraa, esimerkiksi astioita et kovin paljoa itsellesi tarvitse. Myös koriste-esineiden ja kirjojen määrä kannattaa pitää kurissa, sillä ne vievät aina paljon tilaa. Telkkaria en suosittele, sillä se vie melko paljon tilaa ja on kuitenkin suhteellisen hyödytön kapistus. Itse hankkisin asuntooni parvisängyn jos voisin, sillä se säästäisi hyvin paljon tilaa.

    • less is more

      Mun kaverilla on vuokrattuna kokonainen omakotitalo mutta tuntuu todella ahtaalta koska hankkii ihan liian suuria huonekaluja. Esim 5 hengen kulmasohva ja 8 hengen ruokapöytä ovat liikaa yhdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle.
      Toinen mikä vie tilaa on turha krääsä ja pikkutavara. (Tunnustan että mullakin on kaapit täynnä)
      Jos koriste-esineistä tykkää niin vain muutama kerrallaan esille. Siisti asunto näyttää aina avarammalta ja viihtyisämmältä kuin sotkuinen eli kannattaa opetella laittamaan tavarat paikoilleen.
      Loppujen lopuksi ei niitä tavaroita kovin paljon oikeesti tarvitse.

    • dkjgh8667gh

      Joku rauhallinen soppi on hyvä olla olemassa,missä saa hetken olla oman itsensä kanssa. Ja voi rauhassa vaikkapa masturbeerata.

    • Halpaa asumista

      Parvisänky just voisi olla hyvä, siinä on säilytystilaa ja ainakin jonkinmoinen "työtaso" sängyn lisäksi joten säästää tilaa.
      Sit just tuoli tai kaksi, 2 hengen minisohvakin saattaa olla vähän liikaa tuon kokoiseen kämppään.
      Itse asun 23 neliön "koirankopissa", mulla on kalusteina sänky, 2-paikkainen sohva, telkku tasoineen pieni hylly, mikro ja ministereot. Keittonurkassa on oma pieni taso, missä pystyy syömään muut kuten lukemaan lehdet etc.
      Ja nuo on ihan riittävät määrät tavaraa, joilla pärjää ja kämpässä vielä mahtuu kuitenkin liikkumaankin:)
      Kyllä mullakin monet tyrkyttää milloin mitäkin, mitä mun pitäisi hankkia jne ja jotenkin tuntuu, etteivät ymmärrä että sitä tilaa ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä, mutta tosiaan, kyllä tuollaiseen pikkuasuntoonkin mahtuu jo kaikki tarpeelliset.

    • gghjkjkl

      Pöydäksi kapoinen baaripöytä ja 2 baarijakkaraa. Ikealla ollut tällainen malli. Todella pienitilaisia.

    • Silloin vuonna 1988

      Olet jo saanut kaikenlaisia neuvoja kunkin mieltymysten ja elintapojen mukaan. Minun vinkkini on, että hanki kauniit kodikkaat verhot ja matto, niin ankeastakin luukusta tulee KOTI. Asunto on pieni, mutta riittää varsin hyvin yhdelle. Opiskelijana kannattaa hvödyntää oppilaitosten/yliopiston kirjastojen lukusaleja lukemiseen, niin ei omassa pienessä boxissa mökkihöperöidy. Mutta ensisijaisesti siis pyri tekemään asunnostasi kodikas, sellainen johon on mukava palata pitkän päivän jälkeen, vaikka vain nukkumaan.

    • eki63_

      En ainakaan ostaisi sohvaa. Minä laittaisin pumpattavan sängyn, tai jenkkimallisen avoinvaatetanko ja taulutelevisio lattialle. Sitten muutama olut jääkaappiin:). Korkea kirjahylly olisi isoin järkytys tai laverisänky! Jos laittaisin ison esineen, niin pyöreä massiivipuu pöyty, joka ei ole liian iso, mahtuu vielä 4 tuolia.
      Sen yläpuolelle laittaisin kattokruunun kynttilöillä. Jos asunto on pitkänmallinen niin todella matalatasoinen kirjahylly tyyppinen voisi sopia. Unohda nuo baaripöydät pyöreät, ne ovat huteria ja kännissä ne kaatuu. Ehkä massiivisempi baaripöytä, suorakulmainen, mikä pysyy paikalla. Itse tekisin vain jenkkisänky, vaatetanko ja taulutelevisio 50" lattialla!

    • Neppari74666

      Ei sänkyä, vaan vuodesohva. Siinä saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Myöskään ruokapöytä ei ole välttämätön, jos siellä on kuitenkin joku muu pöytä.

      Itse asuin 25 neliön asunnossa. Periaatteessa minulla oli siellä samanlainen varustus kuin nyt suuremmassa ja siis samat mitkä miltei joka kodista löytyy. Pyykkikone eteisessä. Mikro ei mahtunut keittokomeroon, joten se oli "olohuoneessa". Sänky (90cm leveä), sohva huoneen keskellä, kirjahylly, kirjoituspöytä, tietokone, tv, noin 1000 cd-levyä... Ihan hyvin mahtui, mutta eipä noin pieneen asuntoon voi oikein tulevaisuuttaan suunnitella. Ovatkin enemmän ns. väliaikaismajoituksia.

      Paljonko sulla tulee oleen vuokra tästä?

    • ...........

      Nämä auttaa:

      - Sermit tilanjakamiseen

      - Tilanjakajat pikkutavaroille

      - Rullilla liikuteltavat laatikot tms. (voi laittaa sängyn alle)

      - Sänky alkoviin tai omaan nurkkaukseensa

      - Valoisa asunto ja siisti sisustus niin ei ole ahtaan näköistä

      Itse olen asunut väliaikaisesti kaksiossa, vaikka on kaksi lasta ja lemmikkejä. Tulimme toimeen kun laitoimme sängyn olohuoneeseen ja jaoimme sermeillä sille tilan. "Makuuhuoneesta" tuli sitten lastenhuone, jonne tuli kerrossänky. Olohuoneessa oli tv-taso, tietokonepöytä ja pieni levitettävä sohva vieraiden varalle. Sitten oli vielä pieni keittiö jossa 4 istuttava ruokapöytä.

      Yksiössä valoisuus ja nätit verhot matto tekee paljon.

    • eluhellu

      mikrolla ja pälynimurilla ei tee mitään, eikä telkkarikaan ole tarpeellinen, parikymppinen tuskin telkkaria katsoo.

    • Näin minulla

      Itselläni oli joskus 20 neliön yksiö. Ainoat huonekalut olivat L-muotoinen kirjoituspöytä, työtuoli ja sänky. Kirjoituspöydän sivuosa toimi ruokapöytänä. Hyvin pärjäsin. Noin pieneen asuntoon ei kannata ajatella kutsuvansa ketään kylään, joten lisähuonekalut voi unohtaa. Kaverien kanssa voi mennä muualle kahville ja poika/tyttöystävän kanssa riittää sänky. Oli minunkin luonani kyllä pari kaveria joskus lattialla pelkän maton päällä nukkumassa, kun itse välttämättä halusivat. Joku tyhjänä pieneen tilaan sopiva ilmapatja voisi olla hyvä hankinta tällaisten tapausten varalle.

      Vedenkeitin ja mikroaaltouuni taisivat olla ainoat itse hankkimani kodinkoneet. Hella ja jääkaappi olivat valmiina. Pesukonetta en hankkinut, kun sain pyykättyä muualla. Periaatteessa se olisi mahtunut vessaan, mutta suihkussa käynti olisi käynyt vaikeaksi.

    • käytä harkintaa

      aina jaksaa huvittaa nämä ihmiset jotka muuttavat helsinkiin asumaan hinnalla millä hyvänsä..
      asutaan vaikka vaatekomeron kokoisessa 800e/kk yksiössä kunhan voidaan asua helsingissä..

      ihan tiedoksi kaikille, suomessa on muitakin paikkakuntia kuin helsinki ja jos nyt ihan välttämättä pitää olla helsingin läheisyydessä, niin kannattaa varmaan harkita asumista jossain helsingin läheisessä pikkukunnassa tai sitten hieman syrjässä helsingin keskustasta koska bussit on keksitty.

      itse en taas suostuisi asumaan helsingissä vaikka mulle maksettaisi siitä! EI IKINÄ HELSINKIIN ASUMAAN, helsinki on maanpäällinen helvetti johan sen todistaa tuokin että ihmiset joutuvat maksamaan surkeista asumisolosuhteista hirveätä hintaa!
      itse asun 55m2 kaksiossa ja vuokra 580e/kk, on tilaa elääkin.

      • kotoisa12

        Kyllä sitä viihtyy pienemmä ja hieman kalliimmassa asunnossa, kun työmatka on siten 15min pyörällä ja matkakulut tänä vuonna 0€. Neliötä minulla 32 ja vuokra 495 (sis. vesi) Jos muutaisin kauemmas, niin varmasti tulisi matkakulujen kanssa kalliimmaksi ja työpäivä pitenisi varmaan tunnilla tai parilla. Joten eiköhän kaikki saa asua ihan just siellä missä haluavat.

        Pieneen asuntoon kannattaa ostaa jakkara/tuoli mihin voi kiivetä ja laittaa seinähyllyjä, eikä niitä voi vuokranantajakaan kieltää, vaikka joku niin väitti. Hyllyille sitten esim. vaatelaatikoita, kenkiä, astioita, harrastustavaroita yms. niitä mille ei kyseisestä asunnosta löydy kaappitilaa riittävästi tilaa. Kannattaa miettiä, että asuntoon mahtuu kaksi huonekalua ja ottaa ne itselle tärkeimmät. Itse valitsisin vuodesohvan ja työ/ruokapöydän tuoleineen, näiden kahden lisäksi voit saada kivasti mahtumaan vielä kapean hyllyn jonka päälle saat telkan/radion/kahvinkeittimen/tai muun. Ja jos otat parven niin sen allehan mahtuu sitten enemmän,


      • 19+4
        kotoisa12 kirjoitti:

        Kyllä sitä viihtyy pienemmä ja hieman kalliimmassa asunnossa, kun työmatka on siten 15min pyörällä ja matkakulut tänä vuonna 0€. Neliötä minulla 32 ja vuokra 495 (sis. vesi) Jos muutaisin kauemmas, niin varmasti tulisi matkakulujen kanssa kalliimmaksi ja työpäivä pitenisi varmaan tunnilla tai parilla. Joten eiköhän kaikki saa asua ihan just siellä missä haluavat.

        Pieneen asuntoon kannattaa ostaa jakkara/tuoli mihin voi kiivetä ja laittaa seinähyllyjä, eikä niitä voi vuokranantajakaan kieltää, vaikka joku niin väitti. Hyllyille sitten esim. vaatelaatikoita, kenkiä, astioita, harrastustavaroita yms. niitä mille ei kyseisestä asunnosta löydy kaappitilaa riittävästi tilaa. Kannattaa miettiä, että asuntoon mahtuu kaksi huonekalua ja ottaa ne itselle tärkeimmät. Itse valitsisin vuodesohvan ja työ/ruokapöydän tuoleineen, näiden kahden lisäksi voit saada kivasti mahtumaan vielä kapean hyllyn jonka päälle saat telkan/radion/kahvinkeittimen/tai muun. Ja jos otat parven niin sen allehan mahtuu sitten enemmän,

        työpaikkojahan ei löydy muualta kuin helsingistä...

        pitäisi oikeasti ihmisten alkaa boikotoimaan koko vitun helsinkiä.
        saataisiin jotain järkeäkin tähän hommaan.
        aina ollaan kaikki tapahtumat sijoittamassa VAIN helsinkiin, uutta pyritään rakentamaan VAIN helsinkiin..ja sitten hinnoittelu onkin sen mukaista että "vain helsingissä on tämä uusi juttu niin voidaan vetää kiskurihintoja ihan kaikesta"..

        mutta ei, kun trendipellet haluaa että ihmisiä kustaan silmään vain sen nojalla että ollaan kaikki vaan "helsinkiläisiä".
        ihan oikeesti miettikää vähän, kuka hullu oikeasti haluaa maksaa jostain yksiöstä 300e/kk enempää? se on vähän sama kuin maksaisi jostain paidasta sen takia enempi kun siihen on lätkäisty joku "MicMacin" logo..ja kuitenkaan laatuun ei olla panostettu yhtään sen enempää kuin halvemmassa paidassa..on vain se "logolisä".

        sääliksi käy ihmisiä jotka eivät käytä järkeään.


      • raivostuttavaa
        19+4 kirjoitti:

        työpaikkojahan ei löydy muualta kuin helsingistä...

        pitäisi oikeasti ihmisten alkaa boikotoimaan koko vitun helsinkiä.
        saataisiin jotain järkeäkin tähän hommaan.
        aina ollaan kaikki tapahtumat sijoittamassa VAIN helsinkiin, uutta pyritään rakentamaan VAIN helsinkiin..ja sitten hinnoittelu onkin sen mukaista että "vain helsingissä on tämä uusi juttu niin voidaan vetää kiskurihintoja ihan kaikesta"..

        mutta ei, kun trendipellet haluaa että ihmisiä kustaan silmään vain sen nojalla että ollaan kaikki vaan "helsinkiläisiä".
        ihan oikeesti miettikää vähän, kuka hullu oikeasti haluaa maksaa jostain yksiöstä 300e/kk enempää? se on vähän sama kuin maksaisi jostain paidasta sen takia enempi kun siihen on lätkäisty joku "MicMacin" logo..ja kuitenkaan laatuun ei olla panostettu yhtään sen enempää kuin halvemmassa paidassa..on vain se "logolisä".

        sääliksi käy ihmisiä jotka eivät käytä järkeään.

        Minä asun Helsingissä siksi, että ainoastaan täällä Suomessa voi opiskella minun alaani. Kyse ei ole mistään trendipelleilystä, vaan halusta opiskella. Asuntojen hinta/vuokrataso täällä ON naurettava, mutta sille minä en voi mitään. Mieluummin asun täällä opiskelujeni ajan, mahdollisesti pidempäänkin jos saan töitä, kuin että kuppaisin jossain turhanpäiten. En ymmärrä tätä suomalaisten Helsinkivihaa, aina on "hesalaiset" niin perseestä ja tyhmiä. Katsokaahan peiliin joskus :)


      • tuleva kotini: 15m2

        En mää Helsinkii ol muuttamas :D


    • sesese

      tietokone on tärkein.

    • hyödynnös

      mitä pienempi asunto tai tavaraa suhteessa pinta-alaan, kannattaa hyödyntää seinäpinta-alat hyllyillä mahdollisimman tehokkaasti.

      sängyn päälle en uskaltaisi mitään (raskaita) hyllyjä laittaa, muualle kyllä. parvisänkyäkään en hankkisi putoamisvaaran vuoksi.

    • opiskelijapudjetti

      Mukava sänky, 120cm. Vuodetuoli, missä on kiva istua vaikka läppärillä ja siitä saa näppärästi varavuoteen. Pieni pyöreä ruokapöytä ja siihen neljä tuolia (syöminen ja työpöytä). Ihean expdit tilanjakajaksi. Peilejä ja lamppuja tarpeen mukaan. Yksi iso matto, joka yhdistää tilaa ja tekee kodikkaaksi. Näillä pärjää. Itse olen nuukuuksissani ostanut paljon Ikean huonekaluja ja positiivisesti olen ollut yllättynyt niiden hyvästä laadusta. Vuosia on jo kestäneet ja edelleen käytössä. Paljon parempia, kuin Sotkasta tai Maskusta ostetut. Niin ja niitä ideoita tosiaankin on siä Ikean nettisivuilla, just paljon nimenomaan pienen tilan idiksiä.

    • daqfggs

      Pöytääkään ei välttämättä tarvitse, itse söin keittiössä (jossa oli pieni taso missä syömisasiat hoituivat kätevästi) tai sitten olohuoneen puolella.
      Vähän jotain lipastoa tms.tarvitsee säilytykseen, kaikesta turhasta ja ylimääräisestä tavarasta ja vaatteesta kannattaa kyllä hankkiutua eroon, niin ei ala ahdistamaan. Tv:n voi sitten sijoittaa vaikkapa juuri jonkin lipaston päälle. Mikro on kätevä olla olemassa, varsinkin kun kokkailutilaa puuttuu.

    • öölihu

      Tulevaisuudessa osaakin sitten arvostaa sitä tilaa, kun kokee pienen asunnon :)
      Asuin itse lähes yhtä pienessä yksiössä poikaystäväni kanssa, nykyisin yksinäni 59 neliöisessä kaksiossa saunoineen.. ja tuntuu muuten eri mahtavalta! Ei varmaan olisi osannut arvostaa ilman noita kokemuksia.

    • gaselli*****

      Mulla on tässä asunnossa olohuone, keittiö, vessa (jossa on suihku), ulkosauna. Pieni eteinen.

      Makuuhuonetta erillistä ei ole lainkaan, joten mulla itselläni ei ole oikeeta sänkyä ollenkaan. Mulla on levitettävä divaanisohva, jossa nukun. Joten tuossakin tavallaan säästää tilaa, kun ei ole sohvaa ja sänkyä erikseen vaan on sohva jonka voi levittää. Muuten tää menis ihan älyttömän ahtaaksi, jos mulla ois erikseen sänkykin.

      Muuten mulla on ihan tarpeelliset tavarat. Mm. telkkari, pöytätietokone, mikro, uuni, hella, pöytä ja neljä tuolia, imuri, toi sohva sohvapöytä, vaatekaappi, telkkaritaso tai toi on kyllä tollanen hylly jossa on muutama vetolaatikko ja muutama tasanne yläpuolella jossa mulla on mm. tauluja sun muuta roinaa. Siinä oli kaks vitriiniäkin mutta otin ne pois.

      No, neliöitä on kyllä enemmän kuin aloittajalla (en tiedä tarkkaan vissiin jotain 37-40 neliöö)

      Ihmettelen, miten jotkut pärjää esim ilman mikroa tai uunia ja hellaa? Mitä te sitten syötte? Tai käyttekö jossain sukulaisella/vanhemmilla/kavereilla lämmittämässä ruokanne? En mä vois elää ilman mikroo ja uunia ja hellaa. Perustarpeet.

    • oi aikoja

      Olen asunut 14 neliön huoneessa, jossa oli kiinteä vaatekaappi.
      http://img02.taobaocdn.com/bao/uploaded/i2/T1zVSPXilfXXcC_Dw9_074644.jpg tuossa nukuin ja minulla oli jopa yökylässä maalta siskoksia.

      Jos ei kuva näy, siinä on metallinen sohvasänky, jonka saa vedettyä auki 140 cm x 195 cm.
      WC-suihkuhuone oli kolmen hengen kanssa yhteiskäytössä.

      http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHRXaqxdNoQTihCR6Bsjs-TJ_kxLMIyVQFwaRpDlIykIMs7NMgow = klaffipöytä ja kolme tuolia. Ruokailin kirjoittelin tuolla. Peili oli seinässä seinässä lokerikkolaatikosto pikkutavaroille.

      Astiat on harkittava hyvin, siinä ei voi muut auttaa, pitäisi tietää mitä kokkaat etupäässä.

    • miksipä ei

      Mihin perustuu idea muuttaa 15m2 kokoiseen asuntoon?

      Jos kyse asumisen hinnasta jossa voi säästellä niin miksi ei kävisi keskustan pienet 30m2 kivijalan tyhjillään olevat kaupat joiden vuokrat ovat keskustassa 100-200€/kk.

      Aina voi leikkiä "yrittäjää" ilman yritystä ja taloyhtiö ei välitä kuin siitä että maksaa sen kivijalassa olevasta tilasta sovitusti...

    • Huh huh

      Ihan samat elämisen toiminnot olen suorittanut 100 ja 23 neliössä! Isossa isommalla porukalla ja pienemmässä yksin! Kaikki samat kamat kummassakin. Nyt vaan pienemmässä vähemmän. Mihin ihmeeseen niitä neliöitä tarvitsee?

    • Hei !

      Hauska kysymys. Totinen asia joka todella lähtee 20m2 ensiasuntoon.

      Sanoisin nopeasti jotakin;
      - Puutarhapöytä on minun ratkaisuni halpa sellainen pieneen keittiöön. Siihen pari tuolia, voi olla klaffituoleja pari lisää.

      Sohvasänky on Jyskissä edullinen -oli minulle.

      Älä käytä verhoja eikä mattoja- avartaa verhottomuus ja matottomuus.

      Hanki joku käytännöllinen taso jos tarvitset työpöytää ja jos niin on niin sama voi palvella "ruokapöytänä."

      Keittiön kaappiin;
      Paistinpannu, kerroskattila jossa haude- ja höyrykeitin. Lasinen uunivuoka jossa kansi.
      Muutama työväline, kauha, lasta ja vatkain.
      Lautaset, lasit ja ruokailuvälineet.

      Osta joku komero/ kaappi vaatteille yms. jos tarvitset ja lipasto.

      Tällä pääset alkuun.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/02/kotinikuvia.html

      http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/02/kevyen-lompakon-reseptipankki.html

      Hyvää kesää
      jari laurila

    • kjdjöfaksdök

      Alkuun älä hanki lähes mitään. Vasta sitten kun huomaat että tarvitset jotain niin käy ostamassa se. Sängyn tarvitset ja ehkä jonkin laisen tuolin ja pöydän. Se sama pöytä voi olla ruokapöytä, atk-pöytä jne. Peitto, tyyny ja lakanat, muki / lasi, lautanen, haarukka, veitsi, lusikka. Pyyhe. Siinäpä ne välttämättömimmät taitaa olla. Lisää hankit sitten vasta tarpeen mukaan.

    • Jijijijijijijijij

      Olen asunut yhden kesän opiskelijasolussa. Minun huoneessani ei ollut muita huonekaluja kuin vaatekaappi ja patja. Ihan hyvin pärjäsin kuitenkin. Se on aivan uskomatonta kuinka vähällä tavaralla tulee toimeen.

    • mies 21v

      tärkeimmät varmasti ovat sänky, pieni ruokapöytä, mikro, kahvinkeitin, imuri, pesukone jos mahollista, pieni sohva ja joku hylly tai muuta säilytystilaa. sittenhän on kaikennäköstä pikkusälää, itse löysin tälläsen listan kun olin muuttamassa, suurin osa kamasta on mielestäni turhaa mutta antaa aika hyvin suuntaa:
      Tarvikkeita keittiöön:
      * Vedenkeitin
      * Kahvinkeitin
      * Paistinpannuja
      * Kattiloita
      * Keittiövälineitä
      ¤ Lasta
      -pullonavaaja
      ¤ Kauha
      ¤ Keittokauha
      ¤ Vispilä
      ¤ Pullasuti
      ¤ Purkinavaaja
      ¤ Kakkulapio
      ¤ Kaavin
      ¤ Spaghettiotin
      ¤ Haarukoita
      ¤ Veitsiä
      ¤ Lusikoita
      ¤ Pikkulusikoita
      ¤ Juustohöylä
      *Lautasia
      ¤ Syviä lautasia
      ¤ Matalia lautasia
      ¤ Pikku lautasia
      * Kuppeja
      * Mehukannu
      * Sakset
      * Veitsisarja
      * Raastin
      * Kulhoja
      * Lävikkö
      * Muovikippoja
      * Mittasarja(dl, rkl, tl jne.)
      * Suppilo
      * Leikkuulauta
      * Jääpalamuotti
      * Vuoka
      * Pöytä
      * Tuoleja
      * Tiskiharja
      * Tiskiaine
      * Tiskirätti

      Tarvikkeita vessaan:
      * WC-Harja
      * Suihkulasta
      * Ilmanraikastin
      * Vessapaperia

      Tarvikkeita olohuoneeseen:
      * Tv-taso
      * Tv
      * Dvd-soitin
      * Verhot
      * Sohva
      * Hylly/Apteekkari lipasto
      * Matto

      Tarvikkeita makuuhuoneeseen:
      * Sänky
      * Peitto
      * Tyynyjä
      * Petivaatteita
      ¤ Tyynyliinoja
      ¤ Lakanoita
      ¤ Pussilakanoita

      Tarvikkeita siivoikseen:
      * Imuri
      * Moppi tai joku sellainen
      * Rättejä
      * Harja ja rikkalapio
      * Roskapusseja
      * Yleispesuaine

      Muuta:
      * Pyykkiteline
      * Pykinpesuaine
      * Pyykkipoikia
      * Pyykkikori
      * Henkareita
      * Eteisen matto
      * Kuumemittari
      * Puntari
      * Säilytyslaatikoita
      * Sammutuspeite
      * Palovaroitin
      * Teippiä
      * Kello
      * Kalenteri
      * Sulakkeita
      * Energiansäästö lamppuja
      * Kontaktimuovia

      itse asun 25,5m2 yksiössä ja eihän tänne kauheasti tavaraa mahdu, mutta esim sänky 80cm leveä sänky mahtuu alkoviin, yöpöytä kolmella vetolaatikolla siinä vieressä. sitten on kahden hengen sohva jonka saa vedettyä auki vierassängyksi huoneen toisella seinällä ja 180cm leveä tv-pöytä vetolaatikolla ja lasilla peitetyllä hyllyllä on vastapäisellä seinällä. tv-pöydän vieressä on tietokonepöytä jolle mahtuu just hyvin tietokone ja tulostin ja pöydän alla vielä pyörillä liikkuva laatikosto kolmella vetolaatikolla tietenkin tuoli joka mahtuu pöydän alle kun sitä ei tarvitse. sitten ikkunan edessä on pienehkö ruokapöytä ja kolme tuolia jotka saa ruokapöydän alle etteivät ole tiellä. keittiöön/keittokomeroon mahtuu pieni mikro jääkaapin päälle ja kahvinkeitin vedenkeitin on keittokomeron ikkunasyvennyksessä (vanha talo jossa ikkunasyvennykset jotain 30cm) ja sitten tietysti pieni pesukone kylppärissä ja imuri mahtuu just ja just siivouskomeroon. yksiö on pieni mutta suht halpa ja kunhan miettii järjen kanssa kaiken mitä ostaa niin kyllä tänne mahtuu vaikka mitä :)

      • Et ole tosissas

        Noin paljon tavaraa mini kämppään ?
        Ennen asuin 14 m2 mini yksiössä. Sitten, ennen eroa, 250 m2 okt talossa. Sitten 75 m2 kolmiossa. Nyt 50 m2 kaksiossa missän en keksi mitä toiselle huoneella teen.
        Eihän huoneeseen tarvita kun sänky (hyvä sellainen), pöytä, tv, no tietysti riippuu tietokoneesta niin tietsikka pöytä. Tietysti jokkunen komero. Ihminen kuitenkn viettää suuren ajan kotona maaten / nukkuen.
        Mihin sitä tilaa tarvii ?
        Ei täälä mitään maratoon kisoja järjestetä.


    • Deepi

      Oma vinkkini ei varsinaisesti liity pieniin tiloihin, joita oletkin jo saanut hyvin.

      Sitä haluaisin kuitenkin muistuttaa, että kuvaa koko kämppä läpi ja laita kuvat samalla päivällä koneelle, kun muutat. Kuvaa seinien kolot, mahdolliset repsottavat listat, vesimittari (jos huoneistossa) ja sähkömittari. Saman toistat sitten pois muuttaessasi.

      Kun muutat pois, niin eipä tule sitten vääntöä siitä, onko kolot olleet olemassa jo ennen muuttoasi, kun on kuvat koneella ja tiedosoissa näkyy luomispäivä.

      Itse tällä metodilla aikoinaan säästin 500 euroa, kun entinen vuokraisäntä vuokrasuhteen jälkeen alkoi penäämään minun käyttäneen asuessani vettä 600 eurolla. Oli itse ilmoittanut mittarin lukeman isännöitsijälle ja minulle, jonka piti hänen tililleen vesi maksaa. Kun ilmoitin, että olin kuvannut vesimittarin muuttaessani asuntoon ja pois ja että kuvista voisin helposti tarkastaa todellisen kulutuksen, meni mies hiljaiseksi. Oli kuulemma tullutkin jokin väärinkäsitys.

    • 77474775

      Ei mitään sänkyä, vaan patja lattialle. Päiväksi sen voi nostaa pystyyn seinää vasten, tai voit nukkua vaikka pöydän alle. Pöydän päälle sijoitat tietokoneen, jos haluat käyttää sitä tuolilla istuen. Jos et hanki pöytää, voit käyttää konetta makuuasennossa. Tavarasi voit säilyttää kaapissa tai pahvilaatikoissa. Ikkunat peität pahvilla tai foliolla. Muuta ei tarvita.

      Nämä toimenpiteet edellyttävät, että et aio tuoda asuntoosi naisia.

      • tuleva kotini: 15m2

        Kiitos vinkistä, mutta satun olemaan nainen :)


    • R-koskelo

      Sängyn voi korvata myös riippumatolla, seiniin vaan koukut. Halutessa voi sitten viedä koukusta koukkuun, niin päivisin on tilaa enemmän. Eikä ole patjoja viemässä tilaa.

    • 4 x 5 = 20

      6 x 5 = 30 neliötä. 6 x 7...

    • Tahtoo mini

      kämpän !! Eihän yksinäinen saa edes asumistukea kun 34 m2 asuntoon. Eli olemme tuomittuja mehiläiskennoihin. Nyt stadiin rakennetaan keskimäärin yli 60 m2 asuntoja kahdelle hengelle. Aikoinaan moisessa lukaalissa sopi asumaan 6 henkeä. Ei meistä tullut yhtään sen häiriintyneempiä mitä hallitus tiastoissaan väittää.Mikä juoni tämä on että tehdään isoja asuntoja mihin kellään ei nykyään ole varaa. Sitten ihmetellään kun työttömät ja eläkeläiset asuttaa kaikki mummonmökit.. Tämähän on nyt sitä työvoiman vapaata liikkuvuutta. Jos jossan sattuu olemaan töitä niin sinne ei kannata muuttaa. Ennemmin ostaa oma mökki, pari lammasta ja tusina kanoja. Jos maata löytyy vähänkin niin yksi lehmä riittää. Kanit on muuten kovia lisääntymään ympäri vuottta.
      Vaihdetaan tuotteita toisiin niin verottajalla on hetken miettimistä.
      Hinkki maitoa / pussi perunoita / tusina munia / Kunnon kaura limppu vastaa toisiaan. Nipulla sipulia pääsee autokyydissä kaupunkiin / 10 ahventa niin pääsee kotiin.
      Näillä eväillä Suomi lähtee nousuun tai sitten asuu 10 hengen soluissa.

      • tuleva kotini: 15m2

        Kyllä saa asumistukea, ainkakin opiskelija :O


      • Tahtoo mini
        tuleva kotini: 15m2 kirjoitti:

        Kyllä saa asumistukea, ainkakin opiskelija :O

        Hyvä ajatus ! Ontuu vaan ettei 54v eläkeläinen mene oikein opiskelijaksi. Eikä minkään muunkaan tukimuodon piiriin. Tahtoa olisi tehdä vaikka mitä mutta järjestelmä tappaa sen vähäisenkiin


    • iitu

      Parvisänky olisi tietysti hyvä, tilaa säästävä ratkaisu, mutta jos et esim. matalan huonekorkeuden takia sellaista halua hankkia, niin sohva, jossa istuinosa koostuu yhdestä, yhtenäisestä patjasta, voisi olla hyvä ratkaisu. Siis yhtenäinen istuinosa siksi, että siinä on mukava nukkua kun ei ole niitä tyynyjen välisiä rakoja. Näitä on aika harvassa, mutta ainkin Adealta (Vepsäläiseltä) löytyy. Etu vuodesohvaan verrattuna tässä on se, ettei petiä tarvitse jatkuvasti koota ja purkaa. Petivaatteita voi säilyttää sohvan alla laatikossa. Mutta siis tämähän toimii vain yhdelle hengelle, joten jos petikavereita on odotettavissa niin ahdasta tulee ;)

    • nuuskuperse

      vitulla päähän ja kyrvällä otsaan!! helvettiin kermaperseet, jotka muuttavat yksin ja haluavat asua vitun isossa loukussa "iikks""" 45 neliön kaksio tilaa sais olla enemmän!!!!" HAISTAKAA PASKA KERMAPERSEET

      Terveisin 16 neliön miniyksiössä asuva ikisinkku neitsyt asunut jo kohta tässä 5 vuotta ja tilaa on ainoastaan omalle vitulle xolxol gossip girl

    • seinätaittokaappi

      Tässä on puhuttu lähinnä vuokralla asumisesta. Mutta jos on mahdollista sisustaa pieni asunto niin, että sänky voidaan siirtää päiväksi kokonaan sivuun, niin tilaa tulee pieneen asuntoon reilusti lisää. Kyse on siis taittosängystä, kaappisängystä tai seinäsängystä. Ne ovat kalliita, mutta ovat pieneen tilaan hyvä ratkaisu. Tuossa linkkejä eri malleihin:

      http://www.hs.fi/koti/a1380946131497

      http://www.tilasa.fi/

      https://www.google.fi/search?q=seinäsänky&biw=1366&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RwunU9DEIoO6ygOeioCYCQ&ved=0CCUQsAQ

      https://www.google.fi/search?q=kaappisänky&biw=1366&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=_gunU7OrH6HNygO6zYGQBg&sqi=2&ved=0CBwQsAQ

      • Kdkfnfj

        Ap kyseli asiaa viime heinäkuussa. Olisikohan jo viksumpi näin vajaan vuoden asumisen jälkeen?


      • Anonyymi
        Kdkfnfj kirjoitti:

        Ap kyseli asiaa viime heinäkuussa. Olisikohan jo viksumpi näin vajaan vuoden asumisen jälkeen?

        2.2*5 M huone. Sänky, pöytä,tuoli,minikeittiö.Vessa ulkona ja saunateltta.


    • Anonyymi

      Muutin kaksiosta 30 neliön asuntoon.
      Kaksi viikkoa meni tähän, kun kuljettelin tavaraa keräyslaatikkoon, roskikseen, varastoon. Sinne vaan aluksi mustissa jätesäkeissä kaikki.
      Myös kävin pesemässä pyykin muualla koska pesukone oli asentamatta silloin.
      Ilon päivä kun asentaja kävi.
      Pieni vaatekaappi johon sain olennaisen sopimaan.
      Ostin 4 kpl 52 litran säilytyslaatikkoa, joihin lakanat, pyyhkeet, t-paidat ja leggingsit.
      Jopa pakasterasiat jouduin viemään pois vain muutaman jätin. Tehosekoitin ei mahtunut keittokomeroon, joten laitoin pieneen kassiin ja kaappiin.
      Vanha sohva ei mahtunut.
      Vasta muuton jälkeen sain raivattua tilaa että pääsin pöydän viereen syömään.
      Muuttomiehet laittoivat kivasti monia tavaroita heti oikeille paikoille.
      Havaitsin tämän että nämä muoviboxit olisi kannattanut hankkia ennen muuttoa, ettei tule kaaosta, ompelutarvikkeita ja sukkapuikkoja sikinsokin pitkin lattiaa.
      Pari mattoa heitin vain roskiksen viereen kun edellisestä asunnosta lähdin, viime töikseni imuroin ja pyyhin lattian.
      Takuuvuokran sain täysimääräisenä takaisin kuukauden päästä muutosta.

      • Anonyymi

        Lisään vielä että pölyimuri on sitä tärkeämpi kun pieni asunto.
        Melko siistiä täällä oli - murusia löytyy silti ihmeesti hellan takaa ym. miten ne saisi ilman imuria puhtaaksi.
        Myös vetokärry pyörillä, en olisi pärjännyt mitenkään ilman.
        Mittanauha ja mitat kaihtimista ja muusta ovatko sopivia uuteen.


    • Anonyymi

      Itse olen aina ollut pettynyt asuntooni kun oli pakko ottaa kaksio asunnoksi omalla takapihalla nykyinen vuokra vesimaksuineen 594 euroa kuukaudessa

    • Anonyymi

      Jos olisi Tampereella moinen asunto niin muuttaisin.

    • Anonyymi

      Vaikka tää on vanha postaus, ajattelin omat kokemukseni kirjoittaa. Muutin omilleni 20 vuotta sitten.

      Mun eka asunto oli solukämppä. Se oli samaa kokoluokkaa kun mun huoneeni äidin kanssa asuessa, taisi kyllä olla hieman pienempi. Eli varmaankin vastasi yhteensä jotain alle 20 neliön koko asuntoa.

      Mulla oli sänky, melko iso Lundian kirjoituspöytä. Mulla oli muistaakseni 5 tikkainen hylly, eli 30x80 senttiä hyllyt ja korkeutta sen tavalliset 2 metriä. Saattoi olla myös vain 4 tikasta eli 3x80 senttiä leveyttä. Mun suurin osa tavaroista sekä tietokone oli tässä hyllyssä. Mulla oli yksi toimistotuoli ja sitten siinä huoneessa oli valmiina vaatekaappi. Pöydällä sängyn päädyssä mulla oli 12 tai 14 tuumainen matkatelevisio, jota tuolloin hieman jopa katselin. Myöhemmin yksiöön muuttaessa ostin ison telkkarin, mutten enää juuri katsellut telkkaria.

      Muualla asunnossa mulla oli keittiössä pakastin, mikroaaltouuni ja varmaankin myös kahvinkeitin. Keittiössä oli joutilas pieni pyötä mutta en muista sitä juuri koskaan käyttäneeni, kyseessä oli kahden hengen solu. Korkeintaan ruokaa laittassa ehkä kun tiskipöytä oli täynnä kämppiksen tavaroita.
      Siinä asunnossa ei jostain syystä ollut jääkaappipakastinta vaan pelkästään korkea jääviileäkaappi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1217
    Aihe