Rannemurtuman leikkaus lukkolevyllä - vuosien jälkeen ongelmia

Lukkolevy

Hei!

Kyselen onko muille tullut jälkeenpäin kipuja murtumien vuoksi tehtyjen leikkausten vuoksi? Minun ranteeni murtui 7 vuotta sitten ja epäonnisten kipsausyritysten jälkeen se operoitiin kiinnittämällä luuhun t-kirjaimen mallinen lukkolevy. Pikkuhiljaa vuosien saatossa ranteeseen on muodostunut t:n yläsakaran kohtaan kohouma, joka aristaa hieman painaessa ja kättä taivutellessa. Ikävää on se, että kirjoittaminen koskee (ja kirjoitan paljon, kynällä).

Tottakai otan yhteyttä Töölöön, jossa operaatio suoritettiin, mutta tilaisuutta odotellessa ajattelin kysäistä, sattuuko tätä lukemaan kukaan kokemusta omaava.

Hyvää kesää!

Tv. L.

5

3871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tessa2

      Hei,

      Minulla ei ole tuosta kokemusta, mutta muistaisitko sinä miten kauan meni, ennenkuin ranne kääntyy oikeastaan mihinkään suuntaan hyvin??

      Millaisia liikkeitä sinulle neuvottiin? Minulla on värttinäluun pirstaleinen murtuma, joka leikattiin 3.5. ja vielä piti sen operaation jälkeen vapauttaa hermopinne tuon ranneleikkauksen jälkeen. Se tehtiin 2 vkoa sitten ja tikit poistettiin viime perjantaina.

      Olen ihan epätoivoinen tämän ranteen kanssa, miten saisin sen liikkeelle?

      Kiitos jo etukäteen neuvoistasi!

    • Lukkolevy

      Moi Tessa!

      Ootko sä saanut fysioterapeutilta apua? Onko sulla niitä jumppaohjeita, tai voisiko jonkun hyvän fyssarin etsiminen olla paras ratkaisu kuntouttamiseen?

      Meidän tapauksilla on erona se, että mun murtumani ei ollut pirstaleinen sekä lisäksi sulla oli se hermopinne - en tiedä voiko se haitata liikerataa? Mulla liikkeissä ei ollut koskaan mitään ongelmaa, mut kiirjoitan nyt tähän kuitenkin yhteenvedon omasta tapauksestani:
      Mulla käsi oli lastoitettu leikkauksen jälkeen puolitoista kuukautta, jonka jälkeen poistin lastan itse ja sain alkaa liikuttelemaan kättä. Tuosta 2 viikkoa jälkeenpäin (2kk leikkauksesta) lääkärintarkastuksessa kirjoitettua: Potilas on kivuton, ranteiden aktiiviset ekstensiot ovat 85/85, fleksiot 70/90, pro-supinaatiorata oikealla (se operoitu ranne) 80-0-80. Sormiliikkeet täydet. Puristusvoima jamarilla 25/26. Arpi vielä vähän hypertrofinen, ei jänneärsytystä.
      Mä muistan että kun poistin lastan, ainoastaan päivän ajan se oli jotenkin lamaantuneena, lihakset ei olleet tottuneet työhön, mut heti sen jälkeen en olisi malttanut olla tekemättä kaikkea kädellä, kun se toimi ihan mainiosti heti paikalla. Ikävä kyllä fysioterapia-harjoitukset jäi osittain tekemättä, jos oikein muistan, kun ne tuntui ihan tarpeettomalta (olin vasta 22-vuotias) ja ranne toimi.
      Siitäkö se sit johtuu että nykyään tuntuu jotain ylimääräistä tossa ranteessa? Vai onko niitä levyjä tapana poistaa jälkeenpäin?

      Toivottavasti Tessa sun ranteesi paranee hyvin. Vaikka sun ongelma taitaakin olla mekaaninen, niin muista kuitenkin huolehtia vitamiininsaannista, hyvästä ruokavaliosta ja unesta, se auttaa kaikenlaisiin paranemisprosesseihin sekä muidenkin sairauksien ehkäisemiseen.

      Älä menetä toivoa! :)

    • tessa2

      Moikka ja kiitos, kun vastasit :).

      Näin se on, että jokainen tapaus on erilainen. Juu - menen tänäänkin fysioterapeutille, jos tätä rannetta saisi jotenkin liikkeelle. Mietin muitakin vaihtoehtoja, esim.mitenkähän naprapaatti pystyisi auttamaan vai kuuluuko tämmöiset lainkaan heidän toimialaan? Kaipa joltain naprapaatilta kannattaa kysellä.

      Sulla meni tosi hienosti se kuntoutuminen - minä yritän sitkeästi pitää hyvää mielialaa yllä, että kyllä tämä eräänä päivänä on vain ikävä muisto (kaaduin koiran kanssa..).

      Kiitos tsempistä myös :).
      Terkuin Tessa

      • Lukkolevy

        Ap päivittää kuulumisiaan, eli ranteesta poistettiin kaikki 6 ruuvia ja se levy. Kuulemma oli osa ruuveista noussut pintaan, eli olisikohan se luu tai mikälie kudos alkanut hylkiä niitä metalleja. Joka tapauksessa ranteeni on ehkä vielä huonompi kuin ennen levyn poistoa, etenkin tänään se ei kunnolla tahdo taipua ja eteenpäin taivuttaminen on todella kivuliasta. :( levyn poistosta on puolitoista kuukautta aikaa. Kipu vaihtelee paljon, useimmiten herätessä ranteen ja käsivarren aluetta koskee, mutta tänään kipua on riittänyt iltaan asti. Taidan käydä lääkärillä ja pyytää vaikka kuvauttamista. Hassua, että kipupiste on ranteen ulkopuolella, kun taas levy oli asetettu sisäpuolelle...


      • Volaarinen
        Lukkolevy kirjoitti:

        Ap päivittää kuulumisiaan, eli ranteesta poistettiin kaikki 6 ruuvia ja se levy. Kuulemma oli osa ruuveista noussut pintaan, eli olisikohan se luu tai mikälie kudos alkanut hylkiä niitä metalleja. Joka tapauksessa ranteeni on ehkä vielä huonompi kuin ennen levyn poistoa, etenkin tänään se ei kunnolla tahdo taipua ja eteenpäin taivuttaminen on todella kivuliasta. :( levyn poistosta on puolitoista kuukautta aikaa. Kipu vaihtelee paljon, useimmiten herätessä ranteen ja käsivarren aluetta koskee, mutta tänään kipua on riittänyt iltaan asti. Taidan käydä lääkärillä ja pyytää vaikka kuvauttamista. Hassua, että kipupiste on ranteen ulkopuolella, kun taas levy oli asetettu sisäpuolelle...

        Mahdatkohan lukkolevy tai joku muu saman kokenut lukea tätä palstaa. Jos lukee, kuulisin mielelläni kokemuksistanne ja tilanteestanne lukkovelyn poiston jälkeen ja/tai jos lukkolevyä ei poistettu, mutta ongelmia, rajoitteita ja/tai kipuja on edelleen.

        Murtunut ranteeni leikattiin noin vuosi sitten. Erityinen ongelma on rannenivelen (liian pieni) kulma. Ranteessa volaarinen lukkolevy, jonka poistoa harkitaan. Olen lukenut, että poistamisessa on omat riskinsä ja tilanne saattaa huonontua huomattavastikin. Toki positiivisiakin tapauksia on olemassa.

        Fyssari sanoi, että jos lukkolevy poistetaan totaalinen (mitä ikinä se tässä yhteydessä tarkoittaakaan) liikuntakielto kestäisi 4-6 viikkoa! Onko kenelläkään tästä mitään tarkempaa tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2659
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      223
      2484
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      190
      1804
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe