Oppimisvaikeuksinen lapsi steineriin

Suosittelen

Meidän pojalla oli peruskoulussa keskittymisvaikeuksia ja oppimisvaikeuksia. Hän jäi luokalleen, sai usein jälki-istuntoa, joutui kuraattorille ja sai ADHD diagnoosin. Loppujen lopuksi hän olisi joutunut erityisluokalle. Siinä vaiheessa kuulimme steinerkoulun vaihtoehdosta. Steinerkoulussa hän saa oppia omaa tahtia, ja numeroarvosteluita ei ole. Turhat terapiat lopetettiin ja hän saa nykyään hoitoeurytmiaa. Ajoittain hän toki aiheuttaa pientä häiriötä luokassa, mutta opettaja ymmärtää hänen taustansa indigolapsena ja asiantuntevasti ohjaa sen mukaisesti. Myös enkelihoitoja olemme kokeilleet. Ihanasta lapsestamme on kasvamassa päättäväinen, itsevarma johtajatyyppi. Oppiaineiden sijaan hän on enemmänkin kiinnostunut toteuttamaan itseään. Olemme todella tyytyväisiä. Enää ei tarvita jatkuvia palavereita perheen ja koulun "muka asiantuntijoiden" välillä. Enää lapsemme ei jää luokalle tai joudu erityisluokalle. Pätevä steineropettaja pitää hänestä päivisin huolta. Suosittelen steinerkoulua kaikille! Lapsi on nykyään paljon tomerampi, päättäväisempi ja itsevarmempi!

17

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veden hengetär

      Kiitos positiivisesta kirjoituksestasi!

      Hengen ravinto, enkelihoidot ja hoitoeurytmia: Siinäpä ne on ne parhaat lääkkeet ajoittain tuittupäiselle indigolle. Lisäksi meidän lienee tunnustettava indigon edelliset elämät, sekä hänen erityiset lahjansa. Peruskouluhan ei näitä värilapsia osaa kasvattaa, mutta onneksi steinerkoulu osaa. :)

      • jupsis jupsis

        Hienoa, että on tuollainen tarina. En kuitenkaan ole noin jyrkkä suhtautumisessa pienkuokkaan. Joskus pienliokkaan pääseminen voi olla lottovoitto.

        Kaikille ei myöskään sovi tuollaiset enkelihoidot yms.


      • Piiitsuli

        Ainakaan mitään tällaisia "värejä" ei opetettu Snellman-korkeakoulussa kun siellä opiskelin. Eli täytyy käydä hyvä säkä, että saa tuollaisen hourupään lapsensa opettajaksi.


      • Veden hengetär
        Piiitsuli kirjoitti:

        Ainakaan mitään tällaisia "värejä" ei opetettu Snellman-korkeakoulussa kun siellä opiskelin. Eli täytyy käydä hyvä säkä, että saa tuollaisen hourupään lapsensa opettajaksi.

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kristallipallo/kristallipallo/1409174/uusi-hopeasulkaviesti/

        Lukaiseppa tuosta vähän mitä Snellman -korkeakoulun perustajajäsen kirjoittaa värilapsista.

        Sen verran olen antroposofiaan perehtynyt, että tiedän jälleensyntymän ja sen merkityksen olevan kohtalaisen keskeisessä roolissa steinerpedagokiikassa. Niin myös meidän lasten kasvatuksessa. Tämä on mielestäni keskeisin vahvuus, ja se mikä erottaa steinerkoulun peruskoulusta.


      • Oletko tosissasi?


      • Piiitsuli
        Veden hengetär kirjoitti:

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kristallipallo/kristallipallo/1409174/uusi-hopeasulkaviesti/

        Lukaiseppa tuosta vähän mitä Snellman -korkeakoulun perustajajäsen kirjoittaa värilapsista.

        Sen verran olen antroposofiaan perehtynyt, että tiedän jälleensyntymän ja sen merkityksen olevan kohtalaisen keskeisessä roolissa steinerpedagokiikassa. Niin myös meidän lasten kasvatuksessa. Tämä on mielestäni keskeisin vahvuus, ja se mikä erottaa steinerkoulun peruskoulusta.

        Matti Kuusela ei onneksi ole enää minun aikanani Snellman-korkeakoulussa opettanut. Uskon, että voit olla hyvin perehtynyt antroposofiaan, mutta oletko yhtä perehtynyt nykypäivän steinerpedagogiikkaan?


      • Veden hengetär
        Piiitsuli kirjoitti:

        Matti Kuusela ei onneksi ole enää minun aikanani Snellman-korkeakoulussa opettanut. Uskon, että voit olla hyvin perehtynyt antroposofiaan, mutta oletko yhtä perehtynyt nykypäivän steinerpedagogiikkaan?

        60 opintopisteen edestä viikonloppuopintoina. Mielestäni kuitenkin aivan riittävästi antamaan käsityksen nykypäivän steinerpedagogiikasta.


    • Steinerkoulun käynyt

      Juuri teidänkaltaisten vanhempien lapset ovat omiaan pilaamaan steinerkoulun jo valmiiksi mädäntynyttä opetusta. Muistan elävästi, kuinka luokallemme tuli moniongelmainen oppilas, jolle oli nuoresta iästään huolimatta ehtinyt kertyä jo monenlaisia näpistely- ja päihdekokeiluita. Tämä isin ja äitin pikku kullannuppu olisi peruskoulussa joutunut melkoiseen tarkkailuun ja terapiakierteeseen, jolloin vanhemmat päättivät viheltää pelin poikki, ja siirtää hänet steinerkouluun. Luontevasti hän opetti muille lapsille tupakoinnin ym. hyvät tavat jo todella nuorena.

      Siinä sitä sitten ollaan, kun steinerkoulussa edetään hitaimman oppilaan mukaan. Myös oppimisympäristö oli vähintäänkin häiriintynyt. Luokallamme oli jo entuudestaan yksi oppilas, joka ei ollut peruskoulussa pärjännyt (vanhemmat olivat siirtäneet steineriin siinä vaiheessa kun kaikki arvosanat olivat ala-arvoisia). Tätä porukkaa veti vailla oikeaa opettajantutkintoa oleva, steinerilaiseen uskonnolliseen hömppään hörähtänyt täysin ammattitaidoton opettaja, jonka oma elämä oli kaiken lisäksi täysin solmussa (erityisesti steineruskonnon aiheuttamien ongelmien vuoksi).

      Oma luokkani ei ollut mitenkään poikkeava. Sekä minua ylempi, että vuotta nuorempi luokka-aste olivat kutakuinkin samanlaisia sekasikiöitä (steineruskontoon hurahtaneine opettajineen). Tyypillistä oli, että jotkut oppilaat oppivat lukemaan vasta neljännellä luokalla. Koulussamme oli myös pari normaalijärkistä opettajaa, jolla oli jotain oikeaa koulutustakin alalle (muutakin kuin Snellman -lähetyssaarnaajaopisto). Hekin kuitenkin joutuivat opetuksessaan noudattamaan Steinerin järjenvastaisia oppeja.

      Suurin osa koulukavereistani on pärjännyt elämässään varsin huonosti (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta). Tämä on siinä mielessä yllättävää, että mukana oli myös varsin "hyvien perheiden" lapsia. Ongelmalapsia toki oli selvästi peruskoulua enemmän (olin steinerkoulun lisäksi myös peruskoulussa, joten minulla on vertailukohta). Päihteiden väärinkäyttäjiä, huuhaa elämäntaiteilijoita ja muita sekopäitä steinerkoulu kyllä kouluttikin peruskoulua enemmän. Niin, ja onpa tästä peruskoulussa kahdesti luokalleen jääneestä luokan vähälahjaisimmasta lapsesta tullut steineraatteeseen hurahtanut steinerkoulun opettaja, joka siirtää "kunniakasta" perintöä seuraavalle sukupolvelle.

      Jos yksi asia on tässä maailmassa varma, niin se, että minun lapseni eivät steinerkouluun tule koskaan menemään. Toivon myös steinerkoulua lapselleen harkitsevia vanhempia kysymään itseltään, että miksi valinta on steinerkoulu? Miten steinerkoulu on parempi valinta lapsellemme kuin maailman paras peruskoulu ammattitaitoisine opettajineen ja tukiverkostoineen? Jos vastauksena on mikä tahansa muu, kuin se, että steineruskonto on sydäntä lähellä, on kouluvalinta tehty väärin perustein.

      • Veden hengetär

        Viestistäsi loistaa sinun olleen alakerran mestari eli täyspurppuralapsi (http://www.ultra-lehti.com/kolumnit/kolumni-1102.html) Sinun kohdallasi kasvatus on todennäköisesti mennyt pieleen, sillä olet jättänyt steinerkoulun kesken. Pahoittelen sitä, ja se on todennäköisesti aiheuttanut nykyisen negatiivisen suhtautumisesi steinerkouluun.

        Itse olen vakuuttunut, että steinerkoulu on paras oppimisympäristö kaikenlaisille lapsille (ml. värilapset ja erilaisista ongelmista kärsivät lapset). Itse asiassa lapsi (myös sinä valitsit) valitsee steinerkoulun jo ennen syntymäänsä. Sinun kohdallasi karmallinen vääryys on kuitenkin jostakin syystä tapahtunut. :( Steinerkoulun tarkoituksena on kasvattaa lasta niin, että hän tulisi aikuisena sellaiseksi luovaksi, vapaaksi ja aloitteelliseksi ihmiseksi, jollaiseksi juuri hänen on mahdollista tulla. Akateemisuus, mammona yms. arvot ovat henkisyyttä korostavassa steinerkasvatuksessa toissijaisia.


      • karmakäpälä
        Veden hengetär kirjoitti:

        Viestistäsi loistaa sinun olleen alakerran mestari eli täyspurppuralapsi (http://www.ultra-lehti.com/kolumnit/kolumni-1102.html) Sinun kohdallasi kasvatus on todennäköisesti mennyt pieleen, sillä olet jättänyt steinerkoulun kesken. Pahoittelen sitä, ja se on todennäköisesti aiheuttanut nykyisen negatiivisen suhtautumisesi steinerkouluun.

        Itse olen vakuuttunut, että steinerkoulu on paras oppimisympäristö kaikenlaisille lapsille (ml. värilapset ja erilaisista ongelmista kärsivät lapset). Itse asiassa lapsi (myös sinä valitsit) valitsee steinerkoulun jo ennen syntymäänsä. Sinun kohdallasi karmallinen vääryys on kuitenkin jostakin syystä tapahtunut. :( Steinerkoulun tarkoituksena on kasvattaa lasta niin, että hän tulisi aikuisena sellaiseksi luovaksi, vapaaksi ja aloitteelliseksi ihmiseksi, jollaiseksi juuri hänen on mahdollista tulla. Akateemisuus, mammona yms. arvot ovat henkisyyttä korostavassa steinerkasvatuksessa toissijaisia.

        Vaikea uskoa tuohon, että lapsi itse valitsee. Kunpa tietäisit, miten joku lapsi on koulupaikkansa saanut. Siinä on ollut sormensa pelissä jonkun pellen karmakäpälät, jotka tekivät sitten ihan väärän ja lasta haittavan valinnan.


      • karmakäpälä
        karmakäpälä kirjoitti:

        Vaikea uskoa tuohon, että lapsi itse valitsee. Kunpa tietäisit, miten joku lapsi on koulupaikkansa saanut. Siinä on ollut sormensa pelissä jonkun pellen karmakäpälät, jotka tekivät sitten ihan väärän ja lasta haittavan valinnan.

        Kyllä tuollaisten karmakäpälöiden toimet tulevat yhteiskunnalle kakkiiksi. Muuta ei voi sanoa.


      • karmakäpälä
        karmakäpälä kirjoitti:

        Kyllä tuollaisten karmakäpälöiden toimet tulevat yhteiskunnalle kakkiiksi. Muuta ei voi sanoa.

        Siis kalliiksi.


      • karmakäpälä
        karmakäpälä kirjoitti:

        Siis kalliiksi.

        Kait sillä Steinerillakin jonkinmoinen roti on, kuin noita oppejaan julistaa. Ei kait ole tarkoitus, että joku lapsi menee steinrkouluun suurien yhteiskunnan varojenkäytön ja riitojen kautta.

        Jos siinä naurtaa harakatkin tuollaisille pelleille.

        Ilman pelleilyä hyväksi havaittuun peruskouluun. Mutta joku kun saa riidan asiasta kuin asiasta. Huomattu varmaan sielläkin.

        Siinä ei lapsen valinnalla ole mitään tekemistä, kun pellen karmakäpälät lähtee sutimaan.


      • karmakäpälä
        karmakäpälä kirjoitti:

        Kait sillä Steinerillakin jonkinmoinen roti on, kuin noita oppejaan julistaa. Ei kait ole tarkoitus, että joku lapsi menee steinrkouluun suurien yhteiskunnan varojenkäytön ja riitojen kautta.

        Jos siinä naurtaa harakatkin tuollaisille pelleille.

        Ilman pelleilyä hyväksi havaittuun peruskouluun. Mutta joku kun saa riidan asiasta kuin asiasta. Huomattu varmaan sielläkin.

        Siinä ei lapsen valinnalla ole mitään tekemistä, kun pellen karmakäpälät lähtee sutimaan.

        Vai olisiko se Steiner niin monimutkaiseksi tän koko elämän miettinyt. Mutta onneksi meidän elämä on nyt erittäin selkeää - sitten noiden steinerin aikojen. Ja paljon mukavampaa.


      • merkitön merkki
        karmakäpälä kirjoitti:

        Vai olisiko se Steiner niin monimutkaiseksi tän koko elämän miettinyt. Mutta onneksi meidän elämä on nyt erittäin selkeää - sitten noiden steinerin aikojen. Ja paljon mukavampaa.

        b


    • TROLLAA!

      ALOITUS ON KYLLÄ TORLLIEN TROLLI!!1

    • oppimisvaikeus2

      Onhan se mukavaa kun lapsi selviää peruskoulusta Steinerkoulussa. Oppimisvaikeuksiahan siel ei tunneta, joten jokainen on täydellinen. Toivoisin kuitenkin lapsen kannalta, että hän oppisi edes matematiikan alkeet. Tietäisi, että onko 15 e enemmän vai vähemmän kuin 51 e. Helpottaisi kummasti kaupassa käyntiä sitten joskus kun omalla rahalla pitää tulla toimeen kun tietää, että mihin raha riitää. Lukemaankin olisi hyvä oppia, ettei ihan höynäytetä joka asiassa. Toisaalta, kyllä muut luikurit pitävät tämän lapsen rahoista huolen aikuisenakin. Vaihtavat sujuvasti viiskymppiset vitosiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe