Kummalla puolella kävelytietä lenkitätte koiranne?
Itse olen tottunut kävelyttämään koiraa aina vasemmalla reunalla, niin tiellä kuin kävelytielläkin. Kuitenkin kävelytiellä joutuu aina väistämään vastaantulevia kävelijöitä kun tulevat vastaan samalla puolella.
Onko siis kävelytiellä eri säännöt kun ajotiellä?
Kummalla puolella
13
323
Vastaukset
- Että näin
"Kuitenkin kävelytiellä joutuu aina väistämään vastaantulevia kävelijöitä kun tulevat vastaan samalla puolella."
En ole tähän ilmiöön törmännyt, vaan päinvastoin, kävelijät vaihtavat hyvissä ajoin toiselle puolelle. Jos näin ei tapahdu sinulle, on rotuvalintasi ilmiselvästi väärä.
Ja se puoli riippuu siitä kumpaan suuntaan ollaan menossa. Jos autotie kulkee pyörätien oikealla puolella, niin kuljemme vasenta laitaa ja päinvastoin. Koira kulkee aina metsän/pellon puolella kevyenliikenteen väylällä, samoin kuin millä tahansa tiellä. - Rytöjaakko.
Kevyen liikenteen väylällä tulisi jalankulkijan kulkea oikeassa reunassa, jos ei erikseen ole tiehen muuten merkattu.
Autotien reunassa kävellessä jalankulkija kulkee taas vasenta reunaa, eli autoja vastaan, luulisin että syy on se että tämä on turvallisinta juuri näin, että näet sen auton edessäsi.
Oma koirani kulkee yleensä aina metsän puolella kävelytiellä, jolloin viemme kaikista vähiten tilaa tieltä, koira siis ei ole väylällä ollenkaan, vaan sen sivussa kulkee, itse vielä monesti menen myös siellä metsän puolella, jolloin ei voida olla vähääkään kenenkään tiellä.- Rytöjaakko
Yleensä ne mielenkiinnon kohteet koiralla on muutenkin siellä metsän puolella, esim. vain toisten koirien pissat.
Samoin jos koira räsähtäisi jäniksen perään, tai siis yrittäisi, on parempi olla jo valmiiksi siellä metsän puolella missä se jänökin yleensä on, kuin että koira ampaisee narun mitan sinne metsän suuntaan poikki pyörätien, eli pyörätien ei-metsänpuoleiselta reunalta.
- kaupunkilaisjärki
Kävely-/pyörätiellä kävelen pääsääntöisesti oikealla puolen, samoin koira on oikealla. Tuo koira-vasemmalla on ajalta jolloin kävely-/pyörätiet olivat harvassa eli kuljettiin autotiellä, jossa edelleenkin kävellään vasemmalla.
- Rotikkarinsessa
Kävelytiellä jalankulkijat saavat valita, kummassa reunassa kävelevät ellei tiellä ole merkintää oikeanpuoleisesta liikenteestä (joissakin paikoissa olen nähnyt kulkusuuntaa merkattavan nuolilla) tai tietä ole jatettu kävely- ja pyörätieksi, jolloin kuljetaan sillä puolella, missä on määrätty.
Meillä, kun ei ole noita kulkusuuntia ja jakoja kävely- ja pyöräteihin, kuljetaan pääasiassa vasemmalla puolella, koira pientareen puolella, minä sen ja muun liikenteen välissä.
Koira on kuitenkin opetettu kulkemaan tarpeen tullen myös oikealla puolella: taito on hyödyllinen varsinkin keskustassa, joskin myös keskustan laitamilla joskus kuljetaan vasemmalla puolella, jos kävelytie on autotien vasemmalla puolella. En halua koiraa kuljettaa ajotien laidassa oikealla puolella, mutta en myöskään keskellä katua vasemmalla puolella, joten siirryn silloin itsekin vasempaan laitaan jotta koira pääsee sinne pientareen puolelle. - turre
meillä on koirat opetettu kulkemaan aina ulkoiluttajan vasemmalla puolella :)
- 34.34
meillä koira kulkee aina tien laidassa, oli se sitten millä puolella tahansa, hihnan vaihto vain toiseen käteen niin koira ymmärtää kiertää selän takaa toiselle puolelle. hyödyllinen taito kun joutuu vaihtelee puolta pikkuräksyjen takia ja helppo opettaa jos koira seuraa taluttajaansa tarkasti.
- nishiki.
Tottakai kevyen liikenteen väylällä kaikki kulkevat oikeaa puolta joten opeta se piskisi kulkemaan oikealla puolellasi. Ärsyttää pyöräilijää suunnattomasti kun ei tiedä koska joku väärää puolta kävelevä ampaisee eteen. Lisäksi monet antavat rakkinsa säntäillä pitkässä narussa hyppien arvaamatta puolelta toiselle.
- pro koirat
Minun koira menee aina metsän/pellon puolella kevyen liikenteen väylällä, usein sen väylän ulkopuolella.
Jalankulkijan on kuljettava joko vasemmassa tai oikeassa reunassa, milloin puolia ei ole erikseen liikennemerkillä osoitettu:
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/862/Jalkankulkija suomi.pdf
-> sivu 5
Reunasta riippumatta on tärkeää ettei koira pompi puolelta toiselle. - ei väliä
Jollain metsätiellä ei väliä. Jalankulkijahan saa kävellä kummalla puolella vaan, valitsen sen reunan josta minun on helpompi nähdä vastaantulijat ja väistää (ja josta minut nähdään helpommin).
Suosin kyllä oikeanpuoleista liikennettä ihan ruokakaupassakin kävellessä. Se on niin kätevää ainakin niiden kanssa, jotka ovat ideasta jyvällä. - Tietämätön
Kiitoksia kaikille vastauksista!
On vaan niin jotenkin tottunut toko-koulutuksen myötä, että koirat kulkevat vasemmalla puolella. Mulla on siis kaksi isokokoista ja hyvin vierellä kulkevaa koiraa, jotka eivät säntäile pitkin jalkakäytävää, mutta täytyy yrittää opettaa ne kulkemaan myös oikealla puolella.- ei väliä
Hyvä pointti sinänsä (koira kulkee aina jommallakummalla puolella), mutta itse pyrin siihen, että koira kulkee kaikkein reunimmaisena. Minusta se on turvallisinta esim. pyöräilijöitä ja vastaantulevia koiria ajatellen. Sitä paitsi hyvänhajuiset pylväät ja pusikot ovat siellä reunassa :-)
- Ojassa
Koira kulkee ojassa/metsässä tai mitä hyvänsä nyt tien reunassa onkin. Puolella ei väliä, olen opettanut kulkemaan molemmilla puolilla ja hajujen perässä koira kulkee yleensä ojassa :) Turvallisinta että koira on mahd. kaukana muusta liikenteestä, kuten edelläkin on sanottu. Yleensä jalankulkijat ja muut väistää, koska heillä ei varsinaisesti ole mitään syytä pysyä siinä ojan tuntumassa, jos tulee vastaan toinen koirakko, yleensä pienempi väistää tai jos toisella kaksi talutettavaa, minä tietysti väistän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381654Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171