whippeteistä

Titta

Olen suunnitellut hankkivani whippetin ehkä ensi keväänä, ja haluaisin kuulla omistajien ja muidenkin omakohtaisia kokemuksia. Eli olen kuullut että monet whippetit ovat kärsineet eroahdistuksesta. Onko se ehkä whippeteillä yleisempää kuin muilla roduilla yleisesti? Saattaa ehkä johtua siitä että nämä koirat kiintyvät omistajiinsa voimakkasti? Öletteko pystyneet /uskaltaneet pitää koirianne vapaina? Nehän saattavat helposti lähteä riistan perään. Kuinka pitkään päivässä koiranne ovat yksin kotona pentuina ja aikuisina? Paljonko whippetit n. maksavat? Oletteko harrastaneet ratajuoksuja/ agilitya/ näyttelyitä? Asumme kerrostalossa, mutta liikumme paljon. Koira joutuisi ainakin vähän vanhempana olemaan yksinään jonkun aikaa päivästä. Entä uros/narttu-whippetin erot? Itse suunnittelin ottavani nartun, koska olen kuullut ja lukenut, että ne olisivat helpompia?
Kertokaa omakohtaisia kokemuksianne! Kiitos.

7

2717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiraton

      Oma kohtaisia kokemuskia ei ole eroahdistuksesta, meillä on ollut kaksi tai kolme koiraa aina yhtä aikaa.

      Ovat keskenään kotona pennusta pitäen noin 10 tuntia. Sisäsiisteys on wippeteillä kyllä aika yleinen ongelma.

      Uskallan pitää irti kun olen ensin tarkistanut silmämääräisesti alueen ettei näy pupuja.

      Kyllä nartut yleensä ovat helpompia kuin urokset, mutta wippet on kyllä helppo oli se kumpa tahansa.

    • volvo

      heippa mulla on 2 whippetiä 1v pippa ja 6v jessica.pippa on tullut ihan pentuna ja jessica tuli äskettäin 6vuotiaana.jos haluat tietää enemmän näistä niin kirjota mulle vaikka sähköpostia:[email protected]

    • omistaja

      Meidän koira ei kärsi kyllä eroahdistuksesta, vaikka ihmisrakas onkin, jos whippetin opettaa, niin ei tule ongelmia! Kyllä se kiintyy omistajaan voimakkaasti, mikä voi joissain tilanteissa, kuten tässä eroahdistuksessa olla ongelma.
      Minä pidän koiraani irti, kun se on opettu niin hyvin tottelemaan, mutta on myös kyllä joitain vipukoita, jotka eivät tottele vaikka olisi miten hyvä kouluttaja... Meidän vipukka on uros ja minusta ihana, eikä ole ollut ongelmia.... tietysti sekin on yksilöllistä! Meidän koira on n. 6 tuntia yksin kotona viikolla, ja pärjää hyvin, sekin pitää opettaa! Whippetit (ainakin meidän) maksoi 600€ ja oli hintansa väärti! Minä olen kouluttamassa koirasta ratajuoksijaa, ja ensi syksynä on tarkoitus mennä ekoihin kisoihin... Myös agilityä ja näyttelyitä on mukava ihan väliin ottaa ja koirakin tykkää!

    • Titta

      Kiitos kaikille tiedoista! :)

      Tuli tässä vielä mieleeni, että jos vipukalla harrastaa ratajuoksuja, niin yleensähän riistavietin täytyy olla voimakas. Ja samalla tavallahan tämä ilmenee myös vapaana ollessa, eli ehkä ratajuoksuissa käyvä koira saattaa herkemmin lähteä pupujen jne. perään. Olen myös kuullut "kauhutarinoita", että eräs whippet joka rakastaa ratajuoksuja, olisi lähtenyt jokaisen pyörän tms. perään, koska sen ääni muistuttaa ratajuoksuissa käytettävän vieheen ääntä..?
      Tähämän voi tietysti olla pelkästään vain tarina, mutta tollainen pistää mietityttämään. Oletteko kuulleet/kokeneet vastaavaa?

      Oletteko harrastaneet agilitya? Whippetin nopeana ja ketteränä koirana luulisi pärjäävän hyvin. Mutta siinähän tarvitaan myös paljon kontaktia koiran ja ihmisen välillä?

      Entä koulutus? Eiköhän vipukkaa pysty kouluttamaan niinkuin mitä muuta tahansa koiraa, mutta onko helpoimmasta päästä? Ja totteleeko aina, vai silloin kun huvittaa? Herkut ehkä apuna koulutuksessa?

      Kiitos!

      • omistaja

        En ole kyllä itse kuullut tuollaisia juttuja, enkä voi todistaa niiden paikkaansa pitävyyttä, mutta voihan se olla tottakin.... Me kyllä harrastetaan agilityä ja mukavaa on! Koira oppii helposti, mutta ei jaksa opetella kauaa, joten lyhyet opetus tuokiot ovat parempia kuin pitkät ja rassaavat... Niin siitä agilitystä, meidän vipukka on ainakin hyvä siinä kun on virkeä ja herkkujen kanssa opetellut jutut ovat niin mukavia että! Vipukka rakastaa sitä, mutta ei jaksa kauan yhtä soittoa..... Meidän koira käy rata juoksua harjoittelmassa, mutta koska se on niin ihmisrakas se ei lähde metsässä kovin kauas, ja kannatta meluta ettei puput uskalla olla lähettyvillä niin sitten on vipukalla ihana juosta vapaana!
        p.s. Haluisitko muuten alkaa mailaamaan, mun osote on [email protected], kirjota jos kiinnostaa....


      • Anzku

        Meillä on yksi 7v vipukkaneiti, nimeltään Vilma, ei ehkä niin tyypillinen whippet kun on aika varautunut vieraita kohtaan ensi alkuun. Meidän neiti ei ole muutenkaan mikään hännänheiluttaja vaikka omaa perhettä rakastaakin yli kaiken, eikä missään tapauksessa ole vihainen vieraillekaan. Ei ole ollut eroahdistusta taikka oppimisvaikeuksia. Namien avulla sekin on koulutettu, lyhyitä aikoja kerrallaan, kun se ei jaksa kovin pitkään keskittyä. Oppimisnopeus on ollut kuitenkin nopeaa, mutta tästä asiasta en voi sanoa yleisemmin kun Vilma on eka whippettini vaikka muita koiria on talossa ollutkin. Asumme omakotitalossa, ja sellaisen hassun jutun olen koirani käytöksestä huomannut että jos lähdemme koko perheen voimin vaikkapa naapuriin ja vipukka näkee minne mennään, se saattaa joskus itkeä hetken. Käytimme sitä nuorempana ratajuoksuissa, mutta kun sille alkoi tulla ihmeellisiä ontumiskausia lopetimme, ja nyt käymme enää silloin tällöin harjoituksissa koska koira niin pitää siitä. Kyllä se jäniksen perään lähtee jos sellaisen näkee, mutta tulee vähän ajan kuluttua takaisin lähtöpaikkaan (ei siis juoske kotiin!) Siksi sitä olenkin uskaltanut pitää irti kun se ei koskaan juokse kauas. Pyörien tms. kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia. Meillä on myös kissa talossa, ja vaikka Vilma sitä joskus jahtaakin kissa on ehdoton pomo, eikä koira sitä jahdatessa edes mene lähelle, ja kissalla näyttää olevan aivan yhtä hauskaa.


    • Töissä käyvä wh:n omistaja

      Meillä koirat ovat yksin arkisin jopa 10 tuntia. Sisäsiisteyden oppimiseen noin pitkän ajan yksin olevalla menee tietysti pitempään. Meillä koirat ovat olleet pissimättä noin 7-9 kk:n ikäisestä. Niille on kuitenkin aina jätetty mahdollisuus tehdä pisut sisälle, lattialla on sanomalehteä.
      Tiesithän, että narttujen pissa ei haise ollenkaan niin pahalle kuin uroksen, joten siinä yksi seikka pohdittavaksi, kun mietit kumpaa sukupuolta koirasi tulee olemaan. Urokset myös nostavat jalkaa jo melko nuorena ja seinät saattavat mennä aikamoiseen kuntoon, jos koira ei vielä ole sisäsiisti. Enemmin tällaista taipumusta on italian vinttikoirilla.

      Eroahdistusta ei ole ollut, ja nyt on menossa perheen seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs whippet. Pennut on kuitenkin aina otettu kasvattajalta, joka ei paapo niitä 24 t/vrk. vaan käy töissä koirien kasvattamisen ohessa.

      Oppivaisuudessa on ollut koirakohtaisia eroja. Joku on rohkeampi, joku ujompi. Joku seuraa kouluttamattakin sivulla myös vapaana ollessaan, toinen huitelee sadan metrin säteellä. Ketään ei koskaan ole tarvinnut "metsään jättää". Tulevat kutsuttaessa ennemmin tai myöhemmin.

      Parasta whippeteissä on terveys, helppohoitoisuus ja niiden juuri meille sopiva luonne. Ne pitävät kaikenlaisesta toiminnasta, mutta eivät hypi silmille, vaikka mitään varsinaista koulutusta eivät saisikaan. Ne ovat syntymästään sivistyneitä ja käyttäytyvät aina ja kaikkialla korrektisti.

      Jos sinua huolestuttaa ratalinjaisen whippetin saalistusvietti, ota nk. näyttelylinjainen koira, jonka viettiä ei tarkoituksellisesti ole jalostuksella pyritty vahvistamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe