Poikani harhateillä

Huolestuneena pojastani

Olen kasvattanut poikani mielestäni hyvin, mutta joku on silti mennyt pieleen. Minä olen käräyttänyt 14v poikani pahanteosta, en tiedä mitä teen joten auttakaa ja neuvokaa. Poikani on ollut monia kuukausia jotain muuta kuin oma itsensä, luulin ensin että se johtui yläasteen stressistä, mutta se selvisi minulle lopulta mitä varovaisen käytöksen takana oli. Eräs päivä menin poikani huoneeseen hänen olematta kotona, ajattelin laittaa hänen mahtinsa ja vuode aatteet ulos kun kerta vapaa päivä oli, laitteessa vuode vaatteita löysin sängyn patjojen alta avaimet yhteen kaappiin jonka avaimet hän väitti hävittäneensä, varmistaakseni että ne avaimet olivat todella sen kaapin testasin ne siihen kaappiin, avattuani kaapin toivoin etten olisi koskaan avannut sitä koska en uskonut silmiäni.

37

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestuneena pojastani

      Anteeksi edellisen tekstin virheet, kirjoitin kännykällä. Jatkan siitä mihin jäin eli avattuani tämän kaapin näin siellä paljon rahaa vaikka osa siitä oli lahjarahoja ja muita, 7 viinipulloa, 3 kaljapulloa, 2 siideripulloa, 1 viinapullon loppu, 2 sikari askia, 2 tupakka askia, 1 nuuskapaketti, jne. uudenvuoden räjähteitä ja outoja väsäyksiä niistä. Olin järkytyksestä kalpea ja suljin kaapin ja ajattelin että tämä ei voi olla totta. Katsoin huoneen kaikki nurkat ja yhdestä kaapista löytyi paperikassista 2 tyhjää viinipulloa ja jokunen muu tyhjä kaljapullo. Tämä on se mihin tarvin neuvoja,mitä teen? En ole vielä varma mutta pelkään poikani aavistavan että tiedän hänen kaapin sisällön, en ole muutakuin kertonut että löysin hänen avaimensa ja että olen vaihtanut vuodevaatteet ja tuulettanut matot. Mieheni on työmatkalla joka kestää monta viikkoa ja en voi vaivata häntä vielä asialla, tarvitsen neuvoja mitä teen kun pelkään että poikani pilaa elämänsä, korjaanko kaapin tyhjäksi vai mitä teen.

      • ihmettelen_vain

        ProvoAloittajalle,
        sinuna olisin huolestunut sinusta itsestäsi; miksi sinulla on tarve tutkia lastesi huoneita? Kaappeja?
        Miksi vaihdat lakanoita/ siivoat teinin huonetta? Eikö hän itse osaa?
        Kaikki normilapset kokeilevat erilaisia asioita, harvempi ehkä piilottelee vanhempien baarikaapin sisällön omaan lukittuun kaappiinsa.


    • huhuhuh.............

      Voit hyvin korjata tavarat pois, sillä poikasi on alaikäinen. Sen jälkeen otat puhutteluun.

      • Lapseni harhateillä

        Hei! olen laittanut pojan arestiin koko loman ajaksi, tavarat olen purkanut pois, sanoin että jos hän jää uudestaan kiinni tästä niin pistän hänet hoitoon. Hän nyyhkytti ja oli kokopäivän allapäin, pistin nämä kaikki tavarat jo pois mutta mitäs minä nyt teen, aresti koskee kaverikieltoa ja tietokonekieltoa. Mieheni tulee n: 2 viikon päästä ja hän saa luvan pistää pojan töihin ja miettimään tekosiaan. Toivottavasti poikani ymmärtää ettei voi elää näin kuin hän eli, minulla on pelko siitä että poikani huonot kaverit olisivat tyrkyttäneet hänet siihen touhuun, ihmettelen edelleen mistä ja miten poikani on saanut nuo kaikki kaappiinsa. Ostaisinko joku sanoa, mitä teen seuraavaksi. Pakko sanoa että säälittää vähän heittää ne kaikki kaapin sisältö menemään mutta kun oli pakko. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen.


      • Lapseni harhateillä
        Lapseni harhateillä kirjoitti:

        Hei! olen laittanut pojan arestiin koko loman ajaksi, tavarat olen purkanut pois, sanoin että jos hän jää uudestaan kiinni tästä niin pistän hänet hoitoon. Hän nyyhkytti ja oli kokopäivän allapäin, pistin nämä kaikki tavarat jo pois mutta mitäs minä nyt teen, aresti koskee kaverikieltoa ja tietokonekieltoa. Mieheni tulee n: 2 viikon päästä ja hän saa luvan pistää pojan töihin ja miettimään tekosiaan. Toivottavasti poikani ymmärtää ettei voi elää näin kuin hän eli, minulla on pelko siitä että poikani huonot kaverit olisivat tyrkyttäneet hänet siihen touhuun, ihmettelen edelleen mistä ja miten poikani on saanut nuo kaikki kaappiinsa. Ostaisinko joku sanoa, mitä teen seuraavaksi. Pakko sanoa että säälittää vähän heittää ne kaikki kaapin sisältö menemään mutta kun oli pakko. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen.

        Piti vielä mainita että kaapin perältä löytyi kondomipaketti, totesin vaan että voi hyvänen aika ja siivotessa alakertaa niin sisäänkäynnin kenkien joukosta löytyi lm tupakka käyttämätön sekä pyysin hänen näyttämään lompakkonsa kun se oli kerta hänen farkkujen taskussa niin lompakosta löytyi lm tupakoita välistä ja 70€ rahaa, niin että ois epäilyt noussut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Poikani ei suostunut kertomaan mistä kaapinsisältö oli saatu tai ketkä hänen kavereistaan näitä pyöritteli.


      • gihhygf
        Lapseni harhateillä kirjoitti:

        Piti vielä mainita että kaapin perältä löytyi kondomipaketti, totesin vaan että voi hyvänen aika ja siivotessa alakertaa niin sisäänkäynnin kenkien joukosta löytyi lm tupakka käyttämätön sekä pyysin hänen näyttämään lompakkonsa kun se oli kerta hänen farkkujen taskussa niin lompakosta löytyi lm tupakoita välistä ja 70€ rahaa, niin että ois epäilyt noussut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Poikani ei suostunut kertomaan mistä kaapinsisältö oli saatu tai ketkä hänen kavereistaan näitä pyöritteli.

        Joku täti/setä ostaa niitä palvelusta vastaan tms. Ilmoita poliisille, jos poika ei ala puhumaan.


      • Lapseni harhateillä
        gihhygf kirjoitti:

        Joku täti/setä ostaa niitä palvelusta vastaan tms. Ilmoita poliisille, jos poika ei ala puhumaan.

        Hei! Olen tänään kysellyt asioita pojaltani mutta vähäisin tuloksin, sain hänestä ulos sen että hänen kaverinsa olisivat sanoneet hänelle että "jos sä haluut olla meijän kaa ni sun pitää tehdä mitä mekin ja samaistuu, tai sit me ei voida olla sun kaa koska sä oot silloin nössö." Jotenkin näin se meni, hän on kuulemma saanut välien vuoksi ilmatteeks osan kaapin sisällöstä ja loput maksusta. Hän väitti saaneensa rahaa kavereiltaan jos hän tekee jotain typeryyksiä, hän myönsi kokeilleen kondomia ja kerran maanneen siksi sängyssä yhden tytön kaa, sekä kerran myönsi osallistuneen varastamiseen. Minä pidin hänelle puhuttelun ja sanoen että tämä ei saa toistua tai laitan sinut hoitoon ja, vaihtamaan koulua, huonojen kaverien nollaamiseksi. Poikani myönsi että hän sai rahaa myös siitä että hän lainasi mopoaan kun ei itse voinut sillä ajaa paljoa kortin puuttumisen vuoksi, olin vihainen tästä koska nimenomaan sovittiin että mopo pysyy tallissa kunnes kortti on saatu ja hän saa ajaa ilman korttia vain pellolla tai syrjäisellä tiellä harjoitellakseen. Poikani lupasi rahaa vastaan lainata mopon pariksi viikoksi mutta tämän lainauksen jälkeen ei hän toivottavasti tee sitä toisten, melkein vaatisin häntä hakemaan mopon pois huomenna mutta annoin asian olla koska hän kertoi viksusti miten asiat oli ja lupasi olla toistamatta tätä. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen koska en tiedä mitä enään teen, kasvatukseni ei ole mennyt jakeluun joten huolin neuvoja miten voisin saada lapseni pysymään irti tyhmyyksistä jatkossa. Oliko tämä riittävä rangaistus ja puhuttelu?


      • tämä on nähty
        Lapseni harhateillä kirjoitti:

        Hei! Olen tänään kysellyt asioita pojaltani mutta vähäisin tuloksin, sain hänestä ulos sen että hänen kaverinsa olisivat sanoneet hänelle että "jos sä haluut olla meijän kaa ni sun pitää tehdä mitä mekin ja samaistuu, tai sit me ei voida olla sun kaa koska sä oot silloin nössö." Jotenkin näin se meni, hän on kuulemma saanut välien vuoksi ilmatteeks osan kaapin sisällöstä ja loput maksusta. Hän väitti saaneensa rahaa kavereiltaan jos hän tekee jotain typeryyksiä, hän myönsi kokeilleen kondomia ja kerran maanneen siksi sängyssä yhden tytön kaa, sekä kerran myönsi osallistuneen varastamiseen. Minä pidin hänelle puhuttelun ja sanoen että tämä ei saa toistua tai laitan sinut hoitoon ja, vaihtamaan koulua, huonojen kaverien nollaamiseksi. Poikani myönsi että hän sai rahaa myös siitä että hän lainasi mopoaan kun ei itse voinut sillä ajaa paljoa kortin puuttumisen vuoksi, olin vihainen tästä koska nimenomaan sovittiin että mopo pysyy tallissa kunnes kortti on saatu ja hän saa ajaa ilman korttia vain pellolla tai syrjäisellä tiellä harjoitellakseen. Poikani lupasi rahaa vastaan lainata mopon pariksi viikoksi mutta tämän lainauksen jälkeen ei hän toivottavasti tee sitä toisten, melkein vaatisin häntä hakemaan mopon pois huomenna mutta annoin asian olla koska hän kertoi viksusti miten asiat oli ja lupasi olla toistamatta tätä. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen koska en tiedä mitä enään teen, kasvatukseni ei ole mennyt jakeluun joten huolin neuvoja miten voisin saada lapseni pysymään irti tyhmyyksistä jatkossa. Oliko tämä riittävä rangaistus ja puhuttelu?

        Sano että tuollainen touhu on ns. vätyksien, sosiaalipummien ja vankila tyyppien paska puhetta. Suurimmat uhoajat eivät pääse kyliltä kuin hoitoon ja hautaan.
        Ei sellaisilla kavereilla tee mitään!


      • EnkeliTaivaan3
        Lapseni harhateillä kirjoitti:

        Hei! olen laittanut pojan arestiin koko loman ajaksi, tavarat olen purkanut pois, sanoin että jos hän jää uudestaan kiinni tästä niin pistän hänet hoitoon. Hän nyyhkytti ja oli kokopäivän allapäin, pistin nämä kaikki tavarat jo pois mutta mitäs minä nyt teen, aresti koskee kaverikieltoa ja tietokonekieltoa. Mieheni tulee n: 2 viikon päästä ja hän saa luvan pistää pojan töihin ja miettimään tekosiaan. Toivottavasti poikani ymmärtää ettei voi elää näin kuin hän eli, minulla on pelko siitä että poikani huonot kaverit olisivat tyrkyttäneet hänet siihen touhuun, ihmettelen edelleen mistä ja miten poikani on saanut nuo kaikki kaappiinsa. Ostaisinko joku sanoa, mitä teen seuraavaksi. Pakko sanoa että säälittää vähän heittää ne kaikki kaapin sisältö menemään mutta kun oli pakko. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen.

        Pojan kanssa kannattaa varmaan keskustella mitä hänen päässään on liikkunut kun hän on noin tehnyt? Yleensä tuossa iässä kokeillaan rajoja eikä tiedetä vielä missä on järkeä ja missä ei. Jos olette kristillisiä, niin tiedätte hyvin ettei viina ja räjähteet tuo onnea, eikä raha. Rahathan voi tallettaa vaikka tilille kasvamaan korkoa. Tukekaa poikaa hyviin valintoihin elämässä ja tukekaa harrastuksissa, jouten olo ei ole kellekään hyväksi. Yleensä ystävä piirissä tyhmyys tiivistyy ja ehkä vanhempien yhteinen keskustelu voi pistää lapsia hieman ruotuun. Asioiden pohdiskelu yhdessä lapsen kanssa ja ei liiallinen rankaisu ovat varmaksi hyväksi. Rakkautta ja tukea, anteeksi antoa, vaikka näinkin tyhmästi on tullut tehtyä.


      • Oletko tuomari?
        tämä on nähty kirjoitti:

        Sano että tuollainen touhu on ns. vätyksien, sosiaalipummien ja vankila tyyppien paska puhetta. Suurimmat uhoajat eivät pääse kyliltä kuin hoitoon ja hautaan.
        Ei sellaisilla kavereilla tee mitään!

        Auttaako toisten aliarvioiminen tämmösissä ongelmissa? Ei?


      • Tuomari4
        Lapseni harhateillä kirjoitti:

        Hei! Olen tänään kysellyt asioita pojaltani mutta vähäisin tuloksin, sain hänestä ulos sen että hänen kaverinsa olisivat sanoneet hänelle että "jos sä haluut olla meijän kaa ni sun pitää tehdä mitä mekin ja samaistuu, tai sit me ei voida olla sun kaa koska sä oot silloin nössö." Jotenkin näin se meni, hän on kuulemma saanut välien vuoksi ilmatteeks osan kaapin sisällöstä ja loput maksusta. Hän väitti saaneensa rahaa kavereiltaan jos hän tekee jotain typeryyksiä, hän myönsi kokeilleen kondomia ja kerran maanneen siksi sängyssä yhden tytön kaa, sekä kerran myönsi osallistuneen varastamiseen. Minä pidin hänelle puhuttelun ja sanoen että tämä ei saa toistua tai laitan sinut hoitoon ja, vaihtamaan koulua, huonojen kaverien nollaamiseksi. Poikani myönsi että hän sai rahaa myös siitä että hän lainasi mopoaan kun ei itse voinut sillä ajaa paljoa kortin puuttumisen vuoksi, olin vihainen tästä koska nimenomaan sovittiin että mopo pysyy tallissa kunnes kortti on saatu ja hän saa ajaa ilman korttia vain pellolla tai syrjäisellä tiellä harjoitellakseen. Poikani lupasi rahaa vastaan lainata mopon pariksi viikoksi mutta tämän lainauksen jälkeen ei hän toivottavasti tee sitä toisten, melkein vaatisin häntä hakemaan mopon pois huomenna mutta annoin asian olla koska hän kertoi viksusti miten asiat oli ja lupasi olla toistamatta tätä. Kommentoikaa ja neuvokaa mitä teen koska en tiedä mitä enään teen, kasvatukseni ei ole mennyt jakeluun joten huolin neuvoja miten voisin saada lapseni pysymään irti tyhmyyksistä jatkossa. Oliko tämä riittävä rangaistus ja puhuttelu?

        Puhu kavereiden vanhempien kanssa? Olette kaikki vastuussa lapsistanne.


      • turkistaan pääsis
        Oletko tuomari? kirjoitti:

        Auttaako toisten aliarvioiminen tämmösissä ongelmissa? Ei?

        Kyllä! Vätys on aina vätys.


    • remmiä kaipaisi

      niin tähän on menty kun ei saa antaa enää ruumiillista kuritusta, jos minulta kysytään niin ainut mikä auttaisi pojalle olisi ns perinteinen selkäsauna eli nahkaremmillä iskuja paljaaseen peppuun niin kyllä lähtisi pahat tavat pois. Mutta nykyäänhän tuo olisi rikos. Itse sain lapsena selkäsaunan paljon vähemmistäkin asioista ja oli tiukka kuri. Pysyin poissa pahanteosta, nykyajan lapsille kurinpitokeino on vain puhuminen ja kyllähän se on nähty että se ei tepsi, mutta lainsäätäjät eivät tätä ymmärrä

      • Poikani harhateillä

        Hei vaan, en tunne valitettavasti poikani kavereita, vain jonkun muutaman nimeltä mutten tiedä ovatko he tässä touhussa mukana. Poikani yksi kavereista tuli tänään kysymään poikaani ulos ajelulle mopolla, pyysin poikaani menemään itse avaamaan ja selittämään miksi ei voi olla, no poikani meni avaamaan mutta ei kertonut syytä miksi ei voi olla, vaan totesi syyksi ettei kerkee ku on töitä ja menoja. Tää kaveri ihmetteli selvästi, ja kyseli et kui et tuu. Poikani kaveri lähti ihmetellen pois, poikaani jäi selvästi masentaa se ettei voinut mennä. Minä totesin pojalleni että näin käy kun ei tottele vanhempia, saat nyt luvan kärsiä kun kerta menit pilaamaan mahdollisuutesi. Poikani suuttui minulle tästä ja meni huoneeseensa ja paiskaisi ovensa kiinni, olin keittiössä laittamassa ruokaa ja samalla katselin telkkarista ohjelmia, kului aikaa eikä poika tullut ulos huoneestaan, kun huusin häntä syömään hän ei tullut, mentyäni hänen huoneeseen hän makasi sängyssä ja nyyhkytti sanoen, jos mä en ois menny siihen porukkaan ni ne uhkailis muo ja haukkuis, haluaisin saada suosiota muiden silmissä, mentyäni tähän porukkaan muo ei kiusattu vaan sain kaiken mitä kaipasin. Minä havahduin kuuntelemaan poikani juttuja ja tajusin että hänen pitäisi löytää uusi kaveriporukka, hän jatkoi siinä kertoen että tästä kiusaajaporukasta tuli hänen kaveriporukkansa jossa hän sai puoliksi ilmaiseksi olla, vaan juomien ottaminen maksoi mutta ruokaa sai ottaa ja siellä sai tyttöjenkin suosion, ennen ei ollut ketään ja nyt saatto olla jopa kaksi tyttöä sängyn vieressä sekä poikani sai sieltä tervettuliais lahjana oman tyttökaverin nimeltä Inna, hän heti piti musta ja jutteli kanssani paljon. Näin poikani sitä selitti. Tämän jälkeen ajatuksessa kävi että mistä sitä parempaa kaveriseuraa sais, tuntuu ettei poikani ole järkevää mennä jonkun tytön perässä vielä. Mietin edelleen mitä teen, poikani sanoi että hänen tyttökaveri lähettelee hänelle viestejä kännykkään, että i love you honey! ... Tulethan pian, kaipaan Sinua ... Rakastan sinua, rakastathan sinä minua? Odotan sinua aina! Poikani sanoi että ei hän kestä jos joutuisi luopumaan kavereistaan tai tyttöystävästään, annoin hänelle luvan olla tyttöystävän kanssa, mutta kotoa poikani ei saa poistua kuin kahdeksi tunniksi ja vain tämän kerran ja lisää et saa jos aikataulu ei pidä paikkansa, poikani oli innoissaan ja sanoi soittavansa Innalle, hän lähti pian Innalle ja tuli suunnilleen sopimusten mukaan kotiin. Poikani oli oudon iloinen tultuaan kotiin vaikka vähän ajan päästä ilo sitten hiipui kun pyysin häntä auttamaan kotitöissä ja pyysin häntä siistimään huonettaan pölyistä. Minä kysyin mitä poikani teki tytön kanssa, poikani sanoi että oltiin tytön luona sängyssä ja halailtiin toisiamme sekä vietettiin aikaa yhdessä, Inna on kivaa seuraa hän osaa nauraa ja pitää hauskaa. Edelleen mietin miksiköhän päästin pojan Innan luokse, mutta toivottavasti poikani ei mennyt tosiaan tuon pidemmälle, tosin epäilen vahvasti että poikani lupauksen rikkoi siitä ettei juo, luulenpa hänen yhden pullon Innalla ottaneen. Toivottavasti näen jossain vaiheessa tän Innan, meinaan että olis kiva tietää että kenen kanssa tää poikani tarkalleen on, eli minkä näköinen Inna on. ... Asiasta toiseen, tämä on varmaan erikoista että puran ongelmani tänne mutta mielestäni tänne saa kirjoitella kun tulee jotain, ja kysyn apua koska en tunne nuoria vielä hyvin enkä tiedä mitä nuori poikani tekisi ja ajattelee minusta ja noudattaakohan hän minua. Pyydän neuvoja jotta voisin kasvattaa poikaani niin ettei hän valu noin alas. Poikani sanoi muuten että tää Inna on vaaleahiuksinen, hoikka, hellä, kaunis ja osaa rakastaa. Meinaan että tämän näköinen voipi sorruttaa poikani tyhmyyksiin vaikka olen varoittanut häntä, luulenpa ettei hänen tulisi tapailla tätä tyttöä ainakaan jos alkoholilla ja muilla on tilaa heidän tapaamisissaan. Mietin tänään koulunvaihtoa pojalleni. Tähän tarvin neuvoja, vaikka päätöksen teenkin itse niin pyydän neuvoja, ja tiedoksi että jos en tarvitsisi neuvoja niin miksi ihmeessä turhaan kirjoittelisin, poikani on ongelma kun kasvatus ei mene jakeluun. Kiitos vastanneille, huomioin jokaisen josta voisi olla apua, turhia mollausviestejä ei tarvitse kirjoittaa ollenkaan.


      • High templar

        Aika vitun tyhmä olet sinä. Ilmottaisit ittes vaik terapiaan ku puhut jotai tommost


      • hightemplar
        High templar kirjoitti:

        Aika vitun tyhmä olet sinä. Ilmottaisit ittes vaik terapiaan ku puhut jotai tommost

        Siis tarkoitin että toi remmiäkaipaisi on vitun tyhmä suomi24 heittää vastaukset mihiin sattuu


      • 40vnuortenparissa

        Remmiä kaipaisi. Annatko omille lapsillesi remmiä kun he kaipaisivat sinulta selviä rajoja ja rakkautta. Et paljonkaan tiedä lasten kasvatuksesta, olet niitä sodanjälkeisiä vammaisia.


    • hhjjiiuiyy

      Lapsesi on jo itsenäistymis vaiheessa. Hän on kohta aikuinen. Tärkeintä nyt on antaa hänelle rakkautta. Eli edelleen sanot, että välität hänestä. Itsetunnon kanssa taitaa olla jotain ongelmaa. Eli vahvista ja kehu, kun lapsi tekee oikein.

      Seurustelusta sen verran, että kun jo kerran seurustelee, niin kannattaa sitten vaan tyttöystävän hommata pillerit. Muista, että lapsesi tekee itse omat valintansa, et voi asioita päättää hänen puolestaan. Jos kiellät seurustelun, niin seuraa vaan negatiivista. Hyvä että annoit sen jatkua. Ja voihan se olla viatontakin. Kysy siitä kauniisti pojaltasi ja kutsu tyttö teille esim. sunnuntaina syömään.

      Alkoholia Tuon ikäisen maksa ei sulata. Kannattaa mainita. Osa laPsesi ärtymyksestä voi myös olla tupakkapuutosta tai siis nikotiinin vieroitus oireita. ne kyllä helpottaa.

      Keskustele muista asioita miehesi kanssa. Jos tuon ikäinen on ajautunut seuraan, jossa käytetään päihteitä, niin en menisi kuitenkaan vaihtaan koulua. siitä nyt ei oo välttämättä enää apua.

      Kehoittaisin sua lähinnä oleen tyytyväinen. Lapsellasi on tyttö, ja kavereita. Hän menee mielellään kouluun syksyllä. Kehoita opiskelemaan. Voit myös palkita lasta erityisesti, kun saat olemaan erossa päihteistä. Voitte yhdessä sopia palkinnon, olisiko se tyttöystävän vierailut teillä vai lomareissu, johon Innakin saa tulla. Keskustele myös Innan vanhempien kanssa ja tutustu heihin. Yhdessä te luotte pelisäännöt lapsillenne. Ilmeisesti Innan vanhemmilla voisi olla teiltä jotain opittavaa, niin että hänen sisarustensa vuoksi kannattaa tutustua ja vetää yhtäköyttä heidän kanssaan. Tai siis lähinnä huolytajan kanssa.

    • Poikani harhateillä

      kiitos viestistäsi :) siitä oli apua, yritän huomioida poikaani, mutta miten sitä rakkautta osoittaisi tuon ikäiselle niin se on kyllä mietittävä asia. Poikani sanoi tänään tossa aikaisemmin että Inna oli tosi mukava eilen ja että Inna saattaisi tulla meille joku päivä, Inna kysyi minua yökylään koska hänen vanhempansa ovat poissa muutaman yön koska he ovat lähdössä ulkomaille tapaamaan tuttaviaan seuraavalla viikolla. Tällähetkellä poikani on pelailemassa koneellaan ja on tehnyt tänään paljon kotihommia, siivosi huonettaan, tiskasi osan tiskeistä, keräili minulle puutarhasta marjoja kääretorttua varten. Poikani teki niin reippaasti työt että annan hänen pelata, tuntui tässä hetken että ei kaikki opettamani ole mennyt toisesta korvasta ulos vaikka siltä tuntui.

      Poikani vaikuttaa olevan ottaneen opikseen virheistään, enkä usko hänen toistavan virhettään, mutta yritän olla kiltti ja palkita kun hän tottelee.
      Olen ostanut hänelle hänen lempi jäätelöitään ja virvoitusjuomiaan, jotta hän olisi tyytyväinen ja ymmärtäisi auttamisen palkan. Tänään nyt tuntuu ettei minun pitäisi sanoa että hän on enään harhateillä, mutta se nyt jäi nimikkeeksi joten olkoon.

      • kerro tää

        Kuka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee!


      • huono yritys!

        Älä lihota poikaa!


      • nuorenäiti

        Harmi jos pojalla ei ole mitään urheiluharrastuksia. Miten hyvää tekisi esim. karate tms itämaiset kamppailulajit, nyrkkeily tai jalkapallo tuon ikäiselle. Jäntevä aktiiviurheilija ei ole koskaan nössö. Yrittäkää pojan isän kanssa tuota liikuntapuolta saada syksyllä toteutumaan, kyllä jokaiselle jokin laji löytyy. Ja siellä on kavereita. Neljätoistavuotias ei enää ole pikkupoika eikä äidin pikku apulainen. Ponnistele löytääksesi hänelle korvaava miehenmalli jos miehesi on yleensä töissä tai matkoilla. Vaari, kummisetä, naapuriston isällinen tyyppi. Miehen seuraa ja miesten puuhia nyt kaivattaisiin.
        Miehesi toivottavasti kiinnostuu pojan tekemisistä enemmän kuin tähän asti on ollut laita. Aina pitäisi olla ennakoivasti askelen edellä nuoren kehitystä. Ei vain moittia sitä, mitä hän on tehnyt, vaan itse keksiä positiivisia yhteisiä juttuja ja "antaa onnistumisen elämyksiä".
        Onko sinulla loma? Lähtekää yhdessä käymään kaukaisten sukulaisten luona, enoa tapaamaan tms. Tylsäähän se kotiarestissa sisällä olo on. Ja epäterveellistä. Uimaan, pikinikille, marjametsään mars.


      • hhjjii
        nuorenäiti kirjoitti:

        Harmi jos pojalla ei ole mitään urheiluharrastuksia. Miten hyvää tekisi esim. karate tms itämaiset kamppailulajit, nyrkkeily tai jalkapallo tuon ikäiselle. Jäntevä aktiiviurheilija ei ole koskaan nössö. Yrittäkää pojan isän kanssa tuota liikuntapuolta saada syksyllä toteutumaan, kyllä jokaiselle jokin laji löytyy. Ja siellä on kavereita. Neljätoistavuotias ei enää ole pikkupoika eikä äidin pikku apulainen. Ponnistele löytääksesi hänelle korvaava miehenmalli jos miehesi on yleensä töissä tai matkoilla. Vaari, kummisetä, naapuriston isällinen tyyppi. Miehen seuraa ja miesten puuhia nyt kaivattaisiin.
        Miehesi toivottavasti kiinnostuu pojan tekemisistä enemmän kuin tähän asti on ollut laita. Aina pitäisi olla ennakoivasti askelen edellä nuoren kehitystä. Ei vain moittia sitä, mitä hän on tehnyt, vaan itse keksiä positiivisia yhteisiä juttuja ja "antaa onnistumisen elämyksiä".
        Onko sinulla loma? Lähtekää yhdessä käymään kaukaisten sukulaisten luona, enoa tapaamaan tms. Tylsäähän se kotiarestissa sisällä olo on. Ja epäterveellistä. Uimaan, pikinikille, marjametsään mars.

        Kyllähän toi ihan asiaa on, vaan se toteutuspuoli murkun kanssa haastavampaa. Onneksi miehen mallia on kotona ja koulussa. Ei sukukaan pahaksi, mutta asioiden pitää tapahtuu myös mieluisasti ja luonnostaan. Eli houkutellaan ja neuvotellaan asiat. Ei mitään autoratääristä neuvottelua ja määräilyä.

        Voiko miehesi delegoida pikkuhiljaa vastuuta talosta osittain pojalle, siis niin, että yhdessä he maalaavat ja korjaavat...


      • hhjjii
        hhjjii kirjoitti:

        Kyllähän toi ihan asiaa on, vaan se toteutuspuoli murkun kanssa haastavampaa. Onneksi miehen mallia on kotona ja koulussa. Ei sukukaan pahaksi, mutta asioiden pitää tapahtuu myös mieluisasti ja luonnostaan. Eli houkutellaan ja neuvotellaan asiat. Ei mitään autoratääristä neuvottelua ja määräilyä.

        Voiko miehesi delegoida pikkuhiljaa vastuuta talosta osittain pojalle, siis niin, että yhdessä he maalaavat ja korjaavat...

        Teidän taloa. Siinä tulee sitä miehistä puuhastelua. Oma hiukkasen vanhempi poikani on ollut iloisena vastaavissa puuhissa jo jonkun kerran. Eli teet niin että annat miehesi itse hoksata Että poika voisikin auttaa kyseisissä hommissa. Onko pojallasi käsitöitä koulussa ? Muista esitellä Puu työt iskälle - siis tietty niin, että poika itse näyttää ne iskälle. Sanot vaan siis pojalle arjessa että näyttää iskälle puutöitään, niin kaikki sujuu itsestään. Ensi kesänä nääs voivat sitten alkaa puuhastella jotain, kun iskällä on kesäloma.

        Joo tiedän tähtäys on pitkä, ja hitaalta kuulostaa, mutta tehokkaampaa vaan ohjailla miehiä sanallisesti ja neuvotellen kun nalkuttaa. Miehillä on niin kova ego, että jos nainen käskee jotain niin se on myrkkyä.

        Tärkeintä on nyt, että saat pojan motivoitumaan koulunkäyntiin. Saa kyllä seurustella, mutta pitää opiskellakin. Omilla lapsilla toi opiskelu on onnex menny mun kannalta itestään. Ainoo, mitä on tarvinnu tehä on ostaa välineitä, ja herättää kouluun, kun ei oo ite heränny. Siis lasten kouluelämä on ollut itsenäistä. Mun tehtävä on ollut korkeintaan pyytää iskän nimi kokeisiin, että molemmat näkee.

        Se uni rytmin normalisoiminen on nyt hyvä aloittaa. Koulu alkaa monesti aikaisin. Ja osan nuorista tykkää nukkua lomilla pitkään. Ja valvoo yöt. Oma lapseni on jo jokseenkin tietoinen, mihin pitää pyrkiä, kun sitä kaavaa on nuodateltu jo kauan. Ja onnex unirytmikin on oikea. Jos lapsi on hyvinkin uhmakas niin kannatta vaan kertoa, että nukutun unen määrä vaikuttaa positiivisesti myös kasvamiseen. Siis kasvaa pitemmäksi jos nukkuu riittävästi.

        Tiedän kuulostaa hölynpölyltä, mutta asia on tutkittu. Tieteen kuvalehteä kun lukee, niin tietää. Ja valitut palat on toinen paketti.


      • high templar
        kerro tää kirjoitti:

        Kuka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee!

        Kerro tää, haista paska ja mee muille palstoille


      • high templar
        huono yritys! kirjoitti:

        Älä lihota poikaa!

        Huono yritys, joo saatana JÄÄTELÖSTÄ JA LIMUSTAHAN LIHOAA VITUN PALJON JOO!
        KATOKKU NE JUST LIHOTTAA VÄHITEN TÄSTÄ SIPSIKARKKISUKLAALIMUJÄÄTELÖ KATEKGORIASTA! OIKEESTI MEE POIS


    • onhannoitarinkejä

      "7 viinipulloa, 3 kaljapulloa, 2 siideripulloa, 1 viinapullon loppu, 2 sikari askia, 2 tupakka askia, 1 nuuskapaketti, jne."
      Kilautappa paikalliselle poliisille, mistä alle 18v saa viiniä sun muuta tai tupakkaa laillisesti! Voit olla jonkun suuremman jutun jäljillä!

      • Poikani harhateillä

        Hei! Täytyy sanoa että poikani on ollut ahkerakin mutta tuo sotku häiritsi häntä kiinnostumasta muuhun kuin omaan elämään esim. juomiseen, polttamiseen ja kavereiden kanssa hengailuun. Minulla on vähän rankkaa kun yrittää järjestää ohjelmaa pojalleni, oltiin yhdessä kävelyllä 3km ja käytiin kaupassa, sitten poikani on ampunut metsän rajalla ilmapistoolilla ja harjoitellut itse tekemällään jalkajousella ampumista. Olen joustavuutta lisännyt ja annoin hänelle luvan olla koneella paljon ja mennä Innalle yökylään. Poikani myönsi saaneensa ja ostaneensa kamat kavereiltaan, poikani mainitsi että hänen kamuista joku saa tupakkaa varastamalla isältään askin viikossa isänsä huomaamatta mitään, ja jonkun toisen isä antaa ottaa pullon jos muutaman jääkaapista tosta vain. Toiset varastaa, toiset saa tutulta ja jotkut pelailee korttipelejä panoksineensa voittaen mahdollisesti ja saaden siten toisten panokset, panoksena saa olla rahaa, tupakkaa, alkoholituotteita ja kaikkea mitkä kelpuutetaan panokseksi peliin. Poikani on suorastaan rakastunut Innaan koska kuulin heidän juttelunsa puhelimessa, poikani menee Innalle yökylään ja Inna lupasi laittaa herkkuja tarjolle sekä kuulemma kaksi sänkyä vierekkäin valmiiksi ja poreammeen sekä saunan myös, tästä suunnitelmasta ei ole epäilystäkään etteikö olisi riski että poikani menisi liian pitkälle, toivon vaan niin ettei sitä kamalinta tapahtuisi mitä voi ajatella tuosta touhusta. En ahdistele poikaani sillä varoittelulla tällä kertaa, kyllä se on mennyt jakeluun jos on mennäkseen. Itse seurustelin mieheni kanssa 2- vuotta ja kihloihin mentyä vielä pyörittelimme tulevaisuutta lähes puolivuotta, naimisiin mentyä jo vuoden päästä sitä vaan sortui poikani tekemään mieheni kanssa, enempää ei olla tehty että pystyttäisiin matkustelemaan, tietysti jos lapsia vielä haluaa niin olisi tärkeää toimia pian nimittäin en tuskin saa lapsia kohta enään, vaikka en ole ihan vielä 40v vanha mutta kuiteskin. Minulla on suuri pelko ettei mieheni ole kiinnostunut pojastani enään oikein koska kotona koneella, omissa töissään, hoitaa asioitaan ja muuten töissä tai matkoilla. Yritän aktivoida mieheni hänen tultua takaisin kotiin työmatkaltaan. Kiitos lukijoille ja erityisesti vastanneille! :)


      • Tumppimaakari 16
        Poikani harhateillä kirjoitti:

        Hei! Täytyy sanoa että poikani on ollut ahkerakin mutta tuo sotku häiritsi häntä kiinnostumasta muuhun kuin omaan elämään esim. juomiseen, polttamiseen ja kavereiden kanssa hengailuun. Minulla on vähän rankkaa kun yrittää järjestää ohjelmaa pojalleni, oltiin yhdessä kävelyllä 3km ja käytiin kaupassa, sitten poikani on ampunut metsän rajalla ilmapistoolilla ja harjoitellut itse tekemällään jalkajousella ampumista. Olen joustavuutta lisännyt ja annoin hänelle luvan olla koneella paljon ja mennä Innalle yökylään. Poikani myönsi saaneensa ja ostaneensa kamat kavereiltaan, poikani mainitsi että hänen kamuista joku saa tupakkaa varastamalla isältään askin viikossa isänsä huomaamatta mitään, ja jonkun toisen isä antaa ottaa pullon jos muutaman jääkaapista tosta vain. Toiset varastaa, toiset saa tutulta ja jotkut pelailee korttipelejä panoksineensa voittaen mahdollisesti ja saaden siten toisten panokset, panoksena saa olla rahaa, tupakkaa, alkoholituotteita ja kaikkea mitkä kelpuutetaan panokseksi peliin. Poikani on suorastaan rakastunut Innaan koska kuulin heidän juttelunsa puhelimessa, poikani menee Innalle yökylään ja Inna lupasi laittaa herkkuja tarjolle sekä kuulemma kaksi sänkyä vierekkäin valmiiksi ja poreammeen sekä saunan myös, tästä suunnitelmasta ei ole epäilystäkään etteikö olisi riski että poikani menisi liian pitkälle, toivon vaan niin ettei sitä kamalinta tapahtuisi mitä voi ajatella tuosta touhusta. En ahdistele poikaani sillä varoittelulla tällä kertaa, kyllä se on mennyt jakeluun jos on mennäkseen. Itse seurustelin mieheni kanssa 2- vuotta ja kihloihin mentyä vielä pyörittelimme tulevaisuutta lähes puolivuotta, naimisiin mentyä jo vuoden päästä sitä vaan sortui poikani tekemään mieheni kanssa, enempää ei olla tehty että pystyttäisiin matkustelemaan, tietysti jos lapsia vielä haluaa niin olisi tärkeää toimia pian nimittäin en tuskin saa lapsia kohta enään, vaikka en ole ihan vielä 40v vanha mutta kuiteskin. Minulla on suuri pelko ettei mieheni ole kiinnostunut pojastani enään oikein koska kotona koneella, omissa töissään, hoitaa asioitaan ja muuten töissä tai matkoilla. Yritän aktivoida mieheni hänen tultua takaisin kotiin työmatkaltaan. Kiitos lukijoille ja erityisesti vastanneille! :)

        "Itse seurustelin mieheni kanssa 2- vuotta ja kihloihin mentyä vielä pyörittelimme tulevaisuutta lähes puolivuotta, naimisiin mentyä jo vuoden päästä sitä vaan sortui poikani tekemään mieheni kanssa, enempää ei olla tehty että pystyttäisiin matkustelemaan, tietysti jos lapsia vielä haluaa niin olisi tärkeää toimia pian nimittäin en tuskin saa lapsia kohta enään, vaikka en ole ihan vielä 40v vanha mutta kuiteskin."

        Anteeksi kuinka? Ei voi käsittää useammallakaan lukemisella.


    • 13-vuotiaan pojan ä

      Hienoa tapauksessasi että poika sai kaiken kerrottua sinulle. Kunnon poika pohjimmiltaan. Ole luottamuksen arvoinen, kuen olet ollutkin.
      Pojan ja tytön kahdenkeskisistä hetkistä, no olisihan noita voinut odottaa vielä pari vuotta mutta hyvä kun olet joustavasti suhtautunut asiaan. Joku ehdotti pillereitä 14-vuotiaalle (?) tytölle, tytön itsensä kannalta toivon että ei. Jos kondomi pettää, nykyään on jälkiehkäisy käytettävissä. Jos pahin tapahtuu, raaka homma mutta abortti on hinta lapsena aletuista aikuisten leikeistä. Älä murehdi liikaa, tuskin Inna teiniäidiksi haluaa itsekään.
      Pelkään että pojan isä saa raivarin tms. Olkaa varovaisia siinä, mitä kerrotaan ja kerrotko kaiken. Äidin ja pojan luottamuksellinen salaisuus on jotakin mitä hän arvostaa vielä aikuisenakin. Voit kysyä, saako isälle kertoa. Jos poika kauhistuneena kieltää, mieti kahdesti petätkö luottamuksen.

    • Huoh:(

      Minä en antaisi noin nuoren lapsen mennä jonku tytön luokse... Etenkään kun itse et ole nähnyt tuota tyttöä edes, entä jos hän myös houkuttelee poikaasi noihin varastelemisiin? Ja muutenkaan ei tuon ikäisen tarvi seurustella vielä. Ja seksin harrastamiset ei kuulu noin nuorille. Kohta tulee Inna tyttö sanomaan että oho, olempas raskaana..

      • arbiitteri

        Sinulle huoh, mitäs vittua? Oon 12 ja vierusluokalla tyyppei jotka seurustelee


    • jjjjklklkllöö

      Kyllä osa aloittaa jo 14 vuotiaana. Äitinä tosiaan toivon, että Inna nyt ei haluu vauvaa. se on tosi vaikee mennä poikaa tossa vaiheessa enää kieltämään tälläisestä seurustelusta,. Kasvatustyö kuuluu ikään ennen kymmentä. Jos asioita ei oo kautta rantain kerrottu niin jokseenkin turha se on nyt jotain selittää. Ja yleensä ajatellaan että seksi kuuluu vakiintuneeseen suhteeseen.

      Pojan ja isän suhdetta kannattaa tosiaan tukea heidän ehdoillaan. Voit vaikka pitää perhepalaverin ruuan ääressä. Siis keskustelun. Ja jos saisitte kaikki syötyä yhtäaikaa saman pöydän ääressä niin sekin hyvä.

      Miksi muuten edellinen kirjoittaja ajattelee isän suuttuvan seurustelusta ?

    • Ei ainakaan

      meillä onnistuisi tuollainen touhu olen senverran kovaluontonen äiti.

      • Poikani harhateillä

        Poikani sanoi aikaisemmin jo että Inna pyörii välillä näiden alkoholia ja tupakkaa käyttävien n:15-vuotiaiden kanssa, mutta poikani sanoi että Inna ei ole sellainen vaan on enimmäkseen vain näiden kaveri koska on ollut niiden kanssa jo ala-asteella. Poikani ei ole lihava todellakaan vaan ennemminkin sopiva, että jos joku sanoo että älä lihota poikaasi niin sanompahan että en minä lihota poikaani, vai luuleeko joku että että jos palkka pitää olla ruokaa niin että annan hedelmiä ja vihanneksia palkkioksi, tämä ei ainakaan tunnu olevan nykypäivän palkkio enään. Kyselin eilen mitä poikani ajattelee tuosta kamppailulajeista, niin hän sanoi ettei ne kiinnosta häntä niinkään paljon kuin ammuntalajit. Muistaakseni Poikani ei ole tehnyt säästääkseen muita puutöitä kuin jalkajousi ja siihen n: 5 nuolta, mutta hän sanoi tekevänsä myöhemmin niitä nuolia lisää jahka kerkee ja on sillä tuulella. Poikani väsäili autotallissa puusta ihmisen muotoa kuvaavan taulun johon tyroksinen kerros liimatuna sen eteen samaan muotoon, ja pystytti sitten sen pihalle jalkajousella ammuntaa varten ja näytti minulle hänen huikeita osumiaan parista kymmenestä metristä. Mietin sitä vain että olihan tuokin puoliksi puutyötä. Poikani on tällähetkellä Innalla ja aikoopi olla taas yötä, mutta poikani sanoi että Inna tulee meille huomenna ja voi olla ilta 8 saakka tai vaikka yötä jos vain meille sopii, en nyt mennyt lupaamaan mutta sanoin että eiköhän se sovi. Mieheni tulee kotiin huomenna, niin että toivottavasti mieheni suhtautuu asiallisesti ja joustavaisesti Poikani tyttöystävää kohtaan, vaikka nyt ei ole vielä kuullut koskaan sellaisesta vaikka ei meistä vanhemmista kumpikaan ole Innaa nähnyt kasvotusten mutta näin itse Innan jo vilaukselta ikkunasta koska Inna tuli hakemaan Poikaani meiltä kerran tässä aiemmin. Kiitos kommenteista ja neuvoista. :)


    • Poikani harhateillä

      Hei! Inna kävi eilen meillä ja mieheni tullessa kotiin hän oli niin väsynt matkasta että toivoi Innan tulevan jonkun muun kerran yöksi. Mieheni oli hämmästynyt kuullessaan että pojallamme on tyttöystävä, mutta en halunnut pilata poikani päivää sillä että kertoisin miehelleni jo tänään poikani tuhmuuksista, ja muutenkin Inna oli meillä niin otin paremmaksi jättää asian kertomatta. Tänään kerroin miehelleni mitä poikamme oli tehnyt, ja miten olin toiminut sekä rankaissut häntä. Mieheni ei ollut uskoa korviaan ja naurahti tätä vitsinäni, mutta kun näytin kuvia ja selitin miten tämä tapahtui niin mieheni oli muutaman minuutin hiljaa ja totesi että "ei voi olla totta, miten tämä voi olla mahdollista?" sitä minäkin, mieheni oli samaa mieltä että sovitut rangaistukset lienee pitäisi riittää.

    • 851252

      Silloin kun on huolissaan lapsesta niin on hyvä tutkia paikat. Teit ihan oikein. Nyt on sitten totuuden aika. Hae ne luvattomat tuotteet pois. Pyydä poika keskustelemaan asiasta ja jos ei selvyyttä muuten tule niin soitat poliisit paikalle. Uskon että hän käyttää itse mutta diilaa alaikäisille alkoholia ja tupakkia. Tuollaisiin asioihin tulee puuttua lain kouralla. Niin että nuori tietää heti alussa että laittomuuksista on seuraamukset. Tiedän että täällä nyt moni hermostuu. Mutta näin olen toiminu itte aikanaan vastaavassa tilanteessa ja nyt aikuisena (kun on itse jo isä) on kiittänyt monta kertaa. Tajusi heti alkuun että perhe ei peittele laittomuuksia ja jos niitä tekee niistä kantaa itse vastuun. Peittelemällä laittomuuksia antaa sanattoman luvan toimintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe