P. Coelhon Valon soturin käsikirja uskovan taviksen näkökulmasta

VALON SOTURIN KÄSIKIRJA USKOVAN TAVIKSEN NÄKÖKULMASTA



1. Johdanto

"There's a million ways to see the things in life. A million ways to be the fool. In the end of it none of us is right- Sometimes we need to be alone (Helloween / I want out)

Edellisiin lyriikoihin todeten, vaikka kokemuksemme maailmasta ovat subjektiivisia, uskon että Raamatussa eli Jumalan Sanassa on kaikki ihmisiä koskeva absoluuttinen totuus. Raamattu kertoo millainen ihminen on ja käsittää raadollisesti kaikki elämän kirjot. Luonnontiede etsii vastausta "Miten asiat tapahtuu" Raamatussa taas vastataan kysymykseen "Miksi maailma on olemassa ja mikä on ihminen?" eli Jumalan kuvaksi luotu olento. Jumala on siis taiteilija kuten minäkin.

Sain kaverilta lahjaksi nobelistikirjailija Paulo Coelhon teoksen " Valon soturin käsikirja" ja hurmaannuin siitä tekstistä. Valon soturin kirjoittaja varmaan halusi rohkaista jokaista ihmistä löytämään ja tunnistamaan soturin itsessään eri elämän alueilla. Vaikka kirja rohkaisi ja huumasi minutkin, haluan uskovana ihmisenä hieman oikoa eräitä näkemyksiä joita teoksessa esitetty . Pikaisen vilkaisun jälkeen tällaisia kohtia löytyi ainoastaan kymmenkunta, mikä on aika vähän. Tässä lyhyessä selonteossa on kooste oikaisuista sen teologian mukaan miten minä tulkitsen raamattua ja elämää yleensäkin.

2. Soturi käsitteenä
2.1
Sana "Soturi" herättää aina mielenkiintoni kaihoni ja haaveeni, jota minä HALUISIN olla mutta en mielestäni ole. Kuitenkin soturi käsitteenä on aika laaja ja Coelho haluaa juuri laajentaa soturitermin käsittämään "elämän sankareita" kuten laulussa lauletaan- Minulle taas tulee ensimmäisenä mieleen vaikkapa suomalainen korpisoturi sätkä huulessa ja Suomi-konepistooli kädessä. Mainitsin, että sellaisena sotilaana olisin mielestäni aika mitätön siksi, että aina uhkaavassa tilanteessa minulle tulee perhosia vatsaan. Herra minut ihmispelosta vapauttakoon samalla tavalla kun vapautti esiintymisjännityksestä. Se päivä tulee vielä. Minä olen paennut tarpeeksi kauan enkä halua enää pelätä. Jos aina pelkää ja kieltää totuuden, siitä voi seurata pahimmillaan psykoosi ja toimintakyvyn lamaantuminen. En ole hakemassa konkreettisista ihmisistä syyllisiä tähän Saatanan minuun istuttamaan ominaisuuteeni vaan haluan päästä siitä pelon juuresta eroon ja nimenomaan tiedän että se on Perkeleen valhe, jonka Jeesus haluaa kitkeä pois. Viha on sinänsä terve tunne, sen kanavoiminen taas toinen juttu. Kuten Valon soturissa todettiin, minäkin harjoittelen itsepuolustusta vain juuri sen verran, mitä koen elämäni aikana tarvitsevani. Ei enempää mutta ei vähempää. Lihallisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta hengellisestä kaikkeen. Tositilanteen taistelukokemusta minulla ei pahemmin ole. En ole muutenkaan tappelijatyyppi tai en hakeudu tahallani tilanteisiin joissa välejä alettaisiin selvittää nyrkein. Koitan viimeiseen asti välttää tätä - Ja jos tappelen, niin mieluitan hanskoilla ja suojilla ohjatuissa treeneissä.

Elokuvien väkivalta on romantisoitua mutta tosielämässä sitä ei ole. Viimeistään kouluja kiertänyt valistaja Timo Nuutinen herätti meidät 80-luvulla todellisuuteeen kun näytti kuvia millaista jälkeä päähän lyönnistä syntyy. En siis tappele huvikseni kadulla hakeakseni oletettua paikkaani ryhmässä, enkä suostu muiden itselleni tarjoamaan rooliin, kuten Valon soturissa todetaan. Valon soturi-kirjassa on puolitotuuksia,sekoitusta raamatunjakeista ja suurten maailman arvostamien ajattelijoiden näkemyksistä. Miten minä käsitän sanan "puolitotuus"; Se on sitä, että kun joku kysyy mitä minulla on selkärepussa, sanon että siellä on linnunkikkare. Poimin sen maasta uskonfestivaaleilla toissa viikolla. Mitä minä mahdan jos (HUPS) tämän kikkareen alta paljastuu nyrkinkokoinen kivi. Eri juttu saako oletettu vihollinen linnunkikkareen eli kiven päähänsä hyökätessään vaiko saanko minä salmonellan ennen sitä. Päätin siis pestä kikkareen. Sen alla oli edelleen kivi. Nyt se koristaa parveketta. Samalla tavalla Jeesus toi tietoisuuteen kaikki elämäni aikana kuulemani ja näkemäni saastat sekä kaksimielisyydet. Ne on olleet koteloituneena jossain ja kun ne tuodaan tietoisuuteen, minun sydämeni voi puhdistua niistä.

3

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa 2.2 Tiikerin katse (Survivor)

      Valon soturi - kirjassa mainittiin että usein taistelu käydään vain silmiin katsomalla. Jäkärlässä kävin juuri kaksi viikkoa sitten tällaisen katsekontaksi-taiston erään linnakundin kanssa. Totta puhuakseni tunsin oloni epävarmaksi loppuvaiheissa mutta kanssani evankelioinut seurakuntanainen heilutti kättään katseidemme välissä lopettaen tämän säpinän ja lopulta leppeällä kielellä murskasi sen häijyn miehen luut. Mies pakeni paikalta ei minun ansiostani vaan kanssani olleen naisprofeetan sanoista. Raamatussa sanotaan että Jumalan tulinen katse lamauttaa kaikki eläinkunnan ja henkimaailman pedoista ihmiseen ja on laulu jossa lauletaan "Kaikki kansat pakenee katsettansa tulista"
      Lisäksi raamatussa on kohta kun Getsemanessa Jeesuksen pidättäjät saapuvat vangitsemaan häntä Jeesus sanoo heille "Minä se olen"- Samalla kaikki vangitsijat lakosivat maahan. Jeesuksessa on Jumalan voima. Jumalakin määritteli itsensä sanoilla "Minä olen". On fakta että Jeesus meni ristille vapaaehtoisesti eikä kieltänyt kuninkuuttaan vaikka se olisi voinut tuoda tuonut hänet ristiltä alas vaan kärsi loppuun asti. Lauletaanhan U2:n laulussakin In the name of love tyyliin "Free at last, they took Your life, they could not take Your Pride." Jeesuksen paluussa saaliista on tullut saalistaja ja Kristus tulee takaisin sotaratsulla . Jeesuksella on "hieman vihaa varastossa ja oikeutetusti sitä karitsan vihaa" käyttääkin. "

      Raamattu on täynnä taisteluita joissa yksittäisten ihmisten teot sotakentillä ovat sellaisia että jopa kuuluisat suomalaiset sotasankarit Viljam Pylkäs (Tuntemattoman Rokka) Ilmari Juutilainen (hävittäjä-ässä) ja Simo Häyhä (Sabatonin white death-biisissäkin mainittu tarkka-ampuja) kalpenevat tai ovat tavallisia perusjeppejä. Kirjassa Coelho puhuu sotastrategioista ja taisteluista mutta taatusti Jeesus on ne oikeat taistelut kokenut tuntenut ja kärsinyt hengessään ja ruumissaan vuosituhansien aikana joten luotan vielä Pauloa enemmän Raamatun kuvauksiin

      • . RAAMATULLISIA JA JÄRKEILTYJÄ OIKAISUJA VALON SOTURI-kirjasta
        Tästä lähtien Valon Soturista käytän lyhennystä VS.
        3.1 VS alkusivu "Oi Maria, perisynnitön, rukoile meidän puolestamme"

        - Raamatussa sanotaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, myöskin Maria, Jeesuksen äiti. Katolisessa kirkossa Maria on yksi pyhimyksistä, mutta he eivät tuolla jossain rukoile puolestamme vaan Jeesus.

        3.2
        VS s. 17. "Sen vuoksi hän polvistuu auringonlaskun aikaan ja kiittää ympärillään olevaa Suojaavaa Viittaa
        - Suojaava Viitta on kirjotettu isoilla eri se on erisnimi henkilölle tai persoonalle. Jos kirjoittaja tarkoittaa tässä Jumalaa ja varjelusenkeleitä kyseessä eri juttu, mutta ei ole olemassa "Äiti maata, tms. New Age-filosofiassa mainittua mystistä kosmista tietoisuutta johon kaikki sulavat aikanaan ja pääsevät tuhansia eri kautta perille. Ainoa tie todellisen Jumalan luo on Jeesus.
        3.3.
        VS s. 18. "Hän hyväksyy kiihkeät tunteensa ja nauttii niistä täysin siemauksin"
        -Tunne on tärkeä osa sielusta (tunne tahto ja järki) mutta tunteen varaan ei voi laskea mitään ja pahimmillaan tunteen varassa elävä tippuu korkealta ja kovaa. Usko on tunnetta parempi kilpi, siis usko myös raamatun sanaan on tunnetta tärkeämpi asia. Hetken tunnehuumassa voi tehdä vääriä ratkaisuja jotka pidemmän päälle ei ole hyvä asia.

        3.4
        VS s. 33 "Uskoakseen omaan tiehensä hänen ei tarvitse todistaa, että toisen tie on väärä"
        Raamatussa sanotaan, että totuus tekee vapaaksi. Totuus myös valheesta. Joka uskoo, se pelastuu mutta joka ei usko Jumalan Poikaan on jo tuomittu. Lähetyskäskyssä sanotaan että "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" - Silloin pitää ihmisille kertoa, että heidän senastinen tiensä voi olla väärä, varsinkin sellaisille ihmisille, jotka uskovat että kaikki tiet veisivät lopulta Jumalan luo.
        3.5.
        VS s. 40
        "Kun hän on väsynyt tai yksinäinen, hän ei uneksi naisista tai miehistä, jotka ovat kaukana, vaan etsii sitä, joka on hänen vierellään, ja jakaa tämän kanssa tuskansa ja hellyydenkaipuunsa - nautintoa tuntien, ilman syyllisyyttä"
        Raamatussa sanotaan "Älä tee huorin"Se koskee myös sitä että vaikka mies on sotakentällä siellä jossain ja vaimo kotona töllissä rukoilee miehensä puolesta, ei olisi kovinkaan kunnioitettavaa, että mies sotareissullaan lähtisi vieraiden naisten perään saatika vaimo kotona lankeaisi jonkun teutonin syliin. Myös esiaviolliset suhteet ovat kiellettyjä koska se haavoittaa ja tuhoaa ihmistä. Jumalan käskyt on ihmisille turvaksi eikä kiusaksi.

        3.6.
        VS s. 52 "Sen vuoksi Soturi ei koskaan aliarvioi raakaa voimaa. Kun se on liian rajua, hän vetäytyy taistelukentältä, kunnes vihollinen on uupunut."

        Raamatussa todetaan, että "ei väellä ja voimalla, vaan minun hengelläni." Se tarkoittaa juuri sitä, että yksi uskova voi ajaa pakoon tuhat ja kaksi 10 000.
        Esim Gideon käytti tuhansia filistealaisia vastaan muutamaa sataa miestä ja ruukkuihin kätkettyjä soihtuja. Viholliselle leirissä " otti ohraleipä", joutuivat hämmennyksen sekä pelon valtaan ja tuhosi kukin toisensa. Edellä mainitsin että raamatussa lukemattomat sotasankarit ovat ratkaisseet taistelun näennäisesti alivoimaisinakin.

        3.6.2 Vs s.53 "Mutta soturi ei välitä heidän puheistaan; hän tietää että linnun raivosta ja rohkeudesta ei ole mitään hyötyä kissan edessä"
        Raamatussa Daavid tappoi jättiläismäisen Goljatin käyttämällä linkoa. Lintukin voi parissa sekunnissa nokkia kissalta silmät päästä"

        3.7 VS s 107 ..Ja tuon ajan hän käyttää lepoon, pohdiskelun ja keskusteluun Maailman Sielun kanssa...
        Mikä on Maailman Sielu??? Eikö se erisnimi viittaakin taas johonkin muuhun kuin elävään kolmiyhteiseen Jumalaan
        3.7.2 VS. 118 "Kun ihminen haluaa jotain, koko Maailmankaikkeus on hänen puolellaan"
        Jälleen viitataan johonkin yleisenergiaan joka auttaa. Voisi mieluummin sanoa juutalaisen sananlaskun mukaan, että "joka on pelastanut yhden ihmisen, on pelastanut kokonaisen maailmankaikkeuden" (Schindlerin lista)


        3.8
        VS. s. 121 "Hän tietää, että hänen Kannustajansa enkeli on lähtenyt käymään jossain"
        - Ei henkilökohtainen varjelusenkeli koskaan väisty meidän viereltämme. Hän on siinä aina!!!

        3.9 "VS s. 131 Vanha arabialainen sananlasku sanoo, että Jumala arvioi puun sen hedelmistä eikä sen juurista.
        - Jos nyt oikein pilkkua viilataan, raamatussakin on lause "Hedelmistään puu tunnetaan" mutta raamatussa sanotaan, että Jeesus on juuri joka kannattelee puuta ja sen oksia, me olemme ne oksat. Toki teemme pahaa tai hyvää hedelmää, mutta se kestää aikansa.


      • lausteenpoika kirjoitti:

        . RAAMATULLISIA JA JÄRKEILTYJÄ OIKAISUJA VALON SOTURI-kirjasta
        Tästä lähtien Valon Soturista käytän lyhennystä VS.
        3.1 VS alkusivu "Oi Maria, perisynnitön, rukoile meidän puolestamme"

        - Raamatussa sanotaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, myöskin Maria, Jeesuksen äiti. Katolisessa kirkossa Maria on yksi pyhimyksistä, mutta he eivät tuolla jossain rukoile puolestamme vaan Jeesus.

        3.2
        VS s. 17. "Sen vuoksi hän polvistuu auringonlaskun aikaan ja kiittää ympärillään olevaa Suojaavaa Viittaa
        - Suojaava Viitta on kirjotettu isoilla eri se on erisnimi henkilölle tai persoonalle. Jos kirjoittaja tarkoittaa tässä Jumalaa ja varjelusenkeleitä kyseessä eri juttu, mutta ei ole olemassa "Äiti maata, tms. New Age-filosofiassa mainittua mystistä kosmista tietoisuutta johon kaikki sulavat aikanaan ja pääsevät tuhansia eri kautta perille. Ainoa tie todellisen Jumalan luo on Jeesus.
        3.3.
        VS s. 18. "Hän hyväksyy kiihkeät tunteensa ja nauttii niistä täysin siemauksin"
        -Tunne on tärkeä osa sielusta (tunne tahto ja järki) mutta tunteen varaan ei voi laskea mitään ja pahimmillaan tunteen varassa elävä tippuu korkealta ja kovaa. Usko on tunnetta parempi kilpi, siis usko myös raamatun sanaan on tunnetta tärkeämpi asia. Hetken tunnehuumassa voi tehdä vääriä ratkaisuja jotka pidemmän päälle ei ole hyvä asia.

        3.4
        VS s. 33 "Uskoakseen omaan tiehensä hänen ei tarvitse todistaa, että toisen tie on väärä"
        Raamatussa sanotaan, että totuus tekee vapaaksi. Totuus myös valheesta. Joka uskoo, se pelastuu mutta joka ei usko Jumalan Poikaan on jo tuomittu. Lähetyskäskyssä sanotaan että "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni" - Silloin pitää ihmisille kertoa, että heidän senastinen tiensä voi olla väärä, varsinkin sellaisille ihmisille, jotka uskovat että kaikki tiet veisivät lopulta Jumalan luo.
        3.5.
        VS s. 40
        "Kun hän on väsynyt tai yksinäinen, hän ei uneksi naisista tai miehistä, jotka ovat kaukana, vaan etsii sitä, joka on hänen vierellään, ja jakaa tämän kanssa tuskansa ja hellyydenkaipuunsa - nautintoa tuntien, ilman syyllisyyttä"
        Raamatussa sanotaan "Älä tee huorin"Se koskee myös sitä että vaikka mies on sotakentällä siellä jossain ja vaimo kotona töllissä rukoilee miehensä puolesta, ei olisi kovinkaan kunnioitettavaa, että mies sotareissullaan lähtisi vieraiden naisten perään saatika vaimo kotona lankeaisi jonkun teutonin syliin. Myös esiaviolliset suhteet ovat kiellettyjä koska se haavoittaa ja tuhoaa ihmistä. Jumalan käskyt on ihmisille turvaksi eikä kiusaksi.

        3.6.
        VS s. 52 "Sen vuoksi Soturi ei koskaan aliarvioi raakaa voimaa. Kun se on liian rajua, hän vetäytyy taistelukentältä, kunnes vihollinen on uupunut."

        Raamatussa todetaan, että "ei väellä ja voimalla, vaan minun hengelläni." Se tarkoittaa juuri sitä, että yksi uskova voi ajaa pakoon tuhat ja kaksi 10 000.
        Esim Gideon käytti tuhansia filistealaisia vastaan muutamaa sataa miestä ja ruukkuihin kätkettyjä soihtuja. Viholliselle leirissä " otti ohraleipä", joutuivat hämmennyksen sekä pelon valtaan ja tuhosi kukin toisensa. Edellä mainitsin että raamatussa lukemattomat sotasankarit ovat ratkaisseet taistelun näennäisesti alivoimaisinakin.

        3.6.2 Vs s.53 "Mutta soturi ei välitä heidän puheistaan; hän tietää että linnun raivosta ja rohkeudesta ei ole mitään hyötyä kissan edessä"
        Raamatussa Daavid tappoi jättiläismäisen Goljatin käyttämällä linkoa. Lintukin voi parissa sekunnissa nokkia kissalta silmät päästä"

        3.7 VS s 107 ..Ja tuon ajan hän käyttää lepoon, pohdiskelun ja keskusteluun Maailman Sielun kanssa...
        Mikä on Maailman Sielu??? Eikö se erisnimi viittaakin taas johonkin muuhun kuin elävään kolmiyhteiseen Jumalaan
        3.7.2 VS. 118 "Kun ihminen haluaa jotain, koko Maailmankaikkeus on hänen puolellaan"
        Jälleen viitataan johonkin yleisenergiaan joka auttaa. Voisi mieluummin sanoa juutalaisen sananlaskun mukaan, että "joka on pelastanut yhden ihmisen, on pelastanut kokonaisen maailmankaikkeuden" (Schindlerin lista)


        3.8
        VS. s. 121 "Hän tietää, että hänen Kannustajansa enkeli on lähtenyt käymään jossain"
        - Ei henkilökohtainen varjelusenkeli koskaan väisty meidän viereltämme. Hän on siinä aina!!!

        3.9 "VS s. 131 Vanha arabialainen sananlasku sanoo, että Jumala arvioi puun sen hedelmistä eikä sen juurista.
        - Jos nyt oikein pilkkua viilataan, raamatussakin on lause "Hedelmistään puu tunnetaan" mutta raamatussa sanotaan, että Jeesus on juuri joka kannattelee puuta ja sen oksia, me olemme ne oksat. Toki teemme pahaa tai hyvää hedelmää, mutta se kestää aikansa.

        LOPPUSANAT
        Kun tarkastelin kirjassa olevia ristiriitoja, tuli hieman suuttuneeksi joistakin kommenteista ja siksi tein tämän oikaisuselostuksen. Mutta hetkeä myöhemmin välähti. Coelhon tarkoitus varmaankin juuri oli saada meitä tutkimaan sydäntämme
        mitä pidämme oikeana eli hän haastoi meidät ja oli tehnyt tahallaan kohtia jotka mielestämme ovat väärin sekä tuomaan sen julki. Se oli aika viisas tapa. Minulle tässä välissä tapahtui kuten Valon soturi-kirjassa . Olin ennen tätä kirjoitusintoa tavannut Drum 'n bass bileissä, Eclipse tapahtumassa kauniin keltaisiin puetun ystävällisen naisen jonka silmät minut lentoon. Paikka siis oli turkulainen mesta nimeltä Klub - nuori nainen sanoi itseään tunnelmantuojaksi, mutta oli varmasti tietämättään enkeli joka antoi minulle virtaa koska yleensä naiset ei koskaan tule juttelemaan. Toivon kipinä syttyi taas minussa ja aloin kertoa omasta soturikuvastani. Nainen loppuillasta katosi. Mutta kirjoitettuani tämän kuulin kellojen raksutuksen seinällä. Ne muistuttivat minua siitä että joka ikinen sekunti tuo meidät lähemmäs hetkeä jolloin on aika lähteä maailmasta viimeiselle tuomiolle Jumalan eteen. Tämä, mitä kirjoitin joutuu kanssa syyniin koska joudumme vastaamaan joka sanastamme Jumalalle.
        Tämä kaikki jota kirjoitin, on vasta alkusoitto oopperalle, joka jatkuu Kristuksesta kertomisena niin kauan kuin elän. Jeesus on parasta mitä minulle on tapahtunut ja ainoa asia, jota minun ei tarvitse hävetä. Valon soturissa todettiin, että ihminen voi muuttua siksi, mistä hän puhuu. Ehkä jonakin päivän minustakin tulee kunnon soturi, jonka nimeä ei pyyhitä elämänkirjasta pois. Olen vasta matkalla mutta en perillä.
        Turussa 21.7.13 Sami Sundström
        www.mikseri.net/user/usvahaukka (Musiikkituotantoni)
        www.youtube.com/user/usvahaukka/videos (Musavideoni)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe