Aikuisopiskelu ja työharjoittelu

Aikuinen Nainen

Lähdin opiskelemaan lisää ( taloushallinto) ja syventämään osaamistani vielä lähempänä neljääkymmentä ikävuotta. Opinnot ovat menneet hienosti, mutta ns. työharjoittelujakso tuottaa harmaita hiuksia.

Olen siis pitkään ollut työelämässä. Saanut hyvää palautetta työnantajilta tiedoistani ja taidoistani. Olen vastuullinen ja tehnyt vuosia vastuullisiakin työtehtäviä. Työharjoittelupaikallani minua kohdellaan kuitenkin kuin peruskoulusta valmistunutta. Minulle puhutaan, kuin en ymmärtäisi mistään mitään. Muut työntekijät eivät näytä hyväksyvän minua, vaikka olen avulias ja ystävällinen ja yritän parhaani mukaan vain auttaa, en häiritä heidän työntekoaan. Eräs naiskolleega saattaa jopa huutaa, jos sille päälle sattuu. Hän myös puhuu erittäin alentavisti, kun kysyn voinko tehdä jotakin...

Harjoittelussa minua ei ohjata. Yritän itse selvittää kaiken mahdollisen. Kysymyksiin kyllä vastataan, mutta hommasta näkee, että kiinnostusta opastamiseen on todella vähän. Harjoittelujakso on "pakollinen", jos aikoo saada tutkinnon ja tässä vaiheessa paikan vaihtaminen ei ole mahdollista. Alkuun minulle annettiinkin hyvin työtehtäviä ( olin tyytyväinen) ja jossakin vaiheessa alkoi työtehtävien "pimittäminen" ja muu rajumpi "syöminen"....Olen todella pettynyt! Olen joutunut vaatimalla vaatimaan joiden osa-aluiden tehtäviä, koska ne kuuluvat opintoihini....en saa tutkintoa roskakoreja tyhjentämällä. Mitä kokemuksia teillä muilla on aikuisopiskeluista ja harjoittelusta. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia?

Homma meni aika villiksi sen jälkeen, kun johtaja jäi lomalle....pahimmillaan minula on ollut neljä naista kimpussa, että en saa tehdä jotakin asiaa niin kuin olen asian johtajan kanssa sopinut....alkaa tuntua aika uuvuttavallta....se näyttää siltä, kuin he pelkäisivät oman paikkansa puolesta. Toimisto on pieni....en todella ole tulossa kenenkään paikalle - minua kiinnostaa vain tutkinnon suorittaminen. Uuuh...Muilla vastaavia kokemuksia?

1

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuileva siili

      Pystytkö vaihtamaan työharjoittelupaikkaa? Kuulostaa siltä, että nuo ongelmat ovat kyteneet toimistossa jo kauan ennen sinun tuloa. Kannattaa olla yhteydessä oppilaitokseen/opintojen tarjoajaan ja ottaa selvää muista harjoittelupaikoista. Ei kannata nolostua -varmasti et ole ensimmäinen, jolle sattuu tuollainen "mätä paikka".

      En näe muuta ratkaisua ongelmaasi, sillä en jaksa uskoa että puhuminen korkeamman tahon kanssa auttaa asiaan. Olet kuitenkin siellä vain "käymässä" ja jos vakiotyöntekijät ovat olleet samanlaisia jo pitkään, en usko että kuviot muuttuvat siellä kovinkaan herkästi.

      Tietysti voit yrittää puhua suoraan tälle johtajalle, että sinun työtehtävät eivät vastaa harjoittelun kriteerejä. Siinä tapauksessa sinun kannattaa ihan kirjata paperille konkreettisesti tutkinnon vaatimukset, ja kaikki työtehtävät mitä olet tähän mennessä tehnyt. Ehkä johtajakin huomaa puutteet paremmin, kun sinulla on A4 täynnä merkintöjä; 24.7 pesin astioita kahvihuoneessa / 25.7 vaihdoin roskapussit roskakoreihin / 26.7 tuijotin ikkunasta ulos ja kuuntelin kun kollegat huutavat minulle / 29.7 kävin ostamassa kahvipullaa.

      Toivottavasti asiat järjestyvät!
      (voisin käyttää DNA:n slogania "vaihtamalla paranee!")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      654
      4814
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3241
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2498
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 255
      1899
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1363
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe