Käytöstapoja lapsille koiran kohdatessa

Järjy

Istuskelin ison marketin aulassa odottamassa miestäni. Kauppaan sisälle asteli sokea nainen avustajansa kanssa ja naisen opaskoira. Kuulin puheesta, että harjoittelivat vasta opaskoiran käyttöä.

Heitä vastaan kaupasta käveli lapsiperhe, äiti ja 4 alle kouluikäistä lasta. Yksi lapsista huomasi koiran ja alkoi huutamaan KOIRAKOIRAKOIRA ja kaksi lapsista lähti juoksemaan opaskoiraa kohden. Tuo avustaja pysäytti lapset ja sanoi heille aika tiukasti että opaskoiraa ei ikinä saa tulla silittämään, koska se on töissä. Lasten äiti käveli paikalle ja kysyi että mikäs tässä on ongelmana. Lapset itkivät kovaan ääneen ja kuulin sen verran, että lasten äiti tivasi sokealta, että meneekö sun koira oikeasti rikki jos mun muksut sitä vähän silittää.

Sitten mieheni tulikin, enkä jäänyt seuraamaan tilannetta enää... Tultiin juuri kotiin ja olen ihan sanaton. Mikä ihmisiä vaivaa?!

37

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idioottivanhemmat

      Jep, mistä noita idioottivanhempia sikiää? Jos aikuinen ihminen ei tiedä ettei palveluskoira ole lemmikki, niin taitaa muutkin elämän perusasiat olla hukassa. Lasten kasvatus ainakin.

    • Idiootteja tosiaan

      No huhhuh, taas näitä vanhempia, joilla on vaan se lapsi lapsi lapsi, meidän lapsi on tärkeintä maailmassa ja saa tehdä mitä haluaa. Opaskoiraa ei tosiaankaan silitellä työaikana ja jos lapset siitä murenee ja alkaa itkemään, kun kielletään, niin syy todellakin heissä ja kasvatuksessa.

    • koiranainen x 2

      Tosiaankin, mikä ihmisiä vaivaa?

      Opaskoiran annetaan tehdä rauhassa työtään, mutta ei muitakaan koiria lähestytä juosten ja kiljuen ja hyökäten silittämään.

      Aina kysytään ensin omistajalta lupa saako koiraa lähestyä ja silittää! Kaikki koirat eivät pidä sellaisesta. Jos omistaja sanoo ei, niin se on sitten ei. Se pitää lasten ja varsinkin vanhempien ymmärtää ja hyäksyä. Vai onko parempi, että koira puree kun joutuu epämiellyttävään tilanteeseen? Siitä se vasta meteli nousisikin, vaikka syy olisi itsessä eikä koirassa.

    • haloooooonyt

      Joskus tuntuu että nämä vanhemmat ovat jääneet 6-vuotiaan tasolle tai jotain?

      • Järjy

        totta kaikki vanhemmat on ihan lapsellisia homoja ja ne lapset on vammasia


    • ...

      Tämä tapahtui varmaankin pääkaupunkiseudulla?

    • käsittämätöntä!

      Ei, koira ei mene rikki mutta sokea voi mennäkin, jos koiran työntekoa häiritään ja sokea astuu vahingossa ajotielle/kaatuu/putoaa. Onneksi kouluttaja oli mukana, tulipa yksi äitikin samalla koulutettua.

      • lisää idioottivanhempia

        Tänään kauppareissulla tuli perhe vastaan, kolme alle kouluikäistä lasta. Olin ohittamassa pesuetta koirani (55 kg rotikkapoika)kanssa, kun yksi kakaroista täysin yllättäen hyökkäsi halaamaan koiraani. Koira murisi, jolloin perheen isä alkoi huutaa että vie se hullu koirasi muualle. Minä kehotin isää opettamaan lapsilleen että vieraisiin koiriin EI kosketa, varsinkaan tuolla lailla yllätyshyökkäyksenä. Käski minun painua helvettiin neuvomasta, hänen lapsensa kuulemma tietävät mitä tekevät... Että näin fiksu perheenisä, pikkuisen harmittaa ettei koirani purrut äijää persauksiin!


      • Nyt ne pennut kuriin
        lisää idioottivanhempia kirjoitti:

        Tänään kauppareissulla tuli perhe vastaan, kolme alle kouluikäistä lasta. Olin ohittamassa pesuetta koirani (55 kg rotikkapoika)kanssa, kun yksi kakaroista täysin yllättäen hyökkäsi halaamaan koiraani. Koira murisi, jolloin perheen isä alkoi huutaa että vie se hullu koirasi muualle. Minä kehotin isää opettamaan lapsilleen että vieraisiin koiriin EI kosketa, varsinkaan tuolla lailla yllätyshyökkäyksenä. Käski minun painua helvettiin neuvomasta, hänen lapsensa kuulemma tietävät mitä tekevät... Että näin fiksu perheenisä, pikkuisen harmittaa ettei koirani purrut äijää persauksiin!

        Että käy vihaksi tuollaiset kakarat ja niiden vanhemmat, joiden mielestä heidän mussukoissaan ei mitään vikaa ole, aina muissa, aina muiden koirat hulluja ja kiroillaan takaisin kun asiallisesti jostain huomauttaa. Itselläkin koira, joka kyllä puree, mikäli yllätyshyökkäys tehdään. Varsinkin pieniä ja villejä lapsia pelkää. Ja ei, en ole puremasta pahoillani, sanoi näiden pullamössöjen lepsuvanhemmat mitä tahansa.


      • samaa mieltä
        Nyt ne pennut kuriin kirjoitti:

        Että käy vihaksi tuollaiset kakarat ja niiden vanhemmat, joiden mielestä heidän mussukoissaan ei mitään vikaa ole, aina muissa, aina muiden koirat hulluja ja kiroillaan takaisin kun asiallisesti jostain huomauttaa. Itselläkin koira, joka kyllä puree, mikäli yllätyshyökkäys tehdään. Varsinkin pieniä ja villejä lapsia pelkää. Ja ei, en ole puremasta pahoillani, sanoi näiden pullamössöjen lepsuvanhemmat mitä tahansa.

        Juuri näin, koira on eläin, joka reagoi pelottaviin tilanteisiin. Miten vanhemmat voivat olla noin välinpitämättömiä, kyllä aika pahaa jälkeä tulee jos iso koira näykkäsee lasta. Mutta idioottivanhemmat eivät halua kieltää pikku Keijo-Annikkia koskemasta koiraan, lapsihan voi pahoittaa mielensä... Ihan oma lukunsa ovat sitten vielä ne vatipäät jotka tuovat lapset koirapuistoon katsomaan koiria ja ihmettelevät kun heitä pyydetään poistumaan. Katoavatko aivot päästä kun lapsi syntyy???


      • käsittämätöntä
        lisää idioottivanhempia kirjoitti:

        Tänään kauppareissulla tuli perhe vastaan, kolme alle kouluikäistä lasta. Olin ohittamassa pesuetta koirani (55 kg rotikkapoika)kanssa, kun yksi kakaroista täysin yllättäen hyökkäsi halaamaan koiraani. Koira murisi, jolloin perheen isä alkoi huutaa että vie se hullu koirasi muualle. Minä kehotin isää opettamaan lapsilleen että vieraisiin koiriin EI kosketa, varsinkaan tuolla lailla yllätyshyökkäyksenä. Käski minun painua helvettiin neuvomasta, hänen lapsensa kuulemma tietävät mitä tekevät... Että näin fiksu perheenisä, pikkuisen harmittaa ettei koirani purrut äijää persauksiin!

        Miten niin tietävät mitä tekevät, vieraiden koiriin ei kosketa ilman lupaa ja sillä selvä. Ei vaikka tiedettäisiin mitä. Sääliksi käy lapsia, jotka oppivat tuollaisen tyylin selvittää asioita. Aikuinen ihminen ei kestänyt sitä, että häntä ojennettiin, joten piti ryhtyä osoittamaan mieltä ja kiroilemaan.


      • Crazy cat lady
        lisää idioottivanhempia kirjoitti:

        Tänään kauppareissulla tuli perhe vastaan, kolme alle kouluikäistä lasta. Olin ohittamassa pesuetta koirani (55 kg rotikkapoika)kanssa, kun yksi kakaroista täysin yllättäen hyökkäsi halaamaan koiraani. Koira murisi, jolloin perheen isä alkoi huutaa että vie se hullu koirasi muualle. Minä kehotin isää opettamaan lapsilleen että vieraisiin koiriin EI kosketa, varsinkaan tuolla lailla yllätyshyökkäyksenä. Käski minun painua helvettiin neuvomasta, hänen lapsensa kuulemma tietävät mitä tekevät... Että näin fiksu perheenisä, pikkuisen harmittaa ettei koirani purrut äijää persauksiin!

        "lisää idioottivanhempia"-kirjoittajalle: Itse en kyllä kovin hermoheikon koiran kanssa uskaltaisi liikkua ilman, että koiralla on kuonokoppa. Eipä silti väärinhän se penska teki ja isäkin olisi voinut ottaa tilanteen haltuun, niin että olisi opettanut lastaan.

        Silti olen sitä mieltä, että jos koiraan ei voi luottaa arvaamattomissa tilanteissa, sen kanssa on paha mennä julkisille paikoille. Onneksi sinun koirasi vain murisi varoitukseksi.


      • Crazy cat lady
        samaa mieltä kirjoitti:

        Juuri näin, koira on eläin, joka reagoi pelottaviin tilanteisiin. Miten vanhemmat voivat olla noin välinpitämättömiä, kyllä aika pahaa jälkeä tulee jos iso koira näykkäsee lasta. Mutta idioottivanhemmat eivät halua kieltää pikku Keijo-Annikkia koskemasta koiraan, lapsihan voi pahoittaa mielensä... Ihan oma lukunsa ovat sitten vielä ne vatipäät jotka tuovat lapset koirapuistoon katsomaan koiria ja ihmettelevät kun heitä pyydetään poistumaan. Katoavatko aivot päästä kun lapsi syntyy???

        Jos koira kauppareissulla "näykkäisee" jotakin lasta, koiranomistaja on aina vastuussa. Kannattaa siis koiranomistajalla olla kaiken kattavat vakuutukset tai kuonokoppa, kun liikkuu sellaisen koiran kanssa kaupungilla, joka ei pidä lapsista.


      • lisää idioottivanhempia
        Crazy cat lady kirjoitti:

        "lisää idioottivanhempia"-kirjoittajalle: Itse en kyllä kovin hermoheikon koiran kanssa uskaltaisi liikkua ilman, että koiralla on kuonokoppa. Eipä silti väärinhän se penska teki ja isäkin olisi voinut ottaa tilanteen haltuun, niin että olisi opettanut lastaan.

        Silti olen sitä mieltä, että jos koiraan ei voi luottaa arvaamattomissa tilanteissa, sen kanssa on paha mennä julkisille paikoille. Onneksi sinun koirasi vain murisi varoitukseksi.

        Koirani ei todellakaan ole hermoheikko, vaan ihan normaali koulutettu koira. Kyllä koira pelästyy jos kakara hyökkää kimppuun ja huutaa samalla, se on eläimelle aivan normaali reaktio että alkaa murista. Koirani ei todellakaan tarvitse kuonokoppaa, huonosti kasvatettujen kakaroiden vanhemmat voisivat sen sijaan hankkia kakaroilleen valjaat.


      • Crazy cat lady
        lisää idioottivanhempia kirjoitti:

        Koirani ei todellakaan ole hermoheikko, vaan ihan normaali koulutettu koira. Kyllä koira pelästyy jos kakara hyökkää kimppuun ja huutaa samalla, se on eläimelle aivan normaali reaktio että alkaa murista. Koirani ei todellakaan tarvitse kuonokoppaa, huonosti kasvatettujen kakaroiden vanhemmat voisivat sen sijaan hankkia kakaroilleen valjaat.

        Sinä olet kuitenkin koiranomistajana maksajana, jos koirasi puree sivullisia. Joten suosittelen oikein hyvää vastuuvakuutusta, edelleen sitä kuonokoppaa tai sitten vältä liikkumista koirasi kanssa julkisilla paikoilla, ennenkuin olet totuttanut koirasi näihin "lasten halauksiin".

        Koirasi ei ole tarpeeksi hyvin koulutettu, jos se pelästyy tuollaisessa tilanteessa. En tiedä mitä "normaali koulutettu koira" tarkoittaa sinun kirjoituksessasi. Julkisilla paikoilla on lapsia ja vanhuksia, jotka eivät käyttäydy aina "ohjekirjan mukaan". Koiranomiatajien pitäisi jo nykypäivänä olla viisaampia kuin ennen, mutta näyttää siltä että koko ajan mennään vain huonompaan suuntaan.


      • Koiran oikeus
        Crazy cat lady kirjoitti:

        Sinä olet kuitenkin koiranomistajana maksajana, jos koirasi puree sivullisia. Joten suosittelen oikein hyvää vastuuvakuutusta, edelleen sitä kuonokoppaa tai sitten vältä liikkumista koirasi kanssa julkisilla paikoilla, ennenkuin olet totuttanut koirasi näihin "lasten halauksiin".

        Koirasi ei ole tarpeeksi hyvin koulutettu, jos se pelästyy tuollaisessa tilanteessa. En tiedä mitä "normaali koulutettu koira" tarkoittaa sinun kirjoituksessasi. Julkisilla paikoilla on lapsia ja vanhuksia, jotka eivät käyttäydy aina "ohjekirjan mukaan". Koiranomiatajien pitäisi jo nykypäivänä olla viisaampia kuin ennen, mutta näyttää siltä että koko ajan mennään vain huonompaan suuntaan.

        Koirallakin on oikeus näyttää, mikäli ei tietynlaisesta käytöksestä pidä. Mikäli kakara tekee äkkinäisiä liikkeitä ja tulee halailemaan ilman lupaa, niin koira saa ärähtää ja vaikka näykätäkin. Turha vanhempien kauhistella, kun vika kuitenkin heissä ja kakarassaan, olisi ehkä kannattanut ne käytöstavat opettaa. Mutta huonompaan suuntaanhan lastenkasvatuksessa mennään.


      • Crazy cat lady
        Koiran oikeus kirjoitti:

        Koirallakin on oikeus näyttää, mikäli ei tietynlaisesta käytöksestä pidä. Mikäli kakara tekee äkkinäisiä liikkeitä ja tulee halailemaan ilman lupaa, niin koira saa ärähtää ja vaikka näykätäkin. Turha vanhempien kauhistella, kun vika kuitenkin heissä ja kakarassaan, olisi ehkä kannattanut ne käytöstavat opettaa. Mutta huonompaan suuntaanhan lastenkasvatuksessa mennään.

        Koiralla ei ole mitään oikeuksia. No murista voi, mutta jo näykkäiseminen tulee omistajalle kalliiksi. Älä nyt hyvä ihminen ala fantasioimaan. :D


      • Peruskurssioikeuksis
        Koiran oikeus kirjoitti:

        Koirallakin on oikeus näyttää, mikäli ei tietynlaisesta käytöksestä pidä. Mikäli kakara tekee äkkinäisiä liikkeitä ja tulee halailemaan ilman lupaa, niin koira saa ärähtää ja vaikka näykätäkin. Turha vanhempien kauhistella, kun vika kuitenkin heissä ja kakarassaan, olisi ehkä kannattanut ne käytöstavat opettaa. Mutta huonompaan suuntaanhan lastenkasvatuksessa mennään.

        http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/mika-koira-on/koira-lainsaadannossa

        "Yhteiskuntakelpoisen koiran täytyy tiiviisti rakennetuilla alueilla osata monia tärkeitä taitoja. Koiran tulee sietää rullaluistelijoita, polkupyöräilijöitä, pyörätuoleilla kulkevia henkilöitä ja monenlaisia muita vastaantulevia kulkijoita. Koiran kanssa pitää myös pystyä rauhallisesti ohittamaan toiset koirat ja muut eläimet.
        Koska kaikki koirat eivät välttämättä pidä toisista koirista, ei ole tarkoituksenmukaista päästää koiraa tervehtimään jokaista vastaantulijaa. Koiran ulkoiluttaminen vaatii taluttajalta ympäristön huomioimista ja koiran hallintaa. Hallinta on erityisen tärkeää, kun koira ulkoilee kelataluttimessa. Jos pyöräilijä tai rullaluistelija kaatuu koiran taluttimeen, taluttaja on siitä vastuussa."

        ----
        Itse en kovin vailinaisesti koulutetun koiran kanssa uskaltaisi liikkua taajamissa ts. alituiseen ohjeistaa kanssaihmisiä, kuinka minun koirani on kohdattava, jollen voisi täysin luottaa koiraani erilaisissa tilanteissa.

        Mikäli koiranomistajalla on ollut erityistä syytä epäillä koiransa voivan aiheuttaa vahinkoa, hänet voidaan tuomita vammantuottamuksesta sakkorangaistuksiin ja korvausvelvollisuuteen.

        Tuntuu, että juuri tähän ketjuun oh osunut ne kaikkein tietämättömimmät koiranomistajat. Haluan edelleen uskoa, että aika iso osa koiranomistajista tuntee velvollisuuten ja vastuunsa.


      • Vihaiset lapset kuriin
        Crazy cat lady kirjoitti:

        Jos koira kauppareissulla "näykkäisee" jotakin lasta, koiranomistaja on aina vastuussa. Kannattaa siis koiranomistajalla olla kaiken kattavat vakuutukset tai kuonokoppa, kun liikkuu sellaisen koiran kanssa kaupungilla, joka ei pidä lapsista.

        Suurempana ongelmana pidän huonosti ja jopa uhkaavasti käyttäytyviä lapsia ja nuoria, jotka ovat ilman valvontaa ja kuonokoppaa kaupungilla.


      • Koiran oikeus
        Crazy cat lady kirjoitti:

        Koiralla ei ole mitään oikeuksia. No murista voi, mutta jo näykkäiseminen tulee omistajalle kalliiksi. Älä nyt hyvä ihminen ala fantasioimaan. :D

        Tottakai koiralla on oikeus omaan tilaansa. Kakaroilla taas ei ole mitään oikeutta yhtäkkiä tunkea sinne ja mennä kiusaamaan koiraa. Oma koirani pelkää ja inhoaa pieniä lapsia, mikäli tekevät äkkinäisiä liikkeitä ja huutavat. Tahallaan en kenenkään kimppuun usuta, mutta eipä sekään ole minun vikani, jos kakara täysin yllättäen hyökkää koirani kimppuun ja koira säikähtää ja nappaa kiinni. Edelleen se vika on silloin kakarassa ja tämän lepsuvanhemmissa, jos ei opeta, ettei vieraaseen koiraan ikinä kosketa lupaa kysymättä. Aina olen myöskin varoittanut, että äkkinäisistä liikkeistä koira ei pidä. Mutta niinhän se nykyään menee, mikään ei koskaan ole lasten vika, hyssytellään ja silitellään vain päähän.


      • Kalliiksi tulloo
        Koiran oikeus kirjoitti:

        Tottakai koiralla on oikeus omaan tilaansa. Kakaroilla taas ei ole mitään oikeutta yhtäkkiä tunkea sinne ja mennä kiusaamaan koiraa. Oma koirani pelkää ja inhoaa pieniä lapsia, mikäli tekevät äkkinäisiä liikkeitä ja huutavat. Tahallaan en kenenkään kimppuun usuta, mutta eipä sekään ole minun vikani, jos kakara täysin yllättäen hyökkää koirani kimppuun ja koira säikähtää ja nappaa kiinni. Edelleen se vika on silloin kakarassa ja tämän lepsuvanhemmissa, jos ei opeta, ettei vieraaseen koiraan ikinä kosketa lupaa kysymättä. Aina olen myöskin varoittanut, että äkkinäisistä liikkeistä koira ei pidä. Mutta niinhän se nykyään menee, mikään ei koskaan ole lasten vika, hyssytellään ja silitellään vain päähän.

        Lue tuosta alta, että lapsilla on oikes tehdä äkkinäisiä liikkeita ja huutaa, mutta koiralla ei ole oikeutta näykkäistä. Kyllä sinäkin lapsikulta tämän asian joskus opit - ehkä kantapään kautta.


      • Koiran oikeus
        Kalliiksi tulloo kirjoitti:

        Lue tuosta alta, että lapsilla on oikes tehdä äkkinäisiä liikkeita ja huutaa, mutta koiralla ei ole oikeutta näykkäistä. Kyllä sinäkin lapsikulta tämän asian joskus opit - ehkä kantapään kautta.

        Vaan eipä ole oikeus huutaa minun korvani juuressa. Eikä ole kalliiksi tullut tähänkään mennessä, itse ovat omat virheensä tajunneet. Jos eivät opeta kakaroitaan kunnioittamaan eläimiä, se ei ole minun tai koirani vika, turha tulla enää jälkeenpäin marisemaan. Nykyään ollaan liian lapsimyönteisiä, kaikki pitäisi hyväksyä näiltä kuspäiltä eikä mistään mitään rangaistusta tai korvauksia.


      • Saat nähdä
        Koiran oikeus kirjoitti:

        Vaan eipä ole oikeus huutaa minun korvani juuressa. Eikä ole kalliiksi tullut tähänkään mennessä, itse ovat omat virheensä tajunneet. Jos eivät opeta kakaroitaan kunnioittamaan eläimiä, se ei ole minun tai koirani vika, turha tulla enää jälkeenpäin marisemaan. Nykyään ollaan liian lapsimyönteisiä, kaikki pitäisi hyväksyä näiltä kuspäiltä eikä mistään mitään rangaistusta tai korvauksia.

        Kyllä sinuakin vielä elämä opettaa.


      • Haukka-hau
        Peruskurssioikeuksis kirjoitti:

        http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/mika-koira-on/koira-lainsaadannossa

        "Yhteiskuntakelpoisen koiran täytyy tiiviisti rakennetuilla alueilla osata monia tärkeitä taitoja. Koiran tulee sietää rullaluistelijoita, polkupyöräilijöitä, pyörätuoleilla kulkevia henkilöitä ja monenlaisia muita vastaantulevia kulkijoita. Koiran kanssa pitää myös pystyä rauhallisesti ohittamaan toiset koirat ja muut eläimet.
        Koska kaikki koirat eivät välttämättä pidä toisista koirista, ei ole tarkoituksenmukaista päästää koiraa tervehtimään jokaista vastaantulijaa. Koiran ulkoiluttaminen vaatii taluttajalta ympäristön huomioimista ja koiran hallintaa. Hallinta on erityisen tärkeää, kun koira ulkoilee kelataluttimessa. Jos pyöräilijä tai rullaluistelija kaatuu koiran taluttimeen, taluttaja on siitä vastuussa."

        ----
        Itse en kovin vailinaisesti koulutetun koiran kanssa uskaltaisi liikkua taajamissa ts. alituiseen ohjeistaa kanssaihmisiä, kuinka minun koirani on kohdattava, jollen voisi täysin luottaa koiraani erilaisissa tilanteissa.

        Mikäli koiranomistajalla on ollut erityistä syytä epäillä koiransa voivan aiheuttaa vahinkoa, hänet voidaan tuomita vammantuottamuksesta sakkorangaistuksiin ja korvausvelvollisuuteen.

        Tuntuu, että juuri tähän ketjuun oh osunut ne kaikkein tietämättömimmät koiranomistajat. Haluan edelleen uskoa, että aika iso osa koiranomistajista tuntee velvollisuuten ja vastuunsa.

        On ilmeisesti väljennetty koirien oikeuksia, koska muistan ajan, jolloin koira määrättiin aina lopetettavaksi, jos se oli hyökännyt jonkun kimppuun ja ourrut niin, että jouduttiin lasarettiin.
        Nyt koirat saavat jatkaa karkailuan ja omistajat tuomitaan sakkoihin.
        Se on minusta outoa, sillä irti päässyttä koiraa ei vieras ihminen osaa hillitä, lapsi varsinkaan, ja on viime aikoina luettu hurjista päällekarkauksista sanomalehdissä.

        Viisas ihminen tietää ja opettaa lapsensakin tietämään, että koiralla on oikeuksia siinä kuin ihmiselläkin kulkea ilman pelkoa päällekarkauksesta. Lapsille pitää terottaa, että kaikki koirat eivät innostu taputtelusta, ja niitä tulee lähestyä varovaisesti, jos haluaa tutustua. Ja pitääkö ylipäätään mennä tutustumaan vieraasen koiraan?

        Mutta on myös niitä koirantaluttajia, jotka sallivat koiran nuuhkia pikkulapsia, ja loukkaantuvat, kun lapsi pelkää ja ehkä aikuinenkin. Oman lapseni yli työntyi aikoinaan iso musta karhumainen koira ja lapsi kirkui hengenhädässä. Emäntä suuttui minulle ja sanoi "Eihän se mitään tee!" , jolloin minä sain hepulin ja huusin, että MINÄ teen, jos et vie hurttaasi pois. Kuinka moni aikuinen viehättyisi, jos hänen aurinkotuolinsa yli puskisi karhun kokoinen pörröturkki?

        Tänä päivänä on kyllä koirien koulutus paremmalla tolalla kuin muutama vuosikymmen sitten. Eihän koiria aikoinaan koulutettu millään lailla, ja ne saivat juosta vapaanakin monta kuukautta vuodesta ihan lain voimalla.


    • Koirat kuriin

      Koirien kuljettaminen kaupungilla pitäisi kieltää. Muuttakoon nämä eläinrakkaat idiootit maalle asumaan koiriensa kanssa.

      • valinta vapaa

        muuta itse, jos et kestä elämää.


    • Kasvatusmetodi

      Ymmärrettävää on vain se, että (typerät) lapset innostuvat koirasta.. mutta ei saa vaan mennä juosten toisten koiraa (varsinkin opaskoiraa) häiritsemään. Lapsille pitäisi tehdä alunperin selväksi, että ensin kysytään lupa, jos ei lupaa saa, niin ei semmoisesta voi ruveta itkemään, jumalauta, puhumattakaan siitä äidistä!

      Meilläpä kävi kotona näin: Naapurin rouva tuli alle 5-vuotiaan poikansa kanssa meille kylään koiratreffeille, he siis menivät 2 koiramme seuraksi koiranhäkkiin. (toinen koira ei järin pidä pienistä lapsista) Minä kilttinä tyttärenä jäin pojan kanssa koiranhäkin ulkopuolelle pitämään tälle seuraa, leikin hänen kanssaan vesi-ilmapalloilla. Kun kävin sisällä täyttämässä vesiämpärin uudelleen, tämä poika oli päättänyt äitien huomaamatta kiivetä koiranhäkkiin portin yli. Kun tulin takaisin, äitini kertoi että tämä vanhempi (vähemmän lapsiystävällinen) koira, oli "hypännyt" poikaa vasten ja murissut tälle.. silloin jo ärsytti että mitäs kakara ei tottele, oli oikein tilannetta säikähtänyt! :/ Ei tämä pojan äiti siitä suurempaa numeroa tehnyt, mutta ei saa poikaansa kuriin ja puhui tilanteesta kuin koiramme olisi "vaarallinen" ja yksin syypäänä koko juttuun! Myöhemmin vähän valotin tilannetta äidilleni, ja hänkin tajusi, että jotkut eivät osaa kasvattaa lapsiaan! Liian lepsuja ollaan, sanoo jopa 12-vuotias!

    • Sivusta seurannut

      Avauksen tarina on todella järisyttävä, mutta tuollaisia huoltajia kyllä on, joille on pikkulusikalla järkeä annettu.

      Mutta ainakin tämän keskustelun perusteella, on myös koiranomistajia, jotka tarvitsisivat käytöstapoja lapsen kohdatessaan.

    • itsestäänselvyys?!?

      Siis yleensäkin, jos koira tulee vastaan, olisi lapsien aina ohitettava koirat rauhallisesti ja riittävän kaukaa. Koska meillä on tuo opetettu, monesti lapsystävälliseten koirien omistajat kysyvät haluaisiko lapsemme silittää koiraa. Tuo opaskoira merkitys ja kuinka koiran työtä ei saa häiritä, unohtuu nykyään niin monesti myös aikuisilta, koska nykyään on niin omaanapaa tuijottavia ihmisiä.

    • Suomi on MAINIO???

      Eihän niitä lapsia varsinaisesti voi käytöstavoistaan syyttää.. Lapset saattavat koirista innostua, mutta järkevä vanhempikin voi jo koko välikohtauksen estää, mieluummin tietenkin alusta asti opettaa lapsilleen tapoja. Kyllä koirien omistajilla on samat oikeudet olla suojattiensa kanssa ulkona, kuin lastenomistajillakin. Jos koira tuollaisessa tapauksessa (siis että lapsi hyökkää yhtäkkiä halaamaan) puree, tavallaanhan se on koiranomistajan vastuulla, mutta syy on yksinomaan lapsen vanhemmissa.. En halua näitä lapsiparkoja kakaroiksi haukkua, sillä heidät on niin kasvatettu! Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä.. mitähän näistä nykynuorista tulee isona? :(

      • Vakuutukset kunnossa

        Ikävä kyllä koiranomistajan oikeudet loppuvat siihen, jos hänellä on tiedossa se, että hänen koiransa voi melko todennäköisesti purra lasta, joka esimerkiksi ryntää sitä halaamaan.

        Tämä ei ehkä nykypäivän koiranomistajista tunnu reilulta, mutta silloin kun itse olin lapsi, koiran omistajat eivät tällaisia koiria kuljettaneet riskialttiilla paikoilla.

        Ennen ihmiset olivat joko empaattisempia, fiksumpia tai köyhempiä eikä heillä ollut varaa ottaa tarpeettomia riskejä.


      • just me
        Vakuutukset kunnossa kirjoitti:

        Ikävä kyllä koiranomistajan oikeudet loppuvat siihen, jos hänellä on tiedossa se, että hänen koiransa voi melko todennäköisesti purra lasta, joka esimerkiksi ryntää sitä halaamaan.

        Tämä ei ehkä nykypäivän koiranomistajista tunnu reilulta, mutta silloin kun itse olin lapsi, koiran omistajat eivät tällaisia koiria kuljettaneet riskialttiilla paikoilla.

        Ennen ihmiset olivat joko empaattisempia, fiksumpia tai köyhempiä eikä heillä ollut varaa ottaa tarpeettomia riskejä.

        Crazy cat lady: mitä sinä tekisit, jos olisit kaupassa aivan normaalisti, kunnes aiiiiiiivan puskista ja yhtäkkiä joku penska pomppaisi kiljuen ja huutaen jotain aivan käsittämätöntä ja hyppäisi kiinni jalkaasi, päällesi tms. ja alkaisi taputtelemaan ja koskettelemaan sinua? Olisit hiljaa ja jatkaisit matkaa ilmeenkään värähtämättä? Mutta jos sattuisit kiljahtamaan, niin oi että, kuinka huonosti sinut on kasvatettu!! Tai sanoisit että "ai, päästä irti!" niin heti paikalla korvaukset ja pahoittelut vanhemmille?!


      • mie vaa
        just me kirjoitti:

        Crazy cat lady: mitä sinä tekisit, jos olisit kaupassa aivan normaalisti, kunnes aiiiiiiivan puskista ja yhtäkkiä joku penska pomppaisi kiljuen ja huutaen jotain aivan käsittämätöntä ja hyppäisi kiinni jalkaasi, päällesi tms. ja alkaisi taputtelemaan ja koskettelemaan sinua? Olisit hiljaa ja jatkaisit matkaa ilmeenkään värähtämättä? Mutta jos sattuisit kiljahtamaan, niin oi että, kuinka huonosti sinut on kasvatettu!! Tai sanoisit että "ai, päästä irti!" niin heti paikalla korvaukset ja pahoittelut vanhemmille?!

        Se vainoharhaisen egoistin taluttama 50-kiloinen jättikoira ei toimikaan ihan noin sivistyneesti.


    • Omani on irti.

      Sokean opaskoira kestää kyllä taputtelut. Koirat ovat valitut tehtäväänsä huolella. Ne eivät vähästä häiriinny tai piittaa. Se kun on osa niiden työtä.

      Niin että ihan turha meuhka koko asiasta. Koiran omistaja aina vastuussa, jos koira nappaa lasta. Oli syy mikä tahansa. Jos on pieninkään syy epäillä koiransa käytöstä, ei kannata viedä sitä julkiselle paikalle, ihmisten sekaan. Koira saa haukkua, ja murista. Saa jopa irvistää, ja valehyökätä. Vain osumat lasketaan. Koira saa näyttää vihaiselta. Sen on näin lupa osoittaa, ettei halua itseensä koskettavan. Aika tyhmä on ihminen joka vihaisesti haukkuvaa, ja irvistävää koiraa menee paijaamaan. Tyhmenpikin yleensä koiran viestin ymmärtää.

    • iisisti vain

      Johan sen jo järkikin sanoo, ettei opaskoiraan kosketa, se on perussivistystä, ettei koiraa saa häiritä. Olen omillekin lapsille opettanut, ettei vieraiden koiria mennä noin vain taputtelemaan ja ettei vieraiden eläinten läsnäollessa kiljuta. Ei kukaan voi tietää millainen toisen koira on.

      • Se järki ei sano

        Ihan sama, kun koira - tai tuntematon aikuinen ihminen - menee liian lähelle lasta.
        Lapsi pelkää tuntemttoman hyökkäystä, ja on ihan tyhmää loukkaantua lapsen reagoinnista.
        Useimmat koiran omistajat sanovat vihaisena, ettei koira tee mitään pahaa, sehän tykkää lapsista.
        Ei ole mitään merkitystä sillä, että lapsi vierastaa koiraa, tai vierastaa aikuista, joka yrittää koskea. Lapsen käytökseen saa loukkaantua ja ärhennellä vanhemmille.


    • nuori emäntä

      Itse olen omat 4 lastani opettanut pienestä pitäen kunnioittamaan eläimiä ja lähestymään niitä rauhallisesti. Tietysti vieraan koiran kohdalla aina kysymään lupaa silittämiseen! Se, että lapseni ovat oppineet tavoille eläinten kanssa, johtuu osittain siitä, että olemme pienestä pitäen olleet hevosten kanssa(ja lampaiden jne.) Myös näin suuria eläimiä pitää lähestyä rauhallisesti. Saman käsittelytaidon he osaavat myös koirien ym.eläinten kanssa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Eli lastenkäytös on seurausta siitä, mitä vanhemmat opettavat. Maaseudulla opitaan toimimaan eläinten kanssa jotenkin niin luonnollisesti, kaupungissa erityisesti on tärkeää opettaa lapsille näitä taitoja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe