Karhunkierros, mitä vinkkejä ensikertakaiselle?

tuiro

Olisi tarkoitus syyskuun viimeisellä tai lokakuun ensimmäisellä viikolla käydä toteuttamassa 25 vuotta muhinut tavoite vaeltaa Karhunkierros koko 80 km matkan. Aikataulullisesti olen ajatellut käyttää vaeltamiseen 4 päivää eli kolme yöpymistä luonnossa (yöpymiset Talvikönkäällä, Jussinkämpällä sekä Porontimajoella). Reissun teen ilmeisesti yksin, kun en saa siihen ketään kaveriksikaan.Olen suhteellisen hyväkuntoinen, vähän alle viisikymppinen mieshenkilö. Olen vaeltanut nuorempana, mutta en siis viimeiseen 25 vuoteen. Paikkana Karhunkierros nimeä lukuunottamatta täysin uusi, joten tarjotkaa vinkkejä matkaani varten. Erityisesti varusteista, millaisia kokemuksia TEILLÄ kierroksen suorittaneilla on. Mitä tulee huomioida ajankohdassa, rinkan sisällöstä, mitä muonaa, vaatteita, vesimäärästä ja erityisesti jalkineista. Omaan hyvät gore-tex vaelluskengät, mutta kannattaako ottaa mukaan esim. lenkkikengät eli antaako maasto mahdollisuuden niiden käyttöön?
Eli VIKKEJÄ ja KOKEMUKSIA joka näkökulmasta, KIITOS !!!!!!!

10

11043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös myöhäisherännyt

      Hei!

      Maaston puolesta lenkkikengillä voisi mennä pitkät pätkät välillä Taivalköngäs Ansakämppä. Pienen karhunkierroksen lenkki on päällystetty jollakin kivituhkasekoituksella ja Portintimajoesta eteenpäin polku kulkee pätkiä vanhoja tai nykyisiä metsätietä pitkin, joten sielläkin ne toimivat. Lukuisista pitkospuista huolimatta reitillä on vaikeakulkuisempaa ja kosteampaakin polkua, joten pelkillä lenkkikengillä en lähtisi matkaan. Ja eihän syys-lokakuun vaihde ole enää ihan niitä kuivimpia aikoja, joten rapa voi siitäkin syystä lentää.

      Vesi ei varmaan ole mikään ongelma, kun reitti menee melkein koko ajan vesistöjen lähellä. Ainoa karttaan merkitty pieni lähde taisi olla vähän ennen polun laskeutumista Kitkalle. Epämääräinen muistikuva on kyllä lähteestä vielä reitin varrella myös jossakin Porontimajoen kämpän jälkeen. Virkistävää vaellusta!

    • kuu(samoon)

      Osan matkasta voi mennä lenkkikengissäkin, mutta nilkkaa tukevat, vedenpitävät coretexit ovat paras valinta. Kuivamuonaa. Laske paljonko päivässä tarvit. Muutama suklaapatukka energia tuomaa. Vettä kannttaa pitää mukana, mutta luonnostakin löytyy. Ole njuonut vettä joestakin, tosin keittänyt sen ensin. Hyvin kuviuvat vihtovaatteet. Ei liina paljon vaatteita mukaan. Joessa voi virauttaa ja puunoksilla kuivattaa. Laastaria hierymiin, (On tärkeä). Saippua ja shampoo. Mäntysuopaa pullossa ajaa molemmat asiat. Pieni pyyheliina. Laske mitä tarvit päivttiäin ja lähde siitä. Kevyet, sateenpitävät vaatteet mukaan. Makuupussi ja alusta. Vessapaperia.

      Siellä on muiekin vaeltajia, jotak ovat heti ikäänkuin tuttuja. Mukavaa patikkamatkaa.

    • tuiro

      Kiitos vinkeistä, taidan ottaa mukaan sekä gore-texit sekä lenkkarit. Käytän sitten tilanteen mukaan.... Koska olen Savonlinnasta, lähden kohti Kuusamoa jo edellisenä päivänä ennen valtamista ja olen yötä Rukalla, hotelli Rukahovissa. Mikä olisi paras keino päästä Rukalta aloituspisteeseen, koska meinaan saapua takaisin Rukalle ja yöpyä ennen kotimatkaa taas hotellissa. Kulkeeko syys-lokakuun vaihteessa linja-autovuoroja, jolla pääsisi vai pitääkö ottaa taksi? Varmaan saan tiedon myös hotellilta, mutta jos jollain on tietoa, kiitollisena otan sen vastaan!

    • Vaeltajatarko
      • juoppo retkeilijä itse

        Karhunkierroksen kävelee vaikka lakeerikengissä ja puku päällä eikä ne siellä sotkeennu ainakaan kävellessä.

        Itse varaisin pari päivää enemmän aikaa ja väkevää viinaa rinkkaan pari pulloa. On helvetin mukava istua jossain nuotiopaikalla ja ottaa vähän tärpättiä ja katsella hienoja maisemia. Siinä pikku kännissä ne maisemat jotenkin "avautuu" mukavasti.
        Eli tupakkia ja viinaa mukaan ja vedät parit kännit välillä.


      • o l u t sieppo
        juoppo retkeilijä itse kirjoitti:

        Karhunkierroksen kävelee vaikka lakeerikengissä ja puku päällä eikä ne siellä sotkeennu ainakaan kävellessä.

        Itse varaisin pari päivää enemmän aikaa ja väkevää viinaa rinkkaan pari pulloa. On helvetin mukava istua jossain nuotiopaikalla ja ottaa vähän tärpättiä ja katsella hienoja maisemia. Siinä pikku kännissä ne maisemat jotenkin "avautuu" mukavasti.
        Eli tupakkia ja viinaa mukaan ja vedät parit kännit välillä.

        Itsekin tuli kesällä käveltyä koko karhunkierros pikku kännissä. Rinkkaan varasin pullon viinaa per päivä eli 7 pulloa eli viikossa menin reitin. Vauhti ei ollut kova, mutta otin aina sopivin väliajoin pikku naukut. Kannattaa kokeilla kännipatikointia.


    • tuiro

      Yhteenveto vaelluksesta:
      - 23.9. taksilla Rukalta Hautajärven luontotalolle (kimppakyyti Rukan taksiasemalta, mutta olin ainoa lähtijä) maksu 75 euroa. Sää kostea, muttei satanut.
      -päivävaellus Taivalkönkäälle eli vähän vajaa 20 km. Rinkka painoi 20 kg ja se kyllä tuntui ensimmäisenä päivänä. Maisemat ei päätä huimannut, mutta helppomaastoinen osuus.
      - yöpyminen kämpässä, jossa yksi muu vaeltaja. Kiva paikka ja asiallinen kämppä.
      -toisena päivänä vaellus Jussinkämpälle, maisemat jo katselemisen arvoiset. Oulangan luontokeskuksessa todella maukasta lohisoppaa kohtuuhinnalla, mahtava piristysruiske retkieväisiin. Ja palvelu pelkkää plussaa, kiitos siitä!!! Ansakämpällä poiketessani huomasin sen olevan melko täynnä, joten jatkoin matkaa Jussinkämpälle, jossa minun lisäkseni pariskunnat Israelista, Saksasta sekä Englannista. Hauska ilta, jolloin opetin mm. englantilaisille tulitikkujen käytön ja kamiinanlämmitystä (britti laittoi jatkuvasti puita kamiinaan ja kämppä olikin lähinnä sauna, kun sinne tulin)
      -kolmantena päivänä vaellus Porontimatuville
      -maastot paikoin todella haastavaa erityisesti Kitkajoen töyräät, tosin pienen karhukierroksen kohdalla kävely kuin tiellä.
      -Porontimajoen tuvat ja palvelut (mm. roskikset kierrätyksineen) toimi todella asiallisesti. Toisessa tuvassa nuori pariskunta, toinen minun käytössä.
      -viimeisenä päivänä nousut Konttaisen kautta Rukalle, sää tihkuinen ja hyvin pilvinen, joten en päässyt nauttimaan näköaloista.
      -sopiva 16,6 km loppuvaellus ennen päämäärää, jossa olikin todella voittajatunne. Nauratti taksinumerot muutamissa tienristeyksissä ennen Konttaisen nousua, ilmeisesti niille on ollut käyttöä joillekin väsyneillä vaeltelijoille.
      -kokonaisuutena ihan ok reissu, mutta toista kertaa en sitä ilmeisesti vaella. Autolla pääsee lähelle kaikkia näkemisen arvoisia kohteita ja autolta voi tehdä päivän mittaisia vaelluksia helposti.
      -varusteita oli hieman liikaa, jäi vähän ruokaa yli sekä käyttämättömiä varavaatteita
      -juomaa meni n. 2litraa per päivä plus ruokaan menevät vedet. Vedet otin joesta ja keitin ne ennen juomista. Ei ongelmia.
      -näin myöhäisenä ajankohtana yöpymiset ongelmitta kämpissä, joissa kaikissa kaasukeittimet.
      -päivämatkat minulle aivan maksimissa, ei kunnon puolesta mutta jos haluaa katsella maisemia ja nähtävyyksiä valosan aika tuntui loppuvan kesken.
      - hyvät vaelluskengät mielestäni ainoa oikea vaihtoehto tälle reitille.
      Kokonaisuudessaan kasin arvoinen reissu, ensimmäinen päivä hankalin, Rukalla kyllä Karhu maistui oikeutetulta. Matkalla tapasi todella mukavia ihmisiä ja se kuuluisa sielun lepääminen toteutui.

    • Reppuliisa

      Kiitos reflektiosta. Oikein kattava paketti asiallista tietoa. Ensin luin tekstiä katsomatta sen päivämääriä ja ajattelin, että mukaan lähden. Vaan olitkin jo patikkasi tehnyt. Minulla ehkä matka ensi syksynä edessä :) Tärkeintähän on matka, ei määränpää. Menikö neljä vai viisi päivää? Oliko matkalla haasteita (rakkuloita, itikoita, ilkeitä kohtaamisia, sopiiko yksin matkaavalle naiselle, jotain muuta?)

      Onnea uusille retkille :)

    • tuiro

      Neljä päivää vaeltelin, mutta nyt jos tekisin saman reissun varaisin viisi päivää. Hyvin sisäänajetuilla kengillä säästyin rakoilta ja myöhäinen ajankohta säästi minut sääskiltä ja itikoilta. Vaellusseura olisi ollut paikallaan, olisit Reppuliisa ollut tervetullut mukaani. Pimeys laski klo. 16 jälkeen, joten juttuseura olisi ollut tervetullut. Ja sitten tietenkin aina voi sattua jotain, nilkka nyrjähtää tai jotain vastaavaa, jolloin kaverista olisi hyötyä. Muutenhan tuntui kaikki vaeltajat olevan kuin kavereita keskenään.
      Ja seuraava matkakin on suunnitteilla, asuntoautolla paikasta A paikkaan B, josta maastopyörällä kiertelyä ihmettelemässä luonnon kauneuksia. Suunta varmaan Kainuun päin.....

    • hirvenhiihtäjä

      Olen käynyt neljänä syksynä pätkät vaeltamassa karhunkierrosta.Ensisyksynä voisi kokeilla pystyykö sen reitin kävelemään yhteen menoon .Tietenkin ilman rinkkaa ja huolto matkan varrelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe