Taas keula halkoo Saimaaata suunta 210 astetta

jusa kallavedeltä

Mainio oli viikonloppu Savonlinnassa! Saimme kaksi häkämoottoritekniikasta kiinnostunutta vieraaksemme. Molemmat ovat metallin ja konetekniikan ihmisiä, joille ei tarvinnut selitellä rakennelmia ja tehtyjä ratkaisuja.
En pyri olemaan mikään häkämoottorien apostoli. Tämä on veneilyä, joka ei varmasti sovi 96% ihmisistä. Toisaalta joskus 96% veneilijöistä on jo hankalaa tankkaaminen ja yksinkertainen moottorihuollon tekeminenkin.
Vieraani saivat kaikki tietoni ja piirustukseni käyttöönsä. Luulen heidän kummankin pystyvän vielä hieman parantamaan ja hiomaan laitteistoa. Tämä on, kuin F1 auton säätäminen.

Nyt olemme matkalla eteläiselle Saimaalle. On tiedossa, että saan haketta tarvittaessa sieltä kahdestakin paikasta, joten ei ole hätää.

Laitoin edelliseen viestiin sähköpostin, johon sain nämä kiinnostuneetkin kirjoittamaan. Ensimmäisen illan ja yön aikana sinne kuitenkin ilmeisesti 1-2 häirikköä ehti laittaa pornoa, rivouksia ja muuta mielihaluaan 63 lähetystä. Ei siinäkään hätää. Sivunpitäjä poisti ne ja osoite on nyt lukossa muutaman viikon. Mielenkiintoista moottoriveneilystä kiinnostunutta mielipuolta.

33

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielenkiinnosta tarjoutui tilausuus kysyä moottorimuutoksesta häkäkäyttöön.
      Bensiinimoottorille muutokseen riittänee kaasuttimen muutos, mutta kuinka dieselmoottori ?

      Pari vaihtoehtoa tulee mieleen:
      - Tulpat suuttimien paikalle, sytytysjärjestelmä, läpällinen imusarja ja kaasun sekoitin.
      - Käytetään dieseliä sellaisenaan ja syötetään kaasua imuilman sekaan.

      Ensimmäisessä tapauksessa puristussuhdetta alentamalla saadaan moottori tehokkaaseen käyttöön, mutta muutoshomma on kuhtuuton.
      Toisessa , kaasun syottö on lopetettava nakutuksen vuoksi suuremmilla tehoilla, joten kaasua voi hyödyntää vain vajailla kuormilla !

      Otaksuttavasti noin, mutta kuinka käytännössä dieseleitä muutetaan häkäkäyttöön.

      Ps.
      Melestäni häkämoottorit ovat osa historiaa ja kuuluvat entusiastien puuhasteluksi, järkevä vaihtoehto millekään voimalaitteelle ne eivät enää ole ja harrastajia voisi verrata vaikka filatelisteihin, jotka eivät kerää merkkejä liimatakseen niitä lähetettäviin kortteihin.

      • jusa kallavedeltä

        Vaimo ohjaa nyt, kun on pitempi väylä selällä.

        Dieseliä muutetaan häkään juuri noilla kahdella tavalla. Minulla on suuttimien tilalla holkit, joissa sytytystulpat. Jokaiselle sylinterille on oma korkeajännitepuola ja yhteinen ensikäämilipsutuin. Valtion tutkija Valkola suositteli dieselin jättämistä minimiruiskutukseen ja siten toimimaan sytyttimenä. Silloin pitää kiinnittää ruiskutussäätö lukkoon.
        Häkä vety kestää korkeampaa puristetta kuin bensiini, mikä varmaan hämmästyttää. Autopuolen häkämiehet nostaa tarkoituksella puristeita ja nykyään vielä turbottaankin.
        Tuota sun nakutustasi en osaa sanoa. Ainutkaan häkämoottorimies ei siitä vehkeessään ole valittanut. Juuri nytkin on kaasu 70% auki, kun pyrimme sovittuun tapaamiseemme. Potkuri pyörii siis melkein täysillä. Ahteri vain painuu alemmaksi, jos tästä työnnän kaasun kokonaan auki.

        Vanhoja bensakoneita muutettaessa ne kannattaa tietysti avata ja katsoa kannen oikaistu, tai rengastamiset. Kaasun sekoitinsysteemejä on tasan kaksi tapaa. Kolmella läpällä ja sivuvirtausventtiilillä käynnistyksen ajaksi. Toinen on kehittyneempi muuttuvakurkkuinen T-liitoskaasari silikonikurkulla, joka on etenkin turboissa toimivampi.

        Puuhastelua on tai ei. Liikennepuolella tekivät 10 vuotta ankaraa lobbausta ja työtä, että eduskunta armahti häkäautot paska- ja rikollisverosta.
        Kuten toisessa ketjussa kerroin hake tulee ensi kesäksi pelkillä kuljetuskustannuksilla. Viime kesän polttoainekulut taisivat olla 4 400 € dieselillä. Nyt ostohakkeesta ja jättimuovisäkeistä kertynee hintaa koko kesän reissuihin Saimaalla tonnin yli tai ali. Onko se säästöä? Omalle työlle en laske senttiäkään.
        Mitä tulee sottaisuuteen, niin eilen malliksi Savonlinnassa "nuohosin" kehittimen valkoisissa housuissa ja hellepaidassani puhtaana. Samalla tyhjäsin pesurin lietteen ja vaihdoin lasikuitusuodatinlevyt.
        Kone on muuten täysin pudas, tiputtamaton, taputtamaton ja sen alle laitettu vaalea lasikuitukangas kelpaisi vaikka pöytään.


    • Kiitos selventävästä vastauksesta.

      Tuo tulppien laitto voitanee tehdä niin että palotilan tilavuus kasvaa ja puristussuhde putoaa siedettäväksi.
      Arveluni nakutukselle lähtee siitä etä häkäkaasun itsesyttymislämpötila on suunnilleen sama kuin maakaasun, ja kaasua käytettäessä dieselin imusarjaan suihkutettuna nakutusilmiö on otettu huomioon kaasun syötön säädössä (toisaalta taas dieselissähän tapahtuu nakutusta normaalistikin, syttymisen ajankohta lie se peikko).
      Häkäkaasu ei höyrysty imusarjassa lämpötilaa alentavasti, kuten nesteenä syötetty polttoaine, kuitenkin taitaa silti olla bensiiniä kestävämpi, mutta kuumana käyvän dieselin puristuksia se ei sentään kestä. ( T bens =500, maakaasu=600)
      Olisiko niin että omistajat vaalivat näitä "helmiään" hieman suuremmalla huolellisuudella, ja siisteys ym. kunto on aina se miksi käyttäjä sen tekee.

      Imaisusi työtuntien merkityksettömyydestä vahvistaa käsitystä että kyseessä on ensisijaisesti harrastus.

    • Mace66

      Kiitos että jaat tietoasi tällä palstalla. Voisi olla jopa jonkin verran markkinaa tuollaiselle muunnos infopaketille. Mutta tuo häkämoottori/häkäpönttö nimitys on karmea ja herättää negatiivisia mielleyhtymiä. Varsinkin häkä-sana kuulostaa vaaralliselta ja karkottaa monta.

      (Muuten, ei kannata koskaan laittaa sähköpostiosoitetta sellaisenaan nettiin, hakurobotit löytävät sen ja osoite on sen jälkeen ikuisesti spämmäjien listalla, osoite menee pilalle. Kannattaa jättää esim. @-merkki pois, robotit etsivät sitä)

    • tiedonhaluinen uteli

      Pitääkö olla suoraruisku-diesel vai kelpaavatko myös pyörrekammio-ja etukammiodieselit?

      • oi.l,8

        Kammiokoneissa ei ehdi kaasut tekeytyä


    • jusa kallavedeltä

      Tuossa on linkki autopuolen heppujen luokse ja muitakin asiaan liittyviä

      http://www.ekoautoilijat.fi/

      Kammiokoneista on joku vastannutkin. Kaikki dieselit ovat muutettu suoraruiskuista.

      Helpoin bensavehje muuttaa on tuollainen amerikkalainen 5,8 l Vee kasi. Niistä on eniten myös hepuilla kokemusta. Sellaisen saa antamaan hyvällä kaasulla noin 100 kW. Joku suora diesel kuutonen 7-8 litraa muuttuu myös muutaman satasen tarvikkeilla. Pöntöstä muusta pitää pulittaa jo tonneja jos on tuliterästä, rosteria ja muuta.
      Investointi tulle minulla takaisin ensikesän puolessa välissä yksinkertaisen laskutaulun avulla. Saimaa on niin iso vesistö ja mielenkiintoinen saaristo, että emme tähän väsy kymmenessä vuodessakaan. Teräsveneen ikä hoidettuna on 30 vuotta. Tuo moottori saattaa päästä samaan. Hoidamme osaksi etätyömme kesällä veneestä netillä.

      Suurin asia tässä on turvallisuus, kun häkäkaasun kanssa pelataan. Mulla on tuo moottoritila mahdollisimman avoin. Suoranainen sade, eikä pienellä myrskylläkään vesi sinne ei lentäen pääse. Seinät ovat, kuitenkin haukotteleva pärekatto ja päällyskate samoin. Väliseinässä on 3 mm pelli plus 50 mm vuorivilla ja 8 mm gyproclevy, osaksi palosuojana ja lisäksi äänisuojana hyttiin päin. Pilssissä kaksi pumppua. Häkävaroittimia veneessä 6 kpl!
      Ongelma on, että 78% siitä pöntön kaasusisällöstä on typpeä. Se haittaa, vaikka ei varsinaisesti ota osaa mihinkään. Samoin 78% on siitä moottorin imemästä polttoilmasta on typpeä.
      Itse palavan kaasun suhde alkaa olla hyvässä puukaasussa 50- 50 % hiilimonoksidia ja vetyä. Muovilla parannettuna jotkut saavat kai vetyä 60 % Sitä palavaa menee imuventtiilin ohi sylinteriin vain runsas 10% tilavuudesta.

      En ala häkäasioista täällä pitämään jehovaluentoja. Nytkin odottaa katiskojen kokeminen, saunominen, pikkuaskareet, lievä juopottelu ja jouten oleilu perheen ja ystävien kanssa. Tällaista se on sitten syyskuun loppuun saakka. Ensimmäisenä syksynä tällä veneellä ajoimme itsenäisyyspäivänä 6. joulukuu pienessä jääriitteessä -silloin dieselillä.

    • ompa köyhää

      Oletko sinä Juhani Uimonen? Se, joka sijoituksillaan rikastui muutama vuosi sitten. Luulisi sulla olevan rahaa kunnon Prinsessiin.

    • jore6

      Hei,
      miten verottaja suhtautuu asiaan?
      Käsittääkseni huviveneen polttoaineen pitää olla verollista diiseliä tai bensaa.

      Laki sanoo:
      Yksityisestä huvialuksesta, jossa käytetään moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta (halot ovat sellaisia), suoritetaan valtiolle polttoainemaksua siten kuin tässä laissa säädetään.

      Kohta sen perään todetaan, että:
      Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö yksityisessä huvialuksessa on kielletty. Tämän mukaan puuta ei saisi käyttää polttoaineena eikä siitä syntynyttä kaasua.

      Toinen asia on koneen hyväksyminen. Muutos vastaa uuden koneen laittamista ja sen puolestaan pitää täyttää hyvivenedirektiivin vaatimukset mm päästöjen ja melun suhteen.

    • Dieselveneilijä

      Äläpä " jore6 " ala tulkitsemaan lakeja ja asetuksia kun kirjoitustaitosikin on puutteeellinen, kyllä ne Trafi ja veroviranomaiset hoitaa nuo polttoaineveroasiat.

    • jore6

      Olisit vaan sanonut suoraan, ettet sinäkän tiedä, mutta haluat kirjoittaa jotakin.

      Kysymykset ovat relevantteja. Sekä polttoaine että moottorin norminmukaisuus.

      Toivon saavani vastauksen, koska asia kiinnostaa.

    • tunnen sinut vempula

      Jore 6 tapaiselle palstan pilaajalle pitää kuitenkin kertoa, ettei sen elämä mene pilalle ja tuki toisten sähköposteja.

      Kun tieliikenteessä häkäautot ovat vapautetut, niin se sama poikkeusoikeus
      tulkitaan vesiliikenteeseenkin aluksille.
      Mitä tulee moottorimeteliin, niin missä sinä olet jonkun todistuksen siitä veneessä nähnyt, tai maahantuojan myyntiesitteessä?
      Ja vielä yksi seikka tälle häirikölle. Suomessa on 890 höyryvoimalla kulkevaa huvivenettä ja niihin rinnastettavaa alusta. Miten se puun käyttölaki sulla menikään?

    • tunnen sinut vempul

      sorry nolla liikaa 89 on höyryvoimalla kulkevia pinta-aluksia

    • jore6

      I know what you did last summer :D

      Mitä tarkoittaa " ja tuki toisten sähköposteja" ?
      Lauseesta puutuu muutakin kuin ajatus.

      Olen miettinyt itsekin, nöita höyrylaivoja, osa kulkee ihan diiselillä vai käyttävätkö verotonta? Osa varmaan edelleen puulla. Kuka vapautuksen myöntää ja harkitaanko sitä tapauskohtaisesti vai onko automaatio.

      Olen nähnyt todistuksen normien täyttämisestä. Jos tuot veneen EU:n ulkopuolelta sinulla täytyy olla todistus määräysten mukaisuudesta.

      Olen pahoillani, jos olen järkyttänyt sinua, en osannut arvaavani kenenkään olevan niin herkkä

    • jore6

      Kävin katsomassa autopuolen häkäpönttöjä. Siellä selvisi, että päästömääräykset koskevat myös niitä koneita eikä vähäpäästöistä moottopria voi muuttaa puukaasulle. Samalla totesivat ettei diiseliä kannata muuttaa koska on vaikea näyttää että se kävisi kaasulla eikä diiselillä.

      Luin, että höyrykone olisi sallittu koska käyttövoimana on höyry, mutta samalla periaatteella voisi rakentaa aggregaatilla varustetun veneen, joka liikkuu sähkömoottorilla. Silloin joutuu käyttämään verollista polttoainetta eli tulkinta on erilainen.

      Ainakaan suoraa johtopäätöstä ei voi tehdä siitä mitä autoilla tehdään.

      • Kyllä ne viranomaisetkin joskus käyttävät ihan tervettä järkeä, tosin ylensä enemmän merellä/järvellä kuin kuivalla maalla. Häkäpönttöveneitä on kuiten äärettömän vähän, ja silloin puhutaan (viranomaisten todennäköisen ajatuksen mukaan), uudiskeksinnöstä. Tai sitten ne rinnastetaan höyryaluksiin ja niitä pidetään historiallisesti arvokkaina. Eli sen asian kanssa tuskin ongelmia syntyy.


      • o-öoo.p.,lo
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä ne viranomaisetkin joskus käyttävät ihan tervettä järkeä, tosin ylensä enemmän merellä/järvellä kuin kuivalla maalla. Häkäpönttöveneitä on kuiten äärettömän vähän, ja silloin puhutaan (viranomaisten todennäköisen ajatuksen mukaan), uudiskeksinnöstä. Tai sitten ne rinnastetaan höyryaluksiin ja niitä pidetään historiallisesti arvokkaina. Eli sen asian kanssa tuskin ongelmia syntyy.

        jaa sinä juttelet itsesi kanssa tässä loppuhännässä?


    • jore6

      Huvivenedirektiivissä on siirtymäajat, jotka käytännössä antavat vanhan tekniikan jatkua vanhoissa vehkeissä. Moottorin vaihtoonkin on mahdolisuus vaikka kone ei täyttäisi voimassa olevia normeja. Tosin ihan ilman selitystä se ei onnistu.

      Ehkä vanhan moottorin, jolla ei ole ollut puhtausvaatimuksia valmistushetkellä voi muuttaa häkäpöntölle. Se kuitenkin estää suren suosion koska vanhat kuluvat loppuun.

      En tiedä kuinka paljon Suomella on liikkumavaraa tämän suhteen. Kyseessä on EU direktiivi.

    • iikiokl,

      Tyypillinen juttu tälle saitille. Tuossa eräs, joka päivittäin käyttää ja ajaa häkäkoneella kertoo kokemuksiaan, niin pari alkaa täällä arvailla, luulla ja googlata taas omiaan. On niin monet kerrat tämäkin nähty ja luettu.

      • Dchjgg

        Tai ainakin satuilee ajavansa häkäpöntöllä... Jotenkin ei vaikuta uskottavalta tämä tarina, tulee mieleen ne betonivenesadut.


      • he hee heeeeeee ja h
        Dchjgg kirjoitti:

        Tai ainakin satuilee ajavansa häkäpöntöllä... Jotenkin ei vaikuta uskottavalta tämä tarina, tulee mieleen ne betonivenesadut.

        Se, mikä ei mahdu sun pieneen finnimaailmaasi, ei ole koko maailman osaaminen.....


      • Ngnk
        he hee heeeeeee ja h kirjoitti:

        Se, mikä ei mahdu sun pieneen finnimaailmaasi, ei ole koko maailman osaaminen.....

        Osaaminen ei tuossa häkäpöntössä ole mikään ongelma, ei se mitään huipputekniikkaa ole. Nuo jutut nyt vaan on juuri samaan tyyliin kirjoitettu kuin Guttenbergin betonivenesadut.


    • jore6

      Ketjun aloittaja varmaankin tuntee nämä lain kiemurat.
      Voisi kertoa enemmän varsinkin, jos haluaa levittää ilosanomaa muillekin.

      • Junkkarisen Erkki

        Luulen aloittajan olevan hiljaa, kun katsoo ketjun loppupään sonnan levityksen ja typerysten googlaukset.


    • eikö olekin erikoist

      "Mitä tarkoittaa " ja tuki toisten sähköposteja" ?
      Lauseesta puutuu muutakin kuin ajatus"

      Jore Välittäjällä verbien taivutus taitaa olla uusi asia. Tässä perusmuoto on ollut tukkia, joka tarkoittaa estämistä, täyttämistä virtaaman pysäyttämistä tai verenvuodon ehkäisyä.

      • Nolo nolo ja heh

        Kenelläs se nyt verbien taivutus onkaan ala-astetasolla.
        Verbi on tukkia, kuten totesit ja se taipuu juuri kuin tekstissä mainitaan.

        Kas näin:

        (minä) en tuki
        (sinä) et tuki
        (hän/se) ei tuki

        Substantiivi voidaan jäyyää pois, kun erehtymisvaaraa ei ole jne. jne.

        Jokaisella on toki oikeus nolata itsensä aivan niin julkisesti kuin haluaa, mutta harras toive olisi että menisit muualle hourimaan, palsta on veneilyaiheinen, äidinkieltä opetellaan muilla saiteilla.


      • .ly6u
        Nolo nolo ja heh kirjoitti:

        Kenelläs se nyt verbien taivutus onkaan ala-astetasolla.
        Verbi on tukkia, kuten totesit ja se taipuu juuri kuin tekstissä mainitaan.

        Kas näin:

        (minä) en tuki
        (sinä) et tuki
        (hän/se) ei tuki

        Substantiivi voidaan jäyyää pois, kun erehtymisvaaraa ei ole jne. jne.

        Jokaisella on toki oikeus nolata itsensä aivan niin julkisesti kuin haluaa, mutta harras toive olisi että menisit muualle hourimaan, palsta on veneilyaiheinen, äidinkieltä opetellaan muilla saiteilla.

        he heee finninaamapaisehan on "viisas"
        ensinnäkin ne ovat persoonapronomiinejä, eivät mitään substantiiveja!
        minä tukin, sinä tutkit, hän tukkii, me tukimme, te tukitte, he tukkivat.

        Sinä olet ollut palstan sontahäirikkö 10 vuotta, eli neuvolasta alkaen. Mikset menisi vertaistesi joukkoon huu-haa-palstalle?


    • jore6

      Niin, ymmärrän että yrität sanoa jotain, mutta en ymmärä edelleenkään mitä tarkoitat tuolla tukkimisella. Onko joku tukkinun sähköpostejasi? Se on varmasti vahinko. On vaikea kuvitella, että joku ei pitäisi sinusta :D

      • möööhhhh mööööhhhh

        Oletko yksinkertainen, osaamaton, ruma ja typerä lapsi?


    • jore6

      En, en, en mielestäni, en.
      Turha udella minusta enempää, et ole minun tyyppiäni.

    • uki,u,ioki,o

      Näitä jore Vaälittäjiä riittää ja riittäää ja riittäää

    • jore6

      Sama peikko eri nimimerkki :D.
      Annat ymmärtää, että tiedät kuka olen.
      Saat luvallani kertoa nimeni ja sen, mitä mieltä olet minusta.
      Toisaalta, jos et tiedä, niin se on aika noloa, eikö?

      • varatuomarin oon nii

        oo jorekuussss
        28.7.2013 08:46
        0
        Sulje
        Joo... mää oon niiku... niiku ... niiku se oikee Joreeekuuusss. Mä oon siis varatuomariii, mettänhoitajaaaa ja kartanoherrraaaa ja sillee Börren kaveriii. Mä tiedään niiku niiku kaiken moottoreist, koneist, laiiteist, laista ja merenkulust pöljät! Mull on turha vaarienja vanhusten pälist mitäää,ku ne ei tiedä mitään!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe