Heipähei kaikki asiakaspalvelijat! (Hyvä lukija, tässä vaiheessa onkin hyvä huomauttaa, että kyseinen keskustelu soveltuu lähinnä asiakaspalvelutyötä ammattinaan tekeville ihmisille, ei siis asiakkaille tai muista sivusta seuraajille.)
Kaikilla on varmaan tuoreessa muistissa kolleegamme vinkkaama juttu Iltalehdelle (Näin käyttäydyt kaupan kassalla, Iltalehti, 20.2.2013), mutta kuinka moni teistä luki asiakkaan kirjoittaman vastineen? Löytyy myös:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022016700176_uu.shtml
Mielenkiintoista, kuinka mustavalkoisena ja toisaalta myös niin naiivina vastineen kirjoittaja näkee työmme. Näihin kaikkiin kun löytyy täysin looginen, arkipäiväinen selitys:
1. Kaupassa saattaa olla 10-20 kassapistettä, mutta montako niistä on miehitetty? Lisää kassoja ja vähemmän jonoja!
V: Ainakaan toistaiseksi ihmiset eivät ilmoita etukäteen milloinka ovat kauppaan tulossa, joten asiakasmäärän ennustaminen on ongellmallista. On myös muistettava, että kauppakin yrittää tehdä tulosta jolla katetaan henkilökunnan, toimituskesta, tuotannosta ja ylläpidosta aiheutuneet kulut.
2. Infopisteessä on 3-4 luukkua, mutta vain yksi henkilö palvelemassa, joka hyvällä tuurilla vielä puhuu puhelimessa tai touhuaa jotain muuta.
V: Myyjän työkuvaan kuuluu, yllätys yllätys, myös muutakin kuin asiakkaidenpalveleminen. Asiakas näkee vain yhden monista työtoimeenkuvista, mitä myyjä tekee. Ei opettajakaan vain käy koulussa opettamassa oppilaita, ei lääkärikään vain ota potilaita vastaan.
3. Kun jono on pisimmillään, kassa ilmoittaa sulkevansa eikä muita vapaita kassoja ole. Lisää taukojen tuuraajia!
V: Aamuvuorolaistenkin pitää päästä joskus kotiin, joten iltavuorolaisten tulo voi mahdollisesti aiheuttaa pienehkön ruukauhutmisen. Kts myös kohta 1.
4. Jono seisoo kassaa vaihtaessa ja samalla sählätään kassalaatikoiden kanssa ja vaihdetaan kuulumiset. Asiakkaat joutuvat jonottamaan kun kassa säätää tuolia.
V: Kuten sanottu, aamuvuorolaistenkin olisi hyvä joskus päästä kotia, jotta pääsevät uudelleen joku päivä palvelemaan asiakkaita. Toisekseen, myös meillä on lakisääteiset kahvitauot, jotka, usko pois, pidämme yhtä mielellämme kuin sinä työpaikallasi. Luulisi myös asiakkaan ymmärtävän, että haluamme huolehtia työergonomiasta. Tämän lisäksi, tuolien kanssa säätely hoidetaan yleensä työvuorojen alussa, joten siitä ei liene syntyvän ongelmaa, vai?
5. Tuote on tarjouksessa tai alennuksessa, mutta kun tullaan kassalle, kone ilmoittaakin ihan toisen hinnan. Tarjouksesta tai alennuksesta ei ole tietoakaan. Taas sählätään sekä soitellaan sinne tänne kun kassaohjelma ei ole päivittynyt.
V: Vaikka kassamyyjän toimeenkuva on hyvin monipuolinen, ei meiltä kuitenkaan diplomi-insinöörin taitoja tarvita, joten hinnantarkistus on paikallaan aina silloin tällöin. Tämmöstä tapahtuu joka työssä, tosin vain eri muodossa. Valitettavaa, jos asiakas pahoittaa tästä mielensä.
6. Toisinaan myyjä kassalla on kuin myrskynmerkki. Hän ei edes vaivaudu vastaamaan kun tervehtii eikä katso silmiin, saati hymyile. Jos olo ei miellytä, onko myyjä väärällä alalla?
V: Valitettavasti kassamyyjäkin on vain vain ihminen. Psykologiaa opiskeleena tiedät varmastiikin, että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalisen kokonaisuus ja meilläkin on tunne-emotionaalisen taidomme ansiosta kyky koea tunteita. Kansankielellä tama tarkoittaa sitä, että myös meilläkin on huonoja päiviä johtuen eri syistä. Osa osaa piilottaa pahanmielensä paremmpin kuin toiset, oletko itsekkään aina ilopilleri töissä?
7. Jotkut kassat ovat auttamattoman hitaita. Myös monet korttien lukulaitteet ovat käsittämättömän hitaita eivätkä aina toimi kunnolla.
V: Tähän ensimmäiseen väitteeseen kaikki tietävät vastauksen sen enempää sitä avaamatta. Kortinlukijat ovat mitä ovat, edelleen, meiltä ei odoteta diplomi-insinöörin taitoja.
8. Tuotteet ovat huonosti hinnoiteltuja tai hintaa ei löydy lainkaan. Apua ei saa eikä ketään ei näy missään.
V: Varsin monitulkinnainen virke, mitäköhän tässä on haettu takaa? Monessa suuremmassa tavaratalossa on myyjänkutsuntapuhelimet, ihan teitä asiakkaita varten :)
9. Tarjoustuotteet ovat loppu tai niitä ei tule ennen kuin vasta kello 10.00.
V: Oletko koskaan ajatellut miksi tarjoustuotteita on olemassa ylipäätänsä? Tuskin kauppias ihan hyväähyvyyttään laittaa kahvin tarjoukseen ja mainoksen asiasta lehteen? Ehkä vastaus löytyy lähempää kuin luuletkaan!
10. Alennustuotteet ovat joskus niin surkeita, että ne voisi viedä suoraan kaatopaikalle eikä yrittää myydä asiakkaille.
V: Mielenkiintoinen näkökulma, jälleen kerran. Oletko ajatellut, että voisit ottaa yhteyttä paikalliseen kauppaasi ja tuoda näkemyksesi esille, edes kirjallisesti? Asiakas voi yllättävän paljon vaikuttaa myymälän ajankohtaisuuteen, tuotevalikoimaan ja jopa palvelunlaatuun. Kassamyyjä kun ei valitettavasti ole se, joka vaikuttaa näihin asioihin, saati sitte osaisi lukea ihmisen ajatuksia.
Kiitos ja kumarrus!
Lukijan vastine Iltalehdelle (20.2.2013)
13
358
Vastaukset
- missä elämänilo
Olen ollut Lontoossa kerran jos toisenkin ja siellä homma toimii.
Kumma kun ei täällä.
Kassat myönteisiä ja hymyileviä, itsepalvelukassat tukevat että kaikki kulkee jetsulleen.- Kassalainen
Täysin kulttuurisidonnainen asia. Oletko koskaan ajatellut, että juuri niitä samaisia suomalaisia juntteja on siellä tiskintakana täällä Suomessa, mitä asiakkaanakin. Lontoo, ylipäätänsä Iso-Britannia edustaa toista ääripäätä kun me suomalaiset ja muut Baltian-maat edustamme tätä junttiapuolta asiakaspalvelusta. Toisin sanoen; saat täysin käytökseesi rinnaistettavaa palvelua. Voin vakuuttaa, että minä en kiittele tai hymyile mikäli asiakas ei vastaa tervehdykseeni ja kyllä, minä tervehdin asiakasta AINA. Loppu onkin sitten asiakkaan omissa käsissä. En missään nimessä halua antaa kuvaa, että tämä olisi jotenkin yleistä, mutta näinkin käy aina välillä. Suurinosa asiakkaista on kuitenkin perusasiallisia ja kyllä, myös helmiäkin löytyy jotka piristää päivää. Ihmetyttää vain nämä vanhemman ikäluokan "herrat", jotka luokittelevat kassatyöntekijät alimpaan kastiin. Avatkaa silmät hyvä herrasväki, siellä suurinosa nuorista työntekijöistä työskentelee OPISKELUIDEN OHEELLA, jotta heidän EI tarvitsisi NOSTAA LAINAA tai TOIMEENTULOTUKEA.
- itsepalvelua
Kassatyö on puuduttavaa, tiedän sen kyllä entisenä kassana. Mutta on se hyvä puoli, että jos ilma alkaa ola liian hapan, kannattaa vaihtaa alaa...
Ja miksi suuomessa ei ole itsepalvelukassoja, menisi nopeammin, eikä sitä ihmisrobottia tarvitse odotaa ruoka ym. tauoilta.
- ???????
:D siinä tilittää katkera opiskelija :D :D :D
- Kassalainen
Oletko ajatellut, että juurikin tämä kyseinen katkera opiskelija voi olla joku päivä sinunkin esimiehesi? Ei maksa vaivaa alkaa yrittää selittämään, miksi näin mekaanisen työn tekeminen on niin motivoivaa opiskeluiden oheella. Katsotaan kuka sitten katkerana tilittää kun toiset valimstelevat päivästä toiseen korkkeja kun koulunsa hyvin käyneet nauttivat kahvinsa merimaisemia nautiskellen toimistossaan. Mutta aivan oikeassa olet, katkera opiskelija se tilittää tällä hetkellä :) Mutta onneksi tämäkin on vain välivaihe.
- mee sieltä pois
Kuulehan sinä.
Minä voin olla asiakas joka tulee sinua vastaan leikkaussalissa...
Voin olla se ihna asiakas joka istuu pankin tiskin toisella puolen ja sitten neuvotellaan lainoista...
Ihan mitä vaan.
Miksi menet kassalle jos se tuottaa noin paljon tuskaa ja se myös näkyy.
Tuumit kassahinnan toisella puolen että nuo vaan täällä tyhmänä tekee vuodesta toiseen ostoksia ja aukoo päätään, mutta minäminänminmäminä...- Kassalainen
Mikäs tän sun viestin pointti on? Ei ole kovin vakuuttavaa argumentointia ilmaista aikaisempi kommenttini vain eri sanoilla. En kokenut tarpeelliseksi myöskään mainita aikaisemmin, että korkeastikoulutetut osaavat arvostaa kassatyöntekijää kun taas huonommin koulutetut eivät. Tämä asiasta on tehty monta empiiristä tutkimusta, joten jos et usko niin jääppäs ensi kerralla siihen kassapäätyyn seuraamaan kuka kohtelee ketä ja millä tavalla. Ja kyllä, korkeastikoulutetun suomalaisen kyllä tunnistaa kuka tahansa.
En suinkaan tullut palstalle riitelemään, vaan selventämään myymälätyöntekijän näkökulmasta miksi asiakkaan vastineessa esiintyviä ilmiöitä tapahtuu. On surullista, ettei kriittistä palautetta voida antaa molemminpuolin; asiakas kerran kun on aina oikeassa. Tämäkin vain absurdi illuusio, joka on karannut kokonaan käsistä. Kassamyyjän ammatti on ainoa ammatti, jossa asiakkaalla on "oikeus" neuvoa ammattilaista työssään.
Lopuksi vielä kysyisin tarkennusta edellisen kommenttisi viimeisestä lauseesta, jonka oletan olevan väite työni luonteesta? Usko pois, teitä palveleva myyjä, siellä tiskin takana, kyllä ymmärtää että ruokaostosten teko on yksi maailman pakollisista pahoista. Ja kyllä, mekin vain olemme ihmisiä. Meilläkin on tunteet, haaveet ja pelkomme. Myös tulevaisuuden suunnitelmia. Mekin jopa teemme ruokaostoksemme. Yllättävää?
Vinkkinä teille muillekkin asiakkaille. Meillä on myyjien keskuudessa ns. hiljainen sopimus siitä, että saamasi palvelunlaatu on suoraan rinnastettavissa omaan käytökseesi. Väännetään rautalangasta:
Olet ystävällinen, tervehdit, kiittelet ja toivotat hyvää päivänjatkoa -> Saat kiitettävää palvelua.
Olet töykeä, et tervehdi, muriset, kohtelet kuin paskaa -> Saat asiallista palvelua, ilman mitään ylimääräistä.
Jos et ole vielä kokeillut käyttäytyä ystävällisesti, kokeile ja huomaa ero!
Tämmöstä tänään :)
- :D :D :D :D :D
(hohhoijaa) ja syvä huokaus :D
kasva aikuiseksi.- Kassalainen
Hehe, tässähän sitä parhaimmillaan koko ajan kasvetaan ja kehitytään :) Onnea niitten korkkejen pyörittelyyn taas huomenna :)
- :))))
Siis henkinen kehitys onkin jo pysähtynyt.
:)- Kassalainen
Juuri näin, osuit naulan kantaan. Surullisinta tässä lienee se, ettet taida tietää asiakaspalvelutyöstä yhtikäs mitään, mutta silti vietät vapaa-aikaasi täällä suoli24:sen asiakaspalvelufoorumilla? Tiesinhän minä sen jo ennestään, että osa asiakkaista opiskelee pääaineenaan myymälähenkilökunnan härnäämistä, mutta että se oikeen ylettyy tänne verkkoon asti... hehheh, hauskaa.
- Marion P26
Olet hyvin surullinen ja säälittävä tapaus.
Onnea elämääsi ja toivottavasti osaat joskus hävetä kirjoituksiasi.
Kasvu aikuiseksi on jotain muuta kuin aloituksesi tällä palstalla.- Kassalainen
Hei Marion!
Kiitos viestistäsi. Mielenkiintoinen näkökulma sinulla. Onko sinulla jokin erityinen syy paheksua aloitustani? Yritin selvennykseksi vain tuota myymälätyöntekijän näkökulmaa asiakkaan vastineessa esiintyviin ongelmakohtiin. Toiminko jotenkin sinusta väärin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391