Lievä/pahanlaatuinen Dysfasia

Mies21-vuotias

Hei, olen 21-vuotias mies. Minulla todettiin ennen ala-asteen aloittamista Dysfasia, se huomattiin sillä että opein lausumaan kunnon sanoja vasta kun täytin 5-vuotta. Mieleltäni olin täysin terve, en edes ymmärtänyt sitä itse, etten kyennyt puhumaan normaalisti. Jouduin käydä Lastenlinnassa useamman kerran. Lääkärit Lastenlinnassa tutkivat minua jonkin aikaa, onko minulla Autismi vai Dysfasia. He sulkivat Autismin pois, pitivät minua hyvin fiksuna lapsena koska pystyin ratkaisemaan haasteellisia tehtäviä ihan leikiten. Minulla oli pahanlaatuinen Dysfasia, minun ennusteeni oli etten opi koskaan puhumaan normaalisti. Jouduin ennen ala-asteen aloittamista käymään niin sanotun 0-luokan. Jossa minua valmistettiin ensimmäiselle vuodelle ala-asteelle, oppiminen oli vaikeaa, en pystynyt keskittymään kunnolla, ja opettajilla oli vaikeuksia saada minusta tolkkua. Monet opettajat jopa ärsyyntyi minuun niin kovin että päättivät pistää minut erityis luokkaan, vaikka pärjäsin koulussa yhtä hyvin kuin muut. Opiskeluni herpaantui täysin, koska jouduin AD/HD ja Vilkkaitten lapsien sekaan jotka ei malttanu istua paikallaan. Kun pääsin 5.lk, jouduin erinlaisiin testeihin missä tutkittiin Dysfasiaani, tutkimusten tulokset olivat hyvät ymmärtämiseni suhteen paitsi muuten että puhe kyvyssäni oli ongelmia. Ylä-asteen aloitettuani opiskelut suijuivat taas mallikkaasti. Kun pääsin 8.lk, sairastuin masennukseen josta johtui poissa oleilu koulusta. 9.lk. Päästyäni en enää käynyt ollenkaan koulussa, ja jouduin suorittamaan 9.lk nuorisokodissa. Testejä ei ole enään ollut ylä-asteen jälkeen, ja minusta ei edes nykyään huomaa että olisin sairastanut Dysfasiaa koskaan. Ammattikouluun päästyäni suoritin sen mallikkaasti loppuun, kuten varusmies palvelunkin, jossa sain Kokelaan natsat. Jouduin kokemaan vaikeita esteitä elämäni aikana, minua kiusattiin ala-asteella puhekykyni takia koska puheeni oli välillä sönkötystä, lauseitani ihmiset ei ymmärtänyt, ja opettajat eivät halunneet opettaa minua, jotkut jopa vaati minua erityis kouluun. Elämässäni oli kuitenkin monta opettajaa jotka huolivat minut oppilaakseen ja saivat minusta selvää, ja saivat minuun opetettuakin jotain. Olen aina ollut terve järkinen ihminen siinä kuten tekin. Vanhempieni kannustaminen ja ne opettajat jotka auttoivat minua koulussa, ovat parantaneet minut täysin Dysfasiastani. Minulla ei ole enään minkään sorttisia merkkejä siitä ettenkö ymmärtäisi mitä minulle puhutaan tai sitä osaanko minä puhua normaalisti. Ainoa vika mikä minulla on, niin on R-vika eli en osaa lausua ''R'' ja se ei mitenkään johdu Dysfasiastani. Jos saatte lapsen tai teillä on lapsi jolla on todettu Dysfasia, niin ei sitä tarvitse pelätä se on korjattavissa. Jokaiselle se on yksilöllistä kuinka kauan siitä kestää parantua. Omastamielestäni muitten ihmisten seura on tärkeätä Dysfasia ihmiselle sen takia että, hän oppii ymmärtämään ja lausumaan sanoja. Kaverit ovat tärkeitä, koulussa käynti on tärkeätä, ja oman perheen tuki. Ainiin, ymmärrän englannin kielen ja ruotsin kielen yhtä hyvin kuin suomenkielenkin, eli ei ole vaikeuttanut minua oppimaan muitakin kieliä kuin pelkkää suomea. Englantini ja Ruotsini olivat molemmat 10.
En tiedä onko tästä teille mitään hyötyä, kun latelin melkein oman historiani tänne. Mutta toivon selittäneeni tänne sen tärkeimmän, vaikka olisi kuinka huono ennuste lapsellenne Dysfasian suhteen, se ei tarkoita sitä ettei hän kykenisi korjaamaan sitä. Kävin vuosi sitten psykologilla, ja siellä tuli puhuttua tästä Dysfasiastakin ja hän oli ihan ymmällään, minusta ei voinut mitenkään kertoa että minulla oli todettu pahanlaatuinen Dysfasia lapsena jonka ennusteena oli se etten kykene koskaan puhumaan normaalisti.

8

2984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paaste

      Hei, minulla oli lievä dysfasia josta olen jo omasta mielestäni parantunut. En tiedä tunnetaanko Dysfasiasta käsitettä ''parantunut'', mutta olen saanut kuulla samanlaista tarinaa ihmisiltä siitä että minusta ei huomaa ollenkaan olenko sairastanut Dysfasiaa. Muistan todella hyvin vanhat asiat, jopa mitättömätkin. Olen aina sanomassa jollekkin '''Muistatko silloin 10-vuotta sitten''. Mutta yhdyn viestiisi, siitä on mahdollista parantua niin paljon ettei sitä edes huomaa että olisi sairastanut Dysfasiaa.

    • täydellisten äiti

      Kiitos viestistänne. On lohduttavaa lukea että dysfasia ei ole automaattisesti mikään tuomio huonommasta tulevaisuudesta vaan oikealla tuella ja koulutuksella lapsellani on samat mahdollisuudet kuin sisarellaankin. Hyviä jatkoja

      • Kaksoistutkintolainen

        Näin on :) Koita kuitenkin saada sisaretkin ymmärtämään, että lapsesi ei voi sairaudelleen mitään. Minulle nimittäin todettiin dysfasiaa, jonka vuoksi minut siirrettiin erityiskouluun alkuopetukseen, jossa oli käytäntönä "jättää luokalle". Olin siis kaksi lukuvuotta jäljessä minun kaksoisveljeä, joka piikitteli minua siitä toistuvasti, koska koki minun ansaitsevani sen. Katso siis, ettei sisaret ala kiusaamaan lastasi, koska minä ainakin koin sen jatkuvan nälvimisen piinallisena.


    • taistelua oli

      Hienoa kun elämäsi on saanut positiivisen suunnan. Kun itse uskoo itseensä-voittaa esteet.Ja jos vielä saa kotoa tukea-on hyvin onnekas. Olen nuoren miehen äiti ja hänellä on Asberger ja Adhd ja eka luokka ja vielä toinenkin oltiin vaikeuksissa.Kun hänen tutkittiin ja selvisi mikä pojalla on-sai hän tukitoimet kouluun ja terapiaa.Se kannatti ja kotona tuettiin.Suoritti peruskoulun ja valmistui ammattiin ja sai ajokortin.Koskaan ei pidä toivoa menettää lasten eikä nuorten kohdalla.Tsemmppiä sinulle!

      • sotilas.

        Aikuisten kirjolaistenko kohdalla pitää?


      • Nekkux
        sotilas. kirjoitti:

        Aikuisten kirjolaistenko kohdalla pitää?

        Mullakin on aika paha dysfasia...


    • yksilö1

      Itselläni on sanojen ymmärryksessä ollut aina vaikeuksia. Siis sanat, tututkin, avautuvat yhtäkkiä ja tajuan etten ole koskaan oikein tajunnut aikaisemmin niitä oikein. Puhun kyllä ja sanat tulevat suusta kuten muillakin, mutta niiden merkitys on ollut epätasaisen jännää :)
      Joskus oikein riemastun, kun tajuan että "tätäkö tämä sana tarkoittaa"!

      Luulen, että siksi rakastan kirjoittamista ja loruja, runoja ja riimittelyä, koska silloin sanoja voi pureksia ja vääntää, etsiä niille monia synonyymejä ja kaksoismerkityksiä. Lapsena lauloin tekstiä kun luin, se helpotti suuresti oppimista.
      Vähän niin kuin ihan omaa kieltä puhuisi.

    • ksyelijä

      Oliko minulla lapsena dysfasia vai "pelkkä" valikoiva puhumattomuus? Opin puhumaan joskus 4-vuotiaana. Sitä ennen osasin vain muutamia sanoja ja keksin omia. Sanoin myös oikeita sanoja väärällä tavalla (esim sana "onki" oli "onni").

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe