Kehitys kehittyy.
Ihmiskunta menee etiäpäin piplian ja tekniikan voimalla. Miten lie kehittynee ihminen ite, en tiedä. On keksitty höyryvoima, sähkövalo, kännykkä ja kompuutteri. Nyt ollaan sitten Angru Birds osastolla, "kehitetään" jotain tarpeetonta. Olisi tärkeitäkin asioita mietittäväksi, maapallon väkiluvun pienentäminen, kasvihuoneilmiön lopettaminen, fossiilisten polttoaineiden käyttämisestä eroon pääseminen.
Vaan mitä tekee ihminen? Noh, saksassa insinöörit kehittäneet 9- vaihteisen automaattivaihdelaatikon pikapuoliin myyntiin tulevaan malliin. Hienoahan se on, saadaan vähennettyä polttoaineen kulutusta. Joo ja mitä sellaisen vaihdelaatikon valmistaminen maksaakaan ja kuka helevata osaa korjata sellaisia sitten aikanaan?
Kehitys käsitetty eteenpäin meneväksi. Alkanut tässä miettimään, että kestävä kehitys vaatisi tervettä järkeä. Nyt tehdään kertakäyttöautojakin. Aikanaan Volvo Amazonissa oli 3 vaihdetta ja kuka tahansa osasi korjata laatikon suunnilleen putkipihdeillä. Ja oli Volvolla myös variaattorivetoinenkin auto, joka perustui johonkin vähemmän tunnetun automerkin ostamiseen, jonka nimeä en nyt muista. Mutta variaattori käytössä mm. moottorikelkoissa tänäkin päivänä. HALOO, ei yhdeksää vaihdetta, vain yksi remmi ja jo on aina sama hävikki laatikon voiman siirrossa. Sitä vain olisi pitänyt kehittää, eikä heittää romukoppaan.
Ihmettelen suuresti, miksi insinöörit ei ole keksineet automaattivaihdelaatikkoa laturille, sehän voisi säästää energiaa >:/
=DW=
Variaattoriveto.
4
163
Vastaukset
Mainitsemasi Volvon ostama vähemmän tunnettu automerkki oli hollantilainen Daf, joka sen jälkeen jatkoi kuorma-autojen valmistajana. Variaatiovaihteiden omaisuuksiin kuului sekin, että sillä pääsi periaatteessa taaksepäin yhtä nopeaa kuin eteenkinpäin. Suomessa on ajettu variaatiovetoisella Volvolla peruuttamisen maailmanennätyskin aikanaan Keimolan moottoriradalla!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keimolan_moottorirata- porakorven akseli
Ne variaattorivaihteiset volvot olivat niitä surullisenkuuluisia henkselivolvoja. Kuminauha kesti joskus 40tkm, joskus vähemmän tai enemmän.
Kyllä 9-vaihteinen loota on tätä päivää. Ei löydy korjaajaa enää amazoninkaan lootalle, joten sama se onko vaihteita sitten 9 vaiko 3. - sitroen.
porakorven akseli kirjoitti:
Ne variaattorivaihteiset volvot olivat niitä surullisenkuuluisia henkselivolvoja. Kuminauha kesti joskus 40tkm, joskus vähemmän tai enemmän.
Kyllä 9-vaihteinen loota on tätä päivää. Ei löydy korjaajaa enää amazoninkaan lootalle, joten sama se onko vaihteita sitten 9 vaiko 3.Mitäs erikoista siinä Amazonin laatikossa muka on, kun ei löydy korjaajaa?
Minun tietääkseni ihan normaali peruslaatikko.
Varaosien saatavuus saattaa olla ongelma. En tiedä, mutta saattaa silti olla.
ei ehkä normaali kuski tarvii yhdeksä vaihdetta, mutta saadaan siinä näkyvyyttä, kun mainostetaan. Kyllä kauko-idässä insinööreillä hiki virtaa, kun tekevät samanlaisen.
Ei noita ysi-vaihteisia korjata muutaman vuoden vanhaan autoon. se maksaa enemmän kun auton arvo, se korjaus.
Kun kärryn kanssa tulee paljon ajettua, niin hitaampaa pakkia toivoisi. samaten pakettiautossa joutuu kytkimellä säätämään vautia ahtaammissa paikoissa. Harvoin sitä satoja metrejä peruutellaan.
Mutta se kai on helppo ykkönen hammaspyörällä muuttaa pakiksi.
Ei minulta silti ole yhtään kytkintä hajonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947806- 1723761
- 533279
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2492487- 482165
- 422015
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?271912- 481902
- 601778
- 191773