Leikkaatko kissasi kynnet?

liisa

kuinka usein?
itse?eläinlääkärillä?Vain kuluttaako kissa ne raapimalla luonnossa puunhun tai sisällä raapimispuuhun?

61

4648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Firenzzia

Kisujen kynnet tulevat pätkäistyksi joka kolmas viikko. Raapimapuu ja alustakin on, mutta sisäkissojen kynnet ei siitä tarpeeksi tylppene, ja näyttelyiden takia pidän kynnet jatkuvasti lyhyinä.

Itse leikkaan, kumpikin poika on pienestä asti totutettu käpälien sorkkimiseen ja kaikenlaiseen käsittelyyn, joten ne ei muuta, kuin makoilee selällään ja kehräilee operaation aikana.

Aluksi minulla oli pienet kissojen kynsisakset, mutta parin kolmen saksimerkin jälkeen totesin, että laadussa on toivomisen varaa, niin nopeasti tylsyivät ja teroitus on hankalaa saksen mallin mukaan. Nykyään leikkaan koirien kynsisaksilla.

Kaikki meidän kisujen kynnet on tarpeeksi läpikuultavia, että ainakin taskulampun avustuksella suoni ja ydin näkyy, eli sinne saakka ei leikellä.

• Susie

leikkaa kissojeni kynsiä. Se ei ole tarpeen yleensä.

• Dragonella

Kyllä leikkaan. Meidän kisulla takakynnet tylsistyvät hyvin omineen, mutta etukynsiä on pakko leikata silloin tällöin. (n. 2vkon välein)Onnistuuu ihan omin voimin. Meiltäkin löytyy raapimispuu, jota päivittäin käytetäänkin, muttei se riitä.

• Katti

kisu saa raapia pihalla puuhun.

• Suvi

...leikata kynsiään, joten nytkin ne ovat aika pitkät. Siis etutassujen. Raapimispuu on ja kissani terottaa myös parvekkeellani olevaan puiseen penkkiin, mutta ei se auta. Yleensä herätän sen nokosilta, jotta se ei ehdi niin tajuta, mitä tapatuu. Silloin saa kynnet paremmin leikattua. Kynsisakset taitaa myös olla hieman tylsät, ei niillä saa niin hyvin leikattua... Missä asennossa pidätte kissaanne kun leikkaatte sen kynsiä?

• minäkin
        Suvi kirjoitti:

...leikata kynsiään, joten nytkin ne ovat aika pitkät. Siis etutassujen. Raapimispuu on ja kissani terottaa myös parvekkeellani olevaan puiseen penkkiin, mutta ei se auta. Yleensä herätän sen nokosilta, jotta se ei ehdi niin tajuta, mitä tapatuu. Silloin saa kynnet paremmin leikattua. Kynsisakset taitaa myös olla hieman tylsät, ei niillä saa niin hyvin leikattua... Missä asennossa pidätte kissaanne kun leikkaatte sen kynsiä?

Totta... Kissa kynsiä ei saa leikata... Tiedän yhden tapauksen joka leikkasi kissansa kynsiä vuosi toisensa jälkeen...-> kissa skitsahti aivan totaalisesti... Ja tämä tapaus joutui lopettamaan kissansa...

• :DDD
        minäkin kirjoitti:

Totta... Kissa kynsiä ei saa leikata... Tiedän yhden tapauksen joka leikkasi kissansa kynsiä vuosi toisensa jälkeen...-> kissa skitsahti aivan totaalisesti... Ja tämä tapaus joutui lopettamaan kissansa...

Ja just joo :DDDDDD

• Ana

Kissan kynsiä ei missään tapauksessa saa leikata

• heidi

se on leikata jos kynnet kasvavat niin pitkiksi että rupeavat käpristymään ja kissan kävely hankaloituu. Itselläni kävi näin ja ostin hyvät kissan kynsisakset ja käärin kissan pyyhkeeseen ja tassu kerrallaan leikkasin kynnen pään pois. Näin meillä noin 1 kk välein.

• Kyllä

Pitää vaan katsoa, ettei leikkaa liian paljon. Jotkut tietämättömät ja taitamattomat saavat vahinkoja aikaan, ja sitten syntyy näitä typeriä käsityksiä, ettei saa leikata. Kissan kynnet ovat sarveisainetta, samoin kuin ihmisen. Kissan kynsien leikkaus ei satu, jos osaa homman (helppoa) ja kun kynnet on leikattu, ei satu vahinkoja, jos kaksi kissaa tappelee keskenään tai kissa tulee polkemaan omistajaa. Kynsien leikkauksesta ei ole mitään haittaa kissoille, kuten ei sinuakaan haittaa, jos leikkaat kyntesi.

• *Ninna*

Kyllä kissan kynsiä todellakin saa leikata ja pitääkin, jos kasvavat liian pitkiksi. vieläkin taitaa osalla ihmisistä olla se iänikuinen väärä käsitys, että niitä ei saisi leikata. En tajua mistä tuollainen on lähtöisin, koska ei siinä ole mitään loogista. Pienestä pitäen vaan opetetaan ihan samalla lailla kuin koirallekin.

• Nappe

Minä leikkaan molempien kissojeni kynnet suurinpiirtein kerran kuussa, koska ne ovat sisäkissoja eikä niiden kynnet kulu samoin kuin ulkokissojen ja etteivät ne saa niin paljon vahinkoa aikaan raapiessaan ja kaahatessaan nahkasovalla.

Kissathan eivät sinäänsä teroita kynsiään vaikka niin usein luullaan. Kynnet vain kuluvat käytössä ja pihakissalla tietenkin paremmin.
      Kun kissa näyttää siltä että se teroittaa kynsiään esim raapimalla raapimispuuta se ei teroita kynsiään vaan poistaa irtonaisia tuppia kynsistään (ylimääräistä kynttä). Varmasti kaikki jotka ovat kissansa kynsiä tutkineet ovat huomanneet että niistä "repsottaa" välillä semmoisia ylimääräisiä kaistaleita ja ne kaistaleet ovat juuri niitä tuppia.
      Tuppien poiston yhteydessä kissa myöskin merkkaa kohdan jota se "kynsii". Kissan raapiessa esim. sohvaa anturoista erittyy merkkaus hajua.

Monet usein tuskailevat sitä että kissa raapii sohvaa vaikka vieressä on upouusi raapimispuu. Kissathan pitävät omistajiensa hajusta ja usein juuri paikat missä omistaja paljon oleilee (sohvatuoli, sänky) houkuttelevat kissaa raapimaan. Raapimispuun päälle kannattaisi laittaa esim. vanha t-paita jonka kanssa on nukkunut yön niin kissaa saattaisi alkaa kiinnostaa puu paremmin. Usein myös raapimispuun väärä sijoitus asunnossa aiheuttaa sen ettei kissa viitsi sitä noteerata.

No nyt eksyin aiheesta, muuta kuitenkin uskon että ulkona vapaasti liikkuvien kissojen kynsiä ei tarvitse leikata vaan ne kuluvat itsekseen, sisäkissoilla kannattaa tarkkailla tilannetta. Ja huom. kissan etutassujen kynnethän ovat tarkoituksella tosi terävät koska ne tarvitsevat teräviä kynsiä metsästykseen! eli jos terävät kynnet eivät sinäänsä haittaa teitä niin antakaa olla.

• Minä vaan

Kissan kynsiä ei kannata päästää liian pitkiksi, saattavat pahimmillaan kaartua varpaisiin. Auts!
        Ja mihin sisäkissa pitkiä kynsiä tarvitsee?

En tiedä varmasti, pitääkö tämä paikkansa, mutta olen kuullut, että kynnet kannattaa leikata säännöllisesti, koska muuten ns. hermo saattaa pikkuhiljaa hävitä näkyvistä ja vaikeuttaa leikkuuta myöhemmin. Kynnet saattavat myös leventyä.

• mamma40

asiaa kissan kynsistä.

Kissan kynnet ovat kerroksittaiset ja vanha kerros irtoaa normaalisti varsinkin ulkokissoilta helposti. Sen kerroksen alta paljastuu aina uusi terävä kynsi. Siis kissan kynnet eivät kasva kuten koirilla ja ihmisillä, eli normaalisti eivät ylipitkiksi. Jos tuo vanha kynsikerros ei jostain syystä irtoa normaalisti (sisäkissalla) esim. kun ei ole raapimapaikkaa. On vaarana, että se vanha kerros kasvaa liikaa ja käpristyy pahimmillaan jopa anturaan kiinni, aiheuttaen kipua, jalan virheasentoja=>selän virheasentoja ja kävelyn vaikeutumista.

Kun kissan kynsiä leikataan, se tehdään poistamalla vain se terävin kärkiosa. Syitä miksi kannattaa sisäkissan kynsiä leikata on useita. Tuo edellä mainittu kuoren irtoamattomuus (poistetaan ensin se vanha kuori), kissojen väliset leikit/tappelut, kynsien kiinni jääminen kankaisiin (sohvat, matot, verhot), siitoskissojen turvaaminen toisen osapuolen kynsiltä ja näyttelyissä sekä omistajan, eläinlääkärin, tuomarin että assistentin turvaaminen raapimisilta (pakollista).

Ulkokissojen kynsiä ei kannata leikata koska ne hoituvat ihan itsestään ja kissa tarvitsee niitä kiipeämiseen joko turvaan tai saaliin perässä.

Kissa ei siis kuluta kynsiään vaan se teroittaminen irroittaa vanhan kynsikerroksen ja samalla kissa merkkaa anturoiden rauhasilla paikkoja. Koiran kynnet kasvaa kuten ihmisillä jos sillä ei ole mahdollisuutta kaivaa maata, eli niitä on leikattava säännöllisesti. Luonnossahan esim. sudet kaivelevat paljon ja se pitää kynnet riittävän lyhyinä.

• catwoman

Kissalta ei saa missään nimessä leikata kynsiä! Ne ovat kissoille, kuin ihmisille sormet! Eläimen alistamista moinen turhuus...hommaa koira jos haluat elukkaasi fiksailla!

• kiskis

En ymmärrä näitä väitteitä että kissan kynsiä ei saisi leikata?!?
        Takatassujen kynsiä ei saa leikata eiväthän ne kasvakkaan samanlaisiksi kuin etutassuissa ja ainakin meillä kissamme hoitavat itse pureskelemalla irtoavan kynsikerroksen.
        Jos leikkaa takatassujen kynsiä alkaa kynnet kasvamaan ja silloin nekin on pakko leikata säännöllisesti.
        Aina kun käymme eläinlääkärissä tarkastaa hän myöskin kissamme kynnet onko hyvin hoidetut.
        Hankkikaa kissojen Lääkärikirja jossa on paljon hyvää tietoa kissojen sairauksista/hoidosta ja väitelkää sitten vasta.

• Nyt sotket

Sotket ilmeisesti kynsien leikkuun kynsien amputointiin. Kissojen kynnet ovat samaa sarveisainetta kuin ihmisenkin, joten leikkaaminen ei satu, ellei leikkaa liian pitkältä ja osu hermoon kynnen sisällä.

Kynsien amputointi onkin sitten toinen juttu, siinä katkaistaan varpaiden ensimmäinen nivel ja poistetaan kynsi.

• Minä vaan
        kiskis kirjoitti:

Takatassujen kynsiä ei saa leikata eiväthän ne kasvakkaan samanlaisiksi kuin etutassuissa ja ainakin meillä kissamme hoitavat itse pureskelemalla irtoavan kynsikerroksen.
        Jos leikkaa takatassujen kynsiä alkaa kynnet kasvamaan ja silloin nekin on pakko leikata säännöllisesti.
        Aina kun käymme eläinlääkärissä tarkastaa hän myöskin kissamme kynnet onko hyvin hoidetut.
        Hankkikaa kissojen Lääkärikirja jossa on paljon hyvää tietoa kissojen sairauksista/hoidosta ja väitelkää sitten vasta.

Ja mitä eroa voi olla etu- ja takatassujen kynsillä? Eihän ihmiselläkään eroa varpaiden ja sormien kynnet toisistaan paljoa!

Kissan takajaloissa on lyhyemmät kynnet, koska ne pysyvät lyhyinä itsestään.

Kumpaakin voi ja saa leikata.

• kiskis
        Minä vaan kirjoitti:

Ja mitä eroa voi olla etu- ja takatassujen kynsillä? Eihän ihmiselläkään eroa varpaiden ja sormien kynnet toisistaan paljoa!

Kissan takajaloissa on lyhyemmät kynnet, koska ne pysyvät lyhyinä itsestään.

Kumpaakin voi ja saa leikata.

Enhän sitä tyrmännytkään etteikö takatassujen kynsiä saisi leikata, vaan se ei ole tarpeellista, jos alkaa myöskin niitä leikkaamaan on ne sitten aina leikattava.

• Tabby

Kissan kynnet nimen omaan pitää leikata. Kynnet ovat kissoille ihan samanlaiset kuin ihmisillekin. Sen sijaan kynsiä ei saa poistattaa kokonaan (engl. declaw), se on silpomista. Kynsien poistattamista ei Suomessa onneksi harrastetakaan, se on enemmän hullun jenkkilän hommia. Siellä kun monet ihmiset ovat keksineet, ettei hienoihin design-huonekaluihin saa jäädä naarmuakaan kissan kynnestä. Kissasta siis yritetään tehdä pehmolelu.

Mielestäni on hoitamatta jättämistä, jos kissan kynsiä ei leikkaa. Meillä Pekulla on herkästi lohkeilevat kynnet, jotka jäävät kiinni joka paikkaan jos niitä ei parin viikon välein leikkaa. Viime viikolla kissa juuri säntäsi eteiseen keittiön matto etutassun kynnessään kiinni. Oli aikamoinen homma saada kissa rauhoittumaan sen verran että sain maton irti kynnestä. Onko sitten hauskempaa, kun kissalta menee tassu sijoiltaa kynnen jäädessä johonkin kiinni ja kissan hätääntyessä? Ei ainakaan minun mielestäni.

Leikkaan anopin ulkoilevien kissojenkin kynnet säännöllisesti, ja ihan hyvin saalistavat hiiriä ja kiipeävät puihin.

Pekulta leikataan takakynnet myös, koska Peku käy näyttelyissä ja siellä kynsien on oltava leikattu. Tuomari voi jättää kissan arvostelematta, mikäli kynnet on leikkaamatta.

Mitä tulee alistamiseen, niin kynsien leikkaaminen on kyllä kaikkea muuta! Peku kehrää koko kynsienleikkuun ajan, ei se ilmeisesti kauhean alistetuksi itseään tunne. Kynsien leikkaaminen ei myöskään satu.

Suosittelen tutustumaan kissakirjoihin ennen kuin raivoat täällä jakamassa väärää tietoa ;).

Niin, ja kissoille varpaat ovat kuin ihmisille sormet. Että se siitä loistavasta teoriastasi =D

• Dragonella
        kiskis kirjoitti:

Enhän sitä tyrmännytkään etteikö takatassujen kynsiä saisi leikata, vaan se ei ole tarpeellista, jos alkaa myöskin niitä leikkaamaan on ne sitten aina leikattava.

Meillä on kyllä aivan toisinpäin tuo kynsien kasvaminen. Sekä etu- että takakynnet leikataan säännöllisessti, ja usein takakynsiä ei tarvitse kuin hieman nirhaista, kun taas etukynnet kasvavat hurjaa vauhtia.

• catwoman
        kiskis kirjoitti:

Sinun se kirja pitää hommata, kun et tuollaista asiaa tiedä. Sitä paitsi kaikissa kirjoissa ei ole oikeaa tietoa..esim. yhdessä väitettiin, että kissa ei välitä peilistä! Meillä kyllä välittäävät, katselevat jopa itseään siitä samalla kun peseytyvät.

• catwoman
        Dragonella kirjoitti:

Meillä on kyllä aivan toisinpäin tuo kynsien kasvaminen. Sekä etu- että takakynnet leikataan säännöllisessti, ja usein takakynsiä ei tarvitse kuin hieman nirhaista, kun taas etukynnet kasvavat hurjaa vauhtia.

Mun 12-vuotiaalla kissalla ei kynnet kasva yli. Ne on aina saman pituiset ja minä poistan sen kuolleen osan, jos itse ei ole saanut sitä irti. En ole KOSKAAN leikannut häneltä kynsiä, enkä 4-vuotiaalta kissaltanikaan, eivätkä ole ylipitkät!

• catwoman
        Nyt sotket kirjoitti:

Sotket ilmeisesti kynsien leikkuun kynsien amputointiin. Kissojen kynnet ovat samaa sarveisainetta kuin ihmisenkin, joten leikkaaminen ei satu, ellei leikkaa liian pitkältä ja osu hermoon kynnen sisällä.

Kynsien amputointi onkin sitten toinen juttu, siinä katkaistaan varpaiden ensimmäinen nivel ja poistetaan kynsi.

Kyllä tajuan, että kyse on kynsien leikkuusta.

• catwoman
        Tabby kirjoitti:

Kissan kynnet nimen omaan pitää leikata. Kynnet ovat kissoille ihan samanlaiset kuin ihmisillekin. Sen sijaan kynsiä ei saa poistattaa kokonaan (engl. declaw), se on silpomista. Kynsien poistattamista ei Suomessa onneksi harrastetakaan, se on enemmän hullun jenkkilän hommia. Siellä kun monet ihmiset ovat keksineet, ettei hienoihin design-huonekaluihin saa jäädä naarmuakaan kissan kynnestä. Kissasta siis yritetään tehdä pehmolelu.

Mielestäni on hoitamatta jättämistä, jos kissan kynsiä ei leikkaa. Meillä Pekulla on herkästi lohkeilevat kynnet, jotka jäävät kiinni joka paikkaan jos niitä ei parin viikon välein leikkaa. Viime viikolla kissa juuri säntäsi eteiseen keittiön matto etutassun kynnessään kiinni. Oli aikamoinen homma saada kissa rauhoittumaan sen verran että sain maton irti kynnestä. Onko sitten hauskempaa, kun kissalta menee tassu sijoiltaa kynnen jäädessä johonkin kiinni ja kissan hätääntyessä? Ei ainakaan minun mielestäni.

Leikkaan anopin ulkoilevien kissojenkin kynnet säännöllisesti, ja ihan hyvin saalistavat hiiriä ja kiipeävät puihin.

Pekulta leikataan takakynnet myös, koska Peku käy näyttelyissä ja siellä kynsien on oltava leikattu. Tuomari voi jättää kissan arvostelematta, mikäli kynnet on leikkaamatta.

Mitä tulee alistamiseen, niin kynsien leikkaaminen on kyllä kaikkea muuta! Peku kehrää koko kynsienleikkuun ajan, ei se ilmeisesti kauhean alistetuksi itseään tunne. Kynsien leikkaaminen ei myöskään satu.

Suosittelen tutustumaan kissakirjoihin ennen kuin raivoat täällä jakamassa väärää tietoa ;).

Niin, ja kissoille varpaat ovat kuin ihmisille sormet. Että se siitä loistavasta teoriastasi =D

Voi teitä.... No ehkäpä sen kissasi kynnet kasvavat, kun niitä leikataan. Mun 12v katilla ei ole ylipitkät kynnet, vaikken ole niitä koskaan leikannut. Tutustu sinä siihen materiaaliin. Minä katsos olen tutustunut ja huomannut, että toinen kirja kertoo päinvastoin samasta asiasta, joten se niistä kirjojen luotettavuudesta :D

• Nyt sotket
        catwoman kirjoitti:

Kyllä tajuan, että kyse on kynsien leikkuusta.

No siinä tapauksessa kannattaisi tosiaan saattaa tietosi ajan tasalle, ja unohtaa tuollaiset "kansanviisaudet".

• kiskis
        catwoman kirjoitti:

Voi teitä.... No ehkäpä sen kissasi kynnet kasvavat, kun niitä leikataan. Mun 12v katilla ei ole ylipitkät kynnet, vaikken ole niitä koskaan leikannut. Tutustu sinä siihen materiaaliin. Minä katsos olen tutustunut ja huomannut, että toinen kirja kertoo päinvastoin samasta asiasta, joten se niistä kirjojen luotettavuudesta :D

Sinähän teet juuri niin kuin itse tykkäät on aivan turha sinulle edes vastata.
        Sitten kun sinulla on kokemusta muutama kymmenen vuotta kissojen kanssa ehkä ajatuksesi ovat muuttuneet.

• catwoman
        kiskis kirjoitti:

Sinähän teet juuri niin kuin itse tykkäät on aivan turha sinulle edes vastata.
        Sitten kun sinulla on kokemusta muutama kymmenen vuotta kissojen kanssa ehkä ajatuksesi ovat muuttuneet.

Kyllä on kokemusta kissojen kanssa aika monta vuotta....noin 20 vuotta, joten kyllä jotain tiedän. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään.

• Dragonella
        catwoman kirjoitti:

Kyllä on kokemusta kissojen kanssa aika monta vuotta....noin 20 vuotta, joten kyllä jotain tiedän. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään.

Ihan uteliaisuuttani kyselen, millä perusteella päätät mikä lähde on hyvä ja mikä ei?

Myös kokemuksesi kissan omistajana kiinnostavat. Neuvoistasi päätellen, veikkaisin navettakisuja.

• catwoman
        Dragonella kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kyselen, millä perusteella päätät mikä lähde on hyvä ja mikä ei?

Myös kokemuksesi kissan omistajana kiinnostavat. Neuvoistasi päätellen, veikkaisin navettakisuja.

Moi! Minulla on aina ollut sisäkissoja, jotka saavat olla mökillä ulkona vapaasti tontillamme. Pidän luotettavana materiaalina sellaisen ihmisen tekemää esim. luontodokumenttia, joka on tutkinut kissoja päätyökseen monia kymmeniä vuosia. Sellaiset kirjat esim., jotka on kirjoittanut joku asiaa muutoman vuoden ja muiden kirjojen ja teosten pohjalta tutkinut, ei mielestäni ole luotettava lähde.

• kiskis
        catwoman kirjoitti:

Moi! Minulla on aina ollut sisäkissoja, jotka saavat olla mökillä ulkona vapaasti tontillamme. Pidän luotettavana materiaalina sellaisen ihmisen tekemää esim. luontodokumenttia, joka on tutkinut kissoja päätyökseen monia kymmeniä vuosia. Sellaiset kirjat esim., jotka on kirjoittanut joku asiaa muutoman vuoden ja muiden kirjojen ja teosten pohjalta tutkinut, ei mielestäni ole luotettava lähde.

Pienenä vinkkinä!

Ulrike Müller Kissat

Hoito-Ruokinta-Sairaudet-Kasvatus-Kissan kieli

Stephen Schneck / Nigel Norris

Pidä kissasi terveenä

• catwoman
        kiskis kirjoitti:

Pienenä vinkkinä!

Ulrike Müller Kissat

Hoito-Ruokinta-Sairaudet-Kasvatus-Kissan kieli

Stephen Schneck / Nigel Norris

Pidä kissasi terveenä

Pitää pistää mieleen..koskaanhan tietoa ei ole liikaa :)

• miksi?
        catwoman kirjoitti:

Kuka on sanonut että kissojen kynsiä ei saa leikata ja minkä hän ilmoittaa syyksi? Pitää nimittäin yrittää ottaa yhteyttä ja neuvoa päivittämään tietonsa, jos noin pienessä asiassa antaa päätöntä tietoa, niin pelottaa ajatella, mitä sanoo tärkeämmistä asioista... hui!

• catwoman
        miksi? kirjoitti:

Kuka on sanonut että kissojen kynsiä ei saa leikata ja minkä hän ilmoittaa syyksi? Pitää nimittäin yrittää ottaa yhteyttä ja neuvoa päivittämään tietonsa, jos noin pienessä asiassa antaa päätöntä tietoa, niin pelottaa ajatella, mitä sanoo tärkeämmistä asioista... hui!

Älä pelästy..minä en sano mielipidettäni mistään asiasta mistä en ole täysin varma. Kissat ovat saaliseläimiä ja niiden kynnet kuuluvat osana niihin. Ne ovat sama asia, kuin ihmiselle sormet. Niillähän ne tarttuvat kaikkeen, kun esim. kiipeävät. Kissa jolta on kynnet leikattu ei pääse esim. puuhun vaan tipahtaa kuin käpy ja varmasti tuntee itsensä avuttomaksi. Myös sisäkissat kiipeilevät, tai no ainakin mulla, ja jos ei olisi kynsiä ei tämä onnistuisi. Miksi ihmeessä siis haluat leikata kissasi kynnet, kun niistä ei ole mitään haittaa hänelle vaan päinvastoin. On aina muistettava, että kissat polveutuvat isoista kissaeläimistä joiden kynsiä ei leikata. Vaikka kissa on kesy eläin, ei se ole menettänyt saalistus vaistojaan, eikä koskaan tule menettämäänkään.

• *Ninna*
        catwoman kirjoitti:

Kuule, kyllä kaikkien kissojen kynnet kasvavat halusit sitä tai et. Joittenkin kissojen kynsiä vaan ei joudu juurikaan leikkaamaan, koska osalla ne kuluvat raapiessa tarpeeksi. Olen kuullut joidenkin kissojen myös pureskelevat kynsiään.

Ihan faktatietona, niitä kynsiä kyllä saa leikata ja pitääkin, jos on tarpeen. Kyllähän sen pitäsi jo maalaisjärki kertoa.

Pirauta vaikka Felina-kissaklinikan Suvi Pohjola-Stenroosille ja kysy häneltä. Häneltä luulisi sitä vaatimaasi kokemusta ja tietoa löytyvän. Voit myös kysyä keneltä kasvattajalta tai eläinlääkäriltä tahansa, ihan varmasti kertovat miten asia on.

Kerroppa tämän tietolähteenä käyttämäsi kirjan nimi ja kirjoittaja, ihan mielenkiinnosta kyselen?

"On aina muistettava, että kissat polveutuvat isoista kissaeläimistä joiden kynsiä ei leikata. Vaikka kissa on kesy eläin, ei se ole menettänyt saalistus vaistojaan, eikä koskaan tule menettämäänkään."
        Hohhoijaa..ja tällä logiikalla ei koirankaan kynsiä saa leikata. Kotikissa on lemmikki, ei villieläin. Kerro välillä joku pätevä perustelu.

• Dragonella
        catwoman kirjoitti:

Älä pelästy..minä en sano mielipidettäni mistään asiasta mistä en ole täysin varma. Kissat ovat saaliseläimiä ja niiden kynnet kuuluvat osana niihin. Ne ovat sama asia, kuin ihmiselle sormet. Niillähän ne tarttuvat kaikkeen, kun esim. kiipeävät. Kissa jolta on kynnet leikattu ei pääse esim. puuhun vaan tipahtaa kuin käpy ja varmasti tuntee itsensä avuttomaksi. Myös sisäkissat kiipeilevät, tai no ainakin mulla, ja jos ei olisi kynsiä ei tämä onnistuisi. Miksi ihmeessä siis haluat leikata kissasi kynnet, kun niistä ei ole mitään haittaa hänelle vaan päinvastoin. On aina muistettava, että kissat polveutuvat isoista kissaeläimistä joiden kynsiä ei leikata. Vaikka kissa on kesy eläin, ei se ole menettänyt saalistus vaistojaan, eikä koskaan tule menettämäänkään.

kuten aikaisemmissa keskusteluissa on jo mainittukin, kissan kynsiä ei leikata kokonaan, vain terävämpi pää nipsaistaan pois. (max. hermoon asti)

Vaikka meidän kissalta leikataan kynnet, se kykenee kiipeämään niin kiipeilytelineeseen (n.2m pystysuoraan) kuin puuhunkin.

Kynsien leikkaus ei vähennä saalistusvaistoja, eikä ehkäise saaliin kiinni saantia. Meidän kisu on pyydystänyt vain ötököitä, mutta tiedän sisäkissoja, joiden kynnet leikataan, ja silti ne saavat pyydystettyä ulkoilessaan lintuja, päästäisiä jne.

Leikatessa kissan kynsiä emme ota sen elämästä mitään pois, päin vastoin.

• catwoman
        *Ninna* kirjoitti:

Kuule, kyllä kaikkien kissojen kynnet kasvavat halusit sitä tai et. Joittenkin kissojen kynsiä vaan ei joudu juurikaan leikkaamaan, koska osalla ne kuluvat raapiessa tarpeeksi. Olen kuullut joidenkin kissojen myös pureskelevat kynsiään.

Ihan faktatietona, niitä kynsiä kyllä saa leikata ja pitääkin, jos on tarpeen. Kyllähän sen pitäsi jo maalaisjärki kertoa.

Pirauta vaikka Felina-kissaklinikan Suvi Pohjola-Stenroosille ja kysy häneltä. Häneltä luulisi sitä vaatimaasi kokemusta ja tietoa löytyvän. Voit myös kysyä keneltä kasvattajalta tai eläinlääkäriltä tahansa, ihan varmasti kertovat miten asia on.

Kerroppa tämän tietolähteenä käyttämäsi kirjan nimi ja kirjoittaja, ihan mielenkiinnosta kyselen?

"On aina muistettava, että kissat polveutuvat isoista kissaeläimistä joiden kynsiä ei leikata. Vaikka kissa on kesy eläin, ei se ole menettänyt saalistus vaistojaan, eikä koskaan tule menettämäänkään."
        Hohhoijaa..ja tällä logiikalla ei koirankaan kynsiä saa leikata. Kotikissa on lemmikki, ei villieläin. Kerro välillä joku pätevä perustelu.

Rauhoutu hyvän tähden. Ei koiraa ja kissaa voi edes verrata lemmikkeinä. Varmaan tiedätkin miksi. En ole missään väittänyt, ettei niitä saisi leikata jos kasvavat ylipitkiksi, mutta miksi muuten leikata? Olen lukenut niin paljon materiaalia ja katsonut dokumentteja, etten nyt muista sen dokumentin tekijää. Taisi olla amerikkalainen...

• catwoman
        Dragonella kirjoitti:

kuten aikaisemmissa keskusteluissa on jo mainittukin, kissan kynsiä ei leikata kokonaan, vain terävämpi pää nipsaistaan pois. (max. hermoon asti)

Vaikka meidän kissalta leikataan kynnet, se kykenee kiipeämään niin kiipeilytelineeseen (n.2m pystysuoraan) kuin puuhunkin.

Kynsien leikkaus ei vähennä saalistusvaistoja, eikä ehkäise saaliin kiinni saantia. Meidän kisu on pyydystänyt vain ötököitä, mutta tiedän sisäkissoja, joiden kynnet leikataan, ja silti ne saavat pyydystettyä ulkoilessaan lintuja, päästäisiä jne.

Leikatessa kissan kynsiä emme ota sen elämästä mitään pois, päin vastoin.

Whatever. En jaksa sun kanssas asiasta enää keskustella, kun jauhat vaan samaa "kynsiä ei leikata kokonaan". En ole edes ajatellut, että joku maailmassa voise tehdä sellaista julmuutta!

• *Ninna*
        catwoman kirjoitti:

Rauhoutu hyvän tähden. Ei koiraa ja kissaa voi edes verrata lemmikkeinä. Varmaan tiedätkin miksi. En ole missään väittänyt, ettei niitä saisi leikata jos kasvavat ylipitkiksi, mutta miksi muuten leikata? Olen lukenut niin paljon materiaalia ja katsonut dokumentteja, etten nyt muista sen dokumentin tekijää. Taisi olla amerikkalainen...

Mulla ei todella ole mitään herneitä nenässä, sille tielle en lähde. Pitää pystyä keskustelemaan ihan rauhanomaisesti. Eli ei herneitä sinnekkään suuntaan.

Näin sanoit tuolla aiemmin, eipä tuota voi monella tapaa tulkita. "Kissalta ei saa missään nimessä leikata kynsiä!"

En verrannut koiraa ja kissaa, vaan annoin esimerkin tuon tyylisestä logiikasta. Toisessa ketjussa sanoit käyttäneesi kissasi hammaskivenpoistossa; ei villikisoille sitäkään tehdä.

Sanoit yhdessä viestissä näin: "Kissa jolta on kynnet leikattu ei pääse esim. puuhun vaan tipahtaa kuin käpy ja varmasti tuntee itsensä avuttomaksi."
        Kyllä aivan varmasti pääsee. Kynnestähän leikataan vain pää verisuoneen ja hermoon asti, jolloin kissalle kyllä jää aivan sopivan pituiset kynnet jäljelle.

Kynsien leikkuu on tarpeen yleensä nimenomaan sisäkissoilla; ulkoilevat kissat kuluttavat kynsiään puunruonkoihin jne. Liian pitkät kynnet tarttuvat helposti esim. vaatteisiin tai juostessa mattoon, ja silloin voi sattua pahastikin. Joskus tilanne voi mennä jopa niin pahaksi, että kynsi alkaa kasvamaan anturan sisään.

• Tabby
        catwoman kirjoitti:

Sinun se kirja pitää hommata, kun et tuollaista asiaa tiedä. Sitä paitsi kaikissa kirjoissa ei ole oikeaa tietoa..esim. yhdessä väitettiin, että kissa ei välitä peilistä! Meillä kyllä välittäävät, katselevat jopa itseään siitä samalla kun peseytyvät.

Muista, että kissa on eläin, vaikka se perheenjäsen onkin. Ei kissa tajua katselevansa peilistä, että voi miten kaunis olen tänään ja voi miten kaunis minusta tulee kun tässä peseyden. Sitä kiinnostaa peilissä asusteleva "toinen kissa".

Yleensä kissanpennut ovat hyvinkin kiinnostuneita peileistä, sen sijaan aikuiset eivät peileistä niinkään välitä. Meillä kyllä välittävät, ja välillä tuntuvat ihmettelevän, että mihinkäs se kaveri sieltä katosi ja sitten yritetään kurkkia peilin taakse =).

• Tabby
        catwoman kirjoitti:

Anoppini _ulkoilevilta_ kissoilta leikataan kynnet säännöllisesti ja hurauttavat mennä puuhun aikamoista vauhtia - latvaan asti - putoamatta.

Toinen omista kissoistamme (sisäkissoja edelleenkin molemmat, sisäkissalla tarkoitan sitä, että eivät ulkoile vapaina minkäänlaisissa olosuhteissa, ainoastaan valjaissa ja tarhassa) kiipeää puuhun ketterästi, toinen ei ole koskaan tajunnut kiipeämisen päälle. Ok, verhoihin ja seinävaatteisiin kyllä kiipeää, muttei tajua puihin kiipeämisestä mitään. Näillä on kiipeilypuu, jossa kiipeilevät, vaikka kynnet on leikattu.

Kynsien leikkaaminen ei tarkoita samaa kuin kynsien poistaminen, johon kynsien leikkuun nyt ihan selvästi rinnastat (sano mitä sanot, tuo rinnastaminen vain paistaa läpi kommenteistasi). Kynsien leikkuussa kissan kynsistä leikataan se pieni terävä kärki pois. Se ei tee kissasta kiipeilykyvytöntä. Laku kiipeilee mieluummin leikatuilla kynsillä, jotka eivät tartu kiinni ja väännä tassua sijoiltaan kuin leikkaamattomilla kynsillä, jotka jäävät puun kaarnan väliin ja joka paikkaan kiinni.

• Tabby
        *Ninna* kirjoitti:

Mulla ei todella ole mitään herneitä nenässä, sille tielle en lähde. Pitää pystyä keskustelemaan ihan rauhanomaisesti. Eli ei herneitä sinnekkään suuntaan.

Näin sanoit tuolla aiemmin, eipä tuota voi monella tapaa tulkita. "Kissalta ei saa missään nimessä leikata kynsiä!"

En verrannut koiraa ja kissaa, vaan annoin esimerkin tuon tyylisestä logiikasta. Toisessa ketjussa sanoit käyttäneesi kissasi hammaskivenpoistossa; ei villikisoille sitäkään tehdä.

Sanoit yhdessä viestissä näin: "Kissa jolta on kynnet leikattu ei pääse esim. puuhun vaan tipahtaa kuin käpy ja varmasti tuntee itsensä avuttomaksi."
        Kyllä aivan varmasti pääsee. Kynnestähän leikataan vain pää verisuoneen ja hermoon asti, jolloin kissalle kyllä jää aivan sopivan pituiset kynnet jäljelle.

Kynsien leikkuu on tarpeen yleensä nimenomaan sisäkissoilla; ulkoilevat kissat kuluttavat kynsiään puunruonkoihin jne. Liian pitkät kynnet tarttuvat helposti esim. vaatteisiin tai juostessa mattoon, ja silloin voi sattua pahastikin. Joskus tilanne voi mennä jopa niin pahaksi, että kynsi alkaa kasvamaan anturan sisään.

Tai sitten tilanne menee niin pahaksi, ettei kissa enää ikinä saa vedettyä kynttään sisälle. Aikamoista tuskaa kissalle. Tai sitten kynsi voi irrota kokonaan. Kuvittelepa sitä veren määrää. Minä olen sen kerran nähnyt, samoin kissan tassun josta on kynsi irronnut kynnen jäädessä puuhun kiinni. Eipä ollut kaunista katseltavaa.

• Juuh
        catwoman kirjoitti:

Meidän isojen kissaeläinten jälkeläiset kiipeilevät aivan loistavasti pitkin kiipeilytelineitä, kirjahyllyjä, kaappeja ja verhoja, vaikka on kynnet leikattukin.

Ja isot kissaeläimet eivät ole lemmikkejä, kissa on.

Edelleen, kynsien leikkaaminen ei tarkoita kynsien poistamista, kyllä voi vähän tylsemmilläkin kynsillä tarttua vaikka mihin leikkihiireen, ainakin meillä, eikä satuta toisia kissoja tai ihmisiä, jos vahingossa leikin tuoksinassa raapaisee...

• catwoman
        *Ninna* kirjoitti:

Miten se pääsee puuhun, kun kynnet on tylsät. Eihän niillä voi saada otetta esim. paksusta puusta johon kissa hyppää lähes pystysuorasta asennosta.

• catwoman
        Tabby kirjoitti:

Anoppini _ulkoilevilta_ kissoilta leikataan kynnet säännöllisesti ja hurauttavat mennä puuhun aikamoista vauhtia - latvaan asti - putoamatta.

Toinen omista kissoistamme (sisäkissoja edelleenkin molemmat, sisäkissalla tarkoitan sitä, että eivät ulkoile vapaina minkäänlaisissa olosuhteissa, ainoastaan valjaissa ja tarhassa) kiipeää puuhun ketterästi, toinen ei ole koskaan tajunnut kiipeämisen päälle. Ok, verhoihin ja seinävaatteisiin kyllä kiipeää, muttei tajua puihin kiipeämisestä mitään. Näillä on kiipeilypuu, jossa kiipeilevät, vaikka kynnet on leikattu.

Kynsien leikkaaminen ei tarkoita samaa kuin kynsien poistaminen, johon kynsien leikkuun nyt ihan selvästi rinnastat (sano mitä sanot, tuo rinnastaminen vain paistaa läpi kommenteistasi). Kynsien leikkuussa kissan kynsistä leikataan se pieni terävä kärki pois. Se ei tee kissasta kiipeilykyvytöntä. Laku kiipeilee mieluummin leikatuilla kynsillä, jotka eivät tartu kiinni ja väännä tassua sijoiltaan kuin leikkaamattomilla kynsillä, jotka jäävät puun kaarnan väliin ja joka paikkaan kiinni.

No nyt tuli järkevä vastaus, luukuun ottamatta tuota että rinnastaisin koko kynnen leikkaamiseen. Eli nyt meni jakeluun, että onhan ne kynnet terävät sieltä alapuolelta jos vaan päät leikkaa.... :)

• Dragonella
        catwoman kirjoitti:

Whatever. En jaksa sun kanssas asiasta enää keskustella, kun jauhat vaan samaa "kynsiä ei leikata kokonaan". En ole edes ajatellut, että joku maailmassa voise tehdä sellaista julmuutta!

Minä olen maininnut vain kerran siitä, että kissan kynsiä ei leikata kokonaan, viittasin sillä vain jonkun muun jo maininneen asiasta.

Toivoisin että lukisit tekstejä hieman tarkemmin.

Taitaa maailmassa enemmistö kissanomistajista leikata kynnet kissaltaan.

Ja jos joku jostain jauhaa, se taidat olla sinä itse.

• catwoman
        Tabby kirjoitti:

Muista, että kissa on eläin, vaikka se perheenjäsen onkin. Ei kissa tajua katselevansa peilistä, että voi miten kaunis olen tänään ja voi miten kaunis minusta tulee kun tässä peseyden. Sitä kiinnostaa peilissä asusteleva "toinen kissa".

Yleensä kissanpennut ovat hyvinkin kiinnostuneita peileistä, sen sijaan aikuiset eivät peileistä niinkään välitä. Meillä kyllä välittävät, ja välillä tuntuvat ihmettelevän, että mihinkäs se kaveri sieltä katosi ja sitten yritetään kurkkia peilin taakse =).

No kyllä mun 12-vuotias tajuaa olevansa itse siellä peilissä. Olen kuitenkin tiivisti elänyt hänen kanssaan, joten luulen tietäväni ja tuntevani hänet aika hyvin. 4-vuotias kissani sen sijaan katselee kämppää peileistä, että mitenkäs tuolla on tommosta jne. Kissojan on yhtä monta erilaista, kuin on meitä ihmisiäkin. Toiset kissat osaavat esim. syödä tassulla purkista, kun toiset taas eivät. Toiset tuovat hiiren takaisin aina, kun sen heittää jne.

• Dragonella
        catwoman kirjoitti:

Miten se pääsee puuhun, kun kynnet on tylsät. Eihän niillä voi saada otetta esim. paksusta puusta johon kissa hyppää lähes pystysuorasta asennosta.

Kissan kynnet eivät leikattuinakaan ole kovin leveät tai tylsät. Leikatuilla kynsillä onnistuu vallan mainiosti raapimaan ja niillä on ilmeisesti jopa helpompi kiivetä, kun kynsi ei jää jumiin puunrunkoon ja taitu. (lainaten Tabbya)

• catwoman

Turha teidän on mua haukkua, etten tietäisi kissoista mitään tai sotkisin asioita. En jaksa enään keskustella aiheesta, joten tehkää kissoillenne mitä lystää. Minä hoidan omani.

• catwoman
        Dragonella kirjoitti:

Minä olen maininnut vain kerran siitä, että kissan kynsiä ei leikata kokonaan, viittasin sillä vain jonkun muun jo maininneen asiasta.

Toivoisin että lukisit tekstejä hieman tarkemmin.

Taitaa maailmassa enemmistö kissanomistajista leikata kynnet kissaltaan.

Ja jos joku jostain jauhaa, se taidat olla sinä itse.

Aivan. Asia on juuri niin kuin sinä sen sanot. Minä ja kaikki muut ihmiset maailmassa olemme väärässä. Kyllä huomasin, että sinä vain kerran sanoit asiasta mutta vastasin sinulle. Anteeksi.

• Dragonella
        catwoman kirjoitti:

Aivan. Asia on juuri niin kuin sinä sen sanot. Minä ja kaikki muut ihmiset maailmassa olemme väärässä. Kyllä huomasin, että sinä vain kerran sanoit asiasta mutta vastasin sinulle. Anteeksi.

Anteeksi ei tarvitse pyydellä. Sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi, kuten minulla tai muilla palstankäyttäjillä. Saamiensa faktojen ja kokemuksen mukaan moni tässä aiheessa kirjoitellut, kuten minäkin, uskoo olevan oikeassa.

Kissan kynsien leikkaaminen on kuitenkin kissan yleishyvinvointia ajatellen vielä sellainen asia, ettemme käsittele elämää tai kuolemaa. Eli, liian vakavasti ei tarvitse ottaa, mutta kukin voisi tarkistaa faktansa ja ottaa selville, mikä on totuus, jotta kissan hoidon taso paranisi.

Voisit esimerkiksi jakaa meidän kanssamme kokemustesi lisäksi lähteesi, jotta voisimme tutustua aiheeseen myös vastakkaisesta näkökulmasta.

• hohhoijaa
        catwoman kirjoitti:

No nyt tuli järkevä vastaus, luukuun ottamatta tuota että rinnastaisin koko kynnen leikkaamiseen. Eli nyt meni jakeluun, että onhan ne kynnet terävät sieltä alapuolelta jos vaan päät leikkaa.... :)

"Eli nyt meni jakeluun, että onhan ne kynnet terävät sieltä alapuolelta jos vaan päät leikkaa.... :)"

Aika monta kertaa on sanottu, että leikataan vain se terävä kärki, eikä koko kynttä...

• tuota
        catwoman kirjoitti:

Kyllä kai sinäkin saat otteen vaikka sanotaan nyt riisinjyvästä vähän lyhyemmilläkin kynsillä, eikä tarvitse olla mitkään kotkan kynnet? Vai?

Edelleen kynsien leikkaus tarkoittaa ihan samaan kuin ihmisten kynsien leikkaus, niitä kynsiä EI LEIKATA KOKONAAN, ELI POISTETA.

• kiskis
        catwoman kirjoitti:

Turha teidän on mua haukkua, etten tietäisi kissoista mitään tai sotkisin asioita. En jaksa enään keskustella aiheesta, joten tehkää kissoillenne mitä lystää. Minä hoidan omani.

Vastaa rehellisesti, oletko koskaan edes tutkinut lähemmin kissan kynsiä?
        Näistä viesteistä saa sellaisen kuvan että et ole!
        Peiliä ilmeisesti opetat kissasi käyttämään.

• Tabby
        catwoman kirjoitti:

No kyllä mun 12-vuotias tajuaa olevansa itse siellä peilissä. Olen kuitenkin tiivisti elänyt hänen kanssaan, joten luulen tietäväni ja tuntevani hänet aika hyvin. 4-vuotias kissani sen sijaan katselee kämppää peileistä, että mitenkäs tuolla on tommosta jne. Kissojan on yhtä monta erilaista, kuin on meitä ihmisiäkin. Toiset kissat osaavat esim. syödä tassulla purkista, kun toiset taas eivät. Toiset tuovat hiiren takaisin aina, kun sen heittää jne.

Niin, oppivathan ne erilaisia asioita juu. Meillä toinen osaa noutaa, istua nähdessään kissanruokapurkin kädessäni, palauttaa pallon heittäjälle parin metrin korkeudessa ilmassa siten, että potkaisee takajaloillaan (ei ole koskaan pallo mennyt muualle kuin heittäjälle) jne. Toinen taas avaa kaikki ovat, rasiat, laatikot, pussit jne. Molemmat osaavat ottaa kuivaruokanäytepussista kauniisti vain yhden nappulan kun tarjotaan =).

• catwoman
        kiskis kirjoitti:

Vastaa rehellisesti, oletko koskaan edes tutkinut lähemmin kissan kynsiä?
        Näistä viesteistä saa sellaisen kuvan että et ole!
        Peiliä ilmeisesti opetat kissasi käyttämään.

No tottakai olen! 12-vuotiaalla kissallani kastaa anturoiden päähän ylimääräisiä kynsiä ja leikkaan ne säännöllisesti, koska ovat ylimääräiset. Tarkistan myös säännöllisesti molempien kissojeni kynnet, mutten ole nähnyt minkäänlaista tarvetta leikata niitä. Peilejä laitoin aikoinaan asuntooni lattiatasoon ihan kissoja varten, että olisi jotain viihdykettä...parempaa kuin seinät. Ei kyllä ole tarvinnut opettaa niitä "käyttämään". Eivän ne tyhmiä ole.

• catwoman
        catwoman kirjoitti:

Kylläpä on mellakka yksistä kynsien leikkuusta...jatkakaa keskenään tästä lähin, mut ai niin eihän teille jää kun keskustelun aiheeksi mun haukkuminen, et miten väärässä olen ja en hoida kissojani jne. koska olette kaikki samaa mieltä asiasta. :D

• helposti
        catwoman kirjoitti:

Kylläpä on mellakka yksistä kynsien leikkuusta...jatkakaa keskenään tästä lähin, mut ai niin eihän teille jää kun keskustelun aiheeksi mun haukkuminen, et miten väärässä olen ja en hoida kissojani jne. koska olette kaikki samaa mieltä asiasta. :D

Lakkaat vaan jankkaamasta typeriä ja levittämästä urbaanilegendaa "kissojen kynsiä ei saa leikata". Yksinkertaista!

Kun lakkaat levittämästä päätöntä tietoa, jätämme sinut rauhaan.

• Satu

Vielä ei ole ollut tarvetta kynsien lyhennykseen. Meillä kissat kuluttavat/teroittavat kynsiään raapimispuuhun, mattoihin, keittiön tuolien kankaaseen (jotain "säkkikankaan" tapaista) ja kiipeävät parvekkeen oven karmeissa ja parvekkeen oven päällekin. Eli ihan mukavasti meidän kissat kynsiään kuluttaa enkä koe tarvetta leikata niitä.

• Huvittunut

kissa leikkaa minun kynteni!

Koittakaa nyt hyvät ihmiset rauhoittaa nämä keskustelut asiallisemmille linjoille.. kaikella kunnioituksella. Kyllä kaikki varmaan pyrkivät hoitamaan kissaansa parhaalla mahdollisella tavalla ja siksi tämä palstakin on olemassa. Kyllä se Catwomankin varmasti kissansa hyvin hoitaa.

• Noh

ei ollut tarvetta. Raapimispuu oli kovassa käytössä. Iän myötä nyt 14 v. vanhuus tekee tehtävänsä eli raapimispuuta ei käytetä joten leikkuu puuhiin silloin tällöin joudutaan. On kissallekkin mukavempaa kun kynnet on hoidettu, tosin vanhusta kunnioittaen emme lyhentele kynsiä viikottain vaan tarkastamme kynnet ja päätämme sitten leikkaamisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1137
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    6. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      541
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    Aihe