Tarvin oikeasti apua

aviomies

Moi,

kirjoitan tänne, kun ei ole niin kauheasti kenen kanssa puhua. Pelkään kertoa esim. perheelleni avio-ongelmista, kun koen sen melko leimaavana ainakin puolisoani ajatellen.

Olen jo vajaa nelikymppinen mies, aikuisopiskelija. Tutustuin nyk. vaimooni pari vuotta sitten koulunpenkillä. Meidän suhteeseen jäi melko paha särö seurusteluaikana, kun oletin/havaitsin erään miesopettajan rakastuneen häneen. Olivat jutelleet seksisuhteista (joita vaimolla ollut männeessä elämässä useita) ja miesopettaja oli siinä määrin innostunut, että olisi kuulemma valmis samaan, jos vain..(vaimo kertoi tämän minulle myöhemmin).Tämä kyseinen miesopettaja on/oli hyvä ystäväni.

Jälkeenpäin tapahtui pari juttua: olivat saman opettajan kanssa kahdestaan opettajanhuoneessa, jossa mennessäni käymään näin vaimoni selin kopiokoneella ja ko. miesopettajan istumassa hänen takanaan tuijottamassa persettä. Kun näki minut meni melko noloksi kaveri. Häkellyin enkä tiennyt mitä tehdä. Ulkopuolella nyk. vaimoni tuli sanomaan minulle, että "istu siinä tai lähde". Minä lähdin kotiin ja hän palasi opettajanhuoneeseen. Aika surkea esitys, myönnän. Olin aivan puulla päähän lyöty.

Seuraava tapahtuma oli niin, että kun oppitunti päättyi ja kaikki poistuivat, ko. miesopettaja ja nyk. vaimoni jäivät tuijottamaan minua siihen malliin, että mitä sä täällä teet.. lähdin taas pois kun en muutakaan osannut ja jäivät kahdestaan luokkaan.

Miesopettaja myös halasi usein ja näyttävästi tätä nyk. vaimoani. Hän ilmaisi minulle, että miesopettajan halailu ei haittaa. Tästä seurasi välirikko, koska minulle riitti. No monen vaiheen jälkeen palattiin yhteen ja nyt ollaan naimisissa.
Miesopettaja on korjannut hänen kokeitaan myös palautteella, jossa "odottaa hetkeä, jolloin vaimoni ilmaisisi tunteitaan".

Nyt minusta tuntuu, että katson hänen toimiaan tapahtuneen perusteella ja odotan vain seuraavaa katastrofia. Minun on äärettömän vaikea tapahtuneen jälkeen luottaa häneen varauksetta. Mielestäni hän "on osoittanut luonteensa" ja pelkään koko ajan, mitä voi tapahtua "oikeissa" olosuhteissa. En ole pitänyt itseäni mustasukkaisena ikinä, ja em. tapahtuman hän on sivuuttanut lähinnä siten, että olen vain kuvitellut kaiken ja että olen sairaalloinen.

Nyt olen kuitenkin naimisissa hänen kanssaan. Vein hänet ulkomaille ja siellä hän vain murjotti ja muisteli menneitä. Minun seurani tai kohteen mahdollisuudet eivät juuri kiinnostaneet. Tuntuu koko ajan, että hän haaveilee jostain...paremmasta, jostain toisesta, jostain edellisestä tms. Mikään ei auta. Oon ihan kusessa, yksinäinen ja valmiiksi lyöty. Minusta tuntuu vain siltä, että ei voi kauaa mennä, kun hän jää jostain konkreettisesta kiinni. En uskalla enää puhua asiasta hänelle, sillä hän leimaa minut äkkiä sairaaksi.

Toivon vain, ettei em. ketjua olisi tapahtunut, koska se on jättänyt niin suuren varjon sen ylle, miten näen hänet, vaikka ajattelenkin, että aika korjaa tämän asian. Toisaalta mietin, että mistä tiedän vaikka pitäisivät yhteyttä tms. tämän miesopettajan kanssa. En aio kuitenkaan alkaa kyttäämään hänen puhelinta tms. Sen arvoinen ei kukaan ole.

Tarvitsen oikeasti apua, sillä olo on pahimmillaan aika helvetillinen siksi, että mietin mitä tapahtuu poissaollessani..

6

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävä hyvä

Hei, Kuulostaapa tilanteesi surkealta. Tasapainoisessa ja tyydyttävässä parisuhteessa ei ole tuollaista, etkö ansaitsisi enempää?

Ulkopuolelta katsottuna vaimosi käytös on vähintään törkeää ns. entisestä ystävästäsi puhumattakaan. Tuollaista ei tehdä sellaiselle, jota rakastaa. Voisi olla hyvästä, että funtsaat eritoten sitä miksi haluat jatkaa suhteessa, sillä hukkaat hyviä vuosia elämästäsi tuollaisessa limbossa.

Et kertonut miksi menit tuosta kaikesta huolimatta vaimosi kanssa naimisiin. Onko hän muulloin erityisen miellyttävä tai onko hän ulkoisesti kovin viehättävä?Onko sinulla ajatus, ettet voisi löytää koskaan toista tai että et pystyisi rakastamaan ketään muuta? Voisiko kyseessä olla heikko itsetunto sinulla tai pelko tuntemattomasta? Jos sinulla on voimaa ja rohkeutta, psykoterapiakin voisi olla hyvästä. oppisit tuntemaan itseäsi ja saisit kanttia asettaa rajoja siihen kuinka sinua voi kohdella jne. Vie kyllä aikaa ja sitä kallisarvoista rahnaa...

Jokainen ansaitsee tulla rakastetuksi ja kuniioitetuksi puolisonsa toimesta, joten jos näitä ei ole, onko suhteella mitään tulevaisuutta, mietin.

Toivon todella että löydät onne ja tasapainon, mutta luulenpa että sinun täytyy tehdä paljon työtä sen löytämisen eteen, oli ses sitten itseksesi tai vaimosi kanssa. Tsemppiä sinulle! Olet rehellisen ja rakastavan parisuhteen arvoinen!

• aviomies

Kiitos paljon vastauksestasi!
      Niin.. kai lähtökohta avioliitolle oli se, että koettiin siinä määrin sielunkumppanuutta, että se vaikutti vahvemmalta kuin tämä ikävä sivujuonne. Hän on kyllä kaunis nainen, mutta toisaalta itse en koe siinä mielessä huonoa itsetuntoa, ettenkö löytäisi itselleni kumppania.

Tietynlaisen pitkäaikaisen kriisin tämä asia on kyllä aiheuttanut: en ole koskaan aikaisemmin havainnut niin voimakkaasti kahden toisistaan niin vahvasti poikkeavan luonteenpiirteen esiintymistä samassa henkilössä. Eli toisaalta hän on hyvin herkkä, välittävä ja kiintyvä ja yhtä aikaa tuntuu em. tapauksen ansiosta siltä, että hän on kykenevä täydelliseen välinpitämättömyyteen yhtä aikaa.

Nyt askaroin aivan jatkuvasti sen parissa, että mikä on siis todellista! Silloin kun kaikki on hyvin, kaikki on todella hyvin. Toisaalta taas koen melko usein juurikin sellaisia hetkiä ja kausia, jolloin en todellakaan ole olemassa hänelle, ja nämä muistuttavat pelottavalla tavalla tuosta kauhunhetkiä aiheuttaneesta episodista. Juuri se on vaikeinta, ettei oikein tiedä miten pitäisi reagoida. Onko asiaan puuttuminen pikkumaista, kuvittelua ja mustasukkaisuutta vai pitäisikö vain hymähdellä ja unohtaa koko juttu?

En haluaisi ajatella olevani pikkumainen. Minun aito pelkoni on, että hän kykenee ihan mihin vain minusta piittaamatta. Toisaalta olen ehkä liiankin kärsivällinen siinä mielessä, että voinhan odottaa vielä kerran konkreettisen asian ilmenemistä ja lähteä sitten. Ei se tietysti mukavaa ole. Toinen vaihtoehto on opetella ja oppia luottamaan, mutta miten se onnistuu? Onko muuta keinoa oppia luottamaan kuin aika ja ajan kanssa sen tarkkailu, että ongelma ei toistu? Minä en todellakaan tiedä..

Sen ainakin tiedän, että toisen ihmisen hallinta on mahdotonta, eikä sellaista vaihtoehtoa ole. Muuta ei liene tehtävissä kuin katsoa mitä tapahtuu ja kärsiä mahd. seuraukset.

Sellainenkin kiinnostaa kovasti, että onko aiemmin mainitsemani episodi sellainen, jota ei tarvitse hyväksyä? Nimittäin minulle on muutamat myös sanoneet, että tuo on aivan normaalia..

• Aale Tynnyri

Ei kai ole olemassa jotain yhtä normia, mitä pitää hyväksyä ja mitä ei. Kysy vaimoltasi, haluaako hän tätä kolmatta. Miten hän haluaa? Ystäväksi, puolisoksi vai seksiä? Vastauksesta riippuen voit tehdä sitten omat valintasi. Minulla varmaan menisi näin:

Ystäväksi-- OK, en haluaisi oikeutta valita vaimoni ystäviä
        Puolisoksi-- Ero, ei voi olla kahden kanssa yhtä aikaa
        Seksiä-- Harkinnan paikka, voisiko suhteenne toimia "avoimena" siten, että saa käydä vieraissa. Riippuu ihmisistä.

• Periksi ei anneta

Aloita uusi elämä. Aluksi itseksesi ja huomaat, mitä elämä tuo tullessaan :-)

• Onnellinen itsessä

Samaa mieltä Aale Tynnyrin kanssa. Ja mikä tärkeintä - keskity omaan hyvinvointiisi ja omaan onnellisuuteesi. Se kannattaa aina ja sillä on sekin puoli, että onnellinen, omaan elämäänsä tyytyväinen ihminen vetää puoleensa muitakin (vaimoasi).
      Jos tunnet vihaa vaimosi flirttailusta, oma onnellisuus toimii siinäkin tapauksessa: "That's the best revenge of all: happiness. Nothing drives people crazier than seeing someone have a good fucking life", sanoi Chuck Palahniuk.

• aviomies

Vilpittömät kiitokset vastanneille, hyvältä tuntuu saada ilmaista asiaa - vaikka sitten näin virtuaalisesti!

Edellämainittuihin kun lisään vielä sen, että kohtaan usein hänen osaltaan arvostelua mm. fyysisistä ominaisuuksistani (olen joskus liian laiha, toisinaan liian lihava, pippelini on pieni, koska käsivarren kokoinen on vasta iso :):), ihan tosi!!, tukkamuotini on idioottimainen, olen heikko mies jne ne.)

On suhteessa hyviäkin puolia paljonkin, kuten aiemmin kirjoitin, mutta ristiriita säilyy. Vastauksistanne rohkaistuneena aloitan käymällä psykologilla, sillä vaimon kanssa saan ainoastaan muhkean riidan ja ratkaisemattoman lopputuloksen aikaiseksi jos näistä asioista alan puhumaan.

Saatan kuulostaa säälittävältä, mutta pidän itseäni melko harkitsevana. Kynnysmatoksi en jää. piste.

Joskus vaan ihmetyttää, että mikä näitä nykyajan naisia oikein vaivaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      9172
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      60
      3353
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      42
      2748
    4. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      27
      2261
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      47
      2230
    6. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      20
      2208
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1937
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1783
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      68
      1715
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18