"Kirkon mukaan konsekroitua eli siunattua viiniä ei saa käyttää enää uudelleen seuraavan ehtoollisen yhteydessä. Yli jäänyt viini joko valutetaan pois kirkkomaahan tai juodaan. Siunattuja ehtoollisleipiäkään ei saa sekoittaa siunaamattomien joukkoon.
Jo kertaalleen siunattua viiniä ja öylättejä ei nimittäin saa siunata enää toiseen kertaan.
"Kaksoiskonsekraatio toimisi vähän niin kuin englannin kielioppi: kaksi kieltosanaa kumoaa toisensa. Toisaalta voidaan ajatella, että se olisi pilkkaavaa – voitaisiin jopa miettiä, eikö ensimmäinen kerta sitten toiminutkaan", Tepsa kertoo."
http://www.hs.fi/kotimaa/a1374197389490
Eilen luin Iltalehdestä, kuinka oli mennyt vainajat sekaisin. Toinen oli ehditty siunata ja haudata. Nyt joudutaan kaivamaan haudatun vainajan tuhkat ylös ja siunaamaan ne uudelleen. Milläköhän logiikalla tuossa ei siunaukset kumoa toisiansa?
Eikä tuo ole ainoa esimerkki. Avioliiton ihanuus ja avioerojen hlvetti. Useampaan kertaan kun tulee mentyä naimisiin, niin siinähän tulee siunattua yhden ihmisen avioliittoja useampaan kertaan. Eikö siinä ole muka tupla-siunaukset?
Siunauksien järjettömyys.
30
143
Vastaukset
- Tällä logiikalla
"Milläköhän logiikalla tuossa ei siunaukset kumoa toisiansa?"
Tätähän joku palstan papeista selitti: Siunauksia on kahdenlaisia (ainakin). Ehtoollistarpeiden siunaus on nimeltään konsekraatio ja sille on ominaista että peräkkäiset toimitukset nollaavat toisensa. Ihmisen siunaus taas on sellainen että sen voi tehdä miten monta kertaa vain eikä nollaannu.
Siihen en kyllä osaa vastata miksi noin on. Joku kk:n vastaajista voisi oikeastaan selittää.Yliopiston käyneet ihmiset ja he on oikeasti miettinyt tuota asiaa ja olleet siitä huolissaan. Sama asia kun Joulun lähellä mietitään Joulupukin kykyä jakaa lahjat maailman kaikille lapsille. Teoreettisessa asiassa pitää miettiä teoreettisia kykyjä ja ominaisuuksia. Joulupukin lahjojen jakamisen miettimisessä on se hyvä puoli, että tiedetään mikä on lopputulos. Sen kautta voidaan arpoa ominaisuuksia, joilla pukki selviää asiasta. Ehtoollisessa ei tiedetä kuin alkuasetelma ja sen kautta aletaan arpomaan asioita.
- FUCKIFUU
Ja sitten papit sanovat ettei kyseessä ole taikamenot tai taikausko, hahahahahah!
Tuo siunaus on uskonnollinen riitti ja riitissä kaikkein tärkeintä on noudattaa riitin sääntöjä. Jos loppuviini pitää juoda niin se juodaan.
Minua ihmetyttääkin siinä se, että miten on päädytty tuollaiseen lopputulokseen. Riitti on riitti, mutta joku on keksinyt sen riitinkin.
Eikä pelkästään se keksiminen. Kuka idiootti on tuollaista ajatusta kannattanut. Idioottimaisia ajatuksia tulee kaikille, mutta ne suodattuu aika kätevästi, kun esittää ne toiselle. Miksi ei tässä tapauksessa ole sellaista tullut vaan on todettu asian olevan järkevä...Hyvä ottaa käyttöön.
Hei mave,
Mielestäni Pentti Tepsan esittämä vertaus kaksoiskonsekraatiosta ja englannin kieliopista on hieman ontuva. Luterilaisessa kirkossa Suomessa ei ole aikaisempina vuosikymmeninä (esimerkiksi vielä 1990-luvun lopulla) niin tarkasti eroteltu konsekroituja ja konsekroimattomia ehtoollisleipiä. Tämä on johtunut Philipp Melanchtonin (Lutherin työtoveri 1500-luvulla) ajamasta käytännöstä, jonka mukaan ehtoollisaineet ovat Kristuksen ruumis ja veri ainoastaan niiden käytön yhteydessä (lat. in usu) eli messun ehtoollisosiossa ja toisaalta Tunnustuskirjoihin kuuluvan Yksimielisyyden ohjeen kapeasta tulkintatavasta. Siksi toisinaan ei ole katsottu tarpeelliseksi erottaa konsekroimattomia ja konsekroituja ehtoollisaineita toisistaan.
Piispainkokouksen antamat ohjeet ehtoollisen vietosta löytyvät jumalanpalvelusten oppaasta (s. 101-102, http://www.evl.fi/kirkkokasikirja/jp-opas.pdf). Yhteismaljan käyttö ehtoollisessa on aivan mahdollinen käytäntö, eikä siten varsinaisesti "vanhanaikainen" (vaikka totta kai se on vanhempi ja yleisempi käytäntö kuin ehtoollispikarit), kuten Helsingin Sanomien jutussa annettiin ymmärtää. Eri kirkkokunnissa nimenomaan yhteismalja on yleisempi käytäntö (näin esim. katolinen ja anglikaaninen kirkko, monet luterilaiset kirkot) kuin yksittäiset pikarit.
Terveisin Jussi-teologi- Mietintää...
"Tämä on johtunut Philipp Melanchtonin (Lutherin työtoveri 1500-luvulla) ajamasta käytännöstä, jonka mukaan ehtoollisaineet ovat Kristuksen ruumis ja veri ainoastaan niiden käytön yhteydessä (lat. in usu) eli messun ehtoollisosiossa"
Nykytekniikalla lienee mahdollista valmistaa pienikokoinen laite, joka tekee ainakin yksinkertaisia kemiallisia analyyseja ja lähettää tuloksen esim. bluetooth yhteydellä tietsikkaan. Jos sellaisen panisi suuhunsa ja menisi ehtoolliselle, niin silloinko se näyttäisi että onkin jotain muuta kuin viiniä? Lähinnä tuossa siunauksessa huvittaakin sen trekkarimaisuus. Ollaan kehitelty siunauksen kumoamisesta ja kumoutumattomuudesta mielenkiintoinen soppa. Missään ei ole voitu muutenkaan osoittaa Jumalan olevan tapauksessa läsnä ja silti pelätään toisessa siunauksessa kumoutavan ensimmäinen siunaus. Uskollahan siitä selvitään, mutta tuntuu toisaalta olevan hyvin valikoivaa tuo siunausten kumoutuvaisuus.
Yhdessä kohtaa siivilöidään kärpäsiä ja toisessa kohtaa heitetään lapsi pesuveden mukana.
- arppaliini
Eipä nuo siunaukset auta mitään kyllä muutenkaan . on siunattu tai ei samaa se on.
eikait enää kukaan omilla aivoilla ajatteleva ihminen muutenkaan enää mihinkään siunauksiin usko ,kyllä semmoset paskan siunaukset kuuluu keskiajalle . kun ihminen vielä uskoi johonki vitun jumaliin . - Pysytään käskyissä!
Kun otetaan Ehtoollinen, Siunataan Leipä ja sitten Viini ja se käytetään vaan sen tilaisuuden aikana,muuten se pitää valuttaa sen Kirkon kivijalkaan,kun Jeesus on Kirkonkin kulmakivi ja pää,joka Siunauksen antaa sille Ehtoolliselle,eli Viini on Jeesusen Kristuksen Veri ja Leipä on Kristuksen Ruumis,ehtoollisen tuotteet on poistettava uudellleen käyttöä ei saa ,esimerkiksi jos joku sotkee ne jollakin ja Viini on oltava aukasemattomasta pullosta,eikä tupla Siunausta tule päällekkäin,eihän Jeesuskaan kahdesti vuodattanut Verta ja ollut Ruumis.
Ehtoolliselle ei saa mennä ihan pelkästä mielijohteesta,eikä saa mennä edes Uskomaton,se tulee hänelle Kiroukseksi,eikä Uskova saa mennä Ehtoolliselle,jos on Anteeksiantamattomia asioita selvittämättä tai tehnyt syntiä,joska pitää selvittää Jeesusen kanssa ja olla Katuvainen,sekin on Kiroukseksi myös Uskovaiselle,voi menettää Terveyden tai jotakin tapahtuu epämieluista!
Kun kaksi Mies ja nainen löytää toisensa ja Rakastuu,ja menevät naimisiin Jumalan edessä,niin sitten ollaan elämän loppuun asti naimisissa tai jos eroaa sitten ei enään mennä naimisiin ja pysytää yksin,niin kova on Jumalan käsky,eikä siinä meillä ihmisillä ole nokankoputtamista,vaikka on niitä mennytkin uusiin naimisiin Uskovaisetkin,mutta viimesellä tuomiolla se asia otetaan esille,eikä se aivan mikään pikkujuttu Jumalalle ole.
Kaikki löytyy Raamatusta ,niitä on noudatettava,eikä sanoa,että se on keskiajan juttuja,ei jumala ole muuttunut piiruakaan,se on sama silloin ja aina ja elämme vielä hetken Raamatun ,eli Jumalan käskyissä,sitten kun Raamatun Trovetiat toteutuu kaikki,niin sitten on kaikki ohi,ei ole enään mitää oppikirjaa Raamattua mistä Jumalan antamia tietoja saa,mutta Jeesus on itse täällä meidän keskellämme Israelissa on sen asuinsija,taivaallinen Jerusalem. - Hölmöläisten touhua
Siunaamiset kuuluvat kirkon taikamenoihin.
- asiallista tietoa
Eikö sen vois laittaa minigrippussiin ettei siunaus haihdu?
Hei,
On eri asia puhua ehtoollisaineiden konsekroimisesta kuin siunaamisesta yleensä. Olen samaa mieltä Jussi-teologin kanssa, että kahteen kertaan konsekroidut eivät menetä sitä ensimmäistä konsekroimista. Ne pysyvät konsekroituina.
Ja on ehkä liian yksioikoista sanoa, että jo konsekroituja ehtoollisaineita ei saa sekoittaa ei konsekroitujen aineiden kanssa. Ja ettei niitä saisi uudelleen konsekroida ja että ne sen jälkeen eivät olisi enää konsekroituja. Eli kuten jumalanpaveluksen opas sanoo ”niitä ei tarvitse enää uudelleen konsekroida".
Jos taas puhutaan muusta siunaamisesta, niin siunaushan voidaan tehdä uudelleen esim. jokainen jumalanpalvelus päättyy siunaamiseen.
Tässä jumalanpalvelusoppaan ohjeet jälkikäsittelystä:
”Tulee pyrkiä siihen, että siunatut ehtoollisaineet käytetään loppuun ehtoollisen
aikana. Pappi varaa konsekroitavaksi vain tarvittavan määrän.
Jos konsekroituja elementtejä jää hieman yli, ne nautitaan loppuun ehtoollisen
jakamisen päätyttyä tai sakaristossa messun jälkeen. Jos elementtejä
jää paljon yli, ne voidaan säilyttää eri astiassa myöhempää käyttöä varten.
Myöhemmin niitä ei enää tarvitse konsekroida, vaan ne jaetaan seurakuntalaisille
sakramenttina messussa konsekroitujen elementtien kanssa.”
Eli jo konsekroidut ehtoollisaineet, jos niitä ei nautita messussa kaikkia tai messun jälkeen, niin ne voidaan säilyttää erillisissä asioissa seuraavaan messuun.
Tuosta vainajan uudelleen siunaamisesta voisin sanoa, että varmasti on ollut omaisille tärkeä asia, että heidän läheisensä siunaaminen on järjestetty uudelleen. Siunaaminen voidaan tehdä uudelleen monissa tilanteissa.
Evl:n sanasto kertoo siunauksen tarkoituksesta: "Kristillisen käsityksen mukaan siunaus on Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa tässä maailmassa. Kristillisessä kirkossa siunaus liittyy tapahtumiin, joissa Jumalan rakkaus erityisesti näkyy maailmassa. Jumala siunasi ihmisen, kaiken elollisen ja koko luomakunnan sen jälkeen, kun hän oli päättänyt luomistyönsä."
Merja Lampila, pappi- FUCKIFUU
saako ne ehtoollispahvin palat heittää roskiin ja saako loppuviinin kaataa viemäriin?
Siis nyt ihan teologisessa mielessä. Ei tarvi pohtia ympäristöasioita tai rahankäyttöä. Puhtaasti uskonnollinen näkökulma on nyt mitä utelen. Kristinuskon ulkopuolisena sinä ymmärtäisit ihmetellä asiaa. Ihminen on tuonkin keksinyt, että toisaalla pitää säilyttää nuo nasseet. Yliopiston käyneet ihmiset .....Muslimeilta kun kysyin vastaavaa asiaa, niin he sanoivat Jumalan päättävän nuo asiat. Ihminen vain voi pyytää, mutta Jumala tekee päätöksen. Kristinuskossa ihminen tekee etukäteen päätöksen, eikä jätä Jumalalle valinnan mahdollisuutta.
- Tämä mietityttää
Jos joku onnistuisi silmänkääntötempulla vaihtamaan siunatut ehtoollistarpeet siunaamattomiin, niin mitä siitä seuraisi? Pystyisikö huijauksen paljastamaan niitä ehtollistarpeita tutkimalla?
- kirkkopyykki
Fuckifuun kysymystä mukaillen, mitä tehdään jos ehtoollisviiniä läikkyy maallikon vaatteille vaikka ehtoollispikarillisen verran? Voiko vaatteiden pesuveden ehtoollisviinin kera laskea viemäriin vai saako sen kiikuttaa kirkkomaalle?
"Olen samaa mieltä Jussi-teologin kanssa, että kahteen kertaan konsekroidut eivät menetä sitä ensimmäistä konsekroimista."
Jos mielikuvitusleikkiin kuuluu, että taikatemppu poistaa vaikutuksen joka toinen kerta, niin sitten siinä satumaailmassa se aivan selvästi poistaa.- 1+6
kirkkopyykki kirjoitti:
Fuckifuun kysymystä mukaillen, mitä tehdään jos ehtoollisviiniä läikkyy maallikon vaatteille vaikka ehtoollispikarillisen verran? Voiko vaatteiden pesuveden ehtoollisviinin kera laskea viemäriin vai saako sen kiikuttaa kirkkomaalle?
Ei siunattu Jeesuksen veri vaatteita likaa vaan päin vastoin puhdistaa. Näin ollen vaatteiden pesu on täysin tarpeetonta kyseisessä tapauksessa.
- Rapanhapakko
Mites vihkivesi vampyyrien torjunnassa?
Saako olla tavallista kraanavettä?
Pitääkö veden siunaajan olla katolinen pappi, ortodoksipappi, hellarisaarnaaja vai luterilainen pappi? Kun luterilaisilla on "yleinen pappeus", voinko täyttää vampyyrintorjunta-vesipistoolini itse siunaamallani vedellä? Olen kastettu luterilaisen kirkon jäsen.Toi manaaminen on muuten hassua. Itse kun tietää kristinuskon olevan täyttä humpuukia, niin miten "riivaajat" tottelisi sellaista Jumalaa?....Sitä manaamistahan opetetaan luterilaisillekkin papeille.
Surullisen hauska sekameteli kun toiset puhuvat ikäänkuin niissä aineissa olisi jotain henkistä. Kun toiset taas ajattelevat että asiat tapahtuvat ihmisen mielessä.--Siunaus tai sen puute??? (onhan se pullon henki, spirittus forttus)
Yleisempi käsitys tuntuisi olevan tuo aineellinen. Kuitenkin lähtökohdiltaan eli jo otsikkonsakkin perusteella olisi voinut kuvitella että on henkisestä ja hengen toiminnasta kysymys. Psykologiassa ymmärretään mielen vaikutus ja mieleen vaikuttaminen. Täällä se tuntuu olevan kiellettyjen asioiden listalla. Ei voi olla henkeä kun ei ole mieltä
Suurin osa tuntu kieltävän hengen olemassaolon. He vain muuten eli huvin vuoksi vain olevat. Eivät siis lainkaan hengissä. Jos ei ole henkeä, mitä silloin voidaan siunata?
Jos olisi hengetön ihminen siloin hän vain jälkikäten huomioisi, tulinpa tuonkin tehneeksi, kun ainakin minun kokemukseni on että on jokin ajatus mielessäni ja siten harkitsen mitä tuon ajatuksen kanssa aion saada aikaan. Jos ajatus saa siunauksen minulta toimin sen mukaisesti. Useimmat ajatukset onneksi jäävät tuota siunaustani vaille ja häipyvät ties minne, mistä lienevät tulleetkin.
Kuitenkin kaiken alku ja lähtökohta on "hengissä" oleva mieli joka toimii myös ilman kehoa.- jlpö
Mihin ihmeeseen se siunaus häviää siitä viinistä muutamassa päivässä. Eikö sitä kerran siunattuja ja näin jeesuksen vereksi muuttunutta viiniä voida käyttää ehtoollisviininä, jeesusken verenä seuraavalla ehtoollisella ilman uutta siunausta, kun se on jo kerran siunattu.
Missä ajassa se jeesuksen vereksi siunauksessa muuttunut viini, muuttuu takaisin viiniksi, siunauksen väljähtyessä. Väkevä viini ei ainakaan väljähdy viikossa. Eikös se väkevää, väkevöityä viiniä ole se ehtoollisviini, niin olen kuullut sanottavan. Alkoholi% siis suurempi kuin viinikäymisellä saavutettava, joka lienee 13-14%: n luokaa, en ole alkoholikäymisen asiantuntija.
Kylläpä on pappien siunauksella huono kestävyys, huonompi vissiin kuin säilyy avattna 3-4 vuorokautta jääkaapissa , kuten mehutölkissä lukee.- 9 + 3
"Mihin ihmeeseen se siunaus häviää siitä viinistä muutamassa päivässä. Eikö sitä kerran siunattuja ja näin jeesuksen vereksi muuttunutta viiniä voida käyttää ehtoollisviininä, jeesusken verenä seuraavalla ehtoollisella ilman uutta siunausta, kun se on jo kerran siunattu."
Vaikea sanoa kun tarina kaiken aikaa muuttuu. Aiemmassa keskustelussa väitettiin nimen omaan että pitää varoa siunaamasta kahteen kertaan kun toinen kerta nollaa ensimmäisen. Ja että jos viini loppuu ja pitää avata uusi pullo, sitä ei enää tarvitse siunata jos maljan pohjalla on jäljellä pisarakin siunattua. Siunaus leviää siitä pisarasta siunaamattomaan viiniin. Tuossa tilanteessa ei tietysti ole pitkää aikaa kulunut, kenties siunaus todellakin haihtuu päivien kuluessa. 9 + 3 kirjoitti:
"Mihin ihmeeseen se siunaus häviää siitä viinistä muutamassa päivässä. Eikö sitä kerran siunattuja ja näin jeesuksen vereksi muuttunutta viiniä voida käyttää ehtoollisviininä, jeesusken verenä seuraavalla ehtoollisella ilman uutta siunausta, kun se on jo kerran siunattu."
Vaikea sanoa kun tarina kaiken aikaa muuttuu. Aiemmassa keskustelussa väitettiin nimen omaan että pitää varoa siunaamasta kahteen kertaan kun toinen kerta nollaa ensimmäisen. Ja että jos viini loppuu ja pitää avata uusi pullo, sitä ei enää tarvitse siunata jos maljan pohjalla on jäljellä pisarakin siunattua. Siunaus leviää siitä pisarasta siunaamattomaan viiniin. Tuossa tilanteessa ei tietysti ole pitkää aikaa kulunut, kenties siunaus todellakin haihtuu päivien kuluessa.Onko alkoholi Jumala? Silloinko siunaus haihtuu, kun alkoholikin on haihtunut? Mä oon käsittänyt kirkkoviinin olevan niin jäykkää kamaa, että se ei oikein säilytettynä menetä heti tehojansa...Oliko jopa 20 prosenttista.
- sleepparit...
Onko tässä touhussa mitään järkee, tarkemmin ku aattelee käy päätä särkee. Onko järkee vai ei, onko järkee vai ei...?
- Hoosiaispala
Täällä keskustelua aiheesta: http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=63.0
"Kyllä pahalta tuntuisi ottaa vastaan tuollainen alkoholiton pikari. Jos itse näkisi että maallikkoavustaja tekee sen päälle ristinmerkin... voi ei! En lähde spekuloimaan onko siinä kysymyksessä Kristuksen veri vai ei. Mutta ei noin saisi menetellä." Hoosiaispala kirjoitti:
Täällä keskustelua aiheesta: http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=63.0
"Kyllä pahalta tuntuisi ottaa vastaan tuollainen alkoholiton pikari. Jos itse näkisi että maallikkoavustaja tekee sen päälle ristinmerkin... voi ei! En lähde spekuloimaan onko siinä kysymyksessä Kristuksen veri vai ei. Mutta ei noin saisi menetellä."Ja nuo saa liikkua vapaasti muiden ihmisten seassa?
- Hoosiaispala
"Ja nuo saa liikkua vapaasti muiden ihmisten seassa?"
Omituisinta onkin, että nuo ovat ihan terveiden kirjoissa ja monet korkeasti koulutettuja. Tuo lainauskin on luonnontieteilijältä. Koulutuskaan ei suojaa taikauskolta, jos on sille lapsesta saakka altistunut tai siihen taipuvainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492288- 262043
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271495Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161424- 1211371
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107904Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873