Koulusta kotiin ja sen jälkeen kavereille!

Äityli 5

Vanhemmat: opettakaa lapsillenne, että koulusta tullaan suoraan kotiin (iltis lapset eriasia) välipalalle ja muutenkin vähän hengähtämään koulupäivän päätteeksi. Vasta sen jälkeen kavereille piristyneenä ja kylläisenä.

Ei niin, että lapsesi menee koulusta suoraan kavereiden kotiin nälkäisenä ja jopa suorastaan kaapin rakoon katsomaan mitä sieltä syötäisiin. Joskus harvoin sekään ei haittaa, mutta jos siitä tulee tapa, niin ei olenkaan kiva. Itse äitinä tein selväksi lapseni kaverille, että meillä ei ole mikään tankkauspiste ja .. piste.

Ja.. pyytäkää lapsenne säännöllisin väliajoin kotiin syömään, eikä niin, että lapsi on koko päivän kaverin luona ja odotetaan että siellä tarjotaan ruoka.

On alakoulu ikäisiä lapsia, jotka koulupäivän jälkeen kuljeksivat kavereilla, turuilla ja toreilla ja iltapimeällä vasta menevät kotiinsa. Eikä kukaan ole kysellyt perään missä lapsi on. Se on kyllä vastuutonta vanhemmuutta!

7

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suoraan kotiin

      Olen samaa mieltä. Kotona odottaa välipala ja kuunnellaan koulupäivä kuulumiset.

      • Peesaan muutoin

        Kuka ne kuulumiset kuuntelee, jos vanhemmat ovat vielä pari tuntia töissä?


    • koululainen*

      No, sillä välin on hyvä tehdä läksyt.

    • Numero333

      Ymmärrän ja kannatan mutta muistakaa että on parempi että lapsi menee suoraan kaverille kuin taas että lapsi olisi, itse olen yksinäinen 15v ja sanon että se on helvettiä!

    • Naapuri*

      Sitä asiaa pitää kyllä kysyä kavereitten vanhemmiltakin, sopiiko sinne mennä suoraan koulusta. Varsinkin, jos vanhemmat eivät ole kotona. Sillä varsin usein joukossa tyhmyys tiivistyy ja kuka vastaa??

    • tutunkuuloista

      Meille tuli sopivasti juhannusaattona puhelu, jolloin lapsemme kaverin äiti kyseli ympäripäissään saako lapsemme ruokaa joka päivä, kun joskus saanut heillä jotakin syödä, ihan pyydetty ruokapöytään istumaan ja niin kehuu toisen tekemää ruokaa. Vastasin, kyllä meidän lapsi joka päivä kotona syö, vaikka olisi teilläkin syönyt ja on kasvatettu kiittämään ja sanomaan oli hyvää ruokaa, mutta jos aikuinen ihminen kutsuu naapurin lapsen ruokapöytään ei välttämättä ymmärrä, miksi tuo ei ole hyvä asia ja olen kotona joutunut tuosta asiasta keskustelemaan, mitäs ruokkii lastamme, kyllä meillä säännöllisesti syödään ja onhan meillä toinenkin lapsi kotona, se ei vielä käy kavereiden luona kyläilemässä. Jotenkin tuntuu välillä, että ihan sama mitä toisten lapset tekevät, mutta aina niin hyvänä ja huoltapitävänä äitinä juolahtaa juhannuksenakin tuollaiset asiat mieleen joillain. Olimme lapsiemme kanssa mummolassa maalla ja sitä yritettiin selvittää sitten puhelimessa. Että voisi joskus ehkä järjenkäyttökin olla sallittua, ennen noita humalaisen äidin päivittelyjä suin muuta. Tuon äidin lapsi on yksi kieroimmista lapsista ja on aiheuttanut monesti meille huolta, koska valehdellu monesti lapsemme olinpaikasta ja koska puhelinta ei aina mukana, kuinkahan monta kertaa ollaan etsitty ja vaikka mistä, siellähän se valehtelevan lapsen kanssa aina tuolloin löytynyt leikkimästä. Tuo aloitus oli vaan niin tutunkuuloista ja vika aina muissa vanhemmissa tyyliin. On totta, että noita välinpitämättömiä vanhempia on tänäpäivänä, mutta asia ei ole välttämätt niin, miten sen ulkopuolisena näkee ja usein välinpitämättömien lapset eivät juurikaan näyttäydy ulkopuolisille.

    • tutunkuuloista

      Tuo aiemmin kirjoittama jäi vielä kesken. Tuon pyhäpäivinäkin häiriköivä äiti, on hyvin outo muutenkin, hän pitää täys komennon koko taloyhteisössä, siellä useampi lapsi ja naapuritalon lapsia ja määrää kuka siellä leikkii ja kuka ei. Onneksi ei samassa taloyhtiössä sentään asustella vaan on pieni matka tuohon. Tuon jälkeen olen lapselleni tehnyt selväksi, ettei ole soveliasta mennä edes pyytämään ulos leikkimään tuota tyttöä, jos emme ole ensin tiedustelleet lapsen äidin fiilistä ja aina on kieltäydyttävä ruokapöytäkutsusta ihan kaikilla. En vain ymmärrä tuota vouhotusta. Meillä käy välillä lapseni kaveri kylässä, jos ruoka on siihen aikaan on silloin hänkin tervetullut pöytäämme ja ainakin tarjoan välipalaa hänen kyselemättä. No olemme erilaisia, mutta tuo on niin yleinen ajatus lapsi syö siellä ja ei saa ruokaa kotona, kyllä minun lapsuudessa oli kaveriporukassa ihan normaalia, että istuimme ruokapöydän ääreen kutsusta ja oli jopa epäkohteliasta kieltäytyä. Tosin noihin aikaan ei ollutkaan kännyköitä ja saattoivat omat vanhemmat olla kaupassa tai jossakin lapsen kyläillessä muualla. En haluaisi, että lapsemme eivät olisi kavereita tuolla tytöllä, kun ei ole oikein muitakaan kavereita ja lapseni hyväksyy kyllä kaverikseen kenet vain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe