katetroinnista

cathy_.

Kyselisin mielipiteitiä/kokemuksia katetroinnista? Miten se vaikuttaa elämäänne ylipäätänsä? Itsellä se on tehtävä n. 4-5 krt/päivä. Jo yli kymmenen vuotta toistokatetrointi ollut käytössä. Aluksi se hieman jännitti, mutta nykyään se menee jo rutiinilla.

9

367

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tiedä

      oikeesti, jos se on ollut jo 10v ja olet nainen, niin etkö jo tiedä?

      Mä en tiedä, ei ole ja olen mies. Eikä tälläsiä asioita jutella...

      • letkut

        "Eikä tällaisia asioita jutella" No johan vitsin murjaisit jos olet sitä mieltä ettei täällä voisi jutella vaikka katetroinnista, tai niinkuin itse olen usein etsinyt tietoa kuinka vamainen saisi suolihuuhtelun kerran viikossa. Missäsä niistä voisi nimettömänä jutella, jos ei täällä??????
        Voi kyllä pysyä pois, ja olla lukematta sellaisia aiheita jotka itseä ahdistaa, tai inhottaa. Mutta jätä mielipiteesi ihan sisällesi!
        Mutta en minäkään tiedä katetroinnista, uhkana on ollut että pitäisi alkaa sitä tekemään jos ei virtsankarkailu pysy lääkkeillä aisoissa!


      • mcndjfkggl
        letkut kirjoitti:

        "Eikä tällaisia asioita jutella" No johan vitsin murjaisit jos olet sitä mieltä ettei täällä voisi jutella vaikka katetroinnista, tai niinkuin itse olen usein etsinyt tietoa kuinka vamainen saisi suolihuuhtelun kerran viikossa. Missäsä niistä voisi nimettömänä jutella, jos ei täällä??????
        Voi kyllä pysyä pois, ja olla lukematta sellaisia aiheita jotka itseä ahdistaa, tai inhottaa. Mutta jätä mielipiteesi ihan sisällesi!
        Mutta en minäkään tiedä katetroinnista, uhkana on ollut että pitäisi alkaa sitä tekemään jos ei virtsankarkailu pysy lääkkeillä aisoissa!

        suolihuuhtelu voi tulla kotipalveluna kunnalta. Kysy avopalveluohjaajalta. Sossusi antaa numerot. Tai anna sossun järkätä.


    • kiree vanne?

      Kuka sanoi että olen nainen? Ja sitä vartenhan tälläinen palsta on olemassa että täällä voi jutella kaiksesta. Tiukkapipoiset pysykööt poissa!

    • coloplast74

      Tuskallista! 6 x vrk suositus mut vähemmän tuloo tehtyä. Olen pyörtymisen rajalla joka kerta kivusta ja aina virtsatietulehdus jota edesauttaa ulosteinkontinenssi. Urologi naureskelee eikä suostu laittaa kestokatetria. Sanoo vaan ettei siellä oo muuta kuin hermo vaurioitettu pysyvästi. Toistokatetrointipotilasta ei oteta tosissaan vaan leimataan luulosairaaksi... 7 vuotta olen toistokatetroinut itseäni. Katetrit on pieniä ja huomaamattomia, siinä ei mittään. Lantionpohjalihasliikkeet ei auta ja saattaa ohivirtausta olla. Toistokatetrointi dominoi elämää ja se on painajaista.

      • =) dddd

        Toi yks vaihtoehto on cystofix. Siinä on vaan varjoa vaihto 4 krt vuosi ja ikuinen pelko virtsiitistä. Eli puolukkaa pitää juoda. Marli on suosikki.

        Kystoon vaihto tietty on lääkäreiden päätös. Peruutamatonta. Eli uiminen kyston kanssa on tarkistettava. Kyllä se muutenkin tietty muuttaa elämää. Eli jos nyt vielä jaksaisit jatkaa katedroinnilla. Kun se kerran sulla sujuu itsenäisesti. Tenalta saa pienia huomaamattomia vaippoja ja voit käyttää myös naisten tuotteita, jotta ei housut kastu.


      • coloplast-74
        =) dddd kirjoitti:

        Toi yks vaihtoehto on cystofix. Siinä on vaan varjoa vaihto 4 krt vuosi ja ikuinen pelko virtsiitistä. Eli puolukkaa pitää juoda. Marli on suosikki.

        Kystoon vaihto tietty on lääkäreiden päätös. Peruutamatonta. Eli uiminen kyston kanssa on tarkistettava. Kyllä se muutenkin tietty muuttaa elämää. Eli jos nyt vielä jaksaisit jatkaa katedroinnilla. Kun se kerran sulla sujuu itsenäisesti. Tenalta saa pienia huomaamattomia vaippoja ja voit käyttää myös naisten tuotteita, jotta ei housut kastu.

        Tuota cystofixia meinasin. Muut lekurit sitä suosittelee ja invalidiliiton kunt.keskuksessa sanoivat sen olevan jopa infektioita vähentävä toisin kuin toistokatetrointi mutta urologi ei suostu siihen. Tää jästipää teki rakkotähystyksenkin 2 näytteestä todetun oireisen infektion aikana joka on ehdottomasti kiellettyä joten 2 kk on ollut jatkuva vti. Antibioottiresistenssi ja mh-bakteereista vatsa kuralle. Karpalact ja urisan pahentaa infektiota ja puolukkaa ei pysty käyttää. Puolensa siis toistokatetroinnilla ja kestokatetrilla. Kiitos tiedosta! Ja hyvää loppukesää!


      • dddd ¤
        coloplast-74 kirjoitti:

        Tuota cystofixia meinasin. Muut lekurit sitä suosittelee ja invalidiliiton kunt.keskuksessa sanoivat sen olevan jopa infektioita vähentävä toisin kuin toistokatetrointi mutta urologi ei suostu siihen. Tää jästipää teki rakkotähystyksenkin 2 näytteestä todetun oireisen infektion aikana joka on ehdottomasti kiellettyä joten 2 kk on ollut jatkuva vti. Antibioottiresistenssi ja mh-bakteereista vatsa kuralle. Karpalact ja urisan pahentaa infektiota ja puolukkaa ei pysty käyttää. Puolensa siis toistokatetroinnilla ja kestokatetrilla. Kiitos tiedosta! Ja hyvää loppukesää!

        joo. kinkkinen tilanne. Voitko käydä toisella lääkärillä ? Toimenpiteet monesti tehdään yliopistollisissa. Ja nesteitä vaan riittävästi. Maitohappobakteereja tosiaan syytä syödä useasti ja varsinkin kun syö kuuria. Vaikka sekään ei auta. Kokemusta on.

        Monipuolinen ruoka ja paljon c-vitamiinia. Se parantaa vastustus kykyä.

        Hyvää kesän jatkoo !!!


      • coloplast74
        dddd ¤ kirjoitti:

        joo. kinkkinen tilanne. Voitko käydä toisella lääkärillä ? Toimenpiteet monesti tehdään yliopistollisissa. Ja nesteitä vaan riittävästi. Maitohappobakteereja tosiaan syytä syödä useasti ja varsinkin kun syö kuuria. Vaikka sekään ei auta. Kokemusta on.

        Monipuolinen ruoka ja paljon c-vitamiinia. Se parantaa vastustus kykyä.

        Hyvää kesän jatkoo !!!

        Hei ja kiitos kommentistasi! Tilanne on ajoittain raivostuttava, kun tämä "luupää" on ainoana keskussairaalassa ja yksityisvastaanotolla! En tiedä, kun ens vuonna pitäis tulla sellainen laki että potilas pääsee halutessaan yliopistosairaalaan tutkimuksiin tai hoitoon, ettei tarvitse ns. maksusitoumusta omasta keskussairaalasta.

        Rakkohalvauksen ( hermovaurio, atoninen rakko ) vuoksi on 1 litra vrk nesterajoitus kun en tunne tyhjentämisen tarvetta. Nyt oon ilman antibiootteja, kun ne ei kuitenkaan paranna toistuvia infektioita tai estä niitä. Ja on resistenssejä jo monelle. 6 vuotta sitten oli hankala antibioottiripuli, puolisen vuotta.

        Mutta eiköhän se siitä lääkärikin jääne joskus eläkkeelle ja jossain vaiheessa helpottane se katetrointitilannekin... Ainakii olen tehny aktiivisesti lantionpohjalihasharjoitteita. Vaikkei niissä oo tuntoa, niin ei ne hukkaan mee!

        Mukavaa loppukesää ja syksyn odotusta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe