Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

mihin laitatte lapsilisät

ghjdhh

säästöön, tarpeisiin vai tuhlaatteko omiin juttuihin? itse käytettiin lisät harrastuksiin, vaatteisiin yms juttuihin. 14 vuotiaalle annoin kortin ja sai päättää niistä itse, vaatteet ja kaikki huvit ja laskut maksoi sillä.

13

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Werso123

      Lapsilisän siirrän joka kk lapsen omalle tilille, josta maksetaan lapsen matkat ja isot hankinnat kuten polkupyörä tms. 18v.rahaa löytyy myös ajokorttiin. Meillä myös mummo laittaa säännöllisesti rahaa lapsen tilille. Meillä vaatteet ja muut menot maksaa äiti ja isä, lapsilisiä ei käytetä arjen menoihin.

    • Kaukonäköisesti

      Meillä on lapsilisät säästetty alusta asti lasten tileille (ei käyttö - tai säästötileille, vaan sellaiselle, jossa ne on poikineet mukavan summan "korkoa"). Kun ikää on tullut 18 v, sieltä on maksettu ajokortit ja muut isommat menot, kuten vuokratakuut yms. Tällä hetkellä rahaa keräillään lasten omien asuntojen ostoon.

    • dhs

      Tällä hetkellä menevät ihan lapselle tarvittaviin hankintoihin. Kunhan menen hoitovapaalta töihin, niin sitten saatetaan ohjata lapsenkin tilille. Katsotaan tilanteen mukaan.

    • lissu vaan ei pissa

      Ruokaan ja kaikkeen tarpeelliseen arkielämän menoon. Olen hoitovapaalla ja lapsen isä tällä hetkellä työtön, joten meillä ei ole yhtään ylimääräistä. Kaikki menee välttämättömyyksiin, mitä tilille tulee. Emme kuulu niihin hyväosaisiin, jotka voivat siirtää lapsilisän sivuun odottamaan myöhempiä aikoja. Ei niin tehneet kyllä omatkaan vanhempani aikoinaan.

    • lauelli

      Meillä lapsilisä kuluu suurimmaksiosaksi päivittäistarpeisiin tällähetkellä. Olen hoitovapaalla ja rahat on välillä tiukassa. Sen verran teen että joka kuukausi laitan lapsilisästä 20-50€lapsen säästötilöille että on vähän jemmassa tulevaisuuteen (rahaa laittavat säästöön myös isovanhemmat, kummit ja muutama minun sukulainen) isompia hankintoja varten. Kunhan palaan työelämään niin katson sitten asiaa uusiksi että miten lapsilisän kanssa teen. Mahdollisesti kun lapsi on vanhempi saa hän osan lapsilisästä kuukausirahaksi ja osan laitan säästöön, jos elämäntilanne sen sallii!

    • ei säästöön

      Meillä on aina mennyt lapsilisät nimenoman päivittäisiin menoihin muiden rahojen joukossa.

      En ole ajatellut, että tämä raha on lapsilisää ja sillä ostetaan nyt pojalle pyörä. Olen saattanut maksaa tilille tulleella lapsilisällä laskuja ja sitten omana palkkapäivänä ollaan lähdetty isommille ostoksille, jolloin tehty hankintoja myös lapsille.

      Minulle ei valitettavasti ole koskaan säästetty rahaa. Olen itse säästänyt omilla viikkorahoilla ja kesätöillä ala-aste ikäisestä lähtien. Vanhempien kanssa neuvotelttin arjen hankinnoista, että mitä he ostavat ja mitä varten käytän säästöjäni.

      Samalla kaavalla pyrin myös omia lapsiani kasvattamaan. Ei kaikkea voi saada ilmaiseksi tässä maailmassa..Ja pienituloisilla se voi olla yllättävän realistinen ajattelutapa.

      Mieluummin siis käytän pieniin arjen piristyksiin tuota lapsilisää, mitä talletan sitä vuosien päähän. Esim. elokuvailta, pienet reissut (esim. eläinpuistossa käyminen) tai lasten harrastusten kustannukset menevät niin sanotusti lapsilisistä.
      Koska näillä tuloilla lapsilisien säästöön laittaminen tarkoittaisi sitä, että lapsilla ei olisi vara harrastaa ja aika paljon oltaisiin vaan kotona.

      Tottahan minäkin laittaisin säästöön mikäli lainat ym. sen sallisivat. Ja mukava kuulla, että aika monella se näyttää onnistuvan :)

      • Köyhä lapsuus

        Itse ostin esim. ensimmäisen vaihdepyöräni kesätyörahoilla. Keräsin myös pulloja ym. Haluan, että lapseni myös oppii, että raha ei kasva puussa. Mutta itse haluan kuitenkin säästää lapselleni ja jos mahdollista ostaa sen polkupyörän, mopon ja varmaan ajokortinkin maksan. Haluan, että hänellä on helpompaa kuin minulla aikanaan lapsena, mutta ei kuitenkaan liian helppoa. Mua kiusattiin koulussa vaatteista ja esim. polkupyörästä jonka satulan päälle syljettiin ym.


      • ei säästöön
        Köyhä lapsuus kirjoitti:

        Itse ostin esim. ensimmäisen vaihdepyöräni kesätyörahoilla. Keräsin myös pulloja ym. Haluan, että lapseni myös oppii, että raha ei kasva puussa. Mutta itse haluan kuitenkin säästää lapselleni ja jos mahdollista ostaa sen polkupyörän, mopon ja varmaan ajokortinkin maksan. Haluan, että hänellä on helpompaa kuin minulla aikanaan lapsena, mutta ei kuitenkaan liian helppoa. Mua kiusattiin koulussa vaatteista ja esim. polkupyörästä jonka satulan päälle syljettiin ym.

        Noin minäkin ajattelen, mutta tosiaan tällä hetkellä ei ole vara laittaa säästöön. Lainat ym. kun on maksettava ja ylijäävällä rahalla, jonka voisi laittaa säästöön, niin piristämme arkea.
        Normiarkimenoihin lasken itse myös vaatteiden hankinnat ja esim. harrastevälineiden ostot (sukset tms.). Näihin lapsen ei tarvitse käyttää säästöjä..

        Meillä siis lapsi saa kotitöistä yms. rahaa, joka laitetaan säästöpossuun. Possu viedään pankkiin ja rahat menee lapsen tilille. Nyt kun ovat vielä pieniä, niin ollaan sovittu, että raha odottaa siellä kunnes lapsi on tarpeeksi iso. Voihan se olla, että ei tule tarvetta käyttää näitä ennen 18v ikää, jolloin voi itse laittaa säästöjänsä ajokorttiin..Hope so :)

        Monesti olen punninnut sitä, että arvostaako lapsi enemmän lapsuudessa koettuja iloja ja nautintoja vai sitä, että lapsuudessa ei ole ollut juuri mitään erikoista ja isona saa sitten ajokortin. Tämä nyt ihan kärjistettynä esimerkkinä...... :)

        Pyörät yms. olen ostanut ihan oman harkinnan mukaan käytettynä tai uutena ihan jo ekologisista syistä.
        Ei sillä pyörän ulkonäöllä ole väliä, jos on tarpeeksi asennetta ajaa vähän romuisellakin pyörällä. Meidän kossi nimittäin nauttii suurta ihailua kaveripiirissä ns. crossipyörän vuoksi, jota on itse tuunannut. Ihan siis käytettynä ostettu normipyörä :)


    • yohfdjl

      Minulla on kaksi lasta, tarhaikäisiä. Olen opiskelija ja yh. Rahaa ei siis tällä hetkellä ole ylimääräistä. Jokainen penni lapsilisistä menee ihan elämiseen, ruokaan, vaatteisiin, vesimaksuihin jne...

    • kaikenlaiseen

      Rahaa ei ole erikseen korvamerkitty, joten en tiedä tarkalleen mihkä menee. Sinne se tupsahtaa tilille mihin palkkakin. Lapsella on kyllä säästötili.

    • ruokaan yms. menee

      Toistaiseksi meillä eletään ihan kädestä suuhun kun olen yh ja hoidan vähän vajaa 3v:tä vielä kotona. Toivottavasti myöhemmin tilanne paranee ja saan säästöön jotakin pesämunaksi :)

    • Äiti+isi+3 lasta

      Säästämme lapsilisät pahanpäivän varalle. Emme olisi tehneet lapsia, mikäli tuo kuukausittainen pikkusumma olisi ollut merkittävä tuloerä perheellemme.

    • fisutt

      Ruokaan ja laskuihin menee. Saan kyllä säästöönkin rahaa, mutta ne säästöt on pahan päivän varalle ja isoihin yllättäviin menoihin, ei ylimääräistä.

      Joskus 16-vuotiaana voisin kuvitella antavani lapselle omaan käyttöön nuo rahat, mutta niistä olisi sitten maksettava kaikki vaatehankinnat, puhelinlaskut ym.

      Asuntolaina on toivon mukaan maksettu sitten kun ajokortteihin ym. tarvitaan rahaa joten sitä varten ei tarvitse alkaa säästämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe