Eli mulla bertsu: ihana löntys kuten asiaan kuuluu. Täytti viisi ja suunnilleen samana päivänä alkoi hillitön rähjääminen isommille koirille. Hyökkii kohti. Kasvataajalta ymmärsin että tämä urokselle aika tyypillinen käyttäytymismalli.
Nyt on sitten tullut muita asioita. Koira nyt siis kuusi vuotias. Pari vuotta jo, on murissut ja rähissyt teinipojille jostain kumman syystä vaikkei koskaan ole kukaan pahaa koiralle tehnyt. Syytin testosteronin hajua..? Mutta tämä käytös laajenee: nyt murinan kohteeksi päätyy välillä "satunnainen" jalankulkija. Itse en tietenkään osaa määrittää mikä nitä ihmisiä yhdistää, tietty luimistelu ehkä, mutta enhän mä voi vastaantulijalle alkaa opastamaan kuinka tulee kävellä mun koirani ohi. :) Ja nyt ensikertaa mun niin lapsirakas koirani alkoi haukkumaan lapsen perään joka ensin kävi silittelemässä.
Ensinnäkin: vaaraa ei ole! Koira on hanskassa. Mutta inhottavaa kun mukavasta kävelykaverista on tullut tuollainen ja nyt joutuu tahtomattaankin "tarkkailemaan" koiraansa koko ajan ettei vaan kävisi vahinkoa vastaantulijalle. Yleensä koira käveleekin rinnallani, ettei sinänsä muuta kuviota kun ei tarvitse varta vasten lähelle ottaa.
Tosiaan, koira on hanskassa, mutta ymmärrätte varmaan jokainen että kyllähän tuon kokoluokan koiraa säikähtää jos se ns. "varoittamatta" vastaantullessa ärähtää.
Kasvattajaa en saa kiinni ja nyt mietinkin osaisiko joku kokeneemmista kertoa että kuuluuko tää käytös tuolle rodulle ja liittyykö jotenkin koiran lisääntyneeseen vahtiviettiin? Pelottavan paljon kuullut ja lukenut ko. rodun mielenterveysongelmista mutta luulisi niiden alkaneen aiemmin?
Osaako kukaan valaista?
2
190
Vastaukset
- Aggre olikin rikko
Käytäpä koira ensin eläinlääkärillä. Perusterveystarkastuksessa katsotaan, kipuileeko koira kyynäriään, selkäänsä, lonkkiaan tms. Koira oireilee kivusta muuttumalla aggressiiviseksi ja lyhytpinnaiseksi ja tuon teidän koiralla ikäkin viittaa kipuihin.... siinä iässä ei yleensä mielenterveysongelmia enää puhkea. Päin vastoin kaikenlaiset kyynärnivel- ja lonkkadysplasiat ovat ehtineet jo edetä pitkälle, molemmat hyvin kivulloisia sairauksia.
Jos koiran käytös muuttuu yllättäen eikä ongelma tunnu korjaantuvan koulutuksella, niin ensin eläinlääkäriin ja sitten uusien tietojen pohjalta kouluttamaan. Tai lääkitys kuntoon, riippuen siitä mitä löytyy. - ananas1
Mä puhun bertsun ryntäämisestä ja tarkoitan juuri samaa kuin sinäkin. Poikamme oli noin 1,5 vuotias kun ongelma alkoi. Rynnätään ja ilmoitetaan että tämä on mun tontti kun kävellään kadulla. Poikamme on ollut pieneläinsairaalassa tutkimuksissa erinäisistä asioista tutkittavana ja poikamme on terve. Kävimme bertsu leirillä jossa asiaa käsiteltiin kouluttajan kanssa kahden ja totesi ettei koira ole agressiivinen vaan ylenpalttisen innostunut ja puhkuu intoa olla toisen koiran kanssa. Tämä taas aiheuttaa vastapuolessa puolustus reaktion ja sitten kun poikamme sai siitä puhtia niin pitihän sille toiselle ilmoittaa että olet sitten alapuolellani hierarkiassa. Tämä ongelma hoidettiin niin että kouluttaja otti pitkän remmin ja oli poitsun vasemmalla puolella ja kun ryntäys oli alkamassa niin mun piti karjasta niin kovaa ja ankarasti EI kun itsestäni sain irti. Poitsu oli siis mun oikealla puolella. Kouluttaja antoi napakan vedon itseensä päin yht aikaa komennon kanssa ja se oli sitten siinä. Rynnäys loppu. Sitten harjoittelimme kotona kävelyä kahdessa hihnassa toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella koiraa ja homma ei toimi kylläkään hetkessä vaan aikaa se vei. Nyt pääsemme kulkemaan noin 80 % koirien ohi ettei enää tarvitse pälyillä ympärilleen. Nykyään kävely on ihan kivaa ja melkein yhtä nautinnollista kuin ennenkin. Nyt poikamme on 4 vuotias ja vieläkin opettelemme asiaa mutta nyt paljon iloisemmalla mielellä. Olen varma ettei kaikki rynniminen lopu koskaan, mutta nyt voimme elää melkein normaalia elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269