GPSriippuvuus

Mss9

Tuntuu hassullta että miltein kaikki kätköilijät kulkevat käsi ojossa koneen kanssa. Itse aloitin joku aika sitten kätköilyn ja kohta 200 kasassa. En omista gepsiä vaan olen käyttänyt karttapaikan karttaa.on muuten mielenkiintoisempaa mutta pitää osata suunnistaa. Hassua lukea loggauksia tyyliin naatit pyöritteli jne. Siellähän se nuolenkärki lartalla löytyy.

15

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen tyylillään. GPS helppottaa monessa tapauksessa kätköjen hakemista etenkin jos hyvää kartanlukutaitoa ei ole.

    • Toi on varmasti toimiva tapa hakea kätköjä jos on suunnistustaitoja yhtään olemassa. Itse olisin kyllä todella avuton pelkän kartan kanssa :)

    • kgjtgntrgergf

      Itse olen kymmenkunta vuotta suunnistanut, ja vuoden nyt kätköjäkin hakenut. Karttapaikan kartan avulla myöskin, ei ole gepsiä tullut hommattua. Vielä ainakaan.

    • Kartanlukutaitoinen

      Karttapaikalla pärjää hienosti ja on yli neljäsataa löytöä takana. Maastokätköillessä gepisin ostoa tulee joskus harkittua, mutta kyllä nekin löytyy kun ottaa jostain kiintopisteen. Sitten vielä kun eräät kätköttäjä ymmärtäisi tarkistaa piilottamansa purkin koordinaatit karttapaikasta ennen julkaisua. Pahin heitto joka on tullut vastaan oli noin 35 metriä. Karttapaikan nuoli näyttää koordinaatit oikein silloinkin kun 600€ gps ei.

      • Mss9

        Se on muuten just niin että aina toivoo että koordinaatit on oikein laitettu. Virhettä voi toki tulla koska gepsi voi hakea ja heitellä jos on huono alue. Tärkeintä on kätköä tehdessä ennen julkasua verrata koordinaatteja karttapaikan kartan nuoleen jotta näkee näyttääkö oma gepsi oikein. Kuten "kartanlukutaitoinen" sanoi niin maastokätköt voivat olla haasteellisia esim kätkö rinteessä keskellä metsää siis ilman gepsiä. Itse kyllä nautin onnistumisesta joka on syntynyt hyvästä kartan lukemisesta. Kartta myös pakottaa miettimään mistä kätköä lähestyy ettei tule tölväiltyä niinkuin moni esim navigaattorin kanssa nykyään ettei osata ajaa kaupungistatoiseen ilman apuja. Suosittelen kokeilemaan joskus kätkön hakemista kartan avulla, palkitsee paljon enemmän. Tiedän koska työssäni käytän gepsiä päivittäin.


    • Kartanlukutaito

      Jossain vaiheessa vaan kyllästyy tulostelemaan niitä karttoja, varsinkin sitten kun käy useammalla kätköllä samana päivänä. Sitten se kepsi alkaakin jo tuntua hyvältä ajatukselta.

      Kaikissa paikoissa ei löydy hyvää maamerkkiä josta voisi paikantaa itsensä kartalle. SIloinkin kepsistä on iloa.

      Mutta totta kyllä kartanlukutaidosta on iloa.

    • Mss9

      Ipad mukana niin ei tarvetta tulostella.

      • ne on kepsejä

        Jep. Mutta ipad ja lumiahan ovat kepsejä ...


    • pinkkihalinalle

      Lumia taaskuun niin se toimii, ei tarvi turhia papereita :)

    • Mss9

      Jep mutta en käytä ipadissä mitään gepsiä

      • Kepsihän se siinä

        Se on tietty ihan oma asiasi jos et käytä ipadin kepsiä mutta joka tapauksessa kuljet kepsi kädessä jos kerran käytät ipadia.


      • Mss9
        Kepsihän se siinä kirjoitti:

        Se on tietty ihan oma asiasi jos et käytä ipadin kepsiä mutta joka tapauksessa kuljet kepsi kädessä jos kerran käytät ipadia.

        Oot kyllä outo pelle. Kun sanon että suunnistan kartalle niin se tarkoittaa etten käytä kepsiä.


      • Kepsi kädessäsi :)
        Mss9 kirjoitti:

        Oot kyllä outo pelle. Kun sanon että suunnistan kartalle niin se tarkoittaa etten käytä kepsiä.

        Joo joo. Mutta kuljet kuitenkin kepsi kädessä vaikka et sitä käyttäisikään. Eikös se vasta ole tosi hassua? Kuljettaa kädessään kepsiä jota ei käytä?

        Jos muuten käyttäisit sitä kepsiä niin ymmärtäisit mitä se "naattien pyörittäminen" tarkoittaa.

        Kaikissa paikoissa ei löydy hyvää maamerkkiä josta voisi paikantaa itsensä kartalle. SiIloinkin kepsistä on iloa.

        Mutta totta kyllä kartanlukutaidosta on iloa.


    • +1800

      Läppäri käsiojossa se vasta hilpeää meininkiä onkin sivusta katsoa vai tarkoititko aina tulostaa paperikartta tarkoilla naateilla? GPS on nykyaikaa ja helpottaa merkittävästi jopa kätköily-harrastusta.
      Metsän keskeltäkö olet pelkästään kätkösi hakenut koska tarvitset suunistustaitojakin?

      No naattien "pyöritämisellä" tarkoitetaan toleranssia joka johtunee suurimmalta osiltaan kätkön tekijän antamista koordinaateista.

      No ei kätköjen etsintä välttämättä tarvitse kuin tarkan kartan ja kordinaatit. Suunistusta se kuitenkaan ole kun kaupunkialueella kätköillään ja vaatii kartoilta melkoisesti maaston mennessä.

      GPS helpottaa asiaa tarkoineen karttoineen ja "pitämään mukana esim. lomareissulla" runsaasti kätkötietoutta, kuvauksineen, vihjeineen, edellisineen löytöineen/dnf , ...

      Parin kympin autonavikaattorilla löytää kaikki kaupunkikätköt ja jopa hälyttää tarviten kätkön olevan lähistöllä! Autonavi ei tarvitse edes autoa...

    • Lily O.

      Tunnustaudun GPSriippuvaiseksi.
      Aivan loistava työkalu, joka sisältää kaiken tarvittavan. Eritoten kuvaukset jne.
      Silloin kun lähden kätkölle, on tarkoituksena hakea useampi kerralla, koska tätä nykyä joutuu lähtemään useamman kilometrin päähän.

      Hienoa, että joku viitsii hakea kartan kanssa. Minä olen jossain asioissa niin laiska, että nykytekniikkaa hyödyntämällä pääsee pitkälle.

      Kätköjä haettuna pari tuhatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe