Pisin hyväksyttävä aika pissittämättä?

Unikeko_

Mikähän koiran hyvinvoinnin kannalta on raja sen suhteen kuinka paljon aikaa saa kulua ulkoilujen välissä?

Rupesin tätä miettimään, kun huomasin että yhtenä päivänä oli kulunut 13 tuntia iltapissin ja aamulenkin välillä. Ennen aamulenkkiä olin ollut hereillä kolmisen tuntia koiran kanssa, eikä koira alkanut ehdottelemaan ulos menoa ennen kuin sen 13. tunnin aikana Usein se koira muutenkin haluaa päivä- ja iltalenkit tiuhaan aikatauluun, mutta ei kiirehdi aamulenkille lähtöä.

43

19986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokisin

      että se raja kulkee jossain 12 tunnin korvilla. Tilapäisesti joskus voi mennä ylikin, mutta yleensä olen pitänyt huolen siitä että ei 12 enempää tarvitsisi pidätellä. Ei meilläkään jatkuvasti olla ehdottamassa ulosmenoa edes tuon jälkeen.

      Yleensä koira herättää 6 maissa että nousen ylös, mutta kömpii sitten sänkyyni ja jatkaa siellä omia uniaan pari-kolme tuntia, kunnes omat aamutoimeni on suoritettu. Sitten vääntäytyy haukotellen ylös kun näkee että lenkki alkaa kutsua. Ilman mitään kiirettä.

      Joskus harvoin kun sillä maha alkaa toimia aikaisemmin niin kyllä sen sitten huomaa, ja silloin tuleekin aika hoppu. Mutta normaalisti aamuisin tolla vaatii miltei kilometrin matkan ennenkuin tulee aika tehdä munkit. Ja pissiminen normaalia merkkailua.

      • Mun vastaus

        Se, että koira "pystyy pidättämään" pitkiä, pitkiä aikoja
        ei tarkoita,
        etteikö se olisi silti tukalaa, kivuliasta ja altistaisi bakteeritulehduksille virtsetiehyeissä.


        Mutta joo... joskus oikein pitkän metsäretken (2,5-3 tuntia vapaana) jälkeisenä yönä meillä on kans posoteltu yli 12 tuntiakin.
        Eli oon itte syöny kaikessa rauhassa aamupalat ja lueskellu lehdet.. koira retkottanu vaan rauhassa. Tietenkin olin heti sitten lähtövalmiudessa, kun teki nousua ja alkoi jaloitella. Alko jo ittellä tehdä pahaa :)

        Normaalisti meillä alkaa aamut aina lenkillä. Eli itelle vaan pikanen pisu ja suoraan sängystä verkkarilenkille. Vasta sen jälkeen peseydyn, vaihdan vaatteet ja syön.


    • Näin meillä

      Nyt kesälomalla tuo aika on ollut 13 tuntia tasan joka päivä.

      Illalla kun tullaan kasin maissa tunnin lenkiltä, ysin, puol kympin jälkeen koira jo viimeistään unten mailla, niin seuraavana päivänä ollaan ysiltä pihalla. Illalla ei yleensä hirveästi vettä juo enää, hellelenkilläkin tankataan vettä jo ennen lenkille lähtöä reippaasti, niin ei vesi edes kovin sen jälkeen kelpaa.

      Minkäänlaista kiirettä ei ole ollut minkään toimituksen suhteen kertaakaan, merkkaillaan vaan kaikessa rauhassa, vaikka tuo leikattu onkin. Nukkuisi pitempäänkin jos vaan saisi :) kerran vähän lipeskin kun molemmilla riitti unta vähän normia pitemmälle.....
      Koirani säkä on 60 cm ja n. 30 kg, ilmeisesti isojen koirien ei niin nopsalla välillä pihalle tarvi päästä, jostain muistaisin näin lukeneeni.

      Jos koira jostain syystä on kovasti juonut illalla, saatan korttelin ympäri käydä vielä 10-11 maissa.

      • Iltapisut

        Meillä kans aina (vaikka olis millanen ulkoilu ollu alkuillasta)
        aina ihan yhellä nurkkapisulla käydään 23-24, että on kivempi koiralle nukkua yö.


    • fdghfghgjjhgj

      No itse teen niin että vien koiran ulos ennen nukkumaan menoa ja nukkua posottaa sitten saman verran kuin itsekin. :)

      Oli sitten aikainen herätys tai myöhäinen ..pissiväli meillä on sama n.8-10 tuntia riippuen kuinka kauan itsekin nukun. Aamulla laitan kahvin tulemaan ja haen koiran kanssa lehden pihalta.

      Itse käyn vessassa ennen kuin menen pehkuihin miksei niin myös koirakin. Mukavampaa sillekin. Koiran rakko ja munuaiset paremmassa kunnossa kun pissiväli ei liian pitkä..

    • pidättelijä

      meillä yleensä 12-14 tuntia, meidän koiralla ei ole ikinä kiire aamupissalle, tulee kyllä herättää jos hätä, mutta ei ole ollu ku pari kertaa koko 4 v aikana :)

      • huh huh

        Koira voi saada jonkin pissa tulehduksen liian pitkästä ulkoilu välistä. Vaikka se ei pyytäskään ulos ni ei tollasii 14 tunnin välejä, huh huh.Kokeile ittees onnistuuko? Kokeile vaikka vuoden ajan.


      • Teinille....
        huh huh kirjoitti:

        Koira voi saada jonkin pissa tulehduksen liian pitkästä ulkoilu välistä. Vaikka se ei pyytäskään ulos ni ei tollasii 14 tunnin välejä, huh huh.Kokeile ittees onnistuuko? Kokeile vaikka vuoden ajan.

        Voi tosi helposti onnistuu, kun ei tankkaa litraa vettä illalla. Kellon ympäri menee vähän väliä, joskus ylikin.
        Nukkuessa sekä koiran että ihmisen aineenvaihdunta laskee, joten asia on aivan eri kuin että päivällä olisi noin pitkään pissaamatta.

        Mutta muuten on ihan turha verrata ihmistä ja koiraa, jos koiralla on pitkän yön jälkeen kova hätä, se pissaa kyllä, meillä mennään aika pitkään aamulla ennenkuin se pissa tulee ja koira osaa myös pyytää ulos.

        Ja olen myös niin ymmärtänyt, että aivan kuten pienemmillä koirilla se sisäsiisteys tulee myöhempään, niin tuo pissausvälikin on helposti suurempi.
        Eli varmasti myös koirasta kiinni.


      • cdfhhytuyt
        Teinille.... kirjoitti:

        Voi tosi helposti onnistuu, kun ei tankkaa litraa vettä illalla. Kellon ympäri menee vähän väliä, joskus ylikin.
        Nukkuessa sekä koiran että ihmisen aineenvaihdunta laskee, joten asia on aivan eri kuin että päivällä olisi noin pitkään pissaamatta.

        Mutta muuten on ihan turha verrata ihmistä ja koiraa, jos koiralla on pitkän yön jälkeen kova hätä, se pissaa kyllä, meillä mennään aika pitkään aamulla ennenkuin se pissa tulee ja koira osaa myös pyytää ulos.

        Ja olen myös niin ymmärtänyt, että aivan kuten pienemmillä koirilla se sisäsiisteys tulee myöhempään, niin tuo pissausvälikin on helposti suurempi.
        Eli varmasti myös koirasta kiinni.

        Kyllä voi verrata ihmiseen ..nisäkkäitä molemmat ja pissimmistarve sama.

        Koirat miellyttää ihmistä ja aina ei heti pyydä ulos vaikka pissittää eikä kaikki tee lattiallekaan heti kun pissittää vaan pidättelee ja pidättelee.

        Myös janoon koirat ei aina juo jos pissiväli liian pitkä ja munuaisille huonoa jos ei vettä normaalin verran juo.

        Se etttä obngelmia ei tule ei kerro oikeasti mitään.

        Itse vien ennen nukkumaanmenoa ja heti kun herään. Eli n. neljä kertaa per päivä.

        Ja myös koiran ikä ratkaisee pennut ja vanhuksetkin useammin.


      • wreywqrgt
        cdfhhytuyt kirjoitti:

        Kyllä voi verrata ihmiseen ..nisäkkäitä molemmat ja pissimmistarve sama.

        Koirat miellyttää ihmistä ja aina ei heti pyydä ulos vaikka pissittää eikä kaikki tee lattiallekaan heti kun pissittää vaan pidättelee ja pidättelee.

        Myös janoon koirat ei aina juo jos pissiväli liian pitkä ja munuaisille huonoa jos ei vettä normaalin verran juo.

        Se etttä obngelmia ei tule ei kerro oikeasti mitään.

        Itse vien ennen nukkumaanmenoa ja heti kun herään. Eli n. neljä kertaa per päivä.

        Ja myös koiran ikä ratkaisee pennut ja vanhuksetkin useammin.

        tottahan sinä tiedät paremmin minun koiran.
        voi teitä teinejä, maailmaan pelastamassa, aivan turhaan.
        nisäkäs kuin nisäkäs, sama homma, huoh yksinkertaisuuttasi


      • Proud_Dog`s owner

        No voi hyvänen aika, eihän tuo 12-14 h edes ole mikään kohtuuton aika olla yön yli kusematta...kyllä aikuinen koira tuon ajan pystyy olemaan yön yli, pystyypä olemaan hieman pitempäänkin, jos nukkuu yhtä pitkään kuin omistaja itse.
        ei se koira tietenkään ihan miten pitkiä aikoja tahansa jaksa vettään pidättää, mutta aikuinen koira jaksaa kyllä olla yön yli vaikka 16 h etenki, jos nukkuu yhtä pitkään ku isäntänsäkin...tietysti varmaan sen jälkeen on päästävä tarpeensa toimittamaan...eikä koiralle rakkovikaa tule, jos aamu-ja iltalenkin välillä on pari kolme h tavallista pitempi väli, koira ei näin ollen siihen kuole, jos se joutuu pissiään hieman pitempään aamu-ja iltalenkin välisen ajan pidättämään, joutuuhan se pidättämään sitä sekin ajan, kun ihminen on töissä ja varsinkin, kun koira osaa ite ilmoittaa, milloin on oikeasti kusihätä...:D
        Kunhan ei ihan tajuttoman pitkiä aikoja pidä koiraa yön ylikään pissimättä ja kakkaamatta eikä siis pidäkään pitää....
        Vai että rakkovika koiralle, jos se on aamu ja iltalenkin välisen ajan yön yli 12-14 h...
        monellahan koira on tuon 12 h, kun illalla käytetään ja sitten aamulla/aamupäivällä eikä 12 tai vaikka 14 h ole edes mitenkään liian pitkä aika olla koiralle YÖN yli, eipä ole maailmanloppu, vaikka on 2-3 h ylikin siitä, kunhan sitten piäsee tarpeilleen...
        kun koira ei siihen kuole, jos se välillä on yön yli hieman tavallista pitempään iltalenkin jälkeen, kunhan ei ikuisuuksia tarvi vettään pidättää
        Jos koiralle tulee rakkovika 12 tunnin välistä, niin sitten se tulee sille jo 10 h;n välistä...
        kyllä se koira on monilla yön välisen ajan ainakin 8 h, pitempäänkin, ei kukaan juokse yöllä aikuisen koiran kanssa ulkona tyyliin 4 h;n välein eikä pidäkkään...
        Anteeks vaan, mutta mua hieman naurattaa nää kriitikot, joiden mielestä jo 10-11 h on aikuiselle koiralle liian pitkä väli olla yön ajan pissimättä, vaikka se ei edes ole mitenkään kohtuuttoman pitkä aika, ihan normaali, ei paljon eroa tuosta 12-14 tunnista...:o)
        Uskallanpa kertoa, että mun koira on ollut 16 h välillä aamu-ja iltalenkin välisen ajan yön yli siis ja on tottunut siihen, mutta en tietenkään nyt tuosta pitempään kehtaa pitää kusematta, että kyllä jo sen jälkeen haluaa asioilleen...;)
        epäileekö joku, ettei koira jaksaisi tuollaista väliä olla? ;)
        Väärässä olet se, joka epäilet....jos koira jaksaa olla tuon 14 h, niin jaksaa se olla 16 tuntiakin, mutta ei tietenkään varmaan siitä enää pidempään eikä pidäkkään pitää koiraa, kyllä yleensä tuo 14 h alkaa olla jo riittävän pitkä aika, mutta jos joskus menee vähän yli, että koira on sen 16 tuntiakin aamu-ja iltakiekan välisen ajan kusematta, se ei siihen kuole, kunhan pääsee tuon 16 tunnin jälkeen asioilleen...
        kyllä koira jaksaa pissiään jonkun verran pidättää ja joutuukin esim. työpäivän ajankin pidättämään, ellei sitä sitten käytetä sen aikana ulkona
        Ja vaikka joku kauhistelisikin, miten pitkään mun koira on ollut yön yli, voi mun puolesta kauhistella ihan rauhassa, koska koirani on sanottu olevan terveen, hyvin voivan ja tyytyväisen oloinen koira enkä pidä sitä yön ylikään ainakaan 16 h pidempään....mielestäni koira ei siihen kuole, jos joutuu joskus hieman pitempään kustaan pidättämään ja koira pärjää hieman pitempään yön yli kusematta eli aamu ja iltalenkin välisen ajan....the end....:)


      • Anonyymi
        Proud_Dog`s owner kirjoitti:

        No voi hyvänen aika, eihän tuo 12-14 h edes ole mikään kohtuuton aika olla yön yli kusematta...kyllä aikuinen koira tuon ajan pystyy olemaan yön yli, pystyypä olemaan hieman pitempäänkin, jos nukkuu yhtä pitkään kuin omistaja itse.
        ei se koira tietenkään ihan miten pitkiä aikoja tahansa jaksa vettään pidättää, mutta aikuinen koira jaksaa kyllä olla yön yli vaikka 16 h etenki, jos nukkuu yhtä pitkään ku isäntänsäkin...tietysti varmaan sen jälkeen on päästävä tarpeensa toimittamaan...eikä koiralle rakkovikaa tule, jos aamu-ja iltalenkin välillä on pari kolme h tavallista pitempi väli, koira ei näin ollen siihen kuole, jos se joutuu pissiään hieman pitempään aamu-ja iltalenkin välisen ajan pidättämään, joutuuhan se pidättämään sitä sekin ajan, kun ihminen on töissä ja varsinkin, kun koira osaa ite ilmoittaa, milloin on oikeasti kusihätä...:D
        Kunhan ei ihan tajuttoman pitkiä aikoja pidä koiraa yön ylikään pissimättä ja kakkaamatta eikä siis pidäkään pitää....
        Vai että rakkovika koiralle, jos se on aamu ja iltalenkin välisen ajan yön yli 12-14 h...
        monellahan koira on tuon 12 h, kun illalla käytetään ja sitten aamulla/aamupäivällä eikä 12 tai vaikka 14 h ole edes mitenkään liian pitkä aika olla koiralle YÖN yli, eipä ole maailmanloppu, vaikka on 2-3 h ylikin siitä, kunhan sitten piäsee tarpeilleen...
        kun koira ei siihen kuole, jos se välillä on yön yli hieman tavallista pitempään iltalenkin jälkeen, kunhan ei ikuisuuksia tarvi vettään pidättää
        Jos koiralle tulee rakkovika 12 tunnin välistä, niin sitten se tulee sille jo 10 h;n välistä...
        kyllä se koira on monilla yön välisen ajan ainakin 8 h, pitempäänkin, ei kukaan juokse yöllä aikuisen koiran kanssa ulkona tyyliin 4 h;n välein eikä pidäkkään...
        Anteeks vaan, mutta mua hieman naurattaa nää kriitikot, joiden mielestä jo 10-11 h on aikuiselle koiralle liian pitkä väli olla yön ajan pissimättä, vaikka se ei edes ole mitenkään kohtuuttoman pitkä aika, ihan normaali, ei paljon eroa tuosta 12-14 tunnista...:o)
        Uskallanpa kertoa, että mun koira on ollut 16 h välillä aamu-ja iltalenkin välisen ajan yön yli siis ja on tottunut siihen, mutta en tietenkään nyt tuosta pitempään kehtaa pitää kusematta, että kyllä jo sen jälkeen haluaa asioilleen...;)
        epäileekö joku, ettei koira jaksaisi tuollaista väliä olla? ;)
        Väärässä olet se, joka epäilet....jos koira jaksaa olla tuon 14 h, niin jaksaa se olla 16 tuntiakin, mutta ei tietenkään varmaan siitä enää pidempään eikä pidäkkään pitää koiraa, kyllä yleensä tuo 14 h alkaa olla jo riittävän pitkä aika, mutta jos joskus menee vähän yli, että koira on sen 16 tuntiakin aamu-ja iltakiekan välisen ajan kusematta, se ei siihen kuole, kunhan pääsee tuon 16 tunnin jälkeen asioilleen...
        kyllä koira jaksaa pissiään jonkun verran pidättää ja joutuukin esim. työpäivän ajankin pidättämään, ellei sitä sitten käytetä sen aikana ulkona
        Ja vaikka joku kauhistelisikin, miten pitkään mun koira on ollut yön yli, voi mun puolesta kauhistella ihan rauhassa, koska koirani on sanottu olevan terveen, hyvin voivan ja tyytyväisen oloinen koira enkä pidä sitä yön ylikään ainakaan 16 h pidempään....mielestäni koira ei siihen kuole, jos joutuu joskus hieman pitempään kustaan pidättämään ja koira pärjää hieman pitempään yön yli kusematta eli aamu ja iltalenkin välisen ajan....the end....:)

        Herkemmin tulee virtsatulehdduksia koiralle jos jatkuvasti joutuu pidättää pitkään virtsaansa.ja sit voi virtsatulehduksien myötä tulla myös muita sairauksia,esim.kohtuun..


      • Anonyymi
        cdfhhytuyt kirjoitti:

        Kyllä voi verrata ihmiseen ..nisäkkäitä molemmat ja pissimmistarve sama.

        Koirat miellyttää ihmistä ja aina ei heti pyydä ulos vaikka pissittää eikä kaikki tee lattiallekaan heti kun pissittää vaan pidättelee ja pidättelee.

        Myös janoon koirat ei aina juo jos pissiväli liian pitkä ja munuaisille huonoa jos ei vettä normaalin verran juo.

        Se etttä obngelmia ei tule ei kerro oikeasti mitään.

        Itse vien ennen nukkumaanmenoa ja heti kun herään. Eli n. neljä kertaa per päivä.

        Ja myös koiran ikä ratkaisee pennut ja vanhuksetkin useammin.

        Nisäkkäitä molemmat 😅 Kaikkee sitä


    • 4 tuhisijaa yhdessä

      Meillä jos vaan saa jää nukkumaan (kotona ollessani) ja nukkuu jopa 11. kieppeille vaikka oltas oltu lenkillä illalla ennen kahdeksaa. Meidän narttu on merkkailija vaikka on leikattu. Sitten kun mennään lenkille pitää saada pissata monta kertaa. Joskus jos on hätä haluaa ulos pihalle, tekee yhdet tai kahdet pissat ja löntystää takas nukkumaan. Sitten lähdetään pitkälle lenkille. Toinen koiramme vuoden ja risat jaksaa myös nukkua niinkauan kuin mekin. Nousee taas heti kun mekin, mutta odottaa, että ehtii käydä suihkussa, juoda kaffet jne. Eivät ikinä herätä että pitäis päästä ulos. Ripulia ei ole kummallaklaan ollut liki vuoteen. Ruoan saava 17. - 19. välillä. Jotain purtavaa, luu tms. voi saada aamupäivisin. Rakastavat viikonloppuja kun pääsevät lököttelemään väliin ja nukahtavat väliimme.

    • Huh huh...

      Melkosia koiran omistajia ootte.

      Miettikääpä omalle kohdalle, että pääsisitte vain 2 kertaa päivässä vessaan.

      Kyllä sillä koiralla voi olla hätä, vaikka ei sitä ilmaisekkaan. Ne on vaan todennu, että turha pyytää, kun ne ei laiskuuttaan kuitenkaan mua viitti ulkona käyttää.

      Ryhdistäytykäähän nyt ihmiset.

      • dsdgdh

        Samaa mieltä ainakin kolme kertaa ulos mieluiten neljä ja välit ei liian pitkät..eli illalla ennen nukkumaanmenoa pissatus ja aamulla ulospissille ja kaksi lenkkiä päivällä.


    • 3x1

      Eiköhän se riipu rodusta ja tapauksesta,pienet useammin.

    • 3x riittää päiväs

      mä käyn 3x päivässä. klo 9, klo 15, klo 21... eli kuuden tunnin välein, paitsi yön on 12h pissaamatta, kyllä se koira aina jollain tapaa reagoi esim tuhoomalla tavaroita jos liian vähän pääsee pissalle, meillä ainakin koira on tyytyväinen elämäänsä.

    • 11991199

      Koiran pitää saada käydä ulkona ainakin kolmekertaa päivässä. Yhdellä ulkoilukerralla leikkaamattoman uroskoiran tulee saada tyhjentää rakkonsa ainakin viisi kertaa - mielummin enemmänkin. Näin vältytään virtsatulehduksilta.
      Oman koirani kohdalla pisin ulkonakäynnin väli on n. 11 tuntia viimeisen ilta- ja aamu-ulkoilun välillä.

    • v 95 koiria

      Kuka saatana herää ja on 3 tuntii hereillä ja sit vasta ulos? Ja aamusuihku enne lenkkiä? Ette te sit mitään "lenkkiä" tee vaan meette vaan nurkalle.
      Mul 5v iso koira. Aamulla herään itse n klo 8 ja koira jää makaan sänkyyn. N 8.30 mennään ulos, LENKILLE. Iltapäivällä n klo 14 yli tunnin reipas kävely. Klo 19 metsään juokseen ja /tai melkein parin tunnin kävely. Aina riippuu ilmoista, ei kovalla heltellä. Ja vielä, just ennen ku meen sänkyyn ni pihalle pikkupissat ni on koirallakin mukava nukkua. Ruokaa saa aamulenkin jälkeen ja illalla.

      • Hekdkej

        Ehkä kaikki ei hikoa samalla lailla... mun tarvii kyllä mennä suihkuun varsinkin näin kesällä jopa aamun lyhyen 25 min jälkeen.
        Ps. Et taida käydä töissä/työskennellä 8h päivää..


    • Karonda

      Olen lukenut ,että suositus olisi 4 tuntia,mutta harva koira kuitenkaan niin usein ulos pissille kylläkään pääsee ,ainakaan silloin, jos omistajat ovat töissä eivätkä pääse koiraansa pissittämään.Ellei heillä sitten ole jotain tuttua ,joka voisi koiraa päivällä käydä ulkoiuttamassa.Joka tapauksessa minusta jo 10 tuntiakin on tosi pitkä aika koira pidätellä hätäänsä.
      Ja ei tarvitse kuin ajatella miltä itsestä tuntuisi olla käymättä vessassa niin moneen tuntiin,niin luulenpa, että siinä olisi ihmiselläkin aika tukalat paikat ja samahan se on tietysti koirallakin myös.
      Silloin jos omistaja taas on työtön ja pääsee koiraansa ulkoiluttamaan milloin haluaa, niin silloin kyllä olisi viisainta viedä koiraa tarpeeksi usein tarpeilleen ja kunnon lenkeille tietysti myös.Mutta valitettavasti vaan on kuitenkin hyvin paljon myös sellaisia koiran omistajia ,joita vaivaa laiskuus ja he eivät yksinkertaisesti jaksa eivätkä viitsi viedä koiraansa ulos, vaikka heillä siihen mahdollisuus olisikin,joten sellaisissa tapauksissa toivon aina etteivät tällaiset ihmiset olisi koiraa koskaan tulleet hankkineeksikaan.

      • 33+1000

        On aivan eri asia olla yön tunnit pissaamatta, kuin päivän tunnit, olettaen että ei päivälläkin nuku.
        Aineenvaihdunta-asia.
        Harva yöllä herää pissittämään kun se 4h tulee täyteen.


      • Proud_Dog`s_Owner
        33+1000 kirjoitti:

        On aivan eri asia olla yön tunnit pissaamatta, kuin päivän tunnit, olettaen että ei päivälläkin nuku.
        Aineenvaihdunta-asia.
        Harva yöllä herää pissittämään kun se 4h tulee täyteen.

        Heh, oli pakko kommentoida, että NIMENOMAAN, kyllä on mun mielestä ihan NAURETTAVAA JOLTAKULTA sanoa, että koiran kanssa pitää juosta yöllä 4 TUNNIN välein ulkona....Ei herrajee, ehkä pienen pentukoiran kanssa, mutta aikuinen koira pärjää ihan hyvin jopa 12-14 tunnin mittaisen yön, mutta kyllä tuo aika tietenkin on jo tarpeeks pitkä väli tarpeiden teossa, että ei nyt kuitenkaan TUOSTA kovin PITEMPÄÄN saa pitää yötäkään.
        Onhan se kohtuutonta pitää koiraa pissimättä tyyliin ympäri vuorokauden, vaikka oiskin yöstä kyse....Mutta kyllä tuon 12-14 tuntia vielä pystyy yön olemaan.
        Eri asia on tietenkin sitte PÄIVÄ. Eikö jotkut sitä täällä tajua?
        Kyllä koira monilla on yölläkin ainakin 7-8 tuntia, harva nyt juoksee koiran kanssa YÖLLÄ jotai 4-5 tunnin välein ulkona....Se nyt on jo liikaa AIKUISELLA koiralla, aikuinen koira pärjää ihan hyvin yön ajan ainakin 8 h eikä siinä ole mitään vikaa eikä se ole eläinrääkkäystä, pärjääpä varmaan vielä pari tuntia pitempään, mikä tarkoittaa jotain 11-12 tuntia.
        Kyse on nyt yöstä. Päivällä se KOHTUULLINEN pissatusväli on max. 9 h, suunnilleen työpäivän mittanen eikä kyllä pitäis pitää mun mielestä ihan sitäkään AINA, jos ei ole pakko, töissä käyvillä ihmisillä koiran nyt on pakko olla se 8-9 h, jos kokopäivätyössä käy, kohtuutonta on toki pitää ainakaan 10 tuntia pitempään päivisin.
        En halua olla mitenkään röyhkeä, mutta mua suorastaan naurattaa jotkut höperöt, jotka kauhistelee sitä, että koira on öisin 8-9 h pissimättä tai vaikka 12-14 h pisimmillään.
        Vielä naurettavampaa on tuo, että aikuisen koiran kanssa pitäis joittenki HÖPSÖJEN juosta YÖLLÄ 3-4 tunnin välein ulkona.
        Ei kai kukaan tervejärkinen sitä tee, pentukoiran nyt vielä ymmärtää, mutta aikuisen koiran MINÄ EN YMMÄRRÄ.
        Ja pentukoirakin voi joillakin olla 8 tuntisen yön, mutta ei ehkä sen pitempään passaa pentukoiraa pitää, jolla ei ole vielä pidätyskykyä.
        Mutta ymmärtäähän tuon, ettei halua senkään kanssa hyppiä yöllä jopa 2 tunnin välein ulkona niinkuin pienen pentukoiran pitää päästä tarpeilleen joka toinen tunti, kun ei ole vielä minkäänlaista pidätyskykyä. Niillähän on sitten alussa sanomalehet tarpeiden toimittamista varten.
        Heh, oma koirani on nyt 3 vuotta ja about 7 kuukautta ja on kyllä ollut tuon 12 h yöllä, kun on sen verran ollut sen verran varttunut, että on oppinut pidättämään pissiään, tunnustan, että välillä liian pitkään, kun erehdyin luulemaan, että mikäs kiire sillä nyt on aamulla vielä mihinkään, kun se nyt nukkuu yhtä pitkään ku minä itekkin, mikä oli puhdas EREHDYS ja VÄÄRIN.
        Koirallehan tosiaan voi tulla rakko-vika, jos se joutuu kohtuuttoman pitkiä aikoja YÖNKIN olemaan enkä halua, että niin käy omalle koiralleni, joten aloin petrata sitä asiaa.
        Päivällä koirani ei ole ollut koskaan kuin max. 10 h ja en pitäis sitäkään, mieluummin vien, jos olen kotona, 4-5 tunnin välein sitä ulos....
        Yön kyllä pärjää vaikka tuon 14 tuntiakin, mutta ei ehkä siitä kovin pitempään pidä pitää.
        Olen koiraani kiintynyt enkä halua, että sille tulee mitään rakko-vikaa....: I


    • ghjkjhg

      Aika harva sitä taitaa töissä käydä, kun joutaa pitkin päivää kusettelemaan. Kyl päivällä tulee väkisinkin 10h tauko koirien kusetukselle. Joskus ylikin.

      • adsagrfds

        täällä on vain katsos täydellisiä ihmisiä, töissä käyvät ihmiset ovat eläimen rääkkääjiä, näinhän se aina menee :)


      • ffghfgjjj
        adsagrfds kirjoitti:

        täällä on vain katsos täydellisiä ihmisiä, töissä käyvät ihmiset ovat eläimen rääkkääjiä, näinhän se aina menee :)

        Työn aikana ..No itse vien kiireesti kun tulen kotiin..ja venyy n.yhdeksään tuntiin..ei voi mitään :( Jos menisi sitäkin pidemmäksi kävisin ruokatunnilla tai sitten olisi mietittävä muuta järjestelyä. Usein monilla on lapsia jotka pääsevät aiemmin kotiin itselläni ei ja se surettaa..eihän tuo koirallekaan hyvää tee liiallinen pidättely ja juomisen vähentäminen.

        Olen miettinyt että jättäisin tarhaan töiden ajaksi mutta naapurit lähellä ja aina ei voi luottaa ihmisiin että jättää koiran rauhaan. :(

        Onneksi pian alkaa etätyöt ja pissiväli pienenee.


      • Proud_Dog`s_Owner
        ffghfgjjj kirjoitti:

        Työn aikana ..No itse vien kiireesti kun tulen kotiin..ja venyy n.yhdeksään tuntiin..ei voi mitään :( Jos menisi sitäkin pidemmäksi kävisin ruokatunnilla tai sitten olisi mietittävä muuta järjestelyä. Usein monilla on lapsia jotka pääsevät aiemmin kotiin itselläni ei ja se surettaa..eihän tuo koirallekaan hyvää tee liiallinen pidättely ja juomisen vähentäminen.

        Olen miettinyt että jättäisin tarhaan töiden ajaksi mutta naapurit lähellä ja aina ei voi luottaa ihmisiin että jättää koiran rauhaan. :(

        Onneksi pian alkaa etätyöt ja pissiväli pienenee.

        No tottakai 9 tuntia eli normi työpäivä on max. aika pitää koiraa käymättä ulkona.
        Tottakai se nyt pitää tulla työpäivän jälkeen viemään lenkille, sehän on kohtuutonta pitää koiraa pääsemättä tarpeitaan tekemään työpäivää pitempään....Itellä, kun koira on ollut sen 8, MAX. 9 h kotona, ni tulen suoraan pää kolmantena jalkana kotiin viemää sen ulos. Kyllähän se nyt koira hoitaa asiallisesti, jos sen on ottanu, eikö? ;)
        Että kyllä sitä minäki suoraan vien lenkille, kun tulen kotiin päivän jälkeen....
        En tosin nyt ole töissä, mutta ohan se silti tultava viemään lenkille, ku se on 8 tunnin päivän ollu yksin kotona.
        En edes mielellään pidä sitä edes ihan 9 tuntia pissimättä, kun se jää yksin kotiin, kun ite lähen jonnekin. 8 h on melkein se max....Sen nyt koira pystyy vielä olemaankin, mutta ei mitää yli 10 h päivällä, se on jo laiminlyömistä....
        Öitä sinne....;)


      • nodancingtoday
        ffghfgjjj kirjoitti:

        Työn aikana ..No itse vien kiireesti kun tulen kotiin..ja venyy n.yhdeksään tuntiin..ei voi mitään :( Jos menisi sitäkin pidemmäksi kävisin ruokatunnilla tai sitten olisi mietittävä muuta järjestelyä. Usein monilla on lapsia jotka pääsevät aiemmin kotiin itselläni ei ja se surettaa..eihän tuo koirallekaan hyvää tee liiallinen pidättely ja juomisen vähentäminen.

        Olen miettinyt että jättäisin tarhaan töiden ajaksi mutta naapurit lähellä ja aina ei voi luottaa ihmisiin että jättää koiran rauhaan. :(

        Onneksi pian alkaa etätyöt ja pissiväli pienenee.

        "Usein monilla on lapsia jotka pääsevät aiemmin kotiin."

        Totta, noinhan se monesti menee, vaikka koiraoppaissa aina korostetaan ettei koiraa saa koskaan jättää yksin lasten kanssa.


      • ffghfgjjj
        nodancingtoday kirjoitti:

        "Usein monilla on lapsia jotka pääsevät aiemmin kotiin."

        Totta, noinhan se monesti menee, vaikka koiraoppaissa aina korostetaan ettei koiraa saa koskaan jättää yksin lasten kanssa.

        Niin itse olin kaksitoista vuotias kun sain hankkia koiran ja kiireesti menin koulusta kotiin ennen vanhempia joilla silloin pitkät työpäivät. Lapset varsinkin isommat on hyviä koiran kera ja usein perhekoiriksi valitaan pienempiä koiria joita lapsikin voi käydä pissattamassa vaikka cockereita..etc.

        Pienempiin lapsiin on sääntö ettei koiraa kaksin lapsen mutta eihän pikkulapsia myöskään jätetä yksin kotiin valvomatta muutenkaan..?


      • Kyllä ne
        ffghfgjjj kirjoitti:

        Niin itse olin kaksitoista vuotias kun sain hankkia koiran ja kiireesti menin koulusta kotiin ennen vanhempia joilla silloin pitkät työpäivät. Lapset varsinkin isommat on hyviä koiran kera ja usein perhekoiriksi valitaan pienempiä koiria joita lapsikin voi käydä pissattamassa vaikka cockereita..etc.

        Pienempiin lapsiin on sääntö ettei koiraa kaksin lapsen mutta eihän pikkulapsia myöskään jätetä yksin kotiin valvomatta muutenkaan..?

        isommatkin lapset aiheuttavat vaaratilanteita koiriensa kanssa. Kokemusta on.

        Kiva vielä, kun vaikka vastuu on heidän vanhemmillaan, niin silti epäonnistumisen taakka jää käytännössä lapsille. Tuskin edes kertovat vanhemmilleen, ellei ole näkyvää vahinkoa tapahtunut.


      • ffghfgjjj
        Kyllä ne kirjoitti:

        isommatkin lapset aiheuttavat vaaratilanteita koiriensa kanssa. Kokemusta on.

        Kiva vielä, kun vaikka vastuu on heidän vanhemmillaan, niin silti epäonnistumisen taakka jää käytännössä lapsille. Tuskin edes kertovat vanhemmilleen, ellei ole näkyvää vahinkoa tapahtunut.

        Niin itselläni oli vastuu tuolloin koiran pissatuksista ja lenkeistä..mutta olin sitä halunnutkin niin en voinut vanhempiani syyllistää. Onko se oikein ei minusta..liikaa stressiä muun lisäksi. Eli vanhempien kaikesta huolimatta pitäisi ottaa päävastuu.

        Koiria oli myös aiemminkin ..isompi mutta ei aiheuttanut vaaraa..mutta aika oli silloin toinen. Vanhemmat komensi heti jos menimme koiraa häiritsemään eli opimme milloin koira tykkää että tulemme luokse ja milloin sen oli annettava olla rauhassa. säännöt oli selvät. Nykyään koirilta vaaditaan liikaa ymmärrystä toisella tapaa käyttäytyvästä lajista eli ihmisestä. Ja tässä tulee ristiriitoja minusta. Molemmille säännöt ja mieluummin pienempi koira lapsiperheeseen. Mutta silti riittävän iso pienten lasten käsittelyyn mikä pitää olla hyvää. Eli lapsille säännöt ja vaikka koira sietää rajuakin käsittelyä sitä ei saa sallia.

        Mutta hyvä jos kotona on joku aiemmin pissattamassa koiran

        Yhden teinin tiedän potkasseen koiraa suutuksissaan ja siltä meni kylkiluu..ei kertonut vanhemmilleen mutta koira alkoi oireilemaan kylkeä ja veivät eläinlääkäriin ja paljasti sitten että suuttui koirasta ja sen lenkittämisestä. Koira annettiin uuteen kotiin. Lapsensa on siis myös tunnettava hyvin. :(


    • koiranehdoilla

      En kyllä nyt ymmärrä ihmisiä, jotka vain kahesti päivässä uikoiluttavat koiraa. Ite lenkitän aamulla klo 4.30 (2 h lenkki), päivällä n. klo 15.30 (0,5 h) ja illalla klo 19.30 ( 2h) ja eipä koirani pyytele yleensä ulos kun vain silloin, jos maha sekasi eli todella harvoin. niin ja töissä käyn.

      • ffghfgjjj

        Itse vien 5.50 pissi, 15.30 pissi ja kakkalenkki,19.00 varsinainen lenkki ja 21.30 pikapissi.

        Vkl n.8.00 13.00 18.00 ja 22.00

        Kaksi pissilenkkiä minustakin kiusantekoa koiralle. :(


    • Joskus.

      Jokin aika sitten oli pitkään. Käytin koiran lenkillä 21.00 ja heräsin aamulla seitsemän aikaan kovassa kuumeessa, influenssa iski. Otin lääkettä ja jäin raatona makaamaan sänkyyn. Iltapäivällä soittelin kavereille, jos joku töiltään kerkiäisi käyttää koirani? Sain apua vasta siinä neljän jälkeen. Otti samalla koiran hoitoonsa, oli monta tuntia. Koirakin muuten nukkui, kuten minä.
      Tilapäisesti ei haittaa.

    • Aktiiviurheilija

      Kieltämättä tämä on niin koirakohtaista, pienillä koirilla on pienempi rakko kuin suurilla, jotka voivat hyvin olla kauemmin ilman tarpeitaan.

      Itselläni siis 75 kiloinen narttu, ja koska olen töissäkäyvä ja opiskelenkin kahta alaa samaan aikaan, niin meillä on viikoittaista se, että päivisin on piiitkä aika koiralla olla kotivahtina, eli 15 tuntia (noin 2-3 kertaa/vko). Monista kuulostaa kauhealta, mutta koirani vain nukkuu päivän tyytyväisenä ja jätän aina aktivointileluja lattioille tekemiseksi.

      Eli meillä on näinä ruuhkapäivinä vain "kaksi lenkkiä". Eli itse lähden 05:00 ja savun 20:00, niin lenkit ovat aamulla 03:30-05:00 ja illalla 20-22:00 eli pitkät lenkit, jotta koira on sisällä tyytyväisenä. Ja tottakai päivinä jolloin olen vain 8-10 tuntia poissa, niin tehdään enemmän, ja vapaapäivät meillä kuluvat kokonaan ulkona eli vietämme yhdessä ulkona vapaat n. klo 08-16 sekä iltalenkki tunnin eli vapaapäivinä ulkoilua on 9 tuntia, eli meidän tapauksessa kukaan tuskin pystyy kuitenkaan sanomaan mitään että olen aivan surkea koiranomistaja. Tiedän, että vietän aikaani koirani kanssa ulkona reippaasti enemmän kuin moni muu, enpä ole itse törmännyt moneen muuhun jotka käyttäisivät vapaansa näin ahkerasti koiraansa.

      Eli hyvin tapauskohtaista sopiva aika koiran olla pissimättä, ja pitää miettiä koko viikon aktiviteettia yms. Meillä homma toimii siis nÄin. Ja P.s pidätän itsekin tuon 15 tuntia ;)

    • annnu-

      Kuulostaa aika julmalta pitää koiraa 13 tuntia sisällä, se että se pystyy pidättämään sen aikaa ei tarkoita etteikö se voisi sairastua tuosta.

      Meillä koira on pisimmillään 9h sisällä, viikonloppuisin käytän koiran yleensä klo 00 ulkona ja herään aamulla kuudelta käyttämään karvakamun ulkona, sitten jatkan itse unia. :)

    • entiedämiksi

      Mun koira pidättelee jonkun 48 tuntiakin. Ei halua lähteä ulos, vaan juoksee sängyn alle piiloon. Ilmeisestikään ei ole hätä. Jos 48 tuntia täyttyy ja vieläkin yrittää luistaa lenkistä, sillon vien vaikka väkisin ulos.

    • ikävästi kävi

      Meillä pienelle koiralle tuli jokin rakkovika kun joutui pidättelemään iltakympistä seuraavan päivän klo kolmeen, nuorempi koirista sentään teki tarpeensa sisälle. Nyt sitten joudutaan heräämään melkein joka aamuyö ja viemään koira ulos. Tämä koira ei ole koskaan turhaan pyytänyt ulos ja sisälle ei tee koskaan. Joten liian pitkä aika on kidutusta koiralle.

    • jussiosku

      Minun naapuri pitää koiraa yli vuorokauden yksin kotona, itse veneilevät. Kyllä surettaa koiran puolesta, kele.......

      • TeeIlmoitus

        Tee ilmoitus netissä eläinsuojeluviranomaiselle! Sinun tiedot ei mee eteenpäin


    • eitarvettapidättelyille

      Minä vien koiran ennen nukkumaan menoani käymään vimpaksi ulkona, ja aamulla kun herään,ensin vien koiran käymään asioillaan.Ja vasta sitten teen itselle aamupalan,puuron ja eväät töihin.Melko lyhyen ajanpäästä vien koiran taas käymään ulkona ennen töihin menoa.Eli yöllä koiran pissaväli noin 8h, ja aamulla käy pari kertaa ennen töihin lähtöäni.
      Sitten on sisällä sen reilu 8h, ja kun tulen töistä, pikaseen pissatan, syön ja sitten 1-2h lenkki menoista ja tilanteesta riippuen, joilloin tekee miten paljon lystää.Illalla vien viellä pari kolme kertaa ulos, ennen nukkumaan menoa.
      Kesällä ja vielläkin kun on lämmin olen itsekkin paljon ulkona, ja kun olen kotona silloin on ovet päivisin ja iltaisinkin auki, joten koira saa mennä ulos milloin ja miten lystää.Niin ei varsinaisesti pissatella, vaan koira käy itsekseen ulkona , tietysti jokapäivä on tuo 1-2h lenkki, ettei oma kuntoni heikkene ;)

    • 2plus17

      Meillä on nyt niin koiran kannalta onnekkaasti työvuorot avokin kanssa, ettei koira joudu olemaan kuin max. pari tuntia yksin päivässä ja lenkitkin hoituvat hyvin. Avo lähtee töihin 5-7 ja käyttää silloin koiran. Joskus koira pääsee klo 8-9 aamupissille. Seuraava lenkki klo 12-14, jonka jälkeen lähden itse töihin ja avo tulee kotiin. Siitä seuraava lenkki n. klo 18. Iltalenkki kun tulen töistä 22-23.
      Eli meillä on maksimissaan noin 6 tuntia lenkkien välillä. Vähempikin toki riittäisi, kolmellakin tuo on pärjännyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe