(Femto) Lasik (laser) uusintaleikkaus - tuliko ongelmia?

Uusintaleikkaus?

Onko täällä silmäleikkauksen (lasik) uusintaleikkauksessa käyneitä? Miksi jouduit uusintaleikkaukseen ja kannattiko se? Tuliko leikkauksesta ongelmia ja kadutko että lähdit uusintaan? Vai sujuiko kaikki hyvin ja nyt olet tyytyväinen silmiisi?

Toinen silmäni (dominoiva) ylikorjattiin aika paljon plussalle enkä näe sillä hyvin. Tilanteeni on nyt itse asiassa huonompi kuin ennen lasik-leikkausta. Jos silmä olisi jäänyt miinukselle, en menisi uusintaleikkaukseen, mutta kaukonäköisesta silmästä on paljon enemmän haittaa. Olen jo sen ikäinen, että lähinäköni on heikentynyt vähän ja ylikorjattu silmä tekee tilanteen tosi vaikeaksi. Näen silmällä huonosti lähelle (ja kauas) ja minulla on myös päänsärkyjä koko ajan. Jos en mene uusintaleikkaukseen, joudun käyttämään laseja. Toisen silmäni leikkaus onnistui paremmin eikä sitä tarvitse leikata uudelleen. Toinen silmä tuntuu vielä ajoittain aika kuivalta.

Eniten pelkään silmän kuivumista. Silmälääkäri sanoi, että riski silmän kuivumiselle on sama kuin alkuperäisessä leikkauksessa (alle 5 %), mutta usealla tuntuu uusintaleikattu silmä kuivuvan enemmän. Uusintaleikkauksessa läppä nostetaan ja se tuhoaa hermot, joiden pitää taas parantua. Pelkään että silmä jää pysyvästi kuivaksi.

Olen huolestunut myös muista riskeistä. Uusintaleikkaus on ei ole mikään pieni korjausleikkaus vaan siinä on samat riskit kuin alkuperäisessä leikkauksessa. Toki vahvuuden korjaus on hieman pienempi.

Uusintaleikkaus pelottaa noin sata kertaa enemmän kuin alkuperäinen leikkaus. Nyt tiedän, miten paljon silmäleikkauksessa on riskejä. Joinakin päivinä haluan korjata silmän ja joskus taas tuntuu siltä, etten uskalla mennä taas leikkaukseen. Kadun silmäleikkausta enemmän kuin mitään muuta päätöstäni koskaan.

Kertokaa siis kokemuksia ja mielipiteitä. Kannattako uusintaleikkaukseen mennä vai ostanko suosiolla silmälasit?

18

6399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monokulus

      Riippuu kauanko leikkauksestasi on aikaa. Leikkaustulokseen tottumisessa saattaa mennä muutama vuosikin, jos on tarkoituksella tehty eripariset silmät.

      Ota yhteysttä sinut leikanneeseen lääkäriin niin hän voi selvittää, mistä on kyse.

      • Uusintaleikkaus?

        Jos eripariset silmät leikataan tarkoituksella (monovision), dominoiva silmä on "nollilla" (näkee kauas) ja toiseen jätetään MIINUSTA helpottamaan lähinäköä. Minulla on toisessa silmässä "nollanäkö" ja dominoiva silmä on kaukonäköinen eli plussalla. Tästä eriparisuudesta on ihmiselle vain haittaa, koska "plussasilmä" näkee huonosti lähelle ja kauas. Silmä myös rasittuu helposti ja aiheuttaa päänsärkyä. Tätä monovisionia ei siis tehty tarkoituksella.

        Olen puhunut leikanneen lääkärin kanssa ja tiedän, mistä on kyse. Hän olisi valmis leikkaamaan ylikorjatun silmän, mutta päätös on tietenkin minun. Tilanne olisi paljon parempi, jos molemmat silmät olisivat samanvahvuiset ja lähellä nollaa eli normaalinäköä. Leikkaus vain arveluttaa, koska alkuperäisestä leikkauksesta tuli paljon ongelmia.

        Leikkauksesta on aikaa alle vuosi eli uusinnan voisi tehdä lääppää nostamalla.


    • Tutustukaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

      • Uusintaleikkaus?

        Eikö täällä ole ketään, jonka silmät on leikattu (lasik) toiseen kertaan? Millainen kokemus oli? Tuliko uusintaleikkauksesta lisää ongelmia? Kuivuivatko silmät enemmän?


      • Pehtoori2
        Uusintaleikkaus? kirjoitti:

        Eikö täällä ole ketään, jonka silmät on leikattu (lasik) toiseen kertaan? Millainen kokemus oli? Tuliko uusintaleikkauksesta lisää ongelmia? Kuivuivatko silmät enemmän?

        Leikattiin Eirassa uudellen, kun oli otettu liikaa pois n. 1 diopteri. Odottelin vuoden ja tilanne oli stabiili mutta oli siis kaukonäköä niin että TV:ä katsoessa mielellään piti 1 laseja. Hiukan harmistunut lääkäri teki uusintaleikkauksen ja tilanne oli alkuun hyvä. Erehdyin menemään saunaan 1 viikko käsettelyn jälkeen (muistaakseni saunomiskielto oli 1viikko. mutta suosittelen kaikille pidempää taukoa). Sen jälkeen tilanne palasi kaukonäköön 1. Myös hämäränäkö selvästi heikkeni. Pahempaa häikäistymistä esim. pimeällä ajaessa ei kuitenkaan ole. Olen kyllä tyytymätön koko hommaan. Olisi varmaan ollut parempi jättää korjausleikkaus käymättä, mutta kun olin maksanut takuuhinnan. Ilman saunomista olisin varmaan tyytyväinen tulokseen. Eiraa en voi muutenkaan suositella lääkärin kiireisyyde/huonojen kommunikaatiotaitojen vuoksi.


      • Leikkauksen riskit
        Pehtoori2 kirjoitti:

        Leikattiin Eirassa uudellen, kun oli otettu liikaa pois n. 1 diopteri. Odottelin vuoden ja tilanne oli stabiili mutta oli siis kaukonäköä niin että TV:ä katsoessa mielellään piti 1 laseja. Hiukan harmistunut lääkäri teki uusintaleikkauksen ja tilanne oli alkuun hyvä. Erehdyin menemään saunaan 1 viikko käsettelyn jälkeen (muistaakseni saunomiskielto oli 1viikko. mutta suosittelen kaikille pidempää taukoa). Sen jälkeen tilanne palasi kaukonäköön 1. Myös hämäränäkö selvästi heikkeni. Pahempaa häikäistymistä esim. pimeällä ajaessa ei kuitenkaan ole. Olen kyllä tyytymätön koko hommaan. Olisi varmaan ollut parempi jättää korjausleikkaus käymättä, mutta kun olin maksanut takuuhinnan. Ilman saunomista olisin varmaan tyytyväinen tulokseen. Eiraa en voi muutenkaan suositella lääkärin kiireisyyde/huonojen kommunikaatiotaitojen vuoksi.

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


    • eyeswideopen

      Jäätäviä totuuksia löytyisi jo yksistään Antilasik.fi:tä lukemalla:

      "3. Leikkauksen onnistumiselle ja lopputuloksen pysyvyydelle ei ole mitään takeita.
      - Miksi taittovirhekirurgiaa suorittavat yritykset antava niin lyhyitä takeita näön pysyvyydelle leikkauksen jälkeen? Miksi nykyisiä leikkaustekniikoita mainostetaan sillä, että uusi läppä voidaan tehdä nopeasti uudestaan (mikäli ensimmäinen kerta epäonnistuu)?
      - Näkö on läpi eliniän muuttuva elementti ihmisessä. "

      "13. Yli- ja alikorjaus.
      - Läheskään aina leikkauksessa ei saavuteta tavoiteltuja arvoja, tekeehän suurimman osan työstä kone eikä ihminen. Uusintaleikkaus aiheuttaa yhä suuremman riskin muun muassa kuivasilmäisyyteen, epiteelin kasvuun sekä pysyvään näköhäiriöön."

      Kuka vielä tämän jälkeen haluaa leikkuuttaa silmänsä vapaaehtoisesti...

      • Uusintaleikkaus?

        Ajattelin kirjoittaa kuulumisia. Olen viestiketjun aloittaja enkä ole käynyt uusintaleikkauksessa. Se on vieläkin mahdollista, mutta vain, jos siitä ei tule silmiini lisää ongelmia.

        Femtolasikista on nyt yli vuosi ja tilanne on entistä huonompi. Nyt molemmat silmäni ovat kaukonäköiset (plussalla). Silmät rasittuvat katsoessa lähelle ja kauas.

        Ennen leikkausta silmälääkäri lupasi, että leikkauksen jälkeen en tarvitse lainkaan laseja. Todellisuudessa olen nyt täysin sidottu laseihin enkä voi olla enää lainkaan ilman niitä. Likinäköisenä näin sentään hyvin lähelle ja pystyin olemaan halutessani ilman laseja, vaikka näin kauas huonosti. Likinäköisyys on aina parempi vaihtoehto kuin kaukonäköisyys.

        Kaukonäköisyyden lisäksi silmäni ovat myös kuivat. Laitan edelleen tippoja monta kertaa päivässä.

        Kadun silmäleikkausta suunnattomasti. Se ei ole tuonut minulle mitään hyvää. Jos voisin, ottaisin heti takaisin entiset likinäköiset, terveet silmäni.

        Pehtoori2: tuntuu todella oudolta, jos saunominen vaikuttaisi näköön tuolla tavalla. Olisikohan syynä kuitenkin joku muu.

        "Eiraa en voi muutenkaan suositella lääkärin kiireisyyde/huonojen kommunikaatiotaitojen vuoksi." Kuullostaa niin tutulta, vaikka en käynyt Eirassa. Myös minun lääkärilläni oli liian kiire eikä tärkeistä asioista (esim. kuivat silmät tai leikkauksen riskit) puhuttu.

        Ketjuun olisi hyvä saada lisää uusintaleikkauksessa olleiden mielipiteitä.


      • Valelikinäköä?
        Uusintaleikkaus? kirjoitti:

        Ajattelin kirjoittaa kuulumisia. Olen viestiketjun aloittaja enkä ole käynyt uusintaleikkauksessa. Se on vieläkin mahdollista, mutta vain, jos siitä ei tule silmiini lisää ongelmia.

        Femtolasikista on nyt yli vuosi ja tilanne on entistä huonompi. Nyt molemmat silmäni ovat kaukonäköiset (plussalla). Silmät rasittuvat katsoessa lähelle ja kauas.

        Ennen leikkausta silmälääkäri lupasi, että leikkauksen jälkeen en tarvitse lainkaan laseja. Todellisuudessa olen nyt täysin sidottu laseihin enkä voi olla enää lainkaan ilman niitä. Likinäköisenä näin sentään hyvin lähelle ja pystyin olemaan halutessani ilman laseja, vaikka näin kauas huonosti. Likinäköisyys on aina parempi vaihtoehto kuin kaukonäköisyys.

        Kaukonäköisyyden lisäksi silmäni ovat myös kuivat. Laitan edelleen tippoja monta kertaa päivässä.

        Kadun silmäleikkausta suunnattomasti. Se ei ole tuonut minulle mitään hyvää. Jos voisin, ottaisin heti takaisin entiset likinäköiset, terveet silmäni.

        Pehtoori2: tuntuu todella oudolta, jos saunominen vaikuttaisi näköön tuolla tavalla. Olisikohan syynä kuitenkin joku muu.

        "Eiraa en voi muutenkaan suositella lääkärin kiireisyyde/huonojen kommunikaatiotaitojen vuoksi." Kuullostaa niin tutulta, vaikka en käynyt Eirassa. Myös minun lääkärilläni oli liian kiire eikä tärkeistä asioista (esim. kuivat silmät tai leikkauksen riskit) puhuttu.

        Ketjuun olisi hyvä saada lisää uusintaleikkauksessa olleiden mielipiteitä.

        Pehtoori2:lle: Onko mahdollista, että silmissäsi oli akkommodaatiospasmi ja mahdollista valelikinäköä ennen leikkausta? Jos silmissä on valelikinäköä (pseudomyopia), leikkauksen tulos on aina huono. Silloin likinäköä leikataan liikaa ja tuloksena on kaukonäkö. Tutkittiiko silmäsi koskaan sykloplegiatipoilla? Voi jopa olla, että sinulla oli (piilo)kaukonäköä ensimmäisen leikkauksen jälkeen enemmän kuin 1.0 eikä toinen leikkauskaan silloin onnistunut. Tutkittiinko asia tarkasti leikkausten välissä sykloplegiatipoilla ja skiaskopian avulla?

        Kokemuksesta tiedän, että optikot ja silmälääkärit voivat saada tutkimuksissa aivan väärät silmien vahvuudet. Valitettavasti tämä on mahdollista myös silmäleikkauksen esitutkimuksessa. Tämä on yksi tärkein asia silmäleikkauksia vastaan. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 10 % likinäköisistä on ainakin osíttain valelikinäköisiä. Valelikinäköisyys myös lisääntyy koko ajan, koska ihmiset tekevät yhä enemmän töitä tietokoneilla.

        Silmäleikkauksen esitutkimuksessa pitäisi aina ottaa huomioon valelikinäköisyys, mutta näin ei valitettavasti tapahdu.

        Toki on myös mahdollista, että silmissäsi on jokin muu ominaisuus, jonka takia ne palautuvat plussalle.

        Olen pahoillani, että simäleikkauksesi epäonnistui. Meitä epäonnistuneen silmäleikkauksen kokeneita taitaa olla Suomessakin aika paljon.


    • leikattu :)

      Pakko tähän väliin kertoa oma mielipide ja kokemukset asiasta.

      Mulla on ollut hyvin vahvasti likinäköiset silmät ( lopulliseksi lukemaksi jäi -8.5 ja -9.0) ala-asteelta saakka. Olin kärsinyt asiasta koko nuoruuteni, kunnes pääsin lasik-leikkaukseen juuri täytettyäni 20. Leikkaus oli paras päätös mitä olen koskaan tehnyt. Toisaalta voi olla että juuri siksi kun se onnistui. Oli hyvä lääkäri joka leikkasi ja olin tietoinen riskeistä.. Lueskellut niistä pari vuotta odottaessani että näön heikkeneminen lakkaisi ja leikkaus olisi mahdollinen.

      Odottaminen kannatti. Edellämainituista miinuksista ei ole jälkeäkään, eli erittäin hyväksi näkö korjaantui. Leikkauksesta tulee pian 10-vuotta ja tilanne on edelleen erittäin hyvä :) uusintaleikkaukseen menen ehdottomasti jos sellaiseen tarve tulee.

      Leikkauksesta jäi pieni kuivuus silmiin, nykyään laitan silmägeeliä iltaisin ja silmätippoja aamuisin kerran ja päivällä kerran ( silloin kun hiekka pöllyää ulkona, tarvii hieman enemmän tippoja laittaa). Halo-ilmiötä on hiukan ja muutamia lasiaisen samentumia nyt viime vuosina tullut. Mutta edelleen verrattuna noihin lukemiin (=melkein sokea..) mitä minulla oli, tämä tilanne on loistava. Piilareita käytin nuorempana, mutta verisuonien lisääntymisen ja kuivuuden vuoksi niistä oli luovuttava.

      Nyt urheileminenkin sujuu ilman pullonpohjia loistavasti :b

      Ei mulla muuta. Valitkaa leikkaava lääkäri huolella, se auttaa jo paljon.

    • Epäusko

      Silmälaserleikkausta mainostetaan tarkaksi ja turvalliseksi.
      Menen heti leikkauttamaan silmäni, jos
      Yksikin silmälääkäri takaa, että leikkauksen jälkeen näköäni ei saa paremmaksi silmälaseilla.

      • Uusintaleikkaus?

        Olen viestiketjun aloittaja ja ajattelin ilmoittaa, miten uusintaleikkauksen kävi. Tulos on, että silmiäni ei saa missään nimessä leikata uudelleen. Kysyin kolmelta taittovirhekirurgilta uusintaleikkauksen mahdollisuutta. Taittovirhekirurgi, joka leikkasi silmäni ensimmäisen kerran, oli heti valmis leikkaamaan silmäni uudelleen. Hänen mukaansa riskejä ei ollut juuri enempää kuin ensimmäisessä leikkauksessakaan (vale!). Toinen taittovirhekirurgi harkitsi tilannetta ja päätyi lopuksi siihen tulokseen, ettei silmiä kannata leikata. Kolmas taittovirhekirurgi sanoi heti ensimmäisellä käynnillä, ettei silmiä voi missään nimessä leikata uudelleen. Riskejä on aivan liikaa.

        Uusintaleikkauksen riskit ovat suuremmat kuin ensimmäisen leikkauksen. Vaikka silmät toipuvat ensimmäisestä leikkauksesta, on mahdollista että ne eivät enää toivu toisesta. Varsinkin pysyvä silmien kuivuminen on mahdollista. Yhden silmälääkärin mukaan kuivumisriski ei ole suurempi kuin ensimmäisessä leikkauksessa (vale!), toisen mukaan kuivumisen riski on hieman suurempi ja kolmannen mukaan kuivumisriski on paljon suurempi. Varsinkin jos silmät ovat vielä kuivat ensimmäisestä leikkauksesta, niitä ei saa leikata uudelleen. Tilanne saattaa tulla todella pahaksi. Kukaan ei voi luvata, etteivätkö silmät kuivuisi uusintaleikkauksessa lisää.

        Toinen tärkeä asia on kaukonäköisten silmien regressio leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen. Likinäköisten leikkaus on paljon helpompi kuin kaukonäköisten. Siinä vain tasoitetaan silmää päältä. Kaukonäköisten (plusnäkö) leikkauksessa silmään täytyy tehdä eräänlainen ”oja”. Tämä ”oja” täyttyy usein epiteelillä ja se tarkoittaa, että silmä palautuu taas kaukonäköiseksi. Jos ihmiseltä leikataan esimerkiksi 1 näkö nollaan, on hyvin todennäköistä, että leikkaustulos ei ole pysyvä. Regressioita voi tapahtua vuoden ajan leikkauksen jälkeen. Regression takia kaukonäköiset leikataan yleensä likinäköisiksi ja siltikin silmät saattavat palautua ”plussalle”.

        Pehtoori2, tämä on todennäköinen syy sille, että silmäsi palautuivat taas kaukonäköisiksi. Taittovirhekirurgisi ei tainnut mainita asiasta sinulle ennen leikkausta. En voi sanoi olevani yllättynyt siitä, että tärkeitä tietoja ei kerrota. Jos olisin leikkauttanut kaukonäköisemmän silmäni uskoen ensimmäisen leikkauksen suorittanutta lääkäriä, on mahdollista että silmäni olisi kuivunut lopullisesti, muut ongelmat olisivat lisääntyneet ja silmäni olisi kuitenkin palautunut kaukonäköiseksi. Hyvä että hain toisen ja kolmannenkin mielipiteen asiaan.

        Uusintaleikkauksessa on paljon muitakin riskejä. Ylhäällä on luettelo riskeistä. Kaikki nämä pätevät myös uusintaleikkaukseen. Itse asiassa monet riskit ovat suuremmat kuin alkuperäisessä leikkauksessa. Näitä ovat mm. epiteelin kasvu ja sarveiskalvon ohentuminen liikaa.

        Jos joku tätä lukeva harkitsee uusintaleikkausta, hänen kannattaa hakea asiasta toinenkin mielipide eikä uskoa yhtä lääkäriä. Itse asiassa kaikkien silmäleikkausta harkitsevien kannattaa käydä ainakin kahdessa paikassa esitutkimuksessa. Toiset lääkärit ovat valmiita leikkaamaan myös silmiä, joita ei pitäisi leikata. Minulle kävi niin. Jos olisin käynyt kolmessa esitutkimuksessa ennen ensimmäistä leikkausta, silmiäni ei olisi lainkaan leikattu ja olisin säästynyt uskomattoman suurelta määrältä ongelmia ja tuskaa.

        Epäusko, silmäleikkaus on kaikkea muuta kuin tarkka ja turvallinen. Älä mene missään nimessä leikkaukseen.


      • HaloStar
        Uusintaleikkaus? kirjoitti:

        Olen viestiketjun aloittaja ja ajattelin ilmoittaa, miten uusintaleikkauksen kävi. Tulos on, että silmiäni ei saa missään nimessä leikata uudelleen. Kysyin kolmelta taittovirhekirurgilta uusintaleikkauksen mahdollisuutta. Taittovirhekirurgi, joka leikkasi silmäni ensimmäisen kerran, oli heti valmis leikkaamaan silmäni uudelleen. Hänen mukaansa riskejä ei ollut juuri enempää kuin ensimmäisessä leikkauksessakaan (vale!). Toinen taittovirhekirurgi harkitsi tilannetta ja päätyi lopuksi siihen tulokseen, ettei silmiä kannata leikata. Kolmas taittovirhekirurgi sanoi heti ensimmäisellä käynnillä, ettei silmiä voi missään nimessä leikata uudelleen. Riskejä on aivan liikaa.

        Uusintaleikkauksen riskit ovat suuremmat kuin ensimmäisen leikkauksen. Vaikka silmät toipuvat ensimmäisestä leikkauksesta, on mahdollista että ne eivät enää toivu toisesta. Varsinkin pysyvä silmien kuivuminen on mahdollista. Yhden silmälääkärin mukaan kuivumisriski ei ole suurempi kuin ensimmäisessä leikkauksessa (vale!), toisen mukaan kuivumisen riski on hieman suurempi ja kolmannen mukaan kuivumisriski on paljon suurempi. Varsinkin jos silmät ovat vielä kuivat ensimmäisestä leikkauksesta, niitä ei saa leikata uudelleen. Tilanne saattaa tulla todella pahaksi. Kukaan ei voi luvata, etteivätkö silmät kuivuisi uusintaleikkauksessa lisää.

        Toinen tärkeä asia on kaukonäköisten silmien regressio leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen. Likinäköisten leikkaus on paljon helpompi kuin kaukonäköisten. Siinä vain tasoitetaan silmää päältä. Kaukonäköisten (plusnäkö) leikkauksessa silmään täytyy tehdä eräänlainen ”oja”. Tämä ”oja” täyttyy usein epiteelillä ja se tarkoittaa, että silmä palautuu taas kaukonäköiseksi. Jos ihmiseltä leikataan esimerkiksi 1 näkö nollaan, on hyvin todennäköistä, että leikkaustulos ei ole pysyvä. Regressioita voi tapahtua vuoden ajan leikkauksen jälkeen. Regression takia kaukonäköiset leikataan yleensä likinäköisiksi ja siltikin silmät saattavat palautua ”plussalle”.

        Pehtoori2, tämä on todennäköinen syy sille, että silmäsi palautuivat taas kaukonäköisiksi. Taittovirhekirurgisi ei tainnut mainita asiasta sinulle ennen leikkausta. En voi sanoi olevani yllättynyt siitä, että tärkeitä tietoja ei kerrota. Jos olisin leikkauttanut kaukonäköisemmän silmäni uskoen ensimmäisen leikkauksen suorittanutta lääkäriä, on mahdollista että silmäni olisi kuivunut lopullisesti, muut ongelmat olisivat lisääntyneet ja silmäni olisi kuitenkin palautunut kaukonäköiseksi. Hyvä että hain toisen ja kolmannenkin mielipiteen asiaan.

        Uusintaleikkauksessa on paljon muitakin riskejä. Ylhäällä on luettelo riskeistä. Kaikki nämä pätevät myös uusintaleikkaukseen. Itse asiassa monet riskit ovat suuremmat kuin alkuperäisessä leikkauksessa. Näitä ovat mm. epiteelin kasvu ja sarveiskalvon ohentuminen liikaa.

        Jos joku tätä lukeva harkitsee uusintaleikkausta, hänen kannattaa hakea asiasta toinenkin mielipide eikä uskoa yhtä lääkäriä. Itse asiassa kaikkien silmäleikkausta harkitsevien kannattaa käydä ainakin kahdessa paikassa esitutkimuksessa. Toiset lääkärit ovat valmiita leikkaamaan myös silmiä, joita ei pitäisi leikata. Minulle kävi niin. Jos olisin käynyt kolmessa esitutkimuksessa ennen ensimmäistä leikkausta, silmiäni ei olisi lainkaan leikattu ja olisin säästynyt uskomattoman suurelta määrältä ongelmia ja tuskaa.

        Epäusko, silmäleikkaus on kaikkea muuta kuin tarkka ja turvallinen. Älä mene missään nimessä leikkaukseen.

        Tässä tekstissä on asiaa!


    • vastatuuulessa

      Minulla toinen silmä näkee lähelle, toinen kauas. Menin kaihileikkaukseen silmälääkärini ylipuhumana. Tulos oli omituinen, sillä leikkauksen jälkeen en näe hyvin lähelle enkä kauas. Ennen leikkausta en tarvinnut laseja. Usean kalliin vastaaottokäynnin jälkeen selvisi, että likinäköiseen silmään oli pantu kaukonäköinen linssi ja kaukonäköiseen likinäköinen. Se oli tyrmistyttävä tieto. Silmälääkääri kyllä vakuutti, että asiasta keskusteltiin ennen leikkausta. En olisi mennyt koko leikkaukseen, jos väärinpäin asennettavista linsseistä olisi edes puolella sanaa vihjaistu. Ajatus tuntuu luonnottomalta, niin on tuloskin. Eikö osaavan silmäkirurgin tulisi tietää mitä toimenpiteistä voi seurata, ja kertoa ilman tulkinnan varaa mitä aiotaan tehdä ja mikä mahdollisesti on tulos. Jälkikäteen tapahtuva selittely vie uskottavuutta. Silmälääkäri ehdottaa silmälaseja! tai toisen silmän uusintaleikkausta ja ilman korjausta jäävän silmän takia lukulaseja, tai toiseen silmään hiontaa ja toiseen lisälinssiä väärän linssin päälle eli molemmat silmät leikattaisiin entisiin vahvuuksiin - ja ilmeisesti laskutettaisiin hinnaston mukaan. APUA!!! Mihin voi luottaa?

      • Laseroitu

        Voi kuinka ikävää lukea näistä pieleen menneistä leikkauksista ja uusintaoperaatioista. Itselläni on taustalla pitkä ja onneton laserleikkauksen jälkeinen taival sairauslomineen ja kipuineen. Vaikka nyt käytän laseja, ei vointi ja näkö ole lainkaan kunnossa.

        Vaikka riskit ovat pienet, ne osuvat aina jonkun kohdalle. Ja ennen kaikkea joidenkin kohdalla ne riskit ovat jo alun alkaen isommat kuin muilla. Mun silmäni olisi pitänyt jättää leikkaamatta. Kannatan minäkin sitä, että esitutkimuksen teettää useammassa paikassa.


      • Anonyymi

        Minulle kävi lähes samalla tavalla. Toinen silmäni on kaukonäköinen ja toinen näkee lähelle. Ylipuhuttiin tarpeettomaan kaihileikkaukseen: ei kerrottu selkeäsi mitä tehdään, eriparisiin silmiin pantiin päinvastaiset vahvuudet. Ennen leikkausta en tarvinnut laseja. Lääkäri kehui erinomaista näköäni, ja vakuutti että näkö kirkastuisi lisää toimenpiteestä. En nähnyt hyvin lähelle enkä kauas. Määrättiin lukulasit, eivät auta. Lukeminen aiheuttaa silmäsärkyä.

        Muutaman vuoden kuluttua menin toiselle lääkärille. Löydettiin vähäistä jälkikaihia. Lääkäri ehdotti sen poistoa laserilla. Suostuin toiveikkaana. Nyt näen vieläkin vähemmän. Usvainen maailma ei näytä hyvältä. ÄLÄ MENE MIHINKÄÄN KORJAUSLEIKKAUKSEEN.
        Käy etukäteen vaikka useammalla lääkärillä, jos todella tarvitset toimenpidettä. Tehtyä virhettä on useimmiten hankala korjata.


    • Todella_pettynyt

      Älkää missään tapauksessa menkö laserleikkaukseen. Maksaisin vaikka henkilöauton hinnan, jos leikkauksen voisin perua. Ainoa hyvä puoli on, että sain kuivasilmäisyyteen apua PRP-hoidosta. Muuten näkö ei silmälaseillakaan ole lähellä sitä, mitä ennen leikkausta silmälaseilla saavutettiin. Tähtisäteet ovat inhottavia. Onko se lainkaan ihme, jos valon aallonpituus on 500 nm ja silmiä kynnetään vähintään 1000 kertaa leveämmällä lasersäteellä.

    • riskit

      Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

      -sokeutumisenkin vaara on, mutta tosin epätodennäköinen (johtuu silmän paineistuksesta, jossa silmän verenkierto lakkaa, silmä voi mennä kuolioon)
      -onnistumista mitataan vain näkökyvyllä taululle (Visus)
      -läppä 9mm (hermot kasvavat n.1mm/kk, jos ikinä palautuvat normaaliksi enään)
      -”muutaman” päivän sairausloman tarpeesta saattavat osoittautua täydeksi pupuksi -> pitkä toipuminen
      -mitä suurempi lähtötaittovirhe, uusinan tarve lisääntyy, esim yli -4D
      -näkö heittelee useita kuukausia -> laseja ei voida määrittää
      -simän tarkennus ongelmat (joutuu räpäyttelemään tarkentuakseen)
      -lopputulosta ei kukaan voi ennustaa täysin
      -kun ongelmia toipumisessa ilmenee, ihminen jää huolineen yksin
      -optikko ei saa määrätä leikatuille silmille laseja
      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät, roskantunne
      - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare, näitä ei voi laseilla korjata) Kukaan ei tiedä kenelle näitä tulee tai jääkö pysyväksi
      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla (korkeamman asteen taittovirheet)
      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen (ei ole edes harvinaista )
      - kaksois, haamu, varjokuvat (mustaa tekstiä valkoisella taustalla, television teksitys)
      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
      - yli- tai alikorjaus, Esimerkiksi on täysin eri jääkö jäännöstaittovirheeksi -0,50D vai 0,50D
      - leikkaus väärillä vahvuuksilla (jätetään käyttämättä akkomodaatio lamauttavat tipat ”sykloplegia” )
      - uusintaleikkaus (smile leikkausta ei voida enään korjata smilellä, vaan pitää tehdä läppä -> LASIK, silmän rakenne heikkenee uusintaleikkausen seurauksena
      - taittoisuuden regressio
      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä ( miinuslaseja käyttäneillä )
      - päänsärky (migreenin paheneminen, pahimmassa tapauksessa laukaiseen kroonisen päänsäryn
      - silmäkipu, pahoinvointi, huimaus, punaiset silmät, turvonnut silmä, kolmoishermokipu
      - karsastuksen paheneminen (tiesitkö, että piilokarsastus voi pahentua ilmikarastukseksi)
      - lasiaisen samentumat
      - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
      - pysyvä valonarkuus (Saat alennusta aurinkolaseista, kuuluu osana bisnekseen)
      - huono tottuminen monovisioniin
      - jälkikaihi
      - yliherkkyys silmätipoille (loppuelämän riesana silmätipat ja nekin muuten maksavat n. 7-15e pullo)
      - sarveiskalvon oheneminen ( tervettä sarveiskalvoa hiotaan pois, hermot katkeaa -> silmän kostutus ei toimi)
      - sarveiskalvon pullistuma ”ektasia” (keratoconus, vaatii erikoispiilolinssit) -> sarveiskalvosiirto
      - verkkokalvon vaurioituminen
      - läppäongelmat
      - epiteelin kasvu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe